Hvad er en KPI?

KPI - Key Performance Indicator

Du har sikkert tidligere hørt om termen Key Performance Indicator, der i daglig tale også kaldes KPI. En key performance indicator er en anerkendt metode for virksomheder, til at vurdere og demonstrere, hvor effektive de er i at opnå forretningsmæssige målsætninger. Men hvad vil det i praksis sige – og hvordan opsætter man dem, der er både relevante og målbare for den enkelte virksomhed?

Definition

En KPI er en målbar værdi, der demonstrerer hvor effektiv en virksomhed er i at opnå forretningsmæssige mål. De kan anvendes på flere niveauer af virksomhedens forretning, og fungerer ofte som et kompas, der hjælper og guider virksomheden til at forstå, hvorvidt den bevæger sig i den rigtige retning i forhold til at opnå strategiske målsætninger.

Man skelner ofte mellem high-level- og low-level KPI’er. High-level fokuserer ofte på virksomhedens samlede performance, imens low-level langt oftere er mere specifikke på eksempelvis en given afdeling i virksomheden. 

KPI - Sådan opsættes den

Er dine KPI’er ikke i overensstemmelse med virksomhedens forretningsmæssige mål, er det svært, hvis ikke umuligt at måle, hvad du har opnået. Derfor er det yderst vigtigt, at du nøje udvælger dem, så de passer til netop din virksomhed. 

En god idé kan være at følge et framework, der i få steps guider dig til, hvilke tanker du bør gøre dig. 

Du bør tænke over:

  • Hvad er dit ønskede resultat?
  • Hvorfor betyder dette resultat noget for din forretning?
  • Hvordan vil du måle forretningsmæssige fremskridt?
  • Hvordan kan du påvirke udviklingen?
  • Hvem er ansvarlig for det ønskede resultat?
  • Hvordan ved du, at du har opnået det ønskede resultat?
  • Hvor ofte vil du måle fremgangen mod det ønskede resultat?

En KPI udledt af disse tanker kunne være:

  • At øge salgsindtægterne med 15% dette år
  • At opnå dette mål, vil give vores forretning mulighed for at blive mere rentabel
  • Forretningens fremskridt måles i øget omsætning
  • Ansætte yderligere salgspersonale
  • Marketingchefen er ansvarlig for at opnå det ønskede mål
  • Omsætningen er steget med 15% i år
  • Målet vil blive revurderet en gang om måneden

Er din KPI SMART?

Når du arbejder med KPI’er, er det afgørende, at de er nøje tilpasset netop din virksomhed og at tallene du måler på, har relevans i forhold til din virksomheds mål.

En måde, hvorpå du kan måle relevansen, er ved at benytte SMART-modellen. SMART-modellen tager udgangspunkt i fem grundlæggende kriterier:

  • Specific
  • Measurable
  • Attainable
  • Relevant
  • Time-bound

S

Specific

M

Measurable

A

Attainable

R

Relevant

T

Time-bound

  • Er dit mål specifikt?
  • Kan du måle fremskridt imod det mål der er fremsat?
  • Er målet realistisk og opnåeligt?
  • Hvor relevant er målet for din virksomhed?
  • Hvad er tidsrammen for at opnå målet? 

SMART-modellen udvides ofte med yderligere to kriterier:

  • Evaluate
  • Reevaluate

Disse to kriterier kan fungere som vigtige pejlemærker, da de sikrer, at du løbende evaluerer og vurderer dine KPI’er og deres relevans for din virksomhed.

Sådan udvikler du dine KPI’er

Som det tidligere er nævnt, er det afgørende, at du overvejer hvordan dine KPI’er relaterer sig til et specifikt forretningsmæssigt resultat eller mål for din virksomhed. Følg følgende steps, når du opstiller dem for din virksomhed.

Opstil et klart mål

Dine KPI’er skal være tæt forbundet med et centralt forretningsmål, der er en integreret del af organisationen. Sigter du mod et mål, der ikke er centralt for forretningen risikerer du at arbejde mod et mål, der i sidste ende ikke har nogen indflydelse på din virksomhed.

Spar med dine stakeholders

Dine KPI’er er meningsløse, hvis ikke de er kommunikeret korrekt. Hvordan skal dine medarbejdere, der har til opgave at udføre dine mål for organisationen, udføre målene, hvis de ikke ved, hvad de betyder? Dine KPI’er har brug for kontekst, for at være effektive. Derfor er det vigtigt, at du forklarer dine medarbejdere hvorfor du måler, hvad du måler. Og ikke mindst, at du lytter til dine medarbejdere, da dette kan hjælpe dig med at identificere, hvis virksomhedens mål ikke kommunikeres korrekt. 

Revurder din KPI på månedlig eller ugentlig basis

Det er vigtigt at du regelmæssigt vurderer og revurderer den for vedligeholdelse og udvikling. Dels for at klargøre dine fremskridt og dels for at vurdere, i hvilken grad de var succesfulde i første omgang.

KPI’er er ikke statiske. I din revurdering er det derfor væsentligt, at du løbende udvikler og opdaterer, hvis der er behov for dette.

KPI

Skab anvendelige og realistiske mål med din KPI

Når du opstiller den er det vigtigt, at du udvikler mål med både korte- og lange udsigter. Når du opsætter mål med en lang tidslinje er det væsentligt at du opstiller en række delmål og dermed kan arbejde baglæns og identificerer de milepæle, du bliver nødt til at ramme på vejen for at opnå det overordnede mål.

Det er i denne forbindelse også vigtigt, at du opstiller mål, der er realistiske at opnå.

Tilpas målene din virksomheds skiftende behov

Key Performance Indicators, der aldrig opdateres, kan hurtigt blive forældede. Derfor er det vigtigt, at du løbende holder dem opdaterede så de følger både den samfundsmæssige udvikling, men i høj grad også de forandringer der måtte præge din virksomhed.

Følg op på din KPI

Et er at opstille og udvikle relevante og specifikke KPI’er, der er tilpasset netop din virksomhed. Noget andet er at måle og følge op på dem.

Når du har fundet ud af, hvilke indikatorer du vil arbejde med, bør du finde ud af, hvilke datakilder disse stammer fra. Arbejder du med et digitalt produkt og foregår dit salg primært over internettet, kender du med stor sandsynlighed allerede Google Analytics og Facebook Business Manager. Google Analytics og Facebook Business Manager besidder en stor mængde data og viden om din virksomhed, som du nemt kan trække ud og analysere. Et værktøj som vi anbefaler at benytte er Google Data Studio. 

Alternativt findes der også en række andre brugervenlige systemer, hvor du nemt og enkelt kan koordinere og organisere din virksomheds KPI’er.

Skal vi tage en snak om KPI'er?

Så lad os tage en snak – ring på 4241 1647 eller udfyld formularen til højre

Udfyld formularen

Så sender vender vi tilbage hurtigst muligt.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.