KPI - Key Performance Indicator
Du har sikkert tidligere hørt om termen Key Performance Indicator, der i daglig tale også kaldes KPI. En key performance indicator er en anerkendt metode for virksomheder, til at vurdere og demonstrere, hvor effektive de er i at opnå forretningsmæssige målsætninger. Men hvad vil det i praksis sige – og hvordan opsætter man dem, der er både relevante og målbare for den enkelte virksomhed?
Definition
En KPI er en målbar værdi, der demonstrerer hvor effektiv en virksomhed er i at opnå forretningsmæssige mål. De kan anvendes på flere niveauer af virksomhedens forretning, og fungerer ofte som et kompas, der hjælper og guider virksomheden til at forstå, hvorvidt den bevæger sig i den rigtige retning i forhold til at opnå strategiske målsætninger.
Man skelner ofte mellem high-level- og low-level KPI’er. High-level fokuserer ofte på virksomhedens samlede performance, imens low-level langt oftere er mere specifikke på eksempelvis en given afdeling i virksomheden. Det er vigtigt at arbejde med KPI’er indenfor både Facebook annoncering, SEO og Google Ads.
KPI - Sådan opsættes den
Er dine KPI’er ikke i overensstemmelse med virksomhedens forretningsmæssige mål, er det svært, hvis ikke umuligt at måle, hvad du har opnået. Derfor er det yderst vigtigt, at du nøje udvælger dem, så de passer til netop din virksomhed.
En god idé kan være at følge et framework, der i få steps guider dig til, hvilke tanker du bør gøre dig.