Opdateret 24. juni 2022 af Peter Klitkou

KPI - Hvad er det? - Læs her og bliv klogere på KPI'er

Du har sikkert tidligere hørt om termen Key Performance Indicator, der i daglig tale også kaldes KPI. 

Lad os hjælpe dig i gang!

Ingen løbende bindingsperiode
Fuld gennemsigtighed
En fast kontaktperson
Peter Hvad er en KPIPeter Hvad er en KPI mobil

Få vores SEO-anbefalinger

Lad os tage et uforpligtende kig på potentialet i din hjemmeside.

KPI - Key Performance Indicator

En key performance indicator er en anerkendt metode for virksomheder, til at vurdere og demonstrere, hvor effektive de er i at opnå forretningsmæssige målsætninger.

Men hvad vil det i praksis sige – og hvordan opsætter man mål, der er både relevante og målbare for den enkelte virksomhed?

Se med i videoen og få et indblik i key performance indicators.

Definition

En KPI er en målbar værdi, der demonstrerer hvor effektiv en virksomhed er i at opnå forretningsmæssige mål. De kan anvendes på flere niveauer af virksomhedens forretning, og fungerer ofte som et kompas, der hjælper og guider virksomheden til at forstå, hvorvidt den bevæger sig i den rigtige retning i forhold til at opnå strategiske målsætninger.

Man skelner ofte mellem high-level- og low-level KPI’er. High-level fokuserer ofte på virksomhedens samlede performance, imens low-level langt oftere er mere specifikke på eksempelvis en given afdeling i virksomheden. Det er vigtigt at arbejde med KPI’er indenfor både Facebook annonceringSEO og Google Ads. 

KPI - Sådan opsættes den

Du bør tænke over:

  • Hvad er dit ønskede resultat?
  • Hvorfor betyder dette resultat noget for din forretning?
  • Hvordan vil du måle forretningsmæssige fremskridt?
  • Hvordan kan du påvirke udviklingen?
  • Hvem er ansvarlig for det ønskede resultat?
  • Hvordan ved du, at du har opnået det ønskede resultat?
  • Hvor ofte vil du måle fremgangen mod det ønskede resultat?

En KPI udledt af disse tanker kunne være:

  • At øge salgsindtægterne med 15% dette år
  • At opnå dette mål, vil give vores forretning mulighed for at blive mere rentabel
  • Forretningens fremskridt måles i øget omsætning
  • Ansætte yderligere salgspersonale
  • Marketingchefen er ansvarlig for at opnå det ønskede mål
  • Omsætningen er steget med 15% i år
  • Målet vil blive revurderet en gang om måneden

Andet: Kan du ikke finde den rette font til dine grafiske opgaver? Så læs mere her omkring skrifttyper.

Er din KPI SMART?

Tips til online markedsføring?  📊
Få gratis anbefalinger til online markedsføring.  Det er helt uforpligtende.
Få gratis anbefalinger
KPI

Sådan udvikler du dine KPI’er

Som det tidligere er nævnt, er det afgørende, at du overvejer hvordan dine KPI’er relaterer sig til et specifikt forretningsmæssigt resultat eller mål for din virksomhed. Følg de følgende steps, når du opstiller dem for din virksomhed.

Opstil et klart mål

Dine KPI’er skal være tæt forbundet med et centralt forretningsmål, der er en integreret del af organisationen. Sigter du mod et mål, der ikke er centralt for forretningen risikerer du at arbejde mod et mål, der i sidste ende ikke har nogen indflydelse på din virksomhed. 

Det er dermed vigtigt at have klarlagt sit centrale forretningsformål inden man begynder at arbejde med at opstille sine KPI’er. Det er derudover også vigtigt at have analyseret sin nuværende performance, så man kan planlægge realistiske mål ud fra denne situation. 

For at få mest muligt gavn af de opstillede KPI’er, er det en fordel at opsætte både de kort- og langsigtet mål for dem.

Man opstiller som regel ikke mere end 4-5 KPI’er. Derudover er det helt afgørende, at man fra begyndelsen klarlægger, hvem der er ansvarlig for udførelsen, beregningen, målingen og den efterfølgende vurdering af hver KPI. 

Det er vigtigt at du før igangsættelse og løbende tester dine KPI’er. I udarbejdelsen kan du tjekke om dine KPI’er lever op til følgende kriterier og dermed kan være anvendelige og fungere som målbare elementer for din virksomhed:

  • At de er kritiske for afdelingen eller virksomhedens succes
  • At man kan påvirke KPI’en
  • At man effektivt kan beregne, måle og kommunikere den givne KPI.

Når du er sikker på at de alle opfylder de ovenstående krav, er det tid til næste step.

Har du forskellige KPI'er ift. om det er lokalt eller internationalt? Det kan fx være at du får lavet lokal eller international SEO, og har forskellige mål på disse.

Har du godt styr på branding af din virksomhed? Hvis nej, så kontakt os i dag og få et uforpligtende tilbud.

Kender du til SEA? SEA står for Search Engine Advertising, hvilket er det samme som SEM. Læs mere om det på vores blog.

Ved du hvad taksonomiske niveauer er? Læs mere om det her.

Spar med dine stakeholders

Dine KPI’er er meningsløse, hvis ikke de er kommunikeret korrekt. Hvordan skal dine medarbejdere, der har til opgave at udføre dine mål for organisationen, udføre målene, hvis de ikke ved, hvad de betyder? Dine KPI’er har brug for kontekst, for at være effektive. Derfor er det vigtigt, at du forklarer dine medarbejdere hvorfor du måler, hvad du måler. Og ikke mindst, at du lytter til dine medarbejdere, da dette kan hjælpe dig med at identificere, hvis virksomhedens mål ikke kommunikeres korrekt.

Effektiv kommunikation af dine KPI’er til dine ansatte kan være med til at øge engagementet blandt dem. Dette fordi det kan skabe en god intern dialog om virksomhedens strategiske retning og de ansatte kan blive mere direkte engageret i virksomhedens konkrete mål. Ansatte og folk generelt, sætter pris på at blive lyttet til – og ikke mindst inddraget, og det kan derfor være med til at booste arbejdsmoralen og øge produktiviteten at gøre dem til en vigtig del af målene.  Så spar derfor med dine stakeholder.

Vil du være klogere på SEO? Læs mere her: SEO uddannelse.

Andet: Har du en restaurant og stå du og mangler et take away system? Så læs mere om det her.

Når du skal lave markedsføring, gælder det om at bruge de rigtige skrifttyper i dit materiale. Læs mere om hvordan du kan skaffe gratis skrifttyper her.

Revurder din KPI på månedlig eller ugentlig basis

Det er vigtigt at du regelmæssigt vurderer og revurderer den for vedligeholdelse og udvikling. Dels for at klargøre dine fremskridt og dels for at vurdere, i hvilken grad de var succesfulde i første omgang.

KPI’er er ikke statiske. I din revurdering er det derfor væsentligt, at du løbende udvikler og opdaterer, hvis der er behov for dette. 

Her kigger man b.la. på om de er blevet implementeret i henhold til intentionen. Er de ikke blevet det, skal de med stor sandsynlighed justeres, således at de opsatte mål kan efterleves i praksis.

Disse trin hører også under den udvidede SMARTER model, som er en udvidelse af SMART modellen. I denne model  har man tilføjet: Evaluate og Reevaluate – eller på dansk: Evaluer og Revurder. 

Eksempelvis kan det være, at din omsætning er steget og du har overgået dit mål for året. Her vil man så fastslå, om det er fordi, du har sat målet for lavt eller om der er andre faktorer på spil. 

Du kan læse om en af vores service her - Hvad er linkbuilding?

Du kan også læse om linkbuilding priser samt en måde man også kan bygge links på med gratis linkbuilding. Det er oftes ekstern linkbuilding som koster penge.

Et tip: Ved du hvad SWOT står for? Et vigtigt begreb indenfor markedsføring. Læs mere om det her.

Hvad er en KPI?

Skab anvendelige og realistiske mål

Når du opstiller den er det vigtigt, at du udvikler mål med både korte- og lange udsigter. Når du opsætter mål med en lang tidslinje er det væsentligt at du opstiller en række delmål og dermed kan arbejde baglæns og identificerer de milepæle, du bliver nødt til at ramme på vejen for at opnå det overordnede mål.

Det er i denne forbindelse også vigtigt, at du opstiller mål, der er realistiske at opnå.

Ved du hvordan du laver en Facebook konkurrence og hvad du skal være opmærksom på? Læs mere om det her.

PK Medier hjælper også med PR, så kontakt os i dag eller læs mere om PR her.

Skal du have hjælp med SEO outsourcing? Så står PK Medier klar til at hjælpe dig med dine SEO opgaver.

Tilpas målene din virksomheds skiftende behov

Key Performance Indicators, der aldrig opdateres, kan hurtigt blive forældede. Derfor er det vigtigt, at du løbende holder dem opdaterede så de følger både den samfundsmæssige udvikling, men i høj grad også de forandringer der måtte præge din virksomhed. 

Hvis dine KPI’er har vist sig at være uhensigtsmæssige er det vigtigt at redesigne dem, så de altid stemmer overens med din virksomheds mål og vision.

Kender du til Black Hat SEO og White Hat SEO? Vil du arbejde som som SEO specialist? Læs mere her.

Vi har, hos PK Medier, skrevet om mange modeller, som kan bruges til at analysere virksomheder m.m. Læs mere om fx Porters Five Forces her.

Læs vores blogindlæg om USP, og få flere konverteringer på din hjemmeside.

Søger du et praktiksted? Så læs mere omkring praktik hos PK Medier her. Vi søger løbende praktikanter. Det kan også være du søger et job? Så kan du tjekke vores stillinger ud som Head of Digital Marketing eller Digital Designer.

Du kan blive klogere på hvad begrebet afkastningsgrad betyder her, hvor vi har forklaret begrebet.

Vær fuldt dækket ind

Man kan sjældent få alt det man gerne vil have, og det gælder naturligvis også i forretningslivet. Derfor må man lave nogle trade-offs eller afvejninger mellem flere forhold og vurderer, hvad der gavner mest.

Du har nok hørt udtrykket ”Du kan få det hurtigt, godt og billigt. Men du kan kun vælge to”

Derfor kan det være smart at bruge et af de klassiske værktøjer til navigere disse trade-offs, nemlig modellen Balanced Scorecard (BSC). Denne model hjælper dig med at vurdere og afveje, hvilke områder i din forretning som skal monitoreres. Der er fire perspektiver som skal være i balance. Disse er:

  1. Finansielt Perspektiv – Hvordan er den økonomiske situation?
  2. Kunde Perspektiv – Kigger på virksomhedens performance fra kundernes perspektiv.
  3. Interne proces – Kigger på kvaliteten og effektiviteten af virksomheden interne arbejdsprocesser.
  4. Læring og vækst – Kigger på identifikation af områder hvor der er mulighed for at skabe mere værdi.

Disse fire områder er tæt forbundet og skal alle hænge sammen. Når et af områderne bliver påvirket, er der også påvirkning på et af de andre. Med andre ord, vil der være en trade-off – altså en afvejning af handlingsmuligheder.

Skal du have lavet SEO? Vi står klar til at hjælpe med det hele - alt fra on page til 404 fejl og off page SEO.

Andet: Hos restaurantoversigten.dk, finder du en restaurant oversigt, som giver et godt overblik over restauranter og take away steder i Danmark.

Ved du hvad en portal er? En portal er en hjemmeside som virker som en indgang til andre hjemmesider. Læs mere om det her.

Kender du til AIDA modellen? Du kan læse mere om den her - og hvorfor den er vigtig ift. markedsføring.

Hvor mange analyser kender du til? Vi har fx skrevet om PESTEL analyse her, som du læse.

Søger du hjælp til SEO? Så hjælper vi dig som SEO ekspert med garanti for side 1 placering.

Søger du viden om Maslows Behovspyramide? Så kan du læse meget mere om det her.

Har du hørt om Business Model Canvas? Ellers læs mere på vores side, hvor vi forklarer hvordan du bruger den aktivt i din virksomhed.

Kender du til forskellige begreber indenfor marketing? Hvis ikke, kan du læse meget mere om de forskellige terme på vores blog.

Hos Luksus Gaspejs, som er en af vores cases, så hjælper vi dem med at være placeret godt på forskellige søgeord. Et af de vigtigste søgeord er fx "gaspejse".

Er du lige begyndt på at lære om SEO? Så læs med her: SEO for begyndere.

Ved du hvordan man laver en Wordpress hjemmeside? Hos PK Medier kan du  køb hjemmeside og modtage en god service.

hjælp til markedsføring og B2B email marketing af PK Medier. Kontakt os i dag.

Lær om online markedsføring ejendomsmægler her og opnå bedre resultater på din markedsføring.

Følg op på din KPI

Et er at opstille og udvikle relevante og specifikke KPI’er, der er tilpasset netop din virksomhed. Noget andet er at måle og følge op på dem.

Når du har fundet ud af, hvilke indikatorer du vil arbejde med, bør du finde ud af, hvilke datakilder disse stammer fra. Arbejder du med et digitalt produkt eller med digital marketing og foregår dit salg primært over internettet, kender du med stor sandsynlighed allerede Google Analytics og Facebook Business Manager. Google Analytics og Facebook Business Manager besidder en stor mængde data og viden om din virksomhed, som du nemt kan trække ud og analysere. Et værktøj som vi anbefaler at benytte er Google Data Studio, hvor man kan sammensætte fine rapporter, som kan trække data ud fra din Shopify webshop. Derudover er det altafgørende at have implementeret korrekt tracking på ens hjemmeside. 

Alternativt findes der også en række andre brugervenlige systemer, hvor du nemt og enkelt kan koordinere og organisere din virksomheds KPI’er.

Det er vigtigt at huske på at KPI’er kun er så vigtige som man selv gør dem. Det er derfor vigtigt at få opstillet dem korrekt og få fulgt op på dem løbende. Det kræver tid og indsats at arbejde med KPI’er, så det er vigtigt at de er kommunikeret rigtig til alle, der er involveret i processen. Bruges de korrekt og evner man at handle på dem løbende, kan de give utrolig meget værdi til din virksomhed. 

SEO benchmarking går hånd i hånd med KPI, da det gælder om at have en systematisk evalueringsmetode, der er med til at sikre at man opnår de ønskede resultater ift. SEO.

For at nå dine KPI'er kan det være en god idé at lære hvordan du fastholder dine kunder, også kaldet retention eller kundeloyalitet.

Få hjælp til b2b marketing hos PK Medier. Kontakt os i dag.

Google Keyword Planner er et godt tool at gøre brug af, hvis du mangler data på dine søgeord, når du arbejder med både Google Ads og SEO. Vi har lavet en lille guide som viser hvordan du bruger det.

Benyt Ansoffs vækstmatrice til din fordel - lær at bruge den strategisk her.

Læs om Boston modellen, hvis du står og skal til at finde ud af hvilke produkter der passer bedst i din portfølje.

En af de ting man kan måle på, er SERP. Her man kan se om man opnår bedre eller dårlige resultater på placeringerne på Google.

Hvordan laver du en markedsføringsstrategi? - læs mere på vores artikel om emnet.

Vil du være klogere omkring området "medarbejderudvikling", så læs mere her.

Skal din virksomhed og hjemmeside være klar på cyber monday? Læs mere om det her.

Skal du til at skrive en klumme? Så gør vi dig klogere på hvordan du skriver den bedst muligt her.

Find ud af hvad dine kunders behov er med Minerva Modellen.

Bliv klogere på hvad Porter´s Værdikæde er - her.

Få skrevet dine SEO tekster hos PK Medier.

Vi har samlet de bedste podcast sammen til dig her.

Ved du hvad gratis linkbuilding og outreach linkbuilding bruges til? Bliv klogere på begrebene her.

Vi har blandt andet lavet nogle eksempler på hvordan man kan gøre brug af Google til at finde smørrebrød København.

KPI FAQ

Hvad står KPI for?
KPI står for Key Performance Indicator. Målbare faktorer som måler på en virksomheds performance. 
Hvad bruger man KPI’er til?
En eller flere KPI’er bruges til at vurdere og afmåle, hvorvidt en virksomhed har nået deres målsætninger. 
En KPI er derfor en målbar værdi, som er til for præcist at kunne sige, om der er opnået succes eller ej. Det bruges derfor også løbende som guideline for virksomhedens strategi. 
Hvorfor er KPI’er relevant? 
Det er relevant tidligt at fastsætte KPI’er, for undervejs og afslutningsvis at kunne evaluere på, hvorvidt indsatsen er en succes eller ej. Det kan indikere eventuelt mulige ændringer undervejs for at komme i mål med de satte KPI’er. 
Hvordan definerer man en KPI?
For at opstille en målbar KPI, må du hovedsageligt have fokus på hvad dit resultat skal være, hvor lang tid du giver indsatsen og hvad du måler resultatet efter. 
Det kan både omhandle økonomiske, menneskelige eller materielle faktorer. Her skal der også uddybes hvem der er ansvarlig for at opnå resultatet. 
Hvad betyder SMART?
SMART står for: Specific, Measureable, Achivable, Realistic og Timely. Disse faktorer benyttes til at vurdere, om de satte KPI’er er relevante. KPI’er skal indpasses efter disse kriterier for at være så effektive som muligt. Tjek derfor altid dine KPI’er vha. SMART-modellen.  
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-downarrow-right