Opdateret 12. november 2021 af Peter Klitkou

Hvad betyder SEA?

SEA betyder Search Engine Advertising, hvilket normalvist også kan betegnes som PPC - altså “Pay Per Click”.

Det kan kan også oversættes til dansk som “søgemaskineannoncering”. Begrebet dækker over de måder, hvorpå du kan købe dig til placeringen og annonceringen i søgeresultaterne, for eksempel på Google og Bing. Det er uanset afregningsformen og formatet.

Formålet med SEA er således at få din virksomhed placeret over dine konkurrenter, ved bestemte søgeord, gennem betalt annoncering.

På den måde ligner SEO og SEA meget hinanden, dog er der væsentlig forskel på de to begreber og ikke mindst på, hvad der differentierer dem.

SEA

Forskellen på SEA og SEO

SEA er der, hvor søgemaskinerne har den største indkomst, modsat SEO, hvor søgemaskinerne ikke får penge for, at man ligger nummer et. Det gør de til gengæld, når der bruges SEA.

Den største fordel ved at gøre brug af SEA er, at man bliver vist før de organiske visninger. I modsætning fra SEO, kan man starte og lukke ned for sine kampagner, som man ønsker det, så det kan bruges som en del af en kortvarig kampagne.

SEA-annoncer er desuden disse, som ses med ordet “annonce” skrevet ud for med sort og fed, der betegner, at virksomheden, vis link, som præsenteres, har betalt for at have deres annonce stående netop der.

Klar målgruppe er vigtig for succesfuld SEA

Det er vigtigt at kende sin målgruppe på forhånd, når man skal igang med SEA, ellers kan det ende ud med, at man reklamerer for og til den forkerte målgruppe, og dermed bruger sine penge på reklamering, som ikke giver de ønskede resultater.

Det kan blandt andet ske ved, at man anvender negative søgeord, altså søgeord, hvor man ikke ønsker at blive vist. Det kan koste dyrt, fordi man kan ende med ikke at ramme den tiltænkte målgruppe.

Dette vil skabe klik, som virksomheden betaler for, men som ikke skaber salg, og derfor er det naturligvis en ulempe, og ikke mindst spild, for virksomheden.

Derfor er det vigtigt at lave en grundig målgruppeanalyse, før man starter, og derefter kan man begynde opsætning af sine kampagner målrettet den rette målgruppe.

SEA som ven - ikke fjende

Samarbejdet mellem SEA og SEO kaldes for SEM, Search Engine Marketing, som er alt det markedsføring på søgemaksinen, der er samlet, altså både den betalte og den organiske trafik.

Det er en misforståelse, at SEO påvirker SEA. Derfor bør du ikke udelade SEO, hvis du samtidigt gør brug af SEA, da kun 65% af alle klik sker på de annoncer, der er betalte.

De resterende 35% sker således gennem organiske søgeresultater, og dermed er disse væsentlige for succesfuld markedsføring.

Således har SEA og SEO to overlappende, dog forskellige formål, og derfor er det også vigtig at være skarp på begge dele for at skabe størst mulig konkurrencedygtighed.

Brug af Google Ads til SEA

Vælger du, for eksempel, Google Ads til din betalte annoncering, så spiller flere faktorer ind på, om du kan ligge øverst i annonceplaceringen.

Her handler det altså ikke kun om, hvem, der har betalt mest, men bygger også på andre grundlag, blandt andet.:

  • Kvaliteten af dine annoncer - hvor relevant din annonce og webside, der linkes til, er for modtageren.
  • Søgekonteksten - her ses på de søgeord, som er indtastet, den geografiske placering af personen, der søger, enhedstypen (om det er en computer, en mobiltelefon eller andet), der søges på, samt andre søgeresultater, som præsenteres på siden.
  • Forventet effekt af annonceudvidelser og -formater - de supplerende oplysninger, der findes i din annonce, herunder telefonnummer og links internt til eget website, vurderes af Google Ads for at estimere annoncens effektivitet.

Dermed behøver du ikke at være den højestbydende, når det angår SEA, da flere faktorer spiller ind, som er mindst lige så vigtige, for at kunne være den toprangerende på søgeordet.

Google Ads bruges altså til at markedsføre og annoncere digitalt, hvilket både kan ske på søgemaksinens side, såvel som på andre digitale platforme gennem Google Display annoncering.

Her igennem kan dine betalte annoncer blive vist flere steder på siden, blandt andet som bannerne eller lignende.

Hjælp til SEA?

Fandt du ikke svar på dine spørgsmål her, eller ønsker du blot at høre mere om, hvad SEA kan og går ud på? Så tøv ikke med at kontakte os.

Hos PK Medier står vi gerne til hjælp, hvis du kunne tænke dig en uddybende snak om, hvad SEA kan gøre specifikt for dig og din virksomhed, eller hvis du bare har lyst til at høre mere om, hvad mulighederne er, hvordan man finder rundt i disse, samt hvordan SEA bruges bedst muligt.

SEA FAQ

Hvad står SEA for?
SEA er en forkortelse for Search Engine Advertising. Det indebærer annoncering i søgemaskiner, herunder Google og Bing.
Hvad betyder SEA?
SEA er annoncering i søgemaskiner, som virksomheder betaler for. Disse findes typisk som annoncerne, der ligger øverst eller nederst på siden, når du for eksempel søger på Google.
Hvilke kanaler anvender SEA?
Der findes flere kanaler, hvor igennem SEA kan distribueres. Det inkluderer Google Ads og Bing Ads, blandt andet.
Hvordan virker SEA?
Virksomheder opstiller eksempelvis en kampagne, som de ønsker annonceret på en søgemaskine. Det kunne eksempelvis være på Google gennem kanalen Google Ads.
Alt efter, hvad de valgte søgeord er, hvor meget der betales osv., så placeres annoncen i forhold til specifikke krav, højere eller lavere på siden for søgeresultater.
Hvorfor er SEA vigtigt?
SEA-annoncering kan give stor konkurrencemæssig fordel. Hvis din side ligger før konkurrenternes, så vil brugerne først få øje på din virksomhed, og dermed er der større chance for, at brugernes vil gennemføre et køb her, fremfor hos en konkurrent.
Derfor er det heller ikke uvæsentligt, hvor på siden en virksomheds annonce ligger.
Hvad koster SEA?
Prisen på SEA afhænger især af, hvor mange klik din hjemmeside har, da SEA er baseret på PPC (Pay Per Click). Desuden kan prisen variere efter strategi.
For en SEA-annonce på Google Ads vil den gennemsnitlige pris typisk ligge i mellem 2 og 100 kr pr. klik.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-down