SEA - Hvad indebærer Search Engine Advertising?

SEA markedsføring betyder Search Engine Advertising, hvilket normalvist også kan betegnes som PPC - altså “Pay Per Click”. Det kan også oversættes til dansk som “søgemaskineannoncering”. Search engine advertising dækker over de måder, hvorpå du kan købe dig til placeringen og annonceringen i søgeresultaterne for eksempel på Google og Bing. Det er uanset afregningsformen og formatet.

Af 
Opdateret d. 26. august 2022
Hvad er SEA

Formålet med SEA markedsføring er således at få din virksomhed placeret over dine konkurrenter, ved bestemte søgeord, gennem betalt annoncering. Ved at betale for din SEA markedsføring annoncering på, eksempelvis, Google, vil du sikre at din website vises øverst på siden for dit udvalgte søgeord.

På den måde ligner denne type annoncering også SEO, dog er der væsentlig forskel på de to begreber og ikke mindst på, hvad der differentierer dem.

Forskellen på SEA og SEO

Search Engine Advertising er der, hvor søgemaskinerne har den største indkomst, modsat SEO, hvor søgemaskinerne ikke får penge for, at man ligger nummer et. Det gør de til gengæld, når der bruges SEA markedsføring.

Den største fordel ved at gøre brug af SEA markedsføringer, at man bliver vist før de organiske visninger. I modsætning til SEO markedsføring, kan man starte og lukke ned for sine kampagner, som man ønsker det, så det kan bruges som en del af en kortvarig kampagne.

Så har du eksempelvis en kampagne, der kun skal vare få måneder, eller sågar kun få uger, så kan du opsætte annoncer, der kun rangerer øverst på Google markedsføringi netop denne periode, så du ikke tynges i en senere periode.

Search engine advertising er desuden disse, som ses med ordet “annonce” skrevet ud for med sort og fed, der betegner, at virksomheden, vis link, som præsenteres, har betalt for at have deres annonce stående netop der.

Klar målgruppe er vigtig for succesfuld SEA

Det er vigtigt at kende sin målgruppe på forhånd, når man skal igang med SEA markedsføring, ellers kan det ende ud med, at man reklamerer for og til den forkerte målgruppe, og dermed bruger sine penge på reklamering, som ikke giver de ønskede resultater.

Det kan blandt andet ske ved, at man anvender negative søgeord, altså søgeord, hvor man ikke ønsker at blive vist. Det kan koste dyrt, fordi man kan ende med ikke at ramme den tiltænkte målgruppe.

Dette vil skabe klik, som virksomheden betaler for, men som ikke skaber salg, og derfor er det naturligvis en ulempe, og ikke mindst spild, for virksomheden.

Målgruppe SEA

Derfor er det vigtigt at lave en grundig målgruppeanalyse, før man starter med search engine advertising, og derefter kan man begynde opsætning af sine kampagner målrettet den rette målgruppe.

Det er fordelagtigt, ikke kun i forbindelse med SEA markedsføring, men i mange sammenhænge, at man har styr på den ønskede målgruppes præferencer, ønsker og søgetermer, da disse også anvendes i forbindelse med reklamer, SEO arbejde og meget mere. Derfor er det ikke blot et væsentligt punkt i din virksomheds strategi. Det er helt nødvendigt at have fokus på, når man laver search engine advertising.

Search Engine Advertising som ven - ikke fjende

Samarbejdet mellem SEA markedsføring og SEO kaldes for SEM, Search Engine markedsføring, som er alt det markedsføring på søgemaksinen, der er samlet, altså både den betalte og den organiske trafik. Mange forveksler SEA markedsføring med SEM, og derfor er dette også med til at skabe forvirring om, hvad det i virkeligheden egentlig er.

Desuden er det en misforståelse, at SEO påvirker Search Engine Advertising. Derfor bør du ikke udelade SEO, hvis du samtidigt gør brug af SEA markedsføring, da kun 65% af alle klik sker på de annoncer, der er betalte.

De resterende 35% sker således gennem organiske søgeresultater, og dermed er disse væsentlige for succesfuld markedsføring.

Således har det og SEO to overlappende, dog forskellige formål, og derfor er det også vigtig at være skarp på begge dele for at skabe størst mulig konkurrencedygtighed. Den ene erstatter ikke den anden, og derfor er det vigtig at arbejde med både SEA og SEO markedsføring. Du kan således bruge din Search Engine Advertising supplerende til dit SEO arbejde og på den måde opnå flere kliks.

Vigtigheden af keywords 

Når man taler om SEA markedsføring er keywords noget af det vigtigste, at have på plads. Keywords er kernen af search engine advertising, som er et udtryk for de ord, du ønsker at optimere din annonce efter. 

Processen i at finde relevante keywords kan være vanskelig og ofte svær. Det er fordi, at man skal bruge de rigtig programmer og kende til relevante kriterier, når man skal arbejde med keywords. 

Når du bruger en SEA markedsføring specialist fra PK Medier overtager vi denne opgave for dig og sørger for at udvælge de rigtig keywords, der kan skabe vækst for din virksomhed. Det gør vo naturligvis i overensstemmelse med virksomhedens tone of voice og de ønskede mål, du sætter sammen med konsulenten.

Brug af Google Ads

Vælger du, for eksempel, Google Ads til din search engine advertising, så spiller flere faktorer ind på, om du kan ligge øverst i annonceplaceringen.

Her handler det altså ikke kun om, hvem, der har betalt mest, men bygger også på andre grundlag, blandt andet.:

Kvaliteten af dine annoncer - dette handler i høj grad om, hvor relevant din annonce og webside, der linkes til, er, for modtageren. Vil brugeren få svar på det søgte formål eller ej?
Søgekonteksten - her ses på de søgeord, som er indtastet, den geografiske placering af personen, der søger, enhedstypen (om det er en computer, en mobiltelefon eller andet), der søges på, samt andre søgeresultater, som præsenteres på siden.
Brugervenlighed - i forlængelse af søgekonteksten, så ser Google også på, hvor brugervenlig den pågældende hjemmeside er. Det omhandler både hastigheden af sidens indlæsning, anvendelse i forskellige formater (herunder til mobilbrug) og meget mere.
Forventet effekt af annonceudvidelser og -formater - de supplerende oplysninger, der findes i din annonce, herunder telefonnummer og links internt til eget website, vurderes af Google Ads for at estimere annoncens effektivitet.

Dermed behøver du ikke at være den højestbydende, når det angår SEA markedsføring, da flere faktorer spiller ind, som er mindst lige så vigtige, for at kunne være den toprangerende på søgeordet.

Klarer en konkurrent de ovenstående punkter bedre end din hjemmeside, så vil du miste din plads i toppen af Google til fordel for en anden.

Google Ads bruges altså til at markedsføre og annoncere digitalt, hvilket både kan ske på søgemaksinens side, såvel som på andre digitale platforme gennem Google Display annoncering.

Her igennem kan dine betalte annoncer igennem search engine advertising blive vist flere steder på siden, blandt andet som bannerne eller lignende.

Få succes med det betalte

Når du skal have succes med SEA markedsføring, så handler det i høj grad om at have styr på, hvem målgruppen for dit website og dit produkt er. Derfor er det også vigtigt, at du har dette på plads, inden du begiver du ud på dit digitale eventyr.

Der kan være, og er også, blandede oplevelser med, hvor godt search engine advertising fungerer. Det afhænger i høj grad af, hvor gode kampagner, man får sat op, når man laver betale annoncer. Bliver dine kampagner og annoncer ikke sat op på rette vis, og anvender du negative søgeord, altså søgeord, der er uhensigtsmæssige i forbindelse med din annoncering, bliver search engine advertising dyrt i længden.

I stedet for at bruge store mængder af penge og energi på dyre og ineffektive betalte annoncer, så vær derfor opmærksom på, at dine kampagner og annoncer til SEA markedsføring er sat ordentligt op. Dette er et vigtigt succeskriterium for at få succes med denne indsats.

Hjælp til SEA?

Fandt du ikke svar på dine spørgsmål her angående search engine advertising, eller ønsker du blot at høre mere om, hvad denne digitale marketings indsats kan og går ud på? Så tøv ikke med at kontakte os.

Hos PK Medier står vi gerne til hjælp, hvis du kunne tænke dig en uddybende snak om, hvad SEA markedsføring kan gøre specifikt for dig og din virksomhed, eller hvis du bare har lyst til at høre mere om, hvad mulighederne er, hvordan man finder rundt i disse, samt hvordan det bruges bedst muligt.

Mange SEO firmaer og bureauer kan hjælpe dig med både SEA og SEO markedsføring, og derfor er det en god ide at inkludere et sådant i dit arbejde med Search Engine Advertising, hvis du allerede har eksterne eksperter til at lave dit SEO arbejde.

Hos PK Medier tilbyder vi hjælp til både SEA og SEO markedsføring, så hvis du ønsker eksterne eksperters øjne på dine rangerings-problemer, så tag endelig fat i os. Vi tager gerne et kig på, hvad du kan gøre bedre eller anderledes for at rangere højere.

Betal først ved opnåede resultater 

Vi er et performance bureau. Dette betyder, at når du benytter en konsultent fra PK Medier til at hjælpe dig og din virksomhed med optimering af dine digitale tilstedeværelse, betaler du først, når vi er nået i mål med dine ønskede resultater indenfor search engine advertising

Når du benytter os som bureau, vil du bliver tilknyttet en personlig konsulent. Du vil først blive inviteret til en uforpligtende samtale, hvor vi vil drøfte budget og de udfordringer, du står overfor. Prisen vil variere alt efter hvilken type opgave, du ønsker hjælp til. 

Hernæst vil der med fokus på et tæt samarbejde blive lagt en SEA markedsføring stratgi. Med vores brede vifte af erfaring har vi lagt strategier og nået i mål med mange forskelige typer opgaver, og vi er eksperter i at lægge en search engine advertising strategi, der stemmer overens med sin virksomheds værdier. 

Fordelene ved SEA markedsføring

Der er mane fordele ved search engine advertising, og med hjælp fra os kan du tiltrække nye kunder og øge vækst.

Øget trafik: Med SEA markedsføring vil vores konsulrent øge trafikken på din hjemmeside, ved at udarbejde en iøjenfaldende annonce, som bruger vælger at klikke ind på.
Øget kendskabsgrad: Du vil øge din brand awarenes og dermed forbedre chancen for at opnå stigende salg.
Hurtige resultater: Vores SEA markedsføring konsulent vil sørge for, at din hjemmeside vil opnå hurtige resultater, således at du ikke skal vente mange måneder, før der vil tiltrække nye kunder og skabe vækst.
Få adgang til en lang række data: Med PK Medier vil du under hele processen få adgang til en lang række data, som du sammen med din tilknyttede konsulent kan analysere nøje. På baggrund af denne data kan du justere dine kampagner alt efter hvad, der performer bedst.

Der er mange grunde til at benytte PK Medier som bureau, hvis du vil optimere din digitale tilstedeværelse via search engine advertising. Du vil trygt kunne overlade alt det besværlige arbejde til vores erfarne SEA markedsføring konsulent, som vil overtage byrden og hjælpe dig i mål. 

Kontakt os allerede og bliv inviteret til at uforpligtende samtale, hvor vi vil drøfte dine tanker og udfordringer og sammen lægge en strategi, der får dig i mål med dine ønskede resultater. 

SEA FAQ

Hvad står SEA for?
SEA er en forkortelse for Search Engine Advertising. Det indebærer annoncering i søgemaskiner, herunder Google og Bing.
Hvaad betyder SEA?
SEA er annoncering i søgemaskiner, som virksomheder betaler for. Disse findes typisk som annoncerne, der ligger øverst eller nederst på siden, når du for eksempel søger på Google.
Hvilke kanaler anvender SEA?
Der findes flere kanaler, hvor igennem SEA kan distribueres. Det inkluderer Google Ads og Bing Ads, blandt andet.
Hvordan virker SEA?
Virksomheder opstiller eksempelvis en kampagne, som de ønsker annonceret på en søgemaskine. Det kunne eksempelvis være på Google gennem kanalen Google Ads.
Alt efter, hvad de valgte søgeord er, hvor meget der betales osv., så placeres annoncen i forhold til specifikke krav, højere eller lavere på siden for søgeresultater.
Hvorfor er SEA vigtig?
SEA-annoncering kan give stor konkurrencemæssig fordel. Hvis din side ligger før konkurrenternes, så vil brugerne først få øje på din virksomhed, og dermed er der større chance for, at brugernes vil gennemføre et køb her, fremfor hos en konkurrent.
Derfor er det heller ikke uvæsentligt, hvor på siden en virksomheds annonce ligger.
Hvad koster SEA?
Prisen på SEA afhænger især af, hvor mange klik din hjemmeside har, da SEA er baseret på PPC (Pay Per Click). Desuden kan prisen variere efter strategi.
For en SEA-annonce på Google Ads vil den gennemsnitlige pris typisk ligge i mellem 2 og 100 kr pr. klik.

Angivelse af kilder

  1. Textbroker - se kilde her.
  2. Lyfemarketing - se kilde her.

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 4.7 / 5. Optælling af stemmer: 3

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

chevron-downmenu-circlecross-circle