Opdateret 12. november 2021 af Peter Klitkou

Hvad betyder SEA?

SEA betyder Search Engine Advertising, hvilket normalvist også kan betegnes som PPC - altså “Pay Per Click”.

Det kan også oversættes til dansk som “søgemaskineannoncering”. Begrebet dækker over de måder, hvorpå du kan købe dig til placeringen og annonceringen i søgeresultaterne for eksempel på Google og Bing. Det er uanset afregningsformen og formatet.

Formålet med SEA er således at få din virksomhed placeret over dine konkurrenter, ved bestemte søgeord, gennem betalt annoncering. Ved at betale for din SEA annoncering på, eksempelvis, Google, vil du sikre at din website vises øverst på siden for dit udvalgte søgeord.

På den måde ligner SEO og SEA meget hinanden, dog er der væsentlig forskel på de to begreber og ikke mindst på, hvad der differentierer dem.

SEA

Forskellen på SEA og SEO

SEA er der, hvor søgemaskinerne har den største indkomst, modsat SEO, hvor søgemaskinerne ikke får penge for, at man ligger nummer et. Det gør de til gengæld, når der bruges SEA.

Den største fordel ved at gøre brug af SEA er, at man bliver vist før de organiske visninger. I modsætning til SEO, kan man starte og lukke ned for sine kampagner, som man ønsker det, så det kan bruges som en del af en kortvarig kampagne.

Så har du eksempelvis en kampagne, der kun skal vare få måneder, eller sågar kun få uger, så kan du opsætte annoncer, der kun rangerer øverst på Google i netop denne periode, så du ikke tynges i en senere periode.

SEA-annoncer er desuden disse, som ses med ordet “annonce” skrevet ud for med sort og fed, der betegner, at virksomheden, vis link, som præsenteres, har betalt for at have deres annonce stående netop der.

Klar målgruppe er vigtig for succesfuld SEA

Det er vigtigt at kende sin målgruppe på forhånd, når man skal igang med SEA, ellers kan det ende ud med, at man reklamerer for og til den forkerte målgruppe, og dermed bruger sine penge på reklamering, som ikke giver de ønskede resultater.

Det kan blandt andet ske ved, at man anvender negative søgeord, altså søgeord, hvor man ikke ønsker at blive vist. Det kan koste dyrt, fordi man kan ende med ikke at ramme den tiltænkte målgruppe.

Dette vil skabe klik, som virksomheden betaler for, men som ikke skaber salg, og derfor er det naturligvis en ulempe, og ikke mindst spild, for virksomheden.

Derfor er det vigtigt at lave en grundig målgruppeanalyse, før man starter, og derefter kan man begynde opsætning af sine kampagner målrettet den rette målgruppe.

Det er fordelagtigt, ikke kun i forbindelse med SEA, men i mange sammenhænge, at man har styr på den ønskede målgruppes præferencer, ønsker og søgetermer, da disse også anvendes i forbindelse med reklamer, SEO arbejde og meget mere. Derfor er det ikke blot et væsentligt punkt i din virksomheds strategi. Det er helt nødvendigt at have fokus på.

SEA

SEA som ven - ikke fjende

Samarbejdet mellem SEA og SEO kaldes for SEM, Search Engine Marketing, som er alt det markedsføring på søgemaksinen, der er samlet, altså både den betalte og den organiske trafik. Mange forveksler SEA med SEM, og derfor er dette også med til at skabe forvirring om, hvad SEA i virkeligheden er.

Desuden er det en misforståelse, at SEO påvirker SEA. Derfor bør du ikke udelade SEO, hvis du samtidigt gør brug af SEA, da kun 65% af alle klik sker på de annoncer, der er betalte.

De resterende 35% sker således gennem organiske søgeresultater, og dermed er disse væsentlige for succesfuld markedsføring.

Således har SEA og SEO to overlappende, dog forskellige formål, og derfor er det også vigtig at være skarp på begge dele for at skabe størst mulig konkurrencedygtighed. Den ene erstatter ikke den anden, og derfor er det vigtig at arbejde med både SEA og SEO. Du kan således bruge SEA supplerende til dit SEO arbejde og på den måde opnå flere kliks.

Nedenunder kan du se et eksempel på SEA ved brug af Google Shopping.

eksempel på SEA

Brug af Google Ads til SEA

Vælger du, for eksempel, Google Ads til din betalte annoncering, så spiller flere faktorer ind på, om du kan ligge øverst i annonceplaceringen.

Her handler det altså ikke kun om, hvem, der har betalt mest, men bygger også på andre grundlag, blandt andet.:

  • Kvaliteten af dine annoncer - dette handler i høj grad om, hvor relevant din annonce og webside, der linkes til, er, for modtageren. Vil brugeren få svar på det søgte formål eller ej?
  • Søgekonteksten - her ses på de søgeord, som er indtastet, den geografiske placering af personen, der søger, enhedstypen (om det er en computer, en mobiltelefon eller andet), der søges på, samt andre søgeresultater, som præsenteres på siden.
  • Brugervenlighed - i forlængelse af søgekonteksten, så ser Google også på, hvor brugervenlig den pågældende hjemmeside er. Det omhandler både hastigheden af sidens indlæsning, anvendelse i forskellige formater (herunder til mobilbrug) og meget mere.
  • Forventet effekt af annonceudvidelser og -formater - de supplerende oplysninger, der findes i din annonce, herunder telefonnummer og links internt til eget website, vurderes af Google Ads for at estimere annoncens effektivitet.

Dermed behøver du ikke at være den højestbydende, når det angår SEA, da flere faktorer spiller ind, som er mindst lige så vigtige, for at kunne være den toprangerende på søgeordet.

Klarer en konkurrent de ovenstående punkter bedre end din hjemmeside, så vil du miste din plads i toppen af Google til fordel for en anden.

Google Ads bruges altså til at markedsføre og annoncere digitalt, hvilket både kan ske på søgemaksinens side, såvel som på andre digitale platforme gennem Google Display annoncering.

Her igennem kan dine betalte annoncer blive vist flere steder på siden, blandt andet som bannerne eller lignende.

Succes med SEA

Når du skal have succes med SEA, så handler det i høj grad om at have styr på, hvem målgruppen for dit website og dit produkt er. Derfor er det også vigtigt, at du har dette på plads, inden du begiver du ud på dit SEA eventyr.

Der kan være, og er også, blandede oplevelser med, hvor godt SEA fungerer. Det afhænger i høj grad af, hvor gode kampagner, man får sat op, når man laver betale annoncer. Bliver dine kampagner og annoncer ikke sat op på rette vis, og anvender du negative søgeord, altså søgeord, der er uhensigtsmæssige i forbindelse med din annoncering, bliver det dyrt i længden.

I stedet for at bruge store mængder af penge og energi på dyre og ineffektive betalte annoncer, så vær derfor opmærksom på, at dine kampagner og annoncer til SEA er sat ordentligt op. Dette er et vigtigt succeskriterium for succesfuld SEA.

Hjælp til SEA?

Fandt du ikke svar på dine spørgsmål her, eller ønsker du blot at høre mere om, hvad SEA kan og går ud på? Så tøv ikke med at kontakte os.

Hos PK Medier står vi gerne til hjælp, hvis du kunne tænke dig en uddybende snak om, hvad SEA kan gøre specifikt for dig og din virksomhed, eller hvis du bare har lyst til at høre mere om, hvad mulighederne er, hvordan man finder rundt i disse, samt hvordan SEA bruges bedst muligt.

Mange SEO firmaer og bureauer kan hjælpe dig med både SEA og SEO, og derfor er det en god ide at indkludere et sådant i dit SEA arbejde, hvis du allerede har eksterne eksperter til at lave dit SEO arbejde.

Hos PK Medier tilbyder vi hjælp til både SEA og SEO, så hvis du ønsker eksterne eksperters øjne på dine rangerings-problemer, så tag endelig fat i os. Vi tager gerne et kig på, hvad du kan gøre bedre eller anderledes for at rangere højere.

SEA FAQ

Hvad står SEA for?
SEA er en forkortelse for Search Engine Advertising. Det indebærer annoncering i søgemaskiner, herunder Google og Bing.
Hvad betyder SEA?
SEA er annoncering i søgemaskiner, som virksomheder betaler for. Disse findes typisk som annoncerne, der ligger øverst eller nederst på siden, når du for eksempel søger på Google.
Hvilke kanaler anvender SEA?
Der findes flere kanaler, hvor igennem SEA kan distribueres. Det inkluderer Google Ads og Bing Ads, blandt andet.
Hvordan virker SEA?
Virksomheder opstiller eksempelvis en kampagne, som de ønsker annonceret på en søgemaskine. Det kunne eksempelvis være på Google gennem kanalen Google Ads.
Alt efter, hvad de valgte søgeord er, hvor meget der betales osv., så placeres annoncen i forhold til specifikke krav, højere eller lavere på siden for søgeresultater.
Hvorfor er SEA vigtigt?
SEA-annoncering kan give stor konkurrencemæssig fordel. Hvis din side ligger før konkurrenternes, så vil brugerne først få øje på din virksomhed, og dermed er der større chance for, at brugernes vil gennemføre et køb her, fremfor hos en konkurrent.
Derfor er det heller ikke uvæsentligt, hvor på siden en virksomheds annonce ligger.
Hvad koster SEA?
Prisen på SEA afhænger især af, hvor mange klik din hjemmeside har, da SEA er baseret på PPC (Pay Per Click). Desuden kan prisen variere efter strategi.
For en SEA-annonce på Google Ads vil den gennemsnitlige pris typisk ligge i mellem 2 og 100 kr pr. klik.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-down