International SEO - Til dig som vil være synlig i udlandet

International SEO refererer til optimering af din søgningstilstedeværelse til folk, på tværs af landegrænser. Særligt hvis du ved, at en stor del af dine besøgende kommer fra et andet land, end der hvor du befinder dig eller blot taler forskellige sprog. Vi giver dig 5 tips med på vejen.

Søgeoptimering

På den måde bygger du bro mellem din website og dine potentielle kunder og skaber en bedre oplevelse for alle dine besøgende, gennem international SEO.

Få mere inspiration omkring online markedsføring her.

Når du bruger en hvilken som helst søgemaskine, vil denne forsøge at finde de resultater og der stemmer overens med sproget og lokationen du søger fra. Det er derfor meget vigtigt, hvis man forsøger at være synlig ud over egne landegrænser og sprog, at man tager hensyn til de elementer som søgemaskiner lægger mærke til.

Det vil sige, at søgemaskiner især lægger mærke til sprog og lokation som vejvisere for hvilket slags indhold der er mest relevant for dig som bruger. Det er der forskellige virkemidler til, og det kan være en omstændig proces at gøre ens hjemmeside mere eftertragtet internationalt ifølge søgemaskiner.

Skal vi hjælpe med international SEO? 🔍
Tag kontakt til os i dag, og modtag et uforpligtende tilbud på dit projekt.
Kontakt os i dag
Hvordan laver man SEO?

Tiltræk nye besøgende med international SEO

Når der tales om international søgemaskineoptimering, kan det for nogen virke som et fremmed koncept, alligevel er det noget, som de fleste kender til, langt bedre end de tror, og kan sammenlignes med geotargeting, og kan derved være langt nemmere at forstå.

Det betyder, at man målretter sit indhold efter et geografisk og afgrænset område, og det kan eksempelvis være et nyt land eller sprog, men i stedet for at optimere dit websted for at tiltrække besøgende fra netop din lokation, kan du optimere dit indhold til forskellige lande og sprog.

Men først og fremmest handler det om at lave en strategi, når det kommer til international SEO.

Du kan nemlig gøre din SEO langt mere international ved hjælp af geografisk målretning, hreflang-tags og andre lokaliseringssignaler der gør, at du kan målrette dit indhold til dine brugere over hele verden.

Målet er altså at øge synligheden for netop dit website i søgemaskinerne i de valgte lande og dermed øge trafikken til dit website.

Valg af domæne

Når det kommer til international SEO, er det vigtigt at beslutte hvor du vil lægge de forskellige sprog. Og hvad betyder det så? Dit domæne er dit unikke navn udadtil og fungerer som vejviser på internettet.

Dit domæne har stor betydning for hvordan Google og andre søgemaskiner læser dit website og de pågældende undersider.

Vælger du derfor et .dk domæne, fortæller du automatisk søgemaskinerne, at din website er på dansk. Det samme gør sig naturligvis gældende, hvis du eksempelvis vælger et .se, .no eller et .com domæne.

Det er derfor vigtigt, at gøre sig tanker om, hvordan hjemmesiden skal benyttes, da det er gennem denne handling, du viser det pågældende sprog, som er med til at få de besøgende til at foretage den tilsigtede handling.

Dette kan du gøre ved hjælp af tre specifikke punkter:
  • Angiv dit mål og/eller lokation med en international-venlig URL-struktur.
  • Find ud af, hvilket sprog dit indhold målretter sig mod ved hjælp af sprogkoder.
  • Opret og vedligehold indhold på din målgruppes sprog. Det er dette indhold du rangerer på.

Hvis ikke du overholder dit valg af sproglige grænser, kan det få en skidt start på international SEO.

Det vil sige, at hvis du har valgt et .dk domæne, kan du ikke bare sådan lige begynde at skrive på engelsk eller spansk. I en perfekt verden er et .dk nemlig udelukkende beregnet til dansk.

 Men er der noget at gøre, hvis du allerhelst vil kommunikere på et andet sprog, tænker du måske?

Du kan være helt rolig, du kan nemlig sagtens formidle din website på andre sprog end dansk, så længe du eksempelvis vælger et .com domæne.

Google har lavet en guide til hvordan man mest optimalt laver en international side. Læs mere om det her.

Hos PK medier er vi eksperter for området online markedsføring, det gælder også international SEO. Så hvis jeres virksomhed forsøger at vækste i synlighed på international plan kan i med fordel kontakte os og se hvordan vi kan hjælpe jer videre.

PK Medier har lavet en SEO guide til dig, som vil lære mere om SEO

Fordele ved international SEO for din virksomhed

Så hvad kan du egentlig få ud af, at gøre din SEO mere venlig for international trafik? Alt efter hvilken branche din virksomhed tilhører, kan det være fordelagtigt at gennemskue hvilken målgruppe du har med at gøre. Ved at have stor indsigt i hvem der rækkes ud til, er det lettere at vide hvilken kommunikationsstrategi man skal satse på.

Når der er kommet styr på målgruppen er det meget lettere at målrette ens markedsføring med hensyn til digital kommunikation, her er der mange veje at gå. Helt lavpraktisk er det et godt udgangspunkt, hvis ens hjemmeside er optimeret efter en god oplevelse, så er man sikker på, at den trafik der forekommer er der for at blive.

Hvis i har brug for hjælp til at skabe en ny hjemmeside løsning til jeres virksomhed, har vi et skarpt team der er klar på at hjælpe jer videre.

Så snart der kommer øget trafik på din hjemmeside, det gælder især hvis den er venlig for det internationale segment, vil du få meget mere ud af din online markedsføring. Derfor er international SEO din adgang til mere synlighed på tværs af landegrænser.

5 tips til dit arbejde

Der findes mange forskellige muligheder for optimering af dit website, når det omhandler de internationale greb. Det er ikke selvsagt, at du bliver nummer 1 indenfor dit felt i udlandet, uanset om det går godt i Danmark. Derfor er der opsummerende nogle områder du især skal være opmærksom på:

  • TRIN 1: Vær opmærksom på dit domæne og dermed også din URL struktur. Du bør have en side pr. sprog - det vil sige at selvom du har et dansk site (.dk), og vil åbne og foretage international SEO i Tyskland, bør du oprette et .de domæne.

 

  • TRIN 2: Du skal altid huske at indstille dit site efter det rette sprog, hvilket indebærer at kigge på "hreflang". Din sprogkode skal stemme overens med det land du ønsker at arbejde mod og i.

 

  • TRIN 3: Når du rykker din content/teksten fra dit danske site over på det nye domæne, uanset sprog, skal du være meget påpasselig med oversættelser med maskineprogrammer, såsom Google Translate eller lignende. Google aflæser godt, når det er dublikeret og oversat. Det forværre derfor din indsats på international SEO

 

  • TRIN 4: Vær opmærksom i din søgeordsstrategi, hvor du her ikke kun kan oversætte direkte. De enkelte lande kan søge anderledes, og der kan fremkomme andre "Google regler" for andre lande ift. hvad der favoriseres og vises.

 

  • TRIN 5: Du skal huske på at opbygge linkbuilding indenfor det respektive land, da du ikke kan bygge videre på din autoritet bygget til den danske side.

Har du brug for sparring til international SEO?

International SEO er en måde hvorpå, man langsomt kan vækste synligheden af sin virksomhed  på alle digitale platforme som er enormt effektiv. Hos os laver vi skræddersyede analyser af lige netop din virksomhed og sammen skaber en markedsføringsstrategi i samarbejde med jer. Vores filosofi er 100 procent gennemsigtighed, hvilket vi og vores tidligere samarbejdspartnere finder mest værdifuldt.

Vi kan med vores professionelle team, hos PK Medier, være behjælpelige med opsætning af hjemmeside, annoncering på sociale medier og meget andet. Kontakt os i dag.

FAQ

Hvad er international SEO?
International SEO betyder, international søgeoptimerings tilstedeværelse på Dansk. Ved hjælp af international SEO optimerer du dit websted, så det fungerer bedre internationalt. Det vil sige, at det dermed ikke udelukkende er danske forbrugere eller kunder, som klikker ind på siden eller har adgang til den.
Hvordan kan jeg forbedre min internationale SEO?
Hvis du forsøger at forbedre din internationale SEO, er der en række tiltag som kan være yderst værdifulde at implementere i din online markedsføring. Det gælder heriblandt at have et domæne, der fungerer til den målgruppe eller det land, man forsøger at nå til.
Hvordan fungerer international SEO bedst?
Når vi taler om international SEO, så kan det være yderst værdifuldt at have defineret hvilken målgruppe eller land, man vil forsøge at gøre sig mere synlig på. På den måde kan man implementere tiltag som søgemaskiner den pågældende lokation spiller bedst med.
Hvilket domæne skal jeg vælge?
Alle lande har forskellige regler for, hvad søgemaskiner vælger at tage udgangspunkt i. Det kan dog være en fordel at vælge det domæne eller URL, som er SEO venligt for det specifikke land i forsøger at gøre jer mere synlige i.

Angivelse af kilder og test

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-downmenu-circlecross-circle