Opdateret 8. september 2021 af Natasja Grønfeldt

Alt om online markedsføring i 2021

Du har måske ofte hørt, at der bliver snakket om online markedsføring og har måske i den forbindelse tænkt, at det primært må være relateret til sociale medier - men du kan tro om.

Faktisk dækker online markedsføring over et meget bredt spektrum, når det kommer til markedsføring generelt. Det omfatter alt fra hjemmesideoptimering med SEO til email marketing - og selvfølgelig de velkendte sociale medier.

Har du brug for tips til online markedsføring? 

Spar tid og lad os hjælpe dig i gang med din online markedsføringsstrategi.

Få et indblik i digital markedsføring i denne video

Hvis du også er lidt i tvivl om, hvad online markedsføring betyder og, hvad det dækker over, så er du kommet til det helt rigtige sted. Vi giver dig nemlig et overblik over, hvad det er og ikke mindst, hvad det inkluderer.

Hvad er online markedsføring?

Markedsføring før internettet

Markedsføringsbranchen har været i konstant udvikling de sidste mange årtier. Før internettets store gennembrud, var markedsføring primært relateret til ’push marketing’.

Det betyder at man i høj grad ”skubber” markedsføring ud til forbrugeren blandt andet via reklamer på tryk, i radio eller i tv.

Det betød dermed også, at forbrugeren havde sværere ved selv at undersøge de forskellige muligheder, men blev i høj grad påvirket af virksomhedernes markedsføring.

Online markedsføring i dag

I dag ser markedsføringsbranchen helt anderledes ud. Med internettet, Google og diverse sociale platforme, kan forbrugeren i højere grad end nogensinde før blive informeret og få et overblik over dens muligheder gennem virksomheders online markedsføring.

Derfor skal virksomheder i dag ikke kun være dygtige til push marketing, men også ’pull marketing’.

Det betyder altså, at virksomhederne også skal være transparente, informative og tale til forbrugerens behov, da forbrugeren nemt kan vælge til eller fra.

Online markedsføring giver dig altså mulighed for både at ramme forbrugeren gennem push – og pull marketing.

Du kan altså vælge at dele din online markedsføring op i organisk og betalt indhold. Lad os grave lidt dybere og kigge på, hvordan du kommer i gang med online markedsføring; hvilke kanaler og værktøjer du skal bruge; og hvordan du dermed deler din markedsføring op i organisk og betalt.

Sådan kommer du i gang med online markedsføring

Start med en marketingsanalyse

Før du kommer i gang med din online markedsføring, er det vigtigt du kender dine data og gør dem til en handlingsbar indsigt.

Det betyder, at du først og fremmest skal forstå din målgruppe, hvordan de interagerer med dit brand og ikke mindst deres købsadfærd og købsrejse.

Med denne indsigt kan du bedre målrette dit content, så det når ud til din målgruppe og så du helt overordnet kan løfte dit forretningspotentiale.

Ved at lave en marketingsanalyse inden du skal kaste dig ud i den online markedsføring kan du blandt andet få en dybere indsigt i og forståelse for, hvilke kanaler du bør satse stort på og dermed, hvordan du skal allokere dine ressourcer for at tiltrække dine mest attraktive kunder.

Forstå målgruppens demografi

Du skal især have øje for de demografiske data da disse vil give indblik i, hvilke typer af mennesker, du bør målrette dit content og dine kampagner. Har du brug for hjælp til at få styr på din målgruppe? Så kan du læse mere generelt om målgrupper, eller hvordan du benytter Persona for at lære din målgruppe at kende. Eller hvis du vil vide mere specifikt om f.eks. de omtalte digitalt indfødte Generation Z?

Demografi indeholder information såsom alder, køn, etnicitet, geografisk placering, indkomstniveau, husstandsstørrelse m.m.

At være opmærksom på dine kunders demografi er helt essentielt, da du ud fra dette datasat kan analysere, hvordan de reagerer på diverse reklamer, hvilke platforme de befinder sig på, deres generelle brugeradfærd og meget mere.

Der findes mange værktøjer til at undersøge dine kunders demografi. Vi anbefaler især at tilkoble Google Analytics til din hjemmeside, da denne vil give dig et stort analytisk overblik over hele din forretning samt dine kunders demografi, købsadfærd og købsrejse.

Virker det uoverskueligt - lad et SEO-bureau med eksperter hjælpe dig. Vi hjælper ikke blot i København men i hele Danmark.

Få oplæg til din online markedsføring

Lad os komme med et uforpligtende oplæg på din online markedsføringstrategi.

Dit website: Din virksomheds base

Du bør se dit website som din base og dermed som et meget vigtigt redskab i din online markedsføring.

Det er din website, der primært skal vise, hvem din virksomhed er, og det er her, brugerne skal læse om, hvem du er og hvad du kan tilbyde, og på baggrund af det tage en beslutning om, hvorvidt de skal vælge dig fremfor din konkurrent.

Websitet er ligeledes en stor del af det, du gerne vil markedsføre, fordi det er her, du gerne vil have øget trafik fra dine kunder, så de kan udføre næste handling.

Det kan være at købe et af dine produkter eller ydelser fra dit website, tilmelde sig dit nyhedsbrev, booke virksomheden til en opgave eller indhente oplysninger om virksomheden.

Dit website er en del af din organiske online markedsføring. Det er ikke gratis at få udviklet et website, men indholdet – uanset om det er produkter, serviceydelser eller andet – skal du ikke betale noget for. Så et website er ikke dyrt efter, du har udviklet det. 

Opnå synlighed i Googles organiske søgeresultater

En anden effektiv metode til online markedsføring er gennem søgemaskineoptimering – også kaldet SEO. Med et godt SEO-arbejde kan du sørge for, at din virksomheds hjemmeside placeres højt på søgemaskiner som Google eller Bing og på den måde får øget trafik.

Det du arbejder med, når du beskæftiger dig med søgemaskineoptimering, er teknisk struktur, content og linkbuilding, som alle er parametre, du kontinuerligt skal arbejde på at optimere.

SEO-arbejdet kan deles op i on-page SEO, hvor teknisk struktur og content hører under og off-page SEO, hvor linkbuilding befinder sig.

Ved denne form for online markedsføring arbejder du gennem on-page SEO på at optimere din virksomheds hjemmeside.

Helt konkret arbejdes der her med en meningsfuld brug af de keywords, du har valgt, du vil dukke op på i søgeresultaterne på søgemaskinen.

Disse keywords inkorporeres i tekster på selve hjemmesiden samt i metatekster og sidetitler, som er den tekst på søgemaskinen, du skal gøre fængende og god for at få brugerne til at klikke sig ind på din hjemmeside.

Generelt skal du sørge for at have content på din hjemmeside, som er relevant og er i stand til at fastholde brugerne.

Med off-page SEO i din online markedsføring er formålet derimod at skabe autoritet på søgemaskinen. Måden hvorpå din virksomhed opnår autoritet sker ved hjælp af backlinks. B

Backlinks er når andre hjemmeside linker ind til din hjemmeside. Jo mere dette sker, jo mere vil Google opfatte dig som ekspert på området, og det vil være med til at give dig en højere placering på Google.

Derudover skal du sørge for, at din hjemmeside er mobilvenlig, sådan så din hjemmeside også kan tilgås via mobil uden nogle problemer. Der findes hjemmesider, hvor du nemt og hurtigt kan tjekke din hjemmesides mobilvenlighed.

Hvis din virksomhed er synlig i søgemaskinerne på brugernes søgninger – enten tidligt eller sent i beslutningsprocessen – så har i gennem et effektivt SEO-arbejde givet jer selv forudsætningerne for at være den virksomhed, brugeren ender med at vælge.

På den måde vil du skabe effektiv online markedsføring.

Alt om onlinemarkedsføring PK medier

Hvor online markedsføring gennem søgemaskineoptimering handler om at optimere på de organiske søgeresultater, handler online markedsføring gennem Google Ads om optimering gennem betalte annoncer.

Du kan læse mere om hvad Google annoncering kan i vores blogindlæg: "Google annoncering: Den ultimative guide"

Her arbejder man med søgeord, som man forsøger at nå målgruppen gennem.

Man betaler pr. klik, og det kan derfor være en kostbar affære. Dog er der den fordel, at brugeren selv har efterspurgt produktet via en søgning på Google, hvilket dermed gør det mere sandsynligt, at brugeren konverterer.

Det er vigtigt at være velovervejet i forhold til valg af keywords, du vil annoncere på, da man netop betaler pr. klik.

Hvis ikke du er velovervejet og vælger de keywords, der er mest relevante for din virksomhed, ender du med at bruge mange unødvendige penge.

De ord, du anvender i din Google Ads-strategi, vil du ofte også gøre brug af i din SEO-strategi. Derfor er det en god idé at få kanalerne til at spille sammen i din online markedsføring.

Content marketing

Hvad er content marketing?

Vi er før blevet spurgt om, hvorvidt alle virksomheder har brug for content marketing, som en del af deres online markedsføring.

Svaret er ”JA!”. Alle virksomheder – små og store – kan have gavn af content marketing, lige meget om formålet er at tiltrække nye kunder; at engagere eksisterende kunder eller måske bare øget salget af ydelser eller produkter.

Helt enkelt handler content marketing om at skabe relevant og værdifult indhold for din virksomhed, dit produkt eller ydelse, så du kan tiltrække den rigtige målgruppe og dermed få dem til at foretage en profitabel handling.

Men i stedet for at forsøge at sælge et produkt, skal du i stedet producere indhold, der skaber værdi for dine eksisterende – og potentielle kunder.

Mere konkret er den online markedsføringsdiciplin content marketing et strategisk brug af blogindlæg, artikler, videoer, billeder, grafik og andet indhold, der kan skabe værdi for dine kunder, så de på sigt fører til leads, konverteringer, salg m.fl.

Inden du går i gang med at producere dit indhold, er det altså en god idé at stille dig selv følgende spørgsmål:

  • ”Hvem er min målgruppe?”
  • ”Hvad skal min målgruppe få ud af mit indhold/content?”
  • ”Er mit indhold relevant og skaber det værdi for min målgruppe?”
  • ”Hvordan skaber jeg et behov hos min målgruppe?”
  • Eller ”Hvordan taler jeg til deres behov?”

Vil du gerne blive endnu klogere på online markedsføring i form af content marketing, så har vi skrevet et blogindlæg om det her. Vi anbefaler også, at du ser nærmere på dit marketing mix for at skabe den mest optimale kundeoplevelse og værdi for virksomheden. Derudover er det altid en fordel at foretage sig en SWOT-analyse for at sætte sig ind i virksomheden "sundhed".

Sociale medier

Sociale medier (SoMe) er vokset til at være en stor del af stort set alle virksomheders online markedsføring.

Og de sociale medier er i rygende udvikling hver dag, og det er ikke længere kun de store banebrydende SoMe kanaler såsom Facebook, Twitter, Instagram (og IGTV) og LinkedIn, der er værd at nævne.

Der er nemlig kommet flere udbydere på markedet, heriblandt TikTok, YouTube, Pinterest, Snapchat, Reddit og en af de nyere up-coming SoMe platforme ’Clubhouse’.

På grund af den konstant voksende SoMe-verden, er det helt essentielt, at man holder sig opdateret på de nyeste trends, når det kommer til marketing på sociale medier og for virksomhedens PR indsats.

Hvis du forstår at bruge mediet, kan du nemlig ramme din målgruppe enten organisk med værdifuldt content eller via målrettede annoncer.

SoMe-strategi

Brugen af SoMe marketing som online markedsføring har udviklet sig meget de seneste år, så i dag er det faktisk muligt at bruge de sociale medier til hele kunderejsen.

Det vil sige at det er muligt at tiltrække nye kunder; at fastholde dem (retention); at markedsføre sig igen målrettet besøgende kunder (remarketing); samt at kommunikere og servicere dem.

Derfor er det rigtig vigtigt, at man er opmærksom på hele kunderejsen, når man udvikler en SoMe-strategi.

Organic social – organisk indhold på de sociale medier

At lave organisk indhold betyder at man laver blogindlæg, artikler, video – eller billedmateriale m.v., der ikke er betalt for.

Det er altså en billig form for online markedsføring, der kan give gensidig værdi – både for virksomheden og for kunden. Faktisk er der flere fordele ved ’organic social’, herunder blandt andet at:

  • Organic social er gratis
  • Du er tæt på dine kunder og kan være i direkte kontakt blandt andet via Community Management
  • Du kan opbygge transparency, tillid og omdømme
  • Du kan bruge content, der er blevet produceret af dine kunder/følgere eksempelvis ved at reposte et opslag, hvor de har nævnt dit produkt/ydelse
  • Du kan fortælle din brand story, som du ønsker at den bliver fortalt

Enhver SoMe-strategi bør altså indeholde en strategisk retningslinje for, hvordan virksomheden bør bruge organisk indhold til at skabe værdi; informere; og fastholde eksisterende kunder.

Vi anbefaler desuden, at man benytter sig af en hybrid-strategi, hvor man kombinerer organisk indhold og betalt indhold i denne form for online markedsføring.

Paid social – betalt indhold på de sociale medier

Annoncering på sociale medier er blevet en rigtig stor del af online markedsføring såvel som digital marketing, og er en rigtig effektiv push-kanal.

Og vi mener faktisk, at du bør lægge en stor del af dit marketingsbudget og din energi i Facebook – og Instagram annonceringTikTok annoncering; Pinterest annoncering og YouTube annoncering.

Det der gør paid social så yderst effektivt er, at det er muligt at målrette dine annoncer, så de rammer helt specifikke målgrupper.

Vi benytter os eksempelvis rigtig meget af håndteringsværktøjet Facebook Business Manager, da du her kan administrere din Facebook annoncering, udvælge hvilke platforme du ønsker at annoncere på og sætte et annoncebudget.

Eftersom Facebook stadigt er verdens største sociale platform og rækkeviden derfor strækker sig nærmest endeløst, er Facebook annoncering ikke til at komme udenom.

Dine annoncer bliver præsenteret for brugerne på forskellige måder – de kan blive vist på deres feeds, i stories, under videoer m.m. Derudover kan du lægge en meget specifik målsætning for din annonce.

Det er altså vigtigt, at du spørger dig selv, hvad du gerne vil have ud af din annonce. Måske du gerne vil have downloads af din app, større brandkendskab eller måske flere salg på din hjemmeside?

Uanset, kan du lægge en konkret målsætning for din annonce.

Facebooks indbyggede målingsværktøjer i Business Manager har desuden gjort det meget overskueligt at rapportere på din Facebook annoncering.

Så du kan eksempelvis nemt følge med i din kampagnes engagement eller hvor lang tid dine brugere har brugt på at se dine videoer m.m.

Derudover er tracking også gjort rigtig nemt ved brug af Pixel, som måler alle dine konverteringer på samtlige enheder. Det giver dig altså et større og bedre overblik over, hvordan din annonce har bidraget til eller påvirket antallet af konverteringer.

Hvis du gerne vil blive endnu klogere på, hvordan man kan annoncere på de sociale medier og ikke mindst, hvorfor det er vigtigt at inkludere i din online markedsføring, så kan du læse mere her.

Email marketing

Din indbakke er sandsynligvis allerede fyldt med emails fra forskellige virksomheder.

Måske du har købt et produkt eller ydelse på deres hjemmeside, eller måske du har takke ja til deres nyhedsbrev, fordi du gerne ville have en rabatkode, en e-bog eller noget helt tredje. Ja, email marketing er en meget anvendt del af online markedsføring.

Og med god grund. Email marketing kan nemlig være særdeles effektivt – hvis det altså er brugt rigtigt.

Sådan kommer du i gang med email marketing

Når du beslutter dig for at anvende email marketing i din online markedsføring skal du først og fremmest vælge en platform, hvorigennem du kan udsende dine nyhedsbreve, holde styr på din CRM (Customer Relationship Management), samt rapportere og tracke dine nyhedsbreves performance.

Nogle af de største udbydere er bl.a. Mailchimp og Klaviyo, men der findes et hav af muligheder.

Dernæst skal du have erhvervet dig nogle læsere, som vil tilmelde sig dit nyhedsbrev. Der er flere måder du kan gøre dette på, men vi anbefaler dig dog først og fremmest at have in mente, at du skal tilbyde din potentielle læser noget til fordel for hendes/hans tilmelding.

Dette kan bl.a. være, at personen får 10% på sit første køb; gratis adgang til et webinar; eller du kan tilbyde din viden gennem tips og tricks; whitepapers m.v.

Hvis ikke du selv er klar på at kaste dig ud i det, kan du altid kontakte et online marketing bureau og bede om hjælp.

Online markedsføring FAQ

Hvad indebærer online markedsføring?
Online markedsføring drejer sig overraskende om markedsføring online, altså på digitale platforme. Hvor det førhen har været trykte medier som reklamer og tv/radio, er det nu flyttet online – og du skal flytte med. Denne marketing forekommer ofte på sociale medier, men indebærer også hjemmesider og andre digitale platforme.
Hvor starter jeg?
Hvis ikke du vælger at starte op med at kontakte en ekspert på området, kan du med fordel starte med at lægge en strategi og lave en marketingsanalyse. Forstå din målgruppe og hvilke kanaler de bevæger sig på. Læs mere ovenfor, hvad der ellers skal til i opstarten.
Findes der gratis værktøjer til at analysere markedsføring?
For dig som ikke ønsker at ligge en masse penge i analyseværktøjer, så kan du bl.a. tilknytte og benytte Google Analytics, som nemt og tilgængeligt viser dig dine data og hvordan din markedsføring går. Derudover har både Facebook og Instagram værktøjer, som viser dine vigtigste data for din trafik mm. 
Hvad er organisk markedsføring?
Modsat betalt markedsføring, såsom annoncering, kan du benytte dig af organisk markedsføring. Det indebærer at dit indhold spredes pr. natur på og gennem kanalerne. Her er din website et vigtigt organisk element. Skab derfor indhold som har spreadability, så din målgruppe ønsker at videredele dit brand.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-downarrow-right