Online markedsføring konsulent - Få hjælp i 2024

Du har måske hørt om online markedsføring, og tænker at det primært omhandler sociale medier. Digital marketing er meget mere - en disciplin, hvor du, eller en marketingkonsulent, kan skrue på mange forskellige knapper og skabe synlighed. Mangler du hjælp til at skabe online vækst?

Kender du dine muligheder for offentlig tilskud til dine marketing-projekter? Læs mere her.

hjælp til online markedsføring
Ingen bindingsperiode - betal for resultater
hjælp til online markedsføring
Både SEO & betalt annoncering
hjælp til online markedsføring
Ingen bindingsperiode - betal for resultater
Online markedsføring
Vi er sikre på, vi er de rette

Hvad kan vi gøre for dig?

Vi er et online marketing firma i Danmark, der udvikler strategier og kampagner i tæt samarbejde med dig, og vi sikrer din virksomheds strategiske tilstedeværelse på tværs af kanaler med både betalt annoncering på sociale medier og Google, SEO, linkbuilding m.m.
hjælp til online markedsføring

Få en gratis SEO analyse af en marketingkonsulent

Indtast din url, og vi kommer med bud på dine mulige SEO optimeringer, som kan føre dig til tops på Google.
  • Garanti for resultater indenfor 90 dage
  • Ingen binding under samarbejdet
  • Gratis SEO analyse

    Hvad er online markedsføring?

    Denne branche har været i konstant udvikling de sidste mange årtier. Før internettets store gennembrud, var markedsføring primært relateret til ’push marketing’.

    Det betyder, at man i høj grad ”skubber” budskaber ud til forbrugeren blandt andet via reklamer på tryk, i radio eller i TV. Der var ikke samme adgang til online medier, hvilket derfor også medførte, at det kom ud over på TV og radio foregik meget analogt - ofte som plakater, flyers, blade, magasiner osv.

    online markedsføring

    Hvad menes med digital markedsføring?

    Online markedsføring af en virksomhed dækker over et meget bredt spektrum, når det kommer til dette generelt. Det omfatter alt fra hjemmesideoptimering med SEO til email marketing - og selvfølgelig de velkendte sociale medier. 

    Hvis du også er lidt i tvivl om, hvad dette område indebærer og, hvad det dækker over, så er du kommet til det helt rigtige sted for at få hjælp til marketing digitalt. Vi giver dig nemlig et overblik over, hvad det er og ikke mindst, hvad det inkluderer.

    Online markedsføring i dag

    I dag ser branchen helt anderledes ud. Med internettet, Google og diverse sociale platforme, kan forbrugeren i højere grad end nogensinde før blive informeret og få et overblik over dens muligheder gennem virksomheders online markedsføring.

    Derfor skal virksomheder i dag ikke kun være dygtige til push marketing, men også ’pull marketing’. Det kræver endnu mere at føre marketing i denne form for sin virksomhed, og flere søger derfor hjælp til dette i samarbejde med bureauer eller en marketingkonsulent, som kan hjælpe med den online tilstedeværelse.

    Det betyder altså, at virksomhederne også skal være transparente, informative og tale til forbrugerens behov, da forbrugeren nemt kan vælge til eller fra. Det handler derudover også på sociale medier om at få brugerens opmærksomhed indenfor de første få sekunder. 

    Det giver dig altså mulighed for både at ramme forbrugeren gennem push – og pull marketing. Og det hele sker online og annoncer på nettet. 

    Gør du brug af affiliate marketing? Hvis nej, så læs mere om affiliate marketing her.

    Navn Beskrivelse Organisk Betalt
    SEO Med søgemaskineoptimering kan du organisk befinde dig i topresultaterne på Google, hvilket er en langsigtet og bæredygtig plan, der sikrer dig konstante henvendelser eller køb. Ja Nej
    Meta Ads Du kan med kampagner på sociale medier gøre opmærksom på dit brand med mål fra alt lige fra konverteringer på en webshop og til interaktion og flere følgere. Nej Ja
    Organiske opslag på SoMe Du kan styrke dit brand ved at skabe indhold, som er engagerende og spændende, hvilket vil øge din fansgruppe. Ja Nej
    Email marketing Benytter du dig af den data du har fra din målgruppe. Du kan sende relevant information ud til dem, som du i forvejen har kendskab til. Ja Nej
    Garanti for performancemål  🚀

    Med over 200 cases i bagagen har vi stor erfaring med onlinemarkedsføring, om det er SEO eller annoncering, så skaber vi resultater.

    Vi kan derfor garantere din virksomhed, at vi når dine special definerede målsætninger indenfor den aftalte periode.

    Alle cases er forskellige, og vi vurderer derfor din målsætning ud fra din situation og muligheder. Vi sikrer dig resultater, og hvis ikke vi når dem, arbejder vi gratis, indtil vi gør.

    Lidt hjælp til markedsføring? Sådan kommer du i gang med online markedsføring

    Start med en marketingsanalyse

    Før du kommer i gang med din online markedsføring, er det vigtigt du kender dine data og gør dem til en handlingsbar indsigt. Det er en kæmpe hjælp at have dataindsigt i din virksomhed.

    Det betyder, at du først og fremmest skal forstå din målgruppe, hvordan de interagerer med dit brand og ikke mindst deres købsadfærd og købsrejse. Du kan på den måde bedre tilrettelægge din markedsføring og din annoncer på nettet. Det er en stor hjælp til markedsføring for din virksomhed.

    Med denne indsigt kan du også langt bedre målrette dit content, så det når ud til din målgruppe, og så du helt overordnet kan løfte dit forretningspotentiale.

    Ved at lave en markedsanalyse inden du skal kaste dig ud i den online markedsføring på nettet kan du blandt andet få en dybere indsigt i og forståelse for, hvilke kanaler du bør satse stort på og dermed, hvordan du skal allokere dine ressourcer for at tiltrække dine mest attraktive kunder. 

    Det er altså igen en stor hjælp til dette af din virksomhed at kende til markedet og din målgruppe. Det kan desuden være en idé at tage kontakt med en marketingkonsulent, hvis disse tiltag virker overvældende.

    Online markedsføring

    Forstå målgruppens demografi

    Du skal især have øje for de demografiske data, da disse vil give indblik i, hvilke typer af mennesker, du bør målrette dit content og dine kampagner på nettet. Har du brug for hjælp til markedsføring samt få styr på din målgruppe? Så kan du læse mere generelt om målgrupper, eller hvordan du benytter Persona for at lære din målgruppe at kende. Eller hvis du vil vide mere specifikt om f.eks. de omtalte digitalt indfødte Generation Z? Eller om de lidt ældre millennials.

    Demografi indeholder information såsom alder, køn, etnicitet, geografisk placering, indkomstniveau, husstandsstørrelse m.m.

    At være opmærksom på dine kunders demografi er helt essentielt, da du ud fra dette datasæt kan analysere, hvordan de reagerer på diverse reklamer, hvilke platforme de befinder sig på, deres generelle brugeradfærd og meget mere. En hjælp for din virksomhed til at finde dem online.

    Tips til online markedsføring?

    Èt samarbejde baseret på performance uden bindingsperiode
    Garanti for resultater & første side indenfor 90 dage
    Garanti for performancemål
    hjælp til online markedsføringhjælp til online markedsføring

    Dit website: Din virksomheds base

    Du bør se dit website som din base og dermed som et meget vigtigt redskab i din online markedsføring på nettet.

    Det er din website, der primært skal vise, hvem din virksomhed er, og det er her, brugerne skal læse om, hvem du er og hvad du kan tilbyde, og på baggrund af det tage en beslutning om, hvorvidt de skal vælge dig fremfor din konkurrent.

    Websitet er ligeledes en stor del af din markedsføring på nettet, fordi det er her, du gerne vil have øget trafik fra dine kunder, så de kan udføre næste handling. Det kan være at købe et af dine produkter eller ydelser fra dit website, tilmelde sig dit nyhedsbrev, booke virksomheden til en opgave eller indhente oplysninger om virksomheden.

    Dit website er en del af din organiske online markedsføring. Det er ikke gratis at få hjælp til at få udviklet et website, men indholdet – uanset om det er produkter, serviceydelser eller andet – skal du ikke betale noget for. Så et website er ikke dyrt efter, du har udviklet det.

    Det er ligeledes også på din hjemmeside, at din bruger møder dig og får et indtryk af dit brand. Det er derfor vigtigt tydeligt og forståeligt at udstråle dit brand visuelt. Hjemmesiden er endnu et “touchpoint” for din bruger, udover hvis de møder dit brand på sociale medier eller andre platforme. Alle touchpoints er vigtige for forståelsen af dit brand. 

    Derfor er alle led i en online markedsføring vigtige, da de bidrager til det endelige billede at virksomheden. Få derfor hjælp til veludført og velproduceret arbejde, så dit brand syner professionelt - hvis ikke selv du har kendskab eller egenskaber hertil, kontakt da en marketingkonsulent.

    Før du går igang, vil det være godt at lave en persona, når du skal lave analyser for din virksomhed.

    Gratis SEO analyse? 🔍
    Få gratis SEO analyse udarbejdet af PK mediers specialister. Det er helt uforpligtende.
    Få gratis analyse
    seo bureau i København

    Opnå synlighed i Googles organiske søgeresultater

    En anden effektiv metode til online markedsføring af din virksomhed er gennem søgemaskineoptimering – også kaldet SEO. Denne metode er ikke de betalte annoncer på nettet, men den organiske metode.

    Med et godt SEO-arbejde kan du sørge for, at din virksomheds hjemmeside placeres højt på søgemaskiner som Google eller Bing og på den måde får øget trafik.

    Det du arbejder med, når du beskæftiger dig med søgemaskineoptimering for din virksomhed, er teknisk struktur, content og linkbuilding, som alle er parametre, du kontinuerligt skal arbejde på at optimere.

    Sådan laves søgemaskineoptimering

    SEO-arbejdet kan deles op i on-page SEO, hvor teknisk struktur (såsom hastighed og Core Web Vitals) og content hører under og off-page SEO, hvor linkbuilding befinder sig. Her bidrager det hele til markedsføringen af din virksomhed og er en god hjælp til at få dig frem i søgeresultaterne, også kaldet SERP (forkortelse for Search Engine Result Page).

    Ved denne form for online markedsføring arbejder du gennem on-page SEO på at optimere din virksomheds hjemmeside.

    Helt konkret arbejdes der her med en meningsfuld brug af de keywords, du har valgt, du vil dukke op på i søgeresultaterne på søgemaskinen.

    Disse keywords inkorporeres i tekster på selve hjemmesiden samt i metatekster og sidetitler, som er den tekst på søgemaskinen, du skal gøre fængende og god for at få brugerne til at klikke sig ind på din hjemmeside.

    Generelt skal du sørge for at have content på din hjemmeside, som er relevant og er i stand til at fastholde brugerne, og er en hjælp til at de forbliver interesseret i din virksomhed. Fås hjælp til hjemmeside optimering hos PK Medier.

    Med off-page SEO i din online markedsføring er formålet derimod at skabe autoritet på søgemaskinen. Måden hvorpå din virksomhed opnår autoritet sker ved hjælp af backlinks.

    Alt om onlinemarkedsføring PK medier

    Hvor online markedsføring gennem søgemaskineoptimering handler om at optimere på de organiske søgeresultater, handler online indsatser gennem Google Ads om optimering gennem betalte annoncer på nettet.

    Du kan læse mere om, hvad Google annoncering kan, i vores blogindlæg: "Google annoncering: Den ultimative guide". Hvor der i dette indlæg også bliver uddybet fordelene ved annoncer på nettet og givet en masse råd og hjælp til, hvad der fungerer online.

    Her arbejder man med søgeord, som man forsøger at nå målgruppen gennem.

    Man betaler pr. klik, og det kan derfor være en kostbar affære. Dog er der den fordel, at brugeren selv har efterspurgt produktet via en søgning på Google, hvilket dermed gør det mere sandsynligt, at brugeren konverterer.

    Det er vigtigt at være velovervejet i forhold til valg af keywords, du vil annoncere på, da man netop betaler pr. klik.

    Hvis ikke du er velovervejet og vælger de keywords, der er mest relevante for din virksomhed og dine annoncer på nettet, ender du med at bruge mange unødvendige penge.

    Det hele hænger sammen

    De ord, du anvender i din Google Ads-strategi, vil du ofte også gøre brug af i din SEO-strategi. Derfor er det en god idé at få kanalerne til at spille sammen i din online markedsføring af din virksomhed på nettet.

    Et af de ord du kommer til at støde på, når du sætter dig mere ind i Google Ads er begrebet ROAS, som du kan læse mere om her.

    PK Medier hjælper dig med Google Shopping, hvis du har brug hjælp. Læs mere her.

    Fås en god hjemmeside pris på optimering eller udvikling af en ny hjemmeside.

    Online markedsføring

    Content marketing

    YouTube video

    Hvad er content marketing?

    Vi er før blevet spurgt om, hvorvidt alle virksomheder har brug for content marketing, som en del af deres online markedsføring.

    Svaret er ”JA!”. Alle virksomheder – små og store – kan have gavn af content marketing, lige meget om formålet er at tiltrække nye kunder; at engagere eksisterende kunder eller måske bare øget salget af ydelser eller produkter.

    Hvad er det så?

    Helt enkelt handler content marketing om at skabe relevant og værdifuldt indhold for din virksomhed, dit produkt eller ydelse, så du kan tiltrække den rigtige målgruppe og dermed få dem til at foretage en profitabel handling. Det er derfor en stor del af din markedsføring på nettet.

    Men i stedet for at forsøge at sælge et produkt, skal du i stedet producere indhold, der skaber værdi for dine eksisterende – og potentielle kunder.

    Mere konkret er den online markedsføringsdiciplin content marketing et strategisk brug af blogindlæg, artikler, videoer, billeder, grafik og andet indhold, der kan skabe værdi for dine kunder, så de på sigt fører til leads, konverteringer, salg m.fl.

    Inden du går i gang med at producere dit indhold, er det altså en god idé og en hjælp at stille dig selv følgende spørgsmål:

    • ”Hvem er min målgruppe?”
    • ”Hvad skal min målgruppe få ud af mit indhold/content?”
    • ”Er mit indhold relevant og skaber det værdi for min målgruppe?”
    • ”Hvordan skaber jeg et behov hos min målgruppe?”
    • Eller ”Hvordan taler jeg til deres behov?”
    Team til online markedsføring

    Sociale medier

    Sociale medier (SoMe) er vokset til at være en stor del af stort set alle virksomheders online markedsføring.

    Og de sociale medier er i rygende udvikling hver dag, og det er ikke længere kun de store banebrydende SoMe kanaler såsom Facebook, Twitter, Instagram (og IGTV) og LinkedIn, der er værd at nævne.

    Der er nemlig kommet flere udbydere på markedet, heriblandt TikTok, YouTube, Pinterest, Snapchat, Reddit og en af de nyere up-coming SoMe platforme ’Clubhouse’.

    På grund af den konstant voksende SoMe-verden, er det helt essentielt, at man holder sig opdateret på de nyeste trends, når det kommer til marketing på sociale medier og for virksomhedens PR indsats.

    Hvis du forstår at bruge mediet, kan du nemlig ramme din målgruppe enten organisk med værdifuldt content eller via målrettede annoncer på nettet.

    Et helt andet tip er altid at kommunikere klart og tydeligt ud til din stakeholder gode råd fra marketingkonsulent.

    SoMe-strategi

    Brugen af SoMe marketing som online markedsføring har udviklet sig meget de seneste år, så i dag er det faktisk muligt at bruge de sociale medier til hele kunderejsen.

    Det vil sige at det er muligt at tiltrække nye kunder; at fastholde dem (retention); at markedsføre sig igen målrettet besøgende kunder (remarketing); samt at kommunikere og servicere dem.

    Derfor er det rigtig vigtigt, at man er opmærksom på hele kunderejsen, når man udvikler en SoMe-strategi.

    Andet: Kender du til begrebet CSR? Læs mere om det her og om den bæredygtige omstilling.

    SEO konsulent
    YouTube video

    Paid social – betalt indhold på de sociale medier

    Annoncering på sociale medier er blevet en rigtig stor del af online markedsføring såvel som digital marketing, og er en rigtig effektiv push-kanal.

    Og vi mener faktisk, at du bør lægge en stor del af dit marketingsbudget og din energi i Facebook – og Instagram annoncering; TikTok annoncering; Pinterest annoncering og YouTube annoncering. Generelt annoncer rundt omkring på nettet.

    Det der gør paid social så yderst effektivt er, at det er muligt at målrette dine annoncer, så de rammer helt specifikke målgrupper.

    Vi benytter os eksempelvis rigtig meget af håndteringsværktøjet Facebook Business Manager, da du her kan administrere din Facebook annoncering, udvælge hvilke platforme du ønsker at annoncere på og sætte et annoncebudget.

    Eftersom Facebook stadigt er verdens største sociale platform på nettet og rækkeviden derfor strækker sig nærmest endeløst, er Facebook annoncering ikke til at komme udenom.

    Dine annoncer bliver præsenteret for brugerne på forskellige måder – de kan blive vist på deres feeds, i stories, under videoer m.m. Derudover kan du lægge en meget specifik målsætning for din annonce.

    Det er altså vigtigt, at du spørger dig selv, hvad du gerne vil have ud af din annonce. Måske du gerne vil have downloads af din app, større brandkendskab eller måske flere salg på din hjemmeside?

    Vi står klar til at kunne hjælpe dig. Fx tager vores digital designer sig af alt det grafiske på din hjemmeside, så denne ser godt ud. Læs mere om digital designer her.

    Uanset, kan du lægge en konkret målsætning for din annonce.

    online-markedsfoering-email

    Email marketing

    Din indbakke er sandsynligvis allerede fyldt med emails fra forskellige virksomheder.

    Måske du har købt et produkt eller ydelse på deres hjemmeside, eller måske du har takke ja til deres nyhedsbrev, fordi du gerne ville have en rabatkode, en e-bog eller noget helt tredje. Ja, email marketing er en meget anvendt del af online markedsføring.

    Og med god grund. Email marketing kan nemlig være særdeles effektivt – hvis det altså er brugt rigtigt.

    Sådan kommer du i gang med email marketing

    Når du beslutter dig for at anvende email marketing i din online markedsføring skal du først og fremmest vælge en platform, hvorigennem du kan udsende dine nyhedsbreve, holde styr på din CRM (Customer Relationship Management), samt rapportere og tracke dine nyhedsbreves performance.

    Nogle af de største udbydere er bl.a. Mailchimp og Klaviyo, men der findes et hav af muligheder.

    Dernæst skal du have erhvervet dig nogle læsere, som vil tilmelde sig dit nyhedsbrev. Der er flere måder du kan gøre dette på, men vi anbefaler dig dog først og fremmest at have in mente, at du skal tilbyde din potentielle læser noget til fordel for hendes/hans tilmelding.

    Dette kan bl.a. være, at personen får 10% på sit første køb; gratis adgang til et webinar; eller du kan tilbyde din viden gennem tips og tricks; whitepapers m.v. 

    Du kan med fordel bruge flere forskellige måder at bruge online markedsføring, da det ene ikke udelukker det andet.

    Det samme ser vi med SEM, der både favner om SEO såvel som SEA. Læs mere herunder eller få hjælp til markedsføring.

    SEM - Search Engine Marketing

    Endnu en online mulighed, du har, for online markedsføring, er SEM. SEM står for Search Engine Marketing, som er den engelske betegnelse for marketing af en virksomhed, webshop eller hjemmeside, gennem søgemaskinerne.

    Dog er det ikke kun søgemaskinerne, som SEM omfatter, det er nemlig også typisk betalt annoncering. Altså dækker search engine marketing over både SEO og SEA (Search Engine Advertising). Samspillet mellem netop SEO og SEA er supervigtigt, da den ene ikke erstatter den anden, og derfor er SEM også en god og vigtig metode.

    Der findes forskellige muligheder for SEM online markedsføring i Danmark. Da Google er den fortrukne søgemaskine hos de fleste danskere, så vil det for nationale virksomheder i Danmark være her, at de primære resultater vil opnås. Dette betyder dog bestemt ikke, at du ikke også kan gøre dig forsøget på andre søgemaskiner.

    Andre søgemaskiner, som danskerne bruger, er Bing og Yahoo. Det er dog de allerfærreste, der anvender disse, og på en søgemaskine som MSN, der er Microsofts søgemaskine, er det blot 5% af danskerne, der laver søgninger.

    Hvad består en SEM strategi af?

    Ofte vil en SEM strategi således bestå af en kombination af AdWords og SEO, når der fokuseres op Googles søgemaskine. Her giver AdWords, som faktisk i dag har skiftet navn til Google Ads, dig mulighed for blandt andet:

    • Placering af annoncer iblandt søgepartneres resultater
    • Traditionel søgemaskineannoncering i søgeresultaterne
    • Remarketing (annoncevisning for tidligere besøgende)
    • Placering af bannere i displayet
    • Shopping annoncer med billeder for webshops

    Der er således mange muligheder for SEM online markedsføring på Google med AdWords. Når der er opnået resultat herpå, kan det være en ide at se videre hen på andre søgemaskiner, eksempelvis Bing.

    Det kan dog gøres klart, at Bing arbejder ud fra andre principper, end Google gør, og derfor vælger mange kun at lave betalt annoncering herpå, da organisk SEO kræver andre kræfter end dem, man ligger i organiske søgemaskineoptimering på Google.

    Vil ud høre mere om, hvad mulighederne er for SEM, SEO, SEA samt anden online markedsføring, så kan du med fordel kontakte os i dag. Vi har flere specialister, der gerne tager fat om dine problemer, eller som hellere end gerne svarer på spørgsmål om diverse emner inden for online markedsføring.

    Kunne du tænke dig at læse mere om andre typer af online markedsføring, kan du med fordel eksempelvis læse om affiliate marketing eller gå på opdagelse i vores vidensunivers øverst i vores menu her på siden.

    Online markedsføring FAQ

    Hvad indebærer online markedsføring?
    Online markedsføring drejer sig overraskende om markedsføring online, altså på digitale platforme. Hvor det førhen har været trykte medier som reklamer og tv/radio, er det nu flyttet online – og du skal flytte med. Denne marketing forekommer ofte på sociale medier, men indebærer også hjemmesider og andre digitale platforme.
    Hvor starter jeg?
    Hvis ikke du vælger at starte op med at kontakte en ekspert på området, kan du med fordel starte med at lægge en strategi og lave en marketingsanalyse. Forstå din målgruppe og hvilke kanaler de bevæger sig på. Læs mere ovenfor, hvad der ellers skal til i opstarten.
    Findes der gratis værktøjer til at analysere markedsføring?
    For dig som ikke ønsker at ligge en masse penge i analyseværktøjer, så kan du bl.a. tilknytte og benytte Google Analytics, som nemt og tilgængeligt viser dig dine data og hvordan din markedsføring går. Derudover har både Facebook og Instagram værktøjer, som viser dine vigtigste data for din trafik mm. 
    Hvad er organisk markedsføring?
    Modsat betalt markedsføring, såsom annoncering, kan du benytte dig af organisk markedsføring. Det indebærer at dit indhold spredes pr. natur på og gennem kanalerne. Her er din website et vigtigt organisk element. Skab derfor indhold som har spreadability, så din målgruppe ønsker at videredele dit brand.
    chevron-downmenu-circlecross-circle