Opdateret 11. august 2021 af Peter Klitkou

Skriv gode SEO-tekster med disse 6 punkter

Selvom alle dine tekster bør være optimerede ift. SEO, så har vi altså også en decideret genre for tekster, som kan optimere hjemmesiders organiske placering på bestemte søgeord eller –fraser. Det kalder vi SEO-tekster og dem vil vi give dig en guide til at skrive i denne artikel.

Skriv gode SEO-tekster med disse 6 punkter

Hvad er en SEO-tekst?

En SEO-tekst skal overordnet kunne sætte kryds ved to målsætninger: den skal gøre dig søgbar på områder, hvor du har stor ekspertise eller har din forretning, og den skal besvare en (potentiel) bruger/kundes søgehensigt.

SEO-tekster har fået et blakket ry de seneste år, da de er udskældte for at have søgemaskiner som den primære målgruppe uden at skabe relevans for folk, der bruger søgemaskinerne til at finde produkter eller information.

Det er dog ikke helt korrekt længere, da søgemaskiner gerne gennemskuer ”spam-tekster”, der indeholder søgerord og –fraser uden at skabe reel værdi eller viden.

Desuden vil denne taktik under alle omstændigheder være som at tisse i bukserne for at holde sig varm, da søgemaskiner kan se, at deres brugere ikke finder din SEO-tekst relevant.

Hverken dine KPI’er eller Google synes særlig godt om, at din hjemmeside bliver forladt utrolig hurtigt igen.

An på hvilken branche du er i, er behovet for at nå den ene eller den anden målsætning muligvis større, fordi din forretning muligvis er mere afhængig af at blive fundet på lokationssøgninger end på hv-spørgsmål.

Det er dog vigtigt, at SEO-teksten er målrettet både potentielle kunder såvel som tilfredsstille søgemaskinernes krav til ”relevans”. Det gør vi dig klogere på i denne artikel.

Kort sagt er en SEO-tekst den tekst, du har på din hjemmeside, som er relevant for din virksomhed, dine kunder og søgemaskiner.

Kravene, der stilles fra søgemaskiner, ændrer sig løbende og dine SEO-tekster skal – lige såvel som resten af din SEO-strategi – revideres en gang i mellem. Desuden ændrer dine kunders søgehensigt sig helt sikkert også med tiden og SEO-tekster kan dermed betragtes som en digital plante, som du skal passe.

Hvem skal bruge SEO-tekster?

Har du en hjemmeside, som du gerne vil have folk ind på? Så har du brug for at kende til SEO. An på hvilke områder du arbejder inde for og hvor meget salg du skaffer gennem digitale kanaler, kan dit behov for forskellige grader af SEO-investeringer variere.

Men lige meget om din hjemmeside skal eksistere for, at folk kan finde dit CVR-nr. eller fordi du kan sælge igennem den, så er det vigtigt, at søgemaskinerne kan finde din hjemmeside.

Her skal en SEO-optimeret tekst kunne gøre en stor del af arbejdet. Det, du skal være opmærksom på, er, at søgemaskinerne skal kunne forstå, hvad du laver, hvem du er eller hvilket område, du er ekspert inden for. Det er grundessensen.

Herunder gennemgår vi opbygningen - ellers kan vi som professionelt SEO firma hjælpe dig.

SEO-tekstens anatomi

Bogen dømmes altid på omslaget når det kommer til SEO-tekster og generelt for de sider, der dukker op som søgeresultater på Google.

Google dømmer i høj grad dit indhold på omslaget, men det gør dine potentielle læsere altså også.

Hvis ikke de kan læse, hvad de kan forvente af din side eller om det er relevant for deres søgning, ud fra de søgeresultater Google har præsenteret, så klikker de ikke på det.

For at give både søgemaskiner og dine læsere det bedst mulige beslutningsgrundlag, skal du have styr på sidetitel og metabeskrivelse for dine sider.

Sidetitlen er den overskrift, der står øverst, når du søger på et givent ord eller frase. Den står også oppe i fanebladet i vinduet, når du kører din mus over. Metabeskrivelsen er den lille bid tekst, der står under sidetitel og URL i søgeresultaterne.

Eksempel på sidetitel og metabeskrivelse

Sidetitlen skal ideelt indeholde mellem 50-60 tegn inklusiv mellemrum og dit søgeord eller –frase skal gerne indgå tidligt, da det ofte er sådan søgemaskiner sorterer i relevans.

Metabeskrivelsen skal være mellem 50-160 tegn, ligeså inklusiv mellemrum, og her skal dit søgeord eller –frase blot indgå.

Herefter er SEO-tekstens anatomi faktisk lidt på eksperiment-stadiet, da eksempelvis Google holder kortene ret tæt ind til kroppen ift. hvad det helt præcist er, de kigger efter i gode SEO-tekster.

Det er dog (heldigvis) ikke rent og skært gætværk, da mange specialister har testet og løbende stadig tester, hvad der virker af indsatser og gør, at man får en bedre placering.

Blandt andet ved vi, at man ikke skal lege den vilde vest med søgeord, man gerne vil rangere på, og bare fylde hjemmesiden op med det/de ord.

Det har faktisk den helt modsatte effekt. I stedet skal din SEO-tekst give mening både semantisk (det gør ”billigt billigt billigt billigt billigt billigt” fx ikke) og indholdsmæssigt og så skal den også indeholde ”det rigtige antal” gentagelser af et søgeord, du gerne vil rangere på.

Det lyder måske lidt vagt, men det er én af de ting, som Google ikke villigt røber.

Dog har tests vist, at 2 gentagelser af søgeordet for ca. hvert 100. ord, kan give en fin indikation til søgemaskiner om, at det er dette emne, man fokuserer på i sin tekst og at den dermed er relevant for søgninger på herpå.

Ønsker du at blive klogere på hvordan Google vurderer, om dit indhold er godt, kan du læse deres Search Quality Rating Guideline, der giver et godt indblik i, hvad de lægger vægt på i content.

Links i SEO-tekster kan virke som en uoverskuelig videnskab at blive klog på. På et tidspunkt var der flere myter på området, end der var fakta og således har links tabt popularitet og opmærksomhed.

Det er dog værd at trække lidt opmærksomhed tilbage til links, for de kan rent faktisk gøre en forskel for din tekst – både som en service for din læser, men også rent SEO-teknisk.

Generelt deler vi links (i denne kontekst af SEO, i hvert fald) op i 2 kategorier: Interne links og eksterne links.


Interne links er links til andre sider internt på din hjemmeside. De kan hjælpe dine læsere med at finde andre relevante informationer eller informationer, der ligger i forlængelse af det, de er i gang med at læse.

Derudover kan det også give søgemaskiner en indikation om strukturen og hierarkiet på din hjemmeside, samt at det kan fordele de forskellige siders værdi over din hjemmeside.

Interne links kan også nedbringe afvisningsprocenten på dine sider, hvilket også er noget som søgemaskiner kigger på, når de sorterer sider efter relevans.


Eksterne links henviser til sider, der ligger udenfor din egen hjemmeside. Her er det en god idé kun at linke til troværdige sider.

Context is King

For at citere faderen af Jytte fra Marketing-bøgerne, Morten Münster, så gælder kontekst ikke kun i adfærdsdesign, men også i dine SEO-tekster.

Google kalder det også Latent Semantic Indexing (LSI) og selvom det ikke ligefrem er mundret, er det slet ikke så kompliceret endda.

Det betyder, at Google tillægger et søgeord værdi ud fra den kontekst, den er præsenteret i – dvs. de omkringliggende ord, fraser og synonymer for dit søgeord.

Det vil sige, at hvis din hjemmeside fx gerne vil vise, at du ønsker at opkøbe guld til at genanvende, og din SEO-tekst indeholder ”genanvendt guld”, vil Google – ud fra din teksts kvalitet – også kunne vise den i resultater for relaterede søgeord, som fx ”genbrugt guld”.

På resultatet vist herunder kan du se, at Google også har markeret de steder, hvor der står ”brugt” og ikke kun det komplette søgeord.

I det femte resultat ligger endda en side, der skriver ”genanvend” fremfor ”genbrug”, fordi Google mener, at dette også er relevant for søgningen ud fra de forudsigelser, Google kan lave.

genbrugt-guld-eksempel-til-SEOtekst
Endnu et eksempel på Googles forsøg på at forudsige, hvad søgningen går ud på, er Relaterede søgninger i bunden af søgeresultaterne, hvor det tydeligt fremgår, hvad Google tror, at du vil søge frem.
Relaterede-soegninger
Disse billeder af eksemplerne med guld, viser hvad LSI er og hvorfor det er vigtigt, at dine SEO-tekster ikke er tomme ord mikset med dit søgeord, men derimod at søgemaskiner kan læse din tekst og gennemskue hvilke søgninger, den er relevant for.
 
Så ved at skrive dine SEO-tekster ind i en relevant kontekst, får du endnu mere relevante visninger, når folk søger på ord, fraser eller relaterede søgninger.

SEO-tekster opsummeret

For at komme i gang med at skrive en god SEO-optimeret artikel skal du først og fremmest have styr på anatomien i din tekst.
Du kan genlæse afsnittet om anatomien eller du kan få overblikket her:

  • Sidetitel: mellem 50-60 tegn inkl. mellemrum.
  • Metabeskrivelse: 50-160 tegn inkl. mellemrum.
  • H1: cirka 7 ord.
  • Brødtekst: Inddel din artikeltekst i mindre afsnit med underoverskrifter.

Derudover anbefaler vi, at du laver en søgeordsanalyse for at kende til relevante søgeord for dig, giver svar på søgehensigten, bruger dit søgeord der hvor det giver mening, laver godt indehold, der formidler viden til dine læsere og indtænker LSI i teksten.

Vi har gennemgået andre områder af hvad SEO er generelt med bl.a. søgeordsanalyse og teknisk SEO i andre artikler, som vi anbefaler dig at læse, hvis du vil vide mere.

SEO tekst FAQ

Hvad indebærer en SEO-tekst?
En SEO-tekst har til hensigt både at fremme din placering på Google, gennem søgeordsoptimering, men også give relevant information til læseren. 

Den gode SEO-tekst holder derfor fast på læseren, så Google opfanger siden som relevant. Ingen vil have, at læseren forlader siden hurtigt.
Hvordan undgår jeg spam i SEO-tekster?
Det er vigtigt at undgå spam, da Google hurtigt finder ud af dette. Derudover er det ærgerligt for en læser at gennemlæse en tekst, som er overøst med samme søgeord. 

Find derfor relevante søgeord og gentag ikke søgeordet for mange gange i træk. Forsøg derudover helst at have søgeordet 2 gange pr. 100 ord.
Skal SEO-tekster opdateres?
SEO-arbejde er konstant arbejde, som skal passes. Det er derfor vigtigt, at du indretter din tekst løbende alt efter dine kunders behov. 

Kunders søgeadfærd ændres nemlig over tid. Opdater både ud fra din målgruppes behov og dine konkurrenter - både på længde og indhold.
Er sidetitel og meta-tekst vigtig?
Det første, din læser oplever og ser ved en Google-søgning, er din sidetitel og meta-beskrivelse. 

Hvis ikke teksten fanger læserens interesse, får du ingen klik, og der er derved ingen, som læser din tekst. Så derfor ”JA”, de to elementer er vigtige.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-down