SEO tekster - Hvad er en god optimeret tekst? Bliv #1

Selvom alt teksten på din hjemmeside bør være gode og optimeret til brugerene, så har vi altså også en decideret genre for tekst, som kan optimere hjemmesiders organiske placering på bestemte søgeord- eller fraser. Det kaldes SEO tekster og dem vil vi her give dig en guide til at forstå og skrive.
Af 
Opdateret d. 5. oktober 2022
SEO tekster

Hvad er gode SEO tekster?

En god SEO tekst skal overordnet kunne sætte kryds ved to målsætninger: den skal gøre dig søgbar på områder, hvor du har stor ekspertise eller har din forretning, og den skal besvare en (potentiel) bruger/kundes søgehensigt.

SEO tekst har fået et blakket ry de seneste år, da de er udskældte for at have søgemaskiner som den primære målgruppe uden at skabe relevans for folk, der bruger søgemaskinerne til at finde produkter eller information.

Det er dog ikke helt korrekt længere, da søgemaskiner gerne gennemskuer ”spam”, der indeholder søgeord- og fraser uden at skabe reel værdi eller viden.

Desuden vil denne taktik under alle omstændigheder være som at tisse i bukserne for at holde sig varm, da søgemaskiner kan se, at deres brugere ikke finder din tekst relevant.

Hverken dine KPI’er eller Google synes særlig godt om, at din hjemmeside bliver forladt utrolig hurtigt igen, og dermed har en høj bouncerate.

Alt efter hvilken branche du er i, er behovet for at nå den ene eller den anden målsætning muligvis større, fordi din forretning muligvis er mere afhængig af at blive fundet på lokationssøgninger end på hv-spørgsmål.

Det er dog vigtigt, at din gode SEO-tekst er målrettet både potentielle kunder såvel som tilfredsstille søgemaskinernes krav til ”relevans”. Det gør vi dig klogere på i denne artikel.

Skal vi gøre (noget af) SEO arbejdet?

Ingen løbende bindingsperiode
Fuld gennemsigtighed

En fast kontaktperson

seo teksterPK Medier seo bureau

Men kort, hvad er en SEO tekst?

Kort sagt er en SEO-tekst, den du har på din hjemmeside, som er relevant for din virksomhed, dine kunder og søgemaskiner.

Kravene, der stilles fra søgemaskiner, ændrer sig løbende og din tekst skal – lige såvel som resten af din SEO-strategi – revideres en gang i mellem. Desuden ændrer dine kunders søgehensigt sig helt sikkert også med tiden og SEO optimerede tekster kan dermed betragtes som en digital plante, som du skal passe.

Det er derfor vigtigt at have in mente, at du ikke blot kan skrive et par gode SEO tekster og efterfølgende regne med, at disse blot passer sig selv. Du bør løbende holde dig opdateret på, hvad der gør sig gældende for gode tekster ift. Google, da dette er et område, der udvikler sig med hastige skridt, og derfor kan man ikke blot læne sig tilbage, når man har produceret alle teksterne til en hjemmeside.

Med andre ord bør din tekst eller være dynamiske, så de konstant er optimeret efter det, der er mest hensigtsmæssigt, hvorved din hjemmeside vil opnå gode resultater, der kan skabe større succes for din virksomhed.

For at få en god rangering i søgeresultaterne handler det dog ikke udelukkende om at kunne skrive gode SEO tekster. Her er der også andre ting, som du bør være opmærksom på for at din optimeret tekst ikke går til spilde.

Der er nemlig tre forskellige områder, som du bør have styr på, når du begiver dig ud i at lave SEO tekst - også kaldet SEO-pyramiden.

Disse tre områder er:

Links
Content
Teknisk setup

Først og fremmest skal det siges, at det er en god idé at have fokus på både interne og eksterne links, når du laver SEO. Du skal både have links i din optimeret tekst, som peger på andre hjemmesider, men du bør også linke til andre sider på din hjemmeside.

På denne måde vil din hjemmeside både opnå større autoritet samt popularitet, og derved kan du for eksempel opnå større trafik på din hjemmeside og dermed forbedrede og gode resultater på baggrund af optimeret og synlig SEO tekst.

Derudover skal det påpeges, at den tekst du producerer skal være god SEO tekst. Det er vigtigt, at du skaber relevant indhold, som matcher brugernes søgeord, så de ikke får en skuffende oplevelse. Indholdet og teksten bør derfor være fængende og fyldt med relevant information, da dette ofte får brugerne til at blive på sitet og muligvis klikke rundt.

Det er derfor slet ikke ligegyldigt, hvad du fylder din hjemmeside, men en ret strategisk proces, som for enhver pris er værd at overveje og medtænke, når du skriver optimeret tekster med søgemaskinen for øje.

Slutteligt er der det mere tekniske setup, men da det i denne artikel primært handler om de gode tekster, samt om at besvare spørgsmålet “Hvad er SEO tekster”, vil vi ikke bevæge os ind i de meget tekniske aspekter, når det kommer til søgemaskineoptimering. Du kan derimod læse meget mere om dette i vores tekst hvad er SEO.

Hvem skal bruge SEO tekster?

Har du en hjemmeside, som du gerne vil have folk ind på? Så har du brug for at kende til SEO. An på hvilket områder du arbejder indenfor og hvor meget salg du skaffer gennem digitale kanaler, kan dit behov for forskellige grader af SEO-investeringer variere.

Men lige meget om din hjemmeside skal eksistere for, at folk kan finde dit CVR-nr. eller fordi du kan sælge igennem den, så er det vigtigt, at søgemaskinerne kan finde din hjemmeside.

Her skal SEO optimerede tekster kunne gøre en stor del af arbejdet. Det, du skal være opmærksom på, er, at søgemaskinerne skal kunne forstå, hvad du laver, hvem du er eller hvilket område, du er ekspert inden for. Det er grundessensen.

Dog er SEO tekster en rigtig god marketingsstrategi, som sandsynligvis vil fremme enhver virksomheds trafik på hjemmesiden og skabe gode resultater. Derfor bør du som virksomhedsejer helt sikkert overveje, om din hjemmeside skal være omfattet af tekst, der gør det nemmere for søgemaskinen at skabe trafik på netop din side.

Herunder gennemgår vi opbygningen - ellers kan vi som professionelt SEO firma hjælpe dig, også med at forstå ‘hvad er SEO tekster’.

pkmedier content billede

Hos PK Medier er vi specialister i at skrive gode, fængende og optimerede tekster til brugeren og Google.

Gode SEO tekster og deres anatomi

Bogen dømmes altid på omslaget når det kommer til SEO tekster og generelt for de sider, der dukker op som søgeresultater på Google.

Google dømmer i høj grad dit indhold på omslaget, men det gør dine potentielle læsere altså også.

Hvis ikke de kan læse, hvad de kan forvente af din side eller om det er relevant for deres søgning, ud fra de søgeresultater Google har præsenteret, så klikker de ikke på det.

For at give både søgemaskiner og dine læsere det bedst mulige beslutningsgrundlag, skal du i dine gode SEO tekster have styr på sidetitel og metabeskrivelse for dine sider.

Sidetitlen er den overskrift, der står øverst, når du søger på et givent ord eller frase. Den står også oppe i fanebladet i vinduet, når du kører din mus over. Metabeskrivelsen er den lille bid tekst, der står under sidetitel og URL i søgeresultaterne.

seo tekst forklaring på de forskellige elementer såsom sidetitel og metabeskrivelse

Sidetitlen til og på din SEO-tekst skal ideelt indeholde mellem 50-60 tegn inklusiv mellemrum og dit søgeord eller –frase skal gerne indgå tidligt, da det ofte er sådan søgemaskiner sorterer i relevans.

Metabeskrivelsen skal være mellem 130-160 tegn, ligeså inklusiv mellemrum, og her skal dit søgeord eller –frase blot indgå.

Herefter er SEO tekstens anatomi faktisk lidt på eksperiment-stadiet, da eksempelvis Google holder kortene ret tæt ind til kroppen ift. hvad det helt præcist er, de kigger efter i gode tekster som klarer det godt på Google.

Så tænker du nok, hvordan ved SEO eksperterne så, hvad gode tekster og deres krav er? Og det forstår vi godt, for det er heller ikke nemt at vide, hvad disse optimeret tekster skal indeholde, hvis ikke man først har fået noget viden herom. Senere vil vi give et eksempel her på.

Det er dog (heldigvis) ikke rent og skært gætværk, da mange specialister har testet og løbende stadig tester, hvad der virker af indsatser og gør, at man får en bedre placering.

Blandt andet ved vi, at man ikke skal lege den vilde vest med søgeord, man gerne vil rangere på, og bare fylde hjemmesiden op med det/de ord.

Det har faktisk den helt modsatte effekt. I stedet skal din optimeret tekst give mening både semantisk (det gør ”billigt billigt billigt billigt billigt billigt” for eksempel ikke) og indholdsmæssigt og så skal den også indeholde ”det rigtige antal” gentagelser af et søgeord, du gerne vil rangere på.

Det lyder måske lidt vagt, men det er én af de ting, som Google ikke villigt røber.

Dog har tests vist, at 2 gentagelser af søgeordet for ca. hvert 100. ord, kan give en fin indikation til søgemaskiner om, at det er dette emne, man fokuserer på i sin tekst og at den dermed er relevant for søgninger på herpå.

Derudover er det også vigtigt at undgå for lange tekstafsnit i dine tekster. Både læser og Google bryder sig ikke om lange afsnit og det velkendte “Wall of text”.

Som eksempel herpå, kan du, i vores tekst se, at vi ikke skriver lange afsnit, men blot et par linjer i hver. Dette bidrager til de gode SEO tekster, som Google vil sætte pris på.

Så hvis du er vant til at skrive lange tekster på universitet eller hvad end, du ellers kunne skrive en lang tekst til, så er det ikke, hvad SEO-tekster går ud på.

Men hvad er SEO tekster med ‘Wall of text’?

Derudover er det også vigtigt at undgå for lange tekstafsnit i dine gode SEO tekster. Både læser og Google bryder sig ikke om lange afsnit og det velkendte “Wall of text”. Men hvad er SEO tekster med ‘Wall of text’?

Det indebærer først og fremmest, at du skal gøre flittigt brug af overskrifter og underskrifter, så der holdes naturlige pauser undervejs. Derudover skal du undgå at lave dine tekststykker længere end ca. 70 ord før du gør brug af et linjeskift.

Disse ting gøres også for at opnå bedre vurderinger af Google på mobilvenligheden af dine SEO tekster. De fleste brugere finder og læser hjemmesider gennem mobilen, og derfor skal dine SEO tekster også optimeres herefter.

Hvis ikke dine tekster er optimeret her efter, vil du ikke opnå den høje trafik, som brugere skaber gennem brug af mobilen. Så selvom det kræver hårdere arbejde, vil du sætte pris på det i længden og skabe gode og endnu bedre resultater.

Ønsker du at blive klogere på hvordan Google vurderer, om dit indhold er godt, kan du læse deres Search Quality Rating Guideline, der giver et godt indblik i, hvad de lægger vægt på i content.

Links i din tekst

Links i teksten kan virke som en uoverskuelig videnskab at blive klog på. På et tidspunkt var der flere myter på området, end der var fakta og således har links tabt popularitet og opmærksomhed.

Det er dog værd at trække lidt opmærksomhed tilbage til links, for de kan rent faktisk gøre en forskel for din tekst – både som en service for din læser, men også rent SEO-teknisk.

Generelt deler vi links (i denne kontekst af SEO, i hvert fald) op i 2 kategorier: Interne links og eksterne links.

Interne links er links til andre sider internt på din hjemmeside. De kan hjælpe dine læsere med at finde andre relevante informationer eller informationer, der ligger i forlængelse af det, de er i gang med at læse.

Derudover kan det også give søgemaskiner en indikation om strukturen og hierarkiet på din hjemmeside, samt at det kan fordele de forskellige siders værdi over din hjemmeside.

Det er vigtigt for Google at kunne finde vej rundt på dit site, og det hjælper dine gode SEO-tekster og dine links med.

Du skal se dine interne links som vejvisere for Google, så du fortæller ikke blot læseren, men også søgemaskinen, hvor den kan finde relevant information, og hvad siden indeholder.

Interne links kan også nedbringe afvisningsprocenten på dine sider, hvilket også er noget som søgemaskiner kigger på, når de sorterer sider efter relevans.

Eksterne links henviser til sider, der ligger udenfor din egen hjemmeside. Her er det en god idé kun at linke til troværdige sider.

Hvis du i dine SEO tekster indsætter eksterne links, viser du også Google, at du kender til anden relevant viden indenfor dit område, og at du ikke blot peger på dig selv. Det indikerer, at du er eksperten indenfor eksempelvis marketing og kender til andre relevante kilder.

Hvad du måske ikke ved, når du skal linke, hvad end det er til interne eller eksterne sider, er, at din URL skal være sat korrekt op. Den skal nemlig indeholde helt bestemte ord og gerne være i en bestemt rækkefølge. Dette er især vigtigt, så du får henvist rigtigt til sine seo tekster, hvorved dine kunder formentlig også vil få gode oplevelser, når de besøger sit site.

Context is King

For at citere faderen af Jytte fra Marketing-bøgerne, Morten Münster, så gælder kontekst ikke kun i adfærdsdesign, men også i dine SEO-tekster.

Google kalder det også Latent Semantic Indexing (LSI) og selvom det ikke ligefrem er mundret, er det slet ikke så kompliceret endda.

Det betyder, at Google tillægger et søgeord værdi ud fra den kontekst, den er præsenteret i – dvs. de omkringliggende ord, fraser og synonymer for dit søgeord.

Det vil sige, at hvis din hjemmeside fx gerne vil vise, at du ønsker at opkøbe guld til at genanvende, og din SEO-tekst indeholder ”genanvendt guld”, vil Google – ud fra din teksts kvalitet – også kunne vise den i resultater for relaterede søgeord, som fx ”genbrugt guld”.

På resultatet vist herunder kan du se, at Google også har markeret de steder, hvor der står ”brugt” og ikke kun det komplette søgeord.

I det femte resultat ligger endda en side, der skriver ”genanvend” fremfor ”genbrug”, fordi Google mener, at dette også er relevant for søgningen ud fra de forudsigelser, Google kan lave.

Et andet eksempel på, at der er flere relevante søgninger at tage hensyn til, er på ordene “pris” og “koster”. Nogle ville nok skrive “Hvad koster en støvsuger?”, bare for at give et eksempel. Hvorimod andre muligvis ville søge på “støvsuger pris”. Derfor skal relevante søgeord medtænkes, når du skriver den gode SEO tekst, så den er optimeret bedst muligt.

kontekst forklaret ift. seo tekster

Endnu et eksempel på Googles forsøg på at forudsige, hvad søgningen går ud på, er relaterede søgninger i bunden af søgeresultaterne, hvor det tydeligt fremgår, hvad Google tror, at du vil søge frem.

kontekst forklaret ift. seo tekster

Disse billeder af eksemplerne med guld, viser hvad LSI er og hvorfor det er vigtigt, at din SEO-tekst ikke er tomme ord mikset med dit søgeord, men derimod at søgemaskiner kan læse din teksten og gennemskue hvilke søgninger, den er relevant for.

Så ved at skrive din SEO tekst ind i en relevant kontekst, får du endnu mere relevante visninger, når folk søger på ord, fraser eller relaterede søgninger.

Har SEO tekster en pris?

Hvis du som virksomhed selv har styr på alle de tekniske forbedringer, så kan du ofte købe dig til produceret tekst fra folk, som er professionelle i netop at skrive en god SEO tekst, som overholder alle kriterierne. 

De optimerede tekster har selvfølgelig en pris, og den pris varierer alt efter hvor meget tekst du har behov for og hvor stort dit site er. Ofte kan man få hjælp af et bureau, som kan tilbyde tekstforfatning, så du sikrer de helt gode SEO-tekster på din side. 

Derudover kan du også finde mindre freelance tekstforfattere, som glædeligt skriver dine optimeret tekster på en bestemt fastsat pris, som ofte afhænger af den mængde ord du skal have formuleret.

Priserne kan udarbejdes som både projektpriser og pris per ord, som skal skrives.

SEO tekst opsummeret

For at komme i gang med at skrive gode SEO optimerede tekster skal du først og fremmest have styr på anatomien.

Du kan genlæse afsnittet om anatomien eller du kan få overblikket her:

  • Sidetitel: mellem 50-60 tegn inkl. mellemrum.
  • Metabeskrivelse: 130-160 tegn inkl. mellemrum.
  • H1: cirka 7 ord.
  • Brødtekst: Inddel din artikeltekst i mindre afsnit med underoverskrifter.

Derudover anbefaler vi, at du laver en søgeordsanalyse for at kende til relevante søgeord for dig, giver svar på søgehensigten, bruger dit søgeord der hvor det giver mening, laver godt indhold, der formidler viden til dine læsere og indtænker LSI i teksten.

Vi har gennemgået andre områder af hvad SEO er generelt med bl.a. søgeordsanalyse og teknisk SEO i andre artikler, som vi anbefaler dig at læse, hvis du vil vide mere. Vil du læse Googles egen starter guide på søgemaskineoptimering, kan du gøre det lige her.

Men som denne gennemgang af gode optimeret tekster påpeger, så er det ikke nok at være en dygtig tekst formidler. Man skal have de helt rette ting for øje, så din tekst indeholder de helt rigtig elementer og er optimeret her efter.

Der kan derfor i mange tilfælde være mindre stavefejl, så de helt rigtige ord er inkluderet og optimeret efter i den gode SEO tekst. Så selvom det kan se irriterende ud for øjet, så er det måske dét, der sikrer dig endnu flere gode resultater, som du virkelig vil sætte pris på i det lange løb.

SEO tekster FAQ

Hvad indebærer en SEO-tekst?
En SEO-tekst har til hensigt både at fremme din placering på Google, gennem søgeordsoptimering, men også give relevant information til læseren. 

Den gode SEO-tekst holder derfor fast på læseren, så Google opfanger siden som relevant. Ingen vil have, at læseren forlader siden hurtigt.
Hvordan undgår jeg spam i SEO-tekster?
Det er vigtigt at undgå spam, da Google hurtigt finder ud af dette. Derudover er det ærgerligt for en læser at gennemlæse en tekst, som er overøst med samme søgeord. 

Find derfor relevante søgeord og gentag ikke søgeordet for mange gange i træk. Forsøg derudover helst at have søgeordet 2 gange pr. 100 ord.
Skal SEO-tekster opdateres?
SEO-arbejde er konstant arbejde, som skal passes. Det er derfor vigtigt, at du indretter din tekst løbende alt efter dine kunders behov. 

Kunders søgeadfærd ændres nemlig over tid. Opdater både ud fra din målgruppes behov og dine konkurrenter - både på længde og indhold.
Er sidetitel og meta-tekst vigtig?
Det første, din læser oplever og ser ved en Google-søgning, er din sidetitel og meta-beskrivelse. 

Hvis ikke teksten fanger læserens interesse, får du ingen klik, og der er derved ingen, som læser din tekst. Så derfor ”JA”, de to elementer er vigtige.

Angivelse af kilder og test

  • Neil Patel har lavet denne guide, som du også kan læse - læs den her.
  • Ahrefs har lavet 13 tips og tricks, som man kan følge, for at lave god content til ens hjemmeside. Læs tipsene her.

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 5 / 5. Optælling af stemmer: 4

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-downmenu-circlecross-circle