Facebook Annoncering

Facebook annoncering – Hvad er det?

Facebook annoncering er ligesom andre former for online markedsføring, men håndteret af – og placeret på verden største sociale platform. Der er over 2,8 milliarder brugere verden over, så rækkevidden på Facebook annoncering kan være næsten endeløs. De tjener langt størstedelen af deres omsætning på annoncer, i omegnen af 98-99%. Deres omsætning var i 2019 på 70,7 milliarder dollars. 

Disse annoncer bliver præsenteret for brugerne på forskellige måder; på deres feeds, under videoer, i stories mm.

Håndteringsværktøjer kaldes Facebook Business Manager – og det er herfra, at du administrere din Facebook annoncering, udvælger hvilke platforme du ønsker at annoncere på og fastsætter et annoncebudget. Det er naturligvis muligt at bestemme budget, afhængigt af hvor mange interaktioner man ønsker at opnå, eller mængden er personer man ønsker at være synlige overfor. Jo højere budget, jo mere synlighed.

Den store sociale platform ejer ikke alene Facebook, men også en lang række andre forskellige og velkendte platforme, såsom Instagram og Whatsapp. Facebook annoncering finder dermed ikke alene sted på selve Facebook, men også de øvrige sociale platforme. Desuden samarbejder de også med 3. parter via deres Audience Network.  

Med dette brede udvalg af annonceringsmuligheder er der således gode muligheder for effektivt at ramme den ønskede målgruppe via Facebook annoncering. En anden væsentlig grund til at begynde at bruge Facebook annoncering er, at flere af dine konkurrenter med garanti allerede gør det. Vil du sikre dig, ikke at blive ‘left behind’ kan du med fordel starte allerede i dag – så du er med på rejsen fra start. 

Facebook besidder massevis af data på os alle sammen. De ved, hvor vi bor, hvad vi interesserer os for, hvem vi skriver med – og meget meget mere. Så selv hvis du sælger et nicheprodukt er der gode muligheder for at din målgruppe effektivt kan findes og rammes via Facebook annoncering. 

Den sociale platform er en af de absolut største online platforme at annoncere på, og der er dermed gode chancer for at nå ud til netop din målgruppe via dette markedsføringsværktøj.

Facebook Pixel

Facebook Pixel er et værktøj, lavet til virksomheder for bedre at kunne følge deres brugeres adfærd på tværs af hjemmesider, og dermed optimere din Facebook annoncering.

I praksis fungerer det som en lille kode, der integreres på den pågældende hjemmeside eller via Google Tag Manager, og herefter giver mulighed for at indsamle og trække data om de besøgende. Den indsamlede data, der kan være alt fra, hvilke sider brugerne besøger til deres adfærd på siden anvendes efterfølgende til at målrette din Facebook annoncering endnu mere.   

Ved at lade dig forstå brugernes adfærd på din hjemmeside, er Facebook Pixel et analyseværktøj, der kan bruges til at måle din Facebook annoncerings effektivitet. 

Alt den data, der indsamles og behandles kan efterfølgende bruges til at målrette din Facebook annoncering til alene de personer, der har udvist interesse for din virksomhed ved at besøge din hjemmeside

Facebook Pixel

Vælg de rigtige målgrupper

Som annoncør kan du vælge nøjagtig dén målgruppe, du vil målrette din Facebook annoncering imod. Der er utroligt meget data til at udvælge målgrupper på. Med alt denne data kan det dog nemt blive en række meget brede målgrupper. Derfor anbefales det at fokusere på tre af de mest konverterende målgrupper herunder: Besøgende på din hjemmeside, Email liste og Fans – disse målgrupper kan oprettes i Facebook Audience. 

Brugerne i disse tre målgrupper er dem som statistisk set er mest villige til at gennemføre et køb eller på anden vis engagere sig med dine annoncer, da de allerede har udvist interesse for dit brand. 

Hvis man ønsker det kan man også segmenter sin Facebook annoncering på mere traditionelle kriterier som køn, alder, sprog, demografi og meget mere. 

Det er vigtigt at man vælger de rigtige målgrupper, så man ikke spilder sit annoncebudget. Facebook er dog god til at hjælpe en med at vælge målgrupper, da de også foreslår potentielle målgrupper at rette sin Facebook annoncering mod.

Placering

Placering er et andet vigtigt punkt at tage højde for, når du skal bruge Facebook annoncering. Du kan vælge mellem placeringer på: ”Mobile News Feed”, ”Desktop News Feed”, ”Desktop Right Column” og ”Audience Network”. 

De fleste af placeringsmulighederne er meget selvforklarende, men Audience Network hersker der, blandt mange, dog alligevel ofte lidt tvivl om. Audience Network er nemlig her du annoncerer, hvis du vil gøre mere end bare Facebook annoncering. Det er således her, du finder muligheden for at bruge platforme som Instagram & Whatsapp. 

 Audience Network udvides hele tiden, til at inkludere flere 3.parts platforme, for at udvide dine annoncers rækkevidde. I en undersøgelse blev det observeret, at konverteringsraterne var 8 gange højere når folk blev eksponeret for reklamer på tværs af forskellige kanaler. Kan du f.eks. se, at størstedelen besøger din hjemmeside via deres mobil, er det oplagt at vælge at Facebook annonceringen primært foregår over mobil. 

80% af alle brugere tilgår nemlig kun tjenesten gennem en mobiltelefon, derfor er mobil annonceplacering meget vigtigt nu om dage. 

Placering på desktop er dog ikke spildte penge, da de resterende 20% stadig er lig med rigtigt mange folk som bruger tjenesten fra deres computer og stadig er eksponeret for Facebook annoncering. Denne fordeling kan dog afvige lokalt, hvorfor der på dit primære marked godt kan være flere, der bruger enten desktop eller mobil.

Facebook eksempel

Annonceadministrator 

Annonceformater

Der er mange forskellige formater at vælge imellem til dine opslag, hvor du anvender Facebook annoncering. Udover at skulle vælge den rigtige placering er det også vigtigt at vælge et annonceformat, som passer til det du prøver at opnå. Hvad end det er salg eller øget eksponering eller andet. Der er mange formater at vælge imellem, men de er i bund og grund alle forskellige kombinationer af tekst, billeder og videoer. Det er dog en noget forsimplet forklaring, så lad os kigge lidt nærmere på formater man kan bruge med Facebook annoncering.

Det mest simple format til Facebook annoncering er en annonce med et enkelt billede. Her vælger man et enkelt fængende billede af ens produkt eller brand, og skriver et par linjer tekst til. Dette format er også det mest alsidige, da det kan indsættes på sorte set alle steder med annoncer. Det er dermed ikke alene på nyheds feedet, men kan også være på f.eks. Instagram, Messenger, Marketplace, Stories mm. 

Det samme gælder for formatet med en enkelt video, som kan placeres næsten lige så mange steder som et billede kan. Det fungerer på samme måde med at man skal vælge en fængende video og have noget tilhørende tekst til. Facebook annoncering med video og foto fungerer lige godt på både mobil og desktop.

Nu kommer vi til en af de mere spændende Facebook annonceringsformater, nemlig karruselformatet. Med dette format kan du, i f.eks. dit news feed vise op til 10 billeder eller videoer i en enkelt annonce med hvert sit link. Karruselformatet giver mere plads til indhold i en enkelt annonce, så du dermed kan fremhæve forskellige produkter eller fortælle en historie om dit brand og meget mere ved at benytte dette format.  

Brugerne har her mulighed for selv at bladre igennem karrusellen for at lære mere om din virksomhed. Dette format er ikke ligeså alsidigt som dem med kun et billede eller video, men er stadig muligt at bruge flere steder. Karruselformatet kan f.eks. bruges i news feed, på Marketplace, Instagram news feed og andre steder.

Det sidste overordnet format er det mindst alsidige, men det mest fordybende. Dette format er Samling eller Collection, hvor det er muligt at se mange forskellige fotos. 

Dette format er nemlig kun at finde på og news feed samt Instagram stories og feed.

På trods af de få placeringsmuligheder, er Samling formatet det mest gennemgribende format til Facebook annoncering af alle ovennævnte muligheder.

En samlingsannonce inkluderer et coverbillede eller en video efterfulgt af fire produktbilleder. Når brugeren klikker på annoncen ser de så en Lynoplevelse. En Lynoplevelse er den mest interessante del af samlingsannonceformatet. Det er en fuldskærms landingsside som er med til at øge interaktionen og styrker interessen for din Facebook annoncering. Lynoplevelsen lader dig bruge skabeloner som Butiksfacade eller Kundetilgang, som udgangspunkt og du kan så skabe en unik brugerdefineret oplevelse. 

Lynoplevelsen lader folk se videoer, kigge igennem fotos, udfylde formularer eller udforske produkter. Uforsk alle de nye features fra Instagram og begynd at test det af. 

Skal vi tage en snak om Facebook Annoncering?

Så lad os tage en snak – ring på 4241 1647 eller udfyld formularen til højre

Udfyld formularen

Så sender vender vi tilbage hurtigst muligt.

Nye annonceformater

Ligesom til deres normale app på telefonen, så opdaterer de hele tiden deres Facebook annonceringsplatform med nye funktioner. Det er derfor vigtigt at følge med i udviklingen af platformen for at se om der er kommet nye og smarte funktioner som kan hjælpe med effektiviteten af ens Facebook annoncering. 

En af de relativt nye funktioner som Facebook annoncering har fået, er muligheden for at annoncere i deres populære Messenger besked app. Denne funktion er  lavet som en mere moderne fortolkning af personlig rådgivning eller vejledning. Igennem Messenger kan du som virksomhed komme i tættere kontakt til individuelle forbrugere, og dermed skabe en dybere relationen til dem. 

Der er også flere statistikker som alle viser at de fleste folk foretrækker at kommunikere med en virksomhed via en chat funktioner eller mail, frem for at ringe og snakke med et menneske i telefonen.

Denne funktion vil være ekstra smart til virksomheder som ejendomsmæglere, forsikringsfirmaer banker, m.m. Da de alle gerne vil have en tæt kundekontakt. 

For at bruge denne funktion er det oplagt at sætte en chatbot op, som vil kunne svare de fleste basale spørgsmål som kunderne måtte have. 

Med Messenger integrationen kan man også indsætte en call-to-action knap på ens normale Facebook annoncering som hedder Send message. Denne knap lader forbrugerne komme direkte i kontakt med virksomheden. Ved tryk på denne knap vil brugeren komme i direkte dialog med virksomhedens chatbot, som vil kunne hjælpe dem med deres forespørgsler. Alt sammen uden at brugerne behøver at skulle ringe til kundeservice for at finde svar på deres spørgsmål. 

Et andet nyt tiltag er muligheden for direkte at integrere produkter i ens annoncer, i form af produkt Tags. Der arbejdes hårdt på at slå Google som stedet hvor man både opdager og køber nye produkter igennem. Derfor er det nu gjort nemmere at linke direkte til produkter i ens annoncer og opslag. 

I praksis fungerer det ved at du forbinder dit produktkatalog fra din webshop. Dette kan gøres relativt nemt via shopping platforme som Shopify eller Woocommerce, som begge har simple integrationer man kan sætte op med få klik. Når dette er gjort, kan alt dette produktinformationen trækkes ud fra dette feed, lidt ligesom den måde som Pricerunner gør det på. 

Når alt dette er sat op, kan du tagge produkter fra din webshop i dine opslag, ligesom man tagger personer på billeder. Du vil også have muligheden for at indsætte flere produkter i et enkelt opslag eller annonce. Disse produkter vil stå i en lille karrusel under selve opslaget, og de linker herefter direkte ind til produktsiden på din webshop. 

Produkt Tags fungerer også på Instagram. Her vil en lille informations kasse dukke op ovenpå selve billedet, med produktets navn og pris. Tagget fremstår som hvis det var et menneske der var tagget på billedet. 

Annonce Design

Godt design af annoncer kan være meget subjektivt. Som virksomhed handler det om at finde sin visuelle identitet (foto, animationer og video) og bruge den i ens annoncer, så der er sammenhæng mellem annoncer og hjemmeside. En ting som altid er vigtigt med Facebook annoncering er en god overskrift, det er det første, og ofte det eneste, som brugere ser om din virksomhed. Derfor er det enormt vigtigt at det er en fængende overskrift som vil føre til klik. Facebook annoncering giver dig et væld af design muligheder for at gøre dine annoncer unikke og målrettet. 

Hvis det er en annonce med billede er det vigtigt at have et spændende billede i god kvalitet, som naturligvis er relevant for din virksomhed, for at fange brugerens opmærksomhed. Det er også muligt at annoncere med brug af videoer for endnu bedre at fange brugerens opmærksomhed. 

Et godt design til Facebook annoncering kan man virkeligt bruge meget tid på hvis man vil, men det er vigtigt at holde den simple og spændende nok til at klikke på. Samt at have billeder og videoer i høj nok kvalitet, da ingen kan lide at se på billeder og videoer i for lav opløsning. Men det vigtigste må siges at være god overskrift, da det er det første man ser som bruger. Overskriften skal være fængende, spændende og opfordre til at man klikker på den, uden at det er en clickbait overskrift.

Rapportering og Tracking med Facebook annoncering

Rapportering på din Facebook annoncering er blevet gjort utroligt overskueligt med de indbyggede målingsværktøjer i Business Manager. Her kan du nemt se f.eks. hvor mange likes du har fået på din kampagne eller hvor lang tid folk bruger på se dine videoer. Disse målinger og mange flere kan yderligere måles på faktorer som alder, køn enhed og meget andet. 

Business Manager er stedet hvor man kan se det fulde overblik over hele ens Facebook annoncering med alle ens kampagner. Her kan man se ting som det totale brugte budget og pris pr. resultat, både for kampagner, men også annoncesæt og individuelle annoncer.

Rapportering på Facebook

I Business Manager kan man se data fra hundredvis af forskellige målings kategorier. Alle kategorierne kan man til og -fra vælge på sit dashboard, så man kan nøjes med kun se på det data man er interesseret i.  

Tracking er også gjort rigtig nemt ved brug af Pixel. Pixel måler alle dine konverteringer på samtlige enheder, og lader dig dermed bedre forstå hvordan din Facebook annoncering påvirker antallet af konverteringer. Pixel lader dig også optimere leveringen af annoncer kun til de personer, der har udvist tilbøjelighed for at foretage handlinger. Alt dette gøres med det data som Pixel automatisk indsamler via tracking på tværs af hjemmesider. 

iOS 14 påvirkning på Facebook annoncering

Da Apple i 2020 præsenterede iOS 14, inkluderede det nye software, store ændringer om hvordan apps har mulighed for at tracke brugere på tværs af sider og apps. Apple vil give forbrugeren valget om at tillade tracking eller ej, fremfor at det er slået til som standard.

Ifølge Facebook vil iOS 14 software ændringerne komme til at påvirke hvordan de fremover vil kunne måle konverteringshændelser. Dette er en måling for hvor mange brugere, som har været eksponeret for en annonce, der efterfølgende har foretaget et køb eller lignende. 

Eftersom at man nu aktivt skal melde sig til tracking, fremfor at melde sig fra, mener de at mange flere ikke længere vil lade sig trackes. 

Med færre folk som lader sig tracke, vil det have en negativ effekt på rapportering for effektiviteten af konverteringer på Facebook annoncering.

Facebook har valgt at håndterer disse ændringer ved at fremover behandle konverteringer fra iOS 14-enheder ved hjælp af aggregeret hændelsesmåling. Som betyder at antallet af konverteringshændelser som domæner kan måle bliver sat ned til otte. 

Ifølge dem selv er de dog i stand til at efterleve Apples nye iOS 14 regler, og samtidigt fortsætte kørslen af effektiv Facebook annoncering.

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Bredgade 19E, 1tv 1260 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: [email protected]
CVR: 37296783

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.