Der er mange forskellige formater at vælge imellem til dine opslag, hvor du anvender Facebook annoncering. Udover at skulle vælge den rigtige placering er det også vigtigt at vælge et annonceformat, som passer til det du prøver at opnå. Hvad end det er salg eller øget eksponering eller andet. Der er mange formater at vælge imellem, men de er i bund og grund alle forskellige kombinationer af tekst, billeder og videoer. Det er dog en noget forsimplet forklaring, så lad os kigge lidt nærmere på formater man kan bruge med Facebook annoncering.
Det mest simple format til Facebook annoncering er en annonce med et enkelt billede. Her vælger man et enkelt fængende billede af ens produkt eller brand, og skriver et par linjer tekst til. Dette format er også det mest alsidige, da det kan indsættes på sorte set alle steder med annoncer. Det er dermed ikke alene på nyheds feedet, men kan også være på f.eks. Instagram, Messenger, Marketplace, Stories mm.
Det samme gælder for formatet med en enkelt video, som kan placeres næsten lige så mange steder som et billede kan. Det fungerer på samme måde med at man skal vælge en fængende video og have noget tilhørende tekst til. Facebook annoncering med video og foto fungerer lige godt på både mobil og desktop.
Nu kommer vi til en af de mere spændende Facebook annonceringsformater, nemlig karruselformatet. Med dette format kan du, i f.eks. dit news feed vise op til 10 billeder eller videoer i en enkelt annonce med hvert sit link. Karruselformatet giver mere plads til indhold i en enkelt annonce, så du dermed kan fremhæve forskellige produkter eller fortælle en historie om dit brand og meget mere ved at benytte dette format.
Brugerne har her mulighed for selv at bladre igennem karrusellen for at lære mere om din virksomhed. Dette format er ikke ligeså alsidigt som dem med kun et billede eller video, men er stadig muligt at bruge flere steder. Karruselformatet kan f.eks. bruges i news feed, på Marketplace, Instagram news feed og andre steder.
Det sidste overordnet format er det mindst alsidige, men det mest fordybende. Dette format er Samling eller Collection, hvor det er muligt at se mange forskellige fotos.
Dette format er nemlig kun at finde på og news feed samt Instagram stories og feed.
På trods af de få placeringsmuligheder, er Samling formatet det mest gennemgribende format til Facebook annoncering af alle ovennævnte muligheder.
En samlingsannonce inkluderer et coverbillede eller en video efterfulgt af fire produktbilleder. Når brugeren klikker på annoncen ser de så en Lynoplevelse. En Lynoplevelse er den mest interessante del af samlingsannonceformatet. Det er en fuldskærms landingsside som er med til at øge interaktionen og styrker interessen for din Facebook annoncering. Lynoplevelsen lader dig bruge skabeloner som Butiksfacade eller Kundetilgang, som udgangspunkt og du kan så skabe en unik brugerdefineret oplevelse.
Lynoplevelsen lader folk se videoer, kigge igennem fotos, udfylde formularer eller udforske produkter. Uforsk alle de nye features fra Instagram og begynd at test det af.