Facebook Annoncering

Facebook annoncering – Hvad er det?

Facebook annoncering er ligesom andre former for online markedsføring, men håndteret af – og placeret på verden største sociale platform. Der er over 2,8 milliarder brugere verden over, så rækkevidden på Facebook annoncering kan være næsten endeløs. De tjener langt størstedelen af deres omsætning på annoncer, i omegnen af 98-99%. Deres omsætning var i 2019 på 70,7 milliarder dollars. 

Disse annoncer bliver præsenteret for brugerne på forskellige måder; på deres feeds, under videoer, i stories mm.

Håndteringsværktøjer kaldes Facebook Business Manager – og det er herfra, at du administrere din Facebook annoncering, udvælger hvilke platforme du ønsker at annoncere på og fastsætter et annoncebudget. Det er naturligvis muligt at bestemme budget, afhængigt af hvor mange interaktioner man ønsker at opnå, eller mængden er personer man ønsker at være synlige overfor. Jo højere budget, jo mere synlighed.

Den store sociale platform ejer ikke alene Facebook, men også en lang række andre forskellige og velkendte platforme, såsom Instagram og Whatsapp. Facebook annoncering finder dermed ikke alene sted på selve Facebook, men også de øvrige sociale platforme. Desuden samarbejder de også med 3. parter via deres Audience Network.  

Med dette brede udvalg af annonceringsmuligheder er der således gode muligheder for effektivt at ramme den ønskede målgruppe via Facebook annoncering. En anden væsentlig grund til at begynde at bruge Facebook annoncering er, at flere af dine konkurrenter med garanti allerede gør det. Vil du sikre dig, ikke at blive ‘left behind’ kan du med fordel starte allerede i dag – så du er med på rejsen fra start. 

Facebook besidder massevis af data på os alle sammen. De ved, hvor vi bor, hvad vi interesserer os for, hvem vi skriver med – og meget meget mere. Så selv hvis du sælger et nicheprodukt er der gode muligheder for at din målgruppe effektivt kan findes og rammes via Facebook annoncering. 

Den sociale platform er en af de absolut største online platforme at annoncere på, og der er dermed gode chancer for at nå ud til netop din målgruppe via dette markedsføringsværktøj.

Skab værdi gennem Facebook annoncering

Med Facebook annoncering øger du dine chancer for at få flere konverteringer, da du gennem annonceringen gør opmærksom på din virksomhed og dens produkter eller ydelser. 

Du kender det måske selv. Jo flere gange du bliver eksponeret for et produkt, du overvejer at købe, jo mere får du også lyst til at købe det, og ofte ender du også med at købe det. Det er præcis den effekt, du skaber hos din målgruppe gennem din Facebook annoncering, hvor du påvirker målgruppen ved at gøre opmærksom på dine produkter. 

Hvis du tilbyder dyre produkter, der kræver meget overvejelse, er det for at opnå de ønskede konverteringer vigtigt at påvirke kunden i højere grad, end hvad der er nødvendigt for billigere produkter, der ikke kræver stor overvejelse. 

Gennem din Facebook annoncering skaber du ikke kun et øget salg, du skaber også et øget kendskab til din virksomhed – og dette ikke kun på Facebook, men også andre steder. For eksempel kan du med din Facebook annoncering øge kendskabsgraden og click-through rate på Google AdWords og i de organiske søgeresultater på Google. For når kunden på forhånd har kendskab til din virksomhed og du dukker op i dennes søgeresultater, er det mere sandsynligt, at kunden klikker ind på din side fremfor din konkurrents.

Facebook Pixel

Facebook Pixel er et værktøj, lavet til virksomheder for bedre at kunne følge deres brugeres adfærd på tværs af hjemmesider, og dermed optimere din Facebook annoncering.

I praksis fungerer det som en lille kode, der integreres på den pågældende hjemmeside eller via Google Tag Manager, og herefter giver mulighed for at indsamle og trække data om de besøgende. Den indsamlede data, der kan være alt fra, hvilke sider brugerne besøger til deres adfærd på siden anvendes efterfølgende til at målrette din Facebook annoncering endnu mere.   

Ved at lade dig forstå brugernes adfærd på din hjemmeside, er Facebook Pixel et analyseværktøj, der kan bruges til at måle din Facebook annoncerings effektivitet. 

Alt den data, der indsamles og behandles kan efterfølgende bruges til at målrette din Facebook annoncering til alene de personer, der har udvist interesse for din virksomhed ved at besøge din hjemmeside

Facebook Pixel

Vælg de rigtige målgrupper

Som annoncør kan du vælge nøjagtig dén målgruppe, du vil målrette din Facebook annoncering imod. Der er utroligt meget data til at udvælge målgrupper på. Med alt denne data kan det dog nemt blive en række meget brede målgrupper. Derfor anbefales det at fokusere på tre af de mest konverterende målgrupper herunder: Besøgende på din hjemmeside, Email liste og Fans – disse målgrupper kan oprettes i Facebook Audience. 

Brugerne i disse tre målgrupper er dem som statistisk set er mest villige til at gennemføre et køb eller på anden vis engagere sig med dine annoncer, da de allerede har udvist interesse for dit brand. 

Hvis man ønsker det kan man også segmenter sin Facebook annoncering på mere traditionelle kriterier som køn, alder, sprog, demografi og meget mere. 

Det er vigtigt at man vælger de rigtige målgrupper, så man ikke spilder sit annoncebudget. Facebook er dog god til at hjælpe en med at vælge målgrupper, da de også foreslår potentielle målgrupper at rette sin Facebook annoncering mod.

Placering

Placering er et andet vigtigt punkt at tage højde for, når du skal bruge Facebook annoncering. Du kan vælge mellem placeringer på: ”Mobile News Feed”, ”Desktop News Feed”, ”Desktop Right Column” og ”Audience Network”. 

De fleste af placeringsmulighederne er meget selvforklarende, men Audience Network hersker der, blandt mange, dog alligevel ofte lidt tvivl om. Audience Network er nemlig her du annoncerer, hvis du vil gøre mere end bare Facebook annoncering. Det er således her, du finder muligheden for at bruge platforme som Instagram & Whatsapp. 

 Audience Network udvides hele tiden, til at inkludere flere 3.parts platforme, for at udvide dine annoncers rækkevidde. I en undersøgelse blev det observeret, at konverteringsraterne var 8 gange højere når folk blev eksponeret for reklamer på tværs af forskellige kanaler. Kan du f.eks. se, at størstedelen besøger din hjemmeside via deres mobil, er det oplagt at vælge at Facebook annonceringen primært foregår over mobil. 

80% af alle brugere tilgår nemlig kun tjenesten gennem en mobiltelefon, derfor er mobil annonceplacering meget vigtigt nu om dage. 

Placering på desktop er dog ikke spildte penge, da de resterende 20% stadig er lig med rigtigt mange folk som bruger tjenesten fra deres computer og stadig er eksponeret for Facebook annoncering. Denne fordeling kan dog afvige lokalt, hvorfor der på dit primære marked godt kan være flere, der bruger enten desktop eller mobil.

Facebook eksempel

Annonceadministrator 

Annonceformater

Der er mange forskellige formater at vælge imellem til dine opslag, hvor du anvender Facebook annoncering. Udover at skulle vælge den rigtige placering er det også vigtigt at vælge et annonceformat, som passer til det du prøver at opnå. Hvad end det er salg eller øget eksponering eller andet. Der er mange formater at vælge imellem, men de er i bund og grund alle forskellige kombinationer af tekst, billeder og videoer. Det er dog en noget forsimplet forklaring, så lad os kigge lidt nærmere på formater man kan bruge med Facebook annoncering.

Det mest simple format til Facebook annoncering er en annonce med et enkelt billede. Her vælger man et enkelt fængende billede af ens produkt eller brand, og skriver et par linjer tekst til. Dette format er også det mest alsidige, da det kan indsættes på sorte set alle steder med annoncer. Det er dermed ikke alene på nyheds feedet, men kan også være på f.eks. Instagram, Messenger, Marketplace, Stories mm. 

Det samme gælder for formatet med en enkelt video, som kan placeres næsten lige så mange steder som et billede kan. Det fungerer på samme måde med at man skal vælge en fængende video og have noget tilhørende tekst til. Facebook annoncering med video og foto fungerer lige godt på både mobil og desktop.

Nu kommer vi til en af de mere spændende Facebook annonceringsformater, nemlig karruselformatet. Med dette format kan du, i f.eks. dit news feed vise op til 10 billeder eller videoer i en enkelt annonce med hvert sit link. Karruselformatet giver mere plads til indhold i en enkelt annonce, så du dermed kan fremhæve forskellige produkter eller fortælle en historie om dit brand og meget mere ved at benytte dette format.  

Brugerne har her mulighed for selv at bladre igennem karrusellen for at lære mere om din virksomhed. Dette format er ikke ligeså alsidigt som dem med kun et billede eller video, men er stadig muligt at bruge flere steder. Karruselformatet kan f.eks. bruges i news feed, på Marketplace, Instagram news feed og andre steder.

Det sidste overordnet format er det mindst alsidige, men det mest fordybende. Dette format er Samling eller Collection, hvor det er muligt at se mange forskellige fotos. 

Dette format er nemlig kun at finde på og news feed samt Instagram stories og feed.

På trods af de få placeringsmuligheder, er Samling formatet det mest gennemgribende format til Facebook annoncering af alle ovennævnte muligheder.

En samlingsannonce inkluderer et coverbillede eller en video efterfulgt af fire produktbilleder. Når brugeren klikker på annoncen ser de så en Lynoplevelse. En Lynoplevelse er den mest interessante del af samlingsannonceformatet. Det er en fuldskærms landingsside som er med til at øge interaktionen og styrker interessen for din Facebook annoncering. Lynoplevelsen lader dig bruge skabeloner som Butiksfacade eller Kundetilgang, som udgangspunkt og du kan så skabe en unik brugerdefineret oplevelse. 

Lynoplevelsen lader folk se videoer, kigge igennem fotos, udfylde formularer eller udforske produkter. Udforsk alle de nye features fra Instagram og begynd at test det af. 

Skal vi tage en snak om Facebook Annoncering?

Så lad os tage en snak – ring på 4241 1647 eller udfyld formularen til højre

Udfyld formularen

Så sender vender vi tilbage hurtigst muligt.

Nye annonceformater

Ligesom til deres normale app på telefonen, så opdaterer de hele tiden deres Facebook annonceringsplatform med nye funktioner. Det er derfor vigtigt at følge med i udviklingen af platformen for at se om der er kommet nye og smarte funktioner som kan hjælpe med effektiviteten af ens Facebook annoncering. 

En af de relativt nye funktioner som Facebook annoncering har fået, er muligheden for at annoncere i deres populære Messenger besked app. Denne funktion er  lavet som en mere moderne fortolkning af personlig rådgivning eller vejledning. Igennem Messenger kan du som virksomhed komme i tættere kontakt til individuelle forbrugere, og dermed skabe en dybere relationen til dem. 

Der er også flere statistikker som alle viser at de fleste folk foretrækker at kommunikere med en virksomhed via en chat funktioner eller mail, frem for at ringe og snakke med et menneske i telefonen.

Denne funktion vil være ekstra smart til virksomheder som ejendomsmæglere, forsikringsfirmaer banker, m.m. Da de alle gerne vil have en tæt kundekontakt. 

For at bruge denne funktion er det oplagt at sætte en chatbot op, som vil kunne svare de fleste basale spørgsmål som kunderne måtte have. 

Med Messenger integrationen kan man også indsætte en call-to-action knap på ens normale Facebook annoncering som hedder Send message. Denne knap lader forbrugerne komme direkte i kontakt med virksomheden. Ved tryk på denne knap vil brugeren komme i direkte dialog med virksomhedens chatbot, som vil kunne hjælpe dem med deres forespørgsler. Alt sammen uden at brugerne behøver at skulle ringe til kundeservice for at finde svar på deres spørgsmål. 

Et andet nyt tiltag er muligheden for direkte at integrere produkter i ens annoncer, i form af produkt Tags. Der arbejdes hårdt på at slå Google som stedet hvor man både opdager og køber nye produkter igennem. Derfor er det nu gjort nemmere at linke direkte til produkter i ens annoncer og opslag. 

I praksis fungerer det ved at du forbinder dit produktkatalog fra din webshop. Dette kan gøres relativt nemt via shopping platforme som Shopify eller Woocommerce, som begge har simple integrationer man kan sætte op med få klik. Når dette er gjort, kan alt dette produktinformationen trækkes ud fra dette feed, lidt ligesom den måde som Pricerunner gør det på. 

Når alt dette er sat op, kan du tagge produkter fra din webshop i dine opslag, ligesom man tagger personer på billeder. Du vil også have muligheden for at indsætte flere produkter i et enkelt opslag eller annonce. Disse produkter vil stå i en lille karrusel under selve opslaget, og de linker herefter direkte ind til produktsiden på din webshop. 

Produkt Tags fungerer også på Instagram. Her vil en lille informations kasse dukke op ovenpå selve billedet, med produktets navn og pris. Tagget fremstår som hvis det var et menneske der var tagget på billedet. 

Annonce Design

Godt design af annoncer kan være meget subjektivt. Som virksomhed handler det om at finde sin visuelle identitet (foto, animationer og video) og bruge den i ens annoncer, så der er sammenhæng mellem annoncer og hjemmeside. En ting som altid er vigtigt med Facebook annoncering er en god overskrift, det er det første, og ofte det eneste, som brugere ser om din virksomhed. Derfor er det enormt vigtigt at det er en fængende overskrift som vil føre til klik. Facebook annoncering giver dig et væld af design muligheder for at gøre dine annoncer unikke og målrettet. 

Hvis det er en annonce med billede er det vigtigt at have et spændende billede i god kvalitet, som naturligvis er relevant for din virksomhed, for at fange brugerens opmærksomhed. Det er også muligt at annoncere med brug af videoer for endnu bedre at fange brugerens opmærksomhed. 

Et godt design til Facebook annoncering kan man virkeligt bruge meget tid på hvis man vil, men det er vigtigt at holde den simple og spændende nok til at klikke på. Samt at have billeder og videoer i høj nok kvalitet, da ingen kan lide at se på billeder og videoer i for lav opløsning. Men det vigtigste må siges at være god overskrift, da det er det første man ser som bruger. Overskriften skal være fængende, spændende og opfordre til at man klikker på den, uden at det er en clickbait overskrift.

Er dine annoncer relevante?

Hvis du ikke formår at skabe annoncer, der har et godt indhold, som er relevant og indbydende for målgruppen, vil du blive straffet af Facebooks algoritme. Sker dette, kan det ses på dine annonceomkostninger. Facebook vil nemlig nedprioritere dine annoncer, som har en lav kvalitet. Derfor vil dine penge på din Facebook annoncering være dårligt givet ud, hvis du ikke retter fokus mod det gode og fængende indhold i dine annoncer. 

Førhen arbejdede Facebook med en relevansscore, som fortalte, hvor relevante annoncen var for den målgruppe, som virksomheder havde til formål at ramme gennem deres Facebook annoncering. Her fik annoncen en score mellem 1 og 10 med 10 som den bedste score. Scoren kom fra den feedback, Facebook fik fra på den pågældende annonce. Jo mere positiv feedback, jo højere score. 

Og annoncernes omkostninger blev her beregnet ud fra, hvor godt de klarede det. Jo tættere scoren lå på 1, jo større omkostninger, for jo flere annoncepenge skulle der bruges for at nå målgruppen, og jo tættere scoren lå på 10, jo mindre omkostninger. Annoncernes relevans afgjorde altså, hvor store annonceomkostninger, man havde. 

Denne relevansscore for Facebook annoncerne er i dag skiftet ud med en diagnose af annoncerelevans. Diagnosticering af annoncerelevans gør det nemmere for dig at finde ud af, om dine kørte annoncer har været relevante for din målgruppe. Hvis dine målsætninger for annoncering ikke opfyldes gennem dine annoncer, kan du benytte diagnose af annoncerelevans til at få et indblik i, hvor du kan justere på dine annoncer og derigennem opnå bedre resultater. 

Den måde, hvorpå du med din Facebook annoncering i dag kan gennemskue, hvor du bør optimere på dine annoncer, kan gøres gennem følgende tre diagnoser, der vurderer dine annoncers tidligere effektivitet i annonceauktionen under den valgte periode: 

  • Quality Ranking: Herunder ser du, hvordan kvaliteten på din specifikke annonce opfattes sammenlignet med andre annoncer, som konkurrerer om samme målgruppe som dig.

     

  • Klassificering af interaktionsrate: Gennem denne diagnose ser du, hvordan lige præcis din annonces forventede interaktionsrate er sammenlignet med de andre konkurrerende annoncer, som kæmper om at nå den samme målgruppe.

     

  • Rangering af konverteringsrate: Her kan du se, hvordan din forventede konverteringsrate opnået via din annonce er, når der sammenlignes med annoncer, der har samme optimeringsmål og konkurrer om samme målgruppe.

Hvad koster Facebook annoncering?

Prisen på Facebook annoncering afhænger af en lang række forskellige ting. Først er det nødvendigt at vide, at Facebook skal ses som en auktion, hvor priserne ikke er sat på forhånd. Af den grund er det ikke muligt at give et entydigt svar på, hvad det vil koste. Det fungerer altså således, at man selv afgiver et bud – eller lader Facebook gøre det for en – på hvad man ønsker at betale for, at ens annonce vises på Facebook og når ud til målgruppen. 

Som vi var inde på tidligere i relation til relevansen af din annonce, så spiller kvaliteten en rolle, når det kommer til pris. Som nævnt bedømmes kvaliteten ud fra relevansscoren, du opnår med din Facebook annoncering – altså hvor relevant din annonce er for din målgruppe. Du opnår en højere relevansscore og dermed en lavere pris, hvis målgruppen reagerer positivt på din annonce ved eksempelvis at like eller dele den. Hvis din målgruppe derimod reagerer negativt, eksempelvis ved at anmelde annoncen, sænkes relevansscoren og dermed forhøjes prisen på din annonce. 

Tiden på året har også en betydning i forhold til prisen på dine annoncer. Der er nemlig nogle specifikke perioder, hvor virksomheders efterspørgsel efter annoncer er større. I disse perioder er det dermed dyrere at annoncere. Til jul er der eksempelvis mange, der ønsker at annoncere, idet folk er på udkig efter julegaver, så her er det en oplagt tid at markedsføre sine produkter. 

Den målgruppe, du vælger at målrette din annonce efter, spiller også ind i forhold til prisen for Facebook annoncering. Når der er flere, der afgiver bud på samme målgruppe, så bliver prisen højere for annoncen. Det vil være en stor fordel, hvis du kan definere din målgruppe relativt specifikt, da det vil kunne sænke prisen. Jo mere specifikt defineret målgruppen er, jo færre virksomheder konkurrerer du med. 

Ofte stillede spørgsmål om Facebook annoncering

Hvorfor bliver min Facebook annoncering afvist? 

Hvis din annonce bliver afvist, får du en fejlmeddelelse, som fortæller dig, hvad der overordnet ligger til grund for afvisningen. Du får at vide, hvilken af de Facebook-retningslinjer, din annonce skal leve op til, der er blevet brudt.  

Hvis din annonce bliver afvist, handler det ofte om, at du har for meget tekst på dit billede, eller hvis du har brugt ord, som Facebook ikke tillader. Generelt er en vigtig huskeregel ved Facebook annoncering, at dine annoncer skal omhandle dit produkt og ikke modtageren. Facebook tillader nemlig ikke, at du stiller spørgsmål til modtageren, hvorfor sådan en annonce vil blive afvist.   

Er der forskel på at booste og annoncere? 

Det korte svar er, ja, der er forskel. Den overordnede forskel ligger først og fremmest i synligheden på dit opslag. Boost af opslag kan du bruge, hvis du ønsker at nå længere ud til en bredere målgruppe med et opslag, som du allerede har slået op, og som ligger synligt på væggen på din Facebookside.  

Ved annonceadministratoren (Facebook Ads Manager) vælger du først den målgruppe, du vil ramme med din Facebook annoncering, og først herefter udformes annoncen. Med annoncer oprettet gennem annonceadministrator er det mest normalt at lave dark posts, som er skræddersyet specifikt til en målgruppe, og som kun er synlige for denne. Disse dark posts er dermed ikke synlige på din Facebookvæg. Denne type annonce har ofte stort fokus på salg og er måske ikke nogen, du ønsker skal op på din facebookvæg, eller at alle skal eksponeres for dem. 

Derudover er mulighederne inden for Facebook annoncering forskellige ved boost og annonceadministrator. Ved boost af opslag har du ikke de samme muligheder for at målrette annoncen, og du har ikke så meget at vælge i mellem i forhold til typen af annonce. Da dit opslag allerede er slået op, kan du ikke bare lige kan ændre i annoncen. Ved annonceadministrator derimod får du adgang til flere og mere detaljerede målgrupper, og du kan vælge forskellige kampagnetyper.

Hvordan opgør Facebook konverteringer fra annonceringen?

Når du har opsat Facebook Pixel, kan du se, hvornår og hvor ofte dine annoncer giver konverteringer. Facebook sporer de konverteringer, annoncen har resulteret i, ud fra antal klik og visninger, annoncen har fået. 

Hvis en person har klikket på en annonce og efterfølgende foretager en konvertering, er der tale om en kliktilskrivning. Hvis en annonce er blevet vist – uden at blive klikket på – og der herefter bliver foretaget en konvertering, er der tale om en visningstilskrivning. Du kan selv bestemme tilskrivningsperioden for såvel klik- og visningstilskrivninger. Som standard arbejder Facebook ud fra et konverteringsvindue på 28 dage, når det kommer til kliktilskrivninger. Så hvis du klikker på en annonce i dag, men først konverterer om 10 eller 27 dage, tæller Facebook fortsat en konvertering på den pågældende annonce. Ved visningstilskrivninger er konverteringsvinduet som standard kun på én dag.

 Hvis en person har fået vist eller klikket på flere annoncer, så bruger Facebook en attributionsmodel med tilskrivning til seneste berøring. Det betyder, at den sidste annonce, der har resulteret i et klik får tilskrev

Rapportering og Tracking med Facebook annoncering

Rapportering på din Facebook annoncering er blevet gjort utroligt overskueligt med de indbyggede målingsværktøjer i Business Manager. Her kan du nemt se f.eks. hvor mange likes du har fået på din kampagne eller hvor lang tid folk bruger på se dine videoer. Disse målinger og mange flere kan yderligere måles på faktorer som alder, køn enhed og meget andet. 

Business Manager er stedet hvor man kan se det fulde overblik over hele ens Facebook annoncering med alle ens kampagner. Her kan man se ting som det totale brugte budget og pris pr. resultat, både for kampagner, men også annoncesæt og individuelle annoncer.

Rapportering på Facebook

I Business Manager kan man se data fra hundredvis af forskellige målings kategorier. Alle kategorierne kan man til og -fra vælge på sit dashboard, så man kan nøjes med kun se på det data man er interesseret i.  

Tracking er også gjort rigtig nemt ved brug af Pixel. Pixel måler alle dine konverteringer på samtlige enheder, og lader dig dermed bedre forstå hvordan din Facebook annoncering påvirker antallet af konverteringer. Pixel lader dig også optimere leveringen af annoncer kun til de personer, der har udvist tilbøjelighed for at foretage handlinger. Alt dette gøres med det data som Pixel automatisk indsamler via tracking på tværs af hjemmesider. 

iOS 14 påvirkning på Facebook annoncering

Da Apple i 2020 præsenterede iOS 14, inkluderede det nye software, store ændringer om hvordan apps har mulighed for at tracke brugere på tværs af sider og apps. Apple vil give forbrugeren valget om at tillade tracking eller ej, fremfor at det er slået til som standard.

Ifølge Facebook vil iOS 14 software ændringerne komme til at påvirke hvordan de fremover vil kunne måle konverteringshændelser. Dette er en måling for hvor mange brugere, som har været eksponeret for en annonce, der efterfølgende har foretaget et køb eller lignende. 

Eftersom at man nu aktivt skal melde sig til tracking, fremfor at melde sig fra, mener de at mange flere ikke længere vil lade sig trackes. 

Med færre folk som lader sig tracke, vil det have en negativ effekt på rapportering for effektiviteten af konverteringer på Facebook annoncering.

Facebook har valgt at håndtere disse ændringer ved at fremover behandle konverteringer fra iOS 14-enheder ved hjælp af aggregeret hændelsesmåling. Som betyder at antallet af konverteringshændelser som domæner kan måle bliver sat ned til otte. 

Ifølge dem selv er de dog i stand til at efterleve Apples nye iOS 14 regler, og samtidigt fortsætte kørslen af effektiv Facebook annoncering.

Den bedste korte guide til facebook annoncering

Så langt så godt – du har nu læst et langt indlæg, om hvad Facebook annoncering er for en størrelse – og lad os være ærlige, det kan godt være en stor mundfuld. Men det skal ikke slå dig ud, for kommer du først i gang, lover vi, at der ikke går længe, inden du er rigtig godt i gang, og det hele kører på skinner. I indlægget har du indtil videre gennemgået de grundlæggende elementer for Facebook annoncering

Vi har gennemgået en bred og udførlige introduktion og guide til Facebook annoncering, og nu skal vi til noget lidt sjovere. Vi kommer nemlig med, hvad vi mener, er den bedste korte guide til Facebook annoncering. Trin for trin guider vi dig på en nem og overskuelig måde. Er du nået så langt, og er du blevet interesseret i, hvad du generelt kan bruge sociale medier til, kan du med fordel også læse vores guide til gode strategier på SoMe.

  1. Opret en annoncekonto til din Facebook annoncering
    Det siger naturligvis sig selv, at man skal have en annoncekonto for at oprette annoncer for sin virksomhed. Det er ganske nemt, men inden du går i gang med at oprette en annoncekonto, er det en god idé at vide, hvem der skal have administrator-rettigheder eller adgang til annoncekontoen. Desuden skal du have betalingskort klar på hånden, da der jo selvfølgelig skal tilføjes en kort, så der kan komme gang i din Facebook annoncering.
    Facebook har lavet en glimrende guide til, hvordan du opsætter dine annoncekonti – den kan du give dig i kast med her – Tilføj annoncekonti til Business Manager.

  2. Opret og installer en pixel til din Facebook annoncering
    Når din konto er oprettet, skal du oprette en pixel. Pixlen er den, som indsamler data om alle de brugere og kunder, der interagere på en ene eller anden måde med din virksomhed og brand. Pixlen er også med til at hjælpe dig med tracking af din målgrupppe – den er altså uhyre vigtig at få oprettet og installeret korrekt. Se videoen nedenfor og følg step by step, hvordan du tilføjer pixel til din Facebook annoncering.

     

  3. Hvilke kampagner skal du have i din Facebook annoncering?
    Alle annoncer i din Facebook annoncering hører inden under en kampagne, og kampagner kan optimere efter forskellige hændelser. Vil du gerne sælge produkter, kan du eksempelvis vælge “køb”. Vi anbefaler, at du kalder disse kampagner “konvertingskampagne”. Det kan også være, at du har delt et meget vigtigt opslag på din side, og ønsker du lidt mere interaktion, kan du eksempelvis både vælge “interaktion” og “ trafik”. Sidstnævnte kunne være trafik til din hjemmeside. Vi anbefaler, at du opretter kampagner til de forskellige hændelser, så du i ovenstående eksempel har tre kampagner: konverteringskampagne, content interaktion og trafik. De tre kampagner optimerer efter tre forskellige hændelser og kan altså hjælpe dig godt på vej med dit mål og din Facebook annoncering. Der er rigtig mange andre muligheder at optimere efter – du kan eksempelvis også indsamle leads til nyhedsbreve.

  4. Din første Facebook annoncering
    Når du skal i gang med dine første annoncer, er der nogle væsentlige elementer, du skal overveje, inden du sætter noget i gang. Du vil nemlig gerne bruge “kloge penge”. Det vil sige, at vi altid går efter at optimere annoncerne bedst muligt, så vi får mest muligt for pengene. Lad os sige, at du er en forholdsvis ny virksomhed, eller at du aldrig før har tracket på noget. Det vil altså sige, at du intet data har på din målgruppe. Når det er tilfældet, er det en god idé at starte lidt bredt med din Facebook annoncering, men stadig snævert nok til, at du ikke annoncerer til hele Danmark. Du kan med fordel indstille på følgende i målsætningen:

    Geografi:
    vælg din adresse på din butik eller det, der giver mening for dig. Er du en restaurant, kan du med fordel vælge den radius, hvor du også leverer eller har andre lokationer.
    Alder: Sæt alderen realistisk. Din målgruppe vil højst sandsynlig blive for stor, hvis du vælger fra 18-65+. Vælg den aldersgruppe, du mener, passer til dit brand.
    Interesser: Du kan med fordel tilføje nogle interesser, som din målgruppe skal have. Her kan du søge på alverdens, så vær kreativ og find noget, der ligger tæt på det, du beskæftiger dig med. På den måde kan du potentielt set få nogle kunder i pipeline, som er tættere på køb end andre – fordi i netop har samme interesse.

     

  5. Placering af din Facebook annoncering
    Når du opretter de første annoncer til din Facebook annoncering, så er alle placeringer som udgangspunkt slået til. Men vi vil opfordre dig til at overveje, hvilke placeringer der er det bedste valg at starte din Facebook annoncering med. Når vi arbejder med vores kunder, har vi som udgangspunkt altid placering i “nyheder” både på Facebook og Instagram. Det er nemt at tilpasse sine billeder og sin annoncetekst til disse to formater, da de minder om hinanden. Vil du gerne annoncere på stories, på eksempelvis Instagram, kan det være en god idé at overveje video, og vælger du et billede, skal du sørge for at have et i det rette format og gerne med grafiske elementer. På den måde kan din målgruppe hurtigt aflæse dit budskab og klikke sig videre ind på landingssiden.

  6. Hvornår skal din facebook annoncering køre?
    Når du skal starte med din facebook annoncering, skal du grundigt overveje, hvornår og hvilke tider, du skal annoncere. Der er jo ingen grund til at din annonce kører om natten – husk at vi gerne vil bruge “kloge penge”. Hvis din annonce skal være live i en periode over flere dage, kan du sætte den til ikke at være live om natten. På den måde er din Facebook annoncering bedst muligt optimeret.

    Hvis du gerne vil være live med mere end én facebook annoncering ad gangen, risikerer du, at du konkurrerer mod dig selv. Men med annonce-planlægningen kan du vælge, hvilke specifikke dage og tidsintervaller dine annoncer skal køre.

    Du har måske en generel branding annonce, som du gerne vil have skal køre en hel uge, men om torsdagen har du et særligt torsdagstilbud. Så kan du i annonceplanlægningen fravælge torsdag, som du kan se på billedet. Facebook annoncering er et meget brugbart værktøj, da du sikrer dig, at du ikke konkurrerer mod dig selv.



  7. Følg op på din facebook annoncering
    Nu er du klar til at sætte det hele i gang og begynde med din facebook annoncering. Det vigtigste element er nu at holde øje, følge op og justere på dine annoncer, så du hele tiden bliver bedre. Det er enormt vigtigt, at du løbende tager stilling til dine annoncer, så du ikke bare smider penge ud af vinduet. Når du starter med Facebook annoncering, kan det i starten være “dyrt” at anskaffe sig en ny kunde, men lad dig ikke skræmme, det bliver højst sandsynligt bedre med tiden, og det er også muligt at tale med Facebooks egne specialister vedrørende Facebook annoncering.

 

Facebook annoncering og Business manager er en stor størrelse og er et program med rigtig mange muligheder, så tag et step ad gangen. Hvis du ikke kan overskue det, kan du altid række ud til os. Vi er specialister inden for online marketing og Facebook annoncering, så du kan med fordel kontakte os.

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Strandlodsvej 6B, 2 th. 2300 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.