Hvad er digital marketing?

Her kan du finde en gennemarbejdet guide til digital marketing. Du kan også kontakte os og lade din virksomhed lukrere på vores store erfaring på området.

Hvad er digital marketing og hvordan udnytter og realiserer du bedst dets kæmpe potentiale? Hvad bør du som virksomhed være opmærksom på i arbejdet med digital marketing – og ikke mindst din online tilstedeværelse? I følgende indlæg giver vi dig et dybdegående indblik i, hvilke områder indenfor digital marketing, der er vigtige at have for øje og klæder dig på til selv at begive dig ud i den populære og uundgåelige disciplin, der på flere områder kan have en afgørende betydning for netop din virksomhed.

Vil du have hjælp til Digital marketing?

Vores hold af specialister er klar til at hjælpe dig og din foretning. 

Hvorfor skal du vælge os?

Hvad er digital marketing?

Hvad gør du, når du står og mangler opskriften til dagens aftensmad, har brug for afslapning og lidt let underholdning eller er på udkig efter en ny og velanmeldt frisør? Du går, med stor sandsynlighed, på internettet. Stedet der det seneste årti eller to er blevet en helt afgørende – og fast del af vores hverdag, og som mange af os i dag besøger flere gange dagligt. En undersøgelse foretaget af Pew Research Center viser at 85% af alle amerikanske voksne besøger internettet dagligt. Med andre ord er internettet blevet et altoverskyggende medie i vores dagligdag – og det er af netop samme årsag, at digital marketing, i takt med både internettet og de sociale mediers fremkomst, er blevet en afgørende faktor, hvis du som virksomhed vil målrette og bringe dine budskaber ud til netop dit publikum.

Men hvad er digital marketing så i praksis? Helt kort handler digital marketing om at promovere sin virksomhed og sine produkter der, hvor ens kunder eller potentielle kunder befinder sig; på internettet. Dette for at skabe flere konverteringer eller mere kendskab til sit brand. Der findes mange forskellige online kanaler, hvor man kan være til stede på digital marketing. Og mens nogle kan være væsentlige at bruge uanset hvilken branche du befinder dig i, kan andre typer af digital marketing være mere specialiserede alt efter, hvilken målgruppe, du ønsker at rette henvendelse til. Nogle af det mest kendte kan ses herunder.

SOME

Hvorfor arbejde med digital marketing?

Traditionel markedsføring er, det du kender fra trykte annoncer, magasiner, brochurer og tv-reklamer. Denne form for markedsføring har visse begrænsninger, da man typisk ikke kan måle på, præcis hvor mange, som ser din annonce i avisen. Der kan godt være solgt 100 aviser, hvor din annonce er i – men det er ikke sikkert at alle 100, der har købt avisen, har set din annonce. Det vil altså altid være et estimat.

Digital marketing foregår derimod online og digitalt. Modsat traditionel markedsføring er der altså uendelige muligheder for at brande din virksomhed – og nå ud til netop dén målgruppe, der er interessant for din virksomhed. De mange muligheder ved digital marketing gør det

muligt at være mere kreativ og eksperimentere med forskellige taktikker, uden at det går over dit budget.

Opnå resultater med digitale indsatser

En stor fordel ved digital marketing er, at du kan målrette din kommunikation, således at den både taler direkte til og rammer den tilsigtede målgruppe. Modsat trykte annoncer kan du i højere grad også måle effekten af din digitale marketing. Det er eksempelvis muligt at se, hvor mange, der klikker på dine annoncer, hvor dine kunder eller potentielle kunder kommer fra og meget meget mere. Det er med andre ord muligt at anvende de mange digitale værktøjer til vigtige målinger og statistikker for netop din online markedsføring. Med disse værktøjer kan du nøje og løbende holde øje med, om du når dine mål og dine kampagners ROI.

Som vi tidligere har været inde på i nærværende indlæg, findes der et væld af forskellige muligheder indenfor digital marketing. Ved at anvende forskellige digitale kanaler, der passer til netop din målgruppe samt jeres KPI’er og lægge en online taktik, kan du få kontakt til potentielle kunder. Potentielle kunder, der på sigt kan medvirke til, at din virksomhed opnår flere konverteringer.

En god strategi for digital marketing kræver en klar forståelse for, hvordan hver eneste indsats understøtter din virksomheds overordnede mål. Alt efter hvilke mål I har opsat, kan I opsætte større kampagner via de forskellige digitale kanaler.

Et eksempel kunne være, at I ønsker at igangsætte en take-away kampagne på jeres hjemmeside. En kampagne som denne kan med med fordel promoveres via sociale medier og ud til dem, der allerede følger jer her. Vil I opnå større resultater, kan man med fordel også gøre brug af betalt annoncering – og på den måde kan man nå ud til en endnu bredere målgruppe. Derudover kan I også styrke indsatsen med ved at sende nyhedsbreve, som gør opmærksom på kampagnen. Er det en kampagne, der løber over længere tid kan anvendelsen af Googleads ligeledes være væsentlig at have med i overvejelserne i jeres digitale marketing.

Fælles for disse initiativer er, at de alle understøtter det samme mål, og at du dermed konstant kan måle effekten, og ligeledes foretage justeringer efter behov, så du kan opnå succes med din digitale marketing.

Skil jer ud med digital marketing

Ligesom med alle jeres andre strategier skal en digital marketing strategi beskrive, hvordan jeres digitale marketing gør jer unikke i forhold til konkurrenterne. Her er det blandt andet væsentligt at overveje hvilke elementer skal der være til stede i jeres digitale marketing strategi for at netop I adskiller jer fra de andre konkurrenter, som findes på markedet. Når I har lavet en strategi for, hvordan netop jeres brands er tilstede online, kan I opstare arbejdet med jeres digitale marketing på en eller flere kanaler.

En kombination af flere kanaler

Som oftest vil en digital marketing strategi være en kombination af flere forskellige kanaler. Dette kunne eksempelvis være SEO, Linkbuilding, SEM, e-mail marketing, Facebook, Instagram og Pinterest. Uanset hvilke kanaler I gør brug af i jeres digitale marketing, bør I sikre at målgruppens oplevelse er sammenhængende uanset, hvor og hvornår de møder jer online. Det kaldes for en omnichannel tilgang, og er defineret ved at bruge flere kanaler i sin digitale marketing strategi – altid med øje for, at der er en sammenhæng mellem de enkelte kommunikationskanaler. På den måde får målgruppen en helstøbt oplevelse, uanset hvilket medie de møder jer på. Arbejder I derimod med en multichannel tilgang, vil kunderne få forskellige oplevelser afhængigt af, hvor de møder jer.

Begge tilgange har hver deres fordele og ulemper, og du bør derfor undersøge din eller dine målgrupper grundigt og beslutte, hvad du ønsker at opnå med din digital marketing strategi, inden du begynder at kommunikere på forskellige kanaler. For at kunne måle på performance, er det nødvendigt at opsætte detaljeret tracking – dette gør det muligt, at se værdien af de marketingkroner der benyttes på tværs af kanalerne.

Digital markedsføring case med madklubben
Er digital marketing noget for din virksomhed?

Næsten uanset hvilken branche du opererer i, kan digital marketing være et væsentligt element at indtænke i din markedsføringsstrategi. Som vi tidligere har berørt, er vi stort set alle sammen på internettet og de digitale medier i dag – og af netop samme årsag giver det naturligvis mening, at netop din virksomhed også befinder sig på de digitale medier. Din

succes med digitale marketing afhænger dog af, at du altid har din målgruppe og deres behov for øje, og befinder dig netop dér, hvor de befinder sig. Det er derfor vigtigt at du foretager en marketingsanalyse. Hvordan du foretager dig denne kan du blive meget klogere på i vores indlæg, der omhandler tips til online markedsføring. Om din målgruppe er B2B eller B2C kan have stor betydning for, hvordan og hvor du henvender dig til din målgruppe. Det er derfor altafgørende at have in mente, når du genererer idéer og udvikler strategier til din digitale marketing.

Digital marketing til B2B & B2C

Opererer din virksomhed på markedet for business-to-business (B2B), vil din virksomhed i mange tilfælde skulle centrere sine digitale marketing indsatser omkring online leadgenerering. Slutmålet vil i disse tilfælde være, at en potentiel kunde kommer i dialog med en sælger. Gennem din hjemmeside og digitale kanaler, der understøtter din digitale strategi, er målet at tiltrække og konvertere leads til de sælgere, der skal i dialog med dine potentielle kunder. Din hjemmeside er ét sted at tiltrække og generere leads, men vil du være synlig flere steder kan en oplagt kanal at tiltrække nye leads også være Linkedin, der i høj grad er målrettet B2B.

Er din virksomhed derimod på markedet for business-to-consumer (B2C), er målet med din digitale marketing strategi med stor sandsynlighed at tiltrække personer, der er eller på sigt kan blive kunder. Modsat B2B er fokus ikke på at skabe ‘leads’ i klassisk forstand – altså, hvor de kommer i dialog med en sælger, inden de foretager den endelige beslutning. I stedet er det væsentligt at fokusere på at opbygge en kortere købsrejse på din virksomheds website ved at sørge for, at de besøgende ikke falder fra undervejs – og altså hurtigt lægger noget i deres indkøbskurv. For virksomheder, hvis primære fokus er B2C kan kanaler som Facebook og Instagram ofte være af værdifuld karakter i forsøget på at nå ud til den rette målgruppe.

Kræver digital marketing et stort budget?

Hvad koster det så at føre dine digitale genistreger ud i livet? Det spørgsmål kan formentlig sværme som et ubesvaret element i udarbejdelsen af din online markedsføringsstrategi. Den gode nyhed er, at flere at aktiviteterne indenfor digital marketing er ganske gratis – såfremt du selvfølgelig har en medarbejder, der kan varetage opgaverne. Den knapt så gode nyhed er, at andre aktiviteter godt kan blive en dyr fornøjelse. Du bestemmer dog altid selv budgettet – og på kort såvel som lang sigt kan kan det være en vigtig og betydningsfuld investering for netop din virksomhed.

Er dit fokus på inbound og at udvikle indhold til sociale medier og SEO på et eksisterende website er fokus i mange tilfælde på at skabe kvalitetsfuldt indhold, som din målgruppe

finder interessant. Medmindre du påtænker at hyre en ekstern konsulent til denne opgave – er den eneste bekostning i dette tilfælde enten din egen tid eller en medarbejders.

Påtænker du derimod at fokusere på outbound i form af eksempelvis bannerannoncer, Googleads eller annoncering på Facebook er der flere omkostninger forbundet. Den eksakte pris kan være svær at fastsætte, da det i høj grad afhænger af, hvad målet med din digitale kampagne er – og hvem du ønsker, skal se den. Det er dog muligt at få beregnet et estimat for, hvad flere af disse aktiviteter vil koste din virksomhed. Blandt andre kan du i Facebook Business Manager få et overslag på, hvad prisen for en annonce vil være, hvis den skal nå ud til x-antal personer i et specifikt område. Omend det kan være en god investering at arbejde med outbound teknikker, kan det også være en dyr fornøjelse. Derfor kan det være en fordel at fokusere på at opbygge og udvikle en organisk rækkevidde med en engagerende og interagerende målgruppe.

Så hvad kan digital marketing?

Digital marketing dækker altså over alle de aktiviteter, som har til formål at få nye kunder til at foretage sig en handling, og dermed føre til en konvertering, som eksempelvis kan være et salg, en bordbooking, tilmelding og så videre – det er dig og din virksomhed, som opsætter jeres konverteringer.

Mens for eksempel salg er den konkrete handling, er det marketing processen, som fører jer og kunden sammen. Processen består af flere berøringspunkter, hvor målgruppen kan møde virksomheden og lære budskabet at kende. Digital marketing kan være komplekst og det indeholder mange komponenter, som skal fungere før man får en vellykket strategi, og få et godt udbytte af ens arbejde.

Er du interesseret I at høre nærmere om, hvad digital marketing kunne gøre for dig og din virksomhed, er du velkommen til at kontakte os på vores kontaktformularen, så vil en fra vores team tage kontakt til dig.

Mød vores team her eller læs mere om marketing på vores Facebook.

 

Uanset hvilken strategi, I lægger for dagen er der dog ingen tvivl. Digital marketing er kommet for at blive – og i de kommende år, vil vi formentlig blot se en endnu større udvikling indenfor feltet. I arbejdet med digital marketing er det altafgørende at huske på, at alle virksomheder er forskellige – også når det vedrører digital marketing. Find din virksomheds niche – og gør den klar, når der kommunikeres på de digitale kanaler, der alle kan være med til at booste jeres konverteringer og salg.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.