SEO står, som tidligere beskrevet, for Search Engine Optimization og er en digital disciplin, der handler om at lave søgemaskineoptimering af hjemmesider, og dermed opnå bedre placeringer i de organiske søgeresultater – på eksempelvis Google.
Her i artiklen forklares begrebet SEO Benchmarking, som er en systematisk evalueringsmetode, der er med til at sikre, at virksomheder kan forbedre deres resultater i arbejdet med søgemaskineoptimering.
Der er flere ting at have for øje, når det kommer til et struktureret arbejde med benchmarking. Derfor kan det være ekstra vigtigt, at have en fast aftjekningsliste, du kan benytte som afsæt i din analyse, til når du skal fastsætte dine målsætninger for arbejdet med søgemaskineoptimering.
Men listen vil også være brugbar løbende, når du skal evaluere på din SEO strategi. For uanset hvor mange ressourcer du benytter på SEO, er det vigtigt at vide om dine anstrengelser har båret frugt og måle hvor meget du får igen på din investering.
Netop derfor skal du vide mest muligt om benchmarking og hvad det vil sige at klargøre din nuværende position på Google, samt hvilken betydning denne har for din virksomhed.
En hjemmesideanalyse giver dig et indblik i hvor godt dit website klarer sig, og et overblik over dit forbedringspotentiale. Vi anbefaler at du b.la. tjekker op på følgende:
Når du skal gennemgå den strukturerede data gennem benchmarking, er der flere forskellige SEO-værktøjer du kan gøre brug af.
Du kan eksempelvis dokumentere din besøgstrafik og antallet af konverteringer fra Google, ved hjælp af Google Analytics, som er et gratis hjælpeværktøj der b.la. bruges til at spore aktivitet såsom sessionsvarighed og antal besøgende.
Du kan også dokumentere dit websites synlighed ved brug af Google Search Console, som er endnu en gratis tjeneste fra Google, der kan overvåge, vedligeholde og fejlfinde dit websites tilstedeværelse i Googles søgeresultater.
Benchmarking evaluerer altså ud fra en systematisk, struktureret og faglig vurdering af kvaliteten og udbyttet af din SEO-indsats og vil aldrig nogensinde være statisk.
Dette da SEO er en langsigtet proces, hvor du som oftest først kan vurdere udbyttet ud fra en periode på mindst 12 måneder. Dette kan for mange virke en smule langhåret, mere end hvad godt er, men årsagen er simpelthen, at det tager tid for Google at afkode disse ændringer.
Det er altså en god ide, at sørge for løbende evaluering og dermed sikre, at du bruger din tid og dine ressourcer fornuftigt, så disse kan danne grundlaget for den samlede prioritering og optimering af det næste skridt i arbejdsprocessen.
Det er en god idé at samarbejde med et SEO–bureau, når du ønsker den rette hjælp om hhv. opstilling af målsætninger, benchmarking og evaluering af søgemaskineoptimering.
Når du samarbejder med et professionelt SEO-bureau, vil du få tilsendt regelmæssige resultatrapporter, samtidig med at der vil blive afholdt kontinuerlige evalueringsmøder, hvor I sammen drøfter og evaluerer samarbejdets fremdrift og resultater.
Det kan være svært at evaluere på øknomiske mål og derfor foregår benchmarking og evalueringen typisk på et taktisk niveau, hvilket betyder, at det omfatter din position på Google.
Dette vil tage udgangspunkt i netop dine udvalgte søgeord, din samlede besøgstrafik fra Google og din synlighed sammenlignet med dine konkurrenter.
Alt sammen for at give et entydigt og nøje kalkuleret billede – af netop dit website og dets tilstedeværelse i søgemaskinerne.
Hvad er SEO benchmarking?
Hvordan laver man SEO benchmarking?
Hvilke værktøjer kan jeg bruge?
Hvor finder jeg hjælp til SEO benchmarking?