Vi kan opnå kommision gennem disse links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >

Retention - Alt, hvad du skal vide om kundefastholdelse

Arbejder du med salg, er det altid af højeste prioritet at finde nye måder, hvorpå jeres omsætning kan øges. Én ting er dog sikker – for at kunne sælge er det nødvendigt, at du har nogle kunder, som er interesseret i at købe.

Mange virksomheder ender dog ofte med at fokusere for meget på at få fat i nye kunder, og glemmerat værne om de eksisterende. Dette kan have stor betydning for jeres økonomi, da flere marketingsundersøgelser peger på, at det er væsentligt mere lukrativ at gå efter eksisterende kunder.

Af 
SEO outsourcing

Fakta

Stof til eftertanke

Succesraten for salg hos nye kunder ligger omkring 5 – 20 %, mens den hos eksisterende kunder er helt oppe på 60 – 70 %.

Nye kunder vs. kundefastholdelse

Den største udfordring, som de fleste virksomheder står overfor er, at de er overbeviste om, at deres produkt er fantastisk, og kunder derfor vil komme helt af sig selv. Dette er sikkert tilfældet nogle gang, men langt fra altid. Og det er slet ikke en langsigtet plan. Dine kunder har nemlig behov for at føle sig værdsat, hvis du ønsker at opnå retention.
Har du derimod en effektiv strategi for kundefastholdelse, vil du kunne identificere målgruppens behov, og dermed sikre at de forbliver kunder hos jer.
 
Det er de virksomheder, som formår at fastholde deres kunder og investere i dette, som på sigt skaber det bedste fundament for omsætning.

Hvorfor skal du investere i retention?

Vi har i dette afsnit opstillet 4 grunde til, at du skal investere i kundefastholdelse.

1. Bedre konverteringsrater:
 Dine eksisterende kunder har handlet hos dig før. Det betyder, at du allerede kender dem, at de har tillid til dig, og at du dermed lettere kan identificere deres behov.

2. Rum for forbedring:
Lyt til deres feedback, og forbedre din service / produkt efter kundernes ønsker.

3. Færre omkostninger:
Det kræver mindre tid og færre ressourcer at kæle for eksisterende kunder, end at gå ud og hverve sig nye. Der er altså penge at spare, når du investerer i kundefastholdelse.

4. Større overskud:
Det er langt nemmere at overbevise dine eksisterende kunder om, at de skal handle hos dig. På den måde bliver det lettere at opnå mersalg og krydssalg.
Bedre konverteringsrater: Dine eksisterende kunder har handlet hos dig før.
Det betyder, at du allerede kender dem, at de har tillid til dig, og at du dermed lettere kan identificere deres behov.

  • Rum for forbedring: Lyt til deres feedback, og forbedre din service / produkt
    efter kundernes ønsker.
  • Færre omkostninger: Det kræver mindre tid og færre ressourcer at kæle for
    eksisterende kunder, end at gå ud og hverve sig nye. Der er altså penge at spare, når du
    investerer i kundefastholdelse.
  • Stort overskud: Det er langt nemmere at overbevise dine eksisterende kunder
    om, at de skal handle hos dig. På den måde bliver det lettere at opnå mersalg og krydssalg.

Beløn dine trofaste kunder:
Hold øje med hvilke af dine kunder, som genererer den største profit. På den måde kan du fokusere din tid og ressourcer.

kursus i kom
SMV Digital

Så skal du lære mere om SEO, linkbuilding (herunder både ekstern linbuilding og intern linkbuilding), så kan du med fordel kontakte os. Læs også om vores kursus her.

Sådan fastholder du dine kunder

Det er vigtigt, at dine kunder føler sig set og hørt, når du arbejder med retention. De må aldrig føle sig som en del af en større målgruppe. Med en god kundedatabase kan du holde styr på dine kunder og leve op til deres behov, ved at behandle dem som individuelle individer via målrettet indhold.

Opdag churn i tide:
Det siger måske sig selv, men den sikreste måde at sikre kundefastholdelse er ved at forbygge at dine kunder skifter leverandør. Lær af tidligere fejl, og analysér på din data, så du fremadrettet kan opfange signaler, hvis dine kunder er ved at forlade dig.

Målret din kommunikation:
Jo mere data du har om dine kunder, desto bedre kan du målrette din kommunikation. Dette kan eksempelvis være med tilbud, som er tilpasset dine kunders ønsker.

Lov aldrig mere end du kan holde:
Vil du gerne virke professionel, så er det vigtigt, at du aldrig lover mere end du kan holde.

Så selvom det at få nye kunder kan ses som et tegn på vækst, så er det stadig uhensigtsmæssigt at miste eksisterende. Formår du at investere i retention, altså kundefastholdelse, vil du opleve at din indtjeninger vil øges. Vil du vide mere om målgrupper og segmentering, så klik her. Du kan også finde mere inspiration på vores Facebook.

Vi håber, at du, efter at have læst dette indlæg, føler dig bedre klædt på til at kaste dig ud i retention eller i det mindste blot har fået en bedre forståelse af vigtigheden, potentialet og mulighederne ved emnet. Du vil altid være velkommen til at kontakte os i PK Medier, hvis du har nogle spørgsmål. Det behøver ikke nødvendigvis at omhandle netop dette emne, da vi har personale, der hver især specificerer sig med forskellige grene af den digitale verden. Det kan være alt fra SEO til fotografering. Ræk endelig ud. Du ser vores kontaktoplysninger herunder.

Om os

PK Medier et det bedste SEO bureau i Danmark. Det er måske noget af en påstand, men vores resultater viser, at det ikke er en påstand uden rygdækning. Derfor deler vi også gerne ud af vores viden i artikler og i et kursus om SEO. 

Vi guider dig også gerne igennem forskellige produkter herunder den bedste kaffemaskine eller espressomaskine. Måske behøver dit kontor en ny espressomaskine eller kaffemaskine? Eller måske er det din kaffemaskine derhjemme, der trænger til en udskiftning. Uanset hvad, så kan du finde alt, hvad der er værd at vide om en kaffemaskine i vores testguide om fuldautomatiske kaffemaskiner med kværn her.

Angivelse af kilder og test

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 5 / 5. Optælling af stemmer: 4

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

menu-circlecross-circle