Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >
Retention handler om at holde fast på virksomhedens eksisterende kunder. Alt for mange virksomheder fokuserer for meget på at tiltrække nye kunder, og glemmer helt at deres allerede eksisterende kunder også kræver opmærksomhed.
Succesraten for salg hos nye kunder ligger omkring 5 – 20 %, mens den hos eksisterende kunder er helt oppe på 60 – 70 %. Derudover viser flere marketingsundersøgelser, at det er væsentligt mere lukrativ at gå efter eksisterende kunder.
Vi har i dette afsnit opstillet 4 grunde til, at du skal investere i kundefastholdelse.
1. Bedre konverteringsrater:
Dine eksisterende kunder har handlet hos dig før. Det betyder, at du allerede kender dem, at de har tillid til dig, og at du dermed lettere kan identificere deres behov.
2. Rum for forbedring:
Lyt til deres feedback, og forbedre din service / produkt efter kundernes ønsker.
3. Færre omkostninger:
Det kræver mindre tid og færre ressourcer at kæle for eksisterende kunder, end at gå ud og hverve sig nye. Der er altså penge at spare, når du investerer i kundefastholdelse.
4. Større overskud:
Det er langt nemmere at overbevise dine eksisterende kunder om, at de skal handle hos dig. På den måde bliver det lettere at opnå mersalg og krydssalg.
Bedre konverteringsrater: Dine eksisterende kunder har handlet hos dig før. Det betyder, at du allerede kender dem, at de har tillid til dig, og at du dermed lettere kan identificere deres behov.
Det er vigtigt, at dine kunder føler sig set og hørt, når du arbejder med retention. De må aldrig føle sig som en del af en større målgruppe. Med en god kundedatabase kan du holde styr på dine kunder og leve op til deres behov, ved at behandle dem som individuelle individer via målrettet indhold.
Opdag det i tide:
Det siger måske sig selv, men den sikreste måde at sikre kundefastholdelse er ved at forbygge at dine kunder skifter leverandør. Lær af tidligere fejl, og analysér på din data, så du fremadrettet kan opfange signaler, hvis dine kunder er ved at forlade dig.
Målret din kommunikation:
Jo mere data du har om dine kunder, desto bedre kan du målrette din kommunikation. Dette kan eksempelvis være med tilbud, som er tilpasset dine kunders ønsker.
Lov aldrig mere end du kan holde:
Vil du gerne virke professionel, så er det vigtigt, at du aldrig lover mere end du kan holde.
Så selvom det at få nye kunder kan ses som et tegn på vækst, så er det stadig uhensigtsmæssigt at miste eksisterende. Formår du at investere i retention, altså kundefastholdelse, vil du opleve at din indtjeninger vil øges. Vil du vide mere om målgrupper og segmentering, så klik her. Du kan også finde mere inspiration på vores Facebook.
Vi håber, at du, efter at have læst dette indlæg, føler dig bedre klædt på til at kaste dig ud i retention eller i det mindste blot har fået en bedre forståelse af vigtigheden, potentialet og mulighederne ved emnet. Du vil altid være velkommen til at kontakte os i PK Medier, hvis du har nogle spørgsmål. Det behøver ikke nødvendigvis at omhandle netop dette emne, da vi har personale, der hver især specificerer sig med forskellige grene af den digitale verden. Det kan være alt fra SEO til fotografering. Ræk endelig ud. Du ser vores kontaktoplysninger herunder.
PK Medier et det bedste SEO bureau i Danmark. Det er måske noget af en påstand, men vores resultater viser, at det ikke er en påstand uden rygdækning. Derfor deler vi også gerne ud af vores viden i artikler og i et kursus om SEO.
Vi guider dig også gerne igennem forskellige produkter herunder den bedste kaffemaskine eller espressomaskine. Måske behøver dit kontor en ny espressomaskine eller kaffemaskine? Eller måske er det din kaffemaskine derhjemme, der trænger til en udskiftning.