Opdateret 23. december 2021 af Peter Klitkou

PESTEL analyse | Lær hvordan man anvender metoden

PESTEL analyse

PESTEL analyse, hvad er det?

En PESTEL analyse er en model, som er berigende indenfor forretning og marketing. Det er et værktøj, som især benyttes til at analysere eller overvåge makro-miljømæssige faktorer, der kan påvirke en virksomheds præstationer. Men hvad er det nu lige PESTEL står for? 

  • P - Political (Politiske faktorer)
  • E - Economic (Økonomiske faktorer)
  • S - Social (Sociale faktorer)
  • T - Technological (Teknologiske faktorer)
  • E - Environmental (Miljømæssige faktorer)
  • L - Legal (Lovmæssige faktorer)

Hvis du kaster dig ud i at bruge en PESTEL analyse, er det som oftest brugbart for dig, hvis du starter en ny virksomhed eller skal ud på et udenlandsk marked. Hvis analysen skal være beringende for dig, kan det være en hjælp at bruge metoden i forbindelse med Porters Five Forces eller SWOT analyse.  

Det kan være berigende at bruge en PESTEL analyse sammen med andre metoder som en fordel, da det kan forbedre analysen af erhvervsøkonomiske aspekter i en virksomhed. Så hvad end du er studerende, iværksætter eller indehaver af en virksomhed, kan det forbedre de faktorer, man skal være opmærksom på, når det gælder virksomheder. 

Når man benytter denne metode, skaber det overblik over de eksterne forhold, som gør sig gældende for en virksomhed. Herunder vil vi gennemgå hver faktor, og hvad man kan være opmærksom på, når man giver sig i kast med at lave en PESTEL analyse.

Vil du videre noget om hvad AIDA modellen står for? Så læs mere her.

P - Political 

Her er det de politiske faktorer, som gør sig gældende. Regeringen eller forskellige myndigheder kan have en indvirken på, hvordan økomien i en industri forholder sig. Her kan man især være opmærksom på, om der indføres en ny skat eller afgift, som man skal tage hensyn til. 

E - Economic 

Når det gælder økonomiske faktorer, kan det have en indflydelse på, hvordan en virksomhed driver forretning. Det er et aspekt, som enten kan have direkte eller indirekte langsigtet indvirken på en virksomhed, i og med at forbrugerne påvirkes heraf. Her tager en PESTEL analyse hensyn til, hvordan økonomien kan have en indvirken på virksomheden.  

S - Social 

Den sociale faktor tager forbehold for befolkningstendenser, som for eksempel karriere holdning, livsstils holdning, kulturel barriere, sundhedsbevidsthed, aldersfordeling eller indkomstfordeling. Her ser man på de sociale forhold hos brugerne, så virksomheden kan målrette kommunikationen for målgruppen og forstå dem. 

T - Technological 

I PESTEL analysens teknologiske faktor tager man stilling til at teknologien konstant er i udvikling, og herved ser man på, hvorvidt man skal indgå i forskellige markeder, om man skal til eller fravælge at lancere et produkt, eller outsource til udlandet. 

E - Environmental 

Faktoreren påvirker i højere grad brancher, som turisme eller landbrug. Her handler det om at se på miljømæssige faktorer, som vejr eller klima. Her handler det også om klimaspørgsmål, eller hvis virksomheden forsøger at være en del af den grønne omstilling. Denne er vigtig i en PESTEL analyse, da der især i dag, er fokus på bæredygtighed.

L - Legal 

Til sidst er der lovmæssige faktorer, her tager man hensyn til juridiske forhold eller etiske problemstillinger, som en virksomhed kan møde. Her er det især vigtigt at være opmærksom på lovgivningen. 

Det er de faktorer man i en PESTEL analyse skal tage hensyn til, når man ser på, hvordan de enkelte faktorer gør sig gældende for en virksomhed. Herunder må man, som virksomhed, tilpasse sig de faktorer, eller overvåge hvordan de forskellige dynamikker og forhold for faktorerne, kan ændre sig.

Vil du vide mere om andre modeller og analyser? Så kan du eksempelvis læse mere om Porters Five Forces her.

Hvorfor er PESTEL analyse en fordel for dig?

Modellen er et godt redskab, til at overveje de forskellige forhold, som kan have indvirkning på en virksomheds drift. De seks faktorer kan være behjælpelige at undersøge, hvis man som virksomhed mangler et overblik over eksterne faktorer, der kan påvirke virksomheden, eller hvis man starter ud som iværksætter.

Har du derimod allerede lavet en PESTEL analyse og fået styr på de eksterne faktorer i din virksomhed? Så kan det være, at det er interne problematikker, i skal have styr på. Her kan du derimod gøre brug af et SEO bureau, hvis det er jeres online marketing, der halter.

PESTEL analyse FAQ

Hvad står PESTEL for?
PESTEL står for følgende. P - Political (Politiske faktorer). E - Economic (Økonomiske faktorer). S - Social (Sociale faktorer). T - Technological (Teknologiske faktorer). E - Environmental (Miljømæssige faktorer). L - Legal (Lovmæssige faktorer).
Hvad er en PESTEL analyse?
En PESTEL analyse er en metode som især anvendes på erhvervsakademier, eller hvis du, som virksomhedsejer eller iværksætter, skal lave erhvervsøkonomiske analyser af en virksomhed.
Hvorfor bruger man PESTEL?
Ved hjælp af en PESTEL analyse kan redskabet danne overblik over en virksomheds eksterne faktorer, som virksomheden ikke har den store indflydelse på. Man må hermed som virksomhed danne sig et overblik og tilpasse sig de forandringer, som måtte forekomme.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-down