PESTEL analyse samt eksempel på dansk, og hvordan du anvender den? Ved metoden har du mulighed for at overvåge eller undersøge makro miljømæssige faktorer.
Vi har sammensat en fuld guide herunder, hertil hvad det betyder og står for.
Det vil sige, at du ved hjælp af en pestle model får en vurdering af markedet samt de eksterne forhold, du befinder dig i.
Hvis du ejer en virksomhed eller mangler en analysemetode til studiet, kan du læse meget mere om en PESTEL analyse model i denne artikel.
Denne analyse er en model, som er berigende indenfor forretning og marketing. Det er et værktøj, som især benyttes til at analysere eller overvåge makro-miljømæssige faktorer, der kan påvirke en virksomheds præstationer. Men hvad er det nu lige PESTEL står for?
Hvis du kaster dig ud i at bruge denne analyse model , er det som oftest brugbart for dig, hvis du starter en ny virksomhed eller skal ud på et udenlandsk marked. Hvis analysen skal være berigende for dig, kan det være en hjælp at bruge metoden i forbindelse med Porters Five Forces eller SWOT analyse.
Det kan være berigende at bruge en PESTEL model sammen med andre metoder som en fordel, da det kan forbedre analysen af erhvervsøkonomiske aspekter i en virksomhed. Så hvad end du er studerende på et kursus, iværksætter eller indehaver af en virksomhed, kan det forbedre de faktorer, man skal være opmærksom på, når det gælder virksomheder.
Når man benytter denne PESTLE analyse model, skaber det overblik over de eksterne forhold, som gør sig gældende for en virksomhed. Herunder vil vi gennemgå hver faktor i Pestle, og hvad man kan være opmærksom på, når man giver sig i kast med at lave en sådan analyse.
Vil du videre noget om hvad AIDA modellen står for? Så læs mere her.
Som landets førende SEO bureau, kan vi hjælpe dig frem på dine søgeresultater med enhver hjemmeside. Vi kan også hjælpe dig med linkbuilding. Du kan bl.a. læse vores artikel hvor vi uddyber og forklare hvad linkbuilding er lige her.
En PESTLE model er et godt redskab, til at overveje de forskellige forhold, som kan have indvirkning på en virksomheds drift. De seks faktorer kan være behjælpelige at undersøge, hvis man som virksomhed mangler et overblik over eksterne faktorer, der kan påvirke virksomheden, eller hvis man starter ud som iværksætter.
Har du derimod allerede lavet denne analyse og fået styr på de eksterne faktorer i din virksomhed? Så kan det være, at det er interne problematikker, i skal have styr på. Her kan du derimod gøre brug af et SEO bureau, hvis det er jeres online marketing, der halter. Vi hjælper gerne med at få din SEO op at køre, hvis du skulle have brug for hjælp.
Som der er ved de fleste modeller, hører der selvfølgelig også en kritik med til PESTEL analysen. For når man kigger på de faktorer, som er tilknyttet denne analysemetode, kan man godt tale for, at de fleste er fortidige aspekter. Dette er nemlig en kritik denne analysemetode møder, som man bliver gjort opmærksom på ved et kursus.
Dog kan man modargumentere med, at man bliver nødt til at se på fortiden, for at kunne afgøre fremtiden, hvilket er noget, man gør i mange henseende. For at foretage en god analysen, kræver det derudover at miljøet er nogenlunde stabilt, men det er noget, man også kan analysere på ved hjælp af andre metoder.
En anden kritik denne model møder er, at man ikke får svar på, hvordan man kan imødekomme disse faktorer. Når man har lavet analysen, er man klar over udfordringen. Dog har metoden ikke svar eller bud på, hvordan man arbejder med de forskellige udfordringer, eller hvordan man arbejder under specifikke forhold.
En PESTEL analyse er dog helt essentiel, hvis man er på vej ind i et fremmed marked. Det er her vigtigt at undersøge og analysere de overstående forhold.
Hvis du har behov for et konkret eksempel på en PESTLE analyse til din virksomhed eller en marketings opgave, bliver det forklaret nøje og gennemført i denne video.
Når du udarbejder en PESTEL analyse, er det som oftest fordi, at du er i færd med at udarbejde en større analyse af de eksterne forhold i branchen, påvirker din virksomhed. Dette kaldes med andre ord for makroøkonomiske forhold.
Når du laver en analyse på et makroøkonomisk niveau f.eks. Ved Pestle, analyserer du dermed de eksterne faktorer, der har en betydning for din virksomhed. Ud over denne analyse kan du også udarbejde en porters 5 forces analyse, som har til formål at analysere konkurrencesituationen i branchen.
Der er mange andre modeller end PESTEL model, der kan være relevante at benytte, når du udarbejder en ekstern analyse. Dog vil en analyse af de makroøkonomiske forhold sjældent være foruden en analyse af de mikromiljømæssige forhold.
De mikromiljømæssige forhold er virksomhedens interne faktorer. Dette indebærer blandt andet en økonomisk analyse såsom rantabilitetsanalyse eller porters værdikæde. Når du kender til virksomhedens interne samt eksterne faktorer kan du dernæst samle alt din information i en SWOT model.
Den såkaldte SWOT model har til formål at opsummere virksomhedens interne styrker og svagheder samt de eksterne muligheder og trusler - og her kommer denne model ind i billedet.
Dermed har du et klart overblik over hvilke interne og eksterne faktorer, der er vigtige for at din virksomhed skaber succes.
Hvis du har et kursus og har trukket denne model til eksamen, så behøver du ikke sætte din kaffemaskine på højtryk. Der er nemlig rige muligheder for, at du kan lave en fantastisk fremlæggelse og blive ekspert indenfor den kende PESTEL model.
Først og fremmest er det vigtigt, at du husker, at denne model skal bruges til en analyse af de eksterne forhold - altså IKKE hvordan virksomhedens interne situation ser ud. Et eksempel kan være de sociale faktorer i denne model, som har til formål at analysere forhold såsom befolkningstendenser. Her er det med andre ord vigtigt, at du ikke nævner virksomhedens egne sociale forhold.
Ydermere er det altid en god ide at sætte din analyse i en større sammenhæng som nævnt ovenover. Efter din fremlæggelse af pestle kan du med fordel nævne den interne analyse, og hvordan du vil sætte de to slags analyser op i en SWOT model, for at klargøre virksomheden styrker, svagheder, muligheder og trusler.
Husk altid at nævne kritik af dit arbejde med PESTEL. Selvom du ikke nødvendigvis mener, at din fremlæggelse indeholder meget kritik, er det altid en god ide at tage med. Kritik af egne opgaver viser, at du har reflekteret over dine svar, og det vil give ekstra point til din eksamen.
En PESTEL analyse er en analysemetode af omverdenen, som stammer fra PEST analysen, den er bare senere blevet udviklet. Det er ikke alle virksomheder eller marketingopgaver, hvor man behøver at se på de sidste to faktorer. Det gælder miljømæssige og lovmæssige faktorer, som i høj grad er vigtigere, hvis man ser på markedet i andre lande.
Den historiske del og hvor analyse metoden originalt stammer fra, er lidt af en jungle og svær at fastslå. Metoden har dog været brugt de seneste 20 år. Forskning har vist, at den tidligste reference er at finde i bogen “Scanning the Business Environment” af Francis J. Aguilar (1967). Her lyder det dog lidt anerledes.
Aguilar taler om “ETPS” (Economic, Technical, Political, and Social) - hvilket i den grad minder meget om vores PEST analyse med de samme faktorer. ETPS har dog ændret sig med tiden, samtidig med den teknologiske udvidelse som sker med tiden.
Hvis du trænger til en kop kaffe for at komme igennem din eksamen, kan du tjekke vores guide ud til den bedste kaffemaskine på markedet. Du kan også læse om SEO, der er ét af vores favoritemner, eller måske om linkbuilding.