Opdateret 23. december 2021 af Peter Klitkou

PESTEL analyse | Lær hvordan man anvender metoden

Skal du vide mere om en PESTEL analyse, og hvordan du anvender den? Ved metoden har du mulighed for at overvåge eller undersøge makro miljømæssige faktorer.

Det vil sige, at du ved hjælp af denne slags analyse får en vurdering af markedet samt de eksterne forhold, du befinder dig i. 

Hvis du ejer en virksomhed eller mangler en analysemetode til studiet, kan du læse meget mere om PESTEL analyse modellen i denne artikel.

PESTEL analyse, hvad er det?

En PESTEL analyse er en model, som er berigende indenfor forretning og marketing. Det er et værktøj, som især benyttes til at analysere eller overvåge makro-miljømæssige faktorer, der kan påvirke en virksomheds præstationer. Men hvad er det nu lige PESTEL står for? 

  • P - Political (Politiske faktorer)
  • E - Economic (Økonomiske faktorer)
  • S - Social (Sociale faktorer)
  • T - Technological (Teknologiske faktorer)
  • E - Environmental (Miljømæssige faktorer)
  • L - Legal (Lovmæssige faktorer)

Hvis du kaster dig ud i at bruge en PESTEL analyse, er det som oftest brugbart for dig, hvis du starter en ny virksomhed eller skal ud på et udenlandsk marked. Hvis analysen skal være beringende for dig, kan det være en hjælp at bruge metoden i forbindelse med Porters Five Forces eller SWOT analyse.  

Det kan være berigende at bruge en PESTEL analyse sammen med andre metoder som en fordel, da det kan forbedre analysen af erhvervsøkonomiske aspekter i en virksomhed. Så hvad end du er studerende, iværksætter eller indehaver af en virksomhed, kan det forbedre de faktorer, man skal være opmærksom på, når det gælder virksomheder. 

Når man benytter denne metode, skaber det overblik over de eksterne forhold, som gør sig gældende for en virksomhed. Herunder vil vi gennemgå hver faktor, og hvad man kan være opmærksom på, når man giver sig i kast med at lave en PESTEL analyse.

Vil du videre noget om hvad AIDA modellen står for? Så læs mere her.

P - Political 

Her er det de politiske faktorer, som gør sig gældende. Regeringen eller forskellige myndigheder kan have en indvirken på, hvordan økomien i en industri forholder sig. Her kan man især være opmærksom på, om der indføres en ny skat eller afgift, som man skal tage hensyn til. 

E - Economic 

Når det gælder økonomiske faktorer, kan det have en indflydelse på, hvordan en virksomhed driver forretning. Det er et aspekt, som enten kan have direkte eller indirekte langsigtet indvirken på en virksomhed, i og med at forbrugerne påvirkes heraf. Her tager en PESTEL analyse hensyn til, hvordan økonomien kan have en indvirken på virksomheden.  

S - Social 

Den sociale faktor tager forbehold for befolkningstendenser, som for eksempel karriere holdning, livsstils holdning, kulturel barriere, sundhedsbevidsthed, aldersfordeling eller indkomstfordeling. Her ser man på de sociale forhold hos brugerne, så virksomheden kan målrette kommunikationen for målgruppen og forstå dem. 

T - Technological 

I PESTEL analysens teknologiske faktor tager man stilling til at teknologien konstant er i udvikling, og herved ser man på, hvorvidt man skal indgå i forskellige markeder, om man skal til eller fravælge at lancere et produkt, eller outsource til udlandet. 

E - Environmental 

Faktoreren påvirker i højere grad brancher, som turisme eller landbrug. Her handler det om at se på miljømæssige faktorer, som vejr eller klima. Her handler det også om klimaspørgsmål, eller hvis virksomheden forsøger at være en del af den grønne omstilling. Denne er vigtig i en PESTEL analyse, da der især i dag, er fokus på bæredygtighed.

L - Legal 

Til sidst er der lovmæssige faktorer, her tager man hensyn til juridiske forhold eller etiske problemstillinger, som en virksomhed kan møde. Her er det især vigtigt at være opmærksom på lovgivningen. 

Det er de faktorer man i en PESTEL analyse skal tage hensyn til, når man ser på, hvordan de enkelte faktorer gør sig gældende for en virksomhed. Herunder må man, som virksomhed, tilpasse sig de faktorer, eller overvåge hvordan de forskellige dynamikker og forhold for faktorerne, kan ændre sig.

Vil du vide mere om andre modeller og analyser? Så kan du eksempelvis læse mere om Porters Five Forces her.

Hvorfor er PESTEL analyse en fordel for dig?

Modellen er et godt redskab, til at overveje de forskellige forhold, som kan have indvirkning på en virksomheds drift. De seks faktorer kan være behjælpelige at undersøge, hvis man som virksomhed mangler et overblik over eksterne faktorer, der kan påvirke virksomheden, eller hvis man starter ud som iværksætter.

Har du derimod allerede lavet en PESTEL analyse og fået styr på de eksterne faktorer i din virksomhed? Så kan det være, at det er interne problematikker, i skal have styr på. Her kan du derimod gøre brug af et SEO bureau, hvis det er jeres online marketing, der halter.

Kritik af PESTEL analyse

Som der er ved de fleste modeller, hører der selvfølgelig også en kritik med til PESTEL analysen. For når man kigger på de faktorer, som er tilknyttet denne analysemetode, kan man godt tale for, at de fleste er fortidige aspekter. Dette er nemlig en kritik denne analysemetode møder.

Dog kan man modargumentere med, at man bliver nødt til at se på fortiden, for at kunne afgøre fremtiden, hvilket er noget, man gør i mange henseende. For at foretage analysen, kræver det derudover at miljøet er nogenlunde stabilt, men det er noget, man også kan analysere på ved hjælp af andre metoder.

En anden kritik modellen møder er, at man ikke får svar på, hvordan man kan imødekomme disse faktorer. Når man har lavet analysen, er man klar over udfordringen. Dog har metoden ikke svar eller bud på, hvordan man arbejder med de forskellige udfordringer, eller hvordan man arbejder under specifikke forhold.

En PESTEL analyse er dog helt essentiel, hvis man er på vej ind i et fremmed marked. Det er her vigtigt at undersøge og analysere de overståedne forhold.

Eksempel på en PESTEL analyse 

Hvis du har behov for et konkret eksempel på en PESTEL analyse til din virksomhed eller en marketings opgave, bliver det forklaret nøje og gennemført i denne video.

Lidt historie om PESTEL analysen 

En PESTEL analyse er en analysemetode af omverdenen, som stammer fra PEST analysen, den er bare senere blevet udviklet. Det er ikke alle virksomheder eller marketingopgaver, hvor man behøver at se på de sidste to faktorer. Det gælder miljømæssige og lovmæssige faktorer, som i høj grad er vigtigere, hvis man ser på markedet i andre lande. 

Den historiske del og hvor analyse metoden originalt stammer fra, er lidt af en jungle og svær at fastslå. Metoden har dog været brugt de seneste 20 år. Forskning har vist, at den tidligste reference er at finde i bogen “Scanning the Business Environment” af  Francis J. Aguilar (1967). Her lyder det dog lidt anerledes. 

Aguilar taler om “ETPS” (Economic, Technical, Political, and Social) - hvilket i den grad minder meget om vores PEST analyse med de samme faktorer. ETPS har dog ændret sig med tiden, samtidig med den teknologiske udvidelse som sker med tiden. 

Eksempel på en PESTEL analyse 

Mangler du et eksempel på, hvordan en PESTEL analyse kan se ud til en opgave eller virksomhed? Kan du læse mere på vores side. 

PESTEL analyse FAQ

Hvad står PESTEL for?
PESTEL står for følgende. P - Political (Politiske faktorer). E - Economic (Økonomiske faktorer). S - Social (Sociale faktorer). T - Technological (Teknologiske faktorer). E - Environmental (Miljømæssige faktorer). L - Legal (Lovmæssige faktorer).
Hvad er en PESTEL analyse?
En PESTEL analyse er en metode som især anvendes på erhvervsakademier, eller hvis du, som virksomhedsejer eller iværksætter, skal lave erhvervsøkonomiske analyser af en virksomhed.
Hvorfor bruger man PESTEL?
Ved hjælp af en PESTEL analyse kan redskabet danne overblik over en virksomheds eksterne faktorer, som virksomheden ikke har den store indflydelse på. Man må hermed som virksomhed danne sig et overblik og tilpasse sig de forandringer, som måtte forekomme.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-down