I strategisk arbejde er der en del forskellige modeller, som skal hjælpe dig med at få indblik i en virksomheds markedsføring. Her kan du læse om Ansoffs vækstmatrice og få inspiration til andre metoder, som kan være givende for det, du undersøger.
I markedsføringsteori kan det være en fordel at bruge Ansoffs vækstmatrice til at se på, hvordan ens virksomhed vækster yderligere. Det kan være berigende, når man ser på virksomhedens konkurrencestrategi, samt andre markedsrelaterede strategier. Det vil sige, at du, ved hjælp af denne model, kan se en virksomheds muligheder på markedet.
Den giver indblik i, hvilke styrker og hvordan virksomheden kan vækste hertil. Hvis I benytter Ansoffs vækstmatrice kan i sikre væksten på det konkurrenceprægede marked på simpel vis. Få et overblik over hvilke muligheder, der er.
Som det ses på modellen er der to akser, altså “produkter” og “markeder”, som er de to overordnede dimensioner. Herunder er der yderligere dimensioner, som er henholdsvis “nuværende og nye”.
Med udgangspunkt i disse dimensioner har Ansoff påpeget fire forskellige væksstrategier:
Så når man ser på Ansoffs vækstmatrice, ser man på de ovennævnte vækststrategier, som vi vil uddybe i følgende:
Markedsindtrængning også kaldet markedspenetrering, omhandler en strategi, som baserer sig på at øge salget af et af de nuværende produkter på det nuværende marked. Det er der forskellige måder at forsøge at gøre på, det gælder:
Denne vækststrategi er den nemmeste af de fire, fordi man ikke står overfor nye konkurrenter, såvel som nye markeder.
Markedsudvikling er en strategi, hvor virksomheden forsøger at implementere det nuværende produkt på et nyt marked. Det kan man gøre ved for eksempel:
Det er dog en vækststrategi, som i starten kan gøre, at omsætning og afsætning falder, fordi promovering af produkt eller nye kunder skal implementeres.
Ved produktudvikling udvides virksomhedens produktlinjer og man sælger til det nuværende marked, hvor virksomheden forsøger at introducere et nyt produkt. For eksempel:
Dog er der ved denne vækststrategi stor usikkerhed omkring de afsætningsmuligheder, der er, fordi man ikke ved, hvordan det nye marked vil gribe produktudviklingen an.
Til sidst er der diversifikation som er et helt nyt produkt, som sælges til et nyt marked. Her skelnes der mellem to former; “koncentrisk diversifikation” og “konglomerat diversifikation”.
Denne vækststrategi i Ansoffs vækstmatrice er den sværeste og dyreste at udføre. Det er den med mest vækstpotentiale, men tillige den med den højeste risiko. Denne vækststrategi kan også ende ud i etablering af en ny virksomhed, da det kan ende ud i et nyt forretningsområde.
Interesseret i at se hvad SEO koster? Så læs med her - SEO pris.
Det var en kort gennemgang af modellen, og hvordan man bruger den, i et virksomhedsperspektiv. Dog kan man kritisere Ansoffs vækstmatrice, fordi den udelukkende afdækker de muligheder der er, uden at tage hensyn til udfordringer. Det vil sige, man får overblik over styrker ved virksomheden, mens man, ved hjælp af andre modeller, kan belyse de udfordringer, der måtte være.
Leder du efter andet marketingsteori vedrørende strategier, kan du læse om Porters Five Forces, som giver et indblik i markedet og en gennemarbejdet indsigt af trusler og styrker herved, der eksempelvis ikke findes i Ansoffs vækstmatrice. Det kan også være en fordel at udføre en SWOT analyse, hvis du ønsker en mere grundig gennemgang af en virksomhed.