Vi kan opnå kommision gennem disse links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >

Hvad er en værdikæde - Alt om Porter’s analysemodel

Uanset hvilken virksomhed du har eller er del af, er det vigtigt at vide lige præcis hvilke aktiviteter, der tilføjer værdi til jeres forretning. 

Dertil er værdikæden jeres perfekte redskab. Porter’s værdikæde er et analyseværktøj, som bruges til at belyse hvilke led i virksomheden, som kan forbederes, så I kan opnå en bedre likviditet og dermed styrke jeres konkurrenceevne. 
Af 
Opdateret d. 16. november 2022
maler Frederiksberg

Hvad er en værdikæde?

En værdikæde er et redskab, som bruges i virksomhedsanalyse. Den er opbygget om 9 forskellige aktiviteter, som danner et overblik over din virksomheds aktiviteter, og det er netop disse som analyseres. 

Analyseværktøjet er delt op af fem primære- og fire støtteaktiviteter, som alle beskriver forskellige måder, hvorpå din virksomhed får tilført værdi, som kommer til udtryk i det produkt eller den service, du tilbyder dine kunder.

Det er også denne, som er med til at give dig en konkurrencemæssig fordel sammenlignet med dine konkurrenter, så ved at forstå hvordan den reelle værdi bliver tilført, kan du forbedre din konkurrencemæssige fordel. Den kan også bruges som en del af jeres markedsføringsstrategi

Lad os hjælpe dig i gang!

Ingen løbende bindingsperiode
Fuld gennemsigtighed
En fast kontaktperson
Peter Hvad er en KPIPeter Hvad er en KPI mobil

 

Du kan ligeledes benytte en analyse af din værdikæde til at se nærmere på din konkurrenceevne, da den kan fremhæve, hvor du ser potentielle mulige optimeringer. Ved at analysere egen såvel som forsøge en indsigt i dine konkurenters, kan du se hvordan jeres værdikæde adskiller sig - på godt og ondt.

Forsøg at finde det svageste led i din egen værdikæde, så du har mulighed for at undersøge alternativer. Det kan være at dette led forårsager andre svagheder i din kæde.

 

Porter’s værdikæde bliver oftest illustreret ved hjælp af en model, hvor det vises, hvordan alle aktiviteterne tilsammen danner en kæde. Det er dog nemmere at forstå hvert enkel aktivitet ved at bryde dem op.

Seo-skabelon-tekst

De ni aktiviteter

Som tidligere nævnt er værdikæden bygget op af ni aktiviteter, hvoraf nogle består af primære- og andre støtteaktiviteter. 

De primære aktiviteter er dem, som har direkte forbindelse til din vare. Her er der tale om indgående logistik, produktion, udgående logistik, salg, markedsføring og service. Det er altså alle de aktiviteter jeres produkt går igennem i kæden, som hver tilegner værdi til slutbrugeren.

Støtteaktiviteterne er de aktiviteter i værdikæden, som ikke er i direkte berøring med produktet. Som navnet tilslår, så støtter disse aktiviteter op om de primæreaktiviteter og hjælper med, at alt går gnidningsfrit til i hele kæden. Selvom de ikke er i direkte berøring med produktet, er de altså stadig en vigtig del af at skabe værdi.

Hvem kan bruge en værdikædeanalyse?

Overordnet set kan alle gøre brug af en værdikædeanalyse. Dog giver analyseværktøjet mest mening ved produktvirksomheder. Alle virksomheder har godt af at kende til den værdi, hver af deres aktiviteter giver, og dertil findes der også andre modeller og analysemetoder til servicevirksomheder. 

Du kender måske allerede Osterwalder’s Business Model Canvas eller ‘BMC’-modellen. Denne model er rigtig god at bruge til servicevirksomheder. Godt nok bruges ‘BMC’-modellen mere til at belyse din virksomheds pengestrøm og omkostninger for at se på, hvordan I danner udbytte i sidste ende, men den hjælper også til at forstå jeres virksomhed og forbedre jeres konkurrenceevne.

Du kan blandt andet benytte modellen, eller værdikædeanalysen, hvis du eksempelvis har en forretning som sælger robotstøvsuger, kaffemaskine eller andet produkt, og at du derved skal lure, hvordan din forretning er skruet sammen. 

Brug for hjælp til din værdikæde?

Markedsføring er en af de primære aktiviteter. Det er her jeres produkt bliver kommunikeret ud til slutbrugeren. For at optimere sin værdikæde kan det hjælpe at outsource dele af aktiviteterne, sådan at I kan fokusere på de aktiviteter, I selv er allerbedst til. 

Lad os tage samme eksempel som tidligere, hvis du eksempelvis står med et stort salg af robotstøvsuger, kaffemaskine, segboards eller andet konkret produkt, så kan eksterne virksomheder hjælpe med enten at optimere på jeres processer, hvad angår import eller export og andre kan hjælpe jer med jeres markedsføring.

I en sådan analyse af egen virksomhed kan I blive opmærksomme på, hvor I kan optimere, og hvor I evt. bruger jeres ressourcer forkert og uudnyttet.

Når det kommer til markedsføring, så er vi eksperterne. Vi kan hjælpe med at forbedre denne aktivitet. Har I derfor brug for hjælp til at forbedre denne aktivitet, står vi klar med vores ekspertise og til at give jer en professionel konsultation. 

Har I brug for hjælp til andre dele af jeres markedsføring? Om det er SEO, Facebook ads, SoMe eller noget helt fjerde, så kan vi helt sikkert hjælpe jer. Kontakt os for et uforpligtende tilbud. Vi glæder os til at høre fra jer.

Angivelse af kilder og test

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 5 / 5. Optælling af stemmer: 4

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
menu-circlecross-circle