Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >
Porters værdikæde er et redskab, som bruges i virksomhedsanalyse. Den er opbygget om 9 forskellige aktiviteter, som danner et overblik over din virksomheds aktiviteter, og det er netop disse som analyseres.
Analyseværktøjet er delt op af fem primære- og fire støtteaktiviteter, som alle beskriver forskellige måder, hvorpå din virksomhed får tilført værdi, som kommer til udtryk i det produkt eller den service, du tilbyder dine kunder.
Det er også denne, som er med til at give dig en konkurrencemæssig fordel sammenlignet med dine konkurrenter, så ved at forstå hvordan den reelle værdi bliver tilført, kan du forbedre din konkurrencemæssige fordel. Den kan også bruges som en del af jeres markedsføringsstrategi.
Du kan ligeledes benytte en analyse af porters værdikæde til at se nærmere på din konkurrenceevne, da den kan fremhæve, hvor du ser potentielle mulige optimeringer. Ved at analysere egen såvel som forsøge en indsigt i dine konkurenters, kan du se hvordan jeres værdikæde adskiller sig - på godt og ondt.
Forsøg at finde det svageste led i din egen værdikæde, så du har mulighed for at undersøge alternativer. Det kan være at dette led forårsager andre svagheder i din kæde.
Porters værdikæde bliver oftest illustreret ved hjælp af en model, hvor det vises, hvordan alle aktiviteterne tilsammen danner en kæde. Det er dog nemmere at forstå hvert enkel aktivitet ved at bryde dem op.
Som tidligere nævnt er porters værdikæde bygget op af ni aktiviteter, hvoraf nogle består af primære- og andre støtteaktiviteter.
De primære aktiviteter er dem, som har direkte forbindelse til din vare. Her er der tale om indgående logistik, produktion, udgående logistik, salg, markedsføring og service. Det er altså alle de aktiviteter jeres produkt går igennem i kæden, som hver tilegner værdi til slutbrugeren.
Støtteaktiviteterne er de aktiviteter i værdikæden, som ikke er i direkte berøring med produktet. Som navnet tilslår, så støtter disse aktiviteter op om de primæreaktiviteter og hjælper med, at alt går gnidningsfrit til i hele kæden. Selvom de ikke er i direkte berøring med produktet, er de altså stadig en vigtig del af at skabe værdi.
Overordnet set kan alle gøre brug af en værdikædeanalyse. Dog giver analyseværktøjet mest mening ved produktvirksomheder. Alle virksomheder har godt af at kende til den værdi, hver af deres aktiviteter giver, og dertil findes der også andre modeller og analysemetoder til servicevirksomheder.
Du kender måske allerede Osterwalder’s Business Model Canvas eller ‘BMC’-modellen. Denne model er rigtig god at bruge til servicevirksomheder. Godt nok bruges ‘BMC’-modellen mere til at belyse din virksomheds pengestrøm og omkostninger for at se på, hvordan I danner udbytte i sidste ende, men den hjælper også til at forstå jeres virksomhed og forbedre jeres konkurrenceevne.
Du kan blandt andet benytte modellen, eller værdikædeanalysen, hvis du eksempelvis har en forretning som sælger robotstøvsuger, kaffemaskine eller andet produkt, og at du derved skal lure, hvordan din forretning er skruet sammen.
Markedsføring er en af de primære aktiviteter. Det er her jeres produkt bliver kommunikeret ud til slutbrugeren. For at optimere sin værdikæde kan det hjælpe at outsource dele af aktiviteterne, sådan at I kan fokusere på de aktiviteter, I selv er allerbedst til.
Lad os tage samme eksempel som tidligere, hvis du eksempelvis står med et stort salg af robotstøvsuger, kaffemaskine, segboards eller andet konkret produkt, så kan eksterne virksomheder hjælpe med enten at optimere på jeres processer, hvad angår import eller export og andre kan hjælpe jer med jeres markedsføring.
I en sådan analyse af egen virksomhed kan I blive opmærksomme på, hvor I kan optimere, og hvor I evt. bruger jeres ressourcer forkert og uudnyttet.
Når det kommer til markedsføring, så er vi eksperterne. Vi kan hjælpe med at forbedre denne aktivitet. Har I derfor brug for hjælp til at forbedre denne aktivitet, står vi klar med vores ekspertise og til at give jer en professionel konsultation.
Har I brug for hjælp til andre dele af jeres markedsføring? Om det er SEO, Facebook ads, SoMe eller noget helt fjerde, så kan vi helt sikkert hjælpe jer. Kontakt os for et uforpligtende tilbud. Vi glæder os til at høre fra jer.