Opdateret 23. december 2021 af Peter Klitkou

USP | Læs mere om hvordan du bruger det i marketing

Bliv skarp på at kende din USP, og du vil formidle dit budskab og dit produkt mere effektivt. Det skaber konverteringer og salg. Hvorfor skal forbrugeren vælge dig frem for dine konkurrenter?

USP hvad betyder det?

På engelsk står USP for Unique Selling Proposition, på dansk kaldes det “Unikke salgsargument”. Det indebærer, at du skal have unikke argumenter for, hvorfor den potentielle kunde skal handle i lige netop din virksomhed. Det kan dermed være til stor fordel at have styr på USP’erne fra start.

Med en tydelig og afgrænset USP er det nemt for virksomheden at fokusere på, hvordan marketingstrategien skal forløbe sig, samt hvilke salgsbudskaber man vil fremhæve. Her er det vigtigt at have styr på, hvilken målgruppe man forsøger at nå ud til med sit budskab. Hvis man vil appellere til en specifik bruger, skal sproget og den generelle kommunikation afspejle dette, og det samme skal din USP.

Helt præcist er det enkelte sætninger, som har tydelige pointer, der forklarer brugeren, hvorfor de skal købe virksomhedens mærke, produkt eller service. Altså er en USP også en måde at positionere din virksomhed. Her skal det være tydeligt, hvilke fordele eller værdier som er det unikke ved dit produkt eller ydelse.

Hvad er fordelen ved at have en USP?

Skil dig ud af mængden! Hvis der er mange i din branche, som slår sig på samme argumenter som dig, må I finde frem til kernen og forklare, hvordan I adskiller jer fra de andre. For hvorfor skal kunden benytte sig af dit tilbud frem for andre?

Så du kan med fordel bruge tid på, at få styr på din USP, da det er med til at adskille din virksomhed fra konkurrenterne. Er du ikke helt sikker på, hvilke konkurrenter du er oppe i mod? Kan det være en hjælp at bruge forskellige analysemodeller, som Porters Five Forces eller SWOT analyse, som eksempelvis kan danne overblik for dig.

Det er essentielt at kende til sin konkurrence, og hvilke faktorer du skal være opmærksom på i det givne marked. Hvis ikke du har forståelse og respekt for konkurrenten, vil du opleve at sætte urealistiske målsætninger og forventninger til dit eget brand, og hvor langt du kan komme. Vær optimist - men også realist.

Hvordan finder jeg min virksomheds USP?

Det kan være berigende for din virksomhed at skrive USP’er, der fokuserer på værdien for jeres bruger. Her må man gerne være konkret - hvilken slags oplevelse får kunden med jeres produkt eller ydelse? Hvad er det, som gør, at kunden skal vælge lige netop din virksomhed?

Mangler du inspiration til din USP? Tag gerne udgangspunkt i firmaets visioner, og hvis ikke I har det, er det vigtigt at få defineret dem. Tag udgangspunkt i jeres visioner, og hvordan kundeoplevelsen hos jer er eller skal være. I kan også henvise til firmaets troværdighed. Det kan være I har høje ratings eller citater fra andre, som vil appellere til forbrugeren. Fremhæv disse.

Det er dog vigtigt at leve op til de visioner I italesætter. På den måde er forbrugeren sikret at have overbevisende grunde til at købe dit produkt eller ydelse

Men hvad er så en ESP?

Ofte når man taler om USP, må man også omtale makkeren ESP. Når du har defineret din USP, og hvordan du adskiller dig dine konkurrenter, kan du dykke et lag dybere - her kommer ESP ind i billedet.

ESP er en forkortelse af, og betyder, Emotional Selling Propositions. Ligesom USP, forstås det også på dansk som salgsargumenter, hvor det denne gang blot er salgsargumenter, som centrerer sig om de følelsesmæssige fordele ved dit produkt eller din ydelse.

En eller flere ESP’er fortæller kunden noget om, hvilke følelser dit produkt skaber for dem, og den ekstra “kundeoplevelse” de opnår ved et køb.
Et eksempel på en ESP, kan være at en virksomhed brander sig på at deres produkter ikke kun er de billigste (USP), men også de mest bæredygtige på markedet, og at forbrugeren er sikret en følelse af at bidrage positivt til det fælles klimaregnskab.

Det at udpege og formidle sine USP og ESP er et led i at positionere sig selv og sin virksomhed på markedet, hvilket er essentielt for at skille sig ud af mængden og skabe synlighed.

Hvad er forskellen helt konkret på en USP og en ESP?

Foruden det ovenstående, hvor USP fokuserer på de helt konkrete og håndgribelige salgsargumenter for din virksomhed og ESP på de følelsesmæssige ekstra fordele kunden køber sammen med produktet eller ydelsen, kan man beskrive en ESP, som noget der rækker ud over selve produktet.

Det kan være en fordel at se nærmere på din ESP, hvis hovedparten af dine konkurrenter alle brander sig og slår sig på samme USP. Her kan dit produkt eventuelt tilføre ekstra værdi til din kunde, som dine konkurrenter ikke formår.

Skal du have hjælp til at finde din USP? Det kan være, at du skal have hjælp til din hjemmeside, så du kan vækste trafikken på din webshop? Dette er noget, et SEO bureau kan hjælpe dig videre med.

USP FAQ

Hvad er USP?
USP står for Unique Selling Proposition, hvor man på dansk kalder det “Unikke salgsargument”, som hjælper din virksomhed med at tage beslutninger vedrørende branding og marketing.
Hvordan bruger jeg USP?
Du bruger USP (Unique Selling Proposition) eller på dansk “Unikke salgsargument” til at belyse, hvorfor brugeren skal vælge lige netop din virksomhed i stedet for konkurrenterne. Ved at definere din USP, gør du det lettere for din virksomhed at formidle skarpt til forbrugeren, samt kommunikere hvorfor dit produkt eller ydelse er det, som skal vælges.
Hvordan finder jeg min virksomheds USP?
Når du skal finde frem til din USP for virksomheden, er det fordelagtigt at starte med at finde ind til kernen af din virksomhed. Hvordan differentierer du dig fra dine konkurrenter - kan dit produkt noget de andres ikke kan? Er dit narrativ/fortælling om virksomheden original? Yder du en bedre service? Er kvaliteten bedre end konkurrenternes?
Hvad er forskellen på USP og ESP?
ESP er en forkortelse af Emotional Selling Propositions. Disse salgsargumenter fokuserer på de følelsesmæssige fordele og effekter dit produkt eller din ydelse giver kunden, hvor USP modsat har fokus på dine konkurrencemæssige fordele. Det kan være, at kunden ved købet bidrager til at reducere klimaaftrykket eller afhjælper social ulighed mm.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-down