Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >
Skil dig ud af mængden! Hvis der er mange i din branche, som slår sig på samme argumenter som dig, må I finde frem til kernen og forklare, hvordan I adskiller jer fra de andre. For hvorfor skal kunden benytte sig af dit tilbud frem for andre?
Så du kan med fordel bruge tid på, at få styr på din USP, da det er med til at adskille din virksomhed fra konkurrenterne. Er du ikke helt sikker på, hvilke konkurrenter du er oppe i mod? Kan det være en hjælp at bruge forskellige analysemodeller, som Porters Five Forces eller SWOT analyse, som eksempelvis kan danne overblik for dig.
Det er essentielt at kende til sin konkurrence, og hvilke faktorer du skal være opmærksom på i det givne marked. Hvis ikke du har forståelse og respekt for konkurrenten, vil du opleve at sætte urealistiske målsætninger og forventninger til dit eget brand, og hvor langt du kan komme. Vær optimist - men også realist.
Det kan være berigende for din virksomhed at skrive USP’er, der fokuserer på værdien for jeres bruger. Her må man gerne være konkret - hvilken slags oplevelse får kunden med jeres produkt eller ydelse? Hvad er det, som gør, at kunden skal vælge lige netop din virksomhed?
Mangler du inspiration til din USP? Tag gerne udgangspunkt i firmaets visioner, og hvis ikke I har det, er det vigtigt at få defineret dem. Tag udgangspunkt i jeres visioner, og hvordan kundeoplevelsen hos jer er eller skal være. I kan også henvise til firmaets troværdighed. Det kan være I har høje ratings eller citater fra andre, som vil appellere til forbrugeren. Fremhæv disse.
Det er dog vigtigt at leve op til de visioner I italesætter. På den måde er forbrugeren sikret at have overbevisende grunde til at købe dit produkt eller ydelse
Ét er at finde frem til de vigtigste USP’er for din virksomhed. Noget andet er også at anvende dem på et mere praktisk plan. Her mener vi naturligvis, at det er altafgørende, at du også får dem integreret og implementeret i din markedsføringstrategi.
I sidste ende har du lavet dem med formålet om at tiltrække og fastholde nye og potentielle kunder, hvorfor det er afgørende at de også er tilstede i den kommunikation og markedsføring, du udøver i din virksomhed.
I kommunikationen er det afgørende, at du slår ned på de punkter, der gør netop din forretning unik – og dét, som adskiller dig fra konkurrenterne på markedet. Ved fremhævelse af dét eller de ting, der gør din forretning unik er du allerede et godt stykke foran de konkurrenter, der ikke gør det.
Der kan være stor forskel på, hvilke kunder din forretning henvender sig til. Er det B2C kunder – altså den almene forbruger eller er det B2B kunder og altså andre forretninger.
Det er vigtigt at have med i overvejelserne, når du opstiller dine USP’er. For det der tiltaler og henvender sig til den enkelte forbruger er nødvendigvis ikke det, der er det rigtige at kommunikere, hvis dine primære kunder er andre virksomheder.
Ved udarbejdelse af dine unikke salgspunkter er det derfor helt afgørende, at du indtænker dine kunder, hvem de er og hvad de søger.
Man skelner i forbindelse med ovenstående mellem dine produkt- og dine virksomheds USP’er. Hvor de produktspecifikke henvender sig til, hvorfor jeg som kunde skal købe dine varer omhandler de virksomhedsspecifikke i højere grad, hvorfor det er netop dig jeg skal handle med.
Det er vigtigt at skelne mellem de to forskellige niveauer, da de hver især skal have en indvirkning på hvordan du kommunikerer, men også hvordan dine kunder modtager budskabet.
Ofte når man taler om USP, må man også omtale makkeren ESP. Når du har defineret din USP, og hvordan du adskiller dig dine konkurrenter, kan du dykke et lag dybere - her kommer ESP ind i billedet.
ESP er en forkortelse af, og betyder, Emotional Selling Propositions. Ligesom USP, forstås det også på dansk som salgsargumenter, hvor det denne gang blot er salgsargumenter, som centrerer sig om de følelsesmæssige fordele ved dit produkt eller din ydelse.
En eller flere ESP’er fortæller kunden noget om, hvilke følelser dit produkt skaber for dem, og den ekstra “kundeoplevelse” de opnår ved et køb.
Et eksempel på en ESP, kan være at en virksomhed brander sig på at deres produkter ikke kun er de billigste (USP), men også de mest bæredygtige på markedet, og at forbrugeren er sikret en følelse af at bidrage positivt til det fælles klimaregnskab.
Det at udpege og formidle sine USP og ESP er et led i at positionere sig selv og sin virksomhed på markedet, hvilket er essentielt for at skille sig ud af mængden og skabe synlighed.
Foruden det ovenstående, hvor USP fokuserer på de helt konkrete og håndgribelige salgsargumenter for din virksomhed og ESP på de følelsesmæssige ekstra fordele kunden køber sammen med produktet eller ydelsen, kan man beskrive en ESP, som noget der rækker ud over selve produktet.
Det kan være en fordel at se nærmere på din ESP, hvis hovedparten af dine konkurrenter alle brander sig og slår sig på samme USP. Her kan dit produkt eventuelt tilføre ekstra værdi til din kunde, som dine konkurrenter ikke formår.
Skal du have hjælp til at finde din USP? Det kan være, at du skal have hjælp til din hjemmeside, så du kan vækste trafikken på din webshop? Dette er noget, et SEO bureau kan hjælpe dig videre med.