Opdateret 15. december 2021 af Peter Klitkou

Hvad er branding?

Branding kan være svært at definere, men er endog noget er det mest altafgørende for din virksomheds succes. Derfor er dette vigtigt, for både store og små virksomheder, at praktisere og fokusere på, når et nyt brand stables på benene.

Branding i sig selv består i at profilere virksomheden på en bestemt måde, der skal medvirke til, at netop denne skiller sig ud i forhold til service og/eller produkter blandt konkurrerenterne. Denne marketingspraksis af at skabe et navn, et symbol eller et design, der identificerer og differentierer et produkt fra et andet, det er det, der skaber en stærk position på markedet.

Gennem et stærkt brand kan du vække tillid hos forbrugerne, der vil resultere i mersalg, men som også samtidig vil højne kundeloyaliteten i forhold til fremtidige produkter, hvis forbrugerne stoler på og har tillid til det produkt eller den service, som din virksomhed producerer eller yder.

Af disse grund er branding altså, helt essentielt set, altafgørende for virksomhedens fremtidige positionering og succes.

Branding

Hvordan skabes tillid gennem branding?

Tilliden fra forbrugerne skabes blandt andet ved at forme et billede i forbrugernes opfattelse af virksomheden og dennes produkter, der stemmer ovenens med det, virksomheden ønsker at kommunikere ud og blive forbundet med.

Når tilliden er stærk fra forbrugerens side, vil engagementet og loyaliteten ligeledes være stærk. Med en branding strategi, der skal føre dig og din virksomhed frem, kan du skabe en urokkelig position på markedet, der vil gøre det både nemmere og billigere at tiltrække nye, såvel som fasteholde eksisterende, kunder.

Kundeloyaliteten er desuden vigtig at belønne for at fastholde de eksisterende kunder. Dette kan for eksempel gøres gennem kundeloyalitetsprogrammer, der giver de loyale kunder fordele ved at handle hos din virksomhed.

Stærk branding styrker virksomheden internt

Et stærkt brand med en fast position vil ligeledes hjælpe til at tiltrække nye medarbejdere, der kan være fordelagtige for virksomhedens succes.

Hertil hører desuden employer branding, der handler om, hvordan din virksomhed ses og kommunikerer i forhold til medarbejderne heri. Dette er med til at profilere din virksomhed, som succesfuld og en attraktiv arbejdsplads, som yderligere virker motiverende på at tiltrække den bedste arbejdskraft.

Således fungerer branding ikke bare udadtil i forhold til virksomhedens brand, men også indadtil, hvor især medarbejderstaben har stor betydning for virksomhedens succes.

Branding med fokus

Når du skal brande din virksomhed, så er corporate branding, også kendt som virksomhedsbranding og product brand to felter, der er vigtige at fokusere på.

Branding af din virksomhed fokuserer på identiteten, værdierne og ryet af virksomheden. Disse skabes blandt andet af de produkter, som virksomheden producerer.

Ved branding af produktet og dets værdier genereres der resultater, og afhænger af, hvorledes virksomhedens brand opfattes. Da virksomhedsbranding for mange virksomheder sker ubevidst, så kan det illustreres ved forbrugerne af produkterne, men især også disse, som ikke vælger dit produkt til fordel for et andet.

Forbrugernes mening om og opfattelse af virksomheden definerer netop den branding virksomheden har, da dette skabe virksomhedens ry og omdømme.

Læs mere om branding hos Google her.

Lad os tage en snak om branding

Synes du, at branding er en hård nød at knække, eller fungerer din nuværende strategi bare ikke som ønsket, så er der ingen skam i at bede om hjælp. Vi hjælper og guider dig gerne videre med dit brand, hvis du i forvejen har et brand, der skal profileres bedre, eller som måske bare mangler det sidste for at være fuldendt.

Vi er specialister i at hæve succesraten for vores kunder, og derfor er vi også sikre på, at vi kan få en god faglig snak omkring, hvad du kan gøre for din virksomhed, når det kommer til branding.

Udfyld vores kontaktformular, og så vender vi tilbage med hjælpe og råd til dig og din virksomhed.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder