Branding kan være svært at definere, men er noget af det mest essentielle for, at din virksomhed er en succes. Derfor er dette vigtigt, for både store og små virksomheder, at praktisere og fokusere på, når et nyt brand stables på benene.
Indenfor branding findes der flere underkategorier, som vi senere vil komme nærmere ind på. Herunder blandt andet employer og corporate branding, og hvordan du benytter det rigtig i din strategi eller strategiske overvejelser.
Branding i sig selv består i at profilere virksomheden på en bestemt måde, der skal medvirke til, at netop denne skiller sig ud i forhold til service og/eller produkter blandt konkurrerenterne. Denne marketingspraksis af at skabe et navn, et symbol eller et design, der identificerer og differentierer et produkt fra et andet, det er det, der skaber en stærk position på markedet.
Gennem et stærkt brand kan du vække tillid og opsigt hos forbrugerne, der vil resultere i mersalg, men som også samtidig vil højne kundeloyaliteten i forhold til fremtidige produkter, hvis forbrugerne stoler på og har tillid til det produkt eller den service, som din virksomhed producerer eller yder.
Af disse grund er branding altså, helt essentielt set, altafgørende for virksomhedens fremtidige positionering og succes.
Tilliden fra forbrugerne skabes blandt andet ved at forme et billede i forbrugernes opfattelse af virksomheden og dennes produkter, der stemmer overens med det, virksomheden ønsker at kommunikere ud og blive forbundet med.
Når tilliden er stærk fra forbrugerens side, vil engagementet og loyaliteten ligeledes være stærk. Med en branding strategi, der skal føre dig og din virksomhed frem, kan du skabe en urokkelig position på markedet, der vil gøre det både nemmere og billigere at tiltrække nye, såvel som fasteholde eksisterende, kunder.
Kundeloyaliteten er desuden vigtig at belønne for at fastholde de eksisterende kunder. Dette kan for eksempel gøres gennem kundeloyalitetsprogrammer, der giver de loyale kunder fordele ved at handle hos din virksomhed.
Tilliden fra forbrugerne skabes blandt andet ved at forme et billede i forbrugernes opfattelse af virksomheden og dennes produkter, der stemmer overens med det, virksomheden ønsker at kommunikere ud og blive forbundet med.
Når tilliden er stærk fra forbrugerens side, vil engagementet og loyaliteten ligeledes være stærk. Med en branding strategi, der skal føre dig og din virksomhed frem, kan du skabe en urokkelig position på markedet, der vil gøre det både nemmere og billigere at tiltrække nye, såvel som fasteholde eksisterende, kunder.
Kundeloyaliteten er desuden vigtig at belønne for at fastholde de eksisterende kunder. Dette kan for eksempel gøres gennem kundeloyalitetsprogrammer, der giver de loyale kunder fordele ved at handle hos din virksomhed.
Til opbygning af et godt brand kommer du med sten sikkerhed til benytte Business Model Canvas. Har du styr på alle byggeklodserne i Business Model Canvas, så er du godt på vej til en stabil forretningsmodel. Læs mere her
Et stærkt brand med en fast position vil ligeledes hjælpe til at tiltrække nye medarbejdere, der kan være fordelagtige for virksomhedens succes.
Hertil hører desuden employer branding, der handler om, hvordan din virksomhed ses og kommunikerer i forhold til medarbejderne heri. Dette er med til at profilere din virksomhed, som succesfuld og en attraktiv arbejdsplads, som yderligere virker motiverende på at tiltrække den bedste arbejdskraft.
Således fungerer branding ikke bare udadtil i forhold til virksomhedens brand, men også indadtil, hvor især medarbejderstaben har stor betydning for virksomhedens succes.
Med den rette employer branding strategi kan du rekruttere mere effektivt og finde de bedste og mest relevante kandidater til dine stillinger. For at finde de rette talenter med den rette motivation er det vigtigt, at de også har interesse for din arbejdsplads, hvorfor det er essentielt at indtænke employer branding.
Et eksempel kan være Instagram opslag af ansatte og de sociale aktiviteter, som danner rammer om trivslen på arbejdspladsen. Employer branding omhandler derfor om at vise, hvorfor det er attraktivt at arbejde på din arbejdsplads.
Det gør arbejdspladsen mere attraktiv, og tiltrækker potentielle talenter eller søgende til netop din virksomhed. Dertil er det blot en vigtig del af den “tredobbelte bundlinje”, hvor det er vigtigt at værne om det sociale og sikre godt arbejdsmiljø, hvor dine ansatte trives og udfordres.
Derfor har employer branding strategi - trivsel og kommunikation herom - en vigtig påvirkning på jeres succes og omtale offentligt, samt et rekrutterings perspektiv, som man ikke skal undervurere.
Eksempler på employer strategi er alt fra LinkedIn opdateringer med ansatte og deres udvikling fagligt eller delvist personligt. Derudover også hvordan de klarer sig positivt eller andre fagligt løftende aktiviteter, som der er til rådighed for de ansatte.
I arbejdet med employer branding, skal I være opmærksom på ikke at misbruge tilliden til jeres publikum. Fortællingen om jeres ansatte skal først og fremmest være sand, og dernæst skal den hænge sammen på tværs af jeres medier.
Det er vigtigt at have en strømlinet strategi for sin employer tilgang på tværs af både hjemmeside, intra, sociale medier, eksterne artikler m.m. Hvis der opstår huller i denne fortælling kan det synes opsat og hyklerisk, hvilket kun svækker det samlede omdømme.
Netop indtrykket af dine employer påvirker det samlede indtryk af virksomheden. Det kan derfor også have en betydning i beslutningsprocessen for potentielle kunder, når de vælger jeres virksomhed eller jeres produkt.
Når du skal brande din virksomhed, så er corporate branding, også kendt som virksomhedsbranding og product brand to felter, der er vigtige at fokusere på.
Dette brand af din virksomhed fokuserer på identiteten, værdierne og ryet af virksomheden. Disse skabes blandt andet af de produkter, som virksomheden producerer.
Ved branding af produktet og dets værdier genereres der resultater, og afhænger af, hvorledes virksomhedens brand opfattes. Da virksomhedsbranding for mange virksomheder sker ubevidst, så kan det illustreres ved forbrugerne af produkterne, men især også disse, som ikke vælger dit produkt til fordel for et andet.
Forbrugernes mening om og opfattelse af virksomheden definerer netop den branding virksomheden har, da dette skabe virksomhedens ry og omdømme.
Corporate versionen af dette begreb, og denne strategi, dækker derfor over virksomhedens omdømme og ikke selve produktet i sin enkelhed isoleret. På et teoretisk niveau deler man ofte denne corporate tilgang op i Image, kultur og vision. Disse tre enheder skal gerne stemme overens, og uden huller for at der skabes det mest harmoniske corporate brand.
I denne sammenhæng må man derfor også tage alle stakeholdere til overvejelse, da deres tilstedeværelse også har betydning for det samlede corporate brand.
Dine interessenter, beslutninger og al adfærd har i sidste ende effekt på, hvordan dit brand hænger sammen. Herunder er dine ansatte også stakeholder, hvorfor employer tilgangen også er vigtigt, som tidligere beskrevet.
Når man tale om corporate branding, ser man ikke kun på hvad de potentielle købere eller kunder mener om dig, og hvordan dit omdømme er udadtil. Man fokusere ligeledes på hvordan du fremstår for ansatte og andre interessenter eksternt og internt.
Som tidligere nævnt har vision, kultur og image en stor betydning for din samlede corporate branding. Men hvem taler egentlig om dette? Grundlæggerne af denne model, VCI-model, er Mary Joe Hatch og Majken Schultz.
Denne model kan benyttes til at dykke længere ned i begrebet og forstår hvor en virksomhed går galt med deres brand og omdømme. Den sætter nærmere ord på, hvordan den interne kultur påvirker det samlede image, omdømme, og ligeledes påvirker deres vision og vise-versa. Det hele foregår i en strøm af påvirkninger på kryds og tværs.
Læs mere om denne form for omdømme hos Google her.
Synes du, at branding er en hård nød at knække, eller fungerer din nuværende strategi bare ikke som ønsket, så er der ingen skam i at bede om hjælp. Vi hjælper og guider dig gerne videre med dit brand, hvis du i forvejen har et brand, der skal profileres bedre, eller som måske bare mangler det sidste for at være fuldendt.
Vi er specialister i at hæve succesraten for vores kunder, og derfor er vi også sikre på, at vi kan få en god faglig snak omkring, hvad du kan gøre for din virksomhed, når det kommer til branding.
Udfyld vores kontaktformular, og så vender vi tilbage med hjælpe og råd til dig og din virksomhed.