Opdateret 14. november 2023 af Peter Klitkou

SEO ordbog med ordforklaring til søgemaskineoptimering

Her finder du forklaringer på alle relevante termer, ord og udtryk der omhandler SEO også kaldet søgemaskineoptimering.

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
SEO Ordbog med ordforklaring til søgemaskineoptimering

SEO Ordbog | Ordforklaring til søgemaskineoptimering

0-9

200
200 betyder at status er OK. Det vil sige at din filforespørgsel virker som den skal. Din fil, f.eks. billede eller tekstfil blev upload og læst rigtigt af browseren.

301
301 er koden for at en fil er blevet permanent flyttet til ny placering. Dette bruges hvis du vil flytte f.eks. en hel hjemmeside til et nyt domæne. Når dine filer er flyttet korrekt vil søgemaskinerne registrere 301- omdirigeringen.

302
302 er koden for at filen er blevet fundet, men den har en midlertidig placering på et andet domæne.

404
404 error er den klassiske fejlkode browseren viser når den ikke kan finde den efterspurgte side. Alle servere har en 404 error side. Det sker typisk hvis man har tastet forkert i URL’en eller brugt et gammelt link som ikke virker mere. 404 kaldes også for et dødt link.

A

Above the Fold
Når din hjemmeside er above the fold på søgemaskineresultater vil det sige at den dukker op som noget af det første i søgeresultaterne. Altså ikke bare på første side, men også oppe i toppen af siden.

Udtrykket kommer fra trykkeribranchen, hvor man tager højde for at en avis ofte blive foldet, og derfor placerer det vigtigste indhold i den øverste halvdel af avisen.

At være above the fold på søgemaskiner er rigtig godt da det betyder at det kræver lavere indsats for brugeren at komme ind på din hjemmeside, da de ikke skal scrolle for at finde siden.

Jo mindre indsats brugerne selv skal lave for at finde din side, jo bedre. Folden defineres i praksis som at være mellem position 5 og 6 på første side, men det kan dog afhænge brugerens browser-vindue størrelse, enhed og skærmopløsning.

Advertorial
Det kommer fra det engelske ord advertisement, og betyder en reklame i form af redaktionelt indhold som en artikel. Advertorial er anderledes end andre reklameformer da de er designet til at bevidst at efterligne de artikler og det indhold der i forvejen er på hjemmesiden.

Mange publikationer vil ikke udgive reklamer som er fuldstændigt identiske med de artikler de normalt udgiver, derfor er der som ofte ansvarsfraskrivelser fra deres side af med ord som ”Annonce” i toppen for at indikere at det er betalt indhold.

I advertorials minder sproget og tonen som ofte mere om en pressemeddelelse end decideret nyhedsartikler.

Affiliate Marketing
Affiliate Marketing også kaldet for et partnerprogram, er en marketing metode som er præstationsbaseret. Hvor man som virksomhed danner et samarbejde med andre selvskaber eller influencers og lignende, til at promovere et produkt, og aflønner dem baseret på resultaterne de har skabt.

Det meget udbredt eksempel er på YouTube hvor youtubere tit har affiliate links i videobeskrivelsen, til produkter de omtaler i videoen. Som betaling for at linke til produkterne modtager youtuberen som regel en andel af salget eller en fast pris per klik. Affiliate Marketing kan også bruges på mange andre måder.

Algoritme
En algoritme er en slags digital opskrift som løser en forespørgsel af en bestemt type og giver et resultat uanset den konkrete problemsituations udseende. En udbredt algoritme til SEO er PageRank (opkaldt efter Googles med-grundlægger Larry Page) som måler den relative værdi af oplysninger på hjemmesider, og giver en værdi mellem 1 og 10 på en logaritmisk skala.

Du kan læse mere om hvad er SEO her.

Alt-tag
Også kaldet Alt-attribut betyder i praksis alternativ tekst. Det bruges til at navngive elementer (oftest billeder) i et format HTML format så browseren ved hvad det er. Det er også Alt-tags som gør at der kommer en lille tekstboks op når markøren er over et billede.

Alt-tags bruges også af tilgængeligheds værktøjer som en skærmoplæser til blinde så de også kan ”se” hvad der er på et billede. Hvis man bruger Alt-tags optimalt vil det hjælpe til en bedre placering i søgemaskinerne, specielt i Googles billedsøgning.

AMP
AMP, som står for Accelerated Mobile Pages, er et initiativ fra Google og er deres modsvar til Facebook Instant Articles. Det er en mobil optimeret open source HTML ramme designet til åbne artikler og websites markant hurtigere end normalt. Det har en meget teknisk opbygning, men i praksis er det med til at give brugerne en bedre oplevelse når de browser på en mobil enhed.

Ankertekst
Ankertekst er rigtigt godt ord at kende når det kommer til SEO. Ankertekst er den klikbare og synlige del af et link. Ankertekst beskriver den tekstdel af et link der kan klikkes på. Teksten bruges til at opsummere det indhold man kan forvente at se når man åbner linket. Ankertekst er vigtigt da det også fortæller Google hvad indholdet er på den linket side.

API
Application Programming Interface i praksis forkortet til API, er er en softwaregrænseflade som lader to forskellige stykker software snakke sammen, hvor de ellers ikke ville være kompatible med hinanden.

Ved hjælp af en API kan to programmer så tilbyde tjenester, herunder data, på tværs af hinandens systemer.

B

Backlink
Backlink er et indgående link som peger fra en hjemmeside til en webresource, som kan være en anden hjemmeside eller webdatabase. Det vigtigste at have i mente med henblik på SEO er ankerteksten og relevans af den hjemmeside linket stammer fra, i forhold til hjemmesiden det føre til.

Black Hat SEO
Black hat er det modsatte af White hat, som i meget brede termer bruges til at beskrive ”de gode”(White hat) og ”de onde”(Black hat). Udtrykket bruges ofte når man snakker om hacking. Med henblik på SEO er Black hat taktiker ikke ”onde”, men en måde at opnå topplacering i søgemaskinerne på uetisk vis.

Black hat metoder er også kaldet Spamdexing og er den bevidste manipulation af søgemaskineindekser.

Spamdexing kommer af at en af de mest udbredte Black hat taktiker er at fylde sin side med gentagelser af ikke-relaterede eller relevante sætninger og ord, med det formål at spamme Googles indekseringssystem med et bestemt søgeord.

Andre Black hat taktikker kan være f.eks. at have en tekst blok som er skjult for brugerne ved at teksten er i samme farve som baggrunden eller ligger i usynlig ”div” blok. Den skjulte tekst ville så stadig indeksere på Google.

Hvis Google opdager at man benytter Black hat taktikker, kan de straffe en ved at nedprioriter ens side i søgeresultaterne.

Bounce
Når en bruger besøger en hjemmeside og kun er er på en enkelt side inden de forlader hjemmesiden, kaldes det for et bounce.

Bounce Rate
Bounce rate, på dansk “Afvisningsprocent”, er procentdelen af brugere som besøger en hjemmeside og forlader den igen uden at have besøgt en anden side på websitet.

Kan også beskrives som en enkeltsidesession på websitet.

Broken links
Et broken link er et ”brudt link” da der ikke virker længere.

Det sker når siden der linkes til ikke findes mere. Man bliver mødt af en fejl melding med ”Siden blev ikke fundet” som også kaldes en 404 error. Brudte links kan også skyldes af en tastefejl i linket, hvor der måske mangler et bogstav i URL’en.

Broken backlink
Et broken backlink sker hvis du har fjernet en side fra din website, men der er eksterne sider som linker til denne side. Det skaber så en 404 error på din hjemmeside.

C

Call-to-action
Et “Call-to-action” eller CTA, er en linje tekst som direkte opfordrer brugeren til at gøre en specifik handling, ofte at købe et produkt eller læse mere om produktet.

Et CTA kan være en opfordring til mange forskellige ting som: mælde sig til et nyhedsbrev, få en kupon, tilmelde sig et kursus og meget andet. Et CTA kan placeres hvor som helst i markedsføring, men det nærmest obligatorisk at placere det i sine online annoncer hvis man vil skabe gode resultater.

Canonical tag
Canonical tags er et HTML element man implementer for at undgå at have duplikeret indhold på sin hjemmeside. Man vil nemlig gerne undgå at have for meget duplikeret indhold, da søgemaskinerne ikke kan lide det samme indhold for mane gange.

Med canonical tags angiver man hvilken side der er den ”kanoniske” eller “foretrukne” version af en webside. Det er godt hvis man har flere sider hvor indholdet minder meget om hinanden.

Content
Content betyder indhold på engelsk. Content kan være alt lige fra videoer, billeder, tekst og meget mere.

Clickbait
Clickbait er et udtryk til at beskrive artikler med en sensationel og besnærende overskrift som skal vække folks nysgerrighed, og få den til at klikke på linket. Når man så har klikket er indholdet ikke tilfredsstillende i forhold til forventningen skabt af overskriften.

Cloaking
Cloaking er en teknik man bruger med Black hat SEO. Det er en teknik til at vise ét resultat for søgemaskinernes crawlere og et andet for sidens normale brugere.

CMS
CMS er en forkortelse af Content Management System. Et CMS gør det meget letter for folk at selv og kreere og administrerer hjemmesider, uden at have programmeringserfaring.

Et CMS bruges til at opdatere, ændre og tilføje indhold på hjemmesiden. I stedet for at manuelt sidde og skrive HTML og CSS kode, så lader et CMS dig administrerer din side via en som regel nem og brugervenlig grænseflade. Nogle af de største CMS’er i verden er WordPress, Wix og Squarespace, som er platform for mange millioner af hjemmesider.

CPA
Cost Per Acquisition (CPA) er betegnelsen for den gennemsnitlige pris ved at erhverve sig en kunde eller et lead. CPA står også nogle gange for Cost Per Action, eller Pris per Konvertering på dansk, som i praksis oftest bruges til at måle omkostninger ved en online kampagne.

CPC
CPC står for Cost Per Click, og som navnet antyder er det den omkostning forbundet med et enkelt klik fra brugerne på en annonce.

CPM
CPM står for Cost Per Thousand, og ikke for million som man måske ville tro, fordi ”M” er romertallet for 1000. CPM er prismetoden for rigtigt mange online annoncer, og er den pris man betaler for 1000 visninger af ens annonce. Eksempelvis hvis man vil købe 100.000 visninger, og prisen er en CPM på 200 kr. Så betaler man 200 x 100.000 / 1.000 = 20.000 kr.

Crawler
En crawler/webcrawler er et program som søgemaskinerne bruger til at scanne websider og hente data. Webcrawleren requester en side, og derefter udtager den det indhold som den er programmet til at hente. Ofte bruges en webcrawler til at indeksere hjemmesider og indsamle data til dens algoritme.

Google bruger en webcrawler til at finde ud af hvad der skal ligge hvor i søgeresultaterne.

CRO
CRO er forkortelse af Conversion Rate Optimization, det vi på dansk kalder konverteringsoptimering. Det handler om at få flere brugere til konvertere og foretage en handling, oftest at udføre et køb på ens hjemmeside.

CTR
CTR er en forkortelse for Click Through Rate. Begrebet indikerer hvor mange besøgende på en bestemt side har klikket på et bestemt link for at komme der ind. Det bruges ofte som et succesbarometer for en online annoncekampagne. Hvis antallet af brugere, som klikker på annoncen er 10 ud af 100 besøg på siden, hvor annoncen er placeret, svarer det til CTR på 10 %.

D

Description tag
Description tag er et HTML Metatag som bruges til at give en kort beskrivelse af indholdet på en given side. Description tags er som regel mellem 140 og 160 tegn. Søgemaskiner kan godt lide at der er tags til at beskrive siden, og tagsene bliver brugt i beregning af ranking og pagerank.

DDoS
DDoS er en forkortelse af Distributed Denial of Service, det er et angreb som via distribueret servicenægtelse bevidst overbelaster en internetserver så meget at legitime forespørgsler ikke kan besvares.

Det er et koordineret angreb udført af mange maskiner på en gang, der alle på én gang sender forespørgsler til den hjemmeside. DDoS angreb er en form for videreudvikling af DoS angreb, hvor DoS kun er fra en enkelt enhed så er DDoS distribueret over mange enheder.

Både DDoS-angreb og DOS-angreb er ulovlige og strafbare.

Disavow file
Disavow file er et værktøj udviklet af Google til manuelt at rapportere indgående links som du ikke ønsker linker til din side. Det er typisk spamlinks og andre dårlige links.

DNS
DNS er en forkortelse af Domain Name System. En DNS-server oversætter en hjemmesides URL-adresser til IP-adresser og omvendt. Når du skriver URL i din browser så sender din enhed en forespørgsel til en DNS-server for at få IP-adressen så enheden kan finde hjemmesiden.

Domænenavn
Et domænenavn eller internetdomæne er en identifikationsstreng som dækker over et eller flere sammenhørende IP-adresser på internettet. Domænenavn bliver tit forvekslet med hjemmesideadresse, men det er ikke det samme. Domænenavn bruges til blandt andet at identificere hjemmesideadresser.

De fleste domænenavne på internettet er såkaldte “2. niveau” – domænenavne (second level domain names), hvor det første niveau er landekoden (.dk eller .com), og det andet niveau er navnet på hjemmesiden (f.eks. Amazon i amazon.com).

Første niveau navnet (.com) kaldes for et Top Level Domain og administreres af organisationen ICANN som ikke sælger, men udlejer dem i en given periode.

Via en DNS bliver et domænenavnet vekslet til en IP-adresse som din enhed så kan forstå.

Fordi en hjemme i realiteten er placeret på en IP-adresse, men det ville være svært at skulle huske alle hjemmesiders IP-adresser, så derfor bruger man domænenavne.

Duplicate content
Duplicate content eller duplikeret indhold på dansk, er et vigtigt begreb at kende hvis man arbejder med SEO.

Udtrykket beskriver indhold på din hjemmeside som ligger mere end et sted samtidigt, altså duplikeret identisk indhold. Det er meget vigtigt at undgå at have duplikeret indhold på sin side, da søgemaskinerne virkeligt vægter unikt indhold meget højt.

E

E-A-T score
E-A-T står for Ekspertise, Autoritet og Troværdighed. Det er en metode til at vurdere en hjemmesides indhold og kvalitet. Ifølge Google er E-A-T scoren en af de vigtigste faktorer til at vurderer en hjemmesidens overordnet Page Quality Rating, som er med til at dikterer hvor godt placeret en side er i søgeresultaterne.

Vil du vide mere om dette emne kan du besøge vores side Hvad er en E-T-A?

EPV
EPV står for Earnings per Visitor, Indtjening per besøgende. EPV viser hvor meget du har tjent per besøgende på din hjemmeside. Det kan nemt regnes ud ved at dividere den totale omsætning med antallet af besøgende til din side i en given periode.

F

Featured Snippets
Featured Snippets er en feature på Google som viser et lille udklip af en hjemmeside med relevant information til søgningen. Det fremgår som en informationsboks i toppen af søgeresultaterne, med formålet at kunne svare brugeren hurtigere på deres forespørgsel.

FFA – Free for All
FFA er en type linkkatalog hvor man gratis kan få et link til sin hjemmeside.

FFA er en spam teknik og bliver ofte bruge til at indsamle e-mailadresser fra dem som tilmelder sig, med det formål at sende spam mails til dem. FFA er ikke noget man skal bruge tid på hvis man vil arbejde seriøst med SEO, de giver ingen i forhold til søgemaskineoptimering.

For de fleste er FFA ikke besværet værd og de kan i værste tilfælde skade din websitet mere end de ville gavne.

 

G

Geo Targeting
Geo targeting er metoden til at vise differentieret indhold til de besøgende på en hjemmeside afhængig af deres geografiske location. Dette kan inkluderer: land, region, by/postnummer, IP-adresse, og andre kriterier. Facebook har gjort det nemt at bruge geo targeting i annoncering, da de altid ved hvor alle er, så kan man målrette sin annonce til f.eks. kun at vises til folk som bor eller befinder sig op til 5 km fra sin butik.

Google Ads
Google Ads er navnet på deres annonceringsplatform. Ofte forkortet til bare AdWords eller Google Ads. Det er igennem denne tjeneste at man køber annonceplacering på alle Googles platforme. Det kan være tekstannoncer i toppen af søgeresultater, bannerreklamer, video reklamer på YouTube og meget meget mere.

Det er også her at man ser alt data på sine kampagner og har mulighed for at ændr og optimere på dem, afhængigt af resultaterne.

Google Analytics
Google Analytics er et analyseværktøj som giver adgang til detaljeret statistik om brugeradfærd og trafik på din hjemmeside. Google Analytics anvendes af mere end 10 millioner hjemmesider. Med værktøjet får man utroligt meget indsigt i hvem det er som besøger ens hjemmeside.

Med den information kan man bedre lære sin målgruppe at kende, og efterfølgende optimere end hjemmesider eller annoncekampagner. Et eksempel kunne være hvis man så der var et stort overtal af kvinder i alderen 25-34 år, kunne man gå ind i Google Ads og sige at den skulle prioritere lige præcis den specifikke målgruppe.

Google Core Update
En core update refererer her til Googles søge algoritme, som bliver opdateret flere gange årligt, for at kontinuerligt optimere deres søgeresultater.

En core update er en større opdatering og kan være relevant at holde sig opdateret på, da det nogle gange kan påvirke hvordan dine sider bliver vist i søgeresultaterne. Google meddeler tit at de vil udrulle en ny opdatering, men ikke altid, nogle gange kan en opdatering komme uden varsel.

Google Display Network
Displaynetværket er Googles navn til gruppen af alle de platforme som man også kan annoncere på igennem Google Ads. Det er gruppe på over 2 millioner hjemmesider, videoer og apps, man kan købe annonce plads på.

I displaynetværket kan også vælge meget specifikke målgrupper baseret på mange forskellige kriterier. Hvis man ønsker kan man også manuelt vælge hvilke sider man vil placeres på.

Google Keyword Planner
Keyword planner er en del af Google Ads platformen. Funktionen gør det mulig at oprette en keyword plan, se søgevolumen på udvalgte keywords, konkurrencen samt den gennemsnitlige pris pr klik for udvalgte søgord.

Med den information kan man bedre tage beslutninger om hvilke søgeord man gerne vil annoncere på. Søgevolumener skal dog tages med et gran salt, da de kun er vejledende. Konkurrencen kan også kun vurderes som enten lav, middel eller høj. Det kan dog stadigt være et rigtigt smart værktøj til at vælge relevante søgeord for din virksomhed.

Google My Business
GMB er Googles platform for virksomheder til at interagere med deres kunder via Google. Med GMB kan man gratis promovere sin virksomhed i Google søgning og Maps. Man kan som virksomhed uploade opdateringer, samt poste opslag, billeder og meget mere, ligesom til et socialt netværk.

Med en virksomhedsprofil på GMB går det det meget nemmere at administrer sin virksomheds tilstedeværelse på Googles platforme.

H1

H-Tags
H-tags er et HTML format som angiver hvilket niveau overskrifterne er. Der er overskriftniveauer H1-H6. Hvor H1 er øverst og den vigtigste og H6 er den laveste. I H1 og H2 inkorporer man de vigtigste søgeord relateret til ens side, da det er med til at fremmede sidens placering på søgemaskinerne.

Mens H3-H6 svare til at til at skrive søgeordet i brødteksten. Et H-tag i HTML format ser således ud:

<h1>Vigtigste søgeord her!</h1>


Health Score
Health Score er en helbreds vurdering af ens hjemmeside, som man kan få af SEO værktøjet Ahrefs. Her vurderes der på ting som antal fejl på siden, antal døde links (404 fejl), lav hastighed m.m.

Hit
Et hit er en betegnelse for et resultat der sker når der er lavet en anmodning på en webserver. I daglig tale betegner det hver gang nogen tilgår din hjemmeside.

HTML
HTML er kodesproget man bruger til at bygge hjemmesider op med. HTML står for Hyper Text Markup Language. HTML er den grundlæggende kode som bliver læst af en browser, som gør at den kan vise hjemmesiden.

Hyperlinks
Hyperlinks er ord i en tekst som er ekstra tydeliggjort og indeholder et link som sender dig videre til en anden side. Disse ord som indeholder hyperlinks er for det meste markeret med blå skrift og har en streg under sig.

I

Impression
En impression kan på dansk kaldes for en visning eller en eksponering. Impressions indikere kun hvor mange gange noget er blevet set, og er dermed ikke lige så værdifuldt som et klik. Man kan godt have mange impressions på en annonce uden at have mange klik, det er tegn på at annoncen ikke er spænende nok til at klikke på for de fleste.

Indeksering
Indeksering vil sige at ens hjemmesides date bliver systematiseret. Programmer fra søgemaskinerne scanner din hjemmeside og kategorisere alt indholdet for dermed at vide hvad alt er, og for at kunne vise de relevante sider når de omtalte emner bliver søgt efter.

Indgående link
Et indgående link er et link fra en ekstern side som fører ind på din hjemmeside. Det er godt at have mange indgående links fra troværdige sider, med henblik på SEO.

J

Java
Java er kodnings sprog på højt niveau, inspireret af C++. Java er ikke det samme som JavaSpript, som er er meget mere simpelt kode-sprog. Java bruges til udvikling af såkaldte JavaAppletter, serverapplikationer og som platform for rigtigt meget software, der faktisk ikke har noget med Internet at gøre.

Tekst og links i JavaAppletter bliver ikke læst af søgemaskinerne, men serverprogrammer lavet i Java giver ikke nødvendigvis problemer med søgemaskiner det afhænger af de sider systemet giver til browseren.

K

Keyword
Keywords er den engelske betegnelse for nøgleord/søgeord. Keywords er de ord som en bruger indtaster når de udfører en søgning. Det er vigtigt at kende de keywords som er relevante for din målgruppe, og implementer dem på din hjemmeside. Hvis du laver online annoncering via Google, er det også vigtigt at vælge de rigtige keywords som skal diktere i hvilke søgninger din annonce dukker op i.

Det er vigtigt at inkorporere sine keywords i artikler på ens side, så når Google indeksere din side ved de hvad den handler om og er mere sandsynlig at vise din side når det givne keyword bliver søgt efter.

Keyword Density
Keyword Density er hvor mange gentagelser der er af et bestemt søgeord på siden. Keyword Density opgøres i procent og viser hvor mange gange et søgeord optræder på siden i forhold til alle ordene. Det er dog ikke en metrik som bliver hyppigt brugt længere.

Knowledge Graph
En Knowledge Graph er en informationsboks i Googles søgeresultater. Den fungerer ved at samle information fra forskellige kilder og derefter vise resultatet i en nem og overskuelig infoboks. Den er lavet for at hurtigere kunne give brugeren den info de søger.

Konvertering
En konvertering kan være mange ting, det bruges til at beskrive den handling en bruger foretager sig når de gør noget som er gavnligt for virksomheden. Konvertering beskriver ting som: at en bruger køber et produkt efter have trykket på annonce, de tilmelder sig et nyhedsbrev eller downloader noget bestemt m.m.

Man konverterer f.eks. brugere fra at være en som bare kigger på varerne til at være en betalende kunde.

L

M

Meta Description
På dansk kaldet Meta-beskrivelse er et HTML tag som sættes ind i en fils header område, til at kort at beskrive en sides indhold.

Teksten i meta-beskrivelser optræder i søgeresultaterne på Google, og hvis du har skrevet en god og fængende beskrivelse kan det være med til at få folk til at klikke på din side. Det vil altså kunne give en bedre CTR (Click Through Rate) og vil være med til at give din side en bedre placering.

En meta-beskrivelse ser således ud:

<meta name="description" content="Her står noget spændende og fængende indhold som beskriver siden"/>

N

Negativ SEO
Negativ SEO er en taktik som bruges imod en given hjemmeside, med det formål at ødelægge eller på anden måde negativt påvirke den sides SEO arbejde. I stedet for at gøre sin egen side bedre, vil man her gøre andres sider værre. Det kan ske hvis man spammer en side med irrelevante links af lav kvalitet. Andre decideret ulovlige metoder kan være hacking eller DDoS angreb på siden.

Negativ SEO er en Black hat teknik og kan ikke anbefales, da det kan skade ens egen søge placering hvis opdaget. Eller i værste fald kan føre til dom hvis man bruger hacking eller DDoS angreb.

O

Off-page SEO
Off-page SEO er søgemaskineoptimering som foretages eksternt fra ens hjemmeside. Her er det primært linkbuilding, hvor man arbejder som at få gode links fra eksterne sider som sociale medier eller anderkendte sider i ens branche. Andet Off-page optimering kan også ting som gæsteblogger indlæg på andre hjemmesider.

On-page SEO
On-page SEO er det modsatte af Off-page SEO, og her foregår alt optimeringen på din egen side. On-page SEO er ofte ting som at skrive artikler der omhandler og indeholder det/de søgeord du ønsker at rangere på.

Det kan også opsætning af interne links på din side, så dine artikler og sider linker til hinanden.

P

PageRank
PageRank er en SEO-algoritme som er opkaldt efter Googles med-grundlægger Larry Page. PageRank bruges til at måle værdien af oplysninger på hjemmesider. Når PageRank har scannet en hjemmeside får man en score på 1-10. Scoren er udtrykt på en logaritmisk skala således at pagerank 3 er 100 gange højere end pagerank 1.

PageRank algoritmen er blevet verdenskendt da den repræsenterer den grundlæggende metode Google vurdere hjemmesiders relevans mod hinanden.

Q

Quality Score
Quality Score er et udtryk for kvaliteten af ens annonce, vurderet af Google Ads. Quality Score tager højde for mange ting som din annonces destination website kvalitet, dit annonce budget, annoncens CTR, annoncens budstrategi og mere. De præcise detaljer har Google ikke offentliggjort, da har dog fortalt at en god Quality Score påvirker ens annonce placering i søgeresultaterne.

R

Rich Snippets
Rich Snippets er Googles navn til en funktion i søgeresultaterne som viser en info boks med udvidet information om en side.

Med Rich Snippets kan man vise ting som anmeldelser med stjerner under sit link på Google. Det bruges også meget til opskrifter, hvor Google viser et billede og f.eks. ingrediensliste eller instruktionerne direkte i søgeresultatet. Links med Rich Snippets er mere iøjnefaldende kan føre til en højere CTR.

Google får dataet til Rich Snippets fra ”Structured Markup” i HTML koden på din side, som kan opsætte med et værktøj som Schema.

S

SEM
SEM star for Search Engine Marketing (kan også være omtalt som SEA – Search Engine Advertising). Det er en betegnelse for markedsføring ved hjælp af de online søgemaskiner. Annoncering via Google Ads er eksempel på SEM. Her er der mange ting man skal tage højde for, som er omtalt andre steder her i ordbogen.

T

Teknisk SEO
Teknisk SEO er meget vigtigt for god søgemaskineoptimering. Det er en betegnelse for alt det tekniske arbejde på ens side som der kræves for at rangere i top af søgeresultaterne.

Nogle af de vigtigste punkter er din hjemmesides opbygning, indhold og at du har et brugervenligt interface. Det er også vigtigt at din hjemmeside er bygget op på en god stabil og hurtig platform for at sikre at du har en god sidehastighed.

U

URL
URL står for “Uniform Resource Locator”. Det bliver i dagligtale ofte omtalt som en web-adresse. Alle sider på internettet har en unik URL-adresse.

V

Voice Search
Voice search, eller stemmesøgning, er som navnet antyder når man bruger sin stemme til at foretage en søgning. Med Voice search kan man få søgemaskinen til at vokalisere resultaterne, så man kan modtage dem ”eyes-free” på f.eks. smarthøjtalere i hjemmet.

Google hiver data fra sine topresultater, ofte dem med rich snippets, så hvis du kan formå at være det første resultat på visse forespørgsler kan voice search være med til at søge din synlighed yderligere.

W

White Hat SEO
White Hat SEO er det modsatte af Black Hat SEO. Hvor Black Hat er den uetiske SEO-tilgang, så er White Hat søgemaskineoptimering som holder sig inden for alle reglerne og Googles guidelines. Det er den anbefalet tilgang til at arbejde med SEO.

X

XML Sitemap
Et XML-sitemap er en fil som dokumenterer alle undersider på en website. Det minder om et HTML sitemap, men med XML kan man også medsende information om en sides vigtighed (i forhold til dine andre sider), opdateringsfrekvens og mere. Denne information kan så sendes til søgemaskinerne.

W

White Hat SEO
White Hat SEO er det modsatte af Black Hat SEO. Hvor Black Hat er den uetiske SEO-tilgang, så er White Hat søgemaskineoptimering som holder sig inden for alle reglerne og Googles guidelines. Det er den anbefalet tilgang til at arbejde med SEO.

Y

YMYL
YMYL er en forkortelse af ”Your Money or Your Life”. Det er et sæt kategorier som Google har opsat for at indikere om noget omhandler ting som medicin, nyhedsartikler, økonomi, videnskab osv. Det er emner som kræver meget viden for at kunne udtale sig om.

Det er især meget relevant når man ønsker at skaber sider som er retvisende og har en høj E-A-T værdi.

Læs mere om E-A-T her.

 

Z

Angivelse af kilder

Se også her for mere information

Bliv klogere på markedsføringstermer her

FAQ

Hvad er SEO?
Er en forkortelse af det engelske "Search Engine Optimization", det betyder på dansk søgemaskineoptimering som er baseret ud fra organiske søgrord.
Hvad koster SEO?
Prisen afhænger af mange faktorere, alt efter hvad dine ønsker og behov er. Du kan enten vælge at få eksperter med ind over, som hjælper med strategien, målsætninger, rådgivning mm. Du kan også vælge at begå dig ud i det selv, der vil din tid være den største ressource, samt opkøb af links.
Hvornår ser man effekt på SEO?
Et projekt med SEO kræver tålmodighed og tid, det vigtigste for dig som er i startfasen af SEO optimering er, at du udarbejder en langsigtet stragegi med eller uden professeionel hjælp. Det vil ca. Tage 6-12 måneder før du vil se de første resulater.
Hvorfor er SEO vigtigt?
Det er essentielt hvis du ønsker en langsigitet effekt, organisk søgeresultater er dét der vil give de bedste resulater, hvis alt forarbejdet er gjort korrekt. Langt de fleste klikker sig ind på de organsike søge resulater.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-downmenu-circlecross-circle