Opdateret 13. august 2021 af Natasja Grønfeldt

Tips til at arbejde strategisk med B2B marketing

Hvis du ønsker at din virksomhed skal skabe succes med B2B marketing, er det i dag afgørende, at du satser på digital marketing. Men hvordan får du succes med at fange din målgruppe med online B2B marketing? Det gør vi dig klogere på i denne artikel.

Tips til at arbejde strategisk med B2B marketing

Hvad er B2B marketing?

B2B er en forkortelse af business-to-business og henviser til markedsføring, der er målrettet af virksomheder til virksomheder. I modsætning hertil er B2C en forkortelse af business-to-consumer, som er markedsføring fra virksomheder målrettet forbrugere.

Som nævnt er formålet med B2B marketing at opnå flere leads. Det kan man både gøre gennem online og offline marketingsindsatser.

I takt med de sociale og digitale mediers stigende popularitet og det faktum, at rigtig mange mennesker bruger mere og mere tid online, må man som virksomhed rykke med sine nuværende og fremtidige kunder og lægge meget af sin energi på at være til stede online.

I dag er det da også meget begrænset, hvad virksomheder udfører af offline B2B-aktiviteter.

Beslutningsprocessen ved B2B marketing er forskellig fra beslutningsprocessen hos B2C marketing ved, at den typisk involverer flere personer, at man ofte er på udkig efter løsninger, der holder længere og at processen er en del længere, når det kommer til den tid, det tager, fra virksomheden første gang interagerer til den konverterer.


Ligesom du med din virksomhed har et budget for dine markedsføringsindsatser, har de virksomheder eller organisationer, du gerne vil nå med dine marketing-aktiviteter, også et budget for, hvad de må bruge på den front. Fokus er typisk rettet mod at omkostninger ikke overstiger det planlagte budget.

Der er mange forskellige metoder inden for digital marketing, hvor nogle passer bedre til én branche end andre brancher.

Man må derfor nødvendigvis skræddersy sin strategi og tilhørende aktiviteter, ud fra hvilken branche man befinder sig i.

Definer din målgruppe

Segmentering er en vigtig del af din B2B marketing-strategi. Dette fordi, jo bedre et billede I har af, hvem I gerne vil ramme, jo bedre kan I udforme digitale marketing-indsatser, som er skræddersyet, og der er dermed en større sandsynlighed for at nå disse kunder.

Der er en række parametre, du bør tage højde for i din segmenteringsproces. Disse omfatter geografisk placering, demografiske forhold, købsadfærd og købsbehov.

Du kan også segmentere efter andre punkter, du finder relevante. Når det kommer til geografi, bør du overveje, hvor dine kunder befinder sig. Er de tæt på eller langt væk fra din geografiske placering? Hvis de ligger for langt væk, kan der opstå logistiske udfordringer, og dem skal du dermed være opmærksom på.

Hvad angår demografi bør du overveje, hvad det er for en branche, dine kunder befinder sig i. Størrelsen på dine kunder spiller også en rolle i forhold til, i hvor stor grad du kan standardisere dine produkter eller ydelser.

Ved at definere branchen, du går efter at ramme, kan du ligeledes få en indikation på, hvad de kunder kan bruge dit produkt til, og dermed hvad du konkret skal gøre for at nå dem.

Når det kommer til købsadfærd er det en god idé at tænke købsprocessen igennem. Er kunderne loyale, således at du har mulighed for at etablere et videre samarbejde med dem? Hvor svært er det at overbevise dem om at fortage et køb hos dig.

Det vil også være til stor gavn at undersøge, om kunden allerede gør brug af det, du tilbyder. Gør de det, vil de sandsynligvis være sværere at overbevise, end hvis du bidrager med noget helt nyt.

Ved kundens indkøbsbehov bør du tænke over, hvilke behov kunden har. Vægter de pris, kvalitet, pålidelighed eller noget helt fjerde? Der vil være forskel på dette, alt afhængigt om der er tale om helt nyopstartede eller veletablerede virksomheder.

For eksempel vil prisen måske spille en større rolle for en mindre virksomhed, end for en stor, veletableret virksomhed.

Beliggenhed
Bopæl eller produktets anvendelseslokation.

Demografi
Branche, størrelse, nøglepersoner.

Indkøbsadfærd
Købsproces, risiko, præferencer for køb.

Behov
Pris, pålidelighed, kvalitet, service osv.

Effektive marketing-kanaler inden for B2B-marketing

Nogle af de B2B marketing-kanaler, vi vil anbefale at gøre brug af, er LinkedIn og Google. Med en virksomhedsprofil på LinkedIn kan I positionere jeres virksomhed over for såvel eksisterende som potentielle kunder.

Fordelen ved LinkedIn er, at der er mange beslutningstagere på denne platform, som du dermed har mulighed for at ramme. Dermed fungerer LinkedIn som en oplagt salgskanal.

Derudover gør LinkedIn det muligt for virksomheder at bruge sine medarbejdere til at agere ambassadører for virksomheden, og på den måde spredes virksomhedens budskaber. For eksempel kan dine medarbejdere dele din virksomheds posts.

LinkedIn er en brugbar B2B marketing-kanal, idet du på denne platform kan udforme relevant content, der er skræddersyet jeres målgruppe. Det er vigtigt at sørge for, at jeres content ikke støjer, men beriger kunden, for eksempel ved at give tips, som de er interesseret i at læse om.

Derudover kan du bruge LinkedIn til at opsætte annoncer. Der findes flere forskellige annonceformater på LinkedIn. Annonceformaterne omfatter følgende, og du kan læse meget mere om dem her:

– Annonce med et enkelt billede
– Tekstannonce
– Videoannonce
– Karusselannonce
– Spotlightannonce
– Meddelelsesannonce
– Følgeannonce
– Jobannonce

Ad format

Google er en oplagt kanal til at udføre B2B marketing. Det er her muligt at annoncere og dermed opnå synlighed på søgemaskinen. Gennem Google annoncering kan du annoncere baseret på brugerens intentioner.

Helt konkret gøres dette via søgeordsmålretning, hvor man vurderer, hvilke søgeord, man ønsker at dukke op på på søgemaskinen. Det gode ved Google annoncering er, at man kun betaler per klik, og du vil dermed udelukkende betale for eksponering, som har resulteret i trafik til din virksomheds hjemmeside.

Udover betalt annoncering kan du via Google udføre SEO-optimering, som beskæftiger sig med de organiske søgeresultater på søgemaskinen.

Her arbejder du på at optimere din hjemmeside jævnfør de faktorer, Google bedømmer ud fra, når de bestemmer, hvilke virksomheder der skal placeres højt i søgeresultatet på Google. SEO indebærer også at vurdere, hvilke søgeord du ønsker at dukke op på på søgemaskinen. Men der er meget mere i SEO end det.

Det kan du læse meget mere om i vores artikel, der beskæftiger sig indgående med alle de punkter, du bør gennemgå i dit SEO-arbejde.

Skal vi hjælpe dig med din B2B marketing?

Kunne du tænke dig at få hjælp til, hvilke tiltag din virksomhed bør iværksætte?

Hos PK Medier er vi specialister i at skabe effektiv B2B marketing, der er skræddersyet hver kunde, så det matcher deres ønsker og skaber synlige resultater. Vi tilbyder glædeligt en uforpligtende samtale, som får dig et skridt tættere på at vækste, når det kommer til online marketing. 

Ikke træt endnu? Læs videre herunder