Hvis du ønsker at din virksomhed skal skabe succes med B2B marketing, er det fler områder, hvorpå dette kan lykkedes. Vi hjælper mange virksomheder med alt fra SEO, Google Ads og til LinkedIn annoncering eller anden tilstedeværelse på sociale medier.
Men hvordan får du succes med at fange din målgruppe med online B2B marketing? Det gør vi dig klogere på i denne artikel.
B2B er en forkortelse af business-to-business og henviser til markedsføring, der er målrettet af virksomheder til virksomheder. I modsætning hertil er B2C en forkortelse af business-to-consumer, som er markedsføring fra virksomheder målrettet forbrugere.
Som nævnt er formålet med B2B marketing at opnå flere leads. Det kan man både gøre gennem online og offline marketingsindsatser.
I takt med de sociale og digitale mediers stigende popularitet og det faktum, at rigtig mange mennesker bruger mere og mere tid online, må man som virksomhed rykke med sine nuværende og fremtidige kunder og lægge meget af sin energi på at være til stede online.
I dag er det da også meget begrænset, hvad virksomheder udfører af offline B2B-aktiviteter.
Beslutningsprocessen ved B2B marketing er forskellig fra beslutningsprocessen hos B2C marketing ved, at den typisk involverer flere personer, at man ofte er på udkig efter løsninger, der holder længere og at processen er en del længere, når det kommer til den tid, det tager, fra virksomheden første gang interagerer til den konverterer.
Ligesom du med din virksomhed har et budget for dine markedsføringsindsatser, har de virksomheder eller organisationer, du gerne vil nå med dine marketing-aktiviteter, også et budget for, hvad de må bruge på den front. Fokus er typisk rettet mod at omkostninger ikke overstiger det planlagte budget.
Der er mange forskellige metoder inden for digital marketing, hvor nogle passer bedre til én branche end andre brancher.
Man må derfor nødvendigvis skræddersy sin strategi og tilhørende aktiviteter, ud fra hvilken branche man befinder sig i.
Inden I kaster jer ud i det helt store B2B marketing eventyr, er det vigtigt først at have afgjort jeres brand position. Hvad siger jeres brand om jeres virksomhed eller omvendt? Her er det vigtigt at være i øjenhøjde med kunden og vide, hvordan jeres brand bliver opfattet herigennem.
Herved kan man udarbejde nogle konkrete brand positioneringer som din virksomhed, team og kunder skal være med til at gennemføre og tro på, og det er her hvor marketingstrategien danner grobund.
Segmentering er en vigtig del af din B2B marketing-strategi. Dette fordi, jo bedre et billede I har af, hvem I gerne vil ramme, jo bedre kan I udforme digitale marketing-indsatser, som er skræddersyet, og der er dermed en større sandsynlighed for at nå disse kunder.
Der er en række parametre, du bør tage højde for i din segmenteringsproces. Disse omfatter geografisk placering, demografiske forhold, købsadfærd og købsbehov.
Du kan også segmentere efter andre punkter, du finder relevante. Når det kommer til geografi, bør du overveje, hvor dine kunder befinder sig. Er de tæt på eller langt væk fra din geografiske placering? Hvis de ligger for langt væk, kan der opstå logistiske udfordringer, og dem skal du dermed være opmærksom på.
Hvad angår demografi bør du overveje, hvad det er for en branche, dine kunder befinder sig i. Størrelsen på dine kunder spiller også en rolle i forhold til, i hvor stor grad du kan standardisere dine produkter eller ydelser.
Ved at definere branchen, du går efter at ramme, kan du ligeledes få en indikation på, hvad de kunder kan bruge dit produkt til, og dermed hvad du konkret skal gøre for at nå dem.
Når det kommer til købsadfærd er det en god idé at tænke købsprocessen igennem. Er kunderne loyale, således at du har mulighed for at etablere et videre samarbejde med dem? Hvor svært er det at overbevise dem om at fortage et køb hos dig.
Det vil også være til stor gavn at undersøge, om kunden allerede gør brug af det, du tilbyder. Gør de det, vil de sandsynligvis være sværere at overbevise, end hvis du bidrager med noget helt nyt.
Ved kundens indkøbsbehov bør du tænke over, hvilke behov kunden har. Vægter de pris, kvalitet, pålidelighed eller noget helt fjerde? Der vil være forskel på dette, alt afhængigt om der er tale om helt nyopstartede eller veletablerede virksomheder.
For eksempel vil prisen måske spille en større rolle for en mindre virksomhed, end for en stor, veletableret virksomhed.
Beliggenhed
Bopæl eller produktets anvendelseslokation.
Demografi
Branche, størrelse, nøglepersoner.
Indkøbsadfærd
Købsproces, risiko, præferencer for køb.
Behov
Pris, pålidelighed, kvalitet, service osv.
Det er vigtigt at vide, hvilke konkurrenter I har med at gøre. Hvilken forskel er der fra jer til dem? Hvorfor skal kunden lige netop vælge jer, og hvad er det som gør jer specielle? Udforsk markedet, så I kan se, hvad andre virksomheder har implementeret. På den måde er det også lettere at lave en konkurrent-analyse.
Hvordan markedsfører andre konkurrenter sig til deres målgruppe? Det du især skal være på udkig efter, når du undersøger konkurrenten er:
Her kan du anvende forskellige analysemetoder, så du bedre kan få indblik på markedet, inden du laver din B2B marketing. Du kan for eksempel lave en SWOT analyse, som er et godt analyseredskab til at finde ud af, hvad jeres specifikke virksomhedssituation er.
Nogle af de B2B marketing-kanaler, vi vil anbefale at gøre brug af, er LinkedIn og Google. Med en virksomhedsprofil på LinkedIn kan I positionere jeres virksomhed over for såvel eksisterende som potentielle kunder.
Fordelen ved LinkedIn er, at der er mange beslutningstagere på denne platform, som du dermed har mulighed for at ramme. Dermed fungerer LinkedIn som en oplagt salgskanal.
Derudover gør LinkedIn det muligt for virksomheder at bruge sine medarbejdere til at agere ambassadører for virksomheden, og på den måde spredes virksomhedens budskaber. For eksempel kan dine medarbejdere dele din virksomheds posts.
LinkedIn er en brugbar B2B marketing-kanal, idet du på denne platform kan udforme relevant content, der er skræddersyet jeres målgruppe. Det er vigtigt at sørge for, at jeres content ikke støjer, men beriger kunden, for eksempel ved at give tips, som de er interesseret i at læse om.
Derudover kan du bruge LinkedIn til at opsætte annoncer. Der findes flere forskellige annonceformater på LinkedIn. Annonceformaterne omfatter følgende, og du kan læse meget mere om dem her:
Google er en oplagt kanal til at udføre B2B marketing. Det er her muligt at annoncere og dermed opnå synlighed på søgemaskinen. Gennem Google annoncering kan du annoncere baseret på brugerens intentioner.
Helt konkret gøres dette via søgeordsmålretning, hvor man vurderer, hvilke søgeord, man ønsker at dukke op på på søgemaskinen. Det gode ved Google annoncering er, at man kun betaler per klik, og du vil dermed udelukkende betale for eksponering, som har resulteret i trafik til din virksomheds hjemmeside.
Udover betalt annoncering kan du via Google udføre SEO-optimering, som beskæftiger sig med de organiske søgeresultater på søgemaskinen.
Her arbejder du på at optimere din hjemmeside jævnfør de faktorer, Google bedømmer ud fra, når de bestemmer, hvilke virksomheder der skal placeres højt i søgeresultatet på Google. SEO indebærer også at vurdere, hvilke søgeord du ønsker at dukke op på på søgemaskinen. Men der er meget mere i SEO end det.
Det kan du læse meget mere om i vores artikel, der beskæftiger sig indgående med alle de punkter, du bør gennemgå i dit SEO-arbejde. Vi ved, at det kan være et uoverskueligt projekt at tage hul på, og derfor er vi som SEO bureau med hele vejen. Det gælder både opstart, løbende dialog, eksekvering samt afrapportering. Så I altid kan se, hvordan den digitale indsats giver pote.
Der vil altid være forskel på virksomheder, og det som virker det ene sted, vil ikke nødvendigvis virke et andet sted. Her vil vi komme med nogle eksempler på B2B marketing hos forskellige virksomheder, hvor det er gået bragende godt.
Shopify er en E-handelsvirksomhed, som producerer en hel del forskelligt indhold på nettet. Det er en platform, hvor man kan lave blogs, erhvervskurser eller fællesskabsbegivenheder. Dog har de gjort sig ekstra bemærkede i og med, at de skiller sig ud på markedet med deres podcast “Shopify masters: The ecommerce business and marketing podcast for ambitious entrepreneurs.”
Denne podcast giver både praktiske tips og inspirationshistorier fra iværksættere, som handler om, hvordan det er at bruge lige præcis Shopify som startsskud til en online forretning. At tilbyde så meget værdifuldt, interessant indhold gratis er et fantastisk eksempel på effektiv B2B-marketing, som altid bør give værdi, før den forsøger at udvinde det.
Mailchimp er en platform, hvor man kan automatisere de fleste marketingstjenester som mailinglister eller kampagner, der sendes ud til kunder. Mailchimps hjemmeside er nem at navigere på og fokuserer udelukkende på kundernes smertepunkter. Der er fokus på kunden i sproget, samt hvordan Mailchimp kan hjælpe kunden med at nå deres mål: At vokse deres forretninger.
Dette B2B marketing eksempel er ret konkret - især indenfor digital marketing og løsninger hertil. Siden er kort og præcis i dets muligheder og værdsætter kunden, fordi de formår at skræddersy hvert stykke indhold til kundernes unikke udfordringer.
Kunne du tænke dig at få hjælp til, hvilke tiltag din virksomhed bør iværksætte?
Hos PK Medier er vi specialister i at skabe effektiv B2B marketing, der er skræddersyet hver kunde, så det matcher deres ønsker og skaber synlige resultater. Vi tilbyder glædeligt en uforpligtende samtale, som får dig et skridt tættere på at vækste, når det kommer til online marketing.
Yderligere kan det være frugtbart for din virksomhed at gøre brug af et professionelt firma og specialister, som kan udpege punkter, hvorpå du kan fremme de produkter eller den service, du sælger. Som nævnt ovenfor er det essentielt at vide, hvilken målgruppe man vil og skal nå ud til, samt hvordan det gøres i B2B marketing.
Vi, som konsulenter, har oplevet en del gange, at virksomheder ikke tager højde for, at de differentierer og har behov for forskellige tiltag alt efter, hvilken branche de befinder sig i. Nogle tiltag passer bedre til specifikke brancher end andre, og det er vigtigt at tage hensyn til.
Vi kender til B2B marketing fra ende til anden, og vil med glæde hjælpe dig videre i et samarbejde. Du er velkommen til at kontakte os og høre mere, ellers kan du tage et kig på vores tidligere cases for at se et udpluk af de mange andre virksomheder, vi har hjulpet videre i gennem tiden.
Hvis du stadig er i tvivl om, hvorvidt det kan betale sig for dig at investere i ressourcer, der omfatter B2B marketing, hersker der ingen tvivl hos os. Hvis formålet er at vækste eller øge trafikken på din hjemmeside og dermed synligheden på forskellige søgeord, er det et vigtigt aspekt at have med i markedsføringen. Det kan vi hjælpe med.
Det kan være yderst behjælpeligt i en SEO optimering at gøre brug af B2B marketing. Ved at være tilstede online, eller være de samme steder, som den målgruppe man forsøger at kommunikere til, kan det være frugtbart at investere tid og energi på at være synlig online. På den måde når du bedre ud til dem, der skal bruge din virksomhed på en meget overkommelig måde.
Alt efter hvilken metode man vælger at bruge, er det vigtigt for et firma at have øje for hvilken budgetramme, man har for indkøbet. Der er forskellige metoder til hver enkelt branche, så man kan altså ikke skære alle over en kam, når det gælder B2B marketing.
Dette er noget vi også har for øje, hvis du vælger et samarbejde med PK medier, vi ved, at alle brancher er forskellige, hvilket kræver adskillige tilgange. Et samarbejde med os er præget af 100 procent gennemskuelighed, og vi har altid vores kunder med gennem hele processen, når vi begynder et samarbejde.
Vi er nørder inden for området, og vores filosofi bærer præg af, at vi kan prale af, at være de bedste til det vi gør. “Show, don’t tell” er vores mantra, hvorfor vi også selv er dedikeret til at have en stærk synlighed og trafik på vores egen hjemmeside.
Hvis I som virksomhed har styr på, hvilken målgruppe I forsøger at komme i kontakt med, kan det være smart at være i kontakt med professionelle, som har erfaring, når målgruppen er defineret.
Det kan være svært at gribe an, hvordan man rammer den målgruppe, man har i sigte. Derfor kan det være berigende at undersøge forskellige former for data for at få et bredt perspektiv af, hvilket segment jeres virksomhed aktivt bør søge. Her er data nøgleordet, hvilket vi hos PK Medier gør stor brug af og analysere med omhu.
Hos PK medier læner vi os op af tal og data, hvilket vi også gør i forbindelse med B2B marketing. Har du og din virksomhed styr på, hvilken målgruppe der er sigtbar i jeres branche? Har I brug for hjælp til tracking og dataindsamling? Alt dette er noget vi, hos PK medier, har stor ekspertise indenfor.
Gør dig selv en tjeneste og få styr på din online markedsføring via styring af jeres digitale medier eller målrettet annoncering. Hos PK medier ved vi, hvor afgørende det kan være for brancher at være synlige i henhold til vækst og trafik. På den måde kan B2B marketing være et behjælpeligt værktøj, som kan være relevant og vigtigt, hvis jeres online markedsføring skal give resultater.