Lad os starte med den tekniske SEO, det er fundamentet for optimeringen. Mange kan synes at denne del er den sværeste, men Google stiller mange krav til ens hjemmeside – noget der i sidste ende kun er en gave til de besøgende på sitet og ejerne bag – så det kan godt betale sig at være grundig med den tekniske optimering. Mange beskæftiger sig ikke selv med denne del, og har man eksterne udviklere til at udvikle ens hjemmeside, er det en god idé selv at gøre opmærksom på den tekniske optimering.
Nogle at de elementer der kan trække ned i ens søgemaskineoptimering kan eksempelvis være, hvis der er dårlig struktur på ens side. Kan man som brugere finde rundt på sitet? Giver menu-baren mening? Er det svært for de besøgende at finde rundet på siden, så et det højst sandsynligt også svært for søgemaskinen, så sørg for at god og nem struktur på hjemmesiden samt et godt flow for struktureret data.
Et andet element kan eksempelvis være sidetitler og meta-beskrivelser, disse små tekster skal sige noget om den side, man kommer ind på, så ved søgemaskinen bedre, hvordan siden skal rangeres i listen over resultater. Hvis ikke der er beskrivende sidetitler og meta-beskrivelser, så er det altså svære for søgemaskinen at vide, hvad siden indeholder.