Hvad er SEO?

Din guide til søgemaskineoptimering

SEO: En guide til søgemaskineoptimering

SEO er en disciplin, der er vundet massivt frem på verden marketingbureauer, der findes også decideret bureauer, der kun laver søgemaskineoptimering. Det er en vedvarende proces og disciplin inden for digital marketing, og her gennemgår vi, hvad det er? Hvordan du bruger det, En tjekliste til dit arbejde med SEO og meget mere. God læselyst.

Har du konkrete spørgsmål til søgemaskineoptimering af din hjemmeside, så kan du kontakte os her.

Peter, SEO-specialist

Peter er en af PK Mediers specialister når det kommer til optimering af hjemmesider.
Forfatteren

Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse af den engelsker term Search Engine Optimizition – på dansk Søgemaskineoptimering. Det er så at sige det arbejde, som ligger i at optimere hjemmesider efter de faktorer og egenskaber, som søgemaskinerne kigger efter, når de (søgemaskinerne) placerer hjemmesider i søgeresultater. For god ordensskyld er en søgemaskine fx. Google eller Bing.

Kært barn har mange navne, og det er ikke ualmindeligt at støde på en del andre navne eller betegnelser, som eksempelvis: SEO-optimering, Google-optimering eller organisk søgemaskineoptimering – sidstnævnte bruges ofte for at differentiere sig fra betalte resultater som eksempelvis Google Ads.

Dem laver vi bl.a. SEO med
Hjemmeside
Google Ads

Skal vi optimere din hjemmeside?

Så lad os tage en snak – ring på 4241 1647 eller udfyld formularen til højre

Udfyld formularen

Så sender vender vi tilbage hurtigst muligt.

Hvordan bruger du søgemaskinerne til din fordel?

Når du går i gang med at søgemaskineoptimere din hjemmeside, kan det måske først virke lidt uoverskueligt, og det er fuld forståeligt. Der er nemlig mange elementer, man skal tage in mente og eksekvere når man arbejder med SEO – og gerne vil lykkedes med det. 

Først og fremmest er det vigtigt at forstå at SEO er en proces og består er flere elementer. Man kan altså ikke tro at det er noget man gør én enkel gang – det er en vedvarende proces, som man skal arbejde på kontinuerligt.

Grunden til at SEO kan virke uoverskueligt, er fordi det består tre forskellige område, som alle skal være til stede og arbejdet med, hvis man ønsker en god grobund for sin søgemaskineoptimering. De tre hovedelementer er Teknisk optimering, Content og Linkbuilding.

Teknisk SEO

Lad os starte med den tekniske SEO, det er fundamentet for optimeringen. Mange kan synes at denne del er den sværeste, men Google stiller mange krav til ens hjemmeside – noget der i sidste ende kun er en gave til de besøgende på sitet og ejerne bag – så det kan godt betale sig at være grundig med den tekniske optimering. Mange beskæftiger sig ikke selv med denne del, og har man eksterne udviklere til at udvikle ens hjemmeside, er det en god idé selv at gøre opmærksom på den tekniske optimering.

Nogle at de elementer der kan trække ned i ens søgemaskineoptimering kan eksempelvis være, hvis der er dårlig struktur på ens side. Kan man som brugere finde rundt på sitet? Giver menu-baren mening? Er det svært for de besøgende at finde rundet på siden, så et det højst sandsynligt også svært for søgemaskinen, så sørg for at god og nem struktur på hjemmesiden samt et godt flow for struktureret data

Et andet element kan eksempelvis være sidetitler og meta-beskrivelser, disse små tekster skal sige noget om den side, man kommer ind på, så ved søgemaskinen bedre, hvordan siden skal rangeres i listen over resultater. Hvis ikke der er beskrivende sidetitler og meta-beskrivelser, så er det altså svære for søgemaskinen at vide, hvad siden indeholder.

 

HVAD ER SEO

Det er også en rigtig god idé at have styr på, hvor lang tid det tager at loade siden, når man som bruger lander på den. Jo hurtigere jo bedre – både for de besøgende og for søgemaskinerne. En typisk synder kan være størrelsen på billederne eller at der er for mange. Tag derfor en snak med jeres fotograf, så skal han/hende sørger for at komprimere billederne for jer. 

Optimér til mobil

Antallet der bruger sin mobil til at søge på internettet er kun stigende, og de fleste af os, har bevæget os væk fra desktop og befinder os udelukkende på mobil. Derfor er det mere vigtigt end nogensinde før, at have sit site optimeret til mobil. Google ligger rigtig stor vægt på det, og derfor skal man altid teste og tænke efter devisen “Mobile first”. Det er altså vigtigere at noget fungerer bedre på mobil end på desktop. Det skal naturligvis også fungere godt på desktop, men mobil er vigtigst. Opsæt tracking på din hjemmeside, så du kan overvåge brugervenligheden på tværs af din hjemmeside. 

En dum fælde

Når det kommer til indhold på ens site, er det først og fremmest vigtigt at der er noget indhold som søgemaskinerne kan rangere dit site efter. Og det kan derfor, for mange, være fristende at fylde masser af godt indhold ind på flere sider, som er duplikerede fra den ene rigtige gode tekst, der er blevet skrevet. Men dét er en dum fælde, fordi Google ”straffer” ens site for det, og falder dermed i rangeringen af søgeresultater. Reglen er: Skriv altid dit eget indhold og duplikér det ikke.

Content

Lad os starte hvor vi sluttede, nemlig med indhold eller content, om man vil. Som sagt er det vigtigt at have en masse godt indhold på ens site, som siger noget om, hvad man kan finde på hjemmesiden. Det er indholdet, som først og fremmest hjælper søgemaskinerne til at forstå, hvad der gemmer sig på ens hjemmeside, og når siden har gennemgået en grundig optimering – så vil man rangere bedre i resultaterne på søgemaskinerne. Så hvad skal man gøre og hvad skal man ikke gøre?

Først og fremmest skal der skrives indhold. Og som nævnt tidligere skal du ikke duplikere indhold, selvom det er fristende. Indholdet på ens hjemmeside kan eksempelvis være, blogindlæg, guides, FAQ’s, produktsider eller kategorisider – det skal naturligvis give mening i forhold til hvilken branche du er i. Når man skriver SEO tekster som skal ligge på ens hjemmeside går det under termen ”on-page SEO”. 

Rent visuelt er Google ligeledes begyndt at lægge mere vægt på interaktivt content, så indtænk gerne dette når du begynder at producerer og opsætte dine SEO-sider. 

Hvad skal du skrive om?

Du skal skrive om det din hjemmeside handler om. Men indholdet du skal skrive om, skal skabes og baseres ud fra de forskellige søgefraser, søgetyper, søgeord og søgeintentioner, som brugerne benytter sig af. Søgeordene og søgefraserne som er relevante kan man finde ved at lave en søgeordsanalyse – det kan man finde mange programmer til at gøre for en.

Interne links

Et nem ting man hurtig kan implementere er interne links – lav et relevant link i tekst, som leder brugeren hen til en anden relevant tekst hjemmesiden. Når man bruger interne links, hjælpe det Google med to ting 1) at linket er relevant for et eller anden som står i teksten og 2) det fortæller også Google at du hjælper brugeren med at finde noget andet relevant.

E-A-T

Noget af det vigtigste når det kommer til indhold og content på ens hjemmeside i forbindelse med SEO, er at det lever op til Googles regler  E-A-T, som står for Expertise, Authoritativeness og Thrustwothiness. Det handler om at dit indhold på hjemmesiden skal leve op til de forventninger man har, når man som bruger besøger den samt have korrekt indhold, have autoritet og være troværdig.

Den sidste disciplin og arbejdsområde er linkbuilding – og det fungerer lidt ligesom navnet antyder. Man opbygger en række links – som peger ind på end site. Hvorfor vil man gerne det? Det vil man gerne fordi at Google vil gerne give gode anbefalinger til sine brugere. Og når du får andre hjemmesider til at linke ind til din side skaber det autoritet. Google rangerer andre sites efter bedste indhold og højeste autoritet, så jo flere relevante links, dom linker ind til ens site, jo højere autoritet skaber det for dit site i søgeresultater på Google. Man kan se det lidt ligesom god PR – man vil rigtig gerne have andre til at anbefale og snakke om sit produkt – linkbuilding er SEO’ens PR. Vil du blive klogere på reglerne omkring linkbuilding kan du se guidelines her. Linkbuilding kan ofte være en omfattende affære, men det giver altså pote, når man først er kommet i gang. 

Linkanalyse

Være opmærksom på at gennemgå hvilke links der linker, og dermed peger, ind på din hjemmeside. Nogle links kan være skadelige og det ønsker man ikke – og så skal der ryddes lidt op. En god idé kan være at tjekke en konkurrents hjemmeside, så du kan tjekke hvilke gode link du evt. kan få og hvilke link du ikke skal have.

Tjeklisten

Til dit SEO-arbejde

Hvis du er nået her til er du klar til at gå i gang med at arbejde med SEO for dit website. Derfor vil vi gennemgå en tjekliste til hvad du skal huske og være opmærksom på, når det kommer til det vedvarende arbejde med optimering af din side.

SEO-analyse

Start med at lave det man kalder en SEO-analyse. Her skal man gennemgå hvad på ens hjemmeside, som skal optimeres. Er det det tekniske SEO? Er det content og indhold? Mangler der Linkbuilding? Eller er det alle tre?

Søgeordsanalyse

Når det kommer til at begynde på indhold og content på ens hjemmeside, skal man først starte med at lave en søgeordsanalyse, der viser hvilke ord brugerne typisk søger på – og disse ord er vigtige.

Strategi

Lav en strategi for dit arbejde. Beskriv hvilke mål du har med din SEO, hvor vil du gerne ligge i forhold til dine konkurrenter og beskriv hvilke taktikker du vil benytte dig af.

GMB

Google My Business – Opret din virksomhed/butik i GMB. På din måde vil du dukke op lokalt. Forstil dig du står og leder efter en cykelhandler i Rødovre, hvis flere cykelhandlere har oprettet sig i Google My Business, vil den, som ligger tættest på dig dukke frem i dit søgeresultat. På den måde kan man udbrede lokalt kendskab til sin virksomhed.

Teknisk SEO

Som du nu ved fra afsnittet om Teknisk SEO, så er det fundamentet for dit optimerings arbejde, derfor er det enormt vigtigt at dit arbejde med den tekniske optimering er godt og på plads. Det ville nemlig være ærgerligt at skrive en masse godt indhold, hvis det ikke dukker op fordi man ikke har arbejdet med den tekniske optimering.

Content & Indhold

På baggrund af søgeordsanalysen er du klar til at skrive godt og relevant indhold til dit site. Husk sidetitler og meta-beskrivelser, dette element er både relevant for både Teknisk og Indholds SEO.

Linkbuilding

Gå i gang med SEO PR også kaldet Linkbuilding. Sørg for at få relevante sider til at linke til dit website. Det er hårdt arbejde og kan være svært at komme i gang med, men det er vigtig del af det løbende arbejde med SEO.

Mål effekten

På baggrund af din SEO-strategi og de mål du har sat dig, er det en god idé at lave rapportering på sit arbejde med SEO. Virker det? Er man rykket op i søgeresultatet? Eller er man tværtimod faldet – så er det tid til at revidere sit arbejde. Tracking skal derfor implementeres forinden SEO-arbejdet begynder. 

Hold øje

Undersøg og analyser hele tiden dit website for fejl og mangler, brug eksempelvis Googles eget værktøj Google Search Console.

Virkningen af SEO

Der er mange tiltag der skal være på plads og som skal arbejdes med når de drejer sig om SEO, og virkningen vil ofte komme an på, hvor du starter. Er du en helt ny hjemmeside kan der gå lidt tid før du ligger nummer 1 i resultaterne på søgemaskinerne. Under hvert enkelt punkt i arbejdes med SEO er der mange opgaver og ting, som man skal være opmærksom på. På nedenstående billede kan du se de vigtigste faktorer, som skal være tilstede hvis man ønsker at optimer ens hjemmeside.

Hvor og hvad du skal starte med afhænger af, hvilken situation du er i og hvilke mål du har sat dig. Overvej altid hvilket område, hvor du kan skabe størst forandring med SEO.

Hvorfor skal du arbejde med SEO?

Det skal du for at tiltrække ny trafik til din hjemmeside, og dermed flere kunder. De som søger, søger ikke på din hjemmeside og det er netop dem du gerne vil have ind på dit site. Ved at lave SEO på dit site, er der større mulighed for at tiltrække ny trafik til dit site. I følge Advanced Web Ranking får det første organiske resultat på Google ca. 1/3 del af trafikken. Efterfølgende falder trafikken for hver plads man rykker ned. Det er derfor vigtigt at sigte efter at ligge i toppen, for at øge synligheden for ens forretning.  

Om målet er at sælge en service som cykelhandleren, rådgivning eller salg af produkter måske legetøj eller køkkenudstyr – så handler det om at skabe en konvertering.

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Bredgade 19E, 1tv 1260 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: [email protected]
CVR: 37296783

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.