Opdateret 12. august 2021 af Peter Klitkou

Lokal SEO til Google i dit lokalområde | Få guiden her

Der er hård konkurrence om at ligge øverst i søgeresultaterne på Google, men der er heldigvis også mange redskaber og værktøjer, så man kan være med i konkurrencen.

En af dem er det man kalder Lokal SEO, og det er den del af SEO-arbejdet, der skal hjælpe dig og din virksomhed med at rangere højt i søgeresultaterne på Google i dit lokalområde.

Vi har lavet en kort og præcis guide til, hvilke elementer du skal tage højde for, når du skal til at arbejde med lokal SEO. 

Lokal SEO til Google i dit lokalområde | Få guiden her

Kom frem på Google dér, hvor din forretning er

Lad os starte med en af de lavthængende frugter. I arbejdet med lokal SEO er en af de første ting man skal gøre, at oprette en profil med din virksomhed på Google My Business (GMB). 

Google My Business er, som navnet indikerer et Google værktøj, som hjælper din forretning med at dukke frem i søgeresultater, når folk søger i området, hvor din butik eller forretning findes.

Har du eksempelvis en sushi restaurant i Lyngby, så kan din restaurant potentielt dukke frem på lokal SEO, hvis nogen søger på “sushi restaurant i Lyngby”.

Det er altså en nem måde at få nye kunder ind fra gaden, som ikke vidste at du eksisterede. Og det er til og med gratis at oprette en profil på GMB. 

Nedenfor kan du se, hvor ens GMB-profil dukker frem i en google-søgning.

Pk medier markedsføring

Det er vigtigt at opdatere sin profil med de rette oplysninger. Det gælder alt fra adresse, åbningstider, telefonnumre, men også billeder og opslag á la det du måske ligger på Facebook.

På den måde viser du Google, at din profil er relevant for folk at se. 

En anden ting, der er specielt ved GMB, er at man som bruger kan komme med forslag til ændringer.

Det kan eksempelvis være at man, som bruger, opdager, at en butik har lukket, selvom den burde være åben.

Disse ændringer skal man løbende godkende eller afvise, så det er vigtigt at være opmærksom på sin GMP-profil. Men gør du et godt stykke arbejde med den, så vil din strategi med Lokal SEO give pote. 

Optimér dit site på bedste vis

Det er vigtigt at din hjemmeside er optimeret efter Lokal SEO. Det vil sige at du både skal have nogle gode onpage sider, som optimerer efter det område eller den by din butik, restaurant eller virksomhed ligger i.

Men det drejer sig også om, at have styr på det man normalt kalder teknisk søgemaskineoptimering.

Det drejer sig eksempelvis om url’er, sidetitler og metabeskrivelser – de elementer skal nemlig også være optimeret efter Lokal SEO. 

Hold dine kontaktoplysninger opdateret

Udover at sørger for at dine kontaktoplysninger er rigtige på din GMB-profil, så skal du også sørger for det på din hjemmeside.

De fleste har som minimum deres kontaktoplysninger i footeren. For at optimere efter Lokal SEO skal du have disse oplysninger med: Navn på virksomhed, adresse, telefonnummer og email.

Stemmer disse oplysninger overens med dem, du har på din GMB-profil, så giver det et plus i bogen hos Google, og det øger dine chancer for at rangere højt på Lokal SEO → som er målet!

Kan lokal SEO betale sig?

Du tænker sikkert, at det ikke har den store betydning, men flere SEO bureauer nævner det fortsat. Kan det virkelig betale sig, at få optimeret sin egen hjemmeside efter lokal SEO?

Optimering af lokal SEO giver mange fordele, både for at din søgemaskine vælger at fremvise dig i dit nærområde, men også med henblik på at optimere således at brugeren kan finde din placering, åbningstider og andre vigtige informationer.

Optimeringen og informationerne er vigtige i en beslutningsproces for en modtager, idet du risikerer, at brugeren fravælger din side, hvis der blot er mangel på information på Google. Med optimering af din lokal SEO hjælper du, som sagt, også søgemaskinen teknisk til at placere dig højt i søgeresultaterne, hvilket gavner dig og dine muligheder for flere besøgende på din hjemmeside og dermed på sigt konverteringer.

Skal du have hjælp til lokal SEO?

Hvis det virker lettere uoverskueligt at sætte sig helt ind i, hvad lokal SEO er, eller hvis du ønsker hjælp til, at få styr på din lokal SEO, så er du velkommen til at kontakte PK Medier, et SEO bureau med specialisering indenfor søgemaskineoptimering på alle kanter og leder.

En rådgivning fra professionelle kan netop give dig større chance for at udnytte det fulde potentiale for din virksomhed og dets lokale tilstedeværelse, så du kan få endnu større synlighed på Google.

 

Hvor kan jeg få hjælp til SEO?
Du kan kontakte et SEO bureau, som kan hjælpe dig med din generelle SEO strategi og din lokal SEO, så du kan rangere højt i søgeresultaterne i dit nærområde. PK medier er lokaliseret i København, men er et bureau, som hjælper hele landet over med søgemaskine optimering. 
Hvorfor skal jeg komme frem i mit nærområde?
Ved at komme frem i søgeresultaterne i dit område gør du potentielle kunder opmærksom på din virksomhed, og du bliver relevant for modtageren, når du befinder dig nær dem. Fx hvis du er en smørrebrødsrestaurant på Frederiksberg, så kommer du frem ved søgninger på smørrebrød, når folk befinder sig på Frederiksberg.
Hvordan kommer jeg frem på Google i mit område?
Du skal først oprette dig i Google My Business (GMB), hvor Google hjælper dig frem i de lokale søgeområder. Det er vigtigt at have opdateret sin lokation og generelle oplysninger. Du skal optimere og skrive flere af dine SEO sider med fokus på dit område, så Google ved at du er ekspert i netop dit område.
Er mine kontaktoplysninger vigtige for lokal SEO?
Det er vigtigt konstant at være opdateret i sine oplysninger i alt fra telefonnummer, åbningstider og adresse. Det viser Google at du er relevant og opdateret og giver et plus i Google bogen. Det er ligeledes vigtigt, at have opdateret sine oplysninger; adresse, virksomhedens navn, telefonnummer i footeren på din hjemmeside, så Google kan aflæse din relevans for lokalområdet.
Er det gratis at være aktiv lokalt med SEO?
Det er gratis at oprette sig med Google My Business (GMB), og herefter gratis at følge med i sin udvikling. Vi vil dog anbefale at kontakte et professionelt SEO bureau, som kan rådgive dig i brugen af lokal SEO, så du opnår størst mulig effektivitet. 
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-down