Lokal SEO - Din guide til større synlighed på Google

Der er hård konkurrence om at ligge øverst i søgeresultaterne på Google, men der er heldigvis også mange redskaber og værktøjer, så man kan være med i konkurrencen - forstå først og fremmest lokal SEO.
Af 
Lokal SEO til Google i dit lokalområde | Få guiden her

En af dem er det, man kalder Lokal SEO optimering, og det er den del af SEO-arbejdet, der skal hjælpe dig og din virksomhed med at rangere højt i søgeresultaterne og opnå synlighed på Google i dit lokalområde.

Vi har lavet en kort og præcis guide til, hvilke elementer du skal tage højde for, når du skal til at arbejde med lokal SEO.

Skal vi gøre (noget af) SEO arbejdet?

Ingen løbende bindingsperiode
Fuld gennemsigtighed

En fast kontaktperson

seo teksterPK Medier seo bureau

Kom frem på Google dér, hvor din forretning er

Lad os starte med en af de lavthængende frugter. I arbejdet med lokal SEO er en af de første ting man skal gøre, at oprette en profil med din virksomhed på Google My Business (GMB).

Google My Business er, som navnet indikerer et Google værktøj, som hjælper din forretning med at dukke frem i søgeresultater, når folk søger i området, hvor din butik eller forretning findes.

Har du eksempelvis en sushi restaurant i Lyngby, så kan din restaurant potentielt dukke frem på lokal SEO, hvis nogen søger på “sushi restaurant i Lyngby”.

Det er altså en nem måde at få nye kunder ind fra gaden, som ikke vidste at du eksisterede. Og det er til og med gratis at oprette en profil på GMB.

Nedenfor kan du se, hvor ens GMB-profil dukker frem i en google-søgning.

lokal seo

Det er vigtigt at opdatere sin profil med de rette oplysninger. Det gælder alt fra adresse, åbningstider, telefonnumre, men også billeder og opslag á la det du måske ligger på Facebook.

På den måde viser du Google, at din profil er relevant for folk at se.

En anden ting, der er specielt ved GMB, er at man som bruger kan komme med forslag til ændringer.

Det kan eksempelvis være at man, som bruger, opdager, at en butik har lukket, selvom den burde være åben.

Disse ændringer skal man løbende godkende eller afvise, så det er vigtigt at være opmærksom på sin GMB-profil. Men gør du et godt stykke arbejde med den, så vil din strategi med lokal SEO give pote.

Optimér dit site på bedste vis

Det er vigtigt, at din hjemmeside er optimeret efter Lokal SEO for at opnå synlighed på Google. Det vil sige, at du både skal have nogle gode on-page sider, som optimerer efter det område eller den by din butik, restaurant eller virksomhed ligger i.

Men det drejer sig også om, at have styr på det man normalt kalder teknisk søgemaskineoptimering.

Det drejer sig eksempelvis om URL’er, sidetitler og metabeskrivelser – de elementer skal nemlig også være optimeret efter Lokal SEO. Med en god SEO side vil din hjemmeside klare sig langt bedre på lokale søgeresultater og få flere organiske resultater på søgemaskiner som Google.

Du kan forbedre din URL efter lokal SEO ved at inkludere geografiske søgeord og samtidig sørge for, at den ikke indeholder lange og forvirrende ord. En URL skal nemlig være så præcis og konkret som mulig, for at Google hurtigt kan se, hvad siden omhandler.

Det samme gælder for din sides metatekst og sidetitel. Disse tekster skal kort og præcist kunne repræsentere din hjemmeside, du bør derfor forsøge at få lokale søgeord ind i disse beskrivelser.

Det er også vigtigt, at du har styr på din sides header, altså de overskrifter som findes på din side. Disse kan også optimeres efter lokal SEO, ved at få relevante og lokale søgeord med. På den måde, vil Google hurtigt kunne kigge på disse, og bedømme om siden er relevant for en lokal søgning.

Lokale landingssider er sider, som bliver lavet specifikt til kunder, som søger efter et produkt og en placering sammen. Det er ikke nødvendigt at lave en landingsside til hvert produkt eller placering, dog er det en god idé at prøve at få flere lokale søgeord med på flere sider.

lokal seo

Hos PK Medier hjælper vi virksomheder med alle parametrer inden for SEO - herunder også den lokale del. Kontakt os i dag for at høre mere.

NAP oplysninger

NAP står for Name, Address og Phone. Det er vigtigt, at disse tre oplysninger om din virksomhed hele tiden er opdateret på Google My Business og på din hjemmeside. På den måde giver du Google en klar indikator for, hvor din virksomhed befinder sig, og hvordan man kan komme i kontakt med dig.

Det er en god idé også at oplyse om din virksomheds e-mail adresse. Det er vigtigt, at disse oplysninger er ens på de sider, hvor dine virksomhedsoplysninger står, så Google ikke bliver forvirret over, hvad der er korrekt.

Typisk vil NAP oplysningerne stå i footeren nederst på din hjemmeside og på siderne “Kontakt” eller “Om os”.

Linkbuilding gennem lokale søgeord

Linkbuilding er en meget vigtig del af dit SEO arbejde, da links til og fra din hjemmeside er med til at bedømme, hvor troværdig og autoritær dine sider er i Googles øjne. Hvis du benytter dig af mange interne og eksterne links af høj kvalitet, vil Google bedømme din virksomhed som værende relevant for brugerens søgeresultater.

Via SEO værktøjer, såsom Ahrefs, kan du tjekke, hvilke links din og dine konkurrenter benytter sig af. Her kan du se, hvilke links som har en høj relevans og troværdighed, og som derfor er gode at bruge. For at optimere din lokale SEO, er det en god idé at få links fra hjemmesider i dit nærområde, for at få din virksomhed til at rangere højere og opnå synlighed på google indenfor bestemte søgeord.

Læs meget mere om, hvordan du bedst benytter dig af linkbuilding.

få organisk trafik med lokal SEO

Hvis du skal have hjælp med lokal SEO eller linkbuilding, så er du velkommen til at kontakte os.

Optimering af CTR

CTR står for Click Through Rate og betyder kort sagt, at jo flere som klikker sig ind på din hjemmeside fra Googles søgeresultater, jo mere troværdig og relevant bliver din hjemmeside for Google, i forhold til de søgeord som trafikken kommer fra.

Det er derfor relevant at kigge på, hvordan brugerne interagerer på din hjemmeside, og hvordan du sørger for at vise brugerne, at det netop er din hjemmeside, de skal klikke ind på i stedet for konkurrenternes. CTR handler derfor om brugeradfærd, og ved at forbedre din CTR vil Google se din hjemmeside som troværdig og som værende den side, som giver det mest relevante resultat.

Det handler derfor om at tiltrække en stor trafik til din hjemmeside. Dette kan blandt andet gøres ved at tilføje ord som “billig”, “gratis”, “tilbud”, “kun i dag” og så videre i din metatekst. Dette kan få din hjemmeside til at skille sig ud fra konkurrenterne og få flere til at klikke ind på din side.

Du kan benytte dig af Google Search Console, som lader dig måle og følge din hjemmesides udvikling og præstation. Her kan du hurtigt se hvilke tiltag som giver det bedste resultat, og se nærmere på, hvad dine brugere søger på for at finde din hjemmeside.

Hold dine kontaktoplysninger opdateret

Udover at sørger for at dine kontaktoplysninger er rigtige på din GMB-profil, så skal du også sørger for det på din hjemmeside.

De fleste har som minimum deres kontaktoplysninger i footeren. For at optimere efter Lokal SEO skal du have disse oplysninger med: Navn på virksomhed, adresse, telefonnummer og email.

Stemmer disse oplysninger overens med dem, du har på din GMB-profil, så giver det et plus i bogen hos Google, og det øger dine chancer for at rangere højt på Lokal SEO → som er målet!

Kan lokal SEO betale sig?

Du tænker sikkert, at det ikke har den store betydning, men flere SEO bureauer nævner det fortsat. Kan det virkelig betale sig, at få optimeret sin egen hjemmeside efter lokal SEO?

Optimering af lokal SEO giver mange fordele, både for at din søgemaskine vælger at fremvise dig i dit nærområde, men også med henblik på at optimere således at brugeren kan finde din placering, åbningstider og andre vigtige informationer.

Optimeringen og informationerne er vigtige i en beslutningsproces for en modtager, idet du risikerer, at brugeren fravælger din side, hvis der blot er mangel på information på Google. Med optimering af din lokal SEO hjælper du, som sagt, også søgemaskinen teknisk til at placere dig højt i søgeresultaterne, hvilket gavner dig og dine muligheder for flere besøgende på din hjemmeside og dermed på sigt konverteringer.

Skal du have hjælp til lokal SEO?

Hvis det virker lettere uoverskueligt at sætte sig helt ind i, hvad lokal SEO er, eller hvis du ønsker hjælp til, at få styr på din lokal SEO, så er du velkommen til at kontakte PK Medier, et SEO bureau med specialisering indenfor søgemaskineoptimering på alle kanter og leder.

En rådgivning fra professionelle kan netop give dig større chance for at udnytte det fulde potentiale for din virksomhed og dets lokale tilstedeværelse, så du kan få endnu større synlighed på Google.

Gode råd til optimering af lokal SEO:

Ønsker du optimering af lokal SEO? Nedenstående kommer vi med forslag til, hvad du skal være ekstra opmærksom på, når du skal opnå synlighed på google.

Det er altafgørende, hvis man ønsker optimering af lokal SEO er søgeord. Som nævnt ovenfor er søgeord en essentiel del af at opnå en bedre placering i søgemaskiner, og hvis du ikke benytter de rigtige søgeord, vil du aldrig komme opnå succes indenfor området.

Det kan være svært at vide, hvilke søgeord du bør benytte til optimering. Først og fremmest skal du benytte værktøjer, som man kan købe adgang til, der har til formål at gøre det muligt at finde ud af, hvilke søgeord du bør benytte til lokal SEO optimering.

Hvis du ikke har adgang til disse værktøjer eller er i tvivl om, hvordan du benytter dem kan du med fordel betale en ekspert for at overtage arbejdet for dig. Selvom det i mange tilfælde er en dyr omkostning, vil du spare penge på selv at skulle købe adgang til værktøjerne og dernæst sætte dig ind i, hvordan man benytter dem.

Det er også vigtigt, at du kender din virksomheds tone of voice, for at kunne opnå optimering af lokal SEO. Hvis din tone of voice ikke stemmer overens med, hvilke værdier du og din virksomhed har, vil det blive svært at opnå succes.

Lokal SEO er som nævnt et godt værktøj til at skabe resultater og vækste i din virksomhed, og langt de fleste der hitter indenfor området oplever stor succes med det.

Først og fremmest er det vigtigt, at du overvejer, om du eller dine kollegaer kan varetage opgaven selv. Det kan være en stor størrelse at have med at gøre, hvorfor du det kræver ekspertise og erfaring, før man kan blive rigtig dygtig indenfor området. Læs mere om SEO konsulenter nedenfor.

Gratis SEO analyse til lokal SEO  🔍
Få gratis SEO analyse af din lokale SEO udarbejdet af PK Mediers specialister. Det er helt uforpligtende.
Få gratis analyse
PK Medier hjælper med lokal SEO

Brug for hjælp fra en ekspert?

Hvis du eller din kollegaer ikke oplever at have erfaring og den rette ekspertise indenfor området, kan det derfor være en fordel at hente hjælp udefra. Ved at betale en konsulent til optimering af din virksomheds SEO på lokal plan, vil du være sikker på, at du vil få gode resultater ud af det og opnå synlighed på google.

Selvom en konsulent kan være er en dyr omkostning for en virksomhed, er det i langt de fleste tilfælde en succesoplevelse at få hjælp udefra. Dermed undgår du, at du og dine kollegaer skal bruge lønkroner på først og fremmest at blive dygtige til optimering af lokal SEO, og derefter bruge mange arbejdstimer på, at udføre det rigtigt.

Langt de fleste oplever, at en investering i en ekspert, som kan hjælpe din virksomhed med optimering af lokal SEO, er en god investering og skaber fantastiske resultater i virksomheden.

Hos PK Medier er vi eksperter inden for søgemaskineoptimering, og du kan med fordel kontakte os til en en uforpligtende samtale, hvis du ønsker eksperthjælp til lokal SEO optimering.

Få hjælp til SEO

Hvad end det er lokal SEO, du behøver hjælp til, eller måske noget mere grundlæggende, så findes der mange muligheder for at få hjælp. Du kan eksempelvis søge hjælp hos et erfarent SEO firma, som os hos PK Medier, hvor du kan få svar på praktiske spørgsmål, men du kan også vælge at få noget læring.

Det er nemlig også muligt at tage et SEO kursus af forskellige sværhedsgrader - det kan både være SEO for begyndere, for mere øvede eller for eksperterne, som er nygerrige på at høre mere om, hvad der rører sig inden for søgemaskineoptimering ude omkring i verden, og ikke mindst på det danske marked.

Med SEO undervisning kan du både blive klogere på lokal SEO, on-page og off-page, linkbuilding, teknisk søgemaskineoptimering og meget mere, som kan være nyttigt at anvende og måske også vigtigt for din virksomheds og din hjemmesides udvikling.

Vil du til tops og opnå maksimal synlighed på Google, så kræver det en masse arbejde, og det kræver også vedligeholdelses, så det kan være en godel at få ordnet sin søgemaskineoptimering eksternt, således at du kan fokusere på netop det, du er god til. Et professionelt SEO bureau kan påtage sig opgaven med content, teknisk og lokal SEO, samt linkbuilding, vedligholedelse og meget mere.

Kontakt os i dag, hvis du vil høre mere om, hvad vi, som erfarent bureau inden for søgemaskineoptimering, kan gøre for dig, din virksomhed og din hjemmeside, så du kan stryge til tops på alle relevante søgeord og få succes på din side - både med antal besøgende, med konverteringer og med mere salg.

Meget mere end lokal SEO

Hos PK Medier har vi erfaringer med mange forskellige discipliner, og derfor kan vi hjælpe dig med meget mere end bare lokal SEO. Som nævnt ovenfor, så kan vi hjælpe dig med alle aspekter inden for søgemaskineoptimering, både det tekniske, det indholdsmæssige og linkbuilding mellem dine sider og opbygning af din sides autoritet.

Selvom lokal søgemaskineoptimering er vigtigt, så er indholdet på din side alligevel vigtigere. Skal du have mere salg, flere besøgende og eller flere konverteringer, så er det også afgørende med en hjemmeside, der bare spiller på alle parametre.

Du kan med fordel lave lokal SEO, men får du også inkorporeret en god video af dig og eller dine ansatte eller medarbejdere, der fortæller om din virksomhed, jeres produkt eller jeres service, så vil det have en overbevisende betydning for de besøgende, der vil se din hjemmeside som værende autoritær og et godt sted at handle.

Hos PK Medier kan vi sagtens hjælpe dig med videoproduktion og meget mere, hvis dette skulle være af interesse.

Nå ud til flere lokalområder

Selvom lokal seo optimering måske lyder lidt snævert, da det primært drejer sig om at opnå synlighed på Google for dem, der befinder sig i nærområdet af din virksomhed, så er det bredere end som så. Det kan være, at din virksomhed befinder sig i flere byer og endda over hele landet, og din hjemmeside skal selvfølgelig være synlig i alle relevante afkroge. 

Det kan derfor være en god idé at danne sig et overblik over, hvilke byer eller områder, som er relevante og dermed lægge en strategi for, hvor du gerne vil opnå synlighed henne. 

Når du har dannet dig et godt overblik, er det på med arbejdshandsken og frem med tasteturet. Det kan nemlig være en god idé, at du sørger for at have en side på din hjemmeside, til hver by. På den måde specificerer du søgeintentionen og rammer alle målgrupper i alle lokale områder, som er relevante for din virksomhed. 

Det kan eksempelvis være, at det drejer sig om en kæde af butikker, restauranter eller klinikker, som skal tiltrække kunder, gæster eller klienter. De er måske kun interesserede i at finde tilbud i deres egen hjemby, hvorfor det her er vigtigt at nå ud til dem ved at markedsføre hver enkelt side til den pågældende by eller område. 

Dermed ikke sagt at du skal oprette en ny hjemmeside for hver by, men blot lave en landingsside, hvor byen står i URL'en og overskriften. Et godt råd til lokal seo og generelt til søgemaskineoptimering er, at fokusere hver side på bestemte søgeord, så du skriver fokuseret og så du opnår større synlighed på google indenfor de specifikke søgeord. 

Det gælder generelt når det kommer til indholdet på dine sider og dine seo-tekster. Nemlig at du optimerer hver tekst efter en primær søgefrase eller ord, og støtter det op med multiord, der relaterer sig til det primære. 

Hvis det virker lidt uoverskueligt og du ikke har tid til at sætte dig ordentligt ind i alle processerne, så kan du med fordel søge hjælp og rådgivning. Vi er et seo-bureau fyldt med eksperter og specialister i lokal seo og meget mere, så vi står altid klar til at hjælpe ved at dele ud af vores erfaringer og gode råd.

Lokal SEO FAQ

Hvor kan jeg få hjælp til SEO?
Du kan kontakte et SEO bureau, som kan hjælpe dig med din generelle SEO strategi og din lokal SEO, så du kan rangere højt i søgeresultaterne i dit nærområde. PK medier er lokaliseret i København, men er et bureau, som hjælper hele landet over med søgemaskine optimering. 
Hvorfor skal jeg komme frem i mit nærområde?
Ved at komme frem i søgeresultaterne i dit område gør du potentielle kunder opmærksom på din virksomhed, og du bliver relevant for modtageren, når du befinder dig nær dem. Fx hvis du er en smørrebrødsrestaurant på Frederiksberg, så kommer du frem ved søgninger på smørrebrød, når folk befinder sig på Frederiksberg.
Hvordan kommer jeg frem på Google i mit område?
Du skal først oprette dig i Google My Business (GMB), hvor Google hjælper dig frem i de lokale søgeområder. Det er vigtigt at have opdateret sin lokation og generelle oplysninger. Du skal optimere og skrive flere af dine SEO sider med fokus på dit område, så Google ved at du er ekspert i netop dit område.
Er mine kontaktoplysninger vigtige for lokal SEO?
Det er vigtigt konstant at være opdateret i sine oplysninger i alt fra telefonnummer, åbningstider og adresse. Det viser Google at du er relevant og opdateret og giver et plus i Google bogen. Det er ligeledes vigtigt, at have opdateret sine oplysninger; adresse, virksomhedens navn, telefonnummer i footeren på din hjemmeside, så Google kan aflæse din relevans for lokalområdet.
Er det gratis at være aktiv lokalt med SEO?
Det er gratis at oprette sig med Google My Business (GMB), og herefter gratis at følge med i sin udvikling. Vi vil dog anbefale at kontakte et professionelt SEO bureau, som kan rådgive dig i brugen af lokal SEO, så du opnår størst mulig effektivitet. 

Angivelse af kilder og test

  • Neil Patel har lavet denne guide, som du også kan læse - læs den her.
  • Ahrefs har lavet 13 tips og tricks, som man kan følge, for at lave god content til ens hjemmeside. Læs tipsene her.

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 5 / 5. Optælling af stemmer: 4

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-downmenu-circlecross-circle