Hvis du gerne vil ligge øverst i søgeresultaterne på Google, er det en god idé at kende til lokal SEO. Her gennemgår vi de vigtigste elementer, som øger din synlighed på søgemaskinerne.
Lokal SEO er den del af SEO-arbejdet, der skal hjælpe dig og din virksomhed med at rangere højt i søgeresultaterne på Google i dit lokalområde. Vi har lavet en kort og præcis guide til, hvilke elementer du skal tage højde for, når du skal til at arbejde med dette område indenfor SEO.
Lad os starte med en af de lavthængende frugter. En af de første ting man skal gøre, er at oprette en profil med din virksomhed på Google My Business (GMB).
Google My Business er, som navnet indikerer et Google værktøj, som hjælper din forretning med at dukke frem i søgeresultater, når folk søger i området, hvor din butik eller forretning findes.
Har du eksempelvis en sushi restaurant i Lyngby, så kan din restaurant potentielt dukke frem på lokal SEO, hvis nogen søger på “sushi restaurant i Lyngby”.
Det er altså en nem måde at få nye kunder ind fra gaden, som ikke vidste at du eksisterede. Og det er til og med gratis at oprette en profil på GMB.
Nedenfor kan du se, hvor ens GMB-profil dukker frem i en google-søgning.
Det er vigtigt at opdatere sin profil med de rette oplysninger. Det gælder alt fra adresse, åbningstider, telefonnumre, men også billeder og opslag á la det du måske ligger på Facebook.
På den måde viser du Google, at din profil er relevant for folk at se.
En anden ting, der er specielt ved GMB, er at man som bruger kan komme med forslag til ændringer.
Det kan eksempelvis være at man, som bruger, opdager, at en butik har lukket, selvom den burde være åben.
Disse ændringer skal man løbende godkende eller afvise, så det er vigtigt at være opmærksom på sin GMP-profil. Men gør du et godt stykke arbejde med den, så vil din strategi med lokal SEO give pote.
Det er vigtigt, at din hjemmeside er optimeret efter lokal SEO. Det vil sige, at du både skal have nogle gode on-page sider, som optimerer efter det område eller den by din butik, restaurant eller virksomhed ligger i.
Men det drejer sig også om, at have styr på det man normalt kalder teknisk søgemaskineoptimering.
Det drejer sig eksempelvis om URL’er, sidetitler og metabeskrivelser – de elementer skal nemlig også optimeres. Med en god SEO side vil din hjemmeside klare sig langt bedre på lokale søgeresultater og få flere organiske resultater på søgemaskiner som Google.
Du kan forbedre din URL ved at inkludere geografiske søgeord og samtidig sørge for, at den ikke indeholder lange og forvirrende ord. En URL skal nemlig være så præcis og konkret som mulig, for at Google hurtigt kan se, hvad siden omhandler.
Det samme gælder for din sides metatekst og sidetitel. Disse tekster skal kort og præcist kunne repræsentere din hjemmeside, du bør derfor forsøge at få lokale søgeord ind i disse beskrivelser.
Det er også vigtigt, at du har styr på din sides header, altså de overskrifter som findes på din side. Disse kan også optimeres efter lokal SEO, ved at få relevante og lokale søgeord med. På den måde, vil Google hurtigt kunne kigge på disse, og bedømme om siden er relevant for en lokal søgning.
Lokale landingssider er sider, som bliver lavet specifikt til kunder, som søger efter et produkt og en placering sammen. Det er ikke nødvendigt at lave en landingsside til hvert produkt eller placering, dog er det en god idé at prøve at få flere lokale søgeord med på flere sider.
NAP står for Name, Address og Phone. Det er vigtigt, at disse tre oplysninger om din virksomhed hele tiden er opdateret på Google My Business og på din hjemmeside. På den måde giver du Google en klar indikator for, hvor din virksomhed befinder sig, og hvordan man kan komme i kontakt med dig.
Det er en god idé også at oplyse om din virksomheds e-mail adresse. Det er vigtigt, at disse oplysninger er ens på de sider, hvor dine virksomhedsoplysninger står, så Google ikke bliver forvirret over, hvad der er korrekt.
Typisk vil NAP oplysningerne stå i footeren nederst på din hjemmeside og på siderne “Kontakt” eller “Om os”.
Linkbuilding er en meget vigtig del af lokal SEO, da links til og fra din hjemmeside er med til at bedømme, hvor troværdig og autoritær dine sider er i Googles øjne. Hvis du benytter dig af mange interne og eksterne links af høj kvalitet, vil Google bedømme din virksomhed som værende relevant for brugerens søgeresultater.
Via SEO værktøjer, såsom Ahrefs, kan du tjekke, hvilke links din og dine konkurrenter benytter sig af. Her kan du se, hvilke links som har en høj relevans og troværdighed, og som derfor er gode at bruge. For at optimere din lokale SEO, er det en god idé at få links fra hjemmesider i dit nærområde, for at få din virksomhed til at rangere højere indenfor bestemte søgeord.
Læs meget mere om, hvordan du bedst benytter dig af linkbuilding.
Indefor lokal SEO bruger man begrebet CTR. Det står for Click Through Rate og betyder kort sagt, at jo flere som klikker sig ind på din hjemmeside fra Googles søgeresultater, jo mere troværdig og relevant bliver din hjemmeside for Google, i forhold til de søgeord som trafikken kommer fra.
Det er derfor relevant at kigge på, hvordan brugerne interagerer på din hjemmeside, og hvordan du sørger for at vise brugerne, at det netop er din hjemmeside, de skal klikke ind på i stedet for konkurrenternes. CTR handler derfor om brugeradfærd, og ved at forbedre din CTR vil Google se din hjemmeside som troværdig og som værende den side, som giver det mest relevante resultat.
Det handler derfor om at tiltrække en stor trafik til din hjemmeside. Dette kan blandt andet gøres ved at tilføje ord som “billig”, “gratis”, “tilbud”, “kun i dag” og så videre i din metatekst. Dette kan få din hjemmeside til at skille sig ud fra konkurrenterne og få flere til at klikke ind på din side.
Du kan benytte dig af Google Search Console, som lader dig måle og følge din hjemmesides udvikling og præstation. Her kan du hurtigt se hvilke tiltag som giver det bedste resultat, og se nærmere på, hvad dine brugere søger på for at finde din hjemmeside.
Udover at sørger for at dine kontaktoplysninger er rigtige på din GMB-profil, så skal du også sørger for det på din hjemmeside.
De fleste har som minimum deres kontaktoplysninger i footeren. For at optimere efter Lokal SEO skal du have disse oplysninger med: Navn på virksomhed, adresse, telefonnummer og email.
Stemmer disse oplysninger overens med dem, du har på din GMB-profil, så giver det et plus i bogen hos Google, og det øger dine chancer for at rangere højt på de organiske søgeresultater → som er målet!
Du tænker sikkert, at det ikke har den store betydning, men flere SEO bureauer nævner det fortsat. Kan det virkelig betale sig, at bruge lokal på sin egen hjemmeside?
Der er mange fordele ved denne form for optimering af dit site, både for at din søgemaskine vælger at fremvise dig i dit nærområde, men også med henblik på at optimere således at brugeren kan finde din placering, åbningstider og andre vigtige informationer.
Optimeringen og informationerne er vigtige i en beslutningsproces for en modtager, idet du risikerer, at brugeren fravælger din side, hvis der blot er mangel på information på Google. Du hjælper, som sagt, også søgemaskinen teknisk til at placere dig højt i søgeresultaterne, hvilket gavner dig og dine muligheder for flere besøgende på din hjemmeside og dermed på sigt konverteringer.
Ønsker du optimering af lokal SEO? Nedenstående kommer vi med forslag til, hvad du skal være ekstra opmærksom på, når du skal foretage denne optimering.
De vigtigste punkter er:
Det alt afgørende, er søgeord. Som nævnt ovenfor er søgeord en essentiel del af selve optimeringen, og hvis du ikke benytter de rigtige søgeord, vil du aldrig opnå succes indenfor området. Det kan være svært at vide, hvilke søgeord du bør benytte til optimering.
Først og fremmest skal du benytte værktøjer, som man kan købe adgang til, der har til formål at gøre det muligt at finde ud af, hvilke søgeord du bør benytte til optimering af lokal SEO.
Det er også vigtigt, at du kender din virksomheds tone of voice, for at kunne tilpasse SEO tekstforfatningen. Hvis din tone of voice ikke stemmer overens med, hvilke værdier du og din virksomhed har, vil det blive svært at opnå succes.
At gøre brug af lokal SEO er som nævnt et godt værktøj til at skabe vækst og resultater i din virksomhed, og det er langt fra de fleste der hitter indenfor den type optimering, som oplever stor succes med det.
Det er dertil vigtigt, at du overvejer, om du eller dine kollegaer kan varetage opgaven selv. Det kan være en stor størrelse at have med at gøre, hvorfor det kræver ekspertise og erfaring, før man kan blive rigtig dygtig indenfor området. Læs mere om SEO konsulenter nedenfor.
Find os her.
Adresse: Strandlodsvej 6B, 2. th., 2300 København S.
Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783