Opdateret 12. august 2021 af Peter Klitkou

Lokal SEO - Din guide til større synlighed på Google

Der er hård konkurrence om at ligge øverst i søgeresultaterne på Google, men der er heldigvis også mange redskaber og værktøjer, så man kan være med i konkurrencen. Forstå først og fremmest lokal SEO.

Skal vi gøre (noget af) SEO arbejdet?

Ingen løbende bindingsperiode
Fuld gennemsigtighed

Garanti for første side på Google (se mere)

Peter lokal seoPeter lokal seo mobil

En af dem er det man kalder Lokal SEO, og det er den del af SEO-arbejdet, der skal hjælpe dig og din virksomhed med at rangere højt i søgeresultaterne på Google i dit lokalområde.

Vi har lavet en kort og præcis guide til, hvilke elementer du skal tage højde for, når du skal til at arbejde med lokal SEO. 

Lokal SEO til Google i dit lokalområde | Få guiden her

Kom frem på Google dér, hvor din forretning er

Lad os starte med en af de lavthængende frugter. I arbejdet med lokal SEO er en af de første ting man skal gøre, at oprette en profil med din virksomhed på Google My Business (GMB). 

Google My Business er, som navnet indikerer et Google værktøj, som hjælper din forretning med at dukke frem i søgeresultater, når folk søger i området, hvor din butik eller forretning findes.

Har du eksempelvis en sushi restaurant i Lyngby, så kan din restaurant potentielt dukke frem på lokal SEO, hvis nogen søger på “sushi restaurant i Lyngby”.

Det er altså en nem måde at få nye kunder ind fra gaden, som ikke vidste at du eksisterede. Og det er til og med gratis at oprette en profil på GMB. 

Nedenfor kan du se, hvor ens GMB-profil dukker frem i en google-søgning.

Pk medier markedsføring

Det er vigtigt at opdatere sin profil med de rette oplysninger. Det gælder alt fra adresse, åbningstider, telefonnumre, men også billeder og opslag á la det du måske ligger på Facebook.

På den måde viser du Google, at din profil er relevant for folk at se. 

En anden ting, der er specielt ved GMB, er at man som bruger kan komme med forslag til ændringer.

Det kan eksempelvis være at man, som bruger, opdager, at en butik har lukket, selvom den burde være åben.

Disse ændringer skal man løbende godkende eller afvise, så det er vigtigt at være opmærksom på sin GMP-profil. Men gør du et godt stykke arbejde med den, så vil din strategi med Lokal SEO give pote. 

Første side eller uden beregning 🚀
Med erfaring fra mere end 200 SEO-cases ved vi, hvad der skal til for at komme øverst i søgeresultaterne.
 
Derfor stiller vi en garanti for, at du kommer på første side på Google med aftalte keywords - indenfor den definerede periode. 
 
Ingen SEO-projekter er ens, og derfor kræver målsætningen en gennemgang af netop din case.
 
Det er ikke muligt at forudsige præcise placeringer, da Google er dynamisk, men er du ikke på første side inden deadline – arbejder vi uden beregning, indtil du er.

Optimér dit site på bedste vis

Det er vigtigt, at din hjemmeside er optimeret efter Lokal SEO. Det vil sige, at du både skal have nogle gode on-page sider, som optimerer efter det område eller den by din butik, restaurant eller virksomhed ligger i.

Men det drejer sig også om, at have styr på det man normalt kalder teknisk søgemaskineoptimering.

Det drejer sig eksempelvis om URL’er, sidetitler og metabeskrivelser – de elementer skal nemlig også være optimeret efter Lokal SEO. Med en god SEO side vil din hjemmeside klare sig langt bedre på lokale søgeresultater og få flere organiske resultater på søgemaskiner som Google.

Du kan forbedre din URL efter lokal SEO ved at inkludere geografiske søgeord og samtidig sørge for, at den ikke indeholder lange og forvirrende ord. En URL skal nemlig være så præcis og konkret som mulig, for at Google hurtigt kan se, hvad siden omhandler.

Det samme gælder for din sides metatekst og sidetitel. Disse tekster skal kort og præcist kunne repræsentere din hjemmeside, du bør derfor forsøge at få lokale søgeord ind i disse beskrivelser.

Det er også vigtigt, at du har styr på din sides header, altså de overskrifter som findes på din side. Disse kan også optimeres efter lokal SEO, ved at få relevante og lokale søgeord med. På den måde, vil Google hurtigt kunne kigge på disse, og bedømme om siden er relevant for en lokal søgning.

Lokale landingssider er sider, som bliver lavet specifikt til kunder, som søger efter et produkt og en placering sammen. Det er ikke nødvendigt at lave en landingsside til hvert produkt eller placering, dog er det en god idé at prøve at få flere lokale søgeord med på flere sider.

NAP oplysninger

NAP står for Name, Address og Phone. Det er vigtigt, at disse tre oplysninger om din virksomhed hele tiden er opdateret på Google My Business og på din hjemmeside. På den måde giver du Google en klar indikator for, hvor din virksomhed befinder sig, og hvordan man kan komme i kontakt med dig.

Det er en god idé også at oplyse om din virksomheds e-mail adresse. Det er vigtigt, at disse oplysninger er ens på de sider, hvor dine virksomhedsoplysninger står, så Google ikke bliver forvirret over, hvad der er korrekt.

Typisk vil NAP oplysningerne stå i footeren nederst på din hjemmeside og på siderne “Kontakt” eller “Om os”.

Linkbuilding gennem lokale søgeord

Linkbuilding er en meget vigtig del af dit SEO arbejde, da links til og fra din hjemmeside er med til at bedømme, hvor troværdig og autoritær dine sider er i Googles øjne. Hvis du benytter dig af mange interne og eksterne links af høj kvalitet, vil Google bedømme din virksomhed som værende relevant for brugerens søgeresultater.

Via SEO værktøjer, såsom Ahrefs, kan du tjekke, hvilke links din og dine konkurrenter benytter sig af. Her kan du se, hvilke links som har en høj relevans og troværdighed, og som derfor er gode at bruge. For at optimere din lokale SEO, er det en god idé at få links fra hjemmesider i dit nærområde, for at få din virksomhed til at rangere højere indenfor bestemte søgeord.
Læs meget mere om, hvordan du bedst benytter dig af linkbuilding.

Optimering af CTR

CTR står for Click Through Rate og betyder kort sagt, at jo flere som klikker sig ind på din hjemmeside fra Googles søgeresultater, jo mere troværdig og relevant bliver din hjemmeside for Google, i forhold til de søgeord som trafikken kommer fra.

Det er derfor relevant at kigge på, hvordan brugerne interagerer på din hjemmeside, og hvordan du sørger for at vise brugerne, at det netop er din hjemmeside, de skal klikke ind på i stedet for konkurrenternes. CTR handler derfor om brugeradfærd, og ved at forbedre din CTR vil Google se din hjemmeside som troværdig og som værende den side, som giver det mest relevante resultat.

Det handler derfor om at tiltrække en stor trafik til din hjemmeside. Dette kan blandt andet gøres ved at tilføje ord som “billig”, “gratis”, “tilbud”, “kun i dag” og så videre i din metatekst. Dette kan få din hjemmeside til at skille sig ud fra konkurrenterne og få flere til at klikke ind på din side.

Du kan benytte dig af Google Search Console, som lader dig måle og følge din hjemmesides udvikling og præstation. Her kan du hurtigt se hvilke tiltag som giver det bedste resultat, og se nærmere på, hvad dine brugere søger på for at finde din hjemmeside.

Eksempler på cases
Madklubben.dk
Fra plads nr. 100 til stabilt 
#1 indenfor “catering"
madklubben lokal seo
Thefiddlery.dk
364% flere besøgende fra organisk trafik via Google på 3 måneder
Luksusgaspejs.dk
Fra nyt website til #1 side med 90 % af de udvalgte keywords på 3 mdr.
Luksusgaspejs lokal seo

Hold dine kontaktoplysninger opdateret

Udover at sørger for at dine kontaktoplysninger er rigtige på din GMB-profil, så skal du også sørger for det på din hjemmeside.

De fleste har som minimum deres kontaktoplysninger i footeren. For at optimere efter Lokal SEO skal du have disse oplysninger med: Navn på virksomhed, adresse, telefonnummer og email.

Stemmer disse oplysninger overens med dem, du har på din GMB-profil, så giver det et plus i bogen hos Google, og det øger dine chancer for at rangere højt på Lokal SEO → som er målet!

Kan lokal SEO betale sig?

Du tænker sikkert, at det ikke har den store betydning, men flere SEO bureauer nævner det fortsat. Kan det virkelig betale sig, at få optimeret sin egen hjemmeside efter lokal SEO?

Optimering af lokal SEO giver mange fordele, både for at din søgemaskine vælger at fremvise dig i dit nærområde, men også med henblik på at optimere således at brugeren kan finde din placering, åbningstider og andre vigtige informationer.

Optimeringen og informationerne er vigtige i en beslutningsproces for en modtager, idet du risikerer, at brugeren fravælger din side, hvis der blot er mangel på information på Google. Med optimering af din lokal SEO hjælper du, som sagt, også søgemaskinen teknisk til at placere dig højt i søgeresultaterne, hvilket gavner dig og dine muligheder for flere besøgende på din hjemmeside og dermed på sigt konverteringer.

Skal du have hjælp til lokal SEO?

Hvis det virker lettere uoverskueligt at sætte sig helt ind i, hvad lokal SEO er, eller hvis du ønsker hjælp til, at få styr på din lokal SEO, så er du velkommen til at kontakte PK Medier, et SEO bureau med specialisering indenfor søgemaskineoptimering på alle kanter og leder.

En rådgivning fra professionelle kan netop give dig større chance for at udnytte det fulde potentiale for din virksomhed og dets lokale tilstedeværelse, så du kan få endnu større synlighed på Google.

Flere cases
Lumida.dk
Fra ny elektriker til at få nye opgaver via #1 side på Google på 4 mdr.
lokal seo Lumida
lokal seo PK medier
Pkmedier.dk
Vi ligger selv #1 på Google, og vi kan også hjælpe dig med det

Lokal SEO FAQ

Hvor kan jeg få hjælp til SEO?
Du kan kontakte et SEO bureau, som kan hjælpe dig med din generelle SEO strategi og din lokal SEO, så du kan rangere højt i søgeresultaterne i dit nærområde. PK medier er lokaliseret i København, men er et bureau, som hjælper hele landet over med søgemaskine optimering. 
Hvorfor skal jeg komme frem i mit nærområde?
Ved at komme frem i søgeresultaterne i dit område gør du potentielle kunder opmærksom på din virksomhed, og du bliver relevant for modtageren, når du befinder dig nær dem. Fx hvis du er en smørrebrødsrestaurant på Frederiksberg, så kommer du frem ved søgninger på smørrebrød, når folk befinder sig på Frederiksberg.
Hvordan kommer jeg frem på Google i mit område?
Du skal først oprette dig i Google My Business (GMB), hvor Google hjælper dig frem i de lokale søgeområder. Det er vigtigt at have opdateret sin lokation og generelle oplysninger. Du skal optimere og skrive flere af dine SEO sider med fokus på dit område, så Google ved at du er ekspert i netop dit område.
Er mine kontaktoplysninger vigtige for lokal SEO?
Det er vigtigt konstant at være opdateret i sine oplysninger i alt fra telefonnummer, åbningstider og adresse. Det viser Google at du er relevant og opdateret og giver et plus i Google bogen. Det er ligeledes vigtigt, at have opdateret sine oplysninger; adresse, virksomhedens navn, telefonnummer i footeren på din hjemmeside, så Google kan aflæse din relevans for lokalområdet.
Er det gratis at være aktiv lokalt med SEO?
Det er gratis at oprette sig med Google My Business (GMB), og herefter gratis at følge med i sin udvikling. Vi vil dog anbefale at kontakte et professionelt SEO bureau, som kan rådgive dig i brugen af lokal SEO, så du opnår størst mulig effektivitet. 
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-down