Er black hat SEO ulovligt og hvad er det helt specifikt?

”Black hat” SEO

Kender man kategoriseringen fra hacker-verden med ”black hat” hacker, ”grey hat”- og ”white hat” hacker, så kan man nemt spore sig ind på, hvad black hat SEO handler om. Er disse begreber dig fuldstændig fremmede, har vi lavet en gennemgang her.

Hvad er black hat SEO

Black hat SEO er den slags søgemaskineoptimering, der forsøger at manipulere med søgemaskinernes page rank på en måde, som søgemaskinerne finder uetisk og udenfor deres retningslinjer. Et eksempel på, hvad Google ville kategorisere som SEO der er i strid med retningslinjerne, er den form for linkbuilding-strategi som langt de fleste websites med store optimerings-ambitioner, benytter sig af; At købe linkhenvisninger fra andre hjemmesider, med autoritet overfor Google, uden at tagge det som et købt link – da Google dermed ikke vil vurdere det som værdiskabende for din sides autoritet.

 

Hvem udøver det?

Mange der arbejder med SEO til dagligt vil derfor kunne bekende sig som skyldige i visse black hat områder. Det kan være relativt svært at ramme side 1 på Google og endnu sværere at ramme top 3 resultater, uden eksempelvis brug af linkbuilding. Men det er ikke de eneste ”hacks”, som flyder mere over i gråtonerne end de rene hvide toner, da rigtig meget af det arbejde, søgemaskineeksperter sidder med til dagligt, i sidste ende gerne skulle påvirke PageRank på et eller andet tidspunkt.

 

Er ”black hat” ulovlig SEO?

Et begreb som ’black hat’ kan derfor være lettere misvisende, idet det vækker associationer til ulovlig hacking, selvom der som udgangspunkt ikke er nogle ulovlige strategier i det. En mere kontroversiel form for SEO, som mange dømmer både uetisk og ineffektiv, er maskingenererede tekster til søgemaskiner, der skal indeholde søgeord og -fraser, massiv og automatiseret linkbuilding lavet af maskiner eller ”cloaking” – hvor en hjemmeside viser ét til menneskelige besøgende, men fortæller søgemaskiner, at siden handler om noget helt andet gennem ex. HTML eller keyword tags.

Risiko vs. Udbytte

Ligesom med mange andre ting, så er der jo også en vis risiko ved at arbejde med SEO i det arbejde der foregår for at forbedre placeringen af en hjemmeside. Både de hvide, sorte og grå hatte kan forårsage ændringer, som gør at du taber én eller flere placeringer, fordi Google ikke forstår din hensigt. Det sagt, så er der ingen grund til at kaste sig ud i de mest risikable black hat-strategier, når vi i dag har så omfattende viden om, hvilke faktorer som Google lægger vægt på i deres ranking af sider. I bedste tilfælde har du brugt tid og penge, som er spildte fordi indsatsen ikke har haft nogen effekt og i værste fald bliver du straffet af søgemaskinerne.

Er du i tvivl om, hvad du kan gøre for at forbedre sin nuværende indsats indenfor søgemaskineoptimering? Vi hjælper alle slags kunder hos PK Medier og vi kan helt sikkert også rådgive dig! Kontakt os her på hjemmesiden eller ring til os for at høre mere.

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Strandlodsvej 6B, 2 th. 2300 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783

Skal vi til at få gjort noget ved det?

Vi er klar til at hjælpe jer!

Strandlodsvej 6B, 2 th.

2300 København

Tel: 42 41 16 47

Email: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

SEO & Hjemmeside
Bliv ringet op

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.