Opdateret 30. november 2021 af Peter Klitkou

Hvad betyder SERP? | Læs mere og forstå SERP hos PK medier

SERP er en forkortelse for Search Engine Result Page og på dansk kaldes det søgeresultatside. Ganske kort og enkelt er det den side, som der bliver vist, når du foretager en søgning på en specifik søgemaskine som Google eller nogle af de mange andre søgemaskiner, som findes.

Det er dermed et helt essentielt begreb, hvis hovedtemaet er online makedsføring og SEO.

SERP

Hvad er SERP?

Forkortelsen kombineres ofte i forbindelse med forskellige søgemaskiner, det vil sige eksempelvis Google SERP, Bing SERP, Yahoo SERP og så videre.

Til tider bruges SERP i flertal, hvis der er tale om flere sider benyttes eksempelvis SERPs, hvis der er forskellige søgeresultatsider eller bare om søgeresultatsider generelt. 

Helt lavpraktisk vil det sige, at SERP er den liste med forskellige hjemmesider, som stilles til rådighed, efter man har indtastet et søgeord.

Når du søger efter ord eller sætninger på Google, er det Google som fra- og tilvælger, hvad der er relevant for de ord eller den kombination, som du søger efter. 

Hvad kan jeg bruge SERP til? 

Så hvad skal du egentlig bruge det her term til? Når man skal markedsføre sin virksomhed, produkt eller en ydelse, er det afgørende at være synlig på digitale medier.
Når forbrugere eller potentielle kunder leder efter et produkt eller en ydelse, er Google ofte den første rolle i deres søgen på at få klaret, det de mangler.

Som kunde eller forbruger søger du på forskellige nøgleord, der er relevante for dig. For at det lige netop er din virksomhed, produkt eller ydelse, som kommer frem for de relevante kunder, er der tre aspekter på din hjemmeside, som er vigtige at forholde sig til, som bliver vist i SERP: 

  1. Title tag - Den titel som kommer frem som den første store skrift, eller det som forbrugeren scroller igennem, når de ruller ned gennem alle søgeresultaterne på deres SERP. 

  2. URL - URL er selve linket eller hjemmesiden, der er tale om. 

  3. Meta Description - Den mindre tekst som står under titlen, og som ofte er den brugeren læser, og som derfor afgør, hvorvidt man får et klik eller ej.
Hvad kan du bruge SERP til?

Det kan være forvirrende at læse om, men det er faktisk ganske enkelt. Det der er tale om er en SERP side, som ses på billedet ovenfor.

De blå store overskrifter ville være ‘Title tag’ (1), mens (2) er den hjemmeside titlen fører til og til sidst har vi (3) som er den grå mindre tekst, som er et par nøgleord til både forbrugeren og søgemaskinen.

Hvad skal jeg ellers kende til, hvis jeg vil bruge SERP? 

Det kan godt være lidt af en jungle, når man forsøger at gøre sin virksomhed eller produkt mere synlig på internettet. Rangering på Google hænger ofte sammen med den hjemmeside man har, de annonceringer man gør brug af, samt hvilken SEO strategi man vælger at udføre.

Alt dette er med til at vækste virksomheder, produkter, ydelser og alt derimellem.

Skal du have hjælp til at ændre den SERP, der kommer frem, når du søger på din egen virksomhed, produkt eller de ydelser, som I tilbyder? Hos PK medier arbejder vi tæt med vores kunder. Vores tilgang er 100% gennemsigtighed gennem hele processen.

Vil du vide hvad SEO koster? Så læs mere her: "Hvad koster SEO".

Snup gerne et kig på vores tidligere cases og se, hvordan et samarbejde med lige præcis os som konsulenter kan være berigende for din virksomhed.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder