Opdateret 12. august 2021 af Peter Klitkou

SEO kursus | Vælg det SEO kursus der giver dig bedst afkast

Har du eller din virksomhed brug for et SEO kursus? Hvad vil I gerne opnå viden om indenfor søgemaskineoptimering og på hvilke punkter er det, at I reelt har brug for en opkvalificering?

Disse spørgsmål kan være helt essentielle at finde svaret på, inden I går ud og investerer tid og penge i at sætte én eller flere kolleger til opkvalificering.

Vælg dit SEO kursus

I denne artikel fortæller vi dig, hvad du bør vide inden du vælger et SEO kursus og hvilke forskellige områder af søgemaskineoptimering, som du skal kende til, for at finde det perfekte kursus for dig og din virksomhed.

SEO kursus | Vælg det SEO kursus der giver dig bedst afkast

De to grene af SEO

SEO er en af de billigste måder at lave marketing på, da det som udgangspunkt altid handler om organisk disponering. Det kan være et virkelig effektivt middel i at få skabt eksponering af sit brand eller nye produkter.

Udfordringen med denne markedsføringsstrategi er dog, at det forlyder sig lidt som det velkendte ordsprog ”alt godt kommer til den der venter”. Søgemaskineoptimering tager nemlig tid – nogle dele mere end andre.

Teknisk SEO kursus

Teknisk SEO kræver ofte stærke IT-tekniske kompetencer, men er ikke lige så tidskrævende som at opbygge et online univers af godt content og SEO-tekster, der fastholder læserne.

Når det kommer til at skulle vælge et SEO kursus, har det alt at sige, om dine primære udfordringer ligger i det tekniske setup af din hjemmeside eller om det mangler godt og relevant indhold.

Mange kurser der udbydes i dag er over flere dage og gennemgår hele spektret af søgemaskineoptimering – altså alt fra scripts der optager plads og sløver din load-tid til hvilke tekster, du bør have liggende.

Dette er ikke noget problem i sig selv, da det vidner om en grundig gennemgang, men det kan være svært at vurdere, om det er udvikleren, content manageren eller UX’eren, man sender på kursus.

Før du vælger SEO Kursus

Derfor har vi lavet 3 punker herunder, med ting du skal være opmærksom på inden du køber et kursus, så både du og dine medarbejdere har det rigtige fokus – og det kun er de relevante medarbejdere, der deltager.

1. Kend dit behov

  • Du behøver ikke være SEO ekspert for at finde frem til, om du har tekniske udfordringer, der afholder dig fra at lande på side 1 på Google, eller om du har brug for et strategi for content, der kan gør dig søgbar på de rigtige søgeord og -fraser. I vores artikler om teknisk SEO og om værktøjer indenfor søgemaskineoptimering, kan du finde værktøjer og tips til at se, hvordan din hjemmeside perfomer på forskellige parametre.


2. Hvad kan I klare in-house?

  • Søgemaskineoptimering er som nævnt en af de billigste metoder at markedsføre sig selv på, da det ikke er afhængigt af annoncebudgetter. Til gengæld kan tiden brugt på optimering ofte også ses på budgettet alligevel. Det er her vigtigt at vurdere, om I skal opnormere med ekstra timer, om I skal bruge hjælp udefra til eksempelvis at skrive tekster og om udviklerne har tid til at implementere de løsninger og ændringer, som et SEO kursus vil kaste af sig.

     

3. Hvor specialiseret sparring har I brug for på jeres kursus?

  • Dette punkt er meget nede på kursus-niveau, da der findes et utal af forskellige modeller og metoder, som man skal vælge i mellem. Her skal I kigge mere holistisk på virksomheden: Hvilken størrelse er I? Hvor specialiseret eller niche-præget er jeres branche? Hvor høj er konkurrencen i jeres felt? Jo højere konkurrence og mere niche-præget fagområde I ligger i, hvor generiske anbefalinger ikke nødvendigvis er meget værd, desto højere krav skal I stille til SEO kurset. Der findes seminarer, der udbydes til én virksomhed ad gangen– altså hvor det kun er dig og dine ansatte der er med – og her får du mulighed for unik sparring på lige præcis dine udfordringer.

SEO kursus vs. -strategi

Det kan være lidt et spørgsmål, som mest af alt minder om hønen og ægget. For kommer strategien før kurset, eller bør man vente med strategien til efter, man er blevet klogere.

Som udgangspunkt bør du altid have en idé om, hvor du gerne vil lægge mållinjen, så den strategi der udarbejdes herfra, har noget konkret at arbejde hen imod.

Har I brug for hjælp til at lave en SEO analyse eller få et kvalificeret blik på jeres hjemmeside? Du kan også læse mere om lokal SEO og hvordan det er fordelagtigt for netop din virksomhed her.Så kontakt os enten her på siden eller pr. telefon

Det næste skridt

Har du brug for yderligere vejledning til at vælge dit næste SEO kursus, er du altid velkommen til at kontakte os! Så vil vi i fællesskab finde den løsning der passer bedst til dine forventninger og behov.

Kontakt os 
Ikke træt endnu? Læs videre herunder