Vores artikler er skrevet fra research og analyse af tests. Vi kan tjene en kommission, når der købes via et link. Læs mere >

SEO kursus - Din undervisning i søgemaskineoptimering

Har du eller din virksomhed brug for et SEO kursus? Hvad vil I gerne opnå viden om indenfor søgemaskineoptimering, og på hvilke punkter er det, at I reelt har brug for en opkvalificering?
Disse spørgsmål kan være helt essentielle at finde svaret på, inden I går ud og investerer tid og penge i at sætte én eller flere kolleger til opkvalificering.
Af 
Opdateret d. 30. september 2022
seo kursus

Vælg dit SEO kursus

I denne artikel fortæller vi dig, hvad du bør vide, inden du vælger et SEO kursus, og hvilke forskellige områder af søgemaskineoptimering, som du skal kende til for at finde det perfekte kursus, for dig og din virksomhed.

De tre grene af SEO

SEO er en af de billigste måder at lave marketing på, da det, som udgangspunkt, altid handler om organisk disponering. Det kan være et virkelig effektivt middel i at få skabt eksponering af sit brand eller nye produkter.

Udfordringen med denne markedsføringsstrategi er dog, at det forlyder sig lidt som det velkendte ordsprog: ”alt godt kommer til den, der venter”. Søgemaskineoptimering tager nemlig tid – nogle dele mere end andre.

Content SEO kursus

Den første gren af SEO omhandler det indhold, der findes på jeres side. Det, der ligger på siden skal naturligvis være optimeret efter det søgeord eller de søgefraser, som I søger at ramme. Dette kan eksempelvis være det søgeord, der betegner det produkt, I sælger, eller den service, I yder.

Har I sund og varieret tekst, der bruger de rette søgetermer og spiller rigtigt på de forskellige fokuspunkter, så er I kommet et godt stykke af vejen mod god søgemaskineoptimering. Få et kursus i SEO content, hvis det er her skoen trykker.

Teknisk SEO kursus

Teknisk SEO kræver ofte stærke IT-tekniske kompetencer, men er ikke lige så tidskrævende som at opbygge et online univers af godt content og SEO-tekster, der fastholder læserne.

Når det kommer til at skulle vælge et SEO kursus, har det alt at sige, om dine primære udfordringer ligger i det tekniske setup af din hjemmeside, eller om det mangler godt og relevant indhold.

Mange kurser, der udbydes i dag, er over flere dage og gennemgår hele spektret af søgemaskineoptimering – altså alt fra scripts, der optager plads og sløver din load-tid, til hvilke tekster, du bør have liggende.

Dette er ikke noget problem i sig selv, da det vidner om en grundig gennemgang, men det kan være svært at vurdere, om det er udvikleren, content manageren eller UX’eren, man skal sende på kursus.

Linkbuilding kursus

Når du skal lave god søgemaskineoptimering, der virker, er det også vigtigt med de rette links - både interne og eksterne links, for at Google opfatter din side som pålidelig og autoritær. Er dette ikke gjort ordentligt, vil Google have svært ved at gennemskue, om din side rent faktisk kan det, I påstår, at den kan.

SEO kursus

Med et SEO kursus i linkbuilding får I mulighed for at dykke ned i, hvad link kan gøre for jeres søgemaskineoptimering, og hvordan I bedst får succes med det. Du kan starte med at læse vores linkbuilding guide, som giver dig gode tips og tricks til, hvad ud kan gøre, samt viden, der kan være fordelagtig ved et SEO kursus.

Før du vælger SEO kursus

Derfor har vi herunderlavet tre punker med ting, du skal være opmærksom på, inden du køber et kursus, så både du og dine medarbejdere har det rigtige fokus – og det kun er de relevante medarbejdere, der deltager.

  1. Kend dit behov
  • Du behøver ikke være SEO ekspert for at finde frem til, om du har tekniske udfordringer, der afholder dig fra at lande på side 1 på Google, eller om du har brug for et strategi for content, der kan gør dig søgbar på de rigtige søgeord og -fraser.

    I vores artikler om teknisk SEO og om værktøjer indenfor søgemaskineoptimering, kan du finde værktøjer og tips til at se, hvordan din hjemmeside perfomer på forskellige parametre.
  1. Hvad kan I klare in-house?
  • Søgemaskineoptimering er, som nævnt, en af de billigste metoder at markedsføre sig selv på, da det ikke er afhængigt af annoncebudgetter. Til gengæld kan tiden brugt på optimering ofte også ses på budgettet alligevel.

    Det er her vigtigt at vurdere, om I skal opnormere med ekstra timer, om I skal bruge hjælp udefra til eksempelvis at skrive tekster, og om udviklerne har tid til at implementere de løsninger og ændringer, som et SEO kursus vil kaste af sig. 
  1. Hvor specialiseret sparring har I brug for, på jeres kursus?
  • Dette punkt er meget nede på kursus-niveau, da der findes et utal af forskellige modeller og metoder, som man skal vælge imellem. Her skal I kigge mere holistisk på virksomheden: Hvilken størrelse har I? Hvor specialiseret eller niche-præget er jeres branche? Hvor høj er konkurrencen i jeres felt?

    Jo højere konkurrence og mere niche-præget fagområde I ligger i, hvor generiske anbefalinger ikke nødvendigvis er meget værd, desto højere krav skal I stille til SEO kurset. Der findes seminarer, der udbydes til én virksomhed ad gangen – altså, hvor det kun er dig og dine ansatte, der er med – og her får du mulighed for unik sparring på lige præcis dine udfordringer.

SEO kursus vs. -strategi

Det kan være lidt et spørgsmål, som mest af alt minder om hønen og ægget. For kommer strategien før kurset, eller bør man vente med strategien til efter, man er blevet klogere.

Som udgangspunkt bør du altid have en idé om, hvor du gerne vil lægge mållinjen, så den strategi, der udarbejdes herfra, har noget konkret at arbejde hen imod. Mangler du en målsætning for, hvor du vil hen, kan du hurtigt komme til at bruge en masse tid og penge på unødvendigheder, som kunne være undgået fra starten af.

Det kan virke lidt som at famle i blinde, når man skal finde ud af, hvor man gerne vil ende hende, når man ikke er sikker på, hvad et realistisk målresultat er. Dog er det vigtigt at have en retning at gå ad. Derfor kan noget simpelt være en god vej at gå til at starte med, og så kan i senere opskalere, når der er kommet et bedre overblik - eksempelvis efter et SEO kursus.

Har I brug for hjælp til at lave en SEO analyse eller få et kvalificeret blik på jeres hjemmeside? Du kan også læse mere om lokal SEO, og hvordan det er fordelagtigt, for netop din virksomhed, her. Så kontakt os enten her på siden eller per telefon.

Det næste skridt

Når du har fundet ud af, hvad målsætningen er for din virksomhed i forhold til optimering af jeres søgemaskineresultater og mål, så vil I nemmer kunne overskue og skabe et overblik over, hvor der kan være brug for hjælp.

Det kan være rart med en hjælpende hånd eller en sparringspartner, når man ikke har den rette viden eller ekspertise inden for noget, her især søgemaskineoptimering, og derfor kan det være en fordel at række ud efter nogen, der har styr på SEO og kan give et kursus i, hvordan det egentlig gøres og hvordan det gøres bedst.

Har du brug for yderligere vejledning til at vælge dit næste SEO kursus, er du altid velkommen til at kontakte os! Så vil vi, i fællesskab, finde den løsning, der passer bedst, til dine forventninger og behov.

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 5 / 5. Optælling af stemmer: 4

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
menu-circlecross-circle