Opdateret 3. december 2021 af Peter Klitkou

Markedsføringsstrategi

Hvis du er i gang med at lave en kampagne for at sælge dit produkt eller serviceydelse, eller du ønsker at skabe lidt larm omkring din egen virksomhed, så skal du have gang i en markedsføringsstrategi. Det er nemlig din handlingsplan for, hvordan du når potentielle forbrugere, og i sidste ende får gjort dem til kunder.

Ved at planlægge din strategi ud fra en gennemarbejdet markedsanalyse, vil du kunne bidrage til din virksomheds vækst med en effektiv markedsføringsstrategi. Du vil nemlig skabe en rød tråd, ved at ligge en overordnet plan for hvordan du promoverer dit firma.

Vi gennemgår her nogle punkter, som er gode at løbe igennem, når du skal planlægge din langsigtede strategi.

markedsføringsstrategi

Hold overblikket

Når først en markedsføringsstrategi skal udarbejdes, kan der være mange elementer som du skal junglere med på én gang. Derfor kan det være en god idé at få det hele skrevet ned, og ideelt visualiseret gennem en illustration, for at gøre processen nemmere for både dig og dine kollegaer og medarbejdere.

Et godt udgangspunkt vil derfor være at udarbejde en model, som skal illustrere din strategi. Det er ikke en fast model vi snakker om, det er en du helt selv laver, og dermed selv bestemmer hvordan skal se ud.

Du behøver ikke være den store excel ekspert med en masse grafer, eller den bedste i photoshop med nogle flotte grafikker. Det handler egentlig i bund og grund mere om, at overskueliggøre de elementer, som indgår i din markedsføringsstrategi.

Når først en sådan model er udarbejdet, gælder det om at holde sig til den. Det er nu dit pejlemærke, som gerne skulle gøre processen mere overskuelig, så du og din virksomhed kan holde overblikket.

Budskabet er omdrejningspunktet i din markedsføringsstrategi

Det vigtigste for din markedsføringsstrategi, er at budskabet altid er omdrejningspunktet for alt markedsføring der laves - på den måde skabes der en sammenhængende identitet.

Nogle trin som du skal igennem i enhver markedsføringsstrategi, har vi oplistet her:

  • En beskrivelse af din virksomhed og jeres produkter - hvad gør jer anderledes fra konkurrenterne?
  • Fastlæg din målgruppe.
  • Kortlæg platforme og kanaler - og hvordan kan de bruges i forbindelse med markedsføring?
  • Hvilke kampagner, og hvilke resultater ønsker I at opnå? Og hvordan når I dertil?
  • Budget og tidsplan.

Hvordan kan vi hjælpe med din markedsføringsstrategi?

Det er idag kritisk for din virksomhed at være tilstede på de digitale platforme og sociale medier, da det er her kunderne befinder sig, og dermed også dit potentielle salg. Derfor er det oplagt at fokusere på at booste din online tilstedeværelse, når du udarbejder din markedsføringsstrategi. 

Hos PK Medier hjælper vi dig med en stærk digital strategi, som skaber vækst i din forretning. Vi er et online marketing bureau i København, der udvikler strategier og kampagner i tæt sparring med dig, og sikrer din virksomheds strategiske tilstedeværelse på tværs af alle kanaler. Vi hjælper din virksomhed med: 

  • SEO
  • Web
  • Sociale medier
  • Pay per click
  • Videoproduktion
  • Content

Så hvis du har brug for hjælp til en del af, eller hele din online markedsføringsstrategi, må du ikke tøve med at kontakte os

Læs mere om hvordan du kan påvirke algoritmen i vores blogindlæg: "Hvad er en algoritme". Brug for et take away system? Læs mere om Amazon Danmark, hvilket du ikke kan komme udenom, når du skal lægge en fremtidig markedsføringsstrategi.

Du kan også læse mere om PR og den kendte SWOT analyse  og hvordan du kan gøre brug af disse i forbindelse med din markedsføringsstrategi eller om købemotiver her.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
menu-circlecross-circle