SoMe - Skab værdi med Sociale Medier

SoMe - Sociale Medier

Vi kender alle sammen SoMe, altså sociale medier som Facebook, Instagram og Linkedin, som blot er et lille udsnit af de sociale medier, der i dag er blevet helt uundværlige buzzwords i vores hverdag, i takt med at sociale medier, det seneste årti, er blevet en inkorporeret del af det moderne menneskes liv. 

Vi ser præsidenter og politikere, der udtaler sig på Twitter, et væld af kendisser på Instagram, der inviterer fans ind i privaten og stribevis af virksomheder, der dagligt poster opslag og indhold om deres gøren og laden på Facebook. Der hersker med andre ord ingen tvivl om, at sociale medier er kommet for at blive – og dette med god grund. Vi er der nemlig alle sammen. Derfor har sociale medier – eller SoMe, som det ofte kaldes i daglig tale, et kæmpe potentiale for virksomheder, når det handler om at målrette og udbringe vigtige budskaber. Med sociale medier som en vigtig del af din virksomheds kommunikationsindsats bliver I ikke alene synlige overfor målgruppen, I får også mulighed for at skabe dialog og nære relationer til jeres kunder. Dialog og relationer, der i sidste ende kan være en fantastisk kilde til at booste salg og omsætning. 

Men hvordan kommer din virksomhed i gang med at bruge sociale medier som en væsentlig del af dens kommunikationsindsats, og hvilken strategi bør I lægge for at realisere dets store potentiale? Læs med her og bliv klogere. 

Skab værdi med din SoMe-strategi

Det kan måske virke uoverskueligt at skulle i gang med udvikle en SoMe-strategi for din virksomhed. Hvad er vigtigt at have in mente, hvilke sociale medier skal du satse på og hvordan får du engagerede – og måske endda konverterende – kunder på sociale medier? Vi guider dig i det nedenstående med 8 steps, der med sikkerhed kan hjælpe dig til en forbedret og mere effektiv tilstedeværelse på SoMe.

SoMe

Step 1 - Sæt mål, der er i tilpasset dine forretningsmæssige mål

Første skridt på vejen til en vindende og effektiv SoMe-strategi er at fastlægge dine mål. Uden mål har du svært ved at måle din succes eller return on investment (ROI). Inspireret af SMART-modellen bør dine mål være:

  • Specifikke
  • Målbare
  • Opnåelige
  • Relevante
  • Tidsbundne

Er dine mål baseret på SMART-modellen vil den guide dine handlinger og sikre, at dine mål fører til reelle forretningsresultater. Sørg altid for, at dine SoMe-mål er tilpasset din overordnede marketingstrategi. Dette vil gøre det langt lettere for dig at vise værdien af dit arbejde på sociale medier.

Step 2 - Lær’ dit publikum at kende

Nøglen til at skabe godt indhold, der engagerer dit publikum og potentielle kunder, er at lære dem at kende. Hvilket indhold vil de gerne se – og hvad får dem til at interagere, like og dele?

Vil du forvandle dine følgere til reelle kunder, er det altafgørende at du kender deres behov. Forsøg af lav en række personaer – og tænk på dine potentielle fans, følgere og kunder som ægte mennesker med rigtige ønsker og behov. Det vil give dig en mere klar indsigt i, hvad du reelt kan tilbyde dem – og hvad de forventer af dig.

Step 3 - Udspionér dine konkurrenter

Dine konkurrenter er med stor sandsynlighed også på sociale medier – og det betyder, at du kan lære af dem.

Foretag en konkurrentanalyse hvori du analyserer, hvem dine konkurrenter er og hvad de gør på de sociale medier – både det, der fungerer godt for dem, og det, der fungerer knapt så godt. En konkurrentanalyse vil give dig en klar fornemmelse af, hvad dine potentielle kunder forventer af din branche, hvilket kan være essentiel viden i arbejdet med at opstille din virksomheds mål.

Step 4 - Tag din SoMe-strategi op til revision

Bruger du allerede Sociale medier som en væsentlig del af din marketingstrategi, kan det være nødvendigt at tage et skridt tilbage og stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvad virker - og hvad virker ikke?
  • Hvem følger dig?
  • Hvilke kanaler bruger dit publikum?
  • Hvordan er din tilstedeværelse på SoMe sammenlignet med dine konkurrenters?

Når du har indsamlet og analyseret denne information, vil du have et godt udgangspunkt for, hvordan du fremover kan forbedre dine resultater.

Step 5 - Opret profiler og forbedrer eksisterende

På hvilke kanaler befinder dine kunder og potentielle kunder sig? Og hvilke kanaler egner dit produkt eller service sig bedst til? Når du lægger din SoMe-strategi er det altafgørende, at du sætter dig ind i, hvilke sociale medier, der giver mest værdi for din virksomhed.

Er du eksempelvis en B2B virksomhed, der sælger kontorartikler, giver det måske ikke mening for dit produkt og dine kunder at være på Instagram. I stedet kan I med fordel anvende Facebook og Linkedin, der i højere grad henvender sig til B2B.

Når du har besluttet dig for, hvilke kanaler du vil bruge, er næste step at definere en strategi for hver kanal. Budskaber egner sig nemlig forskelligt på forskellige kanaler, og derfor er det en god idé at differentiere dine budskaber, så de passer nøjagtigt til den eller de kanaler, som du beslutter at bruge. 

Når du har udvalgt de vigtigste kanaler er det vigtigt, at du opsætter dem korrekt og jævnligt vedligeholder og justerer indstillingerne, hvis dette skulle være nødvendigt.

 

Step 6 - Find inspiration

Det er vigtigt, at dit brand er unikt, men du kan stadig hente god inspiration fra andre virksomheder, der har succes på SoMe.

Følger du selv nogle brands, der inspirerer dig med interessant og spændende indhold eller følger du med, når Facebook Awards kårer virksomheder, der klarer sig til UG på SoMe. Det er helt okay at blive inspireret af andre, men sørg altid for at give indholdet dit eget take.

Step 7 - Lav en SoMe-kalender

At skabe og dele interessant indhold er essentielt, men mindst ligeså vigtigt er det at have en plan for, hvornår du vil dele dit indhold. Lav en SoMe-kalender der giver dig et overblik over, hvornår du skal offentliggøre dit indhold og fra hvilken kanal. En kalender giver dig det fulde overblik og sikrer, at dit indhold er fordelt korrekt og offentliggjort på de optimale tidspunkter.

Step 8 - Test, evaluer og juster din strategi

Man kan ikke altid forudse, hvordan indhold på SoMe performer. Når du har implementeret din nye strategi, er det derfor vigtigt, at du løbende tracker og evaluerer dine resultater.

Brug eksempelvis de rette værktøjer til at tracke, hvilke kanaler der driver mest trafik til din hjemmeside, og bliv klogere på dine kunder. Data fra dine kanaler kan give dig essentiel indsigt i, hvad der fungerer og hvad der ikke fungerer. Brug din information til at teste forskellige kampagner, indhold og strategier. På den måde kan du hele tiden forfine din strategi. En god idé er også at spørge dine kunder til råds, eksempelvis via surveys, og hermed sikre at du imødekommer deres behov og ønsker til din virksomhed.

Klar, parat til start

Følger du ovenstående otte steps, bør du og din virksomhed inden længe være klar til at indtage SoMe. Mulighederne er uendeligt mange, og derfor er det uhyre vigtigt, at du tilpasser din strategi til netop din virksomheds behov. Evner du dette, er der ingen grænser for, hvor dit SoMe-eventyr kan bringe din virksomhed hen.

Skal vi tage en snak om SoMe?

Så lad os tage en snak – ring på 4241 1647 eller udfyld formularen til højre

Udfyld formularen

Så sender vender vi tilbage hurtigst muligt.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.