Vil du også være med på bølgen og have en knivskarp SoMe-strategi til din virksomhed? Gennemtænkt og veludført indhold skaber resultater og konverteringer. Denne artikel fokusere på: Hvad er SoMe strategi? og lader dig forstå Sociale Medier samt content, herunder brugen af Facebook, Instagram og Tiktok.
For at starte det helt konkret ud vil vi besvare spørgsmålet: Hvad er SoMe? Det er en forkortelse af sociale medier, som strækker sig over alle de platforme der findes herunder bl.a. Facebook, Instagram, Linkedln, Snapchat, TikTok mm.
Grundet de stærke SoMe platforme der anvendes hver dag verden over, er det oplagt at få sin forretning til at markedsføre sig igennem der. Med SoMe markedsføring anvendes der marketingskanaler til at annoncere sig til virksomhedens nuværende kunder, men er også essentiel til at få nye.
Kommunikation er altafgørende i din markedsføring indenfor SoMe. Alt efter hvordan du skal kommunikere ud til dine forbrugere, kræver det en stor viden indenfor din målgruppe, for at ramme det medie de befinder sig på og det man ønsker at kommunikere ud stemmer overens. For at få en vellykket markedsføring på de sociale medier der vil styrke din forretning vil du få brug for den helt rette SoMe strategi.
SoMe strategi handler om at udarbejde den bedste strategi indenfor den ønskede tilstedeværelse hos din målgruppe på de sociale medier. Det vil foregå på tværs af de eksisterende platforme hvor kommunikation og det visuelle udtryk er i højsædet.
Vi deler i denne artikel dog ud af vores guldkorn, så læs dig varm på den effektive SoMe-strategi. Er du også interesseret i mere organisk vækst, og gerne vil blive nummer 1 på Google - så læs mere om SEO eller få et kursus i det.
Vi befinder os i et medielandskab, som er præget enormt meget af de sociale medier. Derfor er sociale medier også et oplagt sted at befinde sig som virksomhed, for at nå din målgruppe. Vi mener egentlig, at det er et “must”.
Konkurrencen er større end nogensinde før, du må derfor holde dig opdateret og følge med i, hvordan du finpudser din strategi.
Hvis ikke du har ført din SoMe-strategi ajour, så er det på tide. Læs videre her for at få tips og tricks til din strategi, så din virksomhed står knivskarpt til 2022.
I et online marketing bureau, som PK Medier, arbejder vi professionelt med brugen af sociale medier som marketingkanal. Vi ved hvad der skal til for at genere mere salg for vores kunder. Vi hjælper dem med at skabe flere følgere, mere engagement og mere salg online – skal vi også hjælpe dig med et kursus?
Du er altid velkommen til at henvende dig helt uforpligtende, og hvis du gerne vil se hvad vi kan, så læs med videre, hvor vi også giver dig en guide på 8 steps der med sikkerhed kan hjælpe dig til en forbedret og mere effektiv tilstedeværelse på SoMe med online marketing.
Bliv klogere på hvad SEA (Search Engine Advertising) er her.
Netop dette sker ved, at kunder eller potentielle kunder præsenteres for din virksomhed, når de foretager en søgning, der er orienteret omkring netop det produkt eller den ydelse, som din virksomhed udbyder.
Google Ads betegnes som en betalt form for reklame og annoncering, og tilhører marketingkanalen PPC (pay per click). Det betyder i praksis at afsenderen af annoncen betaler pr. klik eller pr. visning (CPM) for den pågældende annonce.
Som virksomhed giver Google Ads dig mulighed for at lave annoncer målrettet specifikke målgrupper og perioder, som vil vises øverst på resultatsiden, når kunder eller potentielle kunder, der passer til de opsatte målgruppe data søger efter produkter eller ydelser, som du tilbyder.
Vender vi tilbage til eksemplet med søgningen på take away, så rammer de virksomheder, der kommer op på denne søgning altså sin målgruppe yderst effektivt, fordi målgruppen er på udkig efter take away og det derfor giver yderst god mening for dem, at møde annoncen for take away netop dér.
Google Ads bliver ikke alene brugt på Google. Værktøjet kan også anvendes til at annoncere på andre kanaler som Apps, Youtube og Google Displaynetværk.
Alt dette kan du læse meget mere om senere i denne tekst.
SEO samt international SEO koster, som SEM, også penge - og det er især linkbuilding-delen som kan være dyr. Alligevel er det vigtigt at have styr på linkbuilding - både intern og ekstern linkbuilding. Læs mere om linkbuilding pris her.
Bliv klogere på hvordan du laver det perfekte marketingmix her.
Husk på, at dine medarbejdere arbejder bedre, hvis deres hoveder er vågne og motivere. Invester derfor i en god espressomaskine eller kaffemaskine, så de kan tage sig en kaffepause og brygge en god kop kaffe på kontorets espressomaskine, når batterierne skal genoplades.
Vi kender alle sammen SoMe, altså sociale medier som Facebook, Instagram (IGTV), Pinterest, Tik Tok og LinkedIn, som blot er et lille udsnit af de sociale medier, der i dag er blevet helt uundværlige buzzwords i vores hverdag, i takt med at sociale medier, det seneste årti, er blevet en inkorporeret del af det moderne menneskes liv.
Men hvordan skaber man egentlig en strategisk og værdifuld online markedsføring og SoMe-strategi?
Vi ser præsidenter og politikere, der udtaler sig på Twitter, et væld af kendisser på Instagram, der inviterer fans ind i privaten og stribevis af virksomheder, der dagligt poster opslag og indhold om deres gøren og laden på Facebook.
Der hersker med andre ord ingen tvivl om, at sociale medier er kommet for at blive – og dette med god grund.
Vi er der nemlig alle sammen. Derfor har sociale medier – eller SoMe, som det ofte kaldes i daglig tale, et kæmpe potentiale for virksomheder og deres online marketing, når det handler om at målrette og udbringe vigtige budskaber gennem.
Med sociale medier som en vigtig del af din virksomheds kommunikationsindsats eller PR indsats bliver I ikke alene synlige overfor målgruppen, I får også mulighed for at skabe dialog og nære relationer til jeres kunder.
Dialog og relationer, der i sidste ende kan være en fantastisk kilde til at booste salg og omsætning.
Men hvordan kommer din virksomhed i gang med at bruge sociale medier som en væsentlig del af dens kommunikationsindsats, og hvilken strategi bør I lægge for at realisere dets store potentiale?
Søger du tit efter skrifttyper? Så læs mere her.
Vi guider dig i det nedenstående med 8 steps, der med sikkerhed kan hjælpe dig til en forbedret og mere effektiv strategi.
For hjælp, kan I kontakte et professionelt online marketing bureau, som PK medier, for at få sparring og vejledning på optimering af jeres online tilstedeværelse.
Første skridt på vejen til en vindende og effektiv SoMe-strategi er at fastlægge dine mål. Uden mål har du svært ved at måle din succes eller return on investment (ROI). Inspireret af SMART-modellen bør dine mål være:
Nøglen til at skabe godt indhold, der engagerer dit publikum og potentielle kunder, er at lære dem at kende.
Hvilket indhold vil de gerne se – og hvad får dem til at interagere, like og dele?
Vil du forvandle dine følgere til reelle kunder, er det altafgørende at du kender deres behov.
Forsøg af lav en række personaer – og tænk på dine potentielle fans, følgere og kunder som ægte mennesker med rigtige ønsker og behov. Det vil give dig en mere klar indsigt i, hvad du reelt kan tilbyde dem – og hvad de forventer af dig.
Har du eksempelvis en restaurant er vigtigt at have et godt indblik i ens klientel. Læs mere om markedsføring af restaurant her.
Dine konkurrenter er med stor sandsynlighed også på sociale medier – og det betyder, at du kan lære af dem.
Foretag en konkurrentanalyse hvori du analyserer, hvem dine konkurrenter er og hvad de gør på de sociale medier – både det, der fungerer godt for dem, og det, der fungerer knapt så godt.
En konkurrentanalyse vil give dig en klar fornemmelse af, hvad dine potentielle kunder forventer af din branche, hvilket kan være essentiel viden i arbejdet med at opstille din virksomheds mål.
Du kan på Facebook Ads Library se hvilke annoncer dine konkurrenter kører på Facebook og Instagram.
Bruger du allerede Sociale medier som en væsentlig del af din marketingstrategi, kan det være nødvendigt at tage et skridt tilbage og stille dig selv følgende spørgsmål:
Når du har indsamlet og analyseret denne information, vil du have et godt udgangspunkt for, hvordan du fremover kan forbedre dine resultater.
På hvilke kanaler befinder dine kunder og potentielle kunder sig? Og hvilke kanaler egner dit produkt eller service sig bedst til?
Når du lægger din SoMe-strategi er det altafgørende, at du sætter dig ind i, hvilke sociale medier, der giver mest værdi for din virksomhed.
Er du eksempelvis en B2B virksomhed, der sælger kontorartikler, giver det måske ikke mening for dit produkt og dine kunder at være på Instagram. I stedet kan I med fordel anvende Facebook og Linkedin, der i højere grad henvender sig til B2B.
Når du har besluttet dig for, hvilke kanaler du vil bruge, er næste step at definere en strategi for hver kanal.
Budskaber egner sig nemlig forskelligt på forskellige kanaler, og derfor er det en god idé at differentiere dine budskaber, så de passer nøjagtigt til den eller de kanaler, som du beslutter at bruge.
Når du har udvalgt de vigtigste kanaler er det vigtigt, at du opsætter dem korrekt og jævnligt vedligeholder og justerer indstillingerne, hvis dette skulle være nødvendigt.
Det er vigtigt, at dit brand er unikt, men du kan stadig hente god inspiration fra andre virksomheder, der har succes på SoMe.
Følger du selv nogle brands, der inspirerer dig med interessant og spændende indhold eller følger du med, når Facebook Awards kårer virksomheder, der klarer sig til UG på SoMe.
Det er helt okay at blive inspireret af andre, men sørg altid for at give indholdet dit eget take.
Vil du booste dit content for alvor, så kan du med fordel besøge vores fotograf i København–side, hvor vi hjælper dig på vej mod mere fængende visuelt indhold.
At skabe og dele interessant indhold er essentielt, men mindst ligeså vigtigt er det at have en plan for, hvornår du vil dele dit indhold.
Lav en SoMe-kalender der giver dig et overblik over, hvornår du skal offentliggøre dit indhold og fra hvilken kanal. En kalender giver dig det fulde overblik og sikrer, at dit indhold er fordelt korrekt og offentliggjort på de optimale tidspunkter.
Med udarbejdelsen af en kalender får du det totale overblik over hvornår du skal have indholdet fra marketing initiativer klar, som har en sammenhæng af det indhold på SoMe der skal markedsføres. En kalender er essentiel når man snakker om SoMe strategi
Det er vigtigt at have hele processen klarlagt, for at sikre at der er styr på datoer samt at al den nødvendige information er indsamlet til at kunne udarbejde det planlagte content til SoMe.
Her skal der yderligere udarbejdes content ud fra kalenderen, herfra er det essentielt at holde opsamling efter hver kampagne, så det sikres at det content der er blevet lagt op på SoMe har givet det ønskede resultat indenfor markedsføringen. Hvis det ikke ikke er tilfældet, så skal der justeres på det udarbejdede content.
Man kan ikke altid forudse, hvordan indhold på SoMe performer. Når du har implementeret din nye strategi, er det derfor vigtigt, at du løbende tracker og evaluerer dine resultater.
For at kunne gøre dette skal den korrekte tracking ligeledes implementeres.
Brug eksempelvis de rette værktøjer til tracking af hvilke kanaler der driver mest trafik til din hjemmeside, og bliv klogere på dine kunder.
Data fra dine kanaler kan give dig essentiel indsigt i, hvad der fungerer og hvad der ikke fungerer. Brug din information til at teste forskellige kampagner, indhold og strategier.
På den måde kan du hele tiden forfine din strategi. En god idé er også at spørge dine kunder til råds, eksempelvis via surveys, og hermed sikre at du imødekommer deres behov og ønsker til din virksomhed.
Følger du ovenstående otte steps, bør du og din virksomhed inden længe være klar til at indtage SoMe.
Mulighederne er uendeligt mange, og derfor er det uhyre vigtigt, at du tilpasser din strategi til netop din virksomheds behov. Evner du dette, er der ingen grænser for, hvor dit SoMe-eventyr kan bringe din virksomhed hen.
Ønsker du både at indtage de sociale medier, såsom Facebook, Instagram, Pinterest etc. og Google – så skal du også vide hvad SEO er, og hvordan dette områder kan gavne din virksomheds synlighed. Hvis du vil outsourcing din SoMe, så kontakt os for hjælp eller et kursus.
Du skal huske at differentiere dit indhold i din SoMe-strategi, så det spænder i alt fra korte videoklip, til enkelte personlige post og inspirerende stories.
Den mest effektfulde og engagerende form for indhold på sociale medier er video. Video har større gennemslagskraft, da budskabet serveres til modtageren uden at vedkommende behøver at fordybe sig i en tekst. De får hurtigt et indblik i dit produkt på en autentisk måde. Hvis vi hjælper dig med opgaven, står vi får alt fra optagelse til color grading af videoen.
Find os her.
Adresse: Strandlodsvej 6B, 2. th., 2300 København S.
Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783