Opdateret 12. august 2021 af Natasja Grønfeldt

Er din SoMe strategi ajour?

Vi er et online marketing bureau som er eksperter i SoMe, og hjælper dig hurtigt i gang, hvis artiklen ikke rækker. Har du brug for yderligere hjælp til, at placere dig på første side på Google, er du også velkommen til at kontakte os. No cure, no pay. 

Skal vi hjælpe dig med din SoMe-  strategi?

Ingen løbende bindingsperiode
Fuld gennemsigtighed & du ejer data
En fast kontaktperson

Se referencer

Hør om SoMe - strategi i denne video

Det kan måske virke uoverskueligt at skulle i gang med udvikle en SoMe-strategi for din virksomhed. Hvad er vigtigt at have in mente, hvilke sociale medier skal du satse på og hvordan får du engagerede – og måske endda konverterende – kunder på sociale medier?

Skab værdi med din SoMe-strategi

I et online marketing bureau som PK Medier arbejder vi professionelt med brugen af sociale medier som marketingkanal. Vi ved hvad der skal til for at genere mere salg for vores kunder. Vi hjælper dem med at skabe flere følgere, mere engagement og mere salg online – skal vi også hjælpe dig?

Du er altid velkommen til at henvende dig helt uforpligtende, og hvis du gerne vil se hvad vi kan, så læs med videre, hvor vi også giver dig en guide på 8 steps der med sikkerhed kan hjælpe dig til en forbedret og mere effektiv tilstedeværelse på SoMe med online marketing.

Sociale mediers potentiale

“Når vi arbejder med vores kunders SoMe kanaler, gør vi en dyd ud af at lære kunden og målgruppen at kende, så kunden bliver ved med at være tro mod sit brand. På den måde skaber vi gode resultater for vores kunder og udnytter deres fulde potentiale.” – Juliane Fuchs, Social Media Manager

Kontakt os for en uforpligtende snak om din virksomheds sociale medier

Dem laver vi bl.a. SoMe content med

Grillen burgerbarHookedMadklubbenSticks n Sushi

Hvor skal din virksomhed være tilstede?

Netop dette sker ved, at kunder eller potentielle kunder præsenteres for din virksomhed, når de foretager en søgning, der er orienteret omkring netop det produkt eller den ydelse, som din virksomhed udbyder.

Google Ads betegnes som en betalt form for reklame og annoncering, og tilhører marketingkanalen PPC (pay per click). Det betyder i praksis at afsenderen af annoncen betaler pr. klik eller pr. visning (CPM) for den pågældende annonce.

Ram dine potentielle og eksisterende kunder med annoncer på facebook
Instagram bliver mere og mere populært, og det er en platfrom, der er kreativ og udvikles hele tiden
Annoncering på LinkedIn er effektiv, og man har muligheder for at segmentere på målgrupper efter helt specifikke valg.

Som virksomhed giver Google Ads dig mulighed for at lave annoncer målrettet specifikke målgrupper og perioder, som vil vises øverst på resultatsiden, når kunder eller potentielle kunder, der passer til de opsatte målgruppe data søger efter produkter eller ydelser, som du tilbyder.

Vender vi tilbage til eksemplet med søgningen på take away, så rammer de virksomheder, der kommer op på denne søgning altså sin målgruppe yderst effektivt, fordi målgruppen er på udkig efter take away og det derfor giver yderst god mening for dem, at møde annoncen for take away netop dér.  

Google Ads bliver ikke alene brugt på Google. Værktøjet kan også anvendes til at annoncere på andre kanaler som Apps, Youtube og Google Displaynetværk.

Alt dette kan du læse meget mere om senere i denne tekst.

Få gratis og uforpligtende oplæg om til din SoMe-strategi

Lad os komme med et uforpligtende oplæg på din SoMe-strategi.

Den værdifulde SoMe-strategi

Vi kender alle sammen SoMe, altså sociale medier som Facebook, Instagram (IGTV), PinterestTik Tok og LinkedIn, som blot er et lille udsnit af de sociale medier, der i dag er blevet helt uundværlige buzzwords i vores hverdag, i takt med at sociale medier, det seneste årti, er blevet en inkorporeret del af det moderne menneskes liv.

Men hvordan skaber man egentlig en strategisk og værdifuld online markedsføring og SoMe-strategi?

Vi ser præsidenter og politikere, der udtaler sig på Twitter, et væld af kendisser på Instagram, der inviterer fans ind i privaten og stribevis af virksomheder, der dagligt poster opslag og indhold om deres gøren og laden på Facebook.

Der hersker med andre ord ingen tvivl om, at sociale medier er kommet for at blive – og dette med god grund.

Vi er der nemlig alle sammen. Derfor har sociale medier – eller SoMe, som det ofte kaldes i daglig tale, et kæmpe potentiale for virksomheder og deres online marketing, når det handler om at målrette og udbringe vigtige budskaber gennem.

Med sociale medier som en vigtig del af din virksomheds kommunikationsindsats eller PR indsats bliver I ikke alene synlige overfor målgruppen, I får også mulighed for at skabe dialog og nære relationer til jeres kunder.

Dialog og relationer, der i sidste ende kan være en fantastisk kilde til at booste salg og omsætning.

Men hvordan kommer din virksomhed i gang med at bruge sociale medier som en væsentlig del af dens kommunikationsindsats, og hvilken strategi bør I lægge for at realisere dets store potentiale?

Vi guider dig i det nedenstående med 8 steps, der med sikkerhed kan hjælpe dig til en forbedret og mere effektiv strategi.

For hjælp, kan I kontakte et professionelt online marketing bureau, som PK medier, for at få sparring og vejledning på optimering af jeres online tilstedeværelse.

De 8 simple steps

Step 1 - Sæt mål, der er i tilpasset dine forretningsmæssige mål

Første skridt på vejen til en vindende og effektiv SoMe-strategi er at fastlægge dine mål. Uden mål har du svært ved at måle din succes eller return on investment (ROI). Inspireret af SMART-modellen bør dine mål være:

Specifikke

Målbare
Opnåelige
Relevante​
Tidsbundne

Er dine mål baseret på SMART-modellen vil den guide dine handlinger og sikre, at dine mål fører til reelle forretningsresultater. Sørg altid for, at dine SoMe-mål er tilpasset din overordnede strategi for digitale marketing.

Dette vil gøre det langt lettere for dig at vise værdien af dit arbejde på sociale medier.

Step 2 - Lær dit publikum at kende

Nøglen til at skabe godt indhold, der engagerer dit publikum og potentielle kunder, er at lære dem at kende.

Hvilket indhold vil de gerne se – og hvad får dem til at interagere, like og dele?

Vil du forvandle dine følgere til reelle kunder, er det altafgørende at du kender deres behov.

Forsøg af lav en række personaer – og tænk på dine potentielle fans, følgere og kunder som ægte mennesker med rigtige ønsker og behov. Det vil give dig en mere klar indsigt i, hvad du reelt kan tilbyde dem – og hvad de forventer af dig.

Har du eksempelvis en restaurant er vigtigt at have et godt indblik i ens klientel. Læs mere om markedsføring af restaurant her. 

Step 3 - Udspionér dine konkurrenter

Dine konkurrenter er med stor sandsynlighed også på sociale medier – og det betyder, at du kan lære af dem.

Foretag en konkurrentanalyse hvori du analyserer, hvem dine konkurrenter er og hvad de gør på de sociale medier – både det, der fungerer godt for dem, og det, der fungerer knapt så godt.

En konkurrentanalyse vil give dig en klar fornemmelse af, hvad dine potentielle kunder forventer af din branche, hvilket kan være essentiel viden i arbejdet med at opstille din virksomheds mål.

Du kan på Facebook Ads Library se hvilke annoncer dine konkurrenter kører på Facebook og Instagram.

Step 4 - Tag din SoMe-strategi op til revision

Bruger du allerede Sociale medier som en væsentlig del af din marketingstrategi, kan det være nødvendigt at tage et skridt tilbage og stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvad virker - og hvad virker ikke?
  • Hvem følger dig?
  • Hvilke kanaler bruger dit publikum?
  • Hvordan er din tilstedeværelse på SoMe sammenlignet med dine konkurrenters?

Når du har indsamlet og analyseret denne information, vil du have et godt udgangspunkt for, hvordan du fremover kan forbedre dine resultater.

Step 5 - Opret profiler og forbedrer eksisterende

På hvilke kanaler befinder dine kunder og potentielle kunder sig? Og hvilke kanaler egner dit produkt eller service sig bedst til?

Når du lægger din SoMe-strategi er det altafgørende, at du sætter dig ind i, hvilke sociale medier, der giver mest værdi for din virksomhed.

Er du eksempelvis en B2B virksomhed, der sælger kontorartikler, giver det måske ikke mening for dit produkt og dine kunder at være på Instagram. I stedet kan I med fordel anvende Facebook og Linkedin, der i højere grad henvender sig til B2B.

Når du har besluttet dig for, hvilke kanaler du vil bruge, er næste step at definere en strategi for hver kanal.

Budskaber egner sig nemlig forskelligt på forskellige kanaler, og derfor er det en god idé at differentiere dine budskaber, så de passer nøjagtigt til den eller de kanaler, som du beslutter at bruge.

Når du har udvalgt de vigtigste kanaler er det vigtigt, at du opsætter dem korrekt og jævnligt vedligeholder og justerer indstillingerne, hvis dette skulle være nødvendigt.

Step 6 - Find inspiration

Det er vigtigt, at dit brand er unikt, men du kan stadig hente god inspiration fra andre virksomheder, der har succes på SoMe.

Følger du selv nogle brands, der inspirerer dig med interessant og spændende indhold eller følger du med, når Facebook Awards kårer virksomheder, der klarer sig til UG på SoMe.

Det er helt okay at blive inspireret af andre, men sørg altid for at give indholdet dit eget take.

Vil du booste dit content for alvor, så kan du med fordel besøge vores fotograf i København–side, hvor vi hjælper dig på vej mod mere fængende visuelt indhold.

Step 7 - Lav en SoMe-kalender

At skabe og dele interessant indhold er essentielt, men mindst ligeså vigtigt er det at have en plan for, hvornår du vil dele dit indhold.

Lav en SoMe-kalender der giver dig et overblik over, hvornår du skal offentliggøre dit indhold og fra hvilken kanal. En kalender giver dig det fulde overblik og sikrer, at dit indhold er fordelt korrekt og offentliggjort på de optimale tidspunkter.

Step 8 - Test, evaluer og juster din strategi

Man kan ikke altid forudse, hvordan indhold på SoMe performer. Når du har implementeret din nye strategi, er det derfor vigtigt, at du løbende tracker og evaluerer dine resultater.

For at kunne gøre dette skal den korrekte tracking ligeledes implementeres. 

Brug eksempelvis de rette værktøjer til tracking af hvilke kanaler der driver mest trafik til din hjemmeside, og bliv klogere på dine kunder.

Data fra dine kanaler kan give dig essentiel indsigt i, hvad der fungerer og hvad der ikke fungerer. Brug din information til at teste forskellige kampagner, indhold og strategier.

På den måde kan du hele tiden forfine din strategi. En god idé er også at spørge dine kunder til råds, eksempelvis via surveys, og hermed sikre at du imødekommer deres behov og ønsker til din virksomhed.

Klar, parat til start

Følger du ovenstående otte steps, bør du og din virksomhed inden længe være klar til at indtage SoMe.

Mulighederne er uendeligt mange, og derfor er det uhyre vigtigt, at du tilpasser din strategi til netop din virksomheds behov. Evner du dette, er der ingen grænser for, hvor dit SoMe-eventyr kan bringe din virksomhed hen.

Ønsker du både at indtage de sociale medier, såsom Facebook, Instagram, Pinterest etc. og Google – så skal du også vide hvad SEO er, og hvordan dette områder kan gavne din virksomheds synlighed. 

SoMe FAQ

Hvordan kan jeg vækste gennem og på SoMe?
Skab værdifuldt indhold, som er dragende og opholder brugeren på netop dit indhold, hvilket giver mulighed for konvertering. Du kan betale dig fra målrettede annoncer på sociale medier og dermed nå endnu længere ud til din målgruppe.
Overvej ligeledes hvilket socialt medie du skal befinde dig på, alt efter dit produkt og hvilken målgruppe du tilsigter at ramme.
Hvorfor virker markedsføring på SoMe?
Der er kort fra tanke til handling på sociale medier. Forbrugeren er kun et enkelt klik fra din virksomhed. Du rammer din målgruppe, hvor de benytter meget af deres tid. Du kan skinne autentisk igennem, og vise hvad dit brand står for og linke dem mod din egen hovedside samt indgå i dialog med modtageren.
Hvorfor er SoMe så vigtig for din virksomhed?
Sociale medier giver dig mulighed for at komme helt tæt på din målgruppe. Du kan her indgå i dialog med dine potentielle og eksisterende kunder og skabe loyalitet og nye salg. 
Hvad kræver det at skabe værdifuldt indhold til SoMe?
Først og fremmest er det vigtigt at kende din målgruppes behov og adfærd, for at skabe det indhold der skaber mest værdi for netop dem. Dernæst skal du se ind i at skabe noget kreativt, originalt og dragende indhold, som giver dine læsere og kunder lyst til at udforske dig og din virksomhed nærmere.
Koster det noget at markedsføre på SoMe?
Du kan markedsføre både gratis og betalt. Ved den gratis, organiske løsning skal du blot være tålmodig og se til om dit indhold spredes naturligt gennem medierne ud til dine kunder. Opfordre evt. nogle af dine tilfredse kunder til at dele dit indhold - det skaber autenticitet.
Hvor finder jeg inspiration til mit SoMe indhold?
Du kan med fordel søge inspiration hos lignende konkurrenter på samme kanaler eller hvad de foretager sig på andre kanaler. Lad dig inspirere af omverden og hvad der rør sig. Tænk ind i hvad der kunne engagere dine brugere – hvad for dem til at ’like’ og dele? 
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-downarrow-right