Opdateret 7. september 2021 af Peter Klitkou

Google annoncering – Den ultimative guide

Du har måske hørt om SEO optimering før? SEO er den organiske måde, hvorpå du opnår din placering på søgemaskinen. Der er mange faktorer som spiller ind, når det kommer til at optimere din SEO.

Vi har lavet en guide til at hjælpe dig, med hvordan du bedst muligt opnår salg ved hjælp af SEO. 

Her dykker vi dog længere ned i en anden metode, hvorpå hjemmesider bliver rangeret, som vi kalder ’Google Annoncering’.

Google annoncering – den ultimative guide

Hvad er Google annoncering?

Med den stadigt voksende tendens i digitalisering, og det øget antal søgninger på internettet hver dag, er Google annoncering et meget vigtigt og næsten altafgørende element, når det kommer til din virksomheds digitale tilstedeværelse.

Der er flere måder hvorpå du kan rangere på søgemaskinen.

Med Google Ads er der kommet nye metoder til at markedsføre og annoncere produkter og services digitalt.

Når du søger på et produkt, via en søgemaskine, vil du få vist flere resultater for hjemmesider, som beskæftiger sig med eller sælger det produkt du har søgt på.

Google ad annonce

De øverste resultatet du bliver præsenteret for, vil være markeret med ’annonce’. Dette fortæller dig at virksomhederne har betalt for denne plads.

Det er disse placeringer som er berettiget Google annoncering. Udover pladsen øverst på siden, kan annoncepladsen også forekomme i højre side af skærmen og i bunden af siden.

Alle disse placeringer er vurderet til at være de bedste, når det kommer til at fange brugerens opmærksomhed, og derfor er virksomheder villige til at betale for denne placering.

Ved Google annoncering betaler du ikke for den visning din annonce får, men i stedet for pr. klik din side generer. 

Du betaler altså efter hvor mange besøgende annoncen generer til din hjemmeside (også kaldet ‘pay per click’).  

Hvorfor er det vigtigt?

For at besvare hvorfor Google annoncering er vigtigt, er det bedste at tænke over hvad du selv gør, når du søger på nettet efter et produkt. Du tager garanteret en af de første muligheder som du får vist.

Måske scroller du længere ned på første side, men det er sjældent du trykker om på side 2, 3 eller 4.

 Hvorfor? Fordi vi er blevet vant til at søgemaskinerne gør alt arbejdet for os, og med det samme viser os det vi er på udkig efter.

Vi har hverken tid eller overskud til at gå igennem flere sider af nettet, for at finde det vi leder efter. Vi er blevet vant til at det er nemt og hurtigt.

Dette gælder selvfølgelig ikke kun for dig, men for langt de fleste brugere. Bare forestil dig; størstedelen af befolkningen bruger nettet hver eneste dag, til at finde forskellige produkter og services.

Ikke nok med at dette også gælder dine potentielle kunder, så sikrer søgemaskinerne også at det kun er relevante sider, som kommer frem på de forskellige søgeord.

Det er en stor fordel, fordi du ved brugerne, som din side vil blive eksponeret for, allerede er på udkig efter de produkter som du udbyder.

Behovet er der altså allerede, så nu er det bare med at være den første til at fange de potentielle kunders opmærksomhed. 

Det er netop derfor Google annoncering er vigtig, og giver en stor konkurrencemæssig fordel.

Google annoncering vil nemlig ligge din annonce på de mest fangende planceringer, og brugerne vil derfor få øje på din side før konkurrenternes.

Kort og godt: Google annoncering er vigtigt, fordi det kan hjælpe med at øge trafikken til din hjemmeside, som øger konverteringsraten og derved salg.

Hvad koster Google annoncering?

Måden hvorpå prisen for Google annoncering bliver regnet ud, foregår ligesom ved en auktion. Der bliver kigget på hvilken pris de forskellige virksomheder tilbyder pr. klik, for deres Google annoncering på et bestemt søgeord.

Det er dog ikke kun prisen som er den eneste afgørende faktor.

Googles formål er at skabe gode minder online. Vi skal huske på at der findes mange andre søgemaskiner, så for at forblive nummer et inden for søgemaskiner, er dens formål at skabe den bedst mulige oplevelse for brugeren.

Så udover prisen, bliver din Google annoncering også beregnet på vegne af din hjemmesides relevans.

Jo mere relevant din hjemmeside er, jo større en fordel er det for dig når det kommer til auktionen. Din hjemmeside skal både have relevant indhold, være nem at læse, navigere rundt i og være det bedst mulige match for søgeordet.

Hvis den opfylder disse krav, behøver du ikke byde lige så meget som dine konkurrenter for annoncepladsen.

Så jo mere relevant din hjemmeside er, jo mindre vil du behøve at byde pr. klik for din rangering, og stadig blive valgt over dem som byder mere end dig.

Det er altså dette regnestykke, som der bliver brugt, når pladsen for Google annoncering skal afgøres:

Pris pr. klik x Hjemmeside relevans for søgeord = annonceplads

Hvad er Tracking? 

Tracking er en del af Google Analytics, som giver dig et indblik ind i de forskellige aspekter af dine online kanaler. For at få mest muligt ud af din tracking, har vi lavet en gratis guide, som hjælper dig til at få et bedre overblik.

Du kan blandt andet tracke: 

  • Din Google annoncering
  • Facebook Ads
  • Din hjemmeside
  • Hvem dine kunder er

Ved hjælp af tracking har du mulighed for at analysere den data som bliver genereret, så du bedre og mere effektivt kan allokere dit marketing budget. 

Tracking af din hjemmeside, giver dig et indblik ind i dine besøgendes adfærd, deres demografi samt geografi. Dette er en stor hjælp, så du kan se hvem din målgruppe er, og kan rette din kommunikation derefter.

Jo mere forbundet din tracking er, på kryds af dine platforme, jo bedre indblik får du ind i alle de forskellige aspekter af din digitale performance.

Google annoncering FAQ

Hvad er Google Annoncering?
Google annoncering er den plads på et givent søgeord, hjemmesider kommer frem på, og som er markeret med ’annonce’.

Annoncepladsen kan være øverst på Google, højre side af skærmet og nederst på siden.
Hvad er forskellen på annoncering og SEO?
Ved annoncering betaler virksomhederne for at deres hjemmeside får den plads de gør. SEO er derimod organisk, hvilket betyder at det er gratis.

Annoncepladser skiller sig ud fra de organiske ved at de er mærkeret med ’annonce’. 

Når hjemmesider er placeret på første side af Google, men under annoncepladsen og uden ’annonce’ mærket, skyldes det at deres hjemmeside er SEO optimeret, og derfor kan de ligge her gratis.
Hvad koster Google annoncering?
Man betaler pr. klik. Når google skal bestemme hvem som skal have de forskellige annoncepladser, foregår det på samme måde som ved en auktion. 

Alle virksomheder har mulighed for at byde på annoncepladsen. Google kigger dog også på sidens relevans, så det er en blanding af virksomhedernes bud pr. klik og deres hjemmesides relevans.
Hvorfor er Google annoncering vigtigt?
Det er vigtigt, fordi de hjemmesider som ligger øverst på Google, er også de hjemmesider brugeren først bliver eksponeret for. 

Det er de færreste brugere som går om på side 2, 3 og 4 af Google. De fleste klikker på en hjemmeside på den første side, og gerne en af de første sider som bliver vist.
Hvad er Google Tracking?
Google tracking er en del af Google Analytics. Tracking giver dig data, som hjælper dig med at få et overblik over dine online kanaler.

Det kan være en stor hjælp, så du bedre kan effektivisere eksempelvis din hjemmeside eller kommunikation.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-downarrow-right