Opdateret 20. marts 2022 af Peter Klitkou

Google annoncering – Garanti for performance med Ads i 2022

Google anoncering er i de seneste år blevet til et vigtigt redskab til forbedring af en virksomheds online tilstedeværelse. Tag førstepladsen på Google i Danmark med målrettet annoncering.

I det følgende vil vi tage dig igennem begrebet ´Google annoncering´ og Google Ads. Hvad dette indebærer, hvorfor det er vigtigt, og hvordan din virksomhed kan bruge det.

Tips til online markedsføring? 

Ingen løbende bindingsperiode
Fuld gennemsigtighed

Garanti for performancemål (læs mere)

Google annoncering PeterGoogle annoncering Peter mobil

Vores referencer

Hvad er Google annoncering?

Du kender helt sikkert til det at stå i en situation, hvor du mangler viden om noget bestemt, og derfor tyr til Google for at finde svar.

Det første der kommer op på google vil være betalte annoncer. Mange vil derfor højst sandsynlig klikke ind på disse annoncer, uden at tænke nærmere over det - dette er grunden til at, Google annoncering er vigtigt at have med i sin online markedsføring.

Hvis du vil skabe profit online med din virksomhed, og rangere som nogle af de første på søgemaskinen, er du derfor nødt til at annoncere på Google.

Den voksende tendens i digitaliseringen og det øget antal søgninger på internettet hver dag, betyder at du med Google annoncering, har mulighed for at øge mængden af relevant trafik til dit website, ved kun at betale for hver besøgende du modtager.

Dette er helt klart en fordel i forhold til traditionel annoncering i aviser eller på TV, hvor man betaler et højt beløb, uanset hvor mange kunder man får ind ved hjælp af annoncen.

google annoncering

Hvordan fungerer det?

Der findes flere måder, hvorpå man kan komme til at rangere højt på Googles søgemaskine, et af dem er Google Ads - v.h.a. Google annoncering. Google Ads (som før 2018 hed Google Adwords) bruges til at markedsføre og annoncere produkter og services digitalt. Du kan herunder oprette Google shopping med dine kampagner. Det kan både være på søgemaskinens side, men også på andre digitale platforme gennem Google Display annoncering. Her kommer dine betalte annoncer frem som bannere eller lignende.

Når du søger på et produkt, via en søgemaskine, vil du ofte få vist flere resultater for hjemmesider, som alle beskæftiger sig med, eller sælger det produkt, du har søgt på. De øverste resultater i Google vil i Danmark som sagt være markeret med ´annonce´, hvilket fortæller dig at virksomheden har betalt for denne plads.

Udover pladsen øverst på siden, kan annoncepladsen også forekomme i højre side af skærmen eller i bunden af siden.

Alle disse placeringer på Google i Danmark er vurderet til at være de bedste, når det kommer til at fange brugernes opmærksomhed. Det er derfor en placering, mange virksomheder er villige til at betale for.

Med Google annoncering betaler du ikke for den visning din annonce får, men i stedet afhænger pris af, hvor mange klik din side generer (også kaldet ´pay per click´). Pris for Google annoncering varierer derfor enormt meget.

Garanti for performancemål 🚀

Med over 200 cases kan vi med vores erfaring skabe reelle mål for din virksomhed med din Google annoncering.

Vi kan garantere dig, at vi når dine definerede målsætninger.

Dine performancemål for Google annoncering sætter vi efter din unikke case, og opfylder vi ikke dine satte mål for perioden, arbejder vi uden beregning, indtil vi gør.

Hvad koster Google annoncering i Danmark?

Måden hvorpå pris for Google annoncering bliver regnet ud, foregår ligesom ved en auktion. Der bliver kigget på hvilken pris de forskellige virksomheder tilbyder pr. klik, for deres Google annoncering på et bestemt søgeord.

Det er dog ikke kun pris, som er den eneste afgørende faktor i Google annoncerings-kapløbet.

Googles formål er at skabe gode minder online. Vi skal huske på at der findes mange andre søgemaskiner end Google, så for at forblive nummer et i Danmark inden for søgemaskiner, er dens formål at skabe den bedst mulige oplevelse for brugeren.

Så udover pris, bliver din Google annoncering også beregnet på vegne af din hjemmesides relevans.

Jo mere relevant din hjemmeside er, jo større en fordel er det for dig når det kommer til auktionen. Din hjemmeside skal både have relevant indhold, være nem at læse, navigere rundt i og være det bedst mulige match for søgeordet.
Hvis den opfylder disse krav, behøver du ikke byde lige så meget som dine konkurrenter for annoncepladsen.

Så jo mere relevant din hjemmeside er, jo mindre vil du behøve at byde pr. klik for din rangering, og stadig blive valgt over dem som byder mere end dig.

Det er altså dette regnestykke, som der bliver brugt, når pladsen for Google annoncering skal afgøres:

Pris pr. klik x Hjemmeside relevans for søgeord = annonceplads

Lav et budget for din Google annoncering

Med Google Ads kan du hurtigt få styr på dine omkostninger for dine online annoncer. Du vælger nemlig en månedlig budgetgrænse, så du aldrig betaler mere end det, du har sat som dit månedlige maximum. Det er samtidig ikke bindende, hvilket betyder, at du kan stoppe med Google Ads til enhver tid.

Med Google Ads kan du hurtigt få et overblik over prissætningen for annoncerne. Du starter med at angive en grænse for dit budget til dine annoncer, så det aldrig overskrider din månedlige grænse. Du kan herefter justere budgettet for dine annoncer, alt efter hvor mange penge du ønsker at bruge. Hvis du har brug for det, kan du altid sætte dine annoncer på pause. Dette kan være gældende i forhold til sommer- og vinter annoncer, så du helt selv kan bestemme, hvornår på året du ønsker at bestemte annoncer, skal blive vist på Google. Du opnår derfor fuld kontrol over dine annoncer.

En tredje ting der er værd at vide med Google Ads, er at du altid kun skal betale, når der rent faktisk bliver klikket på din annonce, der så leder til din virksomheds hjemmeside. Det er samtidigt gratis at oprette en konto, og du vil løbende kunne få et overblik og indsigt over dine annoncers effektivitet og udgifter.

Du betaler derfor kun for resultater. Inden du opretter din kampagne, kan du ved at oprette et budget for dine Google annonceringer, få vist et estimeret resultat, som er baseret på dit annonceringsbudget. Alt efter hvor mange penge du lægger i dine annonceringer, vil du altså se, hvor mange klik du kan forvente at få.

Uanset størrelsen på dit markedsføringsbudget kan du altså gøre brug af Google annoncering. Dine udgifter på annoncering på Google består kun af det beløb, du ønsker at bruge, samt de ressourcer og den tid du vælger at lægge i det.

Case eksempel med Kcal Factory

227%

Mere take away salg via Google Ads & Facebook

245%

Flere organiske visninger på Google

20+

Top 3 placeringer på relevante søgeord
google annoncering kcal factory

Hvad betyder Google display annoncering egentlig?

Flere gange er Google display annoncering blevet nævnt herover. Men hvad indebærer det egentlig? Når der tales om Google displayannoncering, er der fokus på de annoncer og bannere, som befinder sig ikke blot på Google men på andre relevante digitale sider og medier, en form for Google Shopping i Danmark.

De findes rundt omkring på forskellige websites både i siden, øverst og nederst. Dertil findes disse annoncer også på hjemmesider som Youtube, blogs, netaviser og meget mere. Der betales for at potentielle kunder inden for din målgruppe bliver eksponeret for dit indhold. Det befinder sig derfor under push-marketing, da Google annoncering, Google ads (gamle Adwords) som denne, er betalte reklamer.

Ved disse annoncer benytter du dig af Google displaynetværket (GDN), som giver dig muligheden for at nå ud til omkring 90% af online brugere på både websites og Apps. Den normale Google annoncering befinder sig som bannere på Googles egen søgemaskine, hvoraf at displaynetværket spreder dit indhold ud til endnu flere kanaler og digitale platforme.

Dette Google Display netværk består af mere end 2 millioner hjemmesider og 650.000 Apps, så der skulle være god mulighed for at dine kunder finder dit brand. Det kan dog blive en dyr affære.

Forskellen ligger også i, at du med Google Display Annoncering kan nå potentielle kunder, som endnu ikke har “efterspurgt” dit produkt eller din ydelse. Du køber dig adgang til brugeren. Prisen for Google displayannoncering kan variere i alt fra 5-20 kr.

Flere cases
Lumida.dk
Fra ny elektriker til at få nye opgaver via #1 side på Google på 4 mdr.
google
google annoncering PK medier
Pkmedier.dk
Vi ligger selv #1 på Google, og vi kan også hjælpe dig med det
Cyber Monday

Hvorfor er Google annoncering vigtigt?

For at besvare hvorfor Google annoncering i Danmark er vigtigt, er det vigtigt at forstå at størstedelen af den danske befolkning bruger Googles søgemaskine dagligt, og derfor typisk vil vælge en af de første muligheder de bliver præsenteret for. Det er sjældent, at en bruger scroller længere ned og trykker ind på side 2 eller 3.

Hvorfor? Fordi vi er blevet vant til at søgemaskinerne gør alt arbejdet for os, og med det samme viser os det vi er på udkig efter i vores shopping, informationssøgen og meget andet.

Dette gælder også for dine potentielle kunder. Det vil derfor være ærgerligt, hvis du og din virksomhed ikke bliver eksponeret overfor denne målgruppe af potentielle købere. Behovet er der altså allerede, så nu er det bare med at være den første til at fange de potentielle kunders opmærksomhed - om det er på Google eller på Youtube med display annoncering, Google Ads (førhen adwords).

Google annoncering giver en stor konkurrencemæssig fordel. Hvis din side ligger før konkurrenterne, vil brugerne først få øje på din. Hvis ingen kan finde din hjemmeside, vil du derfor potentielt gå glip af en mulig forøget omsætning.

Dine konkurrenter gør højst sandsynligt allerede brug af Google annonceringer og display annoncering. Hvis ikke du selv kommer igang, kan du komme til at miste en stor del af din markedsandel og mulig omsætning hver eneste dag - det har sin pris at undgå Google annoncering.

Kort og godt: Google annoncering er vigtigt, fordi det kan hjælpe med at øge trafikken til din hjemmeside, som øger konverteringsraten og derved salg.

Hvad er Tracking, når det kommer til Google annoncering?

Tracking er en del af Google Analytics, som giver dig et indblik ind i de forskellige aspekter af dine online kanaler. For at få mest muligt ud af din tracking, har vi lavet en gratis guide, som hjælper dig til at få et bedre overblik.

Du kan blandt andet tracke: 

  • Din Google annoncering (Google Ads - gamle Adwords)
  • Facebook Ads
  • Din hjemmeside
  • Hvem dine kunder er

Ved hjælp af tracking har du mulighed for at analysere den data som bliver genereret, så du bedre og mere effektivt kan allokere dit marketing budget. 

Tracking af din hjemmeside, giver dig et indblik ind i dine besøgendes adfærd, deres demografi samt geografi. Dette er en stor hjælp, så du kan se hvem din målgruppe er, og kan rette din kommunikation derefter.

Jo mere forbundet din tracking er, på kryds af dine platforme, jo bedre indblik får du ind i alle de forskellige aspekter af din digitale performance.

Hvordan kommer man igang med Google annoncering i Danmark? 

Det kræver ikke meget andet end tid og penge, for at komme i gang med annoncering på Google. 

Hvis du i stedet ikke har tiden til det eller ønsker at få nogle specialister til at kigge på det, kan du kontakte os hos PK Medier, som er eksperter indenfor Google Ads (AdWords) og Google shopping. Vi har gennem tiden hjulpet mange virksomheder i Danmark med deres online tilstedeværelse og hjælper med glæde dig.

Du er velkommen til at kontakte os her, så vi kan hjælpe dig og din virksomhed i Danmark med at rangere højt på Google med annoncering. På vores hjemmeside finder du desuden flere gode guides og anvisinger til, hvordan du kommer i gang.

Hjælp til Google annoncering? 🖥
Få gratis anbefalinger til google annoncering,  udarbejdet af PK mediers specialister. Det er helt uforpligtende.
Få uforpligtende oplæg
Google annoncering

Andre typer af annocering

Hvis ikke du vil benytte dig af Google annoncering, men har blod på tanden for andre annonceringsværktøjer, så har du også andre muligheder for at komme frem gennem betalt annoncering.

Udover Google annoncering kan du også benytte dig af Google Shopping, som er en anden vej til at lægge i top på Googles søgeresultater, på købsrelaterede søgeord. Med Google shopping, vil potentielle kunder, når de søger på et bestemt produkt, få vist produktbilleder og pris, inden de overhovedet har klikket ind på annoncen. På den måde kan kunderne nemt få et hurtigt overblik over de produkter, de søger og sammenligne med priser fra konkurrenter. Dette er derfor en utrolig effektiv måde at få kunderne til at klikke ind på din hjemmeside som det første.

En anden mulighed for annoncering er ved at få vist dine annoncer i videoform på YouTube. Her vil dine annoncer blive fremvist for potentielle kunder inden de starter en video eller i løbet af videoen. Ofte er seeren nødt til at se annoncen i et antal sekunder, inden de kan trykke videre, hvilket gør denne type af annoncering meget effektiv.

Mange platforme og apps giver adgang til annoncering, og én af de helt store er Facebook (Metavers), som har størstedelen af deres omsætning udelukkende fra deres salg af annoncer på deres platforme - hovedsageligt på Instagram og Facebook. På Facebook kan du benytte dig af Business Manager, som håndterer dine annoncer på både Instagram og Facebook.

Hvis du skal spare lidt på dit annonceringsbudget, kan du starte med at udvælge det medie, du mener, din målgruppe befinder sig mest på og fokusere udelukkende her først. Modsat Google annoncering, Google Ads (AdWords) kommer dette betalte indhold løbende på brugerens feed og i stories, og jo mere en bruger benytter sin enhed, desto mere eksponeres de for det betalte indhold.

Du kan også annoncere på e-mail gennem e-mail marketing eller annoncere på andre platforme som Pinterest, blogs og Youtube. Det er bare med at komme i gang med din Google annoncering, Display annoncering og SoMe annoncering - det skaber resultater.

Hvis du ikke har mod på at kaste dig ud i alle de betalte push-marketingsmuligheder, så kan du også få organisk vækst ved at foretage SEO optimeringer på din hjemmeside og derigennem skabe synlighed og potentielle konverteringer.

Skal vi arbejde sammen?

Tøv ikke ned at kontakt os. Vi står klar til at hjælpe dig.
Kontakt osVær med

Google annoncering FAQ

Hvad er Google Annoncering?
Google annoncering er den plads på et givent søgeord, hjemmesider kommer frem på, og som er markeret med ’annonce’.

Annoncepladsen kan være øverst på Google, højre side af skærmet og nederst på siden.
Hvad er forskellen på annoncering og SEO?
Ved annoncering betaler virksomhederne for at deres hjemmeside får den plads de gør. SEO er derimod organisk, hvilket betyder at det er gratis.

Annoncepladser skiller sig ud fra de organiske ved at de er mærkeret med ’annonce’. 

Når hjemmesider er placeret på første side af Google, men under annoncepladsen og uden ’annonce’ mærket, skyldes det at deres hjemmeside er SEO optimeret, og derfor kan de ligge her gratis.
Hvad koster Google annoncering?
Man betaler pr. klik. Når google skal bestemme hvem som skal have de forskellige annoncepladser, foregår det på samme måde som ved en auktion. 

Alle virksomheder har mulighed for at byde på annoncepladsen. Google kigger dog også på sidens relevans, så det er en blanding af virksomhedernes bud pr. klik og deres hjemmesides relevans.
Hvorfor er Google annoncering vigtigt?
Det er vigtigt, fordi de hjemmesider som ligger øverst på Google, er også de hjemmesider brugeren først bliver eksponeret for. 

Det er de færreste brugere som går om på side 2, 3 og 4 af Google. De fleste klikker på en hjemmeside på den første side, og gerne en af de første sider som bliver vist.
Hvad er Google Tracking?
Google tracking er en del af Google Analytics. Tracking giver dig data, som hjælper dig med at få et overblik over dine online kanaler.

Det kan være en stor hjælp, så du bedre kan effektivisere eksempelvis din hjemmeside eller kommunikation.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-downarrow-right