Hvem er Generation Z?

Hvem er Generation Z? Hvordan adskiller de sig fra Millennials? Lær dem at kende her, så du bedre kan målrette din kommunikation og salgsstrategi.

De er digitale indfødte; født ind i en verden af teknologi, og de har aldrig oplevet en verden uden internettet. De opfører sig anderledes end tidligere generationer og deres købsmønstre ligner hverken Millennials (Generation Y) eller Generation X. Men hvordan opfører de sig så? Læs mere her.

Definition af Generation Z

Der har i de seneste år være et stigende fokus på generationerne. Med teknologiens og internettets populære indtog i midt-slut 1990’erne, blev en generation født, som er blevet døbt Generation Z. Mennesker født i perioden fra 1997-2010 bliver kaldt Generation Z. Generation Z kommer efter Generation Y, også kaldet ‘Millennials’, og kommer før generation Alpha.

De er født ind i en verden med internettet, der har været en del af deres hverdag og netop det kan ses i deres handlemønstre og ikke mindst købsmønstre, derfor ynder man også ofte at kalde Generation Z for “digitale indfødte”.

Vi har i mere end 100 år døbt generationer med et særligt kendetegn for perioden de er født og vokset op i. En generation bliver påvirket af forskellige faktorer, med Generation Z er de særligt blevet påvirket af internettet, hvor Baby Boomers har fået deres navn grundet en forøgelse af fødte i perioden 1946-64, de er ofte bedsteforældre til Generation Z.

Nedenfor kan man se en graf over generationer fra de seneste 100 år.

Foto-kilde: Wikipedia.dk/GenerationZ

Hvem er Generation Z?

Hvad ved vi egentlig om Generation Z eller De Digitale Indfødt? De er den første generation født i en verden vores Web 2.0 og var udbredt til den brede befolkning, 90’erne dot.com perioden peakede og de første smartphones så dagens lys. Samtidig med de teknoligiske landvindinger har der desværre også været en fremkomst af terror. Med 9/11 i 2001 har bekæmpelsen af terror været en del af Generation Z’s liv og opvækst og derudover var de børn under finanskrisen fra 2008, hvor nogle måske oplevede at forældre eller folk i den nære omgangskreds mistede deres jobs. Dette har gjort at Generation Z er blevet moderate, bevidste om deres omkostninger samt meget pragmatiske.

De er også “opkoblede”. Det vil sige, at det hele tiden er online på et medie såsom Instagram eller messenger, og de er dermed også tilgængelige på computer, mobil, etc. De er gode til multitasking, de kan se tv og skrive sms samtidig, de er velinformerede – de ved hvad der rører sig og kan nemt finde tiden til nyheder og information. De er fleksible og har dermed let ved at skifte holdning alt efter, hvem de taler med. De er også krævende. Som unge stiller de høje krav til brands og produkter, og når de bliver ældre, vil de stille høje krav til uddannelse og job.

Grunden til at den unge Generation Z har disse kendetegn er til dels grundet deres opvækst med internettet, men også særligt grundet deres forældres generation, der har arbejdet lange dage og sent om aftenen for at få dagligdagens liv til at hænge sammen. I Generations Z teenage tid har der været højkonjunktur, hvilket har betydet, at de er kræsne vedrørende deres jobs. De vil gerne have det sjovt, når de går på arbejde, og det skal være et sted, hvor der er plads til at realisere sig selv.

Men til trods for at Generation Z ved første øjekast kan lyde meget fornuftige er de også en generation, der primært handler på baggrund af deres følelser. Fordi de handler ud fra deres følelser, forventer de også at få en “oplevelse”, når de skal købe noget. De er ikke ligeglade med produktet, men selve brandet og købsoplevelsen er det essentielle. Men mere om det senere, her oplister vi først lidt flere kendetegn ved Generation Z.

  • De er indfødte digitale, derfor har de også fået tilnavnet “Digital Natives”.
  • De fleste har svært ved at sove, typisk som konsekvens af forhøjet skærmtid.
  • De opfører sig ofte godt set i lyset af deres forgængere.
  • De nøjes gerne, er prisbevidste og lever et mere “roligt” liv end deres forgængere.
  • De drikker mindre alkohol end forrige generationer.
  • De går meget op i uddannelse og muligheden for at få et job.
  • De brugere mere tid online på forskellige devices såsom mobil, computer og tablet.
  • De bruger mindre tid på at læse bøger.
  • De kan have koncentrationsbesvær.
  • De føler sig ofte stressede.

Vil du have hjælp til din
online kommunikation

Vores hold af specialister er klar til at hjælpe dig og din forretning.

Hvorfor skal du vælge os?

Grænsen mellem de sene Millennials og de tidlige fra Generation Z er lille. Begge generationer er lige nu en del af den yngre befolkning, men der er forskel på de to generationer. De adskiller sig på flere parametre, blandt andet måden de anskuer penge, måden de interagere med mærker, virksomheder og brands og deres købsadfærd.

Millennials bliver også kaldet Generation Y og de er født i årene 1980-1995, det vil sige at de i dag er mellem 26-40 år, hvor Generation Z er mellem 9-25 år. Det er altså et bredt spænd, og beskrivelsen af Generation Z vil typisk beskrive den ældre del af generationen.

Kort opridsning af Millennials

De ældre i generationen oplevede en høj rate af arbejdsløshed, da de færdiguddannede sig, hvorimod at den unge del af generationen har oplevet det samme, denne gang på grund af COVID-19 pandemien. Man kalder også generationen for “Generation Me”, fordi de har tendens til at være meget selvsikre, have stor tolerance, men samtidig også en snert af narcissisme. Derfor vil man eksempelvis som Millennials have fortalt hvorfor, man skal købe et produkt, fx ved brug af fakta, nyttig viden eller brugbar information, så det virker troværdigt. Derfor er generationen også blevet kaldt for “Generation Why?”

Foto-kilde: McKinsey & Company: ‘True Gen': Generations Z and its implications for companies

Forskellige forbrugermønstrer

Det kan godt betale sig at investere lidt tid i at forstå de to generationer. Millennials er med deres alder blevet enormt købedygtige og Generation Z er en vigtig spiller i din forretnings fremtidige salg. Samtidig er der flere, der benytter Generation Z som god rettesnor, når de arbejder med branding. Da de ofte er mere “woke” end andre generationer.
Vi lister de væsentligste forskelle mellem de to generationer.

  • Millennials falder for god kundeservice
    Er man Millennial har man høje forventninger til kundeservice, og man vil også gerne betale for den. Hos Generations Z er der færre der er villige til det.
  • Virksomheders troværdighed betyder mere for Generation Z end hos Millennials
    For Generation Z er det vigtigt at en virksomhed virker troværdig, og at de eksempelvis passer på deres forbrugeres oplysninger. Det er vigtigt for Generation Z at virksomheder tager et socialt samfundsansvar.
  • Pragmatikeren vs. idealisten
    Generation Z er pragmatikere, hvorimod Millennials er idealister. Derfor vil Generation Z hellere købe sig til noget, der giver langsigtet værdi og smarte og innovative produkter. Dette gælder ikke for Millennials.
  • Generation Z vil gerne spare penge
    De er sparsommelige og vil gerne sørge for at gøre gode handler. Det kan derfor være en god idé at appellere med rabatter og gode tilbud.
  • Millennials går op i en god købsoplevelse
    De betaler gerne lidt ekstra for at få en god oplevelse, når de køber et produkt. Det må gerne være lækkert.
  • Generation Z shopper helst i fysiske butikker
    De vil gerne mærke, føle og røre ved produktet og sikre, at det er god kvalitet.
  • Millennials shopper helst online
    De var vidne til modemmet og op til i dag, hvor man altid er online. Det benytter internettet til fulde, når det gælder online-shopping
  • Begge generationer går op i autencitet!
    Millennials går op i det – Generation Z går endnu mere op i det. De vil se indholdet for hvad det er, brands skal være transparente i båder værdier, vision, mission og deres kommunikation.
  • Millennials vil stadig gerne have mærkevarer
    Da de var børn og gik i skole, var mærket alpha omega. Alt fra tøj til tasker var prydet med brandlogoer og den dag i dag vil de stadig gerne have de brands de kender, og betaler gerne lidt mere for et specifik brand.
  • Generation Z vil være dem selv
    Forbrugerne vil gerne definere sig selv, og vil ikke defineres af et mærke. De søger fællesskaber og vil man gerne have fat i Generation Z skal man brande sig produkt og sit mærke, som noget de kan gøres til deres eget.

 

Det er uhyre vigtigt at arbejde på at forstå begge målgrupper. Millennials er dem, der ligger penge i forretningen her og nu og Generation Z er dem, der dikterer hvad der er rigtig og forkert – det er den bevidste forbrugere, som man gerne vil have til at godkende sit produkt og sit brand. Er du nysgerrig og interesseret mere i, hvordan man brande og sælge sin forretning og produkter online kan du læse artiklen: Tips til Online markedsføring.

 

Vil du høre mere?

Så skal du blot udfylde kontaktformularen her på hjemmesiden, så tager vi kontakt til dig.

Skal vi til at få gjort noget ved det?

Vi er klar til at hjælpe jer!

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.