De er digitale indfødte; født ind i en verden af teknologi, og de har aldrig oplevet en verden uden internettet. De opfører sig anderledes end tidligere generationer og deres købsmønstre ligner hverken Millennials (Generation Y) eller Generation X. Men hvordan opfører de sig så? Læs mere her.
Der har i de seneste år være et stigende fokus på generationerne. Med teknologiens og internettets populære indtog i midt-slut 1990’erne, blev en generation født, som er blevet døbt Generation Z. Måske tænker du, hvornår er Generation Z født? Mennesker født i perioden fra 1997-2010 bliver kaldt dette. Denne generation kommer efter Generation Y, også kaldet ‘Millennials’, og kommer før generation Alpha.
De er født ind i en verden med internettet, der har været en del af deres hverdag og netop det kan ses i deres handlemønstre og ikke mindst købsmønstre, derfor ynder man også ofte at kalde Generation Z for “digitale indfødte”.
Vi har i mere end 100 år døbt generationer med et særligt kendetegn for perioden de er født og vokset op i. En generation bliver påvirket af forskellige faktorer, denne generation er de særligt blevet påvirket af internettet, hvor Baby Boomers har fået deres navn grundet en forøgelse af fødte i perioden 1946-64, de er ofte bedsteforældre til Generation Z.
Nedenfor kan man se en graf over generationer fra de seneste 100 år.
Hvad ved vi egentlig om Generation Z eller De Digitale Indfødte? De er den første generation, der er født i en verden, hvor Web 2.0 var udbredt til den brede befolkning, 90’erne dot.com perioden peakede og de første smartphones så dagens lys. Samtidig med de teknologiske landvindinger har der desværre også været en fremkomst af terror.
Med 9/11 i 2001 har bekæmpelsen af terror været en del af Generation Z’s liv og opvækst og derudover var de børn under finanskrisen fra 2008, hvor nogle måske oplevede, at forældre eller folk i den nære omgangskreds mistede deres jobs. Dette har gjort at denne aldersgruppe er blevet moderate, bevidste om deres omkostninger samt meget pragmatiske.
De er også “opkoblede”. Det vil sige, at det hele tiden er online på et medie såsom Instagram eller Messenger, og de er dermed også tilgængelige på computer, mobil og andre devices - hele tiden og hele dagen. De er gode til multitasking, og så kan de se tv og skrive en sms samtidig uden de helt store problemer.
Derudover er de velinformerede – de ved hvad der rører sig og kan nemt finde tiden til nyheder og information ved siden af fornøjelse og dagens gøremål.
De er fleksible og har dermed let ved at skifte holdning alt efter, hvem de taler med. De er også krævende. Som unge stiller de høje krav til brands og produkter, og når de bliver ældre, vil de stille høje krav til uddannelse og job. Det er en generation, der ved hvad de vil have, og derfor er der en vis sans for kvalitet og omdømme, som præger generation Z.
Dette har naturligvis også sine negative konsekvenser, da det kan være hårdt at leve i en tid og en kultur, hvor forventningerne er høje, hvilket fremmer en perfektshedskultur, hvor unge mennesker forventer meget af hinanden og samfundet. Der ses en stigning i psykiske lidelser i form af angst, stress og depression for denne generation sammenlignet med tidligere generationer, hvilket kan have en sammenhæng med perfekthedskulturen, som man ikke ser hos andre generationer, eksempelvis Generation Y.
Grunden til, at denne unge gruppe har disse kendetegn, er til dels grundet deres opvækst med internettet, men også særligt på grund af deres forældres generation, der har arbejdet lange dage og sent om aftenen for at få dagligdagens liv til at hænge sammen.
Du kan selv tænke over hvilken generation dine familiemedlemmer tilhører, og se om disse definitioner passer til hvordan de gør ting. Din bror, datter eller barnebarn er måske Generation Y, X eller Z, og måske er din far eller søster en Boomer.
I Generations Z teenage tid har der været højkonjunktur, hvilket har betydet, at de er kræsne vedrørende deres jobs. De vil gerne have det sjovt, når de går på arbejde, og det skal være et sted, hvor der er plads til at realisere sig selv. Er der ingen udsigter for personlig udvikling og muligheder for at kravle op af karrierestigen, så er der lille eller ingen interesse.
Men til trods for at Generation Z ved første øjekast kan lyde meget fornuftige er de også en generation, der primært handler på baggrund af deres følelser. Fordi de handler ud fra deres følelser, forventer de også at få en “oplevelse”, når de skal købe noget. De er ikke ligeglade med produktet, men selve brandet og købsoplevelsen er det essentielle. Men mere om det senere, her oplister vi først lidt flere kendetegn ved denne gruppe.
En af vores services er linkbuilding - læs mere om linkbuilding her: Hvad er linkbuilding?
Grænsen mellem de sene Millennials og de tidlige fra Generation Z, Generation Y, og de tidlige fra Generation Z er lille. Begge generationer er lige nu en del af den yngre befolkning, men der er forskel på de to generationer. De adskiller sig på flere parametre, blandt andet måden de anskuer penge, måden de interagerer med mærker, virksomheder og brands og deres købsadfærd. Mange er i tvivl om hvornår er Generation Z født, men det har vi defineret her i dette indlæg tidligere.
Millennials bliver også kaldet Generation Y og de er født i årene 1980-1995, det vil sige at de i alderen fra midt 20’erne frem til 40’erne, hvor Generation Z er mellem præ-teenage årene og midt 20’erne. Det er altså et bredt spænd, og beskrivelsen af denne generation vil typisk beskrive den ældre del af generationen.
Derudover har Generation Z højere forventninger til nytænkning, entreprenørskab og innovation. Dette kommer af, at Gen Z børn er vokset op med masser af nytænkning og innovation omkring sig, hvorimod Millennium Generationen, Generation Y mener, at serviceydelser og nye produkter skabes for at imødekomme forbrugerne.
Der er således en forventning om nytænkning og innovation fra Generation Z, hvorimod Millennials ikke er vokset op med det samme tæt på.
Denne gruppe søger i højere grad autenticitet, end Generation Y har gjort og gør. Dette ses blandt andet i forbindelse med kropsidealer, som især har ændret sig efter Gen Z’s fremkomst og i takt med deres opvækst. Fokus flytter sig fra Millennium Generationens perfektionisme til mere oprigtige og uredigerede idealer.
Andet: Mangler du skrifttyper til din hjemmeside eller andre grafiske elementer? Så læs mere her.
Har du brug for et digitalt bureau til at hjælpe dig? Om det er med en forretning, der sælger robotstøvsuger, kaffemaskine eller en restaurant med smørrebrød. Så kontakt PK Medier i dag.
Ved du hvad taksonomiske niveauer er og bruges til? Læs mere om det her.
De ældre i generationen oplevede en høj rate af arbejdsløshed, da de færdiguddannede sig, hvor den unge del af generationen har oplevet det samme, denne gang på grund af COVID-19 pandemien, der ramte verden i 2020.
Man kalder også generationen for “Generation Me”, fordi de har tendens til at være meget selvsikre, have stor tolerance, men samtidig også en snert af narcissisme.
Derfor vil man, eksempelvis, som Millennials, have fortalt, hvorfor man skal købe et produkt, fx ved brug af fakta, nyttig viden eller brugbar information, så det virker troværdigt. Derfor er generationen også blevet kaldt for “Generation Why?”. Så når du skal sælge en lille kaffemaskine, skal du huske på hvorfor det er godt for kunden at skulle købe den.
Millennium Generationen er typisk forældre til Generation Alpha, som er den nyeste generation. Som en ny forældre-generation er Millennials bevidste om deres valg. De kommer selv fra en mindre generation, end hvad vi har set tidligere, og meget ser ud til, at det også bliver tilfældet for Generation Alpha. Her spiller en række faktorer en rolle såsom udfordringer med fertilitet grundet alder, stresspåvirkning på kroppen og andre prioriteringer, end hvad vi har set før i tiden.
Vil du se en af vores cases? Så se mere her; Amager elektriker - ellers læs videre på artiklen nedenunder billedet.
Bliv klogere på forskellige modeller og analyser på vores blog. Læs fx om PESTEL analyse her.
Læs her omkring hvordan du kan få en større konvertering på din hjemmeside: USP.
Ved du hvad afkastningsgrad betyder? Så kan du læse meget mere om det her.
Interesserer du dig også i marketing? Så kan du læse meget mere om det på denne side.
Det kan godt betale sig at investere lidt tid i at forstå de to generationer. Millennials er med deres alder blevet enormt købedygtige og Generation Z er en vigtig spiller i din forretnings fremtidige salg.
Samtidig er der flere, der benytter Generation Z som god rettesnor, når de arbejder med branding. Da de ofte er mere “woke” end andre generationer.
Vi lister de væsentligste forskelle mellem de to generationer.
Herunder kan du læse om spørgsmålet: hvilken generation er jeg? Der er nemlig flere faktorer at kigge på i 2023 for at besvare dette.
Forbrugsmønstrerne for Generation Z er forskellige fra andre generationer. Læs mere om disse forbrugsmønstrer her.
Det er uhyre vigtigt at arbejde på at forstå begge målgrupper. Millennials er dem, der ligger penge i forretningen her og nu og Generation Z er dem, der dikterer hvad der er rigtig og forkert – det er den bevidste forbrugere, som man gerne vil have til at godkende sit produkt og sit brand.
Når man taler om forskellene mellem de to generationer - Generation Z og Millennium Generation Y - så findes der et utal af punkter, som man kan sammenligne dem på, og derfor kunne man også fylde en hel bog med alle de forskelle og ligheder, de har.
Vi vil ikke gøre forsøget her, men vi håber, hos PK Medier, at du alligevel har fået noget ud af at læse ovenstående omkring både Gen Z generelt, om Millennials, Generation Y og derudover nogle af de ligeheder og forskelle, der er at finde imellem disse.
Skulle du have nogle spørgsmål, eller vil du vide mere om Generations Z og Millennials’ købsadfærd, og hvilken påvirkning dette har på, hvordan du og din virksomhed bør markedsføre jer, er du altid velkommen til at kontakte os.
Søger du anden inspiration, eller søger du ny støvsuger derhjemme, så læs denne brugerguider irobot i7 inden du investere i nyt udstyr til hjemmet.
Nu har du fået en god indkøring i, hvem Generation Z er, samt Millennials, generationen der kom før. Måske du er nysgerrig på "hvad hedder generationen efter Generation Z? Så lad os kort lige gennemgå, hvem den nye generation Alpha er. Helt konkret, så vil alle, der fødes fra 2010 og frem til 2025 kategoriseres som generation Alpha, og de bliver også kaldt for den transformative generation.
Generation Alpha er den hidtil mest digitaliserede generation, endnu mere end Generation Z. IT og teknologi får de nærmest med modermælken, og de er første generation, der vokser op i en verden, hvor det virtuelle og fysiske er smeltet sammen. Bag de små og store skærme får de små alphaer adgang til en stor og digital verden. Deres intuitive tilgang til det digitale giver dem nogle særlige karaktertræk:
Generation Z, eller Gen Z, blev altså kendt som digitale indfødte, men man må sige, at efternøleren Generation Alpha, endnu mere digitale. Man regner også med at når denne generation bliver voksne, at de kommer til at revolutionere forbrugsmønstre og den digitale verden, de har næsten ikke kendt andet. Generation Alpha vægter digitale tiltag hos virksomheder rigtig højt, da det digitale er kommet ind med modermælken. Men hvilke tiltag vægter de højest? Der er i hver fald 2 ting, som de kommer til at søge efter hos brands i fremtiden:
Vi ved, hvor svært det kan være at holde styr på alle teorier, og modeller indenfor marketing, kommunikation og andre i dette felt, og derfor har vi gjort det nemmere for dig, og samlet det ét sted til dig.
Du kan nemlig læse mere om andre relevante emner og begreber i vores blog, hvor vi har skrevet en masse artikler om alt fra markedsføringsbegreber til metoder og modeller. Vi forsøger at gøre begreber håndgribelige og let forståelige, så du kan bruge dem i dit studie eller i dit arbejde - hvad end du arbejder med.
Med rette er det også en idé for dig og udvælge relevante teorier, vinkler eller modeller, som du ønsker at benytte dig af. Der findes tonsvis af teorier, så vi anbefaler jer at sætte jer ind i få, frem for lidt i mange. Du kan derfor udover generation Z og Y her læse en masse andet om:
Få hjælp til b2b marketing og B2B email marketing af PK Medier.
Kender du til AIDA modellen? Læs mere om hvad den bliver brugt til her.
Ved du hvad CSR er? Læs mere om begrebet og den bæredygtige omstilling.
Vi har lavet et eksempel på hvordan man gør brug af Google til finde frem til det rette smørrebrød København.
Ved du hvad outsourcing står for? Det er hvor virksomheder giver deres opgaver videre til andre virksomheder, så de kan tage sig af dem.
Hvordan rammer man målgruppen bedst muligt ift. markedsføring? Er det med søgemaskineoptimering, eller skal man gøre brug af SEM (også kaldet SEA)? Eller skal man gøre brug af nyhedsbrev? Der er mange muligheder, og hver har sine fordele. Kig forbi vores sider omkring emnerne, og læse mere om dem.
Google Keyword Planner er et godt søgeordsværktøj, som du kan bruge til din planlægning af indhold til din hjemmeside. Bliv klogere på programmet ved at læse vores guide til det her: Google Keyword Planner.
Skal du lære at skrive en klumme? Så kan du læse vores artikel om netop dette emne.
Når du skal igang med at undersøge produkter og markeder, vil det være en god idé at benytte Ansoffs vækstmatrice.
En portal er en hjemmeside, som er indgang til flere hjemmesider. Læs om hvad en portal er i vores blog her.
Køb hjemmeside hos os PK Medier. Hjemmesiden du får er en WordPress hjemmeside. Hvis du har andre ønsker kan du også kontakte os for disse.
Læs om Maslows Behovspyramide her, hvor vi forklarer hvad den betyder og hvad du kan bruge den til.
Læs også: bedste el løbehjul i test 2022.
Du kan finde ud af hvad dine kunders behov er med Minerva Modellen. Læs mere om den her.
Står du også skal bruge en biopejs til din have? Så læs med her.
Vi har samlet en række af populære podcast sammen til dig her, som vi håber du vil kunne lide.
Hvor meget koster Facebook annoncering? Find ud af det her: Facebook annoncering pris.
Leder du efter en juicekur 3 dage? Så læs med her.
Læs også om vores seo service.
Er du interesseret i SEO, så kan du læse mere her: SEO for begyndere, eller kontakte os, hvis du skal have hjælp. Vi er eksperter i SEO, og derfor ligger vi også selv helt i toppen i Googles søgeresultater på netop begreber som SEO.
Gør brug af Business Model Canvas i din virksomhed. Det er en god skabelon til din forretningsmodel.
Læs vores guide til at vælge en god kaffemaskine.
Læs PK Tests guide om ledningsfri støvsuger her.
Catering firma - læs alt om dem her.
Bedst i test robotstøvsuger eller airfryer - læs her.
Skal du have catering København? Så læs med her på siden.
Læs om SMV Digital her.
Hvad er en faldstamme? Se vores 2022 guide om faldstamme her.
Læs om airfryer og proteinpulver her.
Nogle af vores kunder hjælper vi med at ranke på eksempelvis "maler København". Læs mere om det her.
Vi kan også hjælpe dig med SoMe. Hvis det har din interesse, så kontakt os i dag.
Er du nysgerrig og interesseret mere i, hvordan man brande og sælge sin forretning og produkter online kan du læse artiklen: Tips til Online markedsføring. Vil du læse om købemotiver, kan du gøre det her. Eller vil du læse om hvad content marketing er, kan du gøre det her.
Har du problemer med at få trafik ind på din hjemmeside? Og halter det lidt med at få skrevet content? Så hjælper PK Medier dig gerne med din SEO tekst. Kontakt os i dag for mere information.