Opdateret 3. marts 2022 af Natasja Grønfeldt

Hvem er Generation Z?

De er digitale indfødte; født ind i en verden af teknologi, og de har aldrig oplevet en verden uden internettet. De opfører sig anderledes end tidligere generationer og deres købsmønstre ligner hverken Millennials (Generation Y) eller Generation X. Men hvordan opfører de sig så? Læs mere her.

skydeskivemodellen

Definition af Generation Z

Der har i de seneste år være et stigende fokus på generationerne. Med teknologiens og internettets populære indtog i midt-slut 1990’erne, blev en generation født, som er blevet døbt Generation Z. Mennesker født i perioden fra 1997-2010 bliver kaldt Generation Z. Generation Z kommer efter Generation Y, også kaldet ‘Millennials’, og kommer før generation Alpha.

De er født ind i en verden med internettet, der har været en del af deres hverdag og netop det kan ses i deres handlemønstre og ikke mindst købsmønstre, derfor ynder man også ofte at kalde Generation Z for “digitale indfødte”.

Vi har i mere end 100 år døbt generationer med et særligt kendetegn for perioden de er født og vokset op i. En generation bliver påvirket af forskellige faktorer, med Generation Z er de særligt blevet påvirket af internettet, hvor Baby Boomers har fået deres navn grundet en forøgelse af fødte i perioden 1946-64, de er ofte bedsteforældre til Generation Z.

Nedenfor kan man se en graf over generationer fra de seneste 100 år.

Hvem er Generation Z?

Hvad ved vi egentlig om Generation Z eller De Digitale Indfødte? De er den første generation, der er født i en verden, hvor Web 2.0 var udbredt til den brede befolkning, 90’erne dot.com perioden peakede og de første smartphones så dagens lys. Samtidig med de teknologiske landvindinger har der desværre også været en fremkomst af terror.

Med 9/11 i 2001 har bekæmpelsen af terror været en del af Generation Z’s liv og opvækst og derudover var de børn under finanskrisen fra 2008, hvor nogle måske oplevede, at forældre eller folk i den nære omgangskreds mistede deres jobs. Dette har gjort at Generation Z er blevet moderate, bevidste om deres omkostninger samt meget pragmatiske.

De er også “opkoblede”. Det vil sige, at det hele tiden er online på et medie såsom Instagram eller Messenger, og de er dermed også tilgængelige på computer, mobil og andre devices - hele tiden og hele dagen. De er gode til multitasking, og så kan de se tv og skrive en sms samtidig uden de helt store problemer.

Derudover er de velinformerede – de ved hvad der rører sig og kan nemt finde tiden til nyheder og information ved siden af fornøjelse og dagens gøremål.

De er fleksible og har dermed let ved at skifte holdning alt efter, hvem de taler med. De er også krævende. Som unge stiller de høje krav til brands og produkter, og når de bliver ældre, vil de stille høje krav til uddannelse og job. Det er en generation, der ved hvad de vil have, og derfor er der en vis sans for kvalitet og omdømme, som præger generation Z.

Dette har naturligvis også sine negative konsekvenser, da det kan være hårdt at leve i en tid og en kultur, hvor forventningerne er høje, hvilket fremmer en perfektshedskultur, hvor unge mennesker forventer meget af hinanden og samfundet. Der ses en stigning i psykiske lidelser i form af angst, stress og depression for denne generation sammenlignet med tidligere generationer, hvilket kan have en sammenhæng med perfekthedskulturen.

Grunden til, at den unge Generation Z har disse kendetegn, er til dels grundet deres opvækst med internettet, men også særligt på grund af deres forældres generation, der har arbejdet lange dage og sent om aftenen for at få dagligdagens liv til at hænge sammen.

I Generations Z teenage tid har der været højkonjunktur, hvilket har betydet, at de er kræsne vedrørende deres jobs. De vil gerne have det sjovt, når de går på arbejde, og det skal være et sted, hvor der er plads til at realisere sig selv. Er der ingen udsigter for personlig udvikling og muligheder for at kravle op af karrierestigen, så er der lille eller ingen interesse.

Men til trods for at Generation Z ved første øjekast kan lyde meget fornuftige er de også en generation, der primært handler på baggrund af deres følelser. Fordi de handler ud fra deres følelser, forventer de også at få en “oplevelse”, når de skal købe noget. De er ikke ligeglade med produktet, men selve brandet og købsoplevelsen er det essentielle. Men mere om det senere, her oplister vi først lidt flere kendetegn ved Generation Z.

  • De er indfødte digitale, derfor har de også fået tilnavnet “Digital Natives”.
  • De fleste har svært ved at sove, typisk som konsekvens af forhøjet skærmtid.
  • De opfører sig ofte godt set i lyset af deres forgængere.
  • De nøjes gerne, er prisbevidste og lever et mere “roligt” liv end deres forgængere.
  • De drikker mindre alkohol end forrige generationer.
  • De går meget op i uddannelse og muligheden for at få et job.
  • De brugere mere tid online på forskellige devices såsom mobil, computer og tablet.
  • De bruger mindre tid på at læse bøger.
  • De kan have koncentrationsbesvær.
  • De føler sig ofte stressede.

En af vores services er linkbuilding - læs mere om emnet her: Hvad er linkbuilding?

Andet: Hos Produkt Eksperten, kan du læse forskellige guides om produkter og services. Her finder du de bedste produkter.

Undrer du dig over hvad "URL" står for? Så læs mere her i dette blogindlæg: "Hvad betyder URL?". Vil du gerne have dig en hjemmeside? Men kender du ikke for meget til emnet? Så kan du læse mere om hvordan du beskytter din hjemmeside her: hjemmeside sikkerhed.
Søger du en praktikplads? Så læs mere her omkring praktik hos PK Medier. Det kan også være du søger job som digital designer eller Head of Digital Marketing? Så tjek vores jobopslag nu.
Ved du hvad outreach linkbuilding eller gratis linkbuilding bruges til? Læs mere om de to linkbuilding metoder på vores blog.

Forskel på Millennials og Generation Z

Grænsen mellem de sene Millennials og de tidlige fra Generation Z er lille. Begge generationer er lige nu en del af den yngre befolkning, men der er forskel på de to generationer. De adskiller sig på flere parametre, blandt andet måden de anskuer penge, måden de interagerer med mærker, virksomheder og brands og deres købsadfærd.

Millennials bliver også kaldet Generation Y og de er født i årene 1980-1995, det vil sige at de i alderen fra midt 20’erne frem til 40’erne, hvor Generation Z er mellem præ-teenage årene og midt 20’erne. Det er altså et bredt spænd, og beskrivelsen af Generation Z vil typisk beskrive den ældre del af generationen.

Derudover har Generation Z højere forventninger til nytænkning, entreprenørskab og innovation. Dette kommer af, at Gen Z børn er vokset op med masser af nytænkning og innovation omkring sig, hvorimod Millennium Generationen mener, at serviceydelser og nye produkter skabes for at imødekomme forbrugerne.

Der er således en forventning om nytænkning og innovation fra Generation Z, hvorimod Millennials ikke er vokset op med det samme tæt på.

Generation Z søger i højere grad autenticitet, end Generation Y har gjort og gør. Dette ses blandt andet i forbindelse med kropsidealer, som især har ændret sig efter Gen Z’s fremkomst og i takt med deres opvækst. Fokus flytter sig fra Millennium Generationens perfektionisme til mere oprigtige og uredigerede idealer.

Andet: Mangler du skrifttyper til din hjemmeside eller andre grafiske elementer? Så læs mere her.

Har du brug for et digitalt bureau til at hjælpe dig? Så kontakt PK Medier i dag.

Ved du hvad taksonomiske niveauer er og bruges til? Læs mere om det her.

Når vi hjælper vores kunder med SEO, så hjælper vi med dem med at rangere på forskellige søgeord. Vi har fx et bilfirma, som vi hjælper med at rangere godt på "Leasing Køge".

Læs vores gode råd om online markedsføring ejendomsmægler her, og opnå bedre resultater på din markedsføring.

Kort opridsning af Millennials

De ældre i generationen oplevede en høj rate af arbejdsløshed, da de færdiguddannede sig, hvor den unge del af generationen har oplevet det samme, denne gang på grund af COVID-19 pandemien, der ramte verden i 2020.

Man kalder også generationen for “Generation Me”, fordi de har tendens til at være meget selvsikre, have stor tolerance, men samtidig også en snert af narcissisme.

Derfor vil man, eksempelvis, som Millennials, have fortalt, hvorfor man skal købe et produkt, fx ved brug af fakta, nyttig viden eller brugbar information, så det virker troværdigt. Derfor er generationen også blevet kaldt for “Generation Why?”.

Millennium Generationen er typisk forældre til Generation Alpha, som er den nyeste generation. Som en ny forældreGeneration er Millennials bevidste om deres valg. De kommer selv fra en mindre generation, end hvad vi har set tidligere, og meget ser ud til, at det også bliver tilfældet for Generation Alpha. Her spiller en række faktorer en rolle såsom udfordringer med fertilitet grundet alder, stresspåvirkning på kroppen og andre prioriteringer, end hvad vi har set før i tiden.

Vil du se en af vores cases? Så se mere her; Amager elektriker - ellers læs videre på artiklen nedenunder billedet.

Bliv klogere på forskellige modeller og analyser på vores blog. Læs fx om PESTEL analyse her.

Læs her omkring hvordan du kan få en større konvertering på din hjemmeside: USP.

Ved du hvad afkastningsgrad betyder? Så kan du læse meget mere om det her.

Interesserer du dig også i marketing? Så kan du læse meget mere om det på denne side.

Generationer og forandringer model PK Medier

Forskellige forbrugermønstrer

Det kan godt betale sig at investere lidt tid i at forstå de to generationer. Millennials er med deres alder blevet enormt købedygtige og Generation Z er en vigtig spiller i din forretnings fremtidige salg.

Samtidig er der flere, der benytter Generation Z som god rettesnor, når de arbejder med branding. Da de ofte er mere “woke” end andre generationer.
Vi lister de væsentligste forskelle mellem de to generationer.

  • Millennials falder for god kundeservice
    Er man Millennial har man høje forventninger til kundeservice, og man vil også gerne betale for den. Hos Generations Z er der færre der er villige til det.
  • Virksomheders troværdighed betyder mere for Generation Z end hos Millennials
    For Generation Z er det vigtigt at en virksomhed virker troværdig, og at de eksempelvis passer på deres forbrugeres oplysninger. Det er vigtigt for Generation Z at virksomheder tager et socialt samfundsansvar.
  • Pragmatikeren vs. idealisten
    Generation Z er pragmatikere, hvorimod Millennials er idealister. Derfor vil Generation Z hellere købe sig til noget, der giver langsigtet værdi og smarte og innovative produkter. Dette gælder ikke for Millennials.
  • Generation Z vil gerne spare penge
    De er sparsommelige og vil gerne sørge for at gøre gode handler. Det kan derfor være en god idé at appellere med rabatter og gode tilbud.
  • Millennials går op i en god købsoplevelse
    De betaler gerne lidt ekstra for at få en god oplevelse, når de køber et produkt. Det må gerne være lækkert.
  • Generation Z shopper helst i fysiske butikker
    De vil gerne mærke, føle og røre ved produktet og sikre, at det er god kvalitet.
  • Millennials shopper helst online
    De var vidne til modemmet og op til i dag, hvor man altid er online. Det benytter internettet til fulde, når det gælder online-shopping
  • Begge generationer går op i autencitet!
    Millennials går op i det – Generation Z går endnu mere op i det. De vil se indholdet for hvad det er, brands skal være transparente i båder værdier, vision, mission og deres kommunikation.
  • Millennials vil stadig gerne have mærkevarer
    Da de var børn og gik i skole, var mærket alpha omega. Alt fra tøj til tasker var prydet med brandlogoer og den dag i dag vil de stadig gerne have de brands de kender, og betaler gerne lidt mere for et specifik brand.
  • Generation Z vil være dem selv
    Forbrugerne vil gerne definere sig selv, og vil ikke defineres af et mærke. De søger fællesskaber og vil man gerne have fat i Generation Z skal man brande sig produkt og sit mærke, som noget de kan gøres til deres eget.

 

Det er uhyre vigtigt at arbejde på at forstå begge målgrupper. Millennials er dem, der ligger penge i forretningen her og nu og Generation Z er dem, der dikterer hvad der er rigtig og forkert – det er den bevidste forbrugere, som man gerne vil have til at godkende sit produkt og sit brand.

Når man taler om forskellene mellem de to generationer - Generation Z og Millennium Generation - så findes der et utal af punkter, som man kan sammenligne dem på, og derfor kunne man også fylde en hel bog med alle de forskelle og ligheder, de har.

Vi vil ikke gøre forsøget her, men vi håber, hos PK Medier, at du alligevel har fået noget ud af at læse ovenstående omkring både Gen Z generelt, om Millennials og derudover nogle af de ligeheder og forskelle, der er at finde imellem disse.

Skulle du have nogle spørgsmål, eller vil du vide mere omGenerations Z og Millennials’ købsadfærd, og hvilken påvirkning dette har på, hvordan du og din virksomhed bør markedsføre jer, er du altid velkommen til at kontakte os.

Du kan læse mere om andre relevante emner og begreber i vores blog, hvor vi har skrevet en masse artikler om alt fra markedsføringsbegreber til metoder og modeller.

Få hjælp til b2b marketing og B2B email marketing af PK Medier. 

Kender du til AIDA modellen? Læs mere om hvad den bliver brugt til her.

Ved du hvad CSR er? Læs mere om begrebet og den bæredygtige omstilling.

Vi har lavet et eksempel på hvordan man gør brug af Google til finde frem til det rette smørrebrød København.

Ved du hvad outsourcing står for? Det er hvor virksomheder giver deres opgaver videre til andre virksomheder, så de kan tage sig af dem.

Hvordan rammer man målgruppen bedst muligt ift. markedsføring? Er det med søgemaskineoptimering, eller skal man gøre brug af SEM (også kaldet SEA)? Eller skal man gøre brug af nyhedsbrev? Der er mange muligheder, og hver har sine fordele. Kig forbi vores sider omkring emnerne, og læse mere om dem.

Google Keyword Planner er et godt søgeordsværktøj, som du kan bruge til din planlægning af indhold til din hjemmeside. Bliv klogere på programmet ved at læse vores guide til det her: Google Keyword Planner.

Skal du lære at skrive en klumme? Så kan du læse vores artikel om netop dette emne.

Når du skal igang med at undersøge produkter og markeder, vil det være en god idé at benytte Ansoffs vækstmatrice.

En portal er en hjemmeside, som er indgang til flere hjemmesider. Læs om hvad en portal er i vores blog her.

Køb hjemmeside hos os PK Medier. Hjemmesiden du får er en WordPress hjemmeside. Hvis du har andre ønsker kan du også kontakte os for disse.

Læs om Maslows Behovspyramide her, hvor vi forklarer hvad den betyder og hvad du kan bruge den til.

Du kan finde ud af hvad dine kunders behov er med Minerva Modellen. Læs mere om den her.

Vi har samlet en række af populære podcast sammen til dig her, som vi håber du vil kunne lide.

Hvor meget koster Facebook annoncering? Find ud af det her: Facebook annoncering pris.

Er du interesseret i SEO, så kan du læse mere her: SEO for begyndere, eller kontakte os, hvis du skal have hjælp.

Gør brug af Business Model Canvas i din virksomhed. Det er en god skabelon til din forretningsmodel.

Er du nysgerrig og interesseret mere i, hvordan man brande og sælge sin forretning og produkter online kan du læse artiklen: Tips til Online markedsføring. Vil du læse om købemotiver, kan du gøre det her. Eller vil du læse om hvad content marketing er, kan du gøre det her.

Har du problemer med at få trafik ind på din hjemmeside? Og halter det lidt med at få skrevet content? Så hjælper PK Medier dig gerne med dine SEO tekster. Kontakt os i dag for mere information.

Generation Z FAQ

Hvad betyder Generation Z?
Generation Z er en betegnelse for den generation, som er født mellem 1997-2010 og er generationen efter Generation Y. Denne aldersklasse kaldes også for de ”digitalt indfødte”.
Hvad kendetegner Generation Z?
Det, som kendetegner denne generation, er at de er født ind i en digital alder og har ikke oplevet hverdagen uden internettet. Folk fra denne generation befinder sig derfor ofte meget på digitale og sociale medier, da disse medier vandt stort indpas under deres opvækst. De er velinformeret grundet den konstante adgang til information og viden.
Hvad er forskellen på Millennials og Generation Z?
Millinials, også kaldet Generation Y, er generationen før Z og er derfor personer, som er født mellem 1981-1996. De er født i en tid, hvor internet og mobiltelefoner var fremkommende. 
Denne generation er ofte karakteriseret ved stort selvisk fokus, stor tolerance og meget selvsikkerhed. De har høje forventninger til en god kundeservice, hvorimod generation Z er vant til den nye zapper-tid og derfor bevæger sig hurtigt fra A-B uden de store forventninger.
Hvorfor er det vigtigt at kende til Generation Z?
Ud fra et markedsføringsperspektiv er det essentielt at kunne placere sin målgruppe i den respektive generation for derved at kende til deres forbrugsmønstre. Det er brugbar viden for at kunne udarbejde effektiv markedsføring. 
Generation Z holder mere på pengene end Generation Y, men er til gengæld forgangspersoner for, hvad der er trendy og moderne. De sætter dagsorden for hvilke brands der er accepterede og man vil gerne ligge godt i svinget hos dem.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-down