Opdateret 10. november 2023 af Peter Klitkou

Hvem er Generation Z? Lær forskellen på Gen Z & Millennials

Generation Z er de digitale indfødte; født ind i en verden af teknologi, og de har aldrig oplevet en verden uden internettet. De opfører sig anderledes end tidligere generationer og deres købsmønstre ligner hverken Millennials (Generation Y) eller Generation X. Men hvordan opfører de sig så? Læs mere her.

Hvem er generation Z

Definition af Generation Z

Der har i de seneste år være et stigende fokus på generationerne. Med teknologiens og internettets populære indtog i midt-slut 1990’erne, blev en generation født, som er blevet døbt Generation Z. Måske tænker du, hvornår er Generation Z født? Mennesker født i perioden fra 1997-2010 bliver kaldt dette. Denne generation kommer efter Generation Y, også kaldet ‘Millennials’, og kommer før generation Alpha.

De er født ind i en verden med internettet, der har været en del af deres hverdag og netop det kan ses i deres handlemønstre og ikke mindst købsmønstre, derfor ynder man også ofte at kalde Generation Z for “digitale indfødte”.

Vi har i mere end 100 år døbt generationer med et særligt kendetegn for perioden de er født og vokset op i. En generation bliver påvirket af forskellige faktorer, denne generation er de særligt blevet påvirket af internettet, hvor Baby Boomers har fået deres navn grundet en forøgelse af fødte i perioden 1946-64, de er ofte bedsteforældre til Generation Z.

Nedenfor kan man se en graf over generationer fra de seneste 100 år.

Se generationerne her - fra generation z til baby boomer

Hvem er disse 'digitalt indfødte'?

Hvad ved vi egentlig om Generation Z eller De Digitale Indfødte? De er den første generation, der er født i en verden, hvor Web 2.0 var udbredt til den brede befolkning, 90’erne dot.com perioden peakede og de første smartphones så dagens lys. Samtidig med de teknologiske landvindinger har der desværre også været en fremkomst af terror.

Med 9/11 i 2001 har bekæmpelsen af terror været en del af Generation Z’s liv og opvækst og derudover var de børn under finanskrisen fra 2008, hvor nogle måske oplevede, at forældre eller folk i den nære omgangskreds mistede deres jobs. Dette har gjort at denne aldersgruppe er blevet moderate, bevidste om deres omkostninger samt meget pragmatiske.

De er også “opkoblede”. Det vil sige, at det hele tiden er online på et medie såsom Instagram eller Messenger, og de er dermed også tilgængelige på computer, mobil og andre devices - hele tiden og hele dagen. De er gode til multitasking, og så kan de se tv og skrive en sms samtidig uden de helt store problemer.

Hos PK Medier kan du også blive klogere på søgeord og brancheorienteret restaurant SEO. 

  • De er indfødte digitale, derfor har de også fået tilnavnet “Digital Natives”.
  • De fleste har svært ved at sove, typisk som konsekvens af forhøjet skærmtid.
  • De opfører sig ofte godt set i lyset af deres forgængere.
  • De nøjes gerne, er prisbevidste og lever et mere “roligt” liv end deres forgængere.
  • De drikker mindre alkohol end forrige generationer.
  • De går meget op i uddannelse og muligheden for at få et job.
  • De brugere mere tid online på forskellige devices såsom mobil, computer og tablet.
  • De bruger mindre tid på at læse bøger.
  • De kan have koncentrationsbesvær.
  • De føler sig ofte stressede.

En af vores services er linkbuilding - læs mere om linkbuilding her: Hvad er linkbuilding?

Andet: Hos Produkt Eksperten, kan du læse forskellige guides om produkter som eksempelvis den bedste kaffemaskine, robotstøvsuger og services. Her finder du de bedste produkter.

Undrer du dig over hvad "URL" står for? Så læs mere her i dette blogindlæg: "Hvad betyder URL?". Vil du gerne have dig en hjemmeside? Men kender du ikke for meget til emnet? Så kan du læse mere om hvordan du beskytter din hjemmeside.
Søger du en praktikplads? Så læs mere her omkring praktik hos PK Medier. Det kan også være du søger job som digital designer eller Head of Digital Marketing? Så tjek vores jobopslag nu.
Ved du hvad outreach linkbuilding eller gratis linkbuilding bruges til? Læs mere om de to linkbuilding metoder på vores blog.

Forskel på Millennials og Generation Z

Grænsen mellem de sene Millennials og de tidlige fra Generation Z, Generation Y, og de tidlige fra Generation Z er lille. Begge generationer er lige nu en del af den yngre befolkning, men der er forskel på de to generationer. De adskiller sig på flere parametre, blandt andet måden de anskuer penge, måden de interagerer med mærker, virksomheder og brands og deres købsadfærd. Mange er i tvivl om hvornår er Generation Z født, men det har vi defineret her i dette indlæg tidligere. 

Millennials bliver også kaldet Generation Y og de er født i årene 1980-1995, det vil sige at de i alderen fra midt 20’erne frem til 40’erne, hvor Generation Z er mellem præ-teenage årene og midt 20’erne. Det er altså et bredt spænd, og beskrivelsen af denne generation vil typisk beskrive den ældre del af generationen.

Derudover har Generation Z højere forventninger til nytænkning, entreprenørskab og innovation. Dette kommer af, at Gen Z børn er vokset op med masser af nytænkning og innovation omkring sig, hvorimod Millennium Generationen,  Generation Y mener, at serviceydelser og nye produkter skabes for at imødekomme forbrugerne.

YouTube video
YouTube video

Forskellige forbrugermønstrer

Det kan godt betale sig at investere lidt tid i at forstå de to generationer. Millennials er med deres alder blevet enormt købedygtige og Generation Z er en vigtig spiller i din forretnings fremtidige salg.

Samtidig er der flere, der benytter Generation Z som god rettesnor, når de arbejder med branding. Da de ofte er mere “woke” end andre generationer.
Vi lister de væsentligste forskelle mellem de to generationer.

  • Millennials falder for god kundeservice
    Er man Millennial har man høje forventninger til kundeservice, og man vil også gerne betale for den. Hos Generations Z er der færre der er villige til det.
  • Virksomheders troværdighed betyder mere for Generation Z end hos Millennials
    For den unge generation er det vigtigt at en virksomhed virker troværdig, og at de eksempelvis passer på deres forbrugeres oplysninger. Det er vigtigt for denne gruppe, at virksomheder tager et socialt samfundsansvar.
  • Pragmatikeren vs. idealisten
    Generation Z er pragmatikere, hvorimod Millennials er idealister. Derfor vil den unge generation hellere købe sig til noget, der giver langsigtet værdi og smarte og innovative produkter. Dette gælder ikke for Millennials.
  • Generation Z vil gerne spare penge
    De er sparsommelige og vil gerne sørge for at gøre gode handler. Det kan derfor være en god idé at appellere med rabatter og gode tilbud.
  • Millennials går op i en god købsoplevelse
    De betaler gerne lidt ekstra for at få en god oplevelse, når de køber et produkt. Det må gerne være lækkert.
  • Generation Z shopper helst i fysiske butikker
    De vil gerne mærke, føle og røre ved produktet og sikre, at det er god kvalitet.
  • Millennials shopper helst online
    De var vidne til modemmet og op til i dag, hvor man altid er online. Det benytter internettet til fulde, når det gælder online-shopping
  • Begge generationer går op i autencitet!
    Millennials går op i det – Generation Z går endnu mere op i det. De vil se indholdet for hvad det er, brands skal være transparente i båder værdier, vision, mission og deres kommunikation.
  • Millennials vil stadig gerne have mærkevarer
    Da de var børn og gik i skole, var mærket alpha omega. Alt fra tøj til tasker var prydet med brandlogoer og den dag i dag vil de stadig gerne have de brands de kender, og betaler gerne lidt mere for et specifik brand.
  • Generation Z vil være dem selv
    Forbrugerne vil gerne definere sig selv, og vil ikke defineres af et mærke. De søger fællesskaber og vil man gerne have fat i denne generation, skal man brande sit produkt og sit mærke, som noget de kan gøres til deres eget.

Generation y og teorier

Vi ved, hvor svært det kan være at holde styr på alle teorier, og modeller indenfor marketing, kommunikation og andre i dette felt, og derfor har vi gjort det nemmere for dig, og samlet det ét sted til dig.

Du kan nemlig læse mere om andre relevante emner og begreber i vores blog, hvor vi har skrevet en masse artikler om alt fra markedsføringsbegreber til metoder og modeller. Vi forsøger at gøre begreber håndgribelige og let forståelige, så du kan bruge dem i dit studie eller i dit arbejde - hvad end du arbejder med. 

Med rette er det også en idé for dig og udvælge relevante teorier, vinkler eller modeller, som du ønsker at benytte dig af. Der findes tonsvis af teorier, så vi anbefaler jer at sætte jer ind i få, frem for lidt i mange. Du kan derfor udover generation Z og Y her læse en masse andet om:

Vil du vide mere?

Få hjælp til b2b marketing og B2B email marketing af PK Medier. 

Kender du til AIDA modellen? Læs mere om hvad den bliver brugt til her.

Ved du hvad CSR er? Læs mere om begrebet og den bæredygtige omstilling.

Ved du hvad outsourcing står for? Det er hvor virksomheder giver deres opgaver videre til andre virksomheder, så de kan tage sig af dem.

Hvordan rammer man målgruppen bedst muligt ift. markedsføring? Er det med søgemaskineoptimering, eller skal man gøre brug af SEM (også kaldet SEA)? Eller skal man gøre brug af nyhedsbrev? Der er mange muligheder, og hver har sine fordele. Kig forbi vores sider omkring emnerne, og læse mere om dem.

Google Keyword Planner er et godt søgeordsværktøj, som du kan bruge til din planlægning af indhold til din hjemmeside. Bliv klogere på programmet ved at læse vores guide til det her: Google Keyword Planner.

Skal du lære at skrive en klumme? Så kan du læse vores artikel om netop dette emne.

Når du skal igang med at undersøge produkter og markeder, vil det være en god idé at benytte Ansoffs vækstmatrice.

En portal er en hjemmeside, som er indgang til flere hjemmesider. Læs om hvad en portal er i vores blog her.

Køb hjemmeside hos os PK Medier. Hjemmesiden du får er en WordPress hjemmeside. Hvis du har andre ønsker kan du også kontakte os for disse.

Læs om Maslows Behovspyramide her, hvor vi forklarer hvad den betyder og hvad du kan bruge den til.

Læs også: bedste el løbehjul i test 2022.

Du kan finde ud af hvad dine kunders behov er med Minerva Modellen. Læs mere om den her.

Vi har samlet en række af populære podcast sammen til dig her, som vi håber du vil kunne lide.

Hvor meget koster Facebook annoncering? Find ud af det her: Facebook annoncering pris.

Læs også om vores seo service.

Er du interesseret i SEO, så kan du læse mere her: SEO for begyndere, eller kontakte os, hvis du skal have hjælp. Vi er eksperter i SEO, og derfor ligger vi også selv helt i toppen i Googles søgeresultater på netop begreber som SEO.

Gør brug af Business Model Canvas i din virksomhed. Det er en god skabelon til din forretningsmodel.

Læs PK Tests guide om ledningsfri støvsuger her.

Bedst i test robotstøvsuger eller airfryer - læs her.

Skal du have catering København? Så læs med her på siden.

Læs om airfryer her.

Vi kan også hjælpe dig med SoMe. Hvis det har din interesse, så kontakt os i dag.

Er du nysgerrig og interesseret mere i, hvordan man brande og sælge sin forretning og produkter online kan du læse artiklen: Tips til Online markedsføring. Vil du læse om købemotiver, kan du gøre det her. Eller vil du læse om hvad content marketing er, kan du gøre det her.

Har du problemer med at få trafik ind på din hjemmeside? Og halter det lidt med at få skrevet content? Så hjælper PK Medier dig gerne med din SEO tekst. Kontakt os i dag for mere information.

Mangler du skrifttyper til din hjemmeside eller andre grafiske elementer? Så læs mere her.

Ved du hvad taksonomiske niveauer er og bruges til? Læs mere om det her.

Vil du se en af vores cases? Så se mere her; Amager elektriker - ellers læs videre på artiklen nedenunder billedet.

Bliv klogere på forskellige modeller og analyser på vores blog. Læs fx om PESTEL analyse her.

Læs her omkring hvordan du kan få en større konvertering på din hjemmeside: USP.

Ved du hvad afkastningsgrad betyder? Så kan du læse meget mere om det her.

Interesserer du dig også i marketing? Så kan du læse meget mere om det på denne side.

Kilder

Generation Z FAQ

Hvad betyder Generation Z?
Generation Z er en betegnelse for den generation, som er født mellem 1997-2010 og er generationen efter Generation Y. Denne aldersklasse kaldes også for de ”digitalt indfødte”.
Hvad kendetegner Generation Z?
Det, som kendetegner denne generation, er at de er født ind i en digital alder og har ikke oplevet hverdagen uden internettet. Folk fra denne generation befinder sig derfor ofte meget på digitale og sociale medier, da disse medier vandt stort indpas under deres opvækst. De er velinformeret grundet den konstante adgang til information og viden.
Hvad er forskellen på Millennials og Generation Z?
Millinials, også kaldet Generation Y, er generationen før Z og er derfor personer, som er født mellem 1981-1996. De er født i en tid, hvor internet og mobiltelefoner var fremkommende. 
Denne generation er ofte karakteriseret ved stort selvisk fokus, stor tolerance og meget selvsikkerhed. De har høje forventninger til en god kundeservice, hvorimod generation Z er vant til den nye zapper-tid og derfor bevæger sig hurtigt fra A-B uden de store forventninger.
Hvorfor er det vigtigt at kende til Generation Z?
Ud fra et markedsføringsperspektiv er det essentielt at kunne placere sin målgruppe i den respektive generation for derved at kende til deres forbrugsmønstre. Det er brugbar viden for at kunne udarbejde effektiv markedsføring. 
Generation Z holder mere på pengene end Generation Y, men er til gengæld forgangspersoner for, hvad der er trendy og moderne. De sætter dagsorden for hvilke brands der er accepterede og man vil gerne ligge godt i svinget hos dem.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-downmenu-circlecross-circle