Opdateret 15. december 2021 af Peter Klitkou

Din guide til det gode nyhedsbrev

Følg disse punkter og opnå succes med dine nyhedsbreve

Nyhedsbreve er et effektivt redskab, fordi de har evnen til at skabe konverteringer. Med dem opretholder du relationen til dine kunder og giver dem kontinuerlige fristelser, de måske ikke kan modstå. Og vigtigst af alt, er nyhedsbreve i høj grad med til at generere nye kunder til din forretning.

For at kunne opretholde antallet af læsere og få flere til at konvertere, er det uhyre vigtigt, at dine nyhedsbreve er velovervejede og bringer ny værdi til læseren, samt giver dem lyst til at læse dem.

Hvad dit nyhedsbrev bør indeholde, og hvilke værktøjer, der er effektive at gøre brug af til formidlingen af dette, kan du lære mere om i denne artikel.

Få besøgende til at tilmelde sig til dit nyhedsbrev

Et helt essentielt punkt, når du arbejder med nyhedsbreve, er, at få målgruppen til at tilmelde sig. Jo flere tilmeldte – jo mere øger du sandsynligheden for at skabe øget salg. Derfor skal du anskaffe dig en lang liste af brugere, som du kan sende dine nyhedsbreve til. Men hvordan får du brugere til at tilmelde sig?

En oplagt måde at reklamere for dit nyhedsbrev er gennem din hjemmeside. På denne kan du opfordre dine besøgende til at tilmelde sig gennem en række forskellige features.

Gennem pop-ups kan du eksempelvis give de besøgende en fordel, som de vil modtage ved tilmelding. Disse pop-ups kan du få til at poppe frem på skærmen efter et specifikt tidsinterval. Det kunne eksempelvis være, når den besøgende er ved at forlade din hjemmeside, så du sørger for at fastholde dem.

Du kunne også vælge at opstille et pop-up vindue, der kommer ind efter den besøgende har været på siden i et bestemt antal sekunder, såsom 20 eller 30 sekunder, hvorefter de får muligheden, for at tilmelde sig nyhedsbrevet på din side.

Den fordel du tilbyder den besøgende, kan være flere forskellige ting. Kähler tilbyder eksempelvis 10% rabat ved tilmelding. Så hvis du har en webshop, kunne det være en oplagt mulighed.

Pop-ups til tilmelding af nyhedsbrev
Reference: https://sleeknote.com/blog/email-popup-examples

Click-triggers er også en godt greb. Click-triggers er links, som er en del af din tekst på din hjemmeside. Disse indsættes, hvor det giver mening i forhold til det, de besøgende klikker på. Det fungerer sådan, at der dukker en pop-up frem, hvor dine besøgende kan tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Så hvis de besøgende, eksempelvis, klikker på et bestemt ord eller et bestemt ikon, så popper dette vindue op, hvor de bliver tilbudt at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Click-triggers til tilmelding af nyhedsbrev
Reference: https://sumo.helpscoutdocs.com/article/862-getting-started-with-click-triggers#click_triggers

Et tredje forslag er at annoncere for dit nyhedsbrev gennem dine sociale medier – for eksempel gennem leadannoncer på din virksomheds Facebookside. I disse annoncer bør din virksomhed ligeledes arbejde for at overbevise de besøgende om, at en tilmelding til dit nyhedsbrev vil skabe værdi for dem.

I eksemplet nedenfor giver Jasper’s Market værdi til den besøgende ved at give mulighed for at testkøre en bil efter eget ønske. Det eneste, den besøgende skal gøre til gengæld, er, at “signe up” til nyhedsbrevet.

Facebook business ads
Reference: https://www.facebook.com/business/ads/lead-ads

Grundet GDPR-lovgivningen er det vigtigt at være sikker på at alle, der har tilmeldt sig nyhedsbrevet, har godkendt, at du må sende dem dette. Derfor skal du sørge for at spørge alle tilmeldere om accept. Dette gøres nemmest ved at have en “check-box” med i din pop-up nyeller i din leadform, hvor målgruppen accepterer at modtage dine nyhedsbreve.

Ydermere, kan det også være en mulighed at indsætte en check-box i betalingsvinduet, når kunden er ved at betale, og dermed kan tilmelde sig dit nyhedsbrev, når de nu alligevel har tastet alle deres oplysninger ind, såsom email, adresse, navn og så videre.

Her kan du udsende dine nyhedsbreve

Nyhedsbreve kan udsendes via mange forskellige værktøjer. Hvis du aldrig har udsendt et nyhedsbrev, skal du først vurdere, hvilket værktøj du finder mest hensigtsmæssigt at anvende til din email marketing.

Et brugervenligt værktøj, der er nemt at finde rundt i, er Mailchimp. Med Mailchimp kan du både benytte de skabeloner, de tilbyder, eller du kan lave dine egne skabeloner. Og du kan med fordel gøre brug af en skabelon – så du kan bruge den igen og igen, når du skal udsende et nyt.

Udover Mailchimp er ActiveCampaign eller Klaviyo også nogle gode værktøjer til udsendelse af nyhedsbreve.

Her er det op til dig, hvad der fungerer bedst - hvad end det er én af de ovenstående tre eksempler, eller om det er en helt anden løsning.

Definér hvad du gerne vil opnå

Du bør fra start definere, hvad du gerne vil opnå med dit nyhedsbrev. Har du nogle primære formål, og har du nogle sekundære formål? Når du ved, hvad dit formål er med dine nyhedsbreve, får du lettere ved at finde ud af, hvad du skal skrive om.

Dine formål kunne eksempelvis være at tiltrække nye kunder, at opnå mere synlighed, at øge omsætningen eller at øge kendskabet til din virksomhed og dens produkter. 

Dine nyhedsbreve kan sagtens have forskellige formål. Måske vil du, med et af disse, skabe mere synlighed, og måske vil du, med et andet, tiltrække nye kunder. Lige så snart du har defineret dine formål, vil du kunne målrette disse på mest effektive vis.

Identificér den målgruppe, du vil ramme

Når du beslutter dig for at arbejde med nyhedsbreve, er det vigtigt, at du definerer, hvilken målgruppe, du gerne vil ramme. Dette, fordi du bør sørge for at udarbejde det rigtige indhold til de rigtige mennesker. Når du har defineret din målgruppe, er det nemmere for dig at skræddersy dine nyhedsbreve, og dermed formulere indhold, der har mest mulig relevans for målgruppen. Det vil give dig de bedste forudsætninger, for at få en høj åbningsrate.

Når du skal finde frem til, hvem din målgruppe er, kan du med fordel overveje parametrene køn, alder, livsstil, geografisk placering, indkomst og interesser. Parametrene, der er relevante for dig at kigge på, afhænger af hvilket produkt eller ydelse, du tilbyder.

Du kan også plukke de lavthængende frugter først og stille spørgsmål vedrørende nogle af parametrene, der er relevante for at definere din målgruppe, til dem, der tilmelder sig dit nyhedsbrev. 

Du kan eksempelvis spørge ind til, hvilken alder og hvilket køn, de har, uden at det kræver ret meget af dem, når de alligevel skal indtaste deres emailadresse. På den måde har du hurtigt og nemt en vigtig indsigt i din målgruppe, uden at du har gjort det helt store for at undersøge dette, og uden at gøre det til en mere besværlig process for dem, som tilmelder sig nyhedsbrevet.

Det bør dit nyhedsbrev indeholde

Du bør sørge for at formulere en god og fængende emnelinje i nyhedsbrevet, når du sender dette ud per mail. Det er det første læseren ser, og det er igennem denne, at du skal fange læserens opmærksomhed og skabe lyst til at læse videre. En stærk emnelinje er altafgørende for åbningsraten, og dermed også for effektiviteten af dit nyhedsbrev.

En emnelinje bør være kort og relevant. Den skal være på cirka 50 tegn, ikke længere, for bliver den for lang, så ses hele teksten ikke i det lille udsnit, som modtagerne ser i deres indbakke. 

Emnelinjen skal være relevant for modtageren og kan, eksempelvis, byde på tilbud, som kan være interessante for kunden. Den må ikke indkludere versaler, da det vil blive opfattet som spam af modtagerne af dit nyhedsbrev.

Derudover skal du sørge for, at hovedbudskabet står i emnelinjen. Du kan derefter uddybe det i pre-headeren. Du skal dog være opmærksom på, at pre-headeren dog ikke altid vises, før brugeren har klikket sig ind på nyhedsbrevet. Så sørg for ikke at skrive vigtig information i denne, men lad det optræde allerede i emnelinjen.

Gør nyhedsbrevet overskueligt ved at mindske omfanget af tekst og indkludér billeder og interaktive knapper. Sørg for at den vigtigste information kommer først og skab mange afsnit og korte sætninger, som sikrer læsevenlighed. Dog skal du passe på med at tilføje for mange billeder, da nyhedsbrevet ellers kan blive meget langt, og dermed også uoverskueligt, for modtageren af nyhedsbrevet.

Desuden er det effektivt, at skrive i et aktivt sprog og gerne i en relativt uformel tone, da dette virker mere imødekommende for læseren.

Skriv om noget, der er relevant og skaber værdi for modtageren. Det kan du eksempelvis gøre ved at løse dine læseres problemer eller give dem viden om et relevant emne. Tænk på at du skal opfylde de behov, de har eller opfind nye behov. 

Når dine modtagere tilmelder sig dit nyhedsbrev, er det med en forventning, om at få noget til gengæld. Giv dem derfor nogle fordele. Disse fordele kan bl.a. være nyheder, tips og tricks, tilbud, konkurrencer eller begivenheder, som de kan vælge at anvende eller deltage i.

På billedet nedenfor kan du se et eksempel på et nyhedsbrev, som tager højde for punkterne. Nyhedsbrevet er eksempelvis opstillet på overskuelig vis, indeholder et billede og en interaktiv knap i form af “Se kampagnen”. Derudover er både billedet og “pris-knappen” også gjort klikbar, hvilket gør det nemmere for modtageren at blive dirigeret hen til tilbuddet.

MyDinner eksempel

Skab call to action

Call to action er vigtigt, fordi du gennem dette greb kan få brugerne til at gøre noget, du ønsker – for eksempel konvertere og købe et produkt på baggrund af dit nyhedsbrev, eller at søge mere information om produkter på din hjemmeside.

Du kan skabe call to action ved at udpensle, hvad du specifikt ønsker, at læseren skal gøre. Det kan du gøre både gennem tekst og/eller interaktive knapper. Hvis du vælger at skabe call to action gennem både tekst og interaktive knapper, kan du gøre det både ved at skrive, hvad modtageren skal gøre i form af tekst, og samtidig gøre det muligt for læseren at reagere med det samme, ved at lave en interaktiv knap, hvor læseren kan trykke sig videre og foretage den ønskede handling.

Hvis du, for eksempel, er en restaurant, der sælger sushi, og du har til formål at opnå mere synlighed, kan du i dit nyhedsbrev reklamere for en ny menu, som du ønsker, at læseren skal prøve. Udover at skrive om menuen i teksten, kan du med fordel skabe en interaktiv knap med navnet “Prøv menuen her”, hvor du linker til der, hvor menuen kan bestilles, og dermed fortæller læseren, hvad du ønsker, vedkommende skal gøre.

Gør det nemt at afmelde nyhedsbrevet

Husk at sørge for at give brugeren mulighed for at afmelde sig dit nyhedsbrev. Ofte har virksomheder en knap nederst i deres nyhedsmail, hvor de giver denne mulighed. For at gøre det nemt, kan du med fordel ligeledes indsætte muligheden her. 

Det er nemlig også altafgørende, at det for kunden, er nemt at finde knappen, så de ikke skal scrolle op og ned i nyhedsbrevet for at finde knappen. Derfor bør du altså placere den strategisk, så kunderne nemt kan komme til at afmelde.

Og det er vigtigt, at du gør det nemt at afmelde. Hvis for mange finder det svært, kan du risikere, at der er mange, der klager over dig. Det kan resultere i, at din konto bliver lukket, fordi dine nyhedsbreve bliver anset som spam. Men hvorfor også bruge ressourcer på folk, der ikke er interesserede i din virksomhed?

Det er faktisk et krav jævnfør persondatalovgivningen, at man har et link til afmelding af nyhedsbrev. Af den grund indsætter Mailchimp selv en footer med en sådan mulighed. Dette er derfor sat som standard i bunden, når man anvender deres design-skabeloner. Du kan dermed lige så godt selv lave et link til afmelding – også for at sikre, at det ikke er Mailchimps look, der bliver anvendt, men derimod dit eget.

Eksempel på nem afmelding af nyhedsbrev

A/B splittest og find ud af, hvad der virker

Med en A/B-splittest finder du på systematisk vis ud af, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer i dit nyhedsbrev. A/B-splittests identificerer nemlig de mest afgørende problemer, og dermed hvor, der bør ændres, for at sikre den bedst mulige åbningsrate.

Det første, du skal gøre, når du skal splitteste er at beslutte dig for, hvad du gerne vil have ud af det. Tester du for afsendelsestidspunkt, segment, knapper, billeder, layout eller noget helt andet, og ønsker du at finde ud af, om et af disse parametre virker på din målgruppe?

Det er således en god ide, at have afklaret formålet med splittesten inden testen foretages, så det gøres lettest muligt.

Hvis du eksempelvis vil teste dit layout, kan du dele din målgruppe op i to og sende to forskellige layouts til modtagerne. Herefter kan du se, hvor stor åbningsraten er, for hver gruppe, og på baggrund af det, afgøre, hvilket layout, der virker bedst.

Husk dog på, at du kun bør lave splittest på ét parameter ad gangen, således at du kan identificere, hvad det var, der gjorde, at det pågældende nyhedsbrev virkede på din målgruppe. Tester du derimod med mere end ét parameter ad gangen, så giver testen måske ikke et retvisende billede af, hvad det er du ønsker at undersøge.

Derfor bør du teste de enkelte parametre hver for dig, og altså ét ad gangen, for at få det datasæt ud, som du ønsker at undersøge.

Analysér og rapportér på din aktivitet

Gennem dit email-markedsføringsværktøj kan du arbejde med splittest – det kan du eksempelvis både gøre gennem Mailchimp eller ActiveCampaign. Udover at de giver dig muligheden for at arbejde med splittest, giver de dig ligeledes adgang til nogle brugbare data, som vil give dig et et indblik i, i hvor høj grad dine nyhedsbreve virker.

Du får gennem disse email-markedsføringsværktøjer adgang til en række brugbare rapporter, som du kan bruge til at optimere, hvis der er noget, du finder ud af, der ikke fungerer optimalt. Disse rapporter vil vise dig åbningsraten – altså hvor mange, der åbner dit nyhedsbrev. Du får også et indblik i klikraten, og dermed, hvor mange, der klikker sig videre ind til din hjemmeside gennem dit nyhedsbrev.

Og netop åbningsraten og klikraten er to vigtige parametre at have for øje, da disse er vigtige for din virksomheds succes. Så vær obs på disse, når du laver og udsender nyhedsbreve, for at tjekke effektiviteten og udbyttet af dit arbejde.

Derudover får du mulighed for at aflæse, hvor mange, der ikke har modtaget dit nyhedsbrev (bounced), og hvor mange, der har afmeldt sig (unsubscribed). Nedenfor kan du se, hvilke resultater vi, hos PK Medier, har opnået gennem et nyhedsbrev, vi har udformet for en af vores kunder.

Med data som disse, får du altså et overblik over, hvad der fungerer i relation til din målgruppe. Du finder ud af, om nyhedsbrevene har været effektive nok, eller om du skal optimere på disse.

Detaljeret graf over nyhedsbrev performance

Udvid din email marketing

Med nyhedsbreve gør du kontinuerligt opmærksom på din virksomhed og dine produkter eller ydelser ved at udsætte modtagerne for fristelser, som de måske vil handle på.

Nyhedsbreve er meget effektive til at drive god email marketing. Men udover nyhedsbreve, er der en række andre greb, du med fordel kan anvende til at opnå email marketing, der skaber resultater for din virksomhed.

Hvis du ønsker at gå skridtet videre med email marketing, men ikke ved, hvordan du skal gribe det an, så vil vi gerne hjælpe dig. Du kan blive meget klogere på, hvad du kan gøre for din virksomhed, gennem vores artikel om email marketing og automations. Vi, hos PK medier, står også klar til at hjælpe dig med såvel nyhedsbreve som videre email marketing og automations. Så kontakt os gerne, hvis du ønsker hjælp og vejledning til nyhedsbreve.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
menu-circlecross-circle