Opdateret 12. august 2021 af Peter Klitkou

Fordelene ved SEO outsourcing | Overblik over mulighederne

Der kan være mange grunde til at benytte SEO outsourcing, da søgemaskineoptimering består af et omfattende arbejdsområde, der inkluderer flere faggrupper og forskelligartet ekspertise.

Grundlæggende handler outsourcing om uddelegering af jeres SEO og de arbejdsopgaver der falder indenfor alting ”søgemaskineoptimering” – og betyder altså ikke at I mister ejerskabet over jeres data og indhold.

Fordelene ved SEO outsourcing | Overblik over mulighederne

Hel eller delvis outsourcing

Ligesom med så meget andet, så er spørgsmålet om outsourcing ikke ”enten/eller”.

Mange SEO bureauer er i dag hjælper både kunder, der har brug for sparring enkelte småting såvel som større virksomheder der har behov for all-round outsourcing, så de kun selv skal bekymre sig om deres KPI’er. 

Det betyder også, at man kan hente hjælp til præcis den udfordring, man sidder med, og stadig ”få lov” til selv at producere ens content in-house.

Omvendt har nogle virksomheder ingen SEO-tekniske kompetencer internt og der kan dermed ligge en sikkerhed i at lægge alt arbejdet ud til veletablerede eksperter, frem for at skulle lede efter relevante kandidater til opgaven, som skal opbygge hele systemet selv.

Her er det gode også, at skulle virksomheden vokse med tiden, er det nemt for bureauet at følge med og opskalere virksomhedens løsninger. Får virksomheden selv midlerne til at insource al søgemaskineoptimering, så ejer de selv al data fra eksempelvis Google Analytics, og overdragelsen kan ske nemt og smertefrit.


Fleksibilitet

I al ydmyghed synes vi, i PK Medier, at fordelene ved SEO outsourcing er mange. Én af de største fordele I kan forvente, af at have et eksternt bureau på, er den fleksibilitet I får ved at have et ekspert-team ved hånden hele tiden.

Som det ofte sker, kan ens in-house medarbejdere hurtigt komme til at bruge en del af deres arbejdstimer med mails, processer, møder etc. Og det giver mindre plads til indskud og ændringer i strategi, da det kræver en omprioritering af den ansattes arbejdsopgaver hver gang.

Når I outsourcer hele eller dele af søgemaskineoptimeringen, får I mulighed for at få foretaget ændringer med kort varsel, få ekspertsparring på løbende basis og få rykket på tidskrævende opgaver som produktion af eksempelvis SEO-tekster og årlige eller halvårlige SEO analyser.


Rapportering af SEO indsatsen

Det er ikke altid lige nemt at rapportere på søgemaskineoptimering – i hvert fald ikke i den klassiske forstand med en månedlig status på KPI’er og cost efficiency – da søgemaskineoptimering altid er et længerevarende arbejde, som man altid vil skulle vedligeholde.

Derudover vil der altid være dem, der ønsker en udregning 1:1 ift. hvor SEO indsatsen, har skabt et salg – og deraf hvad det salg har kostet.

Denne form for (ellers ganske fornuftige og effektive) udregning giver dog ikke altid mening i relation til søgemaskineoptimering.

Dette fordi søgemaskineoptimering er en langsigtet og langvarig strategi, der har til formål at skabe værdi for din hjemmeside og forretning i lang tid.

Det betyder dog ikke, at det bureau, I outsourcer til, ikke vil kunne lave månedlige rapporter og lignende, men at man med en ambitiøs SEO indsats – outsourcing eller insourcing – bør være meget specifik omkring ønskede målsætninger og være bevidst om, at de primære KPI’er ligger i synlighed og placeringer, som ”kun” er indirekte salg.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder