Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >
Der kan være mange grunde til at benytte SEO outsourcing i 2024, da søgemaskineoptimering består af et omfattende arbejdsområde, der inkluderer flere faggrupper og forskelligartet ekspertise.
Grundlæggende handler outsourcing om uddelegering af jeres SEO arbejde og dermed de arbejdsopgaver, der falder indenfor alting alt med ”søgemaskineoptimering” – og betyder altså ikke at I mister ejerskabet over jeres data, indhold og design.
Ligesom med så meget andet, så er spørgsmålet om outsourcing ikke ”enten/eller”.
Mange SEO bureauer i dag hjælper både kunder, der har brug for sparring, enkelte småting, såvel som større virksomheder, der har behov for all-round outsourcing, så de kun selv skal bekymre sig om deres KPI’er (Key Performance Indicators).
Det betyder også, at man kan hente hjælp til præcis den udfordring, man sidder med, og stadig ”få lov” til selv at producere ens content in-house.
Omvendt har nogle virksomheder ingen SEO-tekniske kompetencer internt, og der kan dermed ligge en sikkerhed i at lægge alt arbejdet ud til veletablerede eksperter, frem for at skulle lede efter relevante kandidater til opgaven, som skal opbygge hele systemet selv.
Her er det gode også, at skulle virksomheden vokse med tiden, er det nemt for bureauet at følge med og opskalere virksomhedens løsninger. Får virksomheden selv midlerne til at insource al søgemaskineoptimering, så ejer de selv al data fra, eksempelvis, Google Analytics, og overdragelsen kan ske nemt og smertefrit.
I al ydmyghed synes vi, i PK Medier, at fordelene ved SEO outsourcing er mange. Én af de største fordele I kan forvente, af at have et eksternt bureau på, er den fleksibilitet I får ved at have et ekspert-team ved hånden hele tiden.
Som det ofte sker, kan ens in-house medarbejdere hurtigt komme til at bruge en del af deres arbejdstimer med mails, processer, møder, osv. etc. Og det giver mindre plads til indskud og ændringer i strategi, da det kræver en omprioritering af den ansattes arbejdsopgaver hver gang.
Når I outsourcer hele eller dele af søgemaskineoptimeringen, får I mulighed for at få foretaget ændringer med kort varsel, få ekspertsparring på løbende basis og få rykket på tidskrævende opgaver, som produktion af, eksempelvis, SEO-tekster og årlige eller halvårlige SEO analyser.
Det er ikke altid lige nemt at rapportere på søgemaskineoptimering – i hvert fald ikke i den klassiske forstand med en månedlig status på KPI’er og cost efficiency – da søgemaskineoptimering altid er et længerevarende arbejde, som man altid vil skulle vedligeholde.
Derudover vil der altid være dem, der ønsker en udregning 1:1, i forhold til, hvor SEO indsatsen, har skabt et salg – og deraf hvad det salg har kostet.
Denne form for (ellers ganske fornuftige og effektive) udregning giver dog ikke altid mening i relation til søgemaskineoptimering.
Dette er fordi søgemaskineoptimering er en langsigtet og langvarig strategi, der har til formål at skabe værdi for din hjemmeside og forretning i lang tid.
Det betyder dog ikke, at det bureau, I outsourcer til, ikke vil kunne lave månedlige rapporter og lignende, men at man med en ambitiøs SEO indsats – outsourcing eller insourcing – bør være meget specifik omkring ønskede målsætninger og være bevidst om, at de primære KPI’er ligger i synlighed og placeringer, som ”kun” er indirekte salg.
Se selv: catering + catering København
Se selv: kreativt værksted København + keramikværksted
Se selv: Gaspejs,indendørs gaspejs + udendørs gaspejs
Der findes et væld af fordele ved at outsource sin SEO-indsats. Foruden ovenstående, så kan det være en god ide med SEO outsourcing, hvis man søger at lave seriøst SEO-arbejde, da der kræve fokus på flere forskellige punkter, når det kommer til søgemaskineoptimering.
Der er mange ting at mestre, og særligt den tekniske del af det, optimeringen af indholdet på din side, samt linkbuilding er vigtige områder, der skal fokuseres på og være i orden, for at din søgemaskineoptimering skal fungere optimalt og mest hensigtsmæssigt.
Når man taler om den tekniske del, så er det typisk opbygningen af éns hjemmeside. Denne skal gøres brugervenlig og lægge op til interaktion på siden, da det er det, som skaber konverteringer og dermed salg eller anden indtjening.
Indholdsmæssigt handler optimeringen i høj grad om at skrive en masse indhold, der har de rette søgetermer, god opstilling og optimering af sidens frontend og brugerrejse.
Yderst vigtigt er det også at have styr på sin linkbuilding. Her handler det især om at få fat i gode links, som Google anerkender, for at få skabt et netværk, som henviser til din side og dine produkter, så du kan få skabt interaktion og salg på din side.
Det kan godt være svært at få alle disse punkter dækket med én enkelt inhouse SEO ekspert, og derfor kan det være en god ide at outsource til nogen, som har flere ressourcer og mere tid at ligge i det. Her står vi, hos PK Medier, gerne klar til at tage hånd om, og fat i, arbejdet med søgemaskineoptimering på din side ved SEO outsourcing.
Se selv: Elektriker Bagsværd
Hvis du har en inhouse SEO ekspert, der bruger al sin tid og energi på søgemaskineoptimering, så er det vigtigt at være opmærksom på, at man ikke får set sig blind på gode løsninger, som før i tiden har virket og givet resultater.
Google ændrer ofte sine regler, algoritmer og forbehold, og en ægte SEO ekspert har altid fingeren på pulsen for nye og optimerende SEO indsatser.
Ofte vil man ty til den løsning, som man ved virker, men det er vigtigt med en dynamisk proces, der ændrer sig over tid, så arbejdet ikke bliver for generisk og forvinder blandt alt det andet SEO-arbejde, der foretages af andre virksomheder. Google skulle nødigt glemme jer. Her kan SEO outsourcing være løsningen.
Ved SEO outsourcing er du sikker på, at søgemaskineoptimeringen vil ske mere dynamisk, da der vil være øje for netop de problematikker, der er, når det kommer til stilstand i udviklingen. SEO er et konstant arbejde, som kræver tålmodighed.
En ekstern ekspert vil være i stand til at hjælpe jer videre med, eller løse, de problemer, der skulle opstå ved søgemaskineoptimering og alt heromkring ved SEO outsourcing.