Kort og godt handler content marketing om at skabe relevant indhold for din virksomhed og dine produkter. Målet er at tiltrække den rigtige målgruppe, og på sigt få dem til at foretage en profitabel handling i forhold til din virksomhed.
Modsat traditionel markedsføring, bør indholdet ikke fokusere på salg, men i stedet at skabe værdi. Content marketing handler nemlig først og fremmest om at skabe et behov, som derefter kan føre til et salg.
Denne marketingsform bør ligeledes søge at levere værdifuld information til målgruppen. Information, som målgruppen finder værdifuld, kan nemlig resultere i en større loyalitet fra dine besøgende, som i sidste ende gerne skulle medføre flere konverteringer.
Du kan i samme omgang SEO optimere dit indhold på din hjemmeside, så din målgruppe rent faktisk bliver eksponeret for dit indhold. Det gør du ved at “tale” til Googles algoritme, og din tekst vil rangere på Google og i søgeresultaterne. Rådfør dig eventuelt med en SEO konsulent.
Læs mere om hvordan du kan påvirke algoritmen i vores blogindlæg: "Hvad er en algoritme".
De fleste målgrupper bliver mere og mere digitale. De ved, hvad de vil have og søger ofte efter informationer, inden de foretager det endelige køb.
Med værdifuldt indhold, som ikke bare fokuserer på at sælge, men i stedet hjælper, inspirerer og opfordrer til dialog, kan du hjælpe din målgruppe i købssituationen. Dette vil resultere i en øget loyalitet, samt styrke dit brand og position blandt konkurrenter ved en stærk tilstedeværelse på sociale medier samt i søgemaskiner. Målet med dit content er altså, at du står stærkere end dine konkurrenter, når målgruppen når til købssituationen.
Arbejder du i restaurationsbranchen kan du få flere tips og tricks til markedsføring i vores blogindlæg: markedsføring af restaurant.
Når du arbejder med content gør du som oftest brug af egne kommunikationskanaler, også kaldet owned media. Det er eksempelvis tilfældet med blogindlæg på din hjemmeside. Men også kommunikationskanaler, som du skal gøre dig fortjent til, altså earned media, spiller en central rolle. Ved hjælp af sociale medier kan du nemlig få distribueret dit indhold.
Betalte kommunikationskanaler, paid media, spiller derimod en ganske lille rolle. Det skyldes, at der differentieres mellem reklame og content.
Inden du kaster dig over content marketing, er der et par ting, som du bør tænke over.
Kend din målgruppes behov og analysér disse grundigt. Opstil forskellige personas, og bruge dem som pejlemærke i din content marketing. Med en god forståelse for målgruppen, kan du udpege de rigtige søgeord og anvende disse i dit indhold.
Start med at definere målgruppens udfordringer, og lav derefter indhold, som kan være med til at løse disse og give målgruppen de svar, som de søger.
Udarbejde en god strategi. Hvor og hvornår ønsker I at producere indhold? Og hvad skal indholdet overhovedet være? Læg desuden en mere specifik strategi for, i hvilke perioder I ønsker at dele de forskellige typer af indhold, så de samme typer af indhold ikke befinder sig lige efter hinanden.
Det kunne være at få flere kunder til at booke bord, eller foretage et køb. Inden du starter, bør du under alle omstændigheder beslutte dig for, hvad du vil opnå, og hvad dine succeskriterier er.
Et vigtigt element, når du arbejder med marketing er, at dit indhold er relevant for målgruppen. Sørg for at det giver målgruppen svar, er personligt og fremhæver din virksomheds kompetencer.
Med content marketing skal du altså skabe værdifuldt, godt og brugbart indhold, som din målgruppe let kan forstå og finde frem til. Se hvordan vi laver content på Facebook – eller mød menneskene bag. Du kan også læse mere om PR og den kendte SWOT analyse og hvordan du kan gøre brug af disse i forbindelse med content marketing.
Har du også undret dig. overhvad en "troll" er? Læs med her.
Selve det at skabe content marketing tilhører kategorien for “Pull marketing”, da det modsat “push marketing” tiltrækker din målgruppe til din hjemmebane, frem for at du skal ud og reklamere og sælge din ydelse eller dit produkt.
Med content marketing skal du motivere din målgruppe til at benytte sig af dig aktivt og på sigt konvertere. Det kræver, at du skaber velinformeret og velskabt indhold af høj kvalitet og med værdi, som dine læsere ønsker mere af.
Pull marketing indebærer at du skaber indhold og rammer for, at din modtager selv opsøger dig aktivt. Det gøres ved at skabe attraktivt indhold. Denne type content marketing skabes, som tidligere nævnt, også gennem SEO optimeringer. Når en bruger aktivt selv søger efter en ydelse eller produkt, lander vedkommende på siden og har dermed selv valgt at indgå i dit online univers.
Et eksempel på pull marketing kan være Apple, som formår at skabe værdi for deres modtager uden at skulle reklamere og foretage en masse ‘push marketing’.
Push marketing er derfor modsat den marketing, hvor du møder din målgruppe på deres hjemmebane. Det er gennem annoncer og anden betalt reklamering. Her skubber du dit indhold og information ud med en masse markedsføring.
Et generelt eksempel på denne marketing er TV reklamer og spots. Det er noget mange virksomheder gør brug af, da du hurtigt får synlighed, hvorimod pull marketing og content marketing kræver mere investering i tid.
Kunsten for at ramme den gode marketingstrategi er ikke at vælge mellem de to typer, men kunsten ligger i at skabe den helt perfekte kombination. Du skal både have content marketing og fokusere på at have værdifuld indhold for din modtager, samtidig med at det kan være en fordel at sprede dit brand gennem betalte initiativer.
Du kan også læse mere om PR og den kendte SWOT analyse og hvordan du kan gøre brug af disse i forbindelse med content marketing.
Har du også undret dig over, hvad en "troll" er? Læs med her.
Det kræver, som tidligere beskrevet, investering i tid for at skabe værdifuld content marketing og indhold, hvilket flere virksomheder hverken har tiden eller ekspertisen til. Derfor kan det være en idé at kontakte et professionelt bureau, som kan hjælpe med content og den digitale marketing.
Hos PK Medier tilbyder vi erfarne konsulenter, som kan hjælpe din virksomhed med at blive synlige online, så du kan skabe værdi for dit brand og din målgruppe, så du på sigt kan konvertere mere.
Vi er eksperter indenfor både SEO, søgemaskineoptimering, udformning af nye hjemmesider, betalt annoncering på både Facebook (Meta) og Google. Vi ved derfor, hvordan den perfekte kombination af push og pull marketing ser ud, og hvad der virker.