Opdateret 13. august 2021 af Natasja Grønfeldt

Blogindlæg - De bedste råd til at skrive fængende blogindlæg

Har du noget på hjerte, eller vil du gerne dele din ekspertise, din viden eller specifikke nyheder med omverdenen, om et emne der optager dig? Så bør du overveje at prøve kræfter med blogmediet, der i den grad har vundet indpas på den digitale scene og i digital marketing. I det følgende guider vi dig til, hvordan du med hjælp fra 5 konkrete værktøjer producerer velskrevne og informative blogindlæg.

Hvad er en blog?

Blogmediet eller blogs er gået fra i løbet af nogle år, primært at være en slags online dagbog, hvori afsenderen kan berette om stort og småt i sine blogindlæg, til at blive brugt vidt og bredt af alle typer virksomheder og webshops, der vil illustrere ekspertise eller som bruger blogindlæg til at fremvise produkter. Hvad end du vil skrive små fortællinger fra hverdagen eller dele mere teksttunge og holdningsprægede budskaber om specifikke emner, så kan blogmediet rumme det hele. Det der ligger tilfælles for alle blogs, ligemeget om formålet med bloggen er at udbrede viden, dele holdninger eller bringe publikum tættere på sig selv, så er et af de vigtigste – hvis ikke dét vigtigste – element ved blogindlæg, at indholdet skal være godt og velskrevet.

Uanset hvor godt et teknisk fundament og fedt stilmæssigt layout, din blog er baseret på, betyder det intet, hvis indholdet ikke er gennemarbejdet og velskrevet, for ingen ønsker at læse en blog med dårligt indhold.
Du kender det sandsynligvis også selv, når du læser en tekst eller et blogindlæg skrevet af andre: Hvis ikke det er velskrevet, hvis formuleringerne driller læsbarheden eller indholdet er forvirrende og usammenhængende, så mister du hurtigt interessen og motivationen for at læse videre. Som blogger er det netop dét, du gerne skulle undgå – lige meget om din blog er personlig, en kommerciel blog eller er i forlængelse af eksempelvis en webshop.

I det følgende guider vi dig til hvordan du, via levende og vedkommende indhold, får opmærksomme, engagerende og trofaste læsere til dine blogindlæg.

Du kender måske til alle mulige former for annoncering på sociale medier, men hvad med Tiktok annoncering? Læs mere om det her.

Skriver du blogindlæg for en restaurant og mangler restauranten et take away system? Så læs mere om det her.

Skab engagerede læsere med velarbejdede blogindlæg

Listen over blogs er nærmest uendelig. En enkelt google-søgning vil vise dig, at du langt fra er alene om buddet, når det handler om at tiltrække engagerede og opmærksomme læsere til din blog.
Inden du går i gang med dit eller dine første blogindlæg, bør du derfor overveje, hvad der skal gøre din blog unik. Skriver du indenfor et specifikt emnefelt, har du en særlig interesse eller ved du alt om et bestemt emne? Sørg for at have dine læsere in mente – og tænk altid “what’s in it for them”, når du overvejer, hvad der skal gøre din blog speciel og tiltrække læsere i et blog-marked, som kan virke uoverskueligt. I sidste ende er det dem, der læser dine blogindlæg som tilføjer den reelle værdi til din blog.

Når du har overvejet dit sigte for din blog, bør du som det næste kigge på, hvordan du vil skrive og strukturere de specifikke blogindlæg. Vi gennemgår i det følgende afsnit 5 gode tips til, hvordan du skaber godt, velovervejet og overskueligt indhold til din blog.

Kender du til begrebet "persona"? Hvis nej, kan du læse mere om det her.

Søger du et reklamebureau til at hjælpe dig og din virksomhed? Så kontakt PK Medier i dag.

Leadgenering marketing

1. Planlæg dit blogindlæg: vælg emne, lav en skabelon, undersøg og faktatjek

Inden du starter på dit blogindlæg kan det være væsentligt, at du lægger en plan for hele processen med at udtænke og skrive blogindlæg, så du sikrer dig, at dine blogindlæg for eksempel er skrevet i ét sprog (tone of voice). De første par gange du skal skrive et blogindlæg er det en god idé at udvælge et emne, der interesserer dig, og som du tror vil interessere dine læsere – for som et gammelt udtryk dikterer: “No fun for the writer, no fun for the reader”.
At vælge et område som du er meget passioneret omkring i starten, kan hjælpe dig til at få ordene ned og læserne vil også tydeligere kunne mærke din passion skinne igennem teksten. Det kan eksempelvis være omkring emnet "medarbejderudvikling", hvis du har en passion omkring dette.

Dan dig herefter et overblik og lav en skabelon eller en struktur for dit blogindlæg: Hvilke pointer og emner vil du gerne runde, og hvordan skal du kommunikere dit budskab? Du kan evt. lave små underoverskrifter eller bullets med de vigtigste pointer. På den måde vil du også tydeligt kunne se, om dit blogindlæg rent kronologisk hænger sammen.

Endeligt bør du altid lave research og faktatjekke undervejs i din skriveproces. På denne måde sikrer du, at det du skriver, også er sandt – og at du hermed kan stå inde for indholdet. Det er også en god vane at få ind under huden tidligt i processen for at dygtiggøre dig som blogger. Desuden har research den fordel, at det ofte kan inspirere dig til nye emner til flere blogindlæg samt opfølgende blogindlæg.

Læs mere om portal hjemmesider, som man kan kunne bruge i sin faktatjekning.

For at øge troværdigheden kan du, gennem linkbuilding, sørge for at linke til dine forskellige kilder. Dette vil samtidig øge SEO-værdien på dit blogindlæg, da søgemaskiner typisk “belønner” hjemmesider, der både linker til andre sider internt på ens egen hjemmeside såvel som til eksterne sider, som man ikke ejer. Læs mere om linkbuilding pris her.

En af de andre faktorer som spiller ind er indholdet og din autoritet på et specifikt område. Her kan du bygge topic cluster på din blog, for at ranke højere.

Skal du have hjælp til at få din hjemmeside til at være i toppen på diverse søgetermer og blogindlæg, så står vi klar til at hjælpe; SEO bureau Århus.

2. Lav en overskrift der både er informativ og fanger læserens opmærksomhed

Din overskrift skal enten indeholde eller tease for dét, du reelt leverer i dit blogindlæg. Vil du have (flere) læsere til din blog, er det derfor afgørende, at dine overskrifter på bloggen er informative og fængende. Titlen skal være inviterende og give dine potentielle læsere lysten til at læse videre. Det kan desuden være en god idé at indtænke søgemaskineoptimering og keywords i dine overskrifter, så du også kan få læsere ind på din blog, som ikke kendte den i forvejen, men som eksempelvis kommer ind via en Google-søgning. Det er dog altid vigtigt at huske, at du primært skriver til mennesker og ikke søgemaskinernes robotter og SEO bør derfor ikke kompromittere kvaliteten af dit blogindlægs indhold. Opsæt derefter tracking på blogsiden, så du kan indsamle data på, hvor meget af din tekst der bliver læst – dette vil hjælpe dig med at optimere indholdet på din blog og fastholde læseren fremadrettet.

Bliv klogere på hvordan du holder fast i dine kunder, så de kommer igen gang på gang. Begrebet kaldes retention, og du kan læse mere om det her.

Læs mere om hvordan du kan få flere leads med leadgenerering her.

Skriver du for en hjemmeside eller webshop, som skal gøre brug af Google My Business? Læs mere om hvordan du får mere synlighed på Google her.

3. Skriv dit blogindlæg

Når du har lavet din research, planlagt dit indhold og arbejdet med din overskrift – er du nu klar til at påbegynde dit blogindlæg. Selve skriveprocessen er altid meget individuel an på personlighed, fritid og kreativitetsniveau. Dog skelner vi i dette indlæg mellem to overordnede tilgange til, hvordan en skriveproces kan tage sig ud, når man skal skrive et blogindlæg.

Nogle vælger at skrive udkastet til deres blogindlæg i et stræk, mens andre arbejder bedre og mere kreativt ved at skrive deres indlæg over en længere periode, hvor der er bedre plads til tid og overvejelse. Uanset hvad der fungerer bedst for dig, er det vigtigt at pointere, at der ikke findes noget rigtigt eller forkert. Det handler om, hvad der fungerer bedst for dig.

Til det første eksempel på en blogger anbefaler vi, at man har god tid i redigeringsfasen (punkt 5) og undervejs får nogle friske øjne på sin tekst. Når man emmer af inspiration og tanker, er det bare med at få dem alle sammen ned. Men det er lige så vigtigt, derefter at genlæse og gennemarbejde den tekst, man fik skrevet til blogindlægget, da det sjældent er med det store overblik og med øje for struktur, at skynder sig at nedfælde alle sine tanker.

Når det kommer til den anden blogger, kan det være en god idé, at komme ind i en proces, hvor man lægger ud med at nedskrive alle de tanker og forventninger, man har til sit blogindlæg. Det er ikke her, at det behøver at være gennemarbejdet tekst til din blog, som skal kvalificere sig til De Gyldne Laurbær, men blot noter i punktformat eller hvad der nu passer én bedst. Dette er fordi, mennesker har en evne til at overvurdere egen hukommelse og egne evner til at huske detaljer. Derfor er den dér virkelig gode pointe, du lige kom på undervejs ikke nødvendigvis sikret af den mentale note, du lavede dig selv. Du kan evt. skrive det direkte ind i dit blogindlæg, så du husker det.

Derudover kan det også være rart, at kunne gå tilbage til udgangspunktet og de første idéer for hovedpointerne, hvis man skulle tabe overblikket eller inspirationen undervejs i udarbejdelsen i et blogindlæg.

Generelt kunne de to “typer” af bloggere godt lære lidt fra hinanden med hensyn til deres arbejdsmetoder. Men ligesom med alt andet, så er virkeligheden aldrig lige så sort/hvid og man kan derfor sagtens være en god blanding af begge typer bloggere beskrevet her.

Et godt tip at gøre brug af når du skriver, og skal fange læserens opmærksomhed, er AIDA modellen, som du kan læse meget mere om her.

Læs fx her vores blogindlæg om "Gode råd til at blive iværksætter".

Ved du hvad en SEO specialist er? Læs mere i dette opslag.

Du kan læse flere af vores cases på PK Medier, men prøv også at se Lumida som vi har hjulpet med SEO på søgetermer som "elektriker København" m.m.

4. Brug billeder og illustrationer

Et blogindlæg bør inkludere mindst ét, men også gerne flere billeder, der giver mening i forhold til indholdet. Især i øverst i blogindlægget er det en rigtig god idé, at kunne tease indholdet for læseren med et billede, der fanger blikket og får læseren til at scrolle videre. Mange læsere scanner ofte blogindlæg mere eller mindre overfladisk, i stedet for at fokusere på hvert enkelt ord i teksten. Således kan billeder og illustrationer bryde teksten lidt og give en naturlig opdeling af tekstindholdet, der får det til at syne mere visuelt tiltalende og mindre tungt.

Mange telefoner i dag har så gode kameraer, at de ofte sagtens kan bruges til at tage billeder til din blog, hvis altså ikke der er tale om meget specifikke typer af fotografier, der kræver specialudstyr (fx madbilleder til restauranters hjemmesider o.l.).

Derudover kan du også finde mange billeddatabaser på nettet, med gratis billeder, som man kan benytte sig af og lægge ind i dit blogindlæg. Gør du brug af dette, skal du dog være opmærksom på dels, om det er påkrævet at kreditere fotografen i blogindlægget og yderligere om billederne er royalty-free. Mangler du mere professionelle billeder af specifikke produkter, situationer eller dig selv til din blog, så kontakt endelig vores fotograf i København.

Har du helt styr på dit marketing mix? Eller få styr på det her; marketingmix.

Ved du hvad der skal til for at være digital designer? Læs mere her i opslaget.

Vi har skrevet et blogindlæg om PESTEL. Læs mere om modellen er.

5. Rediger dit blogindlæg

Når du er blevet færdig med dit udkast til dit blogindlæg, er det vigtigt, at du bruger tid på at rette det til og finpudse det. Sørg for at undgå gentagelser, da det potentielt kan få læsere til at kede sig og afslutte læsningen før tid. Selve flowet i teksten er ofte også et afgørende element for selve læseoplevelsen, så det er vigtigt, at du overvejer, om du har den rigtige disposition i blogindlægget.
Sørg for at både sætninger og afsnit er korte for at forbedre læseoplevelsen. En måde hvorpå du kan teste, om du bruger for lange sætninger eller bør dele dit blogindlæg op i flere afsnit, er ved at læse blogindlægget op for dig selv, eller få en anden til at læse det. Det er i den forbindelse vigtigt, at du ikke er uimodtagelig for feedback: tag imod kritik og vær’ ikke bange for at fjerne afsnit, tilpasse teksten i sidste minut eller tilføje et foto eller to. Derudover skal du passe på med at blive (alt) for perfektionistisk og ikke sætte helt uopnåelige krav til dig og dine blogindlæg. Perfektionisme kan have den bagside, at man aldrig bliver tilfreds og dermed ikke får rykket på sine idéer til gode blogindlæg, som andre kunne have fået glæde af at læse. Især i starten kan dette være en barriere, men det er vigtigt at huske, at det er en proces og så i øvrigt være modtagelig overfor den feedback man eventuelt får fra bloggens læsere.

De gode blogindlæg, rammer toppen af Google SERP, hvor de får mange læsere fra. Men du kan også vælge at dele dit blogindlæg på sociale medier, og få læsere den vej igennem.

Når du udgiver din artikel, skal du huske at give den en URL som giver mening. Læs mere om URL betyder her: "Hvad betyder URL?".

Husker du at overholde GDPR på din hjemmeside? Læs mere om GDPR her.

De forskellige modeller og analyser har vi skrevet om på vores blog. Læs fx om Porters Five Forces her.

Søger du en stilling som webudvikler så ansøg stilling hos PK Medier.

Når du skriver et blogindlæg, skal du også tænke over hvilken skrifttype du bruger. Den skal være let at læse for modtageren. Du kan læse mere omkring gratis skrifttyper her.

Læs om taksonomiske niveauer på vores blog her.

Vil du se en af vores cases? Så besøg Pulsevent, som laver teambuilding og firmaaktiviter. Her hjælper vi med SEO og markedsføring.

Øvelse gør mester

Det kan virke let og lige til at skrive gode blogindlæg – lige indtil du selv har prøvet det. Men ligesom med så meget andet, bliver det heldigvis lettere med tiden og øvelsen – og jo mere du blogger, desto mere professionel og trænet bliver du i tilgangen til blogging og til at skrive.

Følger du de fem tips her, er du allerede et godt skridt på vejen til at blive en endnu bedre blogger. 

Hvis du er en virksomhed, skal du huske at have klare USP på din hjemmeside. Læs mere om det her.

Et sidste tip på falderebet er at du skal overveje din målgruppe nøje. Vil du skrive til eksempelvis generation zmillennials eller en tredje generation? Læs mere om begge målgrupper her.

Du kan også overvejer at arbejde med dit eget nyhedsbrev, når bloggen får flere og flere besøgende, eller begynde på affiliate marketing, hvor du reklamerer for nogle produkter i din blog. 

Kender du til begrebet stakeholder? Læs mere om det her.

Mangler du inspiration til, hvordan du sætter din hjemmeside op i eksempelvis WordPress eller vil du læse om, hvordan vi har hjulpet andre med deres firma hjemmeside, så har vi også skrevet vores egne blogindlæg om disse emner. Er dine mål at komme helt på tops på Google, så kan det også være du skal have kigget på det tekniske på din hjemmeside i form af Core Web Vitals.

Skal vi hjælpe dig med din markedføring, som din reklamebureau? Så kontakt PK Medier i dag.

Blog FAQ

Hvad er en blog?
En blog er en form for online ”dagbog”, web log, for privatpersoner såvel som virksomheder, der vil dele deres viden. Her kan en afsender ytre sig skriftligt om både saglige og usaglige sager.
Hvad indeholder et blogindlæg?
Et blogindlæg kan være alt fra en artikel til en guide. Det er en tekst, som indeholder lige fra tunge lange ekspert tekster til mindre personlige fortællinger fra hverdagen. Det indbefatter alt slags viden, en afsender ønsker at dele med sin omverden. Et blogindlæg indeholder ofte et visuelt element i form af video, billede, infografikker mm. 
Hvem skriver blogindlæg?
Alle kan i princippet skrive et blogindlæg, men øvelse gør mester, og man rammer sjældent plet i første hug. Det kan være svært at forudse trends, men det bliver en vanesag. 
De skrives af virksomheder eller privatpersoner som ønsker at dele deres viden med andre.
Hvordan skriver man et godt blogindlæg?
Planlæg dit blogindlæg ved at udse dig dit emne og udforsk emnet. Herefter er det først og fremmest essentielt at få formuleret en god og fængende overskrift. Få skrevet en velovervejet, inspirerende og engagerende tekst. Benyt dig af visuelle elementer, som bryder med teksten og gør indlægget mere interessant. Afslutningsvis HUSK at få rettet til og gennemlæst – intet er værre end en sjusket tekst.
Så længe du har fokus på det gode og gennemarbejdede indhold, så er du sat godt.
Hvad kendetegner en blog?
Det som helt essentielt kendetegner en blog er muligheden for interaktion med afsenderen – altså kommentarsporet. Herudover er der mange lignende træk som ved andre tekstberetninger, som blandt andet fængende overskrift, offentlig tilgængelighed og ligger tilgængeligt et sted, hvor der opdateres indhold jævnligt.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-down