Blogindlæg

Alt du har brug for at vide for at komme i gang med at skrive blogindæg

Hvordan skriver man et informativt og fængende blogindlæg?

Har du noget på hjerte, eller vil du gerne dele din ekspertise, din viden eller specifikke nyheder om et relevant emne med omverdenen? Så bør du overveje at prøve kræfter med blogmediet, der i den grad har vundet indpas på den digitale scene. I det følgende guider vi dig til, hvordan du med 5 værktøjer producerer velskrevne og informative blogindlæg.

  • Blogindlæg giver:
  • Mere trafik
  • Bedre kunderelationer
  • Bedre SEO-ranking

Hvad er en blog?

Blogmediet eller blogs fungerer som en slags online dagbog, hvori afsenderen kan berette om stort og småt i sine blogindlæg. Skrive fortællinger fra hverdagen eller dele mere teksttunge og holdningsprægede budskaber om specifikke emner eller områder. Hvad end afsenderens formål med bloggen er at udbrede viden, dele holdninger eller bringe publikum tættere på sig selv, så er et af, hvis ikke det vigtigste element ved blogging, at indholdet skal være godt og velskrevet. Uanset hvor godt et teknisk fundament- og fedt stilmæssigt layout, din blog er baseret på, betyder det intet, hvis indholdet ikke er gennemarbejdet og velovervejet. Du kender det måske selv, når du læser tekster eller indlæg skrevet af andre. Hvis ikke det er velskrevet, formuleringerne driller eller indholdet er forvirrende og usammenhængende, så mister du hurtigt interessen og lysten til at læse videre. Som blogger er det netop dét, du gerne skulle undgå.

I det følgende guider vi dig til, hvordan du via levende og vedkommende indhold, får opmærksomme, engagerende og trofaste læsere til dine blogindlæg.

Skab engagerede læsere med velarbejdede blogindlæg

Listen over blogs ‘out there’ er uendelig. En enkelt google-søgning vil vise dig, at du langt fra er alene om buddet, når det handler om at tiltrække engagerede og opmærksomme læsere til din blog. Inden du går i gang med dit eller dine første blogindlæg, bør du overveje, hvad der gør din blog unik. Skriver du indenfor et specifikt emnefelt, har du en særlig interesse eller ved du alt om et bestemt emne? Sørg for at have dine læsere in mente – og tænk altid “what’s in it for them”, når du overvejer, hvad der gør din blog unik. I sidste ende er det dem, der læser og tilføjer værdi til din blog.

 

Når du har overvejet dette, bør dit fokus rettes til det specifikke blogindlæg. Vi gennemgår i det følgende 5 gode tips til, hvordan du skaber godt og velovervejet indhold til din blog.

 

1. Planlæg dit blogindlæg - vælg emne, lav en skabelon, undersøg og faktatjek

Inden du starter på dit blogindlæg kan det være væsentligt, at du lægger en plan for hele processen. Udvælg et emne, der interesserer dig, og som du mener vil interessere dine læsere, for som et gammelt udtryk dikterer: “No fun for the writer, no fun for the reader”. Dan dig herefter et overblik og lav en skabelon for dit indlæg. Hvilke pointer og emner vil du gerne runde, og hvordan skal du kommunikere dit budskab? Endeligt bør du altid lave research og faktatjekke undervejs i din skriveproces. Således sikrer du, at det du også skriver er sandt – og hermed kan stå inde for indholdet.

2. Lav en overskrift, der er både informativ og fanger læserens opmærksomhed

Din overskrift skal indeholde det, du reelt leverer i dit blogindlæg. Vil du have læsere er det derfor afgørende, at dine blogindlægs overskrifter er informative og fængende. Titlen skal være inviterende og give dine (potentielle) læsere lysten til at læse videre. Det er desuden en god idé også at indtænke SEO og keywords i dine overskrifter – det er dog altid vigtigt at huske, at du primært skriver til mennesker og ikke robotter.

3. Skriv dit blogindlæg

Du har lavet din research, planlagt dit indhold og arbejdet med din overskrift – og er nu klar til at påbegynde skrivefasen. Selve skriveprocessen kan være meget individuel – dog skelner vi i dette indlæg mellem to overordnede tilgange til, hvordan du opstarter selve skrivefasen. 

Nogle vælger at skrive udkastet til deres blogindlæg i et stræk, mens andre arbejder bedre og mere kreativt ved at skrive deres indlæg over en længere periode, hvor der er plads til tid og overvejelse. Uanset hvad der fungerer bedst for dig, er det vigtigt at pointere, at der ikke findes noget rigtigt eller forkert. Det handler om, hvad der fungerer bedst for dig. Det er dog anbefalelsesværdigt at nedskrive så meget som muligt i en session. På den måde sikrer du, at du forbliver fokuseret på emnet og minimerer chancen for, at du glemmer vigtige pointer.

4. Brug billeder og illustrationer

Et blogindlæg bør inkludere et eller flere billeder, der har relation til indholdet. Mange læsere scanner ofte blogindlæg i stedet for at fokusere på hvert enkelt ord. Således kan billeder og illustrationer bryde teksten, hvilket bryder indholdet og får det til at syne mindre teksttungt og mere visuelt tiltalende. Mangler du billeder, så kontakt endelig vores fotograf i København.

5. Rediger dit blogindlæg

Når du er færdig med dit udkast til dit blogindlæg, er det vigtigt, at du bruger tid på at rette til og finpudse det. Sørg for at undgå gentagelser, da det potentielt kan få læsere til afslutte læsningen før tid. Tekstflow er ofte også et afgørende element for selve læseoplevelsen. Sørg for at både sætninger og afsnit er korte, for at forbedre læseoplevelsen. En måde hvorpå, du kan kontrollere dette er ved at læse blogindlægget op for dig selv, eller få en anden til at læse det. Det er i den forbindelse vigtigt, at du ikke er (alt) for perfektionistisk – tag imod kritik og vær’ ikke bange for at fjerne afsnit eller tilpasse teksten i sidste minut.

 

Blogging kan synes let – indtil du selv har prøvet det. Men med så meget andet, bliver det heldigvis lettere med tiden – og jo mere du blogger, desto mere professionel bliver du i tilgangen til blogging. Følger du de fem tips, er du allerede et godt skridt på vejen til at blive en endnu bedre blogger. Mangler du inspiration til, hvad du kan blogge om, så besøg os på Facebook.

Vil du høre mere om blogindlæg?

Så lad os tage en snak – ring på 4241 1647 eller udfyld formularen til højre

Udfyld formularen

Så sender vender vi tilbage hurtigst muligt.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.