Opdateret 12. august 2021 af Natasja Grønfeldt

Ny hjemmeside? Få dig en SEO-venlig hjemmeside og bliv #1

Øget salg, flere leads og en stigende konverteringsrate – der er mange gode grunde til at bruge både tid og ressourcer på at udvikle en ny hjemmeside.

Ser man på bundlinjen kan det nemlig have en stor og betydningsfuld effekt. Hvis du ikke selv ligger inde med kompetencerne, kontakt da evt. et SEO-bureau.

Er du klar til en ny hjemmeside?

Spar tid og lad os tage et kig på din virksomheds nye hjemmeside.

Hvorfor investere i en ny hjemmeside?

Hvordan skaber du en effektfuld ny hjemmeside? Få et indblik her

Hvad er vigtigt at have in mente, når en ny side skal opbygges – og hvordan skaber du de bedste resultater?

Vi gør dig klogere på, hvordan du skaber en virkningsfuld hjemmeside, og klæder dig på til selv at begive dig ud i arbejdet, der kan styrke din virksomhed på flere parametre. 

Har du allerede en funktionel hjemmeside, kan det være svært at se, hvorfor du skulle bruge penge på en ny.

Men en visuelt tiltrækkende side, der er funktionel og optimeret, tiltaler i højere grad dine kunder og kan derfor hurtigt tjene sig selv ind.

Book et møde allerede i dag, hvor vi sammen med dig vender din virksomheds nuværende hjemmeside og ser på potentialet for optimering.

Vi er online med din nye hjemmeside

Som erhvervsdrivende stilles der i dag, i stigende grad, krav til din synlighed på internettet.

Det skyldes, blandt andet, at Danmark er et af de mest digitale samfund i verden og at flere offentlige såvel som private instanser i dag er blevet digitaliserede.

Som forbruger er det blevet en normalitet at virksomheder altid er online og tilstede på diverse digitale medier – og netop derfor stilles der store krav til, at virksomheder er til stede på disse.

For virksomheder handler det dog om langt mere end blot det at være synlig og tilstede online.

En hjemmeside skal nemlig både være i direkte tråd med virksomhedens brand, men samtidig også tydeligt udstråle de kompetencer og kvalifikationer, som virksomheden har.

Det kan være lettere sagt end gjort – og derfor guider vi dig i dette indlæg om, hvordan du skaber en virkningsfuld og konverterende side, der samtidig er i tråd med din brandidentitet.

Få et pristilbud på din nye hjemmeside

Lad os komme me et uforpligtende pristilbud på din nye hjemmeside.

Den bedste oplevelse

Før i tiden var udviklingen af en ny hjemmeside primært forbeholdt specialiserede fagfolk indenfor området. Det krævede nemlig, at man kunne kode i hhv. HTML, CSS & PHP.

I dag ser det dog ganske anderledes ud, i takt med at der er kommet flere udbydere på markedet.

En professionel side kan nemlig både laves og udvikles – helt uden at skulle kode.

Et af de mest populære systemer at bruge, er WordPress (CMS). I WordPress kan du nemt og brugervenligt skrive artikler, indsætte billeder, hvor du ønsker, udvikle designs og tilføje de features, der kan gøre din virksomheds online tilstedeværelse unik. Du kan læse mere om udviklingen af en wordpress hjemmeside i vores blogindlæg ved at klikke på linket. 

Mulighederne på WordPress er næsten uendelige – og det er måske også derfor at 40% af alt web er opbygget på WordPress.

Uanset hvilken branche du befinder dig i, er det afgørende, at din website giver dine besøgende den bedste oplevelse. Det være sig alt lige fra brugervenlighed og responsivitet til design.

Når du skal have lavet en ny hjemmeside, kan det derfor være en fordel at alliere sig med et webbureau, der har erfaring og ekspertise indenfor feltet, således at der ikke opstår nogen faldgrupper.

I det følgende vil vi derfor gennemgå, hvilke parametre, der er væsentlige at have in mente i forbindelse med opbygningen af en ny hjemmeside.

Hvad er dine behov?

Før du går i gang med at få lavet og udviklet en ny hjemmeside er det væsentligt at du definere, hvilke behov og ønsker du har – både set i relation til funktionalitet, men også design.

Du om nogen kender dit brand og dine kunder – og ved derfor med stor sandsynlighed også, hvad både du og de ønsker.

Skal din hjemmeside fungere som et online showroom, hvori din produkter eller service fremgår – eller skal den derimod være en webshop og optimeres herefter i forhold til brugerflow mv. Læs mere om SEO optimering af webshops i vores blogindlæg: "SEO optimer webshop."

I opstartsfasen er der naturligvis mange parametre at tage højde for – og det er også derfor, at det kan være fordelagtigt at have et webbureau med på sidelinjen som sparringspartner for projektet.

Vælg et webhotel & domæne

Som erhvervsdrivende stilles der i dag, i stigende grad, krav til din synlighed på internettet.

Det skyldes, blandt andet, at Danmark er et af de mest digitale samfund i verden og at flere offentlige såvel som private instanser i dag er blevet digitaliserede.

Som forbruger er det blevet en normalitet at virksomheder altid er online og tilstede på diverse digitale medier – og netop derfor stilles der store krav til, at virksomheder er til stede på disse.

For virksomheder handler det dog om langt mere end blot det at være synlig og tilstede online.

En hjemmeside skal nemlig både være i direkte tråd med virksomhedens brand, men samtidig også tydeligt udstråle de kompetencer og kvalifikationer, som virksomheden har.

Det kan være lettere sagt end gjort – og derfor guider vi dig i dette indlæg om, hvordan du skaber en virkningsfuld og konverterende side, der samtidig er i tråd med din brandidentitet.

Styr på din konverteringsoptimering?

Når dine behov er afklaret og afdækket og du har fundet både webhost og domæne er det tid til at kigge nærmere på selve opsætningen.

Der er nemlig ingen forretning i blot at skabe en masse trafik til din website, hvis der ikke foretages nogle konverteringer, når brugerne først er til stede her.

Vil du se resultater og konverteringer skal designet således, at de besøgende også foretager konkrete handlinger. Hvilke handlinger brugeren konkret skal udføre afhænger af, hvad målet er for hjemmesiden.

Det kan være alt lige fra, at kunder kontakter dig eller skriver sig op til dit nyhedsbrev, til at brugerne køber dine produkter eller sender dig forespørgsler. Man kalder også dette for konverteringsoptimering.

For at få brugerne til at udføre den ønskede handling, handler det i praksis om, at CTA’er tydeligt skal fremgå, kontaktformularer skal være let tilgængelige og at brugerne har let ved at navigere i informationsstrømmene på siden.

Hooked forside af hjemmeside

Konverteringsoptimering er tæt forbundet med optimering af brugervenligheden (UX). For hele tiden at være et skridt foran er det vigtigt at holde sig opdateret, og sørge for, at en gammel såvel som ny hjemmeside hele tiden lever op til de nyeste standarder på området.    

Gør din side SEO-venlig

Man kan have en nok så flot hjemmeside, der er designet til målgruppens købsrejse, men lige lidt nytter det, hvis den ikke er optimeret efter søgemaskinerne.

Det er nemlig disse, der medvirker til, at siden kommer frem, når der søges efter et bestemt produkt eller service i søgemaskinerne.

Flere parametre spiller ind i arbejdet med søgemaskineoptimering (SEO) herunder både det indhold du har, links der henviser til din side og hele det tekniske set-up, som ligger bag din side.

Særligt sidstnævnte er vigtig i relation til hastigheden på din side. Her taler man om, at man helst skal have så favorabel en page speed som muligt på desktop såvel som mobil.

WordPress er et yderst brugervenligt CMS-system, der fungerer godt i arbejdet med SEO. Det kan måske også være en del af årsagen til, at mange vælger WordPress, når en ny hjemmeside skal udvikles.

Responsivt design

Siden smartphones for efterhånden mange år siden så dagens lys for første gang, er de små elektroniske devices kun blevet en større og større del af vores hverdag.

Dette understøttes blandt andet af data fra Kulturministeriet, der viser, at blandt personer i alderen 15-75 år, der bruger smartphones, er den gennemsnitlige tid på internettet næsten 4 timer ugentligt.

Mange finder dog også stadig computeren frem, når større køb skal foretages eller vigtige dokumenter skal gennemlæses.

Netop derfor er det yderst vigtigt at en hjemmeside bliver udviklet, så den er responsiv til forskellige devices og skærmstørrelser.

Men hvad vil det egentlig sige, at noget er er responsivt. Det er faktisk ret simpelt. Det betyder i praksis at formatet kan tilpasse sig til både desktop, smartphones og tablets.

Man betegner også en responsiv hjemmeside som en mobilvenlig en af slagsen, fordi det i alt sin enkelthed handler om at websitet kan tilgås uden problemer via alle former for devices.

Da vi bruger vores smartphones mere end nogensinde før er det ikke alene vigtigt, at din hjemmeside er responsiv til forskellige enheder, den skal også være responsiv til forskellig software.

Det er nemlig vigtigt at brugerne bliver præsenteret professionelt for din virksomhed, uanset om de benytter sig af Windows, iPhone eller Android systemer.

Arbejder du i WordPress kan du nemt tilpasse en ny hjemmeside, så den passer til alle platforme, devices og størrelser på devices.

Foruden vigtigheden i, at en ny hjemmeside gerne skal være responsiv, så den fremstår professionel og præsentabelt i mødet med nye eller gamle kunder, er en responsiv side også fordelagtig i relation til SEO.

En algoritme der prioriteres højt af Google er nemlig at en ny hjemmeside er responsiv på både desktop og smartphone.

Det kan have positiv betydning for din virksomheds placering på søgemaskinerne, hvis en ny hjemmeside er optimeret herefter – og omvendt kan en side, der ikke er mobilvenlig blive straffet hårdt set i relation til placering på eksempelvis Google.

Hastigheden er afgørende

Vi har tidligere været inde på emnet, men ikke desto mindre er det et altafgørende emne at berøre. Vi er blevet vante personer på internettet, der ikke gider bruge tid på hjemmesider, der loader langsomt.

Skåret ud i pap er der mange penge at miste, hvis dit website loader langsomt – fordi dine kunder vælger dig fra til fordel for konkurrenter, der har styr på hastighederne.

Det er dog ikke kun kunderne du risikerer, vælger din website fra. Søgemaskinerne rangerer nemlig og efter den enkelte websites hastighed.

Når en ny hjemmeside udvikles er det ikke kun hastigheden set i relation til den visuelle oplevelse. Man bør i lige så høj grad arbejde på, at hele backenden lever op til kravene – og hermed sørge for løbende at optimere hastigheden på websitets database og server.

Det er både nemt og hurtigt at tjekke din hjemmesides nuværende hastighed ud.

Det kræver faktisk blot at du indtaster dit domænenavn på siden og herefter vil den give dig de konkrete nøgletal, der har relation til og kan fortælle dig mere om netop din websites hastighed.

Track dine data

Uden opsætning af tracking er en ny hjemmeside ikke meget værd. Det skyldes, at du uden tracking ikke får nogle data på hvor dine brugere kommer fra og hvad de foretager sig på siden.

Informationer der er yderst relevante, fordi de kan give dig en bedre forståelse af brugernes kunderejse, og hvor de eventuelt går tabt i købsprocessen.

Tracking er derfor afgørende for, at du kan måle om de besøgende foretager de handlinger, du ønsker – og om du skal ændre strategi, såfremt de ikke foretager sig det, du ønsker.

Der findes flere forskellige værktøjer, der kan spore brugernes adfærd på en hjemmeside. Blandt disse er blandt andet Google Tag Manager, Google Analytics, Facebook Pixels med flere.

Disse programmer har hver især forskellige funktioner, men fælles for dem alle er, at du kan tracke brugernes adfærd på forskellig vis.

Den data disse værktøjer indsamler kan du efterfølgende anvende strategisk, både i forhold til brugervenligheden, men også i arbejdet med annoncering på eksempelvis Google eller Facebook.

Indhold på din hjemmeside

Har du styr på backend, design, responsivitet og tracking er du allerede godt på vej i arbejdet med en ny hjemmeside.

Et andet væsentligt, men ikke desto mindre lige så vigtigt element, er selve indholdet. Først og fremmest er det vigtigt at indholdet er i overensstemmelse med din overordnede brand identitet og strategi.

Har du en strategi for digital marketing eller markedsføring med klare retningslinjer for, hvordan du kommunikerer sprogligt og visuelt kan du med fordel tage udgangspunkt i denne på din website.

Det sproglige indhold skal passe til din tone of voice og dit visuelle udtryk til dit brand. Bruger du billeder eller fotografier og vil du fremstå professionelt, kan du med fordel hyre en fotograf til at tage dine billeder.

Vi er nemlig mere end nogensinde før blevet vant til at optage information via billeder – og derfor er de billeder du vælger at bruge på din hjemmeside også ofte det første indtryk, som brugerne får af dig og din virksomhed.

Udover at indholdet naturligvis skal stemme overens med dit brand og udtryk – er indholdet også vigtigt, i arbejdet med SEO.

Det er nemlig utrolig vigtigt at dit indhold også er relevant. Der er flere forskellige parametre, der spiller ind, men du bør for det første dele indhold, der opfylder Googles terminologi vedrørende E-A-T.

Derudover bør indholdet være struktureret omkring forskellige søgeord, som dine kunder såvel som potentielle kunder bruger, når de søger på søgemaskinen.

Hvad koster det?

En velfungerende ny hjemmeside kan spare dig for meget tid. Fremgår dine produkter eller ydelser tydeligt og professionelt på dit website – så har nuværende såvel som potentielle kunder typisk også lettere ved at navigere rundt på siden.

Vi lever i et digitalt samfund, hvor krav til design og funktionalitet spiller en afgørende rolle. Derfor er det afgørende at have en ny hjemmeside, der er i overensstemmelse med de mange krav og forventninger.

Af samme årsag kan det være vigtigt at se udviklingen af en ny side som en investering for din virksomhed, der på længere sigt kan give meget igen.

For at efterleve de mange krav og skabe en hjemmeside, der både fungerer og konverterer, kræver det både stor faglig og teknisk viden indenfor feltet.

Det er derfor ikke nødvendigvis en god idé at springe over hvor gærdet er lavest og lave det selv eller købe en billig løsning.

Der er nemlig ofte en tæt sammenhæng mellem den pris du giver for noget – og den kvalitet, du får. På både lang og kort sigt kan det derfor være en god investering at hyre et specialiseret bureau til opgaven.

Men hvad koster det så? Et vidt spørgsmål, som der ikke findes et endegyldigt svar på. Der er nemlig mange forskellige parametre, der spiller ind.

Hvor stor skal den nye hjemmeside være, hvor mange undersider skal den bestå af, hvilke krav er der i henhold til grafisk udtryk og design og skal der sættes særlige funktioner, såsom muligheden for at kunne købe produkter, services eller lignende?

Sagt med andre ord vil den eksakte pris altid afhænge af, hvilke behov og ønsker du har i forhold til sidens størrelse, funktioner og design. Ingen WordPress hjemmeside er ens, de er alle unikke og skal kunne forskellige ting.

Derfor er det først når handlingsplanen og alle detaljer omkring sidens funktionalitet er fastlagt, at man kan fastslå den endelige pris.

Det er vigtigt at pointere, at man ikke blot betaler for selve siden – og det grafiske og designmæssige udtryk.

Bag en hjemmeside ligger nemlig utallige timers arbejde, både for at få alt det tekniske til at spille optimalt, for at det sproglige og visuelle indhold fremstår relevant og indbydende og ikke mindst at designet underbygge hele brandet.

Når en ny hjemmeside er færdigudviklet i WordPress er det dog også væsentligt at pointere, at den efterfølgende nemt kan opdateres – således at både dine plugins og systemet er optimeret og opdateret efter den nyeste udvikling og sikkerhed.

Plugins og løbende opdatering er to helt afgørende elementer i arbejdet med en ny hjemmeside i WordPress.

Disse gør det nemlig muligt løbende at installere de udvidelser, der passer til jeres behov – således at I altid fremstår professionelt og løbende kan opdatere siden i henhold til jeres forretning. Du kan læse mere om hjemmesidens pris i vores blogindlæg

Vælg det rette webbureau

Det kan være en stor beslutning at vælge det webbureau eller SEO-bureau, der skal foretage udviklingen af din nye hjemmeside.

Det er vigtigt, at der er en god dialog parterne imellem og at begge parter kan give konstruktiv feedback, som kan bruges i den videre udvikling.

Hos PK Medier har vi flere års erfaring med udvikling af websites. Vi sigter efter at være det foretrukne webbureau i København – og netop derfor, er det vigtigt for os, at vi er transparente i vores kommunikation.

Vælges PK Medier til udviklingen af en ny hjemmeside vil der både før, under og efter forløbet være en tæt dialog, således at kunden inddrages fra start til slut.

Vi foretager os ikke noget, førend vi har en klar retning for, hvilke mål, ønsker og behov kunden har. Foruden ovenstående tilbyder vi et fleksibelt og skræddersyet forløb.

Vælg os som webbureau

  • Vi tilbyder skræddersyede løsninger, tilpasset netop din virksomhed
  • Vi tror på, at frihed i et samarbejde er den rette løsning. Derfor har vi ingen binding, hvorfor du problemfrit og uden unødige
  • omkostninger kan afslutte samarbejdet
  • Vi har flere års erfaring indenfor feltet og kan derfor rådgive dig om, hvordan du bruger dine afsatte marketingkroner mest hensigtsmæssigt
  • Vi brænder for at skabe resultater der konverterer
  • Vi er kun et enkelt opkald eller en mail væk.

Så ønsker du at vide mere om de mange muligheder, der er for at få skabt en ny hjemmeside, der er i tråd med den seneste udvikling på området, så står vi naturligvis til disposition.

Vi tager gladeligt en uforpligtende samtale med dig om dine ønsker og ser frem til at høre mere om de drømme og ambitioner, du har for din hjemmeside.

Hjemmeside FAQ

Er det nemt selv at lave en ny hjemmeside?
Det er blevet væsentligt nemmere for den almene virksomhed eller person at opsætte en hjemmeside. Det skyldes, at der er kommet utallige brugervenlige værktøjer og skabeloner (CMS), som man kan benytte. Disse værktøjer har utallige forudbestemte designs, som er klar til at blive benyttet og redigeret i. Du slipper derfor for alt det hårde kodningsarbejde.
Hvilke værktøjer kan jeg bruge til at lave en ny hjemmeside?
Der er mange forskellige værktøjer og programmer alt efter præference. Det mest brugte værktøj til opbygning af hjemmesider er Wordpress. Herudover findes blandt mange andre; Wix, Webnode, Weebly og Jimbo.
Vælg værktøjet ud fra det behov du sidder med.
Hvorfor er en god hjemmeside vigtig?
En velskrevet, visuel og effektiv hjemmeside er investeringen værd. Den tiltaler dine kunder i højere grad og holder dem på din side, hvilket potentielt skaber konverteringer.
Vi lever i en digital tid, hvor der stilles store krav til funktionalitet, æstetik og design, og en dårlig hjemmeside vil derfor blive fravalgt af brugeren.
Hvad koster en ny hjemmeside?
Du kan lave en hjemmeside helt gratis vha. af forskellige værktøjer. Hvis du vil spare tid, og hjemmesider ikke er din spidskompetence, kan du få eksperter til at udarbejde din nye hjemmeside for dig. Pris hænger ofte sammen med kvalitet.
Det koster penge at tilkøbe sig et domæne og gøre brug af et webhotel. Prisen afhænger af dit indhold og hvilke elementer din hjemmeside skal indeholde.
Hvad er en SEO optimeret hjemmeside?
SEO indebærer at din hjemmeside er søgemaskineoptimeret, og f.eks. Google vælger at placere din hjemmeside længere oppe i søgningerne, hvis du er optimeret herefter. Det giver dig væsentlig højere chance for at skabe trafik til din hjemmeside. Gør din hjemmeside SEO optimeret – det er investeringen værd.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-downarrow-right