TikTok annoncering

Alt du skal vide om annoncering på TikTok

Alt du skal vide om TikTok annoncering i 2021

TikTok er det helt nye sociale medie, som har taget verden med storm. Teenagere bliver kendte via små danse til populære sange, mens andre kickstarter deres musikalske karrierer på den populære platform.

Det er det perfekte kreative outlet for dig, der enten kan bidrage med kunst, komedie, motiverende taler eller information – og det er det perfekte sted for dig, der gerne vil bringe mere opmærksomhed til din virksomhed, da TikTok annonceringer kan være en god tilføjelse til din marketingsstrategi.

Hvis du vil blive klogere på TikTok annoncering, og hvordan du kan sælge dit produkt, en ydelse eller bare reklamere for dit brand via appen, så læs med her. Her får du en fuldkommen guide til appens potentiale og vigtighed for din virksomheds fremtid.

Juliane Fuchs, Social Media Manager

Juliane er en af PK Mediers specialister når det kommer til hvad der rør sig på Sociale Medier. 
Hvis du går overvejer, hvad det næste skridt skal være for din forretningen på sociale medier, så ræk ud til os, så skal vi nok få dig godt på vej.
Forfatteren

Hvad er TikTok?

TikTok er en videodelings app, der giver brugerne mulighed for at dele og se korte videoer på op til 60 sekunder. Det betragtes lidt som en nyudviklet efterfølger til appen ”Vine”, der blev lukket i 2017, men hvor Vine primært var fyldt med videoer af små skits og jokes, så er TikTok fyldt med videoer indenfor næsten et hvilket som helst emne. De sjove skits og jokes er selvfølgelig også udbredt, men også motiverende og lærerige videoer, samt videoer med danse og anden udøvelse af sport ses hyppigt.

Det er kort sagt en kreativ outlet for hvem som helst, der ønsker at lave amatør videoer og dele deres kreationer med andre, men det kan også udgøre en fornuftig del af din marketingsstrategi, hvis du benytter dig af TikTok annonceringer.

Nøgletal for TikTok
800
Millioner aktive brugere hver måned.
150
Lande er TikTok i.
2016
Var årstallet mediet blev lanceret.

Skal vi tage en snak om TikTok?

Så lad os tage en snak – ring på 4241 1647 eller udfyld formularen til højre

Udfyld formularen

Så sender vender vi tilbage hurtigst muligt.

Hvem bruger TikTok?

Der er over 800 millioner aktive brugere på TikTok hver måned fordelt på 150 lande. Dog er det primært teenagere, der bruger appen både aktivt og passivt. I maj 2019 var 49% af alle brugere teenagere, medens 41% var i alderen 16 år til 24 år.

Sidenhen er der kommet et ældre publikum og flere virksomheder, der benytter sig af TikTok annonceringer til appen, men den domineres stadig af de yngre generationer.

TikTok som markedsføringsplatform

TikTok er downloadet over 2 milliarder gange og ligger som nummer 7 mest downloadede apps siden år 2010, hvorfor den er oplagt som markedsføringsplatform og det er oplagt at benytte sig af annoncering på det sociale medie, hvis du gerne vil fremme din forretning. Hvis du søger en platform, som du kan markedsføre dit produkt igennem, så kan du overveje TikTok annonceringer. Dog er demografien og målgruppen vigtig at have in mente.

Tallene viser tydeligt, at appen primært benyttes af teenagere. Dette er særligt relevant viden, hvis du skal bruge appen og annoncering på denne som markedsføringsplatform af din forretning. Det kan ikke betale sig at markedsføre produkter, der primært henvender sig til den ældre generation, da du taler til den forkerte målgruppe.

Har du derimod et produkt til den yngre generation, så er annonceringer på det populære medie måske vejen frem og lige netop den platform, der kan sætte skub i din forretning.

Kønsfordelingen på appen er desuden meget blandet alt efter, hvor i verden du kigger – generelt set er der dog størst kvindelig repræsentation for appen. Det betyder ikke, at du ikke kan sælge produkter til mænd via annoncering på mediet, da tallene ikke afviger alverden.

Hvorfor bør du annoncere på TikTok

Der er flere grunde til, hvorfor du med fordel kan benytte dig af TikTok annonceringer, men den primære er selvfølgelig, at det giver dig en ekstra platform, som du kan bruge til at uddanne, engagere og motivere din målgruppe.

Uanset hvilket produkt eller hvilken ydelse, du prøver at sælge, eller hvis du bare er interesseret i lidt ekstra reklame for dit brand, så er det en god idé at benytte dig af de tilgængelige – og mest populære – platforme.

TikTok hører i den grad ind under denne kategori. Jo flere, der kender til din virksomhed og det, som du kan tilbyde, jo flere vil også prøve det af. Og annonceringer på appen er endnu mere velegnet, fordi det lader dig give et indblik ind i produkterne, produktionen af dem og hvordan de virker.

På TikTok kan du lave en masse små videoer, hvor du gennemgår produkterne. Derigennem kan du mindske tvivl og barrierer for kunderne, men du kan også give dem et mere personligt forhold til dit brand, hvilket ofte fremme købslyst hos kunden. Det er netop disse egenskaber, der gør TikTok annonceringer så værdifulde.

Hvem bør annoncere her?

Alle kan i princippet forsøge sig med TikTok annonceringer. Det sociale medie har en utroligt bred demografi blandt sine brugere, hvorfor du også vil kunne ramme din målgruppe her. Dog er der et overtal af teenagere og særligt teenagepiger, hvorfor det er særligt oplagt for dig, der skaber produkter til denne målgruppe. Næst efter teenagere kommer de unge voksne, hvorfor det også kan betale sig for dig, der prøver at ramme denne gruppe. Både unge voksne med og uden børn, der er forskellige steder i livet, sidder og kigger på skærmen i løbet af dagen, hvorfor du også kan ramme denne målgruppe.

TikTok annonceringer er desuden en ”nem” løsning, da de sender din annonce i retning af den rigtige målgruppe, hvorfor det er endnu mere oplagt for dig at benytte deres service – langt hen ad vejen hjælper de dig, hvis ikke de gør arbejdet for dig.

Kom i gang med TikTok annocering

For at komme i gang med annonceringen skal du selvfølgelig have et produkt, men også et kendskab til målgruppen. Når først du har det, kan du gribe det an på forskellige måder. Der er nemlig forskellige måder, hvorpå du kan annoncere på mediet. Du kan gøre det via kampagner – her findes der fem forskellige typer. Du kan også gøre det på samme måde, som mange gør på instagram – ved at bygge en platform.

TikTok annoncering via Brand Takeover

Brand Takeover kan sammenlignes med YouTubes Masthead. YouTubes masthead er en måde, hvorpå du kan fremvise dit brand, dit produkt eller din tjeneste i et videobaseret native-annonceformat, der vises i YouTubes startfeed.

Hvis du benytter denne kampagne, vil dit brand, dit produkt eller din tjenesteblive på samme måde blive vist så snart appen åbnes.

Det særlige ved denne type kampagne er, at der kun er én annoncør per kategori per dag. Det giver altså en stærk og bred eksponering.

TikTok annoncering via Hashtag Challenge

Som navnet af denne type kampagne antyder, så foregår denne kampagne via dine videoer – det kræver altså også, at du har en platform på en eller anden måde.

Konceptet går ud på, at du lægger en organisk video op på din profil, hvor du udfordrer de andre brugere på TikTok til at følge dit eksempel og vise det i deres egen video eller som stitch til din video. Du giver din video et hashtag, som de også skal bruge i beskrivelsen af deres video, hvorefter du sponsorerer videoen og målretter den mod din primære målgruppe – eller flere. Det øger eksponeringen og engagementet med hashtagget.

TikTok annoncering via branded effects / branded lens

Denne type markedsføring kræver en smule mere kreativitet fra din side af. Det kræver nemlig, at du kan skabe engagerende og interaktive brand filtre, som andre brugere kan bruge i deres egne video kreationer. Filtrene kan også ses som en form for digitale klistermærker eller effekter.

Det er en visuel stærk måde at øge kendskabet til dit produkt eller mærke, men det er også en mindre kommerciel måde at interagere med din målgruppe på.

Dog kan dette være en god ide, da traditionelle reklamer har den modsatte effekt hos mange i den yngre generation. Hvis du forstyrrer dem i deres skærmtid, er der nogen, der har en tendens til at skabe negative konnotationer med dit mærke fremfor at blive inspirerede til at købe det. Derfor er diskrete og mindre kommercielle metoder måske det rette valg.

TikTok annoncering via Top Views

Top Views er den markedsførings funktion, som appen selv mener, giver den bedste eksponering. Funktionen placerer din reklame for dit produkt, brand eller ydelse i det, de kalder ”TopView”. De beskriver pladsen som den bedste placering, da den skulle være umulig at overse. Den fanger seernes opmærksomhed med både billede og lyd og ligger jo som navnet antyder på toppen af siden.

TikTok annoncering via In-Feed Ads

In-Feed Ads er, som navnet antyder, en mulighed for at få reklamer sat ind på ”For You” siden. Virksomheden kan lave en video på maksimalt 60 sekunder, som brugeren kan interagere med ved at like, kommentere og følge profilen.

Reklamen fungerer som enhver anden video på det sociale medie, så brugerne har altid mulighed for at skippe den og scrolle videre. Derfor kræver det en dynamisk annonce med blikfang, så seeren får lyst til at se videoen færdig.

Videoen skal foregå på platformens præmisser, men det er en måde, hvorpå du kan levere dit budskab kort og præcist.

Lad os tale om det
- udfyld dine informationer og vi kontakter dig.

Sådan opretter du en kampagne

TikTok annonceringer er en af de nemmeste former for kampagner at oprette. At oprette en kampagne her svarer i høj grad til at oprette kampagner på andre sociale medier og sociale platform, så hvis du har erfaring med dette, bliver TikTok en smal sag – og det gør det for den sags skyld også, hvis ikke du har det. Appens kampagne system er bygget på en måde, hvor det er nemt for begynderen at formidle sit budskab og få det sendt rundt til den rigtige målgruppe.

Først vælger du den kampagnetype, der passer til dit formål og som du gerne vil benytte dig af – du kan som udgangspunkt vælge mellem ”consideration” og ”conversasion”. Under Consideration finder du yderligere Traffic og App Install.

Når du har oprettet din kampagne, skal du oprette dit annoncesæt. Dit annoncesæt indeholder placeringer, budget, demografi, interesser, tidsperioder også videre – alle de informationer, der er relevante for en god kampagne.

Nedenfor kan du blive lidt klogere på, hvordan du bedste krydser disse af.

Placering

Placering kan du enten vælge manuelt og dermed får du mulighed for at sortere og modellere i dine muligheder. Hvis du er ny til at lave kampagner og annoncer på det populære sociale medie anbefales det dog, at du lader dem om det.

Budgettering

TikTok lader dig vælge imellem to forskellige budgettyper. Den første er et livstidsbudget, mens den anden er et dagligt budget.

Din valgte leveringsmetode har også indflydelse på dit budget. Du kan her vælge imellem standard og accelerate – den første fordeler kampagnen jævnt ud over kampagneperioden, mens den anden bruger dit budget hurtigst muligt.

Gode råd til annonceringen

  • Følg TikToks anbefalede formater: formaterne er anbefalede af dem, der arbejder med det til daglig, hvorfor du trygt kan stole på deres vurdering – særligt hvis du ikke har meget erfaring i bagagen.
  • Invester en god mængde annoncekroner på mediet og mål, hvad der fungerer bedst for dit produkt, brand eller ydelse.
  • Sørg for at din annonce skaber blikfang og har værdi. Selvom appen gør meget af arbejdet for dig i forhold til placering og synlighed, er det din opgave at fange seerens opmærksomhed via indholdet i reklamen.

Hvad koster TikTok annoncering?

Prisen for at annoncere på den sociale platform kan ikke fastsættes. Du er som sagt selv herre over, hvor meget du ligger i budgettet – og hvordan dette bruges for den sags skyld. Du kan dog blive lidt klogere på, hvad du betaler for her, så du kan lave en vurdering af, hvor meget en annonce eller kampagne er værd for dit firma.

Du kan først og fremmest vælge imellem Livstidsbudget og Dagligt budget.

Hvis du vælger livstidsbudgettet, giver du en tidsperiode (livstid) for, hvor længde din kampagne skal florere på mediet samt et budget. Herefter fordeler TikTok budgettet for dig på den mest fordelagtige måde.

Hvis du derimod vælger Dagligt budget, så giver du et budget per dag – som navnet antyder – og du er ikke forpligtet til at angive en slutdato for din kampagne. På den måde har du større mulighed for at se tiden an. Du har også mulighed for at sætte kampagnen på pause.

Disse to budgettyper kan du angive på to niveauer: Kampagne niveau eller annoncesæt niveau. Der vil være en prisforskel og en forskel på, hvor effektiv reklamen er alt afhængig af, hvilken af disse to, du vælger.

TikTok analytics

TikTok hjælper dig ikke kun et langt stykke, når det kommer til at skabe kampagner og annoncesæt – de hjælper dig også med at finde ud af, hvad der virker og ikke virker for dig.

For at vurdere, hvor meget du bør bruge på at reklamere via mediet, kan du med fordel måle på dit afkast, hvilket du kan i din annoncekonto.

Rapporten er delt op i to: Dimensions og Metrics.

Dimensions inkluderer settings, targeting og time, mens metrics inkluderer basic data, in-app event og attribution.

Tjek dine resultater af din annoncering med Google Analytics

Du kan med fordel tjekke dine resultater efter i Google Analytics, der er et populært program udviklet til netop at hjælpe virksomheder med at validere og nuancere deres data. Særligt når du annoncerer via TikTok, kan det være en god idé at tjekke efter via en objektiv kilde. Det samme gælder, hvis du bruger en anden platform.

Dette gør du endnu nemmere ved at bruge UTM tracking i dine annoncer, da du på den måde kan se, hvor mange der besøger din hjemmeside som følge af din annonce. Disse er ofte kompatible med Google Analytics og giver et godt billede her

Fordele ved annoncering via TikTok Kampagner

Der er mange fordele ved at markedsføre via TikToks kampagner:

  • Et stort brugerantal
  • En bred demografi
  • Muligheden for at henvende din reklame mod en specifik målgruppe
  • Muligheden for at aktivere din målgruppe og interagere med dem

Ulempen ved annoncering via TikTok kampagner

TikTok har som sagt mange gode kvaliteter: et stort brugerantal, en bred demografi med mulighed for at henvende sig til specifikke målgrupper, og også flere gode muligheder for at købe kampagner hos dem.

Men som alle gode ting, så har det også en bagside. Alle kampagnerne og funktionerne, der er nævnt ovenfor, er nemlig betalt reklame, og du får kun adgang til dem, hvis du logger ind på TikToks hjemmesiden og opretter en aftale.

Dog er appen bekendte med deres gode marketingsmuligheder, hvorfor de helt gode reklamepladser på appen er dyre og nok også så dyre, at de fleste firmaer ikke vil investere i dem.

Derfor er der mange firmaer – særligt mindre firmaer og virksomheder – der vælger at gøre det via deres egen platform i stedet.

Markedsfør dit produkt igennem din egen platform

En anden metode, som du kan benytte, er ved selv at skaffe et publikum og lave videoer på TikTok. Hvis du lærer algoritmen at kende og benytter dig af forskellige trends, så vil du have større chance for, at din video bliver vist på flere brugeres ”For You” side. Det vil tiltrække brugere til din platform, og dermed vil du kunne sælge dit produkter på den måde.

Du kan for eksempel benytte dig af nogle af de mest populære sange eller danse på platformen. Når du benytter dig af populære sange og danse, så vil din video blive associeret med populært indhold og derfor bliver den anbefalet til flere profiler.

Populære sange

  • WAP af Cardi B og Megan Thee Stallion
  • Savage Lov af Jawsh 685 og Jason Derulo
  • Mood af 24kGoldn og Iann dior
  • Dancing in the Moonlight af Jubël og NEIMY
  • Pumped Up Kicks af Madism,MKJ og Felix Samuel

Populære dances

  • The Renegade til sangen Lottery (Renegade) af K camp
  • Blinding Lights til sangen Blinding Lights af The Weekend
  • WAP til sangen WAP af Cardi B og Megan Thee Stallion
  • Tap In til sangen Tap in af Saweetie
  • Say So til sangen Say So af Doja Cat

Fordelen ved denne type reklame

Der er fordele og ulemper ved begge typer reklamer. Fordelene ved denne type reklame ligger primært i, at det ikke føles som reklame for brugeren – det føles nærmere som deres ide at kigge nærmere på produktet og eventuelt investere i det.

Som tidligere nævnt, er der mange, der skaber negative konnotationer til reklamer og derfor ikke er interesseret i at købe produktet, fordi det ødelagde oplevelsen.

Hvis du reklamerer via din egen profil og dine egne reklamer, så kan du for det første give uddybende forklaringer og indblik ind i forretningen – indhold, der er værd at se. Derudover kan du også skabe kendskab til dit brand uden brug af deciderede reklamer, hvorfor du undgår de negative konnotationer.

Ulemper ved at reklamere via din egen platform

Der er selvfølgelig også ulemper ved at reklamere på denne måde. For det første kan det være utroligt svært og tidskrævende at skabe en platform – algoritmen vil ikke altid arbejde til din fordel, og du er ikke nødvendigvis herre over, hvornår din platform tager fart. Det gør det til en upålidelig reklame, der måske skal bruge lang tid, før den bliver noget værd. Derudover er der ingen garanti for, at du nogensinde når det punkt, hvor din TikTok profil faktisk kan betragtes som reklame og markedsføring.

Sidst har du ikke alverden at skulle have sagt i forhold til, hvem der skal se dine videoer. Det eneste du kan gøre, er at skabe indhold, der umiddelbart fanger din målgruppes interesse og håbe på det bedste.

Men selvom TikTok kan virke som en rigtig spændende annonceringsplatform, så er det muligvis ikke for alle. Alligevel vil vi anbefale platformen, hvis din virksomhed eller brand – og dertil jeres marketingstrategi stemmer overens med flere af følgende kriterier:

  •  Størstedelen af jeres målgruppe er yngre end 35. Selvom app’en er begyndt at brede sig ud, når det kommer til aldersdiversitet, så er størstedelen stadig fra generationen Gen Z og yngre Millennials.

  • Jeres brand er trendy, ungdommeligt og gerne med et sjovt twist.

  • Din virksomhed har de nødvendige ressourcer, såsom medarbejder, tid, budget m.v., til at tilknytte endnu en kanal til jeres marketingmix. For at opnå succes med TikTok annoncering, ligesom med så meget andet, så er det vigtigt det ikke blot bliver en spontan beslutning, men at I er klar på afsætte ressourcer til det. Vi anbefaler især at have yngre medarbejdere med inde over idégenerering og eksekvering, da der muligvis er større sandsynlighed for at disse kender til platformen og dens ’spilleregler’.

  • Dine produkter tager sig godt ud visuelt og er demonstrative

  • Eller der er mulighed for at lave et sjovt ’take’ på jeres service eller produkt

3 konkrete tips til din TikTok annoncering

TikTok annoncering kan som sagt have rigtig mange fordele for din virksomhed, og kan potentielt udgøre en stor og vigtig del af din markedsføringsplan, hvis det altså er gjort rigtigt. Dog skal du selvfølgelig gøre op med dig selv om, hvorvidt du har ressourcerne til at sætte dig ind i platformen og ikke mindst, om din målgruppe er tilstede på platformen.

Vi har nu gået i gennem de vigtigste ting, som gør at du kan starte din TikTok annoncering. Dog vil vi gerne give dig 3 konkrete tips til, hvordan du kan accelerere din succes på TikTok.

1. Identificér trends

TikTok handler i allerhøjeste grad om, at kunne være med på beatet og følge de nuværende trends. En trend kan skifte fra dag til dag, så hvis du har brugt en sang eller dans i din TikTok annoncering, der trendede for en måned siden, så er der stor sandsynlighed for at dine seere vil rulle med øjnene.

”TikTok generationen” er nemlig fyldt med kritiske seere og følger dagligt med i, hvad der trender. De kan derfor hurtigt anskue om du er en såkaldt Millennial eller (endnu værre) en Boomer, der ikke kan følge med på de sociale medier. Ja, det er sørgeligt, men sandt. Men lad os nu vise dem, at det ikke behøver at være tilfældet.

Derfor er det vigtigt, at du arbejder dynamisk med din TikTok annoncering og hele tiden følger med i, hvad der rør sig på denne interessante platform.

2. Indsaml inspiration

Som nævnt tidligere, så er det vigtigt at kunne følge med i, hvad der trender på TikTok. Derfor kan du med fordel, når du scroller dig gennem hundredvis af videoer, trykke like (hjerte-ikonet), når du kommer forbi inspirerende content. Du kan finde dine likede videoer under hjertet på din TikTok profil, og dem kan du altså bruge som inspiration nu eller til et senere tidspunkt.

Dit content til din TikTok annoncering behøver nemlig ikke nødvendigvis at være banebrydende content, men kan tage udgangspunkt i eksisterende trends.

Og husk på: TikTok-seerne bruger platformen som underholdning, og bryder sig generelt ikke om at få skubbet en salgsannonce ned over hovedet. Derfor er det vigtigt, at dit content virker ungdommeligt og relevant, og kan blende ind med de organiske videoer.

3. Plej dine fremtidige kunder

TikTok er især flittigt brugt af teenagere, hvilket betyder at en del af brugerne muligvis ikke er købestærke på nuværende tidspunkt. Du kan derfor også se platformen, som en fremtidig investering. Her kan du nemlig skabe awareness om dit produkt, så dine seere kan blive loyale kunder i fremtiden. Det kan altså generere et stort afkast på længere sigt, at investere tid og annoncekroner i TikTok annoncering.

Trends på TikTok

Når du scroller igennem TikTok kan du nemt glemme tid og sted – og lige pludselig er der gået flere timer. Ja, TikTok er blevet en stor underholdningsportal med et utal af videoer i alle genre. Og baseret på TikToks algoritme, så bliver du med tiden eksponeret mere og mere for de videoer, du synes er interessante og sjove. Hvilket selvfølgelig betyder, at du kommer til at bruge endnu flere timer på mediet. TikTok er en sand tidssluger, men ikke desto mindre er det et socialt medie, der eksponentielt vokser og kun bliver mere vigtigt for virksomheder at investere deres marketingressourcer i.

Faktisk er mediet blevet det bedste sted til at starte en ”viral” trend – altså en trend, der går verden rundt. Og selvom mediet er videobaseret, så behøver du ikke at være en skarp videograf. TikTok hjælper dig nemlig med at skabe underholdende og fængslende videoer ved hjælp af deres store musikbibliotek, redigeringsværktøjer, filtre og andre videoeffekter.

Du har sikkert allerede set, hvordan en dans hurtigt bliver en viral trend på TikTok. Men der er faktisk langt flere trends, der kan få dig til at opnå stor engagement på mediet. Vi gennemgår her nogle af de største og mest ”virale” trends på TikTok.

1. Filtre

Flere filtre har faktisk været anset som en trend på TikTok. Det kan eksempelvis være et filter, der viser hvordan du vil se ud som gammel – eller et filter, der viser, hvordan du vil se ud med en anden øjenfarve eller hårfarve.

2. ’Stitch’ og ’duet’

Hvis du er kreativ nok på TikTok, så kan du være heldig at skabe en kædereaktion. Det sker blandt andet ved at bruge det såkaldte ’stitch’ eller ’duet’. Det betyder, at når du slår en video op, hvor du giver tilladelse til at andre mennesker kan bruge udklip fra din video, kan de integrere det som en del af deres egen video. Som resultat vil din video nå ud til mange flere mennesker og potentielt blive en viral trend.

Eksempelvis er en populær trend lige nu, at bruge de første sekunder af en ’stitch’ af den populære TikTok bruger Jess Marchiantes originale video og lyd. Den populære trend er kaldet ”What’s living in your head rent-free?”, hvilket oversat på dansk betyder ”Hvilken video kan du ikke få ud af dit hoved?”. Her lægger Jess op til at hendes følgere og seere kan bruge dette klip som ’stitch’ for efterfølgende at lægge deres bud på en underholdende og ofte foruroligende video op, som de har set online.

På den måde bliver de selv en del af den populære trend, samtidig med at den originale bruger opnår større eksponering. Faktisk har Jess’ stitch skabt en så stor kædereaktion, at der alene på hashtagget #rentfree er mere end 1.4 milliarder visninger på TikTok.

En ’duet’ derimod er, hvor du kan sidestille den originale video ved siden af din egen video. Dermed kan du enten danse, synge eller reagere på den originale video, så dine følgere og seere kan se både din egen video og den originale video på samme tid.

3. Challenges

En stor trend på TikTok er også de såkaldte ’challenges’ – altså udfordringer på dansk. Eksempelvis er en af de ‘viral trends’ en video, hvor den originale bruger beder sine seere svare på spørgsmålet uden at svare direkte på det. På engelsk hedder denne trend ”Tell me without actually telling me”, altså på dansk ”Fortæl mig det uden rent faktisk at fortælle mig det”. Det kan eksempelvis være noget lignende: ”Fortæl mig at du er rig, uden rent faktisk at fortælle mig at du er rig”. Hermed kan andre brugere bruge denne video som ”stitch” og gennem deres video vise, hvorfor de er rige uden at sige det med ord.

4. Glow-ups

En anden stor trend på TikTok er de såkaldte ’glow-ups’. Disse kan udmønte sig på mange forskellige måder blandt andet ved at vise, hvordan man har gennemgået et stort vægttab eller en stor visuel forandring gennem årene. Det kan også være en TikTok bruger, der viser hvordan de ser ud uden make-up og derefter med make-up. Eller hvordan et værelse, lejlighed eller hus har gennemgået en stor forandring ved hjælp af en indretnings make-over eller renovering.

Lad os opsummere…

Vi tror på, at TikTok er kommet for at blive… I hvert fald indtil det næste store sociale medie overtager. Så du kan ligeså godt begynde at sætte dig ind i platformen, samt teste dine kampagner af derinde. For det kan meget vel være en rigtig god investering – både på kort sigt og på lang sigt.

Det er utroligt nemt at komme i gang med din TikTok annoncering, og du kan, ligesom på de andre sociale medier, nemt opsætte dine kampagner – eller annoncesæt med både placering; budgettering og målsætning. Derudover kan du med fordel afprøve lidt forskellige annoncemetoder heriblandt Brand takeover; Hashtag challenge; Branded effects; Top views og In-feed ads.

Dernæst kan du også nemt følge dine kampagner og annoncesæt i både TikTok analytics og Google Analytics, så du kan få et overblik over, hvad der virker og hvad der ikke virker for dig.

Det er dog vigtigt at have for øje, at TikTok er en platform, hvor trends kan skifte dag til dag. Det er derfor vigtigt, at du holder dig opdateret og følger, hvad der trender, så du ikke er bagud med din TikTok annoncering. Du kan derfor med fordel finde inspiration fra andre, så du ikke behøver at opfinde den dybe tallerken hver gang.

TikTok annoncering bør altså være en del af jeres marketingmix, hvis jeres produkt eller service appellerer til en yngre målgruppe, hvis I kan formå at fremstille jeres produkt eller service som noget æstetisk, ungdommeligt eller sjovt, og ikke mindst, at I har mulighed for at afsætte de nødvendige ressourcer til det. TikTok har nemlig, på trods af dets store udvikling, kun set dens begyndelse. Derfor er det en god idé, at overveje allerede nu, om du skal være med på den store bølge.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.