Opdateret 22. januar 2024 af Peter Klitkou

Topic clusters til SEO - Her er hvad du skal vide i 2024

Søgemaskineoptimering kan være en kompliceret disciplin. Der er hård konkurrence, og det kan være svært at få helt styr på alle begreberne. I denne artikel skal vi gennemgå SEO Topic Clusters, som er en helt essentiel måde at organisere sit arbejde med søgemaskineoptimering – og forhåbentlig kan det hjælpe med at gøre det mere overskueligt at opbygge et godt SEO-fundament.

Topic clusters til SEO - Her er hvad du skal vide

Hvad er SEO Topic Clusters?

Kort fortalt er det, som navnet indikerer, en samling af emner, der har relation til det man laver søgemaskineoptimering efter. Når man arbejder med SEO, er målet at dukke organisk frem på udvalgte søgeord og opnå mere domæneautoritet, og det er her, at et eller flere SEO Topic clusters kommer i spil.

Det kan være, at du har en virksomhed, der sælger møbler. I så fald ville det være en god idé at bygge et SEO topic cluster bredt på emnet ‘møbler’. Et cluster består af tre byggesten; Pillar pages, supporting pages og interne links. Vi gennemgår dem de tre byggesten her

  • Pillar page: På dansk kan vi kalde det en ‘søjle side’ eller fundamentet i et SEO topic cluster. Din pillar page er vigtig. Bruger vi eksemplet med møbelforretningen, så skal din pillar page fokusere på søgeordet møbler – i bred forstand. Måske tænker du nu, at det er for bredt, og hvad med placeringen af forretningen, type af møbler osv. Men det kommer vi til. Først og fremmest er det vigtigt, at ens pillar page i et SEO topic cluster er relevant for ens forretning.
  • Supportning page: Lad os kalde dem støttesider – eller tænk på dem som væggene på dit fundament. Støttesiderne er dem, der giver autoritet til dine SEO topic clusters. Her skriver du “cluster content”, der relaterer sig til din Pillar page. I eksemplet med møbel forretningen, kan du eksempelvis lave en støtteside, der handler om butikkens placering, specifikke møbler i forretningen og tips til indretning. Husk at det er helt essentielt at støttesiderne er i relation til søgeordet i ens pillar page og fundamentet, og at de skal være af god og høj kvalitet. Men hvordan bliver de så forbundet? Det kommer vi til nu.
  • Interne links: Også kaldet backlinks. Tænk på det, som sømmene, i dit SEO topic cluster, dette er hvad, der forbinder ens fundament med væggene. I hver af dine støttesider, skal du altså have et internt link til din pillar page. På den måde bliver du ved med at fortælle til Google, at din pillar page er super vigtig, for det emne, du skriver om, og dermed en autoritet.

Når man bygger grundige SEO Topic Clusters går man efter at opnå topical authority eller ‘emne autoritet’ inden for hvert emne, man bygger på. Kvaliteten skal være høj, og er den det, vil der være større sandsynlighed for, at man både får mere topical authority og domæneautoritet.

Pillar page

Hvorfor er SEO Topic Clusters vigtige?

Som vi startede med at skrive, kan søgemaskineoptimering være en kompliceret, indviklet og tidskrævende disciplin at kaste sig ud i.

Men den er vigtig, for en god og holdbar SEO-strategi. Med opbygningen af SEO topic clusters kan du: 1) opnå både topic authority, og 2) højere domæneautoritet, 3) bevare overblikket over, hvilket cluster content du har, og 4) du kan blive ved med at udbygge til flere og flere SEO Topic Clusters.

Hvornår bruger man SEO Topic Clusters?

Det er altid en fordel at bruge SEO Topic Clusters på din hjemmeside eller webshop, da det giver autoritet inden for det emne og de søgeord, som du anvender. Tager vi igen eksemplet med en møbelforretning, så vil brugen af søgeordet ‘møbler’, når det bliver brugt i flere sammenhænge og på flere sider, give Google et indtryk om, at du ved noget, om denne side.

Samtidig vil de også vise Google, at du ikke bare snakker om dette emne, men ligefrem er ekspert inden for området. Hvis Google ser dig som ekspert på området, vil din side eller webshop blive hevet op i søgeresultaterne, når de potentielle besøgende søge på de specifikke søgeord, eksempelvis “store møbler”, eller lignende.

Og jo flere kliks, du får ind på din side, ud fra det givne søgeord, desto mere autoritet vil du opbygge hos Google, der ser at flere vælger og bruger din hjemmeside inden for netop dette emne.

Derfor er SEO Topic Clusters ikke bare en rigtig god søgeoptimering, men også en nødvendighed, hvis du som forretning ønsker at blive autoritær inden for netop det område, som du faktisk er ekspert inden for.

Hjælp til SEO Topic Clusters

Synes du, at det virker uoverskueligt, ved ved du ikke hvad eller hvordan du laver SEO Topic Clusters, eller kunne du bare godt tænke dig nogle professionelle øjne på din hjemmeside eller din webshop? Så kan du med fordel kontakte et erfarent SEO bureau eller en SEO konsulent for at få professionel hjælp til SEO.

Hos PK Medier beskæftiger vi os til daglig med søgemaskineoptimering, og herunder SEO Topic Clusters, og derfor kan vi sagtens hjælpe dig. Vores specialister og eksperter står klar til at hjælpe med både store og små problemer, og skulle det også bare være spørgsmål, så kan vi helt sikkert også godt hjælpe dig med at finde et svar.

Læs mere

Er du nysgerrig på mere er du altid velkommen til at kontakte os hos PK Medier, hvor vi er eksperter i SEO. Du kan også se denne video fra Hubspot: How to Create an Effective Topic Cluster and Pillar Page eller læse mere hos Ahrefs, der begge forklarer grundigt om emnet. 

FAQ - Topic clusters til SEO

Hvad er SEO Topic Clusters?

  • SEO Topic Clusters er kort sagt er det en samling af emner, som man ønsker at lave søgemaksineoptimering omkring. Dette kan være forskellig fra side til side, men typisk har et SEO Topic Cluster et overemne, eller Pillar page, som definerer sidens primære formål, produkt eller service.

Hvordan bruger man SEO Topic Clusters?

  • Ved at lave et bredt SEO Topic Cluster får du mulighed for bredt at fange de søgninger, der omhandler det emne, som netop din side kan være behjælpelig med. Derfor bruger man altså SEO Topic Clusters til bedre at nå potentielle besøgende gennem organisk trafik på specifikke søgeord.

Hvordan vælger jeg et emnefelt?

  • Ofte kan det ligge lige til højrebenet, hvilket søgeord eller emne, man skal have SEO Topic Clusters. Andre gange kan det være svært at finde ud af, hvad man skal fokusere på. Indledningsvist vil det være klogt at lave SEO Topic Cluster inden for et emne, man i forvejen ved noget om eller kan hjælpe med.

Hvor brede må SEO Topic Clusters være?

  • SEO Topic Clusters skal gerne nå bredt ud, men jo mere specifikt, du kan komme ned i det enkelte emne, desto bredere vil du også kunne nå ud. Derfor bør du vælge et overemne, som defineres på flere måder. Eksempelvis kan et emne som ‘møbler’ og have clustersider om ‘store møbler’, ‘læder møbler’ osv.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
menu-circlecross-circle