Topic clusters til SEO - Her er hvad du skal vide

Hvad er SEO Topic clusters - og hvorfor er det vigtigt for din SEO-strategi?

Søgemaskineoptimering kan være en kompliceret disciplin, der er hård konkurrence, og det kan være svært at få helt styr på alle begreberne. I denne artikel skal vi gennemgå SEO Topic Clusters, som er en helt essentiel måde at organisere sit arbejde med søgemaskineoptimering – og forhåbentlig kan det hjælpe med at gøre det mere overskueligt at opbygge et godt SEO-fundament.

Hvad er SEO Topic Clusters?

Kort fortalt er det, som navnet indikerer, en samling af emner, der har relation til det man laver søgemaskineoptimering efter. Når man arbejder med SEO er målet at dukke organisk frem på udvalgte søgeord, og opnå mere domæneautoritet, og det er her, at et eller flere, SEO Topic clusters kommer i spil. Det kan være, at du har en virksomhed, der sælger møbler, så ville det være en god idé at bygge et SEO topic cluster bredt på emnet ‘møbler’. Et cluster består af tre byggesten; Pillar pages, supporting pages og interne links. Vi gennemgår dem de tre byggesten her

  • Pillar page: På dansk kan vi kalde det en ‘søjle side’ eller fundamentet i et topic SEO topic cluster. Din pillar page er vigtig. Bruger vi eksemplet med møbelforretningen, så skal din pillar page fokusere på søgeordet møbler – i bred forstand. Måske tænker du nu, at det er for bredt, og hvad med placeringen af forretningen, type af møbler osv. Men det kommer vi til, først og fremmest er det vigtigt at ens pillar page i et SEO topic cluster er relevant for ens forretning.
  • Supportning page: Lad os kalde dem støttesider – eller tænk på dem som væggene på dit fundament. Støttesiderne er dem, der giver autoritet til dine SEO topic clusters. Her skriver du “cluster content”, der relaterer sig til din Pillar page. I eksemplet med møbel forretningen, kan du eksempelvis lave en støtteside, der handler om butikkens placering, specifikke møbler i forretningen og tips til indretning. Husk at det er helt essentielt at støttesiderne er i relation til søgeordet i ens pillar page og fundamentet, og at de skal være af god og høj kvalitet. Men hvordan bliver de så forbundet? Det kommer vi til nu.
  • Interne links: Også kaldet backlinks. Tænk på det som sømmene i dit SEO topic cluster, dette er hvad, der forbinder ens fundament med væggene. I hver af dine støttesider, skal du altså have et internt link til din pillar page. På den måde bliver du ved med at fortælle til Google at din pillar page er super vigti,g for det emne du skriver om og dermed en autoritet.


Når man bygger grundige SEO Topic Clusters går man efter at opnå – Topical authority eller ‘emne autoritet’ inden for hvert emne man bygger på. Kvaliteten skal være høj, og er den det, vil der være større sandsynlighed for at man både får mere topical authority og domæneautoritet.

Hvorfor er SEO Topic Clusters vigtige?

Som vi startede med at skrive, kan søgemaskineoptimering være en kompliceret, indviklet og tidskrævende disciplin at kaste sig ud i. Men den er vigtig for en god og holdbar SEO-strategi. Med opbygningen af SEO topic clusters kan du 1) opnå både topic authority og 2) højere domæneautoritet, 3) bevare overblikket over, hvilket cluster content du har og 4) du kan blive ved med at udbygge til flere og flere SEO Topic Clusters. 

Læs mere

Er du nysgerrig på mere er du altid velkommen til at kontakte os hos PK Medier, hvor vi er eksperter i SEO. Du kan også se denne video fra Hubspot: How to Create an Effective Topic Cluster and Pillar Page eller læse mere hos Ahrefs, der begge forklarer grundigt om emnet. 

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Strandlodsvej 6B, 2 th. 2300 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783

Skal vi til at få gjort noget ved det?

Vi er klar til at hjælpe jer!

Strandlodsvej 6B, 2 th.

2300 København

Tel: 42 41 16 47

Email: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

SEO & Hjemmeside
Bliv ringet op

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.