Lær mere om, hvordan du kan bruge SMUK modellen, og hvordan det benyttes i forbindelse med målgrupper. Denne model er også yderst brugbar i forbindelse med virksomheder, som er i en proces, hvor den endelige målgruppe udvælges.
Selve modellen er opbygget af forskellige vurderingsaspekter, som er nødvendige at afgøre, inden man finder virksomhedens endelige målgruppe, så man efterfølgende kan udføre en nøje planlagt målgruppestrategi.
På figuren ses de forskellige vurderingskriterier som SMUK modellen består af, det er følgende kriterier:
Vi vil i følgende afsnit uddybe, hvad de enkelte kriterier i SMUK modellen omhandler. Der er i alt fire dele, som er med til at se på både interne og eksterne elementer for en virksomhed. Savner du mere viden om dit marked, kan det være en fordel at lave en markedsanalyse.
Som navnet antyder, ser man på, hvorvidt en målgruppe er stor nok, til at ende ud i den ønskede forretning. Hvilke målgrupper vil formå at vækste så meget, at de er et attraktivt og stort marked? Det er dog vigtigt ikke bare at vælge en stor målgruppe. Man skal i stedet indtænke, hvorvidt virksomheden, ydelsen eller produktet henvendes til det rigtige marked.
Som udgangspunkt vil det være mest attraktivt for en virksomhed at gå efter en målgruppe med stor købekraft fremfor en med lille købekraft. Det siger måske også sig selv at det er mere attraktivt for en virksomhed, at gå efter en målgruppe som har potentiale til at vokse end en målgruppe som er i stilstand eller sågar tilbagegang.
Det kan komme an på om virksomheden tænker kort- eller langsigtet, når de vælger en strategi og en målgruppe. Hvis en målgruppe har potentiale til at vokse over tid kan det være en god strategi for en virksomhed med en langsigtet plan.
Denne del af SMUK modellen handler om, hvilke markedsføringsmuligheder, man kan bruge når man vil motivere målgruppen til at købe sit produkt eller ydelse? Her kan det være givende at identificere sin målgruppe, og hvordan man når ud til dem. Det kan for eksempel være via en online platform eller på andre måder.
Det er en stor fordel, hvis man kan nå ud til sin målgruppe via flere forskellige platforme. Det kan f.eks. være at man både kan nå sin målgruppe gennem radio, SoMe og aviser, altså gennem flere forskellige medier.
I dag er de online medier helt klart at foretrække, når det kommer til annoncering, da man kan målrette annoncer meget direkte og også køre dem over flere forskellige platforme som f.eks. Sociale medier, google, email og influencers.
Når man forsøger at ramme den målgruppe, man vil nå ud til, kan der være forskellige udgifter og økonomiske fordele ved henholdsvis online markedsføring, såvel som, der kan være ved fysisk materiale, men alt efter, hvem man forsøger at nå, er det ofte værd at tænke over de økonomiske omkostninger.
Dette punkt hænger i høj grad sammen med det forrige omkring at ramme sin målgruppe præcist med sine strategier. Hvis man nøje har justeret sine annoncer og strategier til at ramme sin målgruppe meget præcist, kan det godt betale sig at bruge flere penge på det, da de afføder en stor effekt når de rammer præcist. Det er dog altid at foretrække at være præcis og målrettet med lavest mulig omkostning.
I sidste aspekt i SMUK modellen ses der på, om der er andre konkurrenter, som går efter samme segment som dig eller din virksomhed. Her kan man vurdere efter to risikoer:
Her kan det være en fordel at gå et par skridt tilbage i SMUK modellen og afgøre, hvordan konkurrenceniveauet er, i forhold til andre målgrupper, du måske ikke har taget til overvejelse. Du kan også se på konkurrence elementet via Porters Five Forces.
Det kan derfor være en fordel at gå efter et segment, hvor konkurrencen er lav, medmindre der er nogle helt specifikke fordele som du kan tilbyde til forskel fra de andre.
Når du bruger SMUK modellen på et specifikt område, kan du ved hjælp af vores billede af modellen undersøge en konkret virksomhed, og hvilke aspekter som gør sig gældende i det tilfælde. Du kan gennemgå modellens fire cirkler og afgøre ved hver enkelt, hvad man skal indtænke til din målgruppe.
Med SMUK modellen kan du afgøre, hvilken målgruppe der er mest attraktivt for din virksomhed eller case ved at sammenligne de fire segmenter. Herefter kan man bedre vurdere, hvilken målgruppe der er mest værdifuld for virksomheden.
Vil du læse eller lære mere om segmentering i målgrupper, kan du læse mere i vores univers for marketingsteori, hvor vi skriver om alt fra modeller og analyser i marketing, samt hvad der er værd at vide i hver enkelt teori.
Ved at gøre brug af denne model, som redskab, har du mulighed for at vurdere, hvilke målgrupper, der er mest tilgængelige og frugtbare, for dit produkt eller ydelse. Efter at have brugt modellen, kan man efterfølgende planlægge en markedsføringsstrategi, med henblik på målgruppens købsadfærd og processer.
Det berigende ved at have brugt SMUK modellen på sine mulige målgrupper er, at man også kan vælge at forsøge at ramme flere målgrupper i sin strategi, hvis man finder ud af, gennem analysen, at der potentielt er stor vækstrate i flere målgrupper.
Udover hvad modellen i praksis kan bruges til, er den ofte en del af pensum på de fleste handelsskoler i Danmark. Den kan være god at kende til, hvis man skal skrive en opgave, hvor man skal analysere en case hvor man skal identificere en virksomheds målgruppe.
Det er dog altid vigtigt i en opgave, hvis man gerne vil trække opgaven lidt ekstra op, at overveje ulemper ved den metode man har valgt at anvende. Derfor vil vi nu gennemgå forskellige kritik punkter ved smuk modellen, så du kan komme din lærers feedback i forkøbet.
Hvis man anvender modellen i praksis i virkeligheden er det endnu mere vigtigt at være opmærksom på de forskellige kritik punkter ved modellen, så man er klar over, hvis der er nogle ting som ikke helt stemmer over ens.
Der vil altid være kritik og faldgruber ved en metode, det betyder ikke at den ikke er gyldig eller kan bruges på en relevant måde, men det er altid godt at være gennemsigtig omkring hvor validt end resultat er, på baggrund af sin valgte arbejds- eller analysemetode.