Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >
Der findes nogle regler indenfor GDPR, som er særlig vigtigt for din virksomhed at have kendskab til. Nogle af de vigtigste regler er:
Der findes mange grunde til, at GDPR er vigtigt for din virksomhed at overholde. Det vigtigste er selvfølgelig, at GDPR er en lovgivning, som derfor naturligvis skal overholdes. En anden vigtig grund er, at din virksomhed, ved at have styr på GDPR, signalerer at i er professionelle, og at i vil jeres kunder og samarbejdspartnere det bedste.
En tredje og vigtig grund til GDPR er, at i, via GDPR, kan imødekomme jeres kunders rettigheder og sikre en god kommunikation med både kunder og ansatte. Det er vigtigt at kunderne er bekendte med deres rettigheder, og at i, som virksomhed, selv er bekendte med den information, så der ikke opstår misforståelser både internt og udadtil.
Et eksempel på en rettighed som kunden har, er “retten til at blive glemt”, dette betyder at hver kunde, som har givet personlige informationer til virksomheden, på hvilket som helst tidspunkt har mulighed for at få disse oplysninger slettet eller få “anonymiseret”, så de ikke længere er at finde i systemet.
GDPR indeholder en masse regler, som kan være svære for en nyopstartet virksomhed at gennemskue. Det er dog derfor også utrolig vigtigt, at man som virksomhed forstår alle de mange regler og krav der sættes til virksomheden.
Hvis disse krav ikke bliver opretholdt, kan du risikere at datatilsynet kan sanktionere din virksomhed. Det er derfor utroligt vigtigt at have styr på dine kunders personoplysninger, og at sørge for at dine kunders rettigheder bliver efterlevet.