GDPR er en international forkortelse for General Data Protection Regulation, og er en lovgivning, som er indført af EU, på dansk omtales den også som databeskyttelelsesforordningen, dataforordningen eller persondataforordningen.
Databeskyttelsen indebærer, hvordan virksomheder må indhente, beskytte og opbevare relevant personlig information, samt hvor længe de må opbevare disse personlige oplysninger. Loven beskriver samtidig også, hvad du som forbruger skal forvente og kræve af de forskellige virksomheder, organisationer eller myndigheder, som netop indsamler en masse data om dig.
Læs med her for at finde ud af, hvad GDPR helt præcis er, og hvordan du sørger for ikke at komme i problemer med det.
Der findes nogle regler indenfor GDPR, som er særlig vigtigt for din virksomhed at have kendskab til. Nogle af de vigtigste regler er:
Der findes mange grunde til, at GDPR er vigtigt for din virksomhed at overholde. Det vigtigste er selvfølgelig, at GDPR er en lovgivning, som derfor naturligvis skal overholdes. En anden vigtig grund er, at din virksomhed, ved at have styr på GDPR, signalerer at i er professionelle, og at i vil jeres kunder og samarbejdspartnere det bedste.
En tredje og vigtig grund til GDPR er, at i, via GDPR, kan imødekomme jeres kunders rettigheder og sikre en god kommunikation med både kunder og ansatte. Det er vigtigt at kunderne er bekendte med deres rettigheder, og at i, som virksomhed, selv er bekendte med den information, så der ikke opstår misforståelser både internt og udadtil.
Et eksempel på en rettighed som kunden har, er “retten til at blive glemt”, dette betyder at hver kunde, som har givet personlige informationer til virksomheden, på hvilket som helst tidspunkt har mulighed for at få disse oplysninger slettet eller få “anonymiseret”, så de ikke længere er at finde i systemet.
GDPR indeholder en masse regler, som kan være svære for en nyopstartet virksomhed at gennemskue. Det er dog derfor også utrolig vigtigt, at man som virksomhed forstår alle de mange regler og krav der sættes til virksomheden.
Hvis disse krav ikke bliver opretholdt, kan du risikere at datatilsynet kan sanktionere din virksomhed. Det er derfor utroligt vigtigt at have styr på dine kunders personoplysninger, og at sørge for at dine kunders rettigheder bliver efterlevet.