Bliv klogere på hvad Affiliate marketing er

Her i denne gennemgang af affiliate marketing, vil vi guide dig igennem processen for, hvordan du kommer i gang, hvilke fordele og ulemper det har, samt hvordan du kan bruge denne taktik til at skabe resultater for din virksomhed.

Der kan være mange måder at lave en effektiv marketing-kampagne online, men med affiliate marketing kan du føle dig mere sikker på, at du ikke kaster dine annoncepenge ned i et sort hul og håber på resultater, da man kun betaler for annoncering som udmunder i noget konkret.

Indhold

Hvad er Affiliate marketing

Det kaldes nogle gange kaldes for et Partnerprogram, og er overordnet set en form for markedsføring, som er beregnet ud fra performance.

Denne form for marketing fungerer ved at annoncører (såsom webshops) kun betaler publishers (affiliates), når en annonce resulterer i en konvertering (det kan være et salg, et klik eller et kundelead m.m.). Ved brug af affiliates i sin markedsføring, kan man være tryg i, at man kun skal betale for markedsføringsindsatser, som fører til en konkret handling fra brugeren, og dermed bruger man ikke sit marketingbudget på noget, som måske ikke virker lige så godt.

Hvordan fungerer Affiliate marketing?

Det er i bund og grund et samarbejde mellem din virksomhed og en 3. part om resultat-afregnet annoncering. Lad os her komme med et eksempel. Hvis du har en webshop, som sælger teknologi og elektronik, vil affiliate marketing være et oplagt valg.

Lad os gennemgå processen set fra en annoncørs side:

  • Du ønsker at annoncere dine elektronikprodukter for en relevant målgruppe.
  • Du begynder nu at kigge efter blogs og nyhedssider, som handler om teknologi og elektronik. Da folk som ville være interesseret i disse meget sandsynligt også ville være interesseret i dine blogs og nyhedssider.
  • Du finder en side, som du mener vil have et stort overlap med dine kunder.
  • Du tager kontakt til siden og får lavet en affiliate-aftale med dem.
  • Denne aftale kan være struktureret på flere forskellige måder. Det kan være at du aftaler at betale en fast pris per klik, uanset produktets pris. Eller du aftaler måske, at siden får en procentdel af salget, dermed kan affiliate-siden have mere incitament til at promovere dine dyrere produkter.
  • Hvis din affiliate marketing partnerside så udgiver en artikel, som omhandler et produkt du sælger, vil de så indsætte et ”affiliate link” i artiklen til det produkt på din webshop.
  • Det link vil så indeholde et unikt tracking ID, så du som webshop kan se, at det kommer fra en partner gennem din affiliate marketing.
  • Så afhængigt af, hvor mange køb, som det link fører til, betaler du så partnersiden derefter.

Andre former for Affiliate marketing

I det ovenstående eksempel var fokus kun på et enkelt aspekt af affiliate marketing, nemlig affiliate links. Disse links kan også bruges i mange andre sammenhænge end i eksemplet.

Affiliate hjemmesider

Der findes en del hjemmesider, hvis forretningsmodel er bygget op omkring affiliate marketing, disse sider kaldes for affiliate hjemmesider. Eksempler på dette er:
 

Pricerunner.dk er et godt eksempel. Siden fungerer som et værktøj for forbrugere til at sammenligne priser på langt de fleste produkter. Alle de produkter, som du ser på pricerunner, er affiliate links. Så når du køber noget du har fundet igennem pricerunner, tjener de også penge på det. Mange webshops er villige til at betale meget for links fra pricerunner, da affiliate marketing via prissammenligningsværktøjer som dette kan tilføje meget værdi i forbrugerens øjne.

Rejsesiden Momondo.dk er et andet eksempel på en side, som tjener godt på denne form for marketing. Siden er en søgemaskine til at finde fly og hoteller. Ligesom pricerunner, så tjener momondo penge hver gang man bestiller fly eller hotel igennem deres links.

Affiliate netværk

En anden tilgang er ved brug af et affiliate netværk. Det er en virksomhed, der fungerer som en slags mellemmand mellem publishers og annoncørerne. Netværket tracker besøg og salg og udbetaler de kommissioner, som virksomheder har optjent ved at samarbejde med dette netværk. Netværket er ikke pr. definition nødvendigt for at få publishers til at promovere sine produkter. Men da disse netværk er en upartisk tredjepart, som typisk får en andel af den omsætning, der skabes af publishers, er de gode at anvende.

Disse virksomheder kan bruges, hvis man som annoncør ikke har de nødvendige ressourcer eller kendskab til processen, og dermed ikke har mulighed for at opsætte sine egne affiliate-programmer. Fordelene ved denne form for affiliate marketing kan være, hvis man er en lille virksomhed, og har brug for en stor samarbejdspartner, som kan hjælpe med at udvide ens rækkevidde.

Der findes flere forskellige netværk i Danmark, du kan gøre brug af for at komme i gang med affiliate marketing. Vi vil anbefale, at du gør brug af flere forskellige netværk, da det vil brede din reklame bedre ud.

Eksempler på netværk

Nogle af de netværk, du med fordel kan gøre brug af er Adservice, Partner-Ads og TradeTracker. Adservice er et dansk affiliate netværk. Med Adservice er der tale om et kampagnebaseret netværk, hvor der hele tiden kommer nye kampagner. Det sker, at Adservice har unikke kampagner, men typisk er deres kampagner også til at finde i andre netværk.

Hos Adservice får du en procentdel af salget, hvis en af dine besøgende føre til et salg eller anden binding hos annoncøren. Ulempen ved at gøre brug af Adservice er, at du skal have tjent minimum 1000 kr. på reklamer, før virksomheden udbetaler kommission. Så hvis du er en mindre virksomhed, som ikke har så mange besøgende, kan det være et relativt højt beløb, og et andet netværk kan være mere hensigtsmæssigt for dig at anvende.

Partner-Ads er et andet dansk affiliate netværk, hvor du kan reklamere og køre kampanger for en lang række virksomheder fra både Danmark såvel som udlandet. Hos Partner-Ads skal du kun have tjent minimum 150 kr., før det er muligt at få din kommission udbetalt. Så er du en virksomhed uden så mange besøgende, kan du med fordel gøre brug af Partner-Ads.

TradeTracker er en hollandsk virksomhed, som besidder den største geografiske dækning i Europa. Ved brug af dem som netværk er det både muligt at reklamere for internationale brands og lokale brands. De har en overvægt at mode-brands, så det er det helt rigtige netværk for dig, hvis dit brand befinder sig inden for denne kategori. Med kampagner gennem TradeTracker får du udbetalt din kommission to gange månedligt, såfremt du har optjent minimum 500 kr.

Affiliate konkurrence

Af andre former kan også nævnes affiliate konkurrence. Det er hvis man som annoncør ønsker ekstra salg og har et stort netværk af affiliates. Her sætter man så en præmie på højkant, sætter en tidsramme og ser hvem af sine affiliates der kan skabe mest salg. Det er selvfølgelig vigtigt tydeligt at definere reglerne inden man går i gang, men afhængigt af effektiviteten, kan det være en god måde at øge sit salg på.

Når du skal oprette konkurrencen er der flere forskellige punkter, du bør overveje. For eksempel bør du tydeligt definere løbetiden på konkurrencen, hvad kan du gøre for at tiltrække deltagere til konkurrencen og hvordan kan du fortsætte med at motivere konkurrencedeltagerne. Du bør naturligvis også overveje, hvordan du afgøre, hvornår og hvad man vinder.

Brug af influencers

Der er her tale om en relativt ny form for affiliate marketing. Denne form er utrolig effektiv, idet det virker bedre at påvirke kunder til at købe en virksomheds produkter gennem populære influencers, end gennem klassiske reklamer, idet influencers har opnået en stor følgerskare, som finder influenceren pålidelig og er derfor mere tilbøjelig til at købe det, influenceren reklamerer for.

Ved brug af denne form for promovering af din virksomheds produkter vil influenceren reklamere for et produkt tilsendt af dig og efterfølgende tjene penge, når følgerne foretager et køb gennem de affiliate links, influenceren linker til. Dermed brugers det til at føre følgerne ind til hjemmesiden, hvor dit produkt kan købes.
Influencere er oplagt at gøre brug af, fordi de kan levere meget positive resultater på kort tid og uden du selv skal gøre ret meget.

Hvad er affiliate marketing for webshops?

Affiliate marketing for webshops er, når man får publishers til at markedsføre sine produkter eller ydelser, hvor disse webshops til gengæld betaler en kommission når de ønskede resultater opnås. Forskellige webshops kan have forskellige ønsker til deres affiliate marketing. Nogle vil eksempelvis gerne øge antallet af henvendelser fra kunder, nogle vil gerne have mere trafik og nogle vil gerne sælge flere varer. Når man indgår en aftale med publishers aftales dette, og med den rigtige publisher kan du nå dit mål for din webshop.

Hvis du vil opnå effektive resultater med din affiliate marketing er det dog vigtigt, at man selv aktivt bidrager til markedsføringen af sine produkter eller ydelser. Måden, hvorpå man gør det, er ved at informere om det, man sælger på sin webshop. Det vil være både produktinformationer på de pågældende produkter og i tilfælde af, at man får nyheder eller udfører nye tiltag på sin webshop. Jo flere informationer publisher har om dine produkter eller ydelser, jo nemmere er det for dem at vide, hvad de skal slå på i deres kampagner.

Udover en jævnlig informationsudveksling til publisher, er det en stor hjælp, hvis du sørger for at have professionelle billeder af dine produkter, som publisher kan gøre brug af i sine kampagner. Sandsynligheden for, at et produkt sælger godt, afhænger i høj grad af, om du har nogle gode billeder af produktet. Du bør ligeledes ud fra dine data, dele hvad der virker på din webshop, og hvad der ikke gør.

Dette er blot nogle eksempler på affiliate marketing, som i sig selv bare er en af mange former for digital marketing, hvilket du kan læse mere om via linket.

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Strandlodsvej 6B, 2 th. 2300 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783

Skal vi til at få gjort noget ved det?

Vi er klar til at hjælpe jer!

Strandlodsvej 6B, 2 th.

2300 København

Tel: 42 41 16 47

Email: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

SEO & Hjemmeside
Bliv ringet op

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.