Opdateret 14. december 2021 af Natasja Grønfeldt

Bliv klogere på hvad Affiliate marketing er

Her i denne gennemgang af affiliate marketing, vil vi guide dig igennem processen for, hvordan du kommer i gang, hvilke fordele og ulemper det har, samt hvordan du kan bruge denne taktik til at skabe resultater for din virksomhed.

Der kan være mange måder at lave en effektiv marketing-kampagne online, men med affiliate marketing kan du føle dig mere sikker på, at du ikke kaster dine annoncepenge ned i et sort hul og håber på resultater, da man kun betaler for annoncering som udmunder i noget konkret.

Bliv klogere på hvad Affiliate marketing er

Hvad er Affiliate marketing

Det kaldes nogle gange kaldes for et Partnerprogram, og er overordnet set en form for markedsføring, som er beregnet ud fra performance.

Denne form for marketing fungerer ved at annoncører (såsom webshops) kun betaler publishers (affiliates), når en annonce resulterer i en konvertering (det kan være et salg, et klik eller et kundelead m.m.).

Ved brug af affiliates i sin markedsføring, kan man være tryg ved, at man kun skal betale for markedsføringsindsatser, som rent faktisk fører til en konkret handling fra brugeren.

Dermed bruger man ikke sit marketingbudget på noget, som måske ikke virker lige så godt.

Undrer du dig nu over, at du ikke har hørt om affiliate marketing før? Det forstår vi godt! Affiliate marketing er desværre ofte en overset markedsføringsform, selvom den er pålidelig. Du kan heldigvis læse videre her og blive endnu klogere på, hvordan du kan benytte dig af affiliate marketing.

Vidste du forresten, at mange også bruger andre termer for begrebet affiliate marketing? Nogle beskriver affiliate marketing som performance marketing, influencer marketing eller referral marketing. Der er på sin vis forskel på disse specifikke begreber, men de har dog det tilfælles, at aflønningen typisk vil være baseret på det resultat, altså performance, der skabes.

Hvis du vil blive endnu klogere på, hvad influencer marketing indebærer, så kan du læse meget mere i vores indlæg.

Hvordan fungerer Affiliate marketing?

Det er i bund og grund et samarbejde mellem din virksomhed og en 3. part om resultat-afregnet annoncering. Lad os her komme med et eksempel.

Hvis du har en webshop, som sælger teknologi og elektronik, vil affiliate marketing være et oplagt valg.

Lad os gennemgå processen set fra en annoncørs side:

  • Du ønsker at annoncere dine elektronikprodukter for en relevant målgruppe.
  • Du begynder nu at kigge efter blogs og nyhedssider, som handler om teknologi og elektronik. Da folk som ville være interesseret i disse meget sandsynligt også ville være interesseret i dine blogs og nyhedssider.
  • Du finder en side, som du mener vil have et stort overlap med dine kunder.
  • Du tager kontakt til siden og får lavet en affiliate-aftale med dem.
  • Denne aftale kan være struktureret på flere forskellige måder. Det kan være at du aftaler at betale en fast pris per klik, uanset produktets pris. Eller du aftaler måske, at siden får en procentdel af salget, dermed kan affiliate-siden have mere incitament til at promovere dine dyrere produkter.
  • Hvis din affiliate marketing partnerside så udgiver en artikel, som omhandler et produkt du sælger, vil de så indsætte et ”affiliate link” i artiklen til det produkt på din webshop.
  • Det link vil så indeholde et unikt tracking ID, så du som webshop kan se, at det kommer fra en partner gennem din affiliate marketing.
  • Så afhængigt af, hvor mange køb, som det link fører til, betaler du så partnersiden derefter.

De fire aktører i affiliate marketing

De fire aktører i affiliate marketing

Nu har du forhåbentligt fået en forståelse for, hvad affiliate marketing overordnet set handler om, men for at du kan få en endnu dybere forståelse for begrebet, så er det også væsentligt at dykke ned i de fire typiske aktører indenfor affiliate marketing. 

Affiliate marketing består nemlig typisk af fire annoncører, der driver forretning med hinanden - baseret på en performance-aftale. Det er mennesker eller virksomheder, som får noget ud af aftalen, og som sikrer, at den også fungerer.

Disse fire aktører er: 

  • Annoncøren
  • Netværket
  • Publisher 
  • Kunden

Hvis vi først og fremmest dykker ned i, hvem annoncøren er, så kan det eksempelvis være en webshop eller en anden form for virksomhed, der ønsker at tiltrække flere besøgende eller få flere kunder. 

En anden aktør som du skal kende til, for at forstå begrebet affiliate marketing, er netværket. Vi vil uddybe, hvad et affiliate netværk er nedenfor, men overordnet set, er det en virksomhed, der fungerer som en slags mellemmand mellem publishers og annoncørerne. 

Netværkets opgave består primært i at identificere besøg samt salg og dernæst udbetale optjente kommissioner.

Hvis vi vender blikket mod publisher, så er denne aktør typisk en større eller mindre virksomhed, der promoverer og driver trafik til annoncørens kampagner. Det kunne eksempelvis være en side, der sammenligner priser på et bestemt produkt og dermed sender kunderne videre til forhandleren. 

Apropos kunder, så lad os lige dykke ned i den fjerde og sidste aktør - nemlig kunden. Du kommer ikke langt med affiliate markedsføring, hvis ikke du har en kunde. Kunden er selvfølgelig det vigtigste led i kæden, og kunden er den aktør, der i sidste ende klikker på et bestemt link eller køber det produkt, som sælges.

Andre former for affiliate marketing

I det ovenstående eksempel var fokus kun på et enkelt aspekt af affiliate marketing, nemlig affiliate links. Disse links kan også bruges i mange andre sammenhænge end i eksemplet.

Affiliate hjemmesider

Der findes en del hjemmesider, hvis forretningsmodel er bygget op omkring affiliate marketing, disse sider kaldes for affiliate hjemmesider. Eksempler på dette er:

Pricerunner.dk er et godt eksempel.  Siden fungerer som et værktøj for forbrugere til at sammenligne priser på langt de fleste produkter.

Alle de produkter, som du ser på pricerunner, er affiliate links. Så når du køber noget du har fundet igennem pricerunner, tjener de også penge på det.

Mange webshops er villige til at betale meget for links fra pricerunner, da affiliate marketing via prissammenligningsværktøjer som dette kan tilføje meget værdi i forbrugerens øjne.

Rejsesiden Momondo.dk er et andet eksempel på en side, som tjener godt på denne form for marketing.

Siden er en søgemaskine til at finde fly og hoteller. Ligesom pricerunner, så tjener momondo penge hver gang man bestiller fly eller hotel igennem deres links.

Affiliate netværk

En anden tilgang er ved brug af et affiliate netværk. Det er en virksomhed, der fungerer som en slags mellemmand mellem publishers og annoncørerne.

Netværket tracker besøg og salg og udbetaler de kommissioner, som virksomheder har optjent ved at samarbejde med dette netværk.

Netværket er ikke pr. definition nødvendigt for at få publishers til at promovere sine produkter.

Men da disse netværk er en upartisk tredjepart, som typisk får en andel af den omsætning, der skabes af publishers, er de gode at anvende.

Disse virksomheder kan bruges, hvis man som annoncør ikke har de nødvendige ressourcer eller kendskab til processen, og dermed ikke har mulighed for at opsætte sine egne affiliate-programmer.

Fordelene ved denne form for affiliate marketing kan være, hvis man er en lille virksomhed, og har brug for en stor samarbejdspartner, som kan hjælpe med at udvide ens rækkevidde.

Der findes flere forskellige netværk i Danmark, du kan gøre brug af for at komme i gang med affiliate marketing.

Vi vil anbefale, at du gør brug af flere forskellige netværk, da det vil brede din reklame bedre ud.

Eksempler på netværk

Nogle af de netværk, du med fordel kan gøre brug af er Adservice, Partner-Ads og TradeTracker. Adservice er et dansk affiliate netværk. Derudover kan man også gøre brug af Amazon Danmark, når de kommer til Danmark.

Med Adservice er der tale om et kampagnebaseret netværk, hvor der hele tiden kommer nye kampagner.

Det sker, at Adservice har unikke kampagner, men typisk er deres kampagner også til at finde i andre netværk.

Hos Adservice får du en procentdel af salget, hvis en af dine besøgende føre til et salg eller anden binding hos annoncøren.

Ulempen ved at gøre brug af Adservice er, at du skal have tjent minimum 1000 kr. på reklamer, før virksomheden udbetaler kommission.

Så hvis du er en mindre virksomhed, som ikke har så mange besøgende, kan det være et relativt højt beløb, og et andet netværk kan være mere hensigtsmæssigt for dig at anvende.

Partner-Ads er et andet dansk affiliate netværk, hvor du kan reklamere og køre kampanger for en lang række virksomheder fra både Danmark såvel som udlandet.

Hos Partner-Ads skal du kun have tjent minimum 150 kr., før det er muligt at få din kommission udbetalt.

Så er du en virksomhed uden så mange besøgende, kan du med fordel gøre brug af Partner-Ads.

TradeTracker er en hollandsk virksomhed, som besidder den største geografiske dækning i Europa.

Ved brug af dem som netværk er det både muligt at reklamere for internationale brands og lokale brands.

De har en overvægt at mode-brands, så det er det helt rigtige netværk for dig, hvis dit brand befinder sig inden for denne kategori.

Med kampagner gennem TradeTracker får du udbetalt din kommission to gange månedligt, såfremt du har optjent minimum 500 kr.

Affiliate konkurrence

Af andre former kan også nævnes affiliate konkurrence.

Det er hvis man som annoncør ønsker ekstra salg og har et stort netværk af affiliates.

Her sætter man så en præmie på højkant, sætter en tidsramme og ser hvem af sine affiliates der kan skabe mest salg.

Det er selvfølgelig vigtigt tydeligt at definere reglerne inden man går i gang, men afhængigt af effektiviteten, kan det være en god måde at øge sit salg på.

Når du skal oprette konkurrencen er der flere forskellige punkter, du bør overveje.

For eksempel bør du tydeligt definere løbetiden på konkurrencen, hvad kan du gøre for at tiltrække deltagere til konkurrencen og hvordan kan du fortsætte med at motivere konkurrencedeltagerne.

Du bør naturligvis også overveje, hvordan du afgøre, hvornår og hvad man vinder.

Brug af influencers

Der er her tale om en relativt ny form for affiliate marketing, som henvender sig til en stor troværdighed hos forbrugerne. Troværdigheden bunder i, at forbrugerne oftest nemmere kan relatere sig til influencers, fordi de ser dem som horisontale opinionsleder, fremfor andre kendte personligheder såsom sangere og skuespillere, der nærmere ses som vertikale opinionsledere.

Denne form er altså utrolig effektiv, idet det virker bedre at påvirke kunden til at købe en virksomheds produkter gennem populære influencers, end gennem klassiske reklamer. Det grunder i, at influencers kan have opnået en stor følgerskare, som finder influenceren pålidelig. De er derfor mere tilbøjelig til at købe det produkt som influenceren reklamere for. Ligeledes har de magten til at nå ud til et stort publikum, og de kan appellere til folk inden for bestemte fagområder, som er klar til at følge deres anbefalinger.

Sociale medier spiller i dag en enorm rolle for success i forhold til markedsføring, det er forskellige platforme hvor det er nemmere at komme i direkte kontakt til sin målgruppe, samt lave kreativt content som forbrugerne bliver fanget af. Der er influencers på stort set alle områder, og disse personer er i sandhed blevet "go-to" personer inden for markedsføring i deres specialiserede nicher.

Enhver med en stor online følgerskare, vil altså kunne tilmelde sig et affiliate marketing-netværk og promovere produkter, og tjene en form for provision, når de henviser nogle af deres følgere, eller andre forbrugere, til et køb.

Influencere, der arbejder med affiliate marketing, arbejder enten direkte med virksomheden af de promoverede produkt eller måske med et affiliate-netværk. De laver indlæg, posts, stories eller andet, der promoverer produktet. Heri bruger de et unikt link, for at adskille denne influencers henvisninger fra andres, og hvis de henviste personer foretager køb, skal virksomheden altså kun betale for dette klik eller køb, og influenceren modtager en aftalt procentdel af de penge, der bruges af kunden. Hvis ingen bruger penge som følge af affiliate-kampagnen, betaler virksomheden ingen betaling til influenceren - alt efter den individuelle aftale.

Ved brug af denne form for promovering af din virksomheds produkter, kan det simpelt siges, at influenceren vil reklamere for et produkt tilsendt af dig. Efterfølgende vil din virksomhed tjene penge på at følgerne af denne influencer foretager et køb gennem de affiliate links, som influenceren linker til. Dermed bruges det til, at føre følgerne ind til hjemmesiden, hvor dit produkt kan købes.

Influencere er oplagt at gøre brug af, fordi de kan levere flere positive resultater på kort tid, uden at du selv skal gøre ret meget.

Hvad er affiliate marketing for webshops?

Affiliate marketing for webshops er, når man får publishers til at markedsføre sine produkter eller ydelser, hvor disse webshops til gengæld betaler en kommission når de ønskede resultater opnås.

Forskellige webshops kan have forskellige ønsker til deres affiliate marketing.

Nogle vil eksempelvis gerne øge antallet af henvendelser fra kunder, nogle vil gerne have mere trafik og nogle vil gerne sælge flere varer.

Når man indgår en aftale med publishers aftales dette, og med den rigtige publisher kan du nå dit mål for din webshop.

Hvis du vil opnå effektive resultater med din affiliate marketing er det dog vigtigt, at man selv aktivt bidrager til markedsføringen af sine produkter eller ydelser.

Måden, hvorpå man gør det, er ved at informere om det, man sælger på sin webshop.

Det vil være både produktinformationer på de pågældende produkter og i tilfælde af, at man får nyheder eller udfører nye tiltag på sin webshop.

Jo flere informationer publisher har om dine produkter eller ydelser, jo nemmere er det for dem at vide, hvad de skal slå på i deres kampagner.

Udover en jævnlig informationsudveksling til publisher, er det en stor hjælp, hvis du sørger for at have professionelle billeder af dine produkter, som publisher kan gøre brug af i sine kampagner.

Sandsynligheden for, at et produkt sælger godt, afhænger i høj grad af, om du har nogle gode billeder af produktet. Du bør ligeledes ud fra dine data, dele hvad der virker på din webshop, og hvad der ikke gør.

Dette er blot nogle eksempler på affiliate marketing, som i sig selv bare er en af mange former for digital marketing, hvilket du kan læse mere om via linket.

Affiliate marketing FAQ

Hvad er affiliate marketing? 
Affiliate marketing er en bestemt form for markedsføring, som er beregnet ud fra performance. Affiliate marketing indebærer, at en annoncør udelukkende betaler publishers, når en annonce resulterer i en konvertering . 
Hvilke fire aktører er der indenfor affiliate marketing?
Affiliate marketing består af fire aktører, som er annoncøren, publisher, kunden og netværket. Disse aktører driver forretning med hinanden baseret på en performance-aftale, hvor de alle får noget ud af aftalen. 
Hvad er et affiliate netværk?
Et affiliate netværk kan betegnes som en virksomhed, der fungerer som en slags mellemmand mellem publishers og annoncørerne. Netværkets opgave består primært i at identificere besøg samt salg og dernæst udbetale optjente kommissioner.
Hvad er en affiliate publisher? 
En affiliate publisher er typisk en større eller mindre virksomhed, der promoverer og driver trafik til annoncørens kampagner. Det kunne eksempelvis være en side, der sammenligner priser på et bestemt produkt, og dermed sender de kunderne videre til forhandleren. 
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-down