Opdateret 28. januar 2022 af Peter Klitkou

PLC kurven (Product Life Cycle) | Undersøg produktlevetiden

Som forbrugere, køber vi tonsvis af produkter hvert eneste år, og ligesom os, så har produkter også en livscyklus og en udløbsdato. Produkter, der har været populære længe vil på et tidspunkt begynde at falde i interesse hos forbrugerne, mens nye og mere moderne produkter vil få større interesse og hurtigt blive populære.

plc kurven product life cycle

Hvad er PLC kurven?

PLC er engelsk og står for Product Life Cycle, hvilket antyder teoriens funktion, nemlig analyse og undersøgelse af et produkts livscyklus.

Teorien bygger på produkters levetid, som her angives efter fire faser;

  • Introduction (introduktion);
  • Growth (vækst);
  • Maturity (modning);
  • Decline (nedgang).

Gennem PLC kurven kan man således anskue et produkts salg henover dets levetid, samt hvordan forløbet har udviklet sig, også kaldet Product Life Cycle.

PLC kurven opstilles typisk på to akser, hvoraf x-aksen angiver produktets levetid og y-aksen angiver salget for produktet. Horisontalt vil de fire faser så inddeles i først introduktionen, hvor salget typisk er meget langsomt, hvorefter interessen stiger og salget ligeså, når produktet indtræder vækstfasen.

Her er det især vigtigt med god branding og annoncering, så produktet bliver set. En god markedsføringsstrategi vil her også være vigtigt, og det hjælper vi gerne med at se på, hos PK Medier.

Når kurven så igen begynde at flade ud, vil produktet nå sin modningsfase, hvor interessen vil falde og salget ligeledes flade ud. Afslutningsvist vil interessen falde så meget, at man når nedgangsfasen, da produktet her vil miste interessen fuldstændigt og salget vil styrtdykke.

Da de fleste virksomheder forstår sig på de forskellige Product Life Cycle faser, så er de også bevidste om, at alle produkter, de sælger, har en begrænset levetid, hvoraf majoriteten af dem især vil investere i NPD (New Product Development), for at sikre sig, at deres forretninger vil fortsætte med at vokse.

plc kurve

Kundegrupper i faserne for PLC kurven

Når man kigger på de forskellige faser i PLC kurven, kan man identificere nogle kundegrupper, der vil indtage de forskellige faser af et produkts Product Life Cycle.

I introduktionsfasen af PLC kurven vil man typisk se first movers eller innovator, som er villige til at tage en risiko med det nye produkt, hvis det synes at have godt potentiale. Kunder som disse vil ofte være veluddannede eller have anden praktisk erfaring med innovation, som giver dem en høj social status.

I vækstfasen af PLC kurven finder man trendsættere og influencere, der er med på noderne og har en finger på pulsen, når det kommer til at vide, hvad der er på mode, og hvad der vil blive det. Typisk ville disse ligeledes have en vis autoritet.

I modningsfasen af PLC kurven vil majoriteten af markedet træde til, når produktet har taget sit indtog på markedet vil flere benytte sig at produktets fordele som en dominoeffekt. Kunder som disse vil typisk være lidt mere skeptiske og overveje en ekstra gang, inden de køber et produkt og derfor er de at finde her.

I nedgangsfasen af PLC kurven vil man afslutningsvist finde folk, som er mere traditionsbundne og forsigtige, når det kommer til at prøve nye ting. Her er prisen fuldstændigt afgørende for, om der vil forekomme et salg, da disse kunder ikke vil give en for høj pris.

PLC kurven sat i perspektiv

Sætter man PLC kurven op imod andre populære marketingsmodeller, vil man også hurtigt se, at de forskellige modeller kan støtte op om hinanden.

I nedenstående figur kan du eksempelvis se, hvordan Boston Modellen og PLC kurven kan kombineres, da de forskellige faser i Product Life Cycle passer med de forskellige faser, som produkterne vil gennemleve i deres levetid ifølge Boston Modellen.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder