Google My Business - Guide til anmeldelser og synlighed

Google My Business (GMB) er en gratis virksomhedsfortegnelse, der gør at din virksomhed opnår en større synlighed online, samt at du højner mulighed for at indsamle anmeldelser. Det er derudover stedet, hvor du opdaterer dine oplysninger, så de stemmer overens med åbningstider, priser, lokation mv.

Af 

Google My Business er også kendt som Google Places eller Google Local, hvilket gør at lokale virksomheder vil blive vist for dig på kort, som det første når du søger på et bestemt ord.

Hvilke fordele er der ved Google My Business?

At din virksomhed vises i lokale online søgninger og på kort, gør at du vil opleve at tiltrække flere kunder til dit website. Google My Business indeholder både kontaktoplysninger, forretningsoplysninger og andre vigtige oplysninger om din virksomhed som for eksempel rating på Google, åbningstider osv.

Dette gør det nemt for potentielle kunder at navigere, så de nemt og hurtigt at klikke ind på websitet.

Hvis du for eksempel søger efter “Restaurant København” vil du først opleve at få præsenteret eventuelle annoncer i venstre side. Din Google My Business vil ofte blive vist i højre side eller ovenover søgeresultaterne.

Derudover er der også både store SEO mæssige fordele i at benytte sig af, og oprette sig på, Google My Business. Det har som sådan ikke direkte indflydelse på søgemaskineoptimeringen, men det øger dine chancer for højere besøgstal og højere konverteringsrater. Da opslag herigennem vil blive fremvist under dine virksomhedsoplysninger.

Øget trafik og konverteringer er godt SEO og Googles håndtering af dig i sine søgeresultater. Hvilket er måden din tilstedeværelse her påvirker SEO.

Derudover har det også stor værdi i forbindelse med at indsamle anmeldelser gennem Google My Business. Hvis du samlet set får bedre og flest anmeldelser i henhold til dine konkurrenter, vil du med stor sandsynlighed vises over dine konkurrenter i Googles resultater.

Du kan ligeledes gå ind og besvare eller kommentere på anmeldelser i Google My Business i dit tool. Det er dog ikke muligt at slette anmeldelser, hvilket er et tillidstegn fra søgemaskinen, så det ikke blot er muligt at stå tilbage med alle de gode anmeldelser. 

Et andet positivt element ved at indsamle anmeldelser er at du kan indsætte et live opdatering af disse på din hjemmeside, som et tydeligt og synligt tegn og stempel på anerkendelsen af din virksomhed. Det giver gode point i bogen, og du fremviser dit brand positivt.

Hvordan gør du krav på din profil?

Google By Business virker specielt idet, at du ikke nødvendigvis behøver at oprette en virksomhedsprofil på Google My Business for at blive vist på flere Google My Business lister. Hvis du er indehaver af en velkendt virksomhed som har været igang i flere år, kan Google kan nemlig godt allerede have oprettet profilen for dig, hvilket gør at du allerede vises i lokale søgninger.

Hvis din virksomhed ikke allerede har en profil, er det væsentligt at du tager ejerskab over din Google My Business profil. Dette giver dig blandt andet mulighed for at se og svare på anmeldelser fra kunder. Du vil samtidig få kontrol over de informationer som fremgår ved fortegnelsen, og samtidig kontrollere at andre ikke foreslår misvisende ændringer som kan skade din virksomhed.

Google my business

Den nemmeste måde at gøre krav på din virksomhed er ved at søge på den og finde et link med teksten “Ejer du denne virksomhed”, klikke på denne og følge de anmodende trin. Hvis teksten med linket ikke vises, kan det betyde at du skal oprette din egen fortegnelse forfra eller anmode om ejerskab fra den som i øjeblikket har ejerskab over virksomheden.

Sådan opretter du en Google My Business konto?

Du opretter en Google My Business konto ved at læse denne guide lavet af Google. Når du har oprettet din virksomhed, kan du vælge hvilke informationer du ønsker at der skal stå om din virksomhed og som kunderne skal have adgang til.

En stor fordel ved at oprette en profil for sin virksomhed på Google er, at det er helt gratis og giver dig en chance for at blive vist på den mest populære søgemaskine i Danmark. Det er forholdsvis lige til, og du skal blot have dig et login.

Dette kan for eksempel være at give kunderne adgang til at lave anmeldelser af virksomheden, ligge opslag op, ligge billeder op, eller beskrive hvilke services du tilbyder i form af både produktbeskrivelse og pris. Du kan også reklamere for tilbud og events, samt chatte med dine kunder direkte.

YouTube video

Opret en profil og login nemt, du skal dog i første omgang have en gmail, før du kan udføre et opret af login og profil korrekt. Når du skal opret en profil på Google My Business, skal du både indtaste virksomhedsnavn, kategori for din virksomhed, lokation og kontaktoplysninger. 

Det kan derfor være en fordel at have disse oplysninger klar inden du sætter dig ned og opretter dit login og profil. Opret så snart du har samlet disse oplysninger. Efter denne del af opret går du dybere ned i din profil og tilføjer billeder, virksomhedsbeskrivelser, tjenester, services og meget andet.

Så snart disse oplysninger er udfyldt er din profil færdig. Opret med login, og du kan vente med at finpudse til en anden gang. Dog anbefaler vi klart, at du finpudser dine oplysninger og tilføjer åbningstider, forsidebilleder og logo. Det giver et godt indtryk af virksomheden og sender et professionelt billede.

Hvordan kan du ellers tiltrække kunder?

Udover Google My Business kan du som virksomhed benytte dig af flere forskellige markedsføringsredskaber, som kan booste vækst i din virksomhed samt tiltrække kunder og generere et øget salg. Dette kan gøres ved at arbejde med SEO. Her arbejder du målrettet med at optimere dit website efter bestemte søgeord, som gør at dit website vil rangerere højere på Google end dine konkurrenter.

I arbejdet med SEO indebærer det at gå ned i det tekniske set-up på din hjemmeside, tekstproduktion og søgeordsstrategier samt en velovervejet og strategisk link strategi. Alt det kan du få hjælp, sparring og rådgivning til at et professionelt SEO bureau som PK Medier.

Udover SEO kan du benytte dig af Google annoncering. Ved Google annoncering kan du betale for bestemte annonceringer på produkter, som gør at dit website vises som det første når kunderne søger efter dette produkt på Google. En sådan førsteplads vil skabe stor trafik på dit website og er derfor en god måde at skabe vækst på.

google ads content

Derudover kan du med den rette markedsføringsstrategi henvende dig til din målgruppe og kundesegment mere klart og tydeligt. Det sker ofte både med en ambitiøs SEO strategi, annoncerings initiativer på både Google og Facebook samt en organisk strategi for din tilstedeværelse sociale medier såsom Instagram, Pinterest, Facebook, TikTok eller meget andet. Som helstøbt bureau hjælper vi både med hjemmeside og tilhørende UX, SEO, alle former for annoncering samt SoMe strategier.

Tag endelig kontakt til en af vores specialister, som glædeligt står klar til at besvare på dine spørgsmål og skræddersy en løsning til dig.

Hvilke informationer er relevante at oplyse? 

I forbindelse med Google My Business er der en række oplysninger, som er relevante og alment brugt af virksomheder. 

Først og fremmest er det essentielt, at du oplyser navnet på din virksomhed. Dernæst bør der også være billeder fra virksomheden, som er høj kvalitet og giver et professionelt udtryk. Der bør også være anmeldelser fra kunder i forbindelse med Google My Business. Gode kundeanmeldelser har en meget positiv indvirkning hos modtageren, og det bør derfor altid være prioritet. 

Det kan også være en stor fordel at tilknytte din virksomheds sociale medier i forbindelse med Google My Business. De sociale medier har i dag en stor magt, og mane forbrugere besøger virksomheders sociale medier inden, at du køber noget fra hjemmesiden. Her kan man nemlig finde inspiration og et bedre indblik i, hvilken type arbejde din virksomhed laver. 

Din fysisk placering, telefonnummer, åbningstider og hjemmeside bør også være oplyst på Google My Business. Alle ovenstående oplysninger vil tilsammen give forbrugeren mulighed for hurtigt at kunne danne et overblik over din virksomhed og hvilken typer arbejde, I laver. 

Hvem bør have Google My Business? 

Alle virksomheder bør have en GMB, da det er det første, dine potentielle kunder ser, når de søger på dit virksomhedsnavn. Derudover er det en nem måde at give vigtige og praktiske informationer til potenitelle kunder, som hurtigt kan finde oplysninger såsom adresse, telefonnummer, åbningstider mm. 

I de fleste tilfælde vil Google My Business blive oprettet automatisk, men det er ikke altid, at GMB lykkedes med en attraktiv udgave samt de helt rigtige oplysninger. Derfor bør du altid tjekke den en ekstra gang for at sikre, at der er oplyst de rigtige oplysninger. 

Hvis du ikke lykkedes med at lave en attraktiv Google My Business, kan det give en fornemmelse af, at din virksomhed er useriøs og rodet. Dette kan have store konsekvenser for din virksomhed, som kan miste potentielle kunder. 

Det er altså alt andet lige vigtigt for alle typer virksomheder at skabe en attraktiv og iøjenfalende GMB, og det er ganske nemt og hurtigt at udarbejde. 

SEO FAQ

Hvad bruger man GMB til?
Det er et samlingsted for din virksomheds praktiske oplysninger såsom adresse, hjemmeside, E-mail, Åbningstider, anmeldelser fra kunder og meget andet.
Hvad koster GMB?
Det er gratis at oprette en virksomhedsprofil på Google, og du kan administrere din virksomhed direkte fra Google Søgning og Maps og dermed nå ud til flere potentielle kunder.
Hvilke oplysninger er vigtige?
Virksomhedens navn, adresse, hjemmside, åbningstider, telefonnummer, kundeanmeldelser, sociale medier.
Er det nødvendigt?
Det er meget vigtigt at have en GMB, da det er det første den potenitelle kunde ser, når de søger på dit virksomhedsnavn.
Kontakten etableres, og bureauet analyserer og udforsker din virksomhed og jeres felt. Derefter foretages der et opstartsmøde, hvor I i samarbejde ser ind i indsatserne og handleplanen. Næste step er at komme ud over stepperne og i gang med eksekveringen. Afsluttende ses der ind i rapportering og om hvorvidt måltallene er nået.

Angivelse af kilder

  1. Engaiodigital - se kilde her
  2. Eeclincher - se kilde her

Hvor brugbart var dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme den!

Gennemsnitlig bedømmelse 4.8 / 5. Optælling af stemmer: 4

Ingen stemmer indtil videre! Vær den første til at bedømme dette indlæg.

chevron-downmenu-circlecross-circle