Opdateret 14. januar 2022 af Peter Klitkou

Google My Business | Lær mere om dette hos PK Medier

Google My Business (GNB) er en gratis virksomhedsfortegnelse, der gør at din virksomhed opnår en større synlighed online.

Google My Business er også kendt som Google Places eller Google Local, hvilket gør at lokale virksomheder vil blive vist for dig på kort, som det første når du søger på et bestemt ord.

Google My Business

Hvilke fordele er der ved Google My Business?

At din virksomhed vises i lokale online søgninger og på kort, gør at du vil opleve at tiltrække flere kunder til dit website. Google My Business indeholder både kontaktoplysninger, forretningsoplysninger og andre vigtige oplysninger om din virksomhed som for eksempel rating på Google, åbningstider osv.

Dette gør det nemt for potentielle kunder at navigere, så de nemt og hurtigt at klikke ind på websitet.

Hvis du for eksempel søger efter “Restaurant København” vil du først opleve at få præsenteret eventuelle annoncer i venstre side. Din Google My Business vil ofte blive vist i højre side eller ovenover søgeresultaterne.

Google My Business ved søgning på

Hvordan gør du krav på din Google My Business profil?

Google By Business virker specielt idet, at du ikke nødvendigvis behøver at oprette en virksomhedsprofil på Google My Business for at blive vist på flere Google My Business lister. Hvis du er indehaver af en velkendt virksomhed som har været igang i flere år, kan Google kan nemlig godt allerede have oprettet profilen for dig, hvilket gør at du allerede vises i lokale søgninger.

Hvis din virksomhed ikke allerede har en profil, er det væsentligt at du tager ejerskab over din Google My Business profil. Dette giver dig blandt andet mulighed for at se og svare på anmeldelser fra kunder. Du vil samtidig få kontrol over de informationer som fremgår ved fortegnelsen, og samtidig kontrollere at andre ikke foreslår misvisende ændringer som kan skade din virksomhed.

Den nemmeste måde at gøre krav på din virksomhed er ved at søge på den og finde et link med teksten “Ejer du denne virksomhed”, klikke på denne og følge de anmodende trin. Hvis teksten med linket ikke vises, kan det betyde at du skal oprette din egen fortegnelse forfra eller anmode om ejerskab fra den som i øjeblikket har ejerskab over virksomheden.

Sådan opretter du en Google My Business konto?

Du opretter en Google My Business konto ved at læse denne guide lavet af Google. Når du har oprettet din virksomhed, kan du vælge hvilke informationer du ønsker at der skal stå om din virksomhed og som kunderne skal have adgang til.

Dette kan for eksempel være at give kunderne adgang til at anmelde virksomheden, ligge opslag op, ligge billeder op, eller beskrive hvilke services du tilbyder i form af både produktbeskrivelse og pris. Du kan også reklamere for tilbud og events, samt chatte med dine kunder direkte.

Hvordan kan du ellers tiltrække kunder?

Udover Google My Business kan du som virksomhed benytte dig af flere forskellige markedsføringsredskaber, som kan booste vækst i din virksomhed samt tiltrække kunder og generere et øget salg. Dette kan gøres ved at arbejde med SEO. Her arbejder du målrettet med at optimere dit website efter bestemte søgeord, som gør at dit website vil rangerere højere på Google end dine konkurrenter.

Udover SEO kan du benytte dig af Google annoncering. Ved Google annoncering kan du betale for bestemte annonceringer på produkter, som gør at dit website vises som det første når kunderne søger efter dette produkt på Google. En sådan førsteplads vil skabe stor trafik på dit website og er derfor en god måde at skabe vækst på.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder