Hvad er Pinterest?

Brug Pinterest til at skabe trafik til din virksomhed

Hvilke muligheder giver det din virksomhed at have en virksomhedsprofil på Pinterest, og hvordan skal du anvende platformen til din fordel? Nøgleordene er her, at du kan bruge Pinterest til at skabe synlighed omkring din virksomhed og øge trafikken til din hjemmeside. Overordnet set kan du opnå dette ved effektivt SEO-arbejde – men der er mere i det end det.

Som online marketing bureau har vi selvfølgelig dyb viden om diverse sociale medier, og den viden vil vi nu dele ud af. Vi giver dig her et indblik i og nogle konkrete råd til, hvordan du på mest effektive vis kan opnå synlige resultater via platformen.

Pinterest: Internettets ultimative inspirationsplatform

Du har sikkert hørt om Pinterest før og har en idé om, at det er en platform, hvor der ligger en masse billeder, man kan blive inspireret af. Og det er i grove træk også det, der beskriver platformen.

Platformen lukkede dørene op i 2010, og fungerer som en søgemaskine, der er bygget op på visuelt indhold. På Pinterest kan du finde idéer og blive inspireret af et hav af forskelligt boligindretning- og modeindhold, madopskrifter – eller opskrifter på kreativt indhold generelt.

De visuelle inspirationsbilleder betegnes som ’pins’, og Pinterest rummer oceaner af dem. De ligger i startfeed, hvor brugeren kan scrolle ned og lede efter inspiration og undervejs like pins, dele dem med andre eller kommentere på dem.

Hvad bruger man Pinterest til?

Du kan bruge Pinterest til at oprette dine egne boards med inspiration eller følge andres boards, som du finder interessante. Som virksomhed kan man for eksempel bruge platformen til at lede efter inspiration til, hvis man skal indrette et nyt kontor og ønsker at skabe overblikket over mulige løsninger på et board. Idéen ved at gemme pins i boards er, at man kan vende tilbage til dem.

Du kan også selv skabe indhold, der kan inspirere andre, ved at oprette din egen profil på platformen og derigennem dele indhold, din virksomhed tilbyder. Og det er netop det, vi vil se nærmere på i denne artikel. Når man gemmer pins kommer de ind på brugerens egen profil, hvorefter de kan organiseres i nogle ’boards’, som dermed opdeler de forskellige pins, brugeren har gemt.

Pinterest skal ses som en søgemaskine og ikke som en social medie-platform. Men den er ikke så meget anderledes end sociale medie-platforme som eksempelvis Facebook, LinkedIn og Instagram. For udover at gemme, dele og skrive en kommentar, så kan man også følge de brugere, brands eller virksomheder, man finder spændende og ønsker at se mere indhold fra. Hvis man kun ønsker at følge et specifikt board fra en virksomhed eller person, kan man også det.

Hvor udbredt er platformen?

Pinterest er en meget populær platformen brugt på daglig basis af millionvis af mennesker på verdensplan. I 2019 rundede platformen 300 millioner brugere.

Grunden til, at Pinterest er en relevant platform at anvende som virksomhed, er, at den har en evne til på effektiv vis at skabe trafik til hjemmesider. Af den grund er det da også oplagt at overveje, om platformen kunne være relevant at bruge for ens virksomhed.

Faktisk er Pinterest en af de største trafikkilder på verdensplan. Det er kun Google, Facebook og den direkte trafik til hjemmesider, der skaber mere trafik.

Og man må sige, at det giver et godt billede af Pinterests succes med at skabe trafik til hjemmesider, når man tænker på, at platformen overgår de helt store spillere på markedet, som blandt andet tæller YouTube, Google+, Bing og LinkedIn.

Sådan kommer du i gang

Nedenfor giver vi dig en guide til, hvordan du starter dit Pinterest-eventyr. Med disse steps kan du kickstarte din profil og aktivitet via SEO-arbejde.

Lav en virksomhedsprofil og kobel andre platforme til din Pinterest-profil

Det første step, du skal igennem for at starte din profil er ved at oprette en. Og det er vigtigt, at det er en virksomhedsprofil, du opretter. Dermed får du nemlig adgang til Pinterest Analytics og Pinterest Ads Manager. Disse vil vi uddybe senere i artiklen. Hvis du allerede har en personlig profil, så kan du nemt konvertere din personlige profil til en virksomhedsprofil.

Reference: https://www.pinterest.dk/

 

Sørg for at gøre krav på din virksomheds andre platforme. På den måde kan du nemlig skabe trafik til disse gennem Pinterest. Så hvis du har oprettet et pin på platformen, som relaterer sig til noget på din hjemmeside eller på et af dine sociale medier, så kan du oprette en genvej til disse platforme og derigennem skabe trafik til disse. Dermed får du flere til at se dit indhold på de platforme også.

 

Ansøg om Rich Pins

Når du har oprettet din virksomhedsprofil kan du søge om at få Rich Pins, som er detaljerede beskrivelser eller detaljer på dine pins. Rich Pins er meget fordelagtige, når det kommer til at booste SEO på Pinterest. De er en effektiv måde til at tilføje detaljer til dine Pins – og detaljer er vigtige for at skabe synlighed og dermed mere trafik til din hjemmeside.

Rich Pins synkroniserer automatisk oplysninger fra din hjemmeside til dine pins. I tilfælde af ændringer på hjemmesiden, dine Rich Pins kommer fra, vil dine Rich Pins blive opdateret i overensstemmelse hermed. Der er tre typier Rich Pins, nemlig app, artikel, produkt- og opskriftpins. Rich Pins viser metadata direkte på et Pin, hvilket giver dig en bedre mulighed for at få en indsigt i, hvordan det klarer sig.

Du kan kende Rich Pins ud fra deres titel i dit feed af pins, som er skrevet med fed skrifttype og ud fra de oplysninger over og under dine pins. Det er gratis at søge om Rich Pins, og du kan dermed med fordel søge.

Brug SEO til at skabe trafik til din virksomhed

Efter du har oprettet en forretningsprofil og dine sociale medier og hjemmeside er blevet koblet til din Pinterest-profil, bør du foretage en søgeordsanalyse. Ud fra denne analyse udvælger du en lang liste af ord, du ønsker at blive fundet på. Du skal altså med andre ord foretage SEO på din Pinterest-profil.

Måden, hvorpå du kan finde relevante ord, er ved at sætte sig ind i brugernes sted og overveje, hvordan de søger, når de søger på det, du sælger. Hvis du for eksempel sælger cykler, så er ord som damecykel og herrecykel nogle af de ord en bruger, der ønsker at finde inspiration til sin næste cykel, kunne finde på at søge på.

Du kan også finde inspiration til søgeord ved at tjekke de foreslåede ord, der popper frem, når du søger på eksempelvis ”cykler”. Disse ord indikerer nemlig hvilke andre ord, brugerne typisk søger på, når de søger på cykler i søgefeltet. 

Efter du har fundet de ord, så skal du bruge netop de ord på din Pinterest-profil, så du kommer frem, når brugere søger på dig. Du kan både anvende søgeordene på dine pins, på dine boards, i din beskrivelse eller i dit navn.

Hvis du formår at finde en lang liste af gode ord og bruge dem på din profil, breder du dine muligheder for at lande i brugernes start feed på Pinterest. Jo bedre du er til dette, jo stærkere står din profil i forhold til at bevise over for Pinterest, at du er værd at vise i søgeresultaterne, når folk søger på netop disse ord.

 

Skab content på din Pinterest-profil

En rigtig god idé til content på din virksomhedsprofil er video-content. Brugerne er vilde med det, hvilket kan ses ud fra det faktum, at organiske video-pins lige nu stiger hvert år med 240%. Det er særligt inden for kategorierne mad, drikkevarer, skønhed, underholdning, boligindretning og DIY-projekter, hvor video har vundet indpas. Så hvis din virksomhed befinder sig inden for en af disse brancher, så er det en god idé at overveje video-indhold på din Pinterest-profil.

Det gode ved video er, at det tillader dig at dele meget forskelligt og uddybende indhold i én video. Video er dermed også en ideel måde til at fortælle om din virksomhed, end et billede kan. Derudover er video-pins rangeret øverst i søgeresultaterne på Pinterests mobile version via appen.

Hvis du ønsker at få hjælp til video-produktion til din Pinterest-profil, står vi klar til at hjælpe dig. Du kan læse om vores video-kundskaber på siden om videoproduktion eller få os til at kontakte dig.

Mål på din Pinterest-aktivitet

Når du har en virksomhedsprofil på Pinterest kan du følge med i data og se statistikker for, hvordan dit indhold klarer sig. Du har altså mulighed for at gennemskue dine pins popularitet. På den måde ved du, hvilke der klarer sig godt, og hvilke der ikke gør.

På hver pin, du har, kan du klikke ind på dem og se statistikken for hver enkelt pin og dermed hvor godt det enkelte pin klarer sig. Her kan du nede i bunden af disse pins se, hvor mange der har set pinnet, hvor mange der har pinnet det – altså gemt det – og hvor mange der har klikket sig videre til hjemmesiden via det her pin.

Når du gerne vil vide, hvordan du klarer dig på Pinterest kan du gøre brug af Pinterest Analytics, som introduceret tidligere. Herigennem kan du se data om din profil og tilhørende pins, indhold fra din hjemmeside, som er lagt op på Pinterest samt din målgruppe.

Når du betragter dine data kan du se resultater for eksponering, engagement, antal gange dine pins er blevet gemt og antal gange der er blevet klikket på dine links.

Eksponeringer siger noget om hyppigheden i forhold til, hvor ofte dine pins er blevet vist. Engagement viser interaktionen med dine pins – altså hvor mange gange dine pins er blevet gemt, delt, klikket, og vist i fuld størrelse. I relation til din målgruppe lagrer Pinterest informationer om denne. Du vil eksempelvis få indsigt i målgruppens geografi, køn, sprog samt hvilket indhold, de finder mest interessant.

Annoncér på Pinterest

Siden 2019 har det været mulig at annoncere på platformen – og til utroligt billige annoncepriser, som har gjort det meget attraktivt for virksomheder. Og udover den favorable pris, er det ligeledes meget fordelagtigt for virksomheder at annonce på Pinterest, fordi det er muligt at skabe trafik til din hjemmeside til væsentligt billigere priser end på andre sociale medier, så som Facebook og Instagram, hvor det vælter med annoncører og dermed også med konkurrence.

Der er dog ingen garanti for, at priserne for annoncering bliver på et lavt niveau. Det bestemmes nemlig, ud fra den konkurrence der er. Annoncepriserne – også kaldet klikpriser – regnes ud på en live auktion, hvor virksomheder byder den pris, de vil betale for et klik. Så hvis der er stor konkurrence, så vil denne pris naturligvis være højere, end hvis konkurrencen er lille. Da annoncering stadig er relativt nyt i Danmark, betyder det, at der ikke er så stor konkurrence på platformen endnu. 

Det første du skal gøre, hvis du ønsker at kaste dig ud i annoncering, er at opsætte dit Pinterest-tag. Det er en sporingskode, der gør det muligt at spore forskellige konverteringer på din hjemmeside og opsætte retargeting-målgrupper. Du har måske allerede beskæftiget dig med det på Facebook, LinkedIn eller Instagram.

De konverteringer, du kan spore gennem dit Pinterest Conversion Tag, omfatter blandt andet når brugeren:

  • Foretager et køb
  • Tilføjer noget til sin indkøbskurv
  • Tilmelder sig til dit nyhedsbrev
  • Udfylder din kontaktformular
  • Benytter søgefunktionen

Når du har fået din konverteringssporing op at køre, så er det en god idé lige at teste, at det virker efter hensigten. Det kan du gøre gennem Chrome-udvidelsen Pinterest Tag Helper.

Når du skal opsætte din annonce

Som led i din annonceopsætning skal du bestemme formålet med din annonce. Derudover skal du gennemgå, hvilken målgruppe du gerne vil ramme samt bestemme, hvad dit budget er. Hvis du har annonceret på sociale medier så som Facebook eller LinkedIn, har du forholdt dig til disse punkter før – så på Pinterest er det ikke meget anderledes. Når du har gennemgået disse tre punkter, så er du klar til at opsætte din annonce.

I spørgsmålet om, hvad dit mål med din annonce er, bør du overveje, hvad det er, du gerne vil opnå gennem din målgruppe. Vil du med din annonce have målgruppen til at se din virksomhed og dermed skabe eksponeringer? Vil du have målgruppen til at besøge din hjemmeside el. lignende? Eller ønsker du, at din målgruppe skal konvertere – for eksempel gennemfører et køb?

Hvad er pinterest

Reference: https://3qdigital.com/blog/how-and-why-to-test-the-pinterest-conversion-optimization-beta/

 

De punkter, du bør gennemgå, når du skal definere din målgruppe, er punkter som alder, køn, geografisk placering og sprog. Du kan derudover med fordel definere interesser ud fra de interesser, der er relateret til din virksomhed. På den måde sørger du for at ramme de personer, der interagerer med andre pins, der er i stil med din virksomhed. Ved at angive interesser har du mulighed for at sortere de personer fra, der ikke før har vist interesse for det områder, du beskæftiger dig med, og på den måde målrettes din markedsføring mere specifikt.

Når du skal bestemme dit budget, har du mulighed for at sætte et dagligt budget eller et livstidsbudget. Du kan med fordel vælge et livstidsbudget, hvis du ved, at annoncen kun skal køre i en begrænset periode. På den måde sikrer du, at omkostningerne for annoncen ikke overstiger det beløb. Skal annoncen derimod køre kontinuerligt, så skal du vælge et dagligt budget.

Målrettede retargeting-målgrupper

Ved retargeting forstås en form for reklame, hvor online-annoncering målrettes forbrugere baseret på deres tidligere internetadfærd. Du har mulighed for at oprette en retargeting-målgruppe, hvis du har opsat dit Pinterest Tag på korrekt vis.

Din retargeting-målgruppe kan både være bygget op på din generelle webtrafik eller på brugernes aktiviteter – dette gennem sporing af konverteringer. Du kan eksempelvis rette dine annoncer mod brugere, der har vist interesse for et produkt ved at tilføje det til sin kurv, men ikke gennemført betalingen endnu.

Du kan også have skabt konverteringer gennem brugere, der har tilmeldt sig dit nyhedsbrev og dermed sagt ja til at modtage mails fra dig. Alle disse brugere ligger du dermed inde med mailadresser på, hvorfor du kan bruge denne liste af mails på Pinterest også til at definere din målgruppe herinde.

Du kan ligeledes oprette en målgruppe ud fra de brugere, der har interageret med dine pins, eksempelvis ved at gemme eller kommentere på disse. Når du anvender denne form for retargeting-målgruppe, er den udelukkende bygget på eksisterende Pinterest-brugere.

Copyright på Pinterest

Generelt er der mange, der ikke tænker over de konsekvenser, det kan have, når man kopierer andres billeder og tekster. Det samme gælder på Pinterest. Det handler i høj grad om, at det er utroligt nemt at kopiere andre – særligt online, hvor der er en kopier-funktion, der tillader at kopiere ved hjælp af bare få klik.

Når personer har taget deres eget billede og postet det, har de ophavsretten over det billede, hvilket vil sige, at vedkommende skal godkende, før andre bruger det. Konsekvenserne ved at gøre det alligevel er, at du kan kræve erstatning.

På Pinterest gælder ophavsloven også, så bruger du en andens billede, vil det være ulovligt – også selvom det kan virke uskyldigt, når billederne ligger tilgængelige online.

Hvis du finder et billede, som du godt kan lide og godt kunne tænke dig selv at dele, kan du komme uden om ophavsretten ved at repinne denne profils billlede – eller pin. På den måde viser du den oprindelige afsender af billedet og denne profil vil dermed stadig blive krediteret.

Hvis du ønsker at vide mere omkring Copyright, kan du læse om ophavsrettigheder på pinterest via denne artikel.

Hvilke virksomheder bør anvende Pinterest?

Platformen er baseret på billeder eller videoer – altså visuelt materiale. Derfor er platformen særligt til dig, der har en virksomhed, der sælger et fysisk produkt, som de kan vise på platformen. Du kan her vise dine produkter på alene eller sammensat med andre produkter i boards.

Pinterest er altså en god måde at inspirere brugerne til at se, hvordan dine produkter fungerer og ser ud enten alene eller i sammenspil med andre relevante produkter. Dermed kan du vise, hvorfor dit produkt er et køb værd. Hvis du eksempelvis sælger tøj, kan du vise tøjet frem, arrangeret i nogle boards, der kan inspirere brugerne.

Hvis din virksomhed har en webshop, hvor du sælger dine produkter, kan du via dine pins give brugerne mulighed for at komme direkte ind på din webshop. På den måde bruger du Pinterest til at drive trafik til din webshop.

Overordnet set kan din virksomhed anvende Pinterest, hvis bare de har noget visuelt at vise, eller har en god historie, de kan vise gennem platformen og derigennem skabe værdi.

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Strandlodsvej 6B, 2 th. 2300 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783

Skal vi til at få gjort noget ved det?

Vi er klar til at hjælpe jer!

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.