Opdateret 17. august 2021 af Peter Klitkou

10 SEO fejl du skal undgå | Læs hvordan du undgår dem her

SEO kan virke som en lettere avanceret disciplin nogle gange og derfor er det også let at komme til at begå fejl til tider. Derfor har vi samlet nogle af de mest almindelige – og farlige – fejl her, så du kan komme sikkert i mål med dit SEO-arbejde uden at træde i spinaten.

10 SEO fejl du skal undgå | Læs hvordan du undgår dem her

1. Linkhenvisninger

Her er det om at ramme balancegangen undgå fejlen med at kaste sig ud i black hat SEO. I stedet bør man arbejde målrettet med en gennemarbejdet linkstrategi, hvor der gøres brug af eksempelvis linkbuilding fra troværdige sider og man bytter sig til links hos relevante partnere og kunder.

Ved at få alt for mange linkhenvisninger fra ”de forkerte” sider, kan det gå så galt, at det vil det gå ud over din SEO-placering, da Google mistænker dig for at ville manipulere med søgeresultaterne.

En anden fejl kan være hvis du over meget kort tid investerer i massiv linkbuilding, så søgemaskinerne fatter mistanke til dig. Google er dog efterhånden intelligent nok til at kunne sortere fejlagtige eller spam-links fra ganske automatisk. Det betyder dog stadig, at dit arbejde med at skaffe disse links, vil være tabt.

Alternativt, kan det nogle gange ske, at man udsættes for et spam-”angreb”, hvor man pludseligt får virkelig mange eksterne links fra spamsider eller spamkommentarer på sociale medier etc.

Her vil du kunne gøre brug af funktionen med at ”disavow” disse links for at vise Google, at disse er en fejl og ikke SEO fra din hånd.

2. Statisk side skaber dårlig SEO

Informationsflowet har aldrig haft så meget fart på, som det har nu og derfor er det også lettere at blive forældet, fordi der konstant kommer nyt indhold til.

Derfor er det også vigtigt at du holder din position i søgeresultaterne ved lige ved at holde din hjemmeside opdateret, redigerer fejl og skriver ny viden på.

Ligesom med alt andet SEO, så er dette vigtigt på to parametre: 1) den åbenlyse; fordi Google prioriterer nyt/opdateret indhold til deres brugere, og 2) dine læsere gider ikke læse forældet indhold, med fejl i - eller hvor de skal sortere i det relevante versus det forældede.

Google vil altid være på dine brugeres side, da deres forretning er sat op omkring at kunne præsentere det mest relevante indhold for deres brugere.

Derfor er det vigtigt ikke at begå fejlen med at lade dit SEO-indhold ligge uberørt, så snart det er udgivet.

Husk at tænke dine læsere/kunder ind frem for alt, for det vil både læserne og Google takke dig for.

3. Fejl i mobilvenlighed

Mobilvenlighed er på få år gået fra at være nice to have til need to have, da det i dag er fuldstændig essentielt - også i forhold til SEO.

Det er i højere grad også gået fra at være mobil-”venlighed” til -”optimering”, der er i fokus og da Google idag KUN kigger på din mobilside, er optimeringsdelen noget af det vigtigste ved din hjemmeside, hvis dine brugere/læsere/kunder skal kunne finde dig i søgeresultaterne.

En klassisk fejl er at antage, at man kan presse brugerne over på desktop-versionen - eller antage, at køb altid foretages via desktop.

En anden fejl vi ser, er også at man har trukket visse funktioner ud af hjemmesiden på mobil og derfor kun har en “light-version” af hjemmesiden på mobilen.

Er du på udkig efter en ny hjemmeside, skal du derfor også være opmærksom på, at den hjemmeside (eller eventuelt “tema”, hvis du arbejder med en wordpress hjemmeside du køber, er fuldt responsiv (og SEO-optimeret).

Hvis ikke din hjemmeside kan indlæses ordentligt på mobiltelefonen risikerer du ikke alene, at den ikke dukker op i Googles søgeresultater, men også at afvisningsprocenten på siden bliver alt for høj, fordi brugerne ikke kan tilgå din side og hopper væk igen.

En høj afvisningsprocent på hele din hjemmeside, såvel som enkelte sider, kan også skade din SEO.

4. Fejl i robot.txt

Det kan måske lyde trivielt, men desto større en hjemmeside (eks. antal undersider) du har, desto vigtigere er det også, at Google kan forstå, hvilke af siderne på hjemmesiden der er den eller de vigtigste.

Det er derfor også en klassisk fejl, mange begår ved ikke at rangere deres indhold og sider i fx et sitemap, så søgemaskiner hurtigt kan danne sig et overblik. 

Fx har vi her på PK Medier en blog-side, der bare hedder “SEO”, som alle vores andre SEO-relaterede blogindlæg linker til, for også at vise Google, at dette er vores vigtigste side om emnet. 

Dette er også en god idé, hvis du har en blog eller hjemmeside med rigtig mange undersider, som Google har svært ved at sortere i.

Da Google ikke indekserer alle dine sider, er det derfor endnu engang vigtigt at indikere, hvilke SEO-sider der ER vigtige at indeksere - samt at holde disse sider opdaterede, så de altid er relevante for dine læsere/kunder.

På denne måde omgår du den klassiske fejl med at “spamme” med indhold, der ikke er prioriteret.

5. De vigtigste SEO-sider

Det kan måske lyde trivielt, men desto større en hjemmeside (eks. antal undersider) du har, desto vigtigere er det også, at Google kan forstå, hvilke af siderne på hjemmesiden der er den eller de vigtigste.

Det er derfor også en klassisk fejl, mange begår ved ikke at rangere deres indhold og sider i fx et sitemap, så søgemaskiner hurtigt kan danne sig et overblik.

Fx har vi her på PK Medier en blog-side, der bare hedder “SEO”, som alle vores andre SEO-relaterede blogindlæg linker til, for også at vise Google, at dette er vores vigtigste side om emnet.

Dette er også en god idé, hvis du har en blog eller hjemmeside med rigtig mange undersider, som Google har svært ved at sortere i.

Da Google ikke indekserer alle dine sider, er det derfor endnu engang vigtigt at indikere, hvilke SEO-sider der ER vigtige at indeksere - samt at holde disse sider opdaterede, så de altid er relevante for dine læsere/kunder.

På denne måde omgår du den klassiske fejl med at “spamme” med indhold, der ikke er prioriteret.

6. Irrelevante SEO-tekster

Det her er ikke helt så akut en fejl, som hvis din hjemmeside fx ikke er mobiloptimeret. Dog kan det stadig være alvorligt, da det er spild af tid (og penge) at bruge energi på at oprette indhold, som ikke er relevante for dine læsere og potentielle kunder. 

En måde du kan undgå at lave fejlen ved at producere irrelevant indhold, er at få redegjort for din målgruppes search intent - altså deres søgehensigt.

Hertil kan du lave en søgeordsanalyse, som vi anbefaler, at du gentager med jævne mellemrum, som en fast del af din SEO-strategi. 

Udover at svare på dine potentielle kunders søgehensigt, kan du også se produktionen af relevante SEO-tekster, som en måde at brande din virksomhed som et sted, der har stor ekspertise indenfor netop det, de søger efter eller leder efter hjælp til.

Effektive værktøjer til at gennemskue dine brugeres søgehensigt kan blandt andet være Accuranker og Ahrefs, som også kan vise dig relaterede søgninger, så du ikke begår fejlen at optimere efter keywords med meget lav søgevolumen.

7. Fejl i sidetitler og metabeskrivelser

Hvilken forskel gør det at havne på toppen af side 1 i Googles søgeresultater pga. En effektiv SEO-indsats, hvis ikke hverken titlen eller beskrivelsen i søgeresultaterne hverken indbyder til at læse mere eller indikerer, at du kan svare på søgehensigten. Ikke den store. 

Derfor er det altså vigtigt, at du lige vier nogle minutter til at sætte en ordentlig sidetitel og metabeskrivelse op for alle dine søgbare sider, på din hjemmeside.

I vores blogindlæg om SEO-tekster, kan du læse mere om, hvordan du optimerer både sidetitel og metabeskrivelse hensigtsmæssigt ift. SEO og hvilke retningslinjer, antal anslag etc. som du bør forholde dig til, så du kan rette denne fejl effektivt.

8. Interne links: Fejl i brugen

Der er flere gode grunde til at gøre brug af interne links i dine tekster og på dine sider, da det både kan hjælpe dine brugere og Google godt videre ind på din hjemmeside og samtidig forbedre din afvisningsprocent.

Det er en SEO fejl, vi ser, når folk enten overser potentialet ved interne links eller overdriver brugen af dem. 

Ved at lægge interne links ind i dine tekster, kan du overtale Google til at indeksere flere af dine undersider, som strukturmæssigt muligvis ligger mere en 4-5 led (klik) ude fra forsiden af din hjemmeside.

Det kan også hjælpe læserne med at finde frem til mere relevant indhold og blive klogere på din ekspertise. Derudover vil dine sider automatisk få en lavere afvisningsprocent, når dine læsere klikker rundt fra én side til en anden og dette vil tælle op i din SEO “score” hos søgemaskinerne.

Overdrevet brug af interne links, kan til gengæld skade din SEO - især hvis der linkes fuldstændig randomiseret til dine forskellige sider og uden tanke for ankerteksten.

En klassisk fejl, begås når man ikke har øje for, at ankerteksten skal fungere som en vejviser for søgemaskinerne. Interne links bør som så meget andet i SEO bruges strategisk og gennemtænkt, således at det først og fremmest også tjener dine læsere.

9. SEO Keyword spam

Denne fejl er en virkelig god måde at undergrave hele dit SEO arbejde på, da søgemaskiner ikke giver meget for spam af nogen art.

Det værste der kan ske ved keyword spam er at Google kategoriserer din side som spam.

Men hvor mange gentagelser af et keyword skal der så til, uden at begå fejl? Det korte svar er, at det ved vi ikke med sikkerhed, for her holder Google kortene tæt til kroppen.

Den lidt længere version er imidlertid, at man gennem mange tests har prøvet sig frem til, at cirka 2 gentagelser af keywords pr. 100 ord, virker til at have den rigtige effekt på søgeresultaterne.

Dog er det her stadig vigtigt at huske, at have dine læsere (fremfor Google) for øje og sørge for, at inkorporere dine keywords naturligt i teksten, så det ikke bliver unaturligt eller meget reklame-typisk at læse. 

10. For korte tekster til SEO

Smukke billeder der skifter hvert 3. Sekund i en slider eller en video som baggrund, der spiller i baggrunden af hjemmesiden og kører i loop, for at skabe en stemning, vise produkterne, illustrere serviceniveauet eller præsentere teamet.

Den slags hjemmesider er der en del af og flere kommer til, for både at skabe blikfang samt at bygge mere interaktive hjemmesider. Det har dig en bagside: det giver mindre rum til tekst på din hjemmeside. 

Problemet i det - og den SEO fejl som mange dermed overser - er, at Google læser og indekserer din hjemmeside ud fra koden.

Dvs. at selvom du har kaldt videoen “produkt-slides” eller “nyeste skokollektion”eller lignende, så er det ikke tilstrækkeligt til at give søgemaskiner et godt billede på, hvad din hjemmeside handler om. 

Det anbefales derfor at du - selvom du har prioriteret æstetik højt - altid har noget tekst på hver af dine sider, som beskriver hvad din forretning eller hjemmeside beskæftiger sig med. På forsiden anbefales det at have ca 350 ord, for at give Google tilpas meget tekst at arbejde ud fra.

Derudover kan det også være en mulighed for at præsentere dig selv for dine (nye) kunder og iscenesætte dig selv med egne ord.

Har du brug for yderligere vejledning, kan det være en fordel at tage fat i et SEO firma. Du kan også læse mere om at være SEO konsulent her, hvis du har brug for yderligere hjælp. 

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
menu-circlecross-circle