Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >
Influencer marketing. Kært barn har mange navne og influencere er blevet et særligt elsket barn i markedsførings- og social medie-branchen. Disse personer findes i alt fra en instagrammer, youtuber, blogger, influent, streamer til TikTok’er. De har dog alle det tilfælles, at når en influencer deler ting via sin foretrukne platforme, sker det ofte med både en kommerciel og personlig interesse.
Det er et voksende område indenfor marketing, og man bør som virksomhed se ind i mulighederne med dette område.
I takt med at sociale medier i høj grad har vundet indpas i vores hverdag, ser man flere og flere influencere dukke op på de forskellige sociale platforme. I denne artikel gennemgår vi hvad en influencer er, hvad man laver som influencer, hvilket typer af influencere der er og hvilke regler man skal være opmærksom på som influencer eller samarbejdspartner.
Hvad er en influencer, og hvad gør de?
En influencer er en person, der på tværs af én eller flere sociale medier deler sit liv eller hverdag i én eller anden udstrækning. Især er influencere kendt for at være personer på eksempelvis Instagram, der lægger smukke billeder op af dem selv, deres tøj, boligindretning, rejser, kunsthåndværk, børn, kæledyr eller noget helt andet. De har en fast skare af følgere, som de interagerer med gennem sociale medier og derigennem kan de præsentere produkter, gøre reklame for brands eller teste kosmetik med mere.
På denne måde kan influencere tjene penge på at agere en mere personlig – og ofte også mere troværdig – reklamesøjle for diverse produkter eller mærker, overfor deres følgere, som dermed kan se et eventuelt produkt i aktion. Deraf kommer også navnet, som er et låneord fra det engelske “to influence”, der betyder “at påvirke”.
Før i tiden var det altid de rige kvinder med deres store pelse og rødelæber, som, især kvinder, så op til, og som influerede både vores købsvaner og vores adfærd. I dag er det i høj grad internettets stjerner og influencere, der har den helt store betydning for de fleste.
Influencer marketing består af et samarbejde mellem en influencer, eller en anden type kendt person, og en virksomhed, som ønsker at sælge en service, en produkt eller lignende. Her bliver det influencerens opgave at promovere produkterne eller servicen på bedste vis, så følgerne af vedkommende får lyst til at prøve eller købe det.
Dette partnerskab, influencer marketing, har været en ting siden de første sociale medier så dagens lys, og i dag er det en milliardforretning, som rigtig, rigtig mange brands gør brug af - både for at sælge endnu flere af deres produkter og ydelser, men også for at før små ukendte brands frem.
Influencer marketing er typisk opbygget af én af to forskellige modeller:
Disse er de to mest anvendte og hyppigst sete influencer marketing modeller.
Influenceres arbejde kan være ret alsidigt og opgaverne kommer både an på hvilken platform, eller hvilke platforme, de bruger til at interagere med deres følgere, og hvad de er kendt for.
Fælles for alle influencere er, at de ofte producerer en stor del indhold, som de deler med deres følgere på den ene eller den anden måde. Indholdstypen kan variere meget an på platformen, der bruges, men der er ofte flere former for billed- eller videomateriale.
Selve det betalte arbejde kommer af, at virksomheder ofte kontakter influencere, for at få dem til at reklamere for, teste eller fremvise et produkt eller en service fra virksomheden. Nogle virksomheder sender deres produkter (fx mindre produkter som kosmetik, merchandise eller tøj) uopfordret til influencere som “gaver”, som de håber, at vedkommende vil bruge – og fremvise til sine følgere.
Andre virksomheder laver større samarbejder med influencere, som led i kampagner eller eksempelvis får influencere som brand-ambassadører.
Udover at indgå i disse kommercielle samarbejder og gøre sig attraktiv over for virksomheder, er et af de vigtigste elementer i en influencers arbejde, er at engagere sine følgere og kontinuerligt skabe indhold, som interesserer dem.
Som vi allerede har været inde på, handler det overordnet set om din hjemmesides organiske placering på Google.
Hver eneste dag bliver der i gennemsnit foretaget 3 milliarder søgninger på Google, hvoraf ca. 32 - 34 procent klikker på en ud af de tre øverste organiske resultater. Det giver altså rigtig god trafik til din hjemmeside at ligge øverst - og så er det enda helt gratis.
Brugere søger efter produkter eller services som de er interesseret i, og er altså derfor allerede potentielle kunder. Det betyder også, at konventeringsraten er større, da de allerede har en interesse for de produkter, som du sælger via din Shopify webshop. Selvom de ikke kender dig, ender de altså alligevel på din hjemmeside, hvis du ligger blandt de øverste på søgemaskinen.
At SEO-optimere din hjemmeside er altså altafgørende for at nå ud til nye kunder og øge dit salg - overordnet er det altafgørende for at blive en succesfuld webshop-ejer. Har din virksomhed, webshop eller ej brug for et nyt eller opdateret hjemmeside design eller gerne vil have et tilbud på en hjemmeside pris, kan du altid kontakte os for dit projekt.
Teknisk set: ja. Det tekniske i at blive influencer kræver ikke meget mere end en internetforbindelse og en (ofte) e-mail konto for at skabe en bruger på et socialt medie. Kigger vi udover de rent tekniske forhold, så kræver det yderligere, at man lægger en del arbejde i ambitionen om at blive influencer og er man blevet influencer, kræver det lige så meget vedligehold.
De fleste fuldtids-influencere er dygtige til at holde sig opdaterede på nye tendenser indenfor deres foretrukne sociale medie(r) samtidig med, at de er nødt til, til en vis grad, at være first movers inde for den niche de arbejder i – for eksempel: mode, gaming eller noget tredje. Dermed er det også nødvendigt, at man som influencer er kreativ og god til at arbejde i en meget omskiftelig verden.
Flere restauranter er begyndt at arbejde med influencer marketing i forbindelse med markedsføring af restaurant. Det kan du læse mere om i vores blogindlæg "Markedsføring af restaurant | Læs om #1 bureau i branchen"
Der er efterhånden lige så mange sociale medier, som der er lande i verden og valg af socialt medie kan derfor have virkelig stor betydning for, hvor stor ens målgruppe er. De største platforme for influencere lige nu er de følgende:
Facebook
Facebook er det største sociale medie i verden, der også ejer en række andre sociale medier som Snapchat og Instagram. Det er derfor også en virkelig magtfuld herre blandt sociale medier. Langt de fleste virksomheder har en Facebook-side, hvor de deler nyheder og konkurrencer etc.
Selvom der ikke er primært her, man som influencer opererer, så har de fleste alligevel en side på Facebook, hvor de fx kan dele nye blogindlæg, reklamere for et brandsamarbejde eller køre annoncer og konkurrencer.
Instagram
Instagram har en del af æren for, at influencer-begrebet eksisterer, som det gør i dag og det er også fortsat den største platform for influencere – både i Danmark og i udlandet. Instagram er et visuelt medie, der primært fokuserer på billeder og kortere videoer. De har dog også skabt IGTV, som skal konkurrere med videotjenesten Youtube.
Youtube
På Youtube kan man frit dele sine egne videoklip og se andres. Mediet bliver brugt af alt fra musikere, der lægger ny musik op til ‘youtubere’, der lægger guides, DIYs eller ASMR-klip op. På Youtube kan man kommentere og like andres videoer, hente link til videoer som kan indlejres på ens hjemmeside og uploade klip, som man så kan begrænse delingen af til familie, venner – eller lægge den op til hele verden.
Blogs
Før sociale medier, som vi kender dem idag, kom til, var flere influencere såkaldte ‘bloggere’. I dag køres en blog ofte sideløbende med andre platforme som kan dirigere følgere fra den ene platform til den anden. Det kan også være et godt værktøj til at blive en kendt influencer på, hvis man fx laver SEO-venligt indhold, så man dukker op på søgemaskiner.
SEO er en vigtigt disciplin, som enhver, der har en webside af en art bør kende til. Under SEO er der yderligere underemner som linkbuilding, herunder intern linkbuilding og ekstern linkbuilding, som er vigtige at kende til. Du kan få et kursus i, hvordan det virker. Det er også muligt at få et mere avanceret kursus i SEO, som mere etablerede virksomheder kan nyde godt af. Kontakt os gerne for at høre mere om et kursus.
TikTok
I 2017 blev TikTok lagt tilgængelig på app ttore hos Apple og Google og nu er det, det hurtigst voksende sociale medie i verden. Mediet giver mulighed for, at lægge videoer op på op til 15 sekunder, som andre brugere så kan like og kommentere. TikTok er blevet kendt for dansevideoer, tutorials, humoristiske klip og især forskellige challenges. Det er især Generation Z’s foretrukne medie lige nu, men har en voksende målgruppe, der er mere alsidig.
Twitch
Twitch har været live siden 2011, hvor det blev oprettet. Mediet fungerer som en streaming-platform, hvor “streamere” kan lave live-streaming for alle på platformen og folk der ser med, kan chatte til hinanden og streameren eller “donere” penge til streameren. Twitch har ca 50 millioner brugere om måneden og er især brugt af folk, der gamer og ser andre game, men har streamere indenfor alt, hvad man kunne drømme om.
I Danmark har vi en del dygtige influencere indenfor mange forskellige niche-områder og med forskellige platforme som deres foretrukne sociale medier.
Eksempler på danske influencere er Irina The Diva, der både blogger og er på instagram, og Lakserytteren, der er kendt fra Youtube. Flere eksempler kan være tv- og radiopersonligheder, som Peter Falktoft og Stephania Potalivo, som er blevet influencere på Instagram på baggrund af deres store online publikum.
Derudover er der på verdensplan utroligt mange influencere, hvoraf nogle af de mest omtalte er de amerikanske Kardashian-søstre, der er kæmpe store på Instagram, og internetpersonligheden Cameron Dallas, der er kendt fra sine videoer.
Du kan som sagt gøre rigtig meget selv for at optimere din SEO på din Shopify webshop. Dog er søgemaskineoptimering meget tidskrævende, da det er en løbende proces, som skal vedligeholdes.
Det kan derfor være en god investering at hyre en SEO konsulent. Hos PK Medier er vi eksperter inden for området, og har erfaring med mange forskellige kunder fra forskellige brancher. Hos os tror vi på, at man skal fokusere på det, man er god til, og derfor vil vi meget gerne hjælpe dig, med at få forbedre din SEO på din Shopify webshop.
Du har også mulighed for at læse mere om hvad et SEO firma kan gøre for dig og din virksomhed og har du brug for yderligere SEO rådgivning kan du læse det her. Kender du forsekellen mellem SEO VS SEM? Læs med her.
Er du interesseret i os som din SEO-konsulent, er du velkommen til at læse mere om os her eller kontakte os, for et uforpligtende tilbud på en strategi til din virksomhed.
Influencere er nu så stor en branche, at de er inddelt i tre forskellige grupper, an på det antal følgere de har (og dermed størrelsen af deres indflydelse). Populært set inddeles de i de tre grupper: macro, micro og mega, der hentyder til det antal faste følgere, en influencer har.
Macro-influencere er “små” influencere, der typisk kører deres sociale medier ved siden af arbejde, uddannelse eller andet. Denne gruppe har gerne mellem 5000 og 25.000 følgere.
Micro-influencere har fra de 25.000 til 100.000 følgere og er oftest professionelle influencere som lever af at dele indhold og tjene penge på deres sociale medie(r).
Mega-influencere består af en lidt mindre gruppe personer, som typisk har opnået enorm eksponering, før de kom på sociale medier – som fx Will Smith, som har 56 millioner følgere på Instagram eller Khloe Kardashian med hendes 139 millioner følgere.
Ligesom med alt andet, så er influencere også omfattet af både markedsføringsloven og almindelig skattelovgivning. Det vil sige, at når en influencer eksempelvis modtager gaver fra brands og virksomheder, skal de betale skat af gavens værdi, når influenceren beholder gaven.
Derudover er der ret stramme regler for skjult reklame for både store virksomheder og influencere og de seneste år, har der været et voksende fokus på, at nogle influencere og brands har været for dårlige til at tydeliggøre, at der er tale om kommercielle interesser.
Det har ført til, at Forbrugerombudsmanden har tydeliggjort sine anbefalinger til både virksomheder og influencere. Derudover blev der i 2020 politianmeldt flere influencere og givet bøder, for ikke at overholde markedsføringsloven.
Forbrugerombudsmanden har tidligere tydeliggjort, at det ikke er tilstrækkeligt fx på Instagram at skriv #ad, #spons eller #gaw i bunden af opslaget, men at det skal skrives i starten – inden en evt. produktbeskrivelse.
Instagram har også med diverse internationale sager in mente introduceret en funktion, der kan gøre det lettere for influencere at overholde lovgivning om markedsføring og samtidig tydeliggøre over for forbrugere, at der er tale om kommercielt samarbejde. På andre platforme er der lignende tiltag, men i sidste ende er det influenceren og virksomheden, der samarbejdes med, som har det endelige ansvar for ikke at vildlede forbrugeren.
En persona kan hjælpe dig i dit analyse arbejde. Læs mere om begrebet her.
Influencere på både micro-, macro, og mega-niveau har alle sammen et ansvar overfor deres følgere, samt forbrugere generelt – også udover lovgivningen. Som influencer har man nemlig en ret direkte kanal til at påvirke en målgruppe i en og anden retning og følgerne stoler typisk på influenceren, når der eksempelvis siges god for et produkt og generelt som et forbillede.
Derfor er det også vigtigt for både samarbejdspartnere og influencere, at de reklamesamarbejder der indgås, er on-brand for alle parter og især er det vigtigt for influenceren, at vedkommende reelt kan stå inde for de ting, der reklameres for.
Dette gælder både, hvad end det er et skønhedsprodukt, en service eller en kaffemaskine eller espressomaskine. Virker den kaffemaskine eller espressomaskine ikke, som der reklameres for, eller er der fejl og mangler ved den, så er det influenceren, der får sure følgere på nakken. Så selv ting, som en kaffemaskine eller espressomaskine, skal være noget, man kan stå inde for.
Hele influencerens troværdighed overfor sine følgere er på spil og det kan ødelægge forretningen for influenceren, hvis der reklameres for fx skadelige produkter.
Forbrugere idag er også ret hurtigt videre, så det er ekstra vigtigt, at have en nær relation til sine følgere og fremstå tillidsvækkende. De dygtigste influencere som vi har i Danmark, er dem, der formår at skabe tætte relationer til deres følgere og engagere dem jævnligt, samt at lægge indhold op kontinuerligt.
Vil du gerne i gang med influence marketing, kan vi hjælpe dig med en strategi, der passer til din virksomhed og dit produkt. Overvejer du at blive influencer, så kan du med fordel læse vores andre artikler om blandt andet blogindlæg, sociale medier og SEO. Har du arbejdet med fokusgruppeinterview før eller er du måske interesseret i at høre mere?
Vi har hos PK Medier, skrevet om en række af modeller, som vi til dagligt bruger i vores arbejde. Læs fx om Porters Five Forces her.
Er du også på udkig efter et eventbureau, læs mere her.