Opdateret 13. august 2021 af Peter Klitkou

Markedsføringsplan

En markedsføringsplan er essentiel at have styr på, så man ikke impulsivt kaster sig ud og spenderer en masse marketingkroner, der reelt set aldrig vil give noget afkast.

Kort set er formålet med planen altså, at den øger sandsynligheden for at opnå succes med den givne markedsføring, man som virksomhed udretter.

Du har helt sikkert hørt fra enten lærere eller kendte iværksættere, at det altid er første step inden man begiver sig ud på markedet.

Markedsføringsplan

Med til at sætte rammerne

I både større og mindre virksomheder er det vigtigt, at ens markedsføring er ensrettet og i harmoni, så alle medarbejdere altså placerer deres annoncekroner, der hvor det giver mest mening.

Her kan man altså bruge en markedsføringsplan til at sætte de overordnede rammer for: Hvad er det, vi sælger? hvem sælger vi til? skal vores annoncekroner spenderes på Google, Facebook eller måske 

Opsætning af markedsføringsplan

Når du skal opsætte en markedsføringsplan, er der flere vigtige ting du skal huske. Til at starte med er det vigtigt, at man fastlægger sin målgruppe. Til fastlæggelse af målgruppen er det vigtigt, at der udarbejdes en segmentering af det ønskede marked.

Herefter skal der så vælges en specifik målgruppe at rette kampagnen imod. Det er altid vigtigt at rette sin annonceindsats mod den mest fordelagtige målgruppe for ikke at spilde dit annoncebudget på folk, som ikke er interesserede i din virksomheds produkt. 

Når du så har din målgruppe, er det tid til at formulere dine mål for kampagnen. 

Her er det vigtigt at sørge for, at dine mål er:

 

De er vigtige, da det er essentielt at kunne måle på dine resultater efter kampagnens afslutning.

Der kan være mange forskellige typer mål, som en markedsføringsplan søger at opnå. Det kan være at i søger at skabe mere omsætning, øge kendskabsgraden til dit brand, kreere et unikt image eller noget helt andet. 

Når dine mål er fastlagt, er det en god idé at vurdere din markedsføringsplans budget og vurdere hvor mange penge i vil ligge kampagnen, ud fra den ønsket effekt.  

 

I en overordnet vurdering af dit budget er det oplagt at tage stilling til valget af kommunikationsparametre – altså hvordan du ønsker at nå din målgruppe.

Afhængig af valget af kommunikationsmetode, kan budgettet justeres derefter. Da ikke alle metoder koster det samme.

Markedsføringsplanen skal tydeligt belyse, hvor målgruppen skal nås. Her skal der også tages stilling til hvilke af de 4 P’er i ønsker at fokusere på. De 4 P’er er følgende:

 

Markedsføringsplanen vil også være en guide til hvilke af de 4 P’er, som der eventuelt skal justeres på for dermed at få den bedst mulige kampagne. Ofte vil markedsføringsplanen kun indebære en justering af promotionsparametret, hvilket også kan være helt fint.

Men afhængigt af din kampagnes størrelse kan det være relevant også at justere på et eller flere af de andre parametre i modellen. 

Man kan altså sige, at der er en vis måde, man skal opstille sin markedsføringsplan på, for at opnå de bedste resultater fra ens kampagne. 

Hvis du holder dig til planen, så er du i hvert fald sikret et godt udgangspunkt i kreationen af din virksomheds markedsføringsplan. Du skal bare huske på rækkefølgen i modellen her, og være omhyggelig med udførelsen af din markedsføringsplan.

Modellen er opdelt i de følgende trin:

 

Rækkefølgen skal ikke nødvendigvis følges slavisk, men det er et rigtigt godt udgangspunkt. Det er dog vigtigt at markedsføringsplanen indeholder alle de nævnte elementer i modellen, for at sikre det optimale udbytte af den.

Formulering af budskabet

Budskabet er en af markedsføringsplanens mest afgørende parametre. Det er det, der skal nå ud til kunden, fangen interesseren og forhåbentlig ende ud i en konvertering – for at kunne måle en konvertering er det nødvendigt at få opsat den korrekte tracking .

Her er der en række overvejelser, man kan gøre sig ift., hvad man konkret ønsker at kommunikere. Typisk med en markedsføringsplan bør man hvert fald klarlægge følgende 3 parametre fra start

Opfølgning på kampagnen

En markedsføringsplan skaber ikke meget værdi, hvis man ikke efterfølgende kan måle på effekten af kampagnen. Hertil er det vigtigt, at man kan få data på nogle konkrete resultater, som er til at regne med.

I online marketingregi, skal der typisk opsættes relevant tracking, som sikrer at man kan følge med i alt relevant data fra kunderne. Dette er altså endnu et essentielt punkt at skrive på planen, inden man blot kaster sig ud og bruger tusindvis af kroner på vegne af sin virksomhed.

Lav en markedsføringsplan

Hvis du føler, at artiklen har givet dig en bedre viden omkring markedsføringsplaner, og hvad disse indebærer, så er du ikke langt fra at komme i gang.

Googler du ’markedsføringsplan skabelon’ – så finder du lynhurtigt frem til en række skabeloner, der gør det nemt for dig at lave din næste markedsføringsplan. Hos PK Medier er vi eksperter i online markedsføring og derved også i at udvikle planer, der dækker alle jeres behov.

Det er vigtigt at indtænke alle kanaler, når markedsføringsplanen skal udarbejdes. Indtænk både SEO (on-page, teknisk, off-page, linkbuilding mv.), Google Ads, Facebook annoncering, Instagram annoncering og det visuelle materiale der skal benyttes – vi anbefaler her at samarbejde med en fotograf, som kan bidrage med denne del. 

Hvis I gerne vil vide mere om marketing generelt kan I altid følge med på vores Facebook. I er også hjertens velkomne til at kontakte os, vores dygtige marketingeksperter sidder klar til at hjælpe jer med at komme godt i gang og få lagt en plan, der genererer resultater fra dag 1.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder