Opdateret 15. september 2021 af Peter Klitkou

Amazon i Danmark | E-handelsmuligheder på dansk jord

Efter flere år i nogle af vores nabolande bliver Amazon snart en del af online markedet i Danmark.

Det store e-handelssite har i forvejen ca. 2% af markedsandelen på online handel herhjemme, men har potentiale for at blive endnu større, hvoraf flere danske virksomheder har mulighed for at tage del i dette marked.

I flere andre lande har Amazon allerede enormt stor markedsandel af online markededet, og f.eks. i vores naboland Tyskland tæller giganten 25,3% af markedsandelen.

Amazon i Danmark | E-handelsmuligheder på dansk jord

En digital levealder i Danmark

Danmark er et land, som er i rivende digital udvikling, og vi er aldeles vant til at handle online, og har en stor og aktiv forbrugeradfærd. De fleste af vores danske virksomheder har også fulgt trop i den digitale omstilling, og der er god kontrol på den danske scene for online handel gennem webshops.

I den forbindelse vurderes der derfor også at Amazons indtræden ikke nødvendigvis vil true virksomhedernes e-handel.

Netop vores niveau af online handel og forbrugeradfærd gør, at Amazon ser potentiale i netop at vækste i Danmark. E-handel platformen er kendt for, og har sine fordele i, at give overblik over en bestemt vare, og vejlede forbrugeren til at finde det bedste produkt til den bedste pris - og med hurtig levering.

Lidt som vi i forvejen bruger platforme som: Momondo og Pricerunner.

Amazon i Danmark splitter vandene

Amazon og dets indtræden i Danmark og på dansk marked splitter vandene, og der findes både fordele og ulemper ved deres tilstedeværelse.

Det kan derfor være svært som virksomhed at vurdere, om man skal stå klar med åbne arme eller lurepasse lidt fra siden.

Vi vil derfor herunder fremlægge lidt fordele og ulemper ved Amazons tilstedeværelse i Danmark for virksomheder:

Ulemper

  • Hvis du skal have dine produkter på Amazon i Danmark, skal du være opmærksom på, at der kan være høje gebyrer, og det kan koste dyrt at udvide det marked, hvorpå dine varer sælges online.
  • Det kan skabe større priskrig mellem virksomheder på et givent marked grundet Amazons konstante pris- vurdering og sammenligning.
  • Kan “skubbe” dig længere ned på søgeresultater hos søgemaskiner som Google - få derfor evt. hjælp til at optimere din hjemmeside med SEO.

Fordele

  • Det giver virksomheder nye muligheder i digital marketing og endnu en platform, hvorpå de kan sælge virksomhedens ydelser og produkter.
  • Det åbner mere op for mulighed ift. skalering af danske produkter på internationalt plan.
  • Det kan ikke erstatte din skabelse og fortælling af dit brand og købsoplevelsen i dit eget univers. Ved god online markedsføring beholdes kunden på din online hjemmebane.
  • Platformen kan skabe større synlighed for dit produkt

Hvis du ønsker at kende til flere oplysninger og fakta, så kan du læse mere om Amazon på deres egen side og sætte dig nærmere ind i alle deres positioner, og hvordan de sætter deres præg på verden.

Amazon.dk giver flere muligheder

Amazon Danmark bringer ikke blot en kæmpe e-handelsgigant med sig, men hiver desuden streaming tjenesten Amazon Prime Video ind i landet.

Denne tjeneste vil streamingfans i forvejen kende til, og dem, som ikke kender til denne endnu, vil opleve, at streaming tjenesten fungerer meget lig det internationale Netflix og skandinaviske Viaplay.

Et abonnement hertil kan potentielt give danskerne mange flere muligheder, end andre services før har givet. Som det ser ud lige nu, så giver et Prime-abonnement både gratis levering og adgang til streaming - herunder til film, serier, lydbøger og meget mere.

Det betyder altså, at danskerne med fordel kan glæde sig til Amazon Danmarks ankomst, da giganten vil give danskerne mange muligheder inden for underholdning.

Amazon Danmark lig med mere sport?

Prime-abonnement har desuden givet brugerne mulighed for at se alle fodboldkampe fra Premier League, og derfor er der også grund til at tro, at amazon.dk vil give danskerne større mulighed og tilgængelighed til at se fodbold.

Hvad end dette betyder, at der kunne skabes en budkrig mellem de eksisterende dansk sportsudbydere og Amazon Danmark eller ej, kunne sagtens tænkes, da Amazon Danmark formentlig også vil søge om at få sportsrettighederne i Danmark fremover.

Vil Amazon Danmark vende op og ned på alt?

Det helt store spøgsmål ligger i, om Amazon Danmark vil vende op og ned på det danske marked. Det ellers så fordelagtige Prime-abonnement vil give brugerne så mange muligheder, at andre danske virksomheder måske ikke kan konkurrere med det.

På andre europæiske markeder, hvor Amazon har taget sit indtog, har deres e-handelsplatform haft store konsekvenser for det nationale marked.

Amazon Danmark vil, med sin store rygdækning, have muligheden og evnerne til at konkurrere mod selv de største danske virksomheder på både levering og pris.

Hvilke eventuelle konsekvenser Amazon Danmark måtte have, det er ikke til at sige med sikkerhed.

Dog vil det som virksomhed, inden for netop det marked, som Amazon.dk kommer til at træde ind på, være en god ide at overveje at optimere både på SEO og på købsprocessen for at sikre overlevelse.

Det er noget som vi, hos PK Medier, selvfølgelig gerne hjælper med, og derfor er du mere end velkommen til at kontakte os, hvis du skulle have eventuelle spørgsmål til, hvordan du kan sikre din konkurrencedygtighed i fremtiden, hvad det angår SEO optimering og synlighed af din virksomhed.

Konkurrencedygtige danske virksomheder

Selvom Amazon Danmarks indtræden kan synes frygtindgydende, behøver de danske virksomheder formentlig ikke at ryste for meget i bukserne. Vi har allerede nu, før Amazon.dk har erklæret deres indtog, i Danmark yderst høj konkurrencedygtighed på to yderst vigtige parametre.

Nemlig fri fragt og eminent kundeservice.

Netop disse to parametre er kvaliteter Amazon er kendt for at have i orden. Dog har de danske virksomheder lige så højt flair for netop det, så derfor synes det danske marked trods alt at have en konkurrencemæssig fordel, som Amazon Danmark ikke vil kunne vælte helt af pinden.

Dine muligheder før Amazon Danmark

For at bibeholde din virksomhed som den er, selv efter Amazon.dk’s indtog, er det værd at overveje følgende muligheder.

  • Kunden er altid i fokus, selv når en e-handelsgigant kommer ind fra højresiden.
    Derfor er det vigtigt at huske på den gode kundeservice og gode rådgivning af kunder. Desuden er det vigtig at differentiere din virksomhed fra andre.

  • Det kan eksempelvis gøres ved at personliggøre kundeoplevelsen.
    Derfor, hvis du har mulighed for det, ville en lille besked eller vedlagt gave give dét ekstra, som gør, at kunden vil huske dig og din virksomhed.

  • Desuden kan en optimering af din købsproces være en god måde at optimere din virksomhed på.
    Det er naturligvis også noget som vi, hos PK Medier, kan hjælpe med. Derfor opfordrer vi endnu engang til at kontakte os, hvis du kunne tænke dig at høre mere om mulighederne for netop din virksomhed.

Udfyld kontaktformularen her og lad os tage en snak.

Amazon FAQ

Hvad er Amazon Danmark?
Amazon Danmark hører under den store e-handelsplatform Amazon, grundlagt af Jeff Bezos, der forhandler alt mellem bøger, legetøj, teknik og kosmetik. Sagt med andre ord, så kan man købe næsten hvad som helst på Amazon.
Hvornår lanceres Amazon Danmark?
Det kan endnu ikke siges med sikkerhed, men noget tyder på, at det kunne ske i slutningen af 2021 eller start 2022. Dette kommer af, at Amazon allerede i 2020 begyndte at udfolde sig i Sverige, og siden har snakken altså gået på at Amazon er på vej til Danmark.
Hvad er Amazon Prime og hvad koster det?
Amazon har udvidet deres koncept og skabt en streaming tjeneste, som udbyder et stort udvalg af film, serier, dokumenter og meget andet som andre velkendte tjenester som Netflix og Viaplay. Prisen for et abonnement i Danmark ligger på omkring 45 kr./måneden.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-downarrow-right