Der kan både være fordele og ulemper ved at få Amazon i Danmark. Det store e-handelssite har i forvejen ca. 2% af markedsandelen på online handel herhjemme, men har potentiale for at blive endnu større, hvoraf flere danske virksomheder har mulighed for at tage del i dette marked. Bliv klogere på, hvad det vil betyde, hvis Amazon gør sit indtog i Danmark.
Danmark er et land, som er i rivende digital udvikling, og vi er aldeles vant til at handle online, og har en stor og aktiv forbrugeradfærd. De fleste af vores danske virksomheder har også fulgt trop i den digitale omstilling, og der er god kontrol på den danske scene for online handel gennem webshops.
I den forbindelse vurderes der derfor også at Amazons indtræden ikke nødvendigvis vil true virksomhedernes e-handel.
Netop vores niveau af online handel og forbrugeradfærd gør, at Amazon ser potentiale i netop at vækste i Danmark. E-handel platformen er kendt for, og har sine fordele i, at give overblik over en bestemt vare, og vejlede forbrugeren til at finde det bedste produkt til den bedste pris - og med hurtig levering.
Lidt som vi i forvejen bruger platforme som: Momondo og Pricerunner.
Amazon og dets indtræden i Danmark og på dansk marked splitter vandene, og der findes både fordele og ulemper ved deres tilstedeværelse.
Det kan derfor være svært som virksomhed at vurdere, om man skal stå klar med åbne arme eller lurepasse lidt fra siden.
Vi vil derfor herunder fremlægge lidt fordele og ulemper ved Amazons tilstedeværelse i Danmark for virksomheder:
Hvis du ønsker at kende til flere oplysninger og fakta, så kan du læse mere om Amazon på deres egen side og sætte dig nærmere ind i alle deres positioner, og hvordan de sætter deres præg på verden.
Amazon Danmark bringer ikke blot en kæmpe e-handelsgigant med sig, men hiver desuden streaming tjenesten Amazon Prime Video ind i landet.
Denne tjeneste vil streamingfans i forvejen kende til, og dem, som ikke kender til denne endnu, vil opleve, at streaming tjenesten fungerer meget lig det internationale Netflix og skandinaviske Viaplay.
Et abonnement hertil kan potentielt give danskerne mange flere muligheder, end andre services før har givet. Som det ser ud lige nu, så giver et Prime-abonnement både gratis levering og adgang til streaming - herunder til film, serier, lydbøger og meget mere.
Det betyder altså, at danskerne med fordel kan glæde sig til Amazon Danmarks ankomst, da giganten vil give danskerne mange muligheder inden for underholdning.
Prime-abonnement har desuden givet brugerne mulighed for at se alle fodboldkampe fra Premier League, og derfor er der også grund til at tro, at amazon.dk vil give danskerne større mulighed og tilgængelighed til at se fodbold.
Hvad end dette betyder, at der kunne skabes en budkrig mellem de eksisterende dansk sportsudbydere og Amazon Danmark eller ej, kunne sagtens tænkes, da Amazon Danmark formentlig også vil søge om at få sportsrettighederne i Danmark fremover.
Det helt store spøgsmål ligger i, om Amazon Danmark vil vende op og ned på det danske marked. Det ellers så fordelagtige Prime-abonnement vil give brugerne så mange muligheder, at andre danske virksomheder måske ikke kan konkurrere med det.
På andre europæiske markeder, hvor Amazon har taget sit indtog, har deres e-handelsplatform haft store konsekvenser for det nationale marked.
Amazon Danmark vil, med sin store rygdækning, have muligheden og evnerne til at konkurrere mod selv de største danske virksomheder på både levering og pris.
Hvilke eventuelle konsekvenser Amazon Danmark måtte have, det er ikke til at sige med sikkerhed.
Dog vil det som virksomhed, inden for netop det marked, som Amazon.dk kommer til at træde ind på, være en god ide at overveje at optimere både på SEO og på købsprocessen for at sikre overlevelse.
Det er noget som vi, hos PK Medier, selvfølgelig gerne hjælper med, og derfor er du mere end velkommen til at kontakte os, hvis du skulle have eventuelle spørgsmål til, hvordan du kan sikre din konkurrencedygtighed i fremtiden, hvad det angår SEO optimering og synlighed af din virksomhed.
Selvom Amazon Danmarks indtræden kan synes frygtindgydende, behøver de danske virksomheder formentlig ikke at ryste for meget i bukserne. Vi har allerede nu, før Amazon.dk har erklæret deres indtog, i Danmark yderst høj konkurrencedygtighed på to yderst vigtige parametre.
Nemlig fri fragt og eminent kundeservice.
Netop disse to parametre er kvaliteter Amazon er kendt for at have i orden. Dog har de danske virksomheder lige så højt flair for netop det, så derfor synes det danske marked trods alt at have en konkurrencemæssig fordel, som Amazon Danmark ikke vil kunne vælte helt af pinden.
For at bibeholde din virksomhed som den er, selv efter Amazon.dk’s indtog, er det værd at overveje følgende muligheder.
Udfyld kontaktformularen her og lad os tage en snak.