Opdateret 15. september 2021 af Peter Klitkou

Amazon i Danmark | E-handelsmuligheder på dansk jord

Efter flere år i nogle af vores nabolande bliver Amazon snart en del af online markededet i Danmark.

Det store e-handelssite har i forvejen ca. 2% af markedsandelen på online handel herhjemme, men har potentiale for at blive endnu større, hvoraf flere danske virksomheder har mulighed for at tage del i dette marked.

I flere andre lande har Amazon allerede enormt stor markedsandel af online markededet, og f.eks. i vores naboland Tyskland tæller giganten 25,3% af markedsandelen.

Amazon i Danmark | E-handelsmuligheder på dansk jord

En digital levealder i Danmark

Danmark er et land, som er i rivende digital udvikling, og vi er aldeles vant til at handle online, og har en stor og aktiv forbrugeradfærd. De fleste af vores danske virksomheder har også fulgt trop i den digitale omstilling, og der er god kontrol på den danske scene for online handel gennem webshops.

I den forbindelse vurderes der derfor også at Amazons indtræden ikke nødvendigvis vil true virksomhedernes e-handel.

Netop vores niveau af online handel og forbrugeradfærd gør, at Amazon ser potentiale i netop at vækste i Danmark. E-handel platformen er kendt for, og har sine fordele i, at give overblik over en bestemt vare, og vejlede forbrugeren til at finde det bedste produkt til den bedste pris - og med hurtig levering.

Lidt som vi i forvejen bruger platforme som: Momondo og Pricerunner.

Amazon i Danmark splitter vandene

Amazon og dets indtræden i Danmark og på dansk marked splitter vandene, og der findes både fordele og ulemper ved deres tilstedeværelse.

Det kan derfor være svært som virksomhed at vurdere, om man skal stå klar med åbne arme eller lurepasse lidt fra siden.

Vi vil derfor herunder fremlægge lidt fordele og ulemper ved Amazons tilstedeværelse i Danmark for virksomheder:

Ulemper

  • Hvis du skal have dine produkter på Amazon i Danmark, skal du være opmærksom på, at der kan være høje gebyrer, og det kan koste dyrt at udvide det marked, hvorpå dine varer sælges online.
  • Det kan skabe større priskrig mellem virksomheder på et givent marked grundet Amazons konstante pris- vurdering og sammenligning.
  • Kan “skubbe” dig længere ned på søgeresultater hos søgemaskiner som Google - få derfor evt. hjælp til at optimere din hjemmeside med SEO.

Fordele

  • Det giver virksomheder nye muligheder i digital marketing og endnu en platform, hvorpå de kan sælge virksomhedens ydelser og produkter.
  • Det åbner mere op for mulighed ift. skalering af danske produkter på internationalt plan.
  • Det kan ikke erstatte din skabelse og fortælling af dit brand og købsoplevelsen i dit eget univers. Ved god online markedsføring beholdes kunden på din online hjemmebane.
  • Platformen kan skabe større synlighed for dit produkt

Hvis du ønsker at kende til flere oplysninger og fakta, så kan du læse mere om Amazon på deres egen side og sætte dig nærmere ind i alle deres positioner, og hvordan de sætter deres præg på verden.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-downarrow-right