Vi opnår kommision via links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere >
Du er har sikkert selv set eller oplevet det, når du har bevæget dig rundt på internettet, og herunder især på de sociale medier. Her bruges clickbait, som er en form for online annonceringsmetode, til at fange opmærksomheden fra brugere og få dem til at klikke ind.
Ordet “bait” er engelsk for agn eller lokkemad. Derfor kan clickbait hurtigt oversættes til eller få betydning som kliklokkemad, som egentlig er meget rammende for konceptet. Det omhandler nemlig typisk en overskrift, et link eller lignende, som bruges til at lokke brugere til at klikke ind, åbne en side eller andet.
På den måde bruges provokerende overskrifter eller billeder til at lokke bruge ind og få dem til at bide på med et klik. Det er derfor et omdiskuteret begreb, som ofte omtales med en negativ betydning. Dog er det yderst effektivt til at tiltrække opmærksomhed.
Clickbait har ofte en negativ klang, da mange kan føle sig snydt af en overskrift og føle sig lokket til at klikke ind på en hjemmeside, hvor indholdet derefter ikke lever op til overskriften.
Dog kan clickbait også bruges på en mere sofistikeret måde, hvor læserne faktisk føler, at de får noget ud af at læse artiklen samtidigt med at virksomheden genererer clicks.