Opdateret 30. november 2021 af Peter Klitkou

Troll | Har du mødt en troll på nettet? | PK medier

Du har måske før oplevet en person, der chikanerede andre personer online på diverse sociale medier. En person, der blev ved og ved med at køre i de samme ting, som åbenlyst gjorde enten dig eller en anden godt irriteret over denne person.

Hvis dette er noget, du kan genkende, så har du formentlig mødt en troll.

Troll

Hvad er en troll?

Troll er slang for en person på internettet, der karakteriseres ved at være konfliktopsøgende, provokerende og fjendtlig i forhold til andres meninger. Man finder ofte en troll i kommentarsporet på forskellige sociale medier som Facebook og Instagram, hvor de aktivt forsøger at opildne andre bruger af mediet, for egen morskabs skyld.

En troll søger som regel at fremprovokere emotionelle udbrud hos en anden bruger ved at modsætte sig dennes holdninger og/eller meninger.

Det er svært at finde ud af, hvilket motiv de forskellige trolls har med deres handlinger, dog vil det som regel være for deres egen underholdnings skyld. Ofte er trolling derfor ikke rettet mod én spesifik person, men mere personer som trollen kan være uening med, eller som de ser, som værende et nemt offer.

Karakteristika for en troll

Typisk vil en troll være at finde på sociale medier, i kommentarspor, forummer eller chatrum, hvor man ikke nødvendigvis behøver at indikere sit eget navn og andre oplysninger. Dette gør, at en troll kan gemme sig bag et selvvalgt navn, der i sig selv også kan være provokerende eller, i mange tilfælde, intetsigende.

På den måde nyder de gavn af anonymiteten. De udnytter nemlig, at man online kan kommunikere med folk fra hele verdenen uden at kende til hinandens identitet. På den måde ungår en troll ofte konsekvenserne af deres handlinger og fortsætter derfor med at trolle.

De fleste mennesker motiveres af positive sociale belønninger, når de skriver en kommentar til noget. Modsætningsvist vokser en troll af negativitet, og derfor har de også højere negativ social potens end almindelige mennesker på internettet.

Dette betyder i sin enkelhed, at en troll næres af skabe gnidninger og dårlig stemning, samt den opmærksomhed og aktivitet, der medfølger. Dette kan være utroligt svært at stoppe, da en troll ofte vil gå videre til en ny side eller et forum, hvor de kan chikanere nogle på ny. 

Historien bag

Ordet kan være en reference til de mytologiske væsner fra skandinavisk folketro, nemlig trolde. Disse væsener er karakteriseret ved at være meget grimme af udseende samt dumme og onde.

Begrebet kan også stamme fra en fiskemetode kaldet “trolling”, som går ud på at putte madding på krogen og slæbe den igennem vandet for at få en fisk til at bide på. Dette kan siges at give god mening, da det kan virke som en metafor for det internettrolls gør - nemlig at sige en kontroversiel udmelding eller provokation på internettet, i håb om at nogle vil reagere på dette.

Eksempler på trolls og trolling

Der findes mange eksempler på måder at trolle på. Den mest udbredte metode kan være at en troll deltager i et forum eller gruppe på internettet, som har en bestemt holding, dette kan for eksempel være en religiøs holding. Her vil vedkommende kunne trolle ved at dele en mening, der, for gruppen, kan opfattes provokerende - for eksempel, at Gud ikke eksisterer.

Et andet eksempel på trolling er, hvis trollen samler to grupper af mennesker med meget modsatte holdninger i ét forum eller opslag. Med dette opnår trollen, at folk i begge grupper måske vil begynde at diskutere med hinanden.

troll på internettet

Hvad gør du, hvis du møder en troll?

Generelt set, så vil en troll holde op med at chikanere dig eller andre, hvis bare man ignorere dem eller lader være med at svare på en trolls kommentarer. Derfra kommer det engelske og meget passende udtryk: “Don’t feed the trolls”.

Dette gør, at han ikke vil få den ønskede respons, og dermed søge videre til andre kommentarspor, hvor han kan lave ravage.

Oplever du en troll på et af de sociale medier, så er de fleste medier udstyret med enten en decideret “anmeld”-knap, hvor du kan rapportere ubehagelig opførsel eller kommentarer, og ellers kan du på alle sider finder en “kontakt os”-side, hvor du kan informere siden om situationen, og på den måde hjælpe til at få fjernet trollen fra mediet.

Nysgerrig på hvad internettet indebærer?

Kunne du tænke dig at læse mere om, hvad der findes ude på det store internet af typer og udfordringer, du kan møde, når du begår dig på de sociale medier? Så er det værd at tage et kig ind på vores blog, hvor du kan læse mere om både digital marketing, sociale medier og hjemmesider.

Her kan du også lære mere om, hvordan du kan forbedre din egen hjemmeside, hvis du har sådan en, og om, hvilken strategi du kan påtage dig, når du tilgår de sociale medier.

Har du spørgsmål, eller mangler du svar, så er du meget velkommen til at kontakte os her på vores hjemmeside, hvor du kan udfylde vores kontaktformular.

FAQ om trolls

Hvad er en troll?
En såkaldt troll er en person online, som er karakteriseret ved at være provokerende, konfliktopsøgende og fjendtlig på forskellige online medier. Vedkommende stiller sig altid modsat den gængse holdning. Der er et formål om hidsig diskussion og negative debatter. 
Hvor finder jeg en troll?
Du opdager og møder oftest en troll i kommentarspor på sociale medier, chatrum, hvor vedkommende har rig mulighed for at sprede konflikt og fjendtlighed blandt andre - helt anonymt.
Hvem kunne være en troll?
Det kan være svært at identificere, hvem der kunne være en troll. Det kan være alt fra unge til gamle eller by-folk til provins beboere. De bevæger sig ofte anonymt rundt i de forskellige fora, og de kan derfor gemme deres rigtige identitet. 
Hvad gør jeg, hvis jeg møder en troll? 
Hvis du skulle være så uheldig at møde en troll online, er der intet farligt, men vi anbefaler blot, at du ignorerer vedkommende, så de ikke opnår deres ønske om negative reaktioner. Derudover muliggør nogle sociale medier en anmeldelse eller blokering af vedkommende, som du også kan benytte.
Selvfølgelig vil der være situationer, hvor folk er heldige, men det er mere fordi, de skaber noget andre ikke gør. Adskillige folk konkurrerer på samme marked, og det er her at SEO gør sig bedst. Et godt eksempel her er affiliate markedsføring. Her er der en million forskellige sider, som fokuserer på at finde goderne ved affiliate markedsføring. For at kunne konkurrere på dette marked, må man have en gennemført forståelse for SEO-marketing. 
Prisen for SEO afhænger af meget. Du kan hyre en professionel til at gøre arbejdet for dig eller udføre alt på egen hånd. Det vil tage væsentligt længere tid på egen hånd og du er selv ansvarlig for læringskurven undervejs. Men hvis du selv sidder med det hele, kan du for det meste gøre det gratis.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-down