En Facebook konkurrence kan være et effektiv element i en overordnet marketingsstrategi, hvis du søger at skabe større opmærksomhed, både omkring det produkt, der skabes en konkurrence omkring, og ikke mindst dit brand, der bliver promoveret og delt i højere grad.
Derfor er en Facebook konkurrence også en virkelig god metode til at sprede dit brands navn og skabe positiv opmærksomhed omkring din virksomhed. Det er dog vigtigt at overholde de gældende regler og have for øje dit formål.
Vi har lavet en guide til, hvordan du på bedste vis får stillet en Facebook konkurrence på benene, der overholder alle retningslinjer.
Har du planer, om at afholde en Facebook konkurrence, så er du også ansvarlig for at overholde Facebooks retningslinjer.
Disse indebærer bl.a., at du overholder den danske markedsføringslov (og andre landes markedsføringslove, hvis du fører din konkurrence internationalt), samt indhenter og registrerer alle de nødvendige tilladelser, for både afholdelse af en Facebook konkurrence og udlodningen af præmier.
Desuden skal du i dit opslag med en Facebook konkurrence gøre det meget klart, at Facebook ikke har noget med din konkurrence at gøre - en såkaldt fuldstændig afståelse. Ydermere, skal du annoncere, at din konkurrence ikke er hverken sponsoreret, støttet, forbundet med eller administreret af Facebook.
De gældende betingelser og vilkår for din Facebook konkurrence skal også klart fremstå i dit opslag. Dette kan være minimumsalder for deltagelse m.m.
Der er visse regler og retningslinjer, der skal overholdes, når du laver en Facebook konkurrence, og her er en række af de vigtigste ting at huske.
Det må ikke kræves af deltagerne, at de skal dele, hverken din side eller dit opslag. Desuden må du IKKE kræve, at deltagerne “Synes godt om” din side, eller at de skal tagge én eller flere venner, for at deltage. Dette går nemlig imod de opstillede retningslinjer, som Facebook har sat.
Selvom det dog ikke er direkte imod Facebooks regler at bede deltagerne tagge deres venner, så er det alligevel en fælde, som vi anbefaler, at du ikke går i, da dette kan have konsekvenser for både dit opslag og din virksomheds side, der kan risikere at blive taget ned.
Du må gerne kræve, at deltagerne “Synes godt om” din virksomheds side, kommenterer opslaget, laver deres eget opslag, eller sender en direkte besked til din virksomheds side, for at deltage i din Facebook konkurrence.
Reglerne er ikke opstillet, for at besværliggøre processen i at afholde en Facebook konkurrence, men er opstillet, for at sikre den gode oplevelse på Facebook - både for dig og for brugerne af Facebook og deltagerne i konkurrencen.
Når du vælger at afholde en Facebook konkurrence, ønsker du naturligvis, at deltagerne engagerer sig i konkurrence, og selvfølgeligt også, at der er mange deltagere.
Derfor har vi her tre gode fif til, hvordan du får engageret deltagerne, mens du stadig holder dig inden for reglerne og retningslinjerne.
Lige til højrebenet ligger jo, at deltagerne skal “Synes godt om” og kommenterer opslaget. Dette er på alle måder en god forretning for dig, da deltagernes venner også kan se, at de har kommenteret og liket opslaget.
Desuden kan du bede deltagerne, om at skrive en kreativ kommentar. Dette giver deltagerne en følelse af at kunne gøre det bedre end de andre.
Er du nysgerrig på, hvad Facebook ellers kan bruges til, så læs f.eks. vores artikel om Facebook annoncering.