Email marketing

En essentiel del af din forretning

Email marketing og det gode gamle nyhedsbrev blomstrede op i dot.com-perioden, og siden da har det haft op – og nedture. Fejlagtigt er der mange, der tror at email og nyhedsbreve er outdated og at vi ikke længere læser de nyhedsbreve vi modtager – men i virkeligheden forholder det sig ganske anderledes. God email marketing er med til at forbedre dit salg og din forretning – og hvordan du gør det, kan du læse i dette indlæg.

Forskellen på nyhedsbreve og email marketing

De fleste virksomheder og forretninger sender nyhedsbreve ud i ny og næ, det kan være med produktnyheder, særlige tilbud, information om ændrede åbningstider eller flytninger – fællesnævneren for disse er at det er enkeltstående nyhedsbreve også kaldet kampagner. Det er mails du opsætter manuelt hver gang du vil sende ud. Det er bestemt ikke en dårlig ting – det er en helt essentiel del af at drive god email marketing. Og har din virksomhed endnu ikke et nyhedsbrev, skal du gå i gang med det samme. Din bundlinje vil kunne mærke det. Du kan med fordel læse mere om det gode nyhedsbrev i dette blogindlæg: link til NYHEDSBREV indlæg

I dette indlæg går vi skridtet videre end nyhedsbrevskampagner. Vi skal nemlig kigge på email marketing og automations – sidstnævnte kommer vi til senere. Når du skal i gang med nyhedsbreve og automatiserede mails, skal du finde en ESP – det står for: Email service provider og kan eksempelvis være Mailchimp, ActiveCampaign og Klaviyo.

 

Email Marketing

Hvorfor email marketing?

Email marketing har en stor betydning for din forretning, og vi er alle blevet eksponeret for email marketing på et tidspunkt. Lad os illustrere et eksempel for dig. Du er inde på din yndlings online tøj-shop, du browser rundt, ligger lidt forskelligt i kurven, men du beslutter dig ikke for at købe det på dette tidspunkt. Et par dage efter får du en mail med emnelinjen: ”Du har glemte vare i kurven”. Denne type mail hedder en abandoned cart email” – og er en automatiserede mail sendt til dig. For da du besluttede for at vente med at gennemføre handlen, satte du en trigger i gang – og dermed blev du sendt en ”har-du-glemt-email”. Du fik måske endnu en hel serie af mails vedrørende dit forladte køb. Det kan virke voldsomt – men det virker. Email marketing i dette indlæg er altså de automatiserede udsendelser man kan sætte op baseret på forskellige mål.

Opsæt automationsflow

Automation-flow er essensen af et velbygget email marketing set-up. Og der er heldigvis mange fordele ved et automatiseret flow. Den største fordel er først og fremmest, at du kan personliggøre de emails din virksomhed sender ud. En af de andre fordele er at du på daglig basis får en lille smule mindre ”praktisk” arbejde. Arbejdet med automations og email marketing ligger derimod på strategi, analyse og justering. Selvom du sætter et email marketing flow i gang, skal du stadig arbejde med det kontinuerligt, så du hele tiden kan justere og forbedre dit flow.

Når vi skriver at en af de største fordele er personliggørelse, betyder det, at du via dit ESP kan opsætte triggers baseret på dine kunders købsrejse. For at opsætte et godt og detaljeret flow, skal du bruge data. Den data du typisk skal bruge, er data fra din e-commerce udbyder. De fleste ESP’er integrerer med rigtig mange e-commerce udbydere, men check alligevel inden du vælger udbyder. Med Shopify kan du eksempelvis ikke integrere med Mailchimp.

Hvilke automationsflow kan du med fordel opsætte?

Der er rigtig mange muligheder når det kommer til at gå i gang med email marketing automations, nogle kræver integration med din webshop andre gør ikke – disse automatiserede flow kan du med fordel sætte op.

Velkomstmail

Den er nem og den vigtig – og denne del af email marketing kræver ikke nødvendigvis adgang til din webshop. Du er med sikkerhed selv stødt på det, de fleste tilbyder 10% på det første køb eller fri fragt – og det er lige præcis det vi gerne vil foreslå dig. Er du udbyder af en form for service, kan du eksempelvis tilbyde at sende en gratis guide. Byd dine kunder og målgruppe indenfor, og giv dem relevant og godt indhold.

Personlige mails

I de fleste sign-up forms kan du tilføje forskellige krav til, hvad din målgruppe skal udfylde. Navn er typisk en rigtig god idé, foi har du navn, kan du benytte dig af det, som hedder ”merge tags”, på den måde kan du starte en mail med: Hej Mia, har du set det her …

Men du kan også sætte andre krav til udfyldning eksempelvis et geografisk område, hvilke produkter de er mest interesserede i, alder og meget mere. På baggrund af denne data kan du segmentere din målgruppe og dermed sende dem mere personlige emails i dit email marketing flow. Fordelen ved det er, at der er færre, der afmelder sig dit nyhedsbrev når det er relevant for dem. 

Produkt-mails

Hvordan kan mails med produkter være personlige? Det kan de, hvis du tænker på abandoned cart email. Med denne type mails, sender du lige netop de produkter, som den specifikke kunde lige har lagt i sin kurv, men ikke købt endnu. Et typisk flow ville være:

Første email: Du har stadig varer i kurven (sendes et par timer efter kunden har ”forladt” sin kurv.

Anden email: En opfølgning (sendes et par dage efter)

Tredje email: Rabatkode (sendes et par dage efter email 2)

Med sådan et loop af automatiserede abandoned cart emails – er der større chance for at få målgruppen til at konvertere til et salg. Og derved er du tættere på at lykkedes med din email marketing.

Definér dine email marketing mål

Når du skal udforme din email marketing strategi er det, som med hvilken som helst anden strategi, vigtigt at sætte sig nogle mål. Og der er ganske vist rigtig mange mål man kan sætte sig, når det kommer til email marketing. Man kan nemlig blive ved med at udbygge sin strategi og sin email marketing set-up. Hvis du er ny til email marketing kan du med fordel indtænke nogle af disse mål, når du skal i gang med at opsætte din strategi.

  • Flere subscribers – sæt et mål om hvor mange nye subscribers du vil have.
  • Opsætning af en velkomst-automation og antal af nye subscribers inden for en vis periode.
  • Opsæt en ”abandoned cart email” – dette kræver at du integrerer din ESP med din e-commerce program.
  • Flere der konverterer – sæt et specifikt tal eller procent

 

Der er som sagt rigtige mange mål, man kan opsætte for sin forretning. Det vigtige er dog bare at have nogle. På den måde kan du hele tiden måle dine resultater op mod dine opsatte mål, og se om din virksomhed rykker sig på baggrund af din email marketing strategi.

Kom godt i gang med email marketing

Det er nemt at komme i gang med email marketing. Det første du skal have er et program til udsendelse af dine mails – også kaldet ESP (Email service provider). Der findes rigtig mange og nogle er af de mest brugte er nævnt i toppen af dette indlæg. Det du skal være opmærksom på er om det kan integreres med de løsninger du har i forvejen – her tænker vi på en e-commerce shop. Ikke alle ESP’er kan integreres med alle weshops osv. Lav din research og begynd.

Er du interesseret i at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med din email marketing, kan du kontakte os her til en uforpligtende snak.

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Strandlodsvej 6B, 2 th. 2300 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783

Skal vi til at få gjort noget ved det?

Vi er klar til at hjælpe jer!

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.