Opdateret 22. juni 2021 af Peter Klitkou

Hvad er SEO? Dan dig et overblik her.

Hvorfor er det vigtigt at skabe øget trafik til sin hjemmeside og dermed flere henvendelser fra eksisterende og nye kunder? Og hvordan gør man overhovedet det? Det korte svar er ved hjælp af SEO. Men så enkelt er det naturligvis ikke. For hvad er SEO egentlig og hvordan arbejder man med det? Det giver vi dig her en uddybende guide til.

Hør hvad SEO er i denne video

Vil du have det hurtige overblik over, hvad SEO indbefatter? Afspil denne video og bliv klogere på bare 1 minut.

Hvad er SEO?

Du har sikkert stiftet bekendtskab med forkortelsen før, nu hvor du har klikket dig ind på denne side. Men lad os for en god ordens skyld alligevel kort introducere, hvad det egentlig betyder. SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, der på dansk betyder søgemaskineoptimering. Og søgemaskineoptimering er lige præcis dét, SEO handler om.

Når man arbejder med SEO, gør man det ud fra formålet om at optimere en hjemmeside på søgemaskiner, der for eksempel omfatter Google og Bing. Disse søgemaskiner kigger på nogle overordnede punkter, man bør have for øje, hvis man som virksomhed ønsker at få sin hjemmeside til at rangere højt i de organiske søgeresultater i netop disse søgemaskiner. Ved organiske søgeresultater forstås de resultater, der kommer frem lige under de øverst placerede Google Ads, som er betalte annoncer. De punkter, der er vigtige at arbejde ud fra, vil vi se nærmere på i næste sektion.

Hvad er SEO? Organisk vs betalte søgeord.
Oversigt over betalte og organiske søgeresultater på Google. Reference: https://ahrefs.com/blog/what-are-serps/

Men hvorfor er SEO egentlig så vigtigt? Det er det, fordi du med SEO sikrer en bedre placering på søgemaskinerne end dine konkurrenter. Det er lig med bedre forudsætninger for, at kunden vælger dig frem for dine konkurrenter.

Grundig SEO vil altså have en afgørende betydning for, om din hjemmeside får synlige Google-placeringer på de søgeord, dine kunder bruger i søgemaskinerne.

SEO er derfor virkelig vigtigt at have minimalt kendskab til, hvis du ønsker at få og at bevare læsere på din hjemmeside. Optimisation-delen består i arbejdet med enten at komme højere op blandt søgeresultaterne eller at bevare sin position som én blandt de bedst placerede på eksempelvis Google. Optimeringen er således af din hjemmeside til Google – du optimerer altså direkte for søgemaskiner og optimeringen af salg e.l. kommer i anden række, da det først og fremmest er søgemaskinens (og dine læseres – det kommer vi til!) krav, du skal opfylde for at kunne lege med i topresultaterne.

For at forstå hvordan man arbejder med SEO, skal man vide, hvordan søgemaskiner rangerer forskellige parametre på hjemmesider. Lidt forenklet inddeler man SEO i tre hovedområder, som man kan sætte ind i en trekant, på samme måde som en behovspyramide. Herunder giver vi et overblik over de tre hovedområder i arbejdet med SEO.

Tre vigtige faktorer i udarbejdelsen af din SEO-strategi

Men hvordan er det så, man udformer en strategi, der resulterer i topplaceringer på Google? For at opnå fordelagtige placeringer er der tre områder, der er vigtige at holde sig for øje. Områderne omfatter links, content og teknisk setup. Disse faktorer er helt essentielle i dit optimeringsarbejde, og det er faktorer, du bør have indprintet på nethinden, når du kaster dig ud i dit SEO-projekt.

Arbejdet med links, content og teknisk setup beskriver den proces, man skal igennem, når man arbejder med at optimere sin hjemmeside. SEO-arbejdet skal nemlig betragtes som en igangværende proces, der kræver kontinuerlig opmærksomhed og arbejde – ikke som en opgave, man bliver færdig med.

SEO Taksonomi
SEO taksonomi.

Teknisk SEO

Det tekniske aspekt i din SEO-strategi er uhyre vigtigt, da det er hele fundamentet for hjemmesiden. Det er også det, der giver dig hele forudsætningen for, at du er synlig på søgemaskinen og kan blive fundet af dine nuværende og kommende kunder.

De vigtige tekniske punkter, du bør arbejde med i relation til dit SEO-arbejde, er hjemmesidens opbygning, strukturen på hjemmesidens indhold samt hele brugeroplevelsen, du tilbyder de besøgende. Her er det relevant at udforme et meningsfuldt design, strukturere dine data og sikre en favorabel page speed på såvel desktop og mobil. Du skulle gerne stræbe efter en Health Score, der ligger så tæt på 100% som muligt. Så har du gjort et godt stykke arbejde i relation til at sikre, at de besøgende får den bedst mulige oplevelse ved besøget på din hjemmeside.

Men hvorfor er strukturen så vigtigt, når det kommer til SEO?
Det er det fordi strukturen er afgørende for, at Google finder frem til dit indhold og vil give dig en plads på side et på Google. Hvis du har nogle specifikke sider på din hjemmeside, som du finder vigtige, men som ligger 5+ sider (eller klik rundt) væk fra forsiden af hjemmesiden, vil Google typisk ikke vurdere dem som vigtige, eftersom at du ikke har gjort dem mere tilgængelige at tilgå. Det er derfor en god huskeregel, at det indhold, du ønsker skal rangere højt på søgemaskinen, ikke skal være længere væk end 3-4 led fra forsiden.

Mange virksomheder beskæftiger sig ikke indgående med det tekniske aspekt. Dette fordi de typisk har købt deres hjemmeside. Men det primære fokus for webdesignere og webudviklere er ofte på det visuelle og funktionelle, når de designer en hjemmeside. Det kan godt blive et problem, at teknikken ikke er fokuseret i lige så høj grad som det visuelle og funktionelle. Så selvom din virksomhed har købt en hjemmeside, er du ikke sikret, at hjemmesiden er optimal i forhold til, hvad der fungerer i søgemaskinerne. Derfor skal du højst sandsynligt have det for øje og optimere på netop dét, når du arbejder med teknisk SEO.

Når du skal vurdere og optimere hjemmesidens struktur bør du tænke over, hvorvidt hjemmesiden er intuitiv i forhold til at finde rundt på den, og herunder om menu-baren giver mening. Hvis det er svært for de besøgende at navigere på siden, er det højst sandsynligt også svært for søgemaskinen. Så hav en god og nem struktur in mente samt et godt flow for struktureret data, når du laver SEO.

Fart på

Men det er ikke kun struktur og struktureret data, der er vigtigt i teknisk SEO. Indlæsningstiden på din hjemmeside er både umådelig vigtig for søgemaskiner og for læserne, der klikker ind på din hjemmeside. Hverken søgemaskiner eller mennesker har særlig stor tålmodighed, og det er derfor en ret god idé at have styr på sin loadtid for alles skyld. Bruger du Google Page Speed til formålet, skal din hjemmeside gerne ligge på minimum 90.

Der findes flere værktøjer til at finde ud af, om din hjemmeside loader for langsomt, men hvad gør man så, når man har indset, at hjemmesiden ikke lever op til hverken brugernes eller søgemaskinernes forventninger? Man kan gøre flere ting, som inkluderer følgende:

  • Komprimere billeder:
    Filstørrelsen på billederne er for stor til at siden kan loade hurtigt. Der findes mange forskellige værktøjer til at komprimere billeder, inden man lægger dem op på sin hjemmeside. Det er afhængig af, hvilken hjemmeside man har. Bruger du WordPress, er der forskellige plugins, som du kan installere for at dine billeder komprimeres automatisk, når de lægges op på sitet. Alternativt er der også hjemmesider, hvor man kan komprimere billeder – både gratis og betalte løsninger. Er dit billede mindre end 5 MB, er TinyPNG nemt og gratis at benytte.
  • Tjekke server:
    Det her kan ikke stå alene, og gør du brug af en hosting service af god kvalitet, så burde dette ikke være et problem. Dog kan det ikke udelukkes for alle, at serverpladsen er ved at være fyldt op, hvis du har valgt en billig hosting-løsning. Det er ikke et problem i sig selv at have en billig hosting, men vil du ind i Googles gyldne klub for topplaceringer, så skal du have en hostingservice, der kan garantere dig lynhurtig loadtid. Den gyldne klub har gerne loadtid på under et minut!
  • Overveje eventuel video med autoplay på hjemmesiden:
    Har du et toplækkert site med masser af effekter, hvor header er udskiftet med videomateriale, der kører i uendeligt loop for at fastholde læserens blik? Det er et tungt arbejde for din hjemmeside at trække. Vil du igen gerne “up top”, så kan det være nødvendigt at overveje, hvor tunge filer din hjemmeside skal bære rundt på. Selvom det er blær, så skal det være ventetiden værd. 
  • Minimere CSS og/eller scripts:
    Her kommer din programmør gerne ind i billedet, da det kræver en lidt mere erfaren tilgang til din hjemmesides opsætning og kode. I WordPress kan du nogle gange fikse denne del med cache-plugins i både betalte og gratis udgaver, men det kan ske, at der skal lidt mere manuel oprydning til at fjerne overflødige scripts og CSS, der gør din hjemmeside langsommere. 

Sørg for at skabe meningsfuldt indhold

Hvad er SEO, når det kommer til udarbejdelse af content? Når du laver SEO-tekster, er det utrolig vigtigt, at du skaber godt og relevant indhold. Content er din formidling om de produkter eller services, som du tilbyder eller eventuelt blog og how to’s. Du kan for eksempel kommunikere informationer om eventuelle produkter i form af eksempelvis produktbeskrivelser, billeder, videoer og artikler. Og nu tænker du måske, at det lyder simpelt. Men det er det ikke altid.

For det første bør det content, du lægger op på din hjemmeside, opfylde Googles terminologi vedrørende E-A-T, der omfatter ekspertise, autoritet og troværdighed. Det er nemlig ud fra dette, Google bedømmer kvaliteten af dit content. Derudover skal kommunikationen konstrueres ud fra de forskellige søgeord, dine nuværende eller potentielle kunder bruger, når de søger på søgemaskinen – altså deres intention bag søgningen.

Godt og relevant indhold lyder altid lidt mere lettere end det egentlig er – især når vi lægger oveni, at det lidt mere tekniske aspekt af SEO skal oveni: at opnå de rette antal gentagelser af søgeordet og at indsætte interne links, så du ikke har virkelig velskrevet indhold med høj afvisningsprocent (eller bounce rate).

I arbejdet med at kortlægge brugernes søgeintention undersøger man, hvordan Googles SERP – der står for Search Engine Result Pages – tager sig ud. På den måde bliver man i stand til at udarbejde content, der stemmer overens med brugernes søgeintention.

Når du har identificeret mønsteret i den måde, hvorpå din målgruppe foretager sine søgninger, så er du klar til at udarbejde en content-plan, der omfatter det indhold, din målgruppe søger på, på Google og så er du et skridt længere i din SEO-strategi. Længere ned i artiklen gennemgår vi, hvordan du identificerer din målgruppes søgeadfærd. Du kan også læse mere om eksempelvis søgeordsanalyse i vores artikel om teknisk SEO.

Linkbuilding

En andet fokus i din SEO-strategi bør være på linkbuilding, som beskæftiger sig med at skabe autoritet til din hjemmeside via links. Et vigtigt aspekt her er autoritet. Jo flere links, der peger på din hjemmeside, jo mere popularitet og autoritet opnår du. Google placerer virksomheder med den højeste autoritet og det bedste indhold øverst i søgeresultaterne. Dette fordi Google ønsker at give fordelagtige anbefalinger til brugerne, når de søger i søgemaskinen. Det handler dermed om at skabe høj autoritet. Linkbuilding er altså utrolig vigtigt, og bør uomtvisteligt være en essentiel del af din SEO-strategi.

Men hvordan opnår man autoritet til sin hjemmeside? Det sker eksempelvis ved, at andre hjemmesider linker til din hjemmeside. Disse links refereres også ofte til som Backlinks. Derfor kan det godt betale sig at have noget godt content, der er værd at linke til.

Links skal forstås som anbefalinger fra andre. Når andre anbefaler dig via links på deres hjemmesider, så skaber det øget trafik til din hjemmeside. Målet her er altså at få så mange anbefalinger fra autoriteter, der er meningsfulde og relevante, som muligt. Linkbuilding er derfor kunsten at ”bygge på” din hjemmesides SEO-autoritet via andres autoritet.

Man kan købe sig til sponsoreret indhold fra troværdige sider, hvor man linker til sin egen side, men det er vigtigt at huske, at man altid skal tænke troværdighed og relevans ind i både tekst og platform, der linkes fra. Søgemaskiner er i dag tilpas intelligente til, at de gennemskuer ”tomme sider” med en masse eksterne links, der peger i øst og i vest. Når man laver linkbuilding, skal man dermed have øje for, at Google i sidste ende ønsker at servere godt og relevant indhold, for sine brugere, og at alle SEO-betingelserne også eksisterer ud fra dette perspektiv.

Dermed: Hvis dit tekniske setup og dit content opfylder brugernes krav og forventninger, vil du rangere højere på Google, jo flere relevante anbefalinger fra disse autoriteter, du har.

Graf over virksomheds SEO
Dette er en kurve for en virksomhed, vi hos PK Medier har arbejdet med. Kurven afspejler synligheden i Google for den pågældende hjemmeside, og som det kan ses, har linkbulding-aktiviteten givet synlige resultater.

Der findes både god og dårlig linkbuilding – lær at sortere

Ligesom med alle andre ting er der både gode og dårlige links. Der, hvor man finder de bedste links, er hvor der opnås relevans for brugerne. Og det er helt afgørende at skabe relevans, der fastholder brugerne. Det er det, fordi Google måler på, når de vurderer, hvor du skal placeres i søgeresultaterne. Google måler på varigheden af brugerens besøg. Derfor er det også vigtigt, at du har noget content, der holder på brugeren og sørger for, at denne bliver på siden så længe som muligt.

Så god linkbuilding er, når du formår at skabe meningsfuldt content, andre finder relevant at dele på deres hjemmesider gennem et link, der fører deres besøgende ind til din hjemmeside. Det er ikke helt ligegyldigt, hvem du linker til på din hjemmeside. Det er vigtigt, at du linker til autoritære sider med størst mulig trafik. Derudover bør der desuden linkes til sider, der har indhold, som er relevant i forhold til det, du tilbyder på din hjemmeside.

I forhold til dårlig linkbuilding bør du være opmærksom på, at denne ikke bliver associeret som værende reklame. Google bryder sig ikke om reklame, da de betragter det som spam. Du kan derfor risikere, at Google fjerner dine placeringer i søgemaskinen. Derfor anbefaler vi, at du sørger for, at dit arbejde stemmer overens med reglerne og dette. Google har lavet en guideline, som du kan følge for at sikre dette.

Derudover skal du tænke kvalitet frem for kvantitet, når det kommer til at indsætte links i dine tekster. Undgå at anvende for mange links. Vælg i stedet links, der kommer fra hjemmesider af god kvalitet. Du rangerer væsentligt højere på søgemaskinen, når du har dette for øje.

I en af vores andre artikler har vi gennemgået basis omkring hvad en URL er og hvilken betydning de forskellige komponenter i den har. Men din URL har også en betydning for, hvordan din hjemmeside rangerer hos søgemaskinerne, da man i URL’en kan forklare eksempelvis Google, hvad ens side handler om.

I dag viser Google typisk ikke URL’en på desktop og mobil mere, men bruger stadig URL’ens keyword til at definere, hvad siden handler om. Har du en hjemmeside med mange undersider og temasider, kan strategisk navngivning af dine URLs give god mening – for både dig, dine læsere og for søgemaskinerne. 

Eksempelvis har vi i PK Medier en del undersider med viden om forskellige områder indenfor digital marketing, hvor URL’en gør det meget tydeligt for læseren, hvad de kan forvente af siden:

PKMedier.dk/hvad-er-en-algoritme/
PKMedier.dk/seo-tekster/
PKMedier.dk/tips-til-online-markedsfoering/

En tydelig URL er lige så meget en måde for dig til at strukturere din hjemmeside og dens indhold, som det er en forventningsafstemning med læserne. Det er, så vidt vides, ikke et stort ranking parameter hos eksempelvis Google, at man optimerer URL’en, men nærmere en “gestus”, der gør det nemmere for søgemaskiner at indeksere alle undersiderne på din hjemmeside. 

Det kan dog være en fordel, når man bruger de rigtige keywords (som selve siden selvfølgelig også er optimeret ud fra) i både indhold og URL og denne underside dermed kan have “lettere adgang” til at rangere på dét keyword.

Husk dog, at du aldrig skal ændre i URLs der allerede ER online, da eventuelle henvisninger til den gamle URL ikke automatisk indlæser den nye og det dermed vil være et dødt link – som intet godt gør for dine høje SEO-ambitioner.

Udover at få andre til at pege på dig via links, så er det også en god idé, at du, når du laver SEO, peger på andre, eksterne hjemmesider på din side (fuldstændig som med linkbuilding). Du vil dermed sidestille dig selv med andre ekspertkilder og dermed guide de besøgende videre i deres søgning. Det betyder, at den besøgende ikke selv skal ud og bruge tid på at indfange mere information, og det giver en god brugeroplevelse. Det er noget af det, søgemaskinerne gerne vil have for deres brugeres skyld og dermed et parameter for, at du opnår højere ranking.

Når du skal linke eksternt, så bør du være opmærksom på at linke til relevante, autoritære sider, som også er populære på Google. Her er det også vigtigt at sørge for, at de ikke er ’kastet ind’, men sat som tydelige referencer eller hyperlinks i din tekst – som vi eksempelvis har gjort det i denne artikel. Indsæt links til anerkendte eksperter der, hvor det giver mening.

Derudover bør du sørge for, at du linker internt på din egen hjemmeside således, at dine undersider linker til hinanden. På den måde skaber du en rød tråd i alt dit eget indhold med interne links og skaber samtidig bedre forudsætninger for, at de besøgende bliver længere tid på din hjemmeside.

Når du giver dine læsere/kunder/brugere mulighed for at klikke rundt på din side og giver dem forslag til at læse mere om forskellige emner, vil de mere eller mindre automatisk blive på din hjemmeside i længere tid og afvisningsprocenten på de forskellige sider, vil falde. På denne måde, viser du søgemaskinerne, at der er mere at komme efter på din hjemmeside for dine og søgemaskinernes brugere og søgemaskinerne kan dermed rangere din side derefter.

Så både interne og eksterne links bør være en stor del af dit SEO-arbejde.

Sådan identificerer du din målgruppes søgeadfærd

Det er uhensigtsmæssigt at udarbejde SEO på dit indhold eller producere nyt content uden at have kendskab til din målgruppes søgeadfærd. Du må derfor nødvendigvis søge viden om, hvad din målgruppes behov og ønsker i relation til dine produkter er. Først herefter er du klar til at udforme din SEO-strategi.

Du kan kortlægge din målgruppes søgeadfærd på Google via en søgeordsanalyse. Gennem denne finder du inspiration til nyt content, samt hvor du bør optimere det content, du allerede har udformet, så det stemmer overens med det, din målgruppe søger efter på søgemaskinerne.

Som del af din SEO, kan du lave en søgeordsanalyse af din målgruppes søgeadfærd i Google ved at følge disse tre steps:

Efter at du har lavet en søgeordsanalyse, bør du have et overordnet overblik over, hvilke søgeord der er vigtigst for din forretning at rangere på og hvilke landingssider, der bør optimeres eller måske endda oprettes, så du bliver synlig på populære søgninger indenfor dit ekspertområde.

Vi anbefaler at lave en meget struktureret indsats, hvor du grupperer dine søgeord udfra hvad din hjemmeside allerede rangerer på samt, hvilke områder der kræves en solid indsats på content- og muligvis også linkbuilding-området.

Vil du læse mere om søgeordsanalyse og andre metoder til at få indsigt i, hvor du kan gøre en indsats for at ligge bedre i søgereaultaterne, så har vi skrevet en separat artikel og SEO-analyse, som vil være dig behjælpelig med flere forslag.

Når du skal udforme din SEO-strategi

Nu har du måske indset vigtigheden af det gode SEO-arbejde og sat dig for at udarbejde en strategi, men hvor skal du starte? Det er en god idé at begynde med den tekniske del. Dette fordi det er hele fundamentet for hjemmesiden og forudsætningen for, at du bliver fundet i søgemaskinen.

Det indholdsmæssige og det autoritære aspekt er som nævnt tidligere en proces, hvorfor der er tale om et løbende arbejde, der kontinuerligt testes og opdateres. Det er i denne proces, du producerer indhold, tester om det fungerer og dernæst optimerer, hvor det er nødvendigt. Og det er i denne proces, at du skaber ekstern autoritet og troværdighed.

Det er også vigtigt at huske, at disse processer er kontinuerlige og arbejdet på dette område ikke bare stopper, fordi du har opnået en god plads i Googles søgeresultater. Dine konkurrenter vil sandsynligvis ikke bare lade dig sidde mageligt tilbage med din 1. plads, men forsøge at indhente dig på både content og autoritet.

Omvendt kan du også lade din inspirere af dine konkurrenter, der ligger i toppen af Googles søgeresultater. Hvor meget har de skrevet, hvem linker de til, hvad skriver de om og hvilke interne links har de. Det er gratis inspiration, som er nemt at få adgang til.

Skab det gode førstehåndsindtryk

Endnu en ting, du bør have for øje, når du laver SEO, er gode sidetitler og metatekster på søgemaskinerne, således at du fanger brugeren. Første gang en bruger stifter bekendtskab med din virksomhed er i nemlig ved sidetitler og metateksten på søgemaskinen.

Sidetitlen er titlen på den tekst, brugeren har søgt på, og metateksten er den lille tekst nedenunder. Det er altså ved sidetitlen og metateksten, at den besøgende vil førstehåndsbedømme din virksomhed og vurdere, om din virksomhed er relevant at klikke ind på. Man kan derfor hurtigt ’tabe’ brugerens opmærksomhed til konkurrenten, i tilfælde af at konkurrenten har en bedre tekst.

Så da sidetitlen og metateksten er det første, brugeren ser, er det vigtigt, at teksten her er utrolig skarp og fængende.

Sidetitel og metatekst er også meget relevant i relation til Click Trough Rate, som referer til, hvor hyppigt brugerne vælger at klikke ind på din hjemmeside i stedet for dine konkurrenters. Du bør have en høj CTR, idet dette vil resultere i en højere rangering på søgemaskinen.

Meta SEO title
Eksempel på SEO: sidetitel og metatekst i en Google søgning.

Anvend sociale medier til SEO

Der er et hav af muligheder for, hvordan du kan udføre SEO. Da sociale medier generelt bliver anvendt i stor stil, kan det være værdifuldt at gøre brug af netop disse i sit optimeringsarbejde. Det er nemlig dermed et oplagt sted at ramme målgruppen.

Sociale medier giver også muligheden for at skabe meget forskelligartet content, og det gør, at du på forskellig vis kan engagere din målgruppe – alt efter hvordan din målgruppe bruger det pågældende medie og dermed på hvilken måde, du bedst muligt engagerer denne.

Du har garanteret set det på mange hjemmesider eller medier før, at hjemmesiden har en bjælke, menu eller footer med links eller ikoner, der fører dig direkte ind til virksomhedens sociale medie-platforme så som Facebook, LinkedIn eller en anden relevant platform. Du vil også opleve, at virksomheders sociale mediekonti ofte dukker op i søgeresultaterne, når du søger på dem, og netop derfor bør sociale medier også indgå i din indsats med SEO.

Det samme bør du gøre. Start dermed din sociale medie-udvikling på din egen hjemmeside. Befinder din virksomhed sig ikke på disse platforme, bør du naturligvis starte med at oprette virksomhedsprofiler dér, hvor det giver mening for dig og dine brugere at være tilstede.

Derudover kan dine sociale medier også understøtte din troværdighed på nettet, da dine potentielle kunder kan se, at din virksomhed eksisterer flere steder og vedligeholdes på flere platforme. 

Hvor skal din virksomhed være tilstede?

Når du har gjort det, så skal du i gang med at skabe meningsfyldt content og holde gang i aktiviteten på disse platforme, således at du engagerer de besøgende bedst muligt. Alt afhængig af hvilken virksomhed, du har, bør du tage Facebook, LinkedIn, Pinterest og Google Ads i betragtning, når du skal vurdere, hvilke platforme du vil markedsføre dig igennem og være synlig på.

Det er fordelagtigt at gøre brug af sociale medier i dit SEO-arbejde, fordi du højst sandsynligt vil opnå et større salg, hvis du er synlig på disse platforme. Sociale medie-platforme skaber nemlig forudsætningerne for, at du får folk til at linke og dele dit content.

Ønsker du hjælp til at få SEO og sociale medier til at spille sammen, så står vi klar til at hjælpe dig.

Facebook

Ram dine potentielle og eksisterende kunder med annoncer på facebook

Instagram

Instagram bliver mere og mere populært, og det er en platfrom, der er kreativ og udvikles hele tiden

LinkedIn

Annoncering på LinkedIn er effektiv, og man har muligheder for at segmentere på målgrupper efter helt specifikke valg.

Optimer din hjemmeside med SEO

Når du skal mestre SEO-disciplinen kræver det som tidligere beskrevet, at du hele tiden holder dig opdateret på de seneste udviklingstendenser samt hvad der gør sig gældende i forbindelse med søgemaskinernes rangeringsfaktorer.

SEO-arbejdet kan betragtes som et hus der kræver vedligeholdelse, kærlighed og opmærksomhed, for at undgå forfald – en kontinuerlig og konstant igangværende proces. SEO-arbejdet kan derfor ikke anses som en opgave, man hverken skal eller kan blive færdig med.

Derfor er det vigtigt at oprette spændende indhold for målgruppen, men som samtidig kan findes af Google ved relevante søgninger – og dermed optimere din SEO-strategi. Såfremt der oprettes nyt indhold, der blot ligger på hjemmesiden uden at nogen rigtigt læser det, kan det i stedet tage fokus fra det indhold, der bliver læst og prioriteret af Google. Dette betyder, at det indhold som Google ikke synes er interessant og som dine brugere ikke finder spændende, og derfor ikke klikker på hjemmesidens indhold, vil det betragtes som ”dødsvægt”. Dette har stor betydning for resten af din hjemmeside, som kan være med til at hæmme din klikrate (CTR) og din rangering på Google.

Hvad er CTR?

CTR, Click Through Rate eller klikrate, som benyttes i daglig tale, bruges til at måle hvor effektivt dine SEO-annoncer klarer sig i søgeresultaterne. Dette gælder uanset om der er tale om betalte annoncer eller organiske søgeresultater og dækker over hvor mange procent, der dagligt klikker sig ind på din hjemmeside frem for dine konkurrenter – som har stor betydning for hvor godt din hjemmeside klarer sig. 

Hvis der eksempelvis har været 5 klik og 100 eksponeringer, er din CTR på 5 %. Det vil sige, at for hver gang dit søgeresultat bliver vist i Google 100 gange, er der fem der har klikket sig ind på dit website. Kan du i stedet blot optimere din CTR til 10 %, vil du altså få dobbelt så mange besøgende på dit valgte SEO-søgeord.

Hvornår har du så en god CTR?

Det er et oplagt spørgsmål, med dertilhørende mange svar. Der er nemlig ikke et entydigt svar, da flere ting kan spille ind og have betydning for en høj CTR. Du kan dog sørge fo,  at have en godt formateret annoncetekst og metatitel. Det er denne, der i første omgang sikrer dig, at brugerne klikker på lige netop dit resultat frem for dine konkurrenters.

Det er altså enormt vigtigt, når det kommer til SEO-optimering, at have en opsigtsvækkende overskrift og en god salgstekst i din beskrivelse, da det er gennem disse, at du får flere kunder til butikken. Fuldstændig som reklameskilte og anden tiltrækning som i fysiske butikker.  

Hvornår har du så en god CTR?

Du kan tilgå dine resultater ved at have en Google Search Console-konto, som er kædet sammen med dit website. Dette gør du let og enkelt med et simpelt tag, eller igennem en sammenkædning med din Analytics-installation. Når du har klikket dig ind på Google Search Console, klikker du først på Søgetrafik og herefter på Søgeordsforespørgsler. Til slut bliver du præsenteret for et billede med dine søgeord, visninger, kliks og CTR.

Fodr Google med godt indhold og opnå en højere CTR.
Som tidligere opsummeret er det vigtigt at skrive fængende, opdateret og iøjnefaldende indhold, når det kommer til at lokke brugeren til dit website –  og dermed opnå en højere CTR. Men selvom SEO-tekster først og fremmest skrives til brugeren, er det alligevel umådeligt vigtigt at have Google for øje, da det er søgemaskinen, der i første omgang skal kunne læse, hvad indholdet handler om, før det overhovedet giver mening for brugeren. Google forsøger altså at levere de mest præcise resultater, når vi søger på noget helt bestemt

SEO-værktøjer der skaber resultater
Der er flere forskellige SEO-værktøjer, i din rejse om at opnå en høj CTR og dermed rangere højt på Google. Et eksempel på et visuelt værktøj er SEOMOFO, som kan vise dig, hvordan din sidetitel og metatekst kommer til at se ud på Google. Derudover er det vigtigt at kende til Yoast Seo som er et plugin til WordPress.

Yoast SEO-plugin til WordPress

Har din virksomhed en WordPress-hjemmeside, og gør du ikke allerede brug af SEO-optimerende arbejde, er en oplagt måde at komme i gang, ved at anvende Yoast SEO. Alle WordPress-sider skal bruge et SEO-plugin for at rangere på søgemaskinernes lister og gøre virksomhedens hjemmeside så søgemaskinevenlig som muligt. Det hjælper Yoast SEO med. 

Yoast SEO tager hånd om de vigtigste aspekter inden for SEO og hjælper dig med at skabe indhold i verdensklasse. Pluginnet tager højde for både den tekniske søgemaskineoptimering samt optimering af selve indholdet af din tekst. Pluginnet er hurtigt og intuitivt at bruge, og det betyder, at du kan bruge din dyrebare tid et andet sted.


Yoast SEO er et fremragende plugin, fordi: 

  • Pluginnet har lette og tilgængelige funktioner 
  • Du kan nemt optimere på dit website, uden at du behøver at rode i koden
  • Værktøjet er tidsbesparende


Der findes både en gratis- og en premium-version af Yoast SEO. Det gode er, at du langt hen ad vejen kan gøre brug af gratisversionen. Denne version af Yoast SEO byder på en række funktioner, der omfatter følgende muligheder, hvor du bl.a. kan:  


Vælge fokussøgeord

  • Analysere hvordan indholdet på dine sider klarer sig mht. SEO
  • Undgå indeksering af side med Robots meta konfiguration
  • Undersøge din sides læsbarhed
  • Kategorisere dine sider


Vælg dit fokussøgeord

 Dit fokussøgeord er det ord, du ønsker at rangere på og det ord, du vælger at optimere din side omkring. Når du vælger dette søgeord, vejleder Yoast SEO dig til, hvad du bør optimere på i dine tekster – fx i en tekst på en af dine undersider eller i et blogindlæg. Du skal blot indsætte dit valgte fokussøgeord under ”Focus Keyword”, hvorefter SEO-værktøjet laver en analyse af, om du opfylder de krav, der skal til for at du har lavet en god optimering af teksten.


Analysér din sides indhold

Kravene til et godt udført og manglende SEO-arbejde vil være opstillet i punkter, og der vil blive vist en grøn, rød, orange eller gul cirkel ud fra kravene, alt efter om de er opfyldt tilstrækkeligt. Så optræder der et punkt, hvor der står en rød cirkel ud fra, er kravet ikke opfyldt. Kravene omfatter for eksempel, at dit søgeord skal være nævnt et specifikt antal gange, at din tekst indeholder links, at dit fokussøgeord indgår i overskriften samt i titel- og metabeskrivelsen.

Vi har nævnt det før, men det er særligt vigtigt, at din titel- og metabeskrivelse indeholder dit fokussøgeord, da det er disse, der kommer frem i søgeresultatet, når brugere søger på det, din virksomhed tilbyder. Er dit fokussøgeord ”restaurant København”, bør du, så vidt det er muligt, skrive ordene lige efter hinanden. Lyder det ikke naturligt, kan du bryde dem op og i stedet skrive ”restaurant i København”.

På billedet nedenfor er et eksempel på en af vores sider, hvor det bl.a. kan ses, at vi med denne side har formået lave et godt SEO-arbejde, når det kommer til at finde en god længde til vores metabeskrivelse, og at vi har nogle gode outbound links.

SEO analyse

Undgå indeksering af side

Der vil være ting på din side, som du ikke ønsker skal indekseres af Google, og som du dermed ikke vil rangere på i søgeresultaterne. Det kunne for eksempel være, at du har en hjemmeside, hvor du sælger ebøger, og hvor du ikke ønsker at selve ebogen skal være tilgængelig på Google, fordi den besøgende først skal betale for den. Sørger du for, at Google ikke indekserer denne ebog, sikrer du, at de besøgende, der ønsker at læse den, har betalt for den, før de kan tilgå den.

Den måde, hvorpå du siger til Google, at søgemaskinen ikke skal indeksere din side, sker eksempelvis ved at gøre det gennem robots meta konfiguration-funktionen via Yoast SEO. Du kan også gøre det manuelt gennem Robots.txt og Meta-Robots.

Tjek din sides læsbarhed

Læsbarhed er også et vigtigt aspekt i SEO-arbejde, som du kan analysere på gennem Yoast SEO-værktøjet. Når du analyserer, hvor læsbar din tekst er, får du svar på, hvorvidt dine overskrifter, underoverskrifter og sætninger har en hensigtsmæssig længde samt om du har en hensigtsmæssig brug af passive konstruktioner. Dette er dog kun et udpluk af de ting, du kan analysere på via Yoast SEO, når du ser på læsbarhed. Nedenfor kan du se et eksempel på en af vores siders læsbarhed, som eksempelvis viser, at 34 % af vores sætninger indeholder mere end 20 ord, hvilket er mere end de anbefalede 25 %.  

SEO analyse YOAST

Kategorisér dine sider

Endnu en brugbar funktion er funktionen ”primær kategori”. Når du skriver en tekst på din WordPress-hjemmeside, kan du vælge, hvilken kategori teksten primært skal tilhøre. Når vi skriver primært, er det fordi din tekst på din side sagtens kan tilhøre flere kategorier på samme tid. Det vigtige er bare, at din side bliver kategoriseret med en primær kategori. Dette kan gøres via Yoast SEO. 

Answer The Public – din genvej til at få nye kunder

AnswerThePublic er endnu et fantastisk værktøj som kan give dig en masse konkrete idéer til god og stærk content. Værktøjet handler helt overordnet om at finde ud af hvad folk søger på og hvad det giver mening for dig at skrive om. 

Der bliver i gennemsnit foretaget 3 milliarder Google-søgninger hver evig eneste dag, hvor op til 20% af dem aldrig er set før. Disse kan ses som en direkte forbindelse til dine kunders tanker. Det kan være alt fra Hvor finder jeg den nærmeste blomsterhandler til mere alvorlige emner, som kun Google får noget af vide om.

AnswerThePublic tage højde for autofyldt data fra søgemaskiner som Google, som hurtigt  finder frem til netop dit nøgleord, ud fra alle nyttige sætninger eller relevante spørgsmål, som folk søger på. Det er en kæmpe guldgrube af forbrugerindsigt, som er med til at skabe nyt og nyttigt indhold, produkter eller tjenester. Præcis den slags som dine kunder efterspørger.  

Det er aldrig for sent at komme i gang med SEO og det er ikke snyd at benytte eksterne hjælpeprogrammer – det gør dine konkurrenter sandsynligvis også.

Sådan måler du effekten på din SEO-aktivitet

Hvad er SEO-effekten på din aktivitet? Vi vil anbefale, at du måler på din indsats for dermed at kunne afgøre, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Så kan du bedre gennemskue, hvor du skal optimere dit SEO-arbejde. Det er helt essentielt, at dit arbejde medfører salg, henvendelser, tilmeldinger eller andet, der er dit formål med det, du optimerer på.

For at måle din webtrafik kan du anvende et webanalyseværktøj som Google Analytics, som er et af de mest populære værktøjer til måling af effekt. Fordelen ved Google Analytics er desuden, at det er gratis og intuitivt at anvende.

En vigtig pointe er, at der er utrolig mange ting, man kan måle på i relation til SEO. Derfor vil en klar anbefaling fra os være, at du udvælger nogle specifikke tal, du fokuserer på. En af de ting, du bør undersøge, er din hjemmesides Bounce Rate. Denne fortæller, hvor stor en andel af dem, der klikker sig ind på din side, som forlader denne uden nogen form for interaktion. 

En anden ting, du bør undersøge på baggrund af dit SEO-arbejde er Time on Page, hvor du kan se, hvor længe de besøgende befinder sig på din side – du vil jo gerne have, at dine besøgende bliver på din side så længe som muligt.

Ved at kigge på Bounce Rate og Time on Page kan du gennemskue, hvor meget arbejde du bør lægge i at udvikle indhold, der skaber interaktion og fastholder de besøgende på din hjemmeside.

Eksempel på Google Analytics med henblik på SEO
Eksempel på Google Analytics og hvordan du kan bruge det i din SEO.

Hvornår kan du se resultater af SEO?

Nu sidder du nok tilbage med det mest oplagte spørgsmål af dem alle i denne henseende. Hvornår kan jeg forvente, at SEO giver afkast? Hvor længe der går, før man kan se synlige resultater, kommer an på, hvor mange kræfter man lægger i arbejdet.

Målet med din indsats vil være at øge antallet af leads, konverteringer og salg. Så dér, hvor du begynder at kunne se resultater og får en indikation på, at din SEO har en virkning, er, når du tiltrækker besøgende til din hjemmeside, der ønsker at være kunder og ikke blot besøgende. Det kan du gennemskue ved eksempelvis at se på, hvor mange af de besøgende på din hjemmeside der har foretaget et køb, udfyldt en kontaktformular eller tilmeldt sig et nyhedsbrev.

For at kunne se resultater med SEO skal du være i stand til at slå dine konkurrenter. Og her kommer de tre ovennævnte parametre teknisk setup, linkbuilding og content ind i billedet. Du kan for eksempel slå dem ved at have bedre content end dem eller flere, der linker til dig.

En relevant faktor, når du laver SEO er ligeledes levetiden på din hjemmeside. Er den helt ny, vil det blive svært for dig at brænde igennem på kort tid. For der er forskel på at have en helt ny hjemmeside kontra en hjemmeside, der har fungeret i mange år, og som allerede har mange links. Her må du have tålmodighed, da der kan gå år – alt afhængig af, hvor målrettet du arbejder.

Når det kommer til rangering og indekseringen af dit indhold og links, kan der også gå flere måneder, før indsatsen skaber resultater. Igen kommer det an på, hvor meget arbejde, du lægger i det. Har du svært ved at finde tålmodigheden frem, så kan du med fordel søge hjælp hos et  webbureau, der har specialister til at lave SEO.

Hvor starter man så?

Vi anerkender at SEO godt kan virke lidt diffust til tider, og at retningslinjerne heller ikke altid er helt klare fra Googles side. Derfor har vi lavet et lille overblik herunder, hvor du kan se, hvilke resultater du som minimum skal gå efter i dit arbejde med søgemaskineoptimering. Det er samtidig også et godt sted at starte, hvis du synes, at opgaven virker lidt overskuelig.

Når Google eksempelvis vurderer din autoritet og skal bedømme, om den vil anbefale din side til brugerne, så kigger den bl.a. på afvisningsprocent og på tidsforbrug på siden. Det bør du derfor også gøre. Der findes mange gode værktøjer til at måle din SEO-performance, men i dette tilfælde vil det være meget relevant at benytte Googles eget værktøj Google Analytics, hvor du får indblik i, hvad Google selv ser, og hvad du vurderes ud fra.

Ting du skal lægge mærke til:

  • Afvisningsprocent skal være på max 40% på alle sider
  • Gennemsnitlig læsetid skal som udgangspunkt ligge på 2 minutter

For det meste vil disse to områder hænge sammen på en måde, hvor den ene ofte er bundet lidt op på den anden: høj afvisningsprocent = lavt tidsforbrug og den anden vej rundt.

Har du en afvisningsprocent, der ligger i den høje ende og et tidsforbrug på siderne i den lave, så er der kun en meget, meget lille chance for at komme op i den gyldne top tre på Google. Så her er altså noget, du kan gå efter meget konkret – både generelt på din forside/landingsside, men også på dine forskellige undersider, som gerne burde være SEO optimeret efter specifikke søgeord eller fraser. 

I Google Analytics kan du se både afvisningsprocent og gennemsnitlig læsetid på hver af dine sider ved at gå ind under “Adfærd”, “Website indhold” og “Alle sider”.

Har du ikke sat Google Analytics op på din hjemmeside, kan du starte her, da du ikke kan finde et bedre gratis værktøj på markedet. Google har selv en del ressourcer, der kan guide dig gennem processen.

Det kan du ikke forvente af SEO

SEO er en dynamisk proces, som hele tiden skal tages op til revisions. Hvordan fungerer den optimering, din virksomhed har lavet? Skal der foretages nogle ændringer i SEO-arbejdet? Det er spørgsmål som disse, man hele tiden skal tænke over i SEO-processen.

Du skal hele tiden holde øje med, hvor du ligger i søgeresultaterne på søgemaskinerne. Din placering er nemlig en dynamisk størrelse, der hele tiden kan ændre sig. Du kan altså risikere, at dine konkurrenter overhaler dig inden om, hvis du ikke holder øjnene åbne.

Med SEO er du ikke sikret at ligge nummer 1. på Google.

Hvis du har planer om at søge professionel hjælp til dit SEO-arbejde udefra, så vil det være forkert at have en forventning om, at du kommer til at ligge som nummer 1. eller lignende på søgemaskinen.

Det, et SEO-bureau hjælper dig med, er hele det arbejde, der giver dig forudsætningen for overhovedet at være i stand til at opnå placeringer i toppen på søgemaskinen. Bureaet hjælper dig altså ikke direkte med at nå til tops fra start af. Det er nemlig op til søgemaskinen, hvem der skal have disse placeringer i søgeresultaterne.

SEO kan ikke stå alene

SEO skal forstås som steppet før de salg, du laver. SEO er altså med til at påvirke dit salg – ikke et salg i sig selv. Men man skal ikke undervurdere det arbejde, der ligger forud for salg, da det ofte spiller en stor rolle i forhold til de salg, man opnår på et senere tidspunkt.

Du skal altså tænke det sådan, at bare fordi du har opnået en god placering på Google, så er det ikke ensbetydende med, at det vil vrimle med salg. Men der er derimod en stor sandsynlighed for, at brugerne klikker ind på din virksomheds hjemmeside fremfor dine konkurrenters, hvis du har en høj placering, og det kan resultere i salg.

Vi har kort berørt dette koncept, men for en god ordens skyld, står forkortelsen E-A-T for Ekspertise, Autoritet og Troværdighed. Konceptet er relevant at beskæftige sig med for alle virksomheder, der arbejder med SEO. Med et fokus på et effektivt arbejde med E-A-T, kan du nemlig få din virksomhed til at rangere højt i søgeresultaterne på søgemaskinen.

Det, der ligger som baggrund for arbejdet med E-A-T, er, at det for søgemaskiner som Google er vigtigt at give brugerne en god oplevelse, når de foretager søgninger på søgemaskinen. Derfor rater de virksomheders websites, så de kan vurdere, om disse er i stand til at give en god oplevelse. Det, Google vurderer ud fra, er Google Search Quality Raters, og herunder ligger E-A-T, som Google bedømmer websites ud fra.

Hvis du ønsker at vide mere om E-A-T, har vi skrevet en artikel, der kan gøre dig meget klogere.

Mobile First Indexing: optimal indeksering af dit website

I dag søger de fleste på Google via en mobiltelefon. Men Googles ranking-system kigger typisk på desktop-versionen ved en sides indhold, når systemet skal evaluere, hvor relevant siden er for brugeren. Det kan medføre problemer, når mobilsiden har mindre indhold end desktop-siden, fordi algoritmerne ikke evaluerer den faktiske side, som brugeren, der søger via mobiltelefon, ser.

For at få mere brugbare resultater, når Google foretager denne rating, er Google i gang med at udvikle Mobile-First-Indexing-konceptet, som arbejder på at forbedre denne udfordring ved at Googles algoritmer i fremtiden primært vil bruge den mobile version af et websteds indhold til at rangere sider fra dette website.

Googles indeks vil basere sig på Mobile First Indexing i løbet af 2021. Derfor bør du sikre dig, at dit website kan indekseres optimalt – ligesom hvis det var en mobiltelefon. Du bør være opmærksom på, at selvom dit website er mobilvenligt, så er den ikke nødvendigvis optimeret til Mobile First Index.

JavaScript SEO: hvis dit website er bygget op med JavaScript

Et tredje bud på en SEO-trend, du bør arbejde med i 2021, er JavaScript SEO, hvis dit website er bygget op med JavaScript. JavaScript SEO er en disciplin inden for teknisk SEO, der fokuserer på at optimere websteder bygget med JavaScript til at opnå synlighed på søgemaskiner.

Her arbejder man primært med at optimere indhold via JavaScript til crawling, rendering og indeksering af søgemaskiner. Derudover arbejder med man med at forebygge, diagnosticere og fejlfinde rangeringsproblemer for websteder og SPA’er (applikationer med en enkelt side) bygget gennem JavaScript. Man arbejder også med at sikre, at websider kan findes af søgemaskiner og på at forbedre sideindlæsningstider for at skabe en god brugeroplevelse.
Dette er blot et lille udpluk af de SEO-trends, du bør arbejde med i 2021. Der findes altså flere trends, som kan være relevante at tage højde for i dit SEO-arbejde.

Ofte stillede spørgsmål om SEO (FAQ)

Hvad betyder SEO?

Ved SEO forstås Search Engine Opimization – i danske termer søgemaskineoptimering. SEO betegner det arbejde, du som virksomhed kan udføre, hvis du ønsker at få din hjemmeside til at rangere højere i søgemaskinerne organiske søgeresultater. Nøgleordene og det, der optimeres på i SEO er det tekniske, content og linkbuilding.

Hvorfor er SEO godt?

SEO er godt, fordi det handler om at skabe digital synlighed i søgemaskinerne, som kan medføre flere leads, konverteringer, salg og kunder. Og søgemaskinerne bruges hver dag – ofte flere gange om dagen – af mennesker verden over, hvorfor det er helt essentielt at lægge noget arbejde i at komme til at være placeret højt i søgeresultaterne i søgemaskinen, så det er dig, og ikke din konkurrent, der bliver synlige for brugerne her.

Hvad koster SEO?

Du bestemmer i princippet selv, hvad det skal koste. Du kan gøre det næsten gratis, hvis du selv er i stand til at udføre SEO; kun næsten gratis, da det naturligvis kontinuerligt koster din tid selv at udføre arbejdet. Men Google opkræver ikke betaling for at få lov til at optimere på søgemaskinen.

Hvis du ønsker at få hjælp til SEO udefra, kan du med fordel kontakte et bureau, der har specialister siddende, som kan udføre effektiv SEO for dig. Ønsker du at få viden om, hvordan vi hos PK Medier kan hjælpe dig, tilbyder vi dig gerne en uforpligtende samtale, som kan gøre dig klogere på, hvordan vi på mest effektive vis kan skabe skræddersyet SEO til din virksomhed.  

Hvad betyder on page og off page SEO?

On page SEO relaterer sig til din hjemmeside og alt det, du kan gøre her som led i optimeringsarbejdet. Det kan altså være alt fra optimering af content, interne links, visuelt materiale, brugervenlighed og metabeskrivelser.

Off page SEO derimod er – som navnet antyder – det som beskæftiger sig med det arbejde, der udføres udenom hjemmesiden. Det handler her eksempelvis om at skabe gode links, der linker ind til ens hjemmeside.  

Hvad er en sidetitel?

Når du arbejder med SEO, er det vigtigt at vide, hvad der forstås ved en sidetitel og en metatekst. En sidetitel er overskriften på det lille tekststykke (metateksten), der kommer frem i søgefeltet på søgemaskinen, når man søger på noget specifikt. Sidetitlen er meget vigtig i forhold til at opnå en god placering på søgemaskinen.

En god sidetitel indeholder søgeordet – og så tidligt i sætningen som muligt. Søgemaskinen vurderer nemlig på baggrund af, hvor hurtigt søgeordet optræder. Længden på sidetitlen bør befinde sig mellem 50 og 60 tegn. Hvis ikke den holder sig inden for dette antal, vil søgemaskinen enten tilføje mere tekst eller fjerne noget af den tekst, du selv har skrevet.

Når du skal formulere din sidetitel, skal du tænke på at skrive på en måde, der giver brugeren lyst til at klikke sig ind på din side. Vi anbefaler, at man gør brug af et call to action til slut i sætningen, fordi det kan skubbe brugeren til at klikke sig videre. Et eksempel kunne være ”læs med og bliv klogere”.

Hvad er en metatekst?

En metatekst er det tekststykke, der optræder i søgeresultatet, når du søger på søgemaskinen. Den er placeret under sidetitlen. I metateksten beskrives hjemmesidens indhold, så brugeren ud fra denne tekst kan vurdere, om vedkommende vil klikke sig ind på hjemmesiden.

For at få brugeren til at klikke sig ind på dine side og ikke konkurrenternes, er det vigtigt at formulere en fængende og relevant metatekst. Hvis ikke du selv skriver en metatekst, så udvælger Google selv noget tekst fra sin hjemmeside. Denne tekst er dog ikke altid den mest hensigtsmæssige til det, du gerne vil fortælle. Derfor bør du huske at indsætte din egen metatekst.

Når du skal skrive en tekst til din meta-beskrivelse, er det vigtigt, at du holder din metatekst til max 160 anslag. Så sikrer du, at hele teksten vises.

Lad dit søgeord indgå i metateksten, således at du understreger, at teksten vil komme til at omhandle det, søgeordet byder på.

Hvad er et dofollow-link og et nofollow-link?

Når man beskæftiger sig med SEO er det godt at vide noget om dette. Et dofollow link er et ganske almindeligt link. Linket fortæller søgemaskinerne, at de gerne må følge linket.

Ved et nofollow-link forstås et link, der fortæller søgemaskiner, at man ikke anbefaler det, der linkes til, men at man bare ønsker at oprette en henvisning. Altså fortæller dette link til søgemaskinerne, at de ikke skal følge linket, og man kan dermed ikke bruge disse links til at rangere højere på søgemaskinen.

Man kan gøre et link til et nofollowlink, hvis man vil fortælle søgemaskinen, at man ikke har hundrede procent tillid til linkets hjemmeside. På den måde undgår man at blive straffet for at linke til et link, der har lav autoritet.

De fleste navigerer uden om nofollow-links. Dog er denne slags links med til at skabe en naturlig linkprofil, da naturlige linkprofiler også indeholder nofollow-links.

Hvad er ahrefs?

Ahrefs.com er et meget populært linkanalyseværktøj i Danmark, som man kan bruge, når man arbejder med SEO. Det er effektivt til at analysere på danske linkprofiler, da deres indeks i Skandinavien er stort.

Ahrefs.com består af en række af forskellige værktøjer. For eksempel indeholder det en Site Explorer. Udover denne har Ahrefs funktioner, der blandt andet indkluderer keyword-tracking og et søgeordsanalyseværktøj.

Der findes mange andre linkanalyseværktøjer end ahrefs.com – for eksempel findes der også noget der hedder Moz.com. Fordelen ved at bruge Ahrefs.com er dog, at indekset bliver opdateret hver 30. minut. Det er dermed meget hurtigere end en stor del af de andre linkanalyseværktøjer, der befinder sig på markedet.

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Strandlodsvej 6B, 2 th. 2300 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783

Strandlodsvej 6B, 2 th.

2300 København

Tel: 42 41 16 47

Email: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

SEO & Hjemmeside
Bliv ringet op

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.