Hvad er SEO? Dan dig et overblik her

Din guide til søgemaskineoptimering

Hvorfor er det vigtigt at skabe øget trafik til sin hjemmeside og dermed flere henvendelser fra eksisterende og nye kunder? Og hvordan gør man overhovedet det? Det korte svar er ved hjælp af SEO. Men så enkelt er det naturligvis ikke. For hvad er SEO egentlig og hvordan arbejder man med det? Det giver vi dig her en uddybende guide til.

Vi gør dig klogere på, hvad du bør vide om SEO, og gør dig i stand til selv at begive dig ud i det optimerende arbejde, der kan styrke din virksomheds synlighed online.

God læselyst!

Hør hvad SEO er i denne video

Vil du have det hurtige overblik over, hvad SEO indbefatter? Afspil denne video og bliv klogere på bare 1 minut.

Hvad er SEO?

Du har sikkert stiftet bekendtskab med forkortelsen før, nu hvor du har klikket dig ind på denne side. Men lad os for en god ordens skyld alligevel kort introducere, hvad det egentlig betyder. SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, der på dansk betyder søgemaskineoptimering. Og søgemaskineoptimering er lige præcis dét, SEO handler om.

Når man arbejder med SEO, gør man det ud fra formålet om at optimere en hjemmeside på søgemaskiner, der for eksempel omfatter Google og Bing. Disse søgemaskiner kigger på nogle overordnede punkter, man bør have for øje, hvis man som virksomhed ønsker at få sin hjemmeside til at rangere højt i de organiske søgeresultater i netop disse søgemaskiner. Ved organiske søgeresultater forstås de resultater, der kommer frem lige under de øverst placerede Google Ads, som er betalte annoncer. De punkter, der er vigtige at arbejde ud fra, vil vi se nærmere på i næste sektion.

Reference: https://ahrefs.com/blog/what-are-serps/

Men hvorfor er SEO egentlig så vigtigt? Det er det, fordi du med SEO sikrer en bedre placering på søgemaskinerne end dine konkurrenter. Det er lig med bedre forudsætninger for, at kunden vælger dig frem for dine konkurrenter.

Grundig SEO vil altså have en afgørende betydning for, om din hjemmeside får synlige Google-placeringer på de søgeord, dine kunder bruger i søgemaskinerne.

Tre vigtige faktorer i udarbejdelsen af din SEO-strategi

Men hvordan er det så, man udformer en strategi, der resulterer i topplaceringer på Google? For at opnå fordelagtige placeringer er der tre områder, der er vigtige at holde sig for øje. Områderne omfatter links, content og teknisk setup. Disse faktorer er helt essentielle i dit optimeringsarbejde, og det er faktorer, du bør have indprintet på nethinden, når du kaster dig ud i dit SEO-projekt.

Arbejdet med links, content og teknisk setup beskriver den proces, man skal igennem, når man arbejder med at optimere sin hjemmeside. SEO-arbejdet skal nemlig betragtes som en igangværende proces, der kræver kontinuerlig opmærksomhed og arbejde – ikke som en opgave, man bliver færdig med.

SEO Taksonomi

Teknisk SEO – strukturen på din hjemmeside er essentiel

Det tekniske aspekt i din SEO-strategi er uhyre vigtigt, da det er hele fundamentet for hjemmesiden. Det er også det, der giver dig hele forudsætningen for, at du er synlig på søgemaskinen og kan blive fundet af dine nuværende og kommende kunder.

De vigtige tekniske punkter, du bør arbejde med i relation til dit SEO-arbejde, er hjemmesidens opbygning, strukturen på hjemmesidens indhold samt hele brugeroplevelsen, du tilbyder de besøgende. Her er det relevant at udforme et meningsfuldt design, strukturere dine data og sikre en favorabel page speed på såvel desktop og mobil. Du skulle gerne stræbe efter en Health Score, der ligger så tæt på 100% som muligt. Så har du gjort et godt stykke arbejde i relation til at sikre, at de besøgende får den bedst mulige oplevelse ved besøget på din hjemmeside.

Google SEO

Men hvorfor er strukturen så vigtigt, når det kommer til SEO? Det er det fordi strukturen er afgørende for, at Google finder frem til dit indhold og vil give dig en plads på side et på Google. Det er en god huskeregel, at det indhold, du ønsker skal rangere højt på søgemaskinen, ikke skal være længere væk end 3-4 led fra forsiden.

Mange virksomheder beskæftiger sig ikke indgående med det tekniske aspekt. Dette fordi de typisk har købt en hjemmeside. Men det primære fokus for webdesignere og webudviklere er ofte på det visuelle og funktionelle, når de designer en hjemmeside. Det kan godt blive et problem, at teknikken ikke er fokuseret i lige så høj grad som det visuelle og funktionelle. Så selvom din virksomhed har købt en hjemmeside, er du ikke sikret, at hjemmesiden er optimal i forhold til, hvad der fungerer i søgemaskinerne. Derfor skal du højst sandsynligt have det tekniske for øje og optimere på netop det, når du arbejder med SEO.

Når du skal vurdere og optimere hjemmesidens struktur bør du tænke over, hvorvidt hjemmesiden er intuitiv i forhold til at finde rundt på den, og herunder om menu-baren giver mening. Hvis det er svært for de besøgende at navigere på siden, er det højst sandsynligt også svært for søgemaskinen. Så hav en god og nem struktur in mente samt et godt flow for struktureret data, når du laver SEO.

Content – sørg for at skabe meningsfuldt indhold

Hvad er SEO, når det kommer til udarbejdelse af content? Når du laver SEO, er det utrolig vigtigt, at du skaber godt og relevant indhold. Content er din formidling om de produkter, du tilbyder. Du bør kommunikere informationer om produkterne i form af eksempelvis produktbeskrivelser, billeder, videoer og artikler. Og nu tænker du måske, at det lyder simpelt. Men det er det ikke altid.

For det første bør det content, du lægger op på din hjemmeside, opfylde Googles terminologi vedrørende E-A-T, der omfatter ekspertise, autoritet og troværdighed. Det er nemlig ud fra dette, Google bedømmer kvaliteten af dit content. Derudover skal kommunikationen konstrueres ud fra de forskellige søgeord, dine nuværende eller potentielle kunder bruger, når de søger på søgemaskinen – altså deres intention bag søgningen.

I arbejdet med at kortlægge brugernes søgeintention undersøger man, hvordan Googles SERP – der står for Search Engine Result Pages – tager sig ud. På den måde bliver man i stand til at udarbejde content, der stemmer overens med brugernes søgeintention.

Når du har identificeret mønsteret i den måde, hvorpå din målgruppe foretager sine søgninger, så er du klar til at udarbejde en content-plan, der omfatter det indhold, din målgruppe søger på på Google og så er du et skridt længere i din SEO-strategi.

Linkbuilding – anbefalinger fra andre

En andet fokus i din SEO-strategi bør være på linkbuilding, som beskæftiger sig med at skabe autoritet til din hjemmeside via links. Et vigtigt aspekt her er autoritet. Jo flere links, der peger på din hjemmeside, jo mere popularitet og autoritet opnår du. Google placerer virksomheder med den højeste autoritet og det bedste indhold øverst i søgeresultaterne. Dette fordi Google ønsker at give fordelagtige anbefalinger til brugerne, når de søger i søgemaskinen. Det handler dermed om at skabe høj autoritet. Linkbuilding er altså utrolig vigtigt, og bør uomtvisteligt være en essentiel del af din SEO-strategi.

Men hvordan opnår man autoritet til sin hjemmeside? Det sker eksempelvis ved, at andre hjemmesider linker til din hjemmeside. Derfor kan det godt betale sig at have noget godt content, der er værd at linke til.

Links skal forstås som anbefalinger fra andre. Når andre anbefaler dig via links på deres hjemmesider, så skaber det øget trafik til din hjemmeside. Målet her er altså at få så mange anbefalinger fra autoriteter, der er meningsfulde og relevante, som muligt.

Hvis dit tekniske setup og dit content opfylder brugernes krav og forventninger, vil du rangere højere på Google, jo flere relevante anbefalinger fra disse autoriteter, du har.

Graf med SEO

Dette er en kurve for en virksomhed, vi hos PK Medier har arbejdet med. Kurven afspejler synligheden i Google for den pågældende hjemmeside, og som det kan ses, har linkbulding-aktiviteten givet synlige resultater.

Der findes både god og dårlig linkbuilding – lær at sortere

Ligesom med alle andre ting er der både gode og dårlige links. Der, hvor man finder de bedste links, er hvor der opnås relevans for brugerne. Og det er helt afgørende at skabe relevans, der fastholder brugerne. Det er det, fordi Google måler på, når de vurderer, hvor du skal placeres i søgeresultaterne. Google måler på varigheden af brugerens besøg. Derfor er det også vigtigt, at du har noget content, der holder på brugeren og sørger for, at denne bliver på siden så længe som muligt.

Så god linkbuilding er, når du formår at skabe meningsfuldt content, andre finder relevant at dele på deres hjemmesider gennem et link, der fører deres besøgende ind til din hjemmeside. Det er ikke helt ligegyldigt, hvem du linker til på din hjemmeside. Det er vigtigt, at du linker til autoritære sider med størst mulig trafik. Derudover bør der desuden linkes til sider, der har indhold, som er relevant i forhold til det, du tilbyder på din hjemmeside.

I forhold til dårlig linkbuilding bør du være opmærksom på, at denne ikke bliver associeret som værende reklame. Google bryder sig ikke om reklame, da de betragter det som spam. Du kan derfor risikere, at Google fjerner dine placeringer i søgemaskinen. Derfor anbefaler vi, at du sørger for, at dit arbejde stemmer overens med reglerne og dette. Google har lavet en guideline, som du kan følge for at sikre dette.

Derudover skal du tænke kvalitet frem for kvantitet, når det kommer til at indsætte links i dine tekster. Undgå at anvende for mange links. Vælg i stedet links, der kommer fra hjemmesider af god kvalitet. Du rangerer væsentligt højere på søgemaskinen, når du har dette for øje.

Eksterne og interne links

Udover at få andre til at pege på dig via links, så er det også en god idé, at du, når du laver SEO, peger på andre, eksterne hjemmesider på din side. Du vil dermed sidestille dig selv med andre ekspertkilder og dermed guide de besøgende videre i deres søgning. Det betyder, at den besøgende ikke selv skal ud og bruge tid på at indfange mere information, og det giver en god brugeroplevelse. Det er noget af det, søgemaskinerne godt vil have og dermed et parameter for, at du opnår højere ranking.

Når du skal linke eksternt, så bør du være opmærksom på at linke til relevante, autoritære sider, som er populære på Google. Og sørg for, at de ikke er ’kastet ind’. Indsæt links til eksperter, hvor det giver mening.

Derudover bør du sørge for, at du linker internt, således at dine undersider linker til hinanden. På den måde skaber du en rød tråd og bedre forudsætninger for, at de besøgende bliver længere tid på din hjemmeside. Dette fordi du giver dem mulighed for nemt at klikke rundt og giver dem forslag til, hvor de kan finde noget, der relaterer sig til det, de læser om – og det på din egen hjemmeside vel at mærke.

Så både interne og eksterne links bør være en stor del af dit SEO-arbejde.

Sådan identificerer du din målgruppes søgeadfærd

Det er uhensigtsmæssigt at udarbejde SEO på dit indhold eller producere nyt content uden at have kendskab til din målgruppes søgeadfærd. Du må derfor nødvendigvis søge viden om, hvad din målgruppes behov og ønsker i relation til dine produkter er. Først herefter er du klar til at udforme din SEO-strategi.

Du kan kortlægge din målgruppes søgeadfærd på Google via en søgeordsanalyse. Gennem denne finder du inspiration til nyt content, samt hvor du bør optimere det content, du allerede har udformet, så det stemmer overens med det, din målgruppe søger efter på søgemaskinerne.

Som del af din SEO, kan du lave en søgeordsanalyse af din målgruppes søgeadfærd i Google ved at følge disse tre steps:

Herefter skal du sørge for at gruppere dine søgeord, således at du får en indsigt i, på hvilke af dine landingssider, der kræves optimering, og hvilket nyt content, du bør udarbejde for at blive synlig i på de søgeord, hvor du mangler content der matcher.

Når du skal udforme din SEO-strategi

Nu har du måske indset vigtigheden af det gode SEO-arbejde og sat dig for at udarbejde en strategi, men hvor skal du starte? Det er en god idé at begynde med den tekniske del. Dette fordi det er hele fundamentet for hjemmesiden og forudsætningen for, at du bliver fundet i søgemaskinen.

Det indholdsmæssige og det autoritære aspekt er som nævnt tidligere en proces, hvorfor der er tale om et løbende arbejde, der kontinuerligt testes og opdateres. Det er i denne proces, du producerer indhold, tester om det fungerer og dernæst optimerer, hvor det er nødvendigt. Og det er i denne proces, at du skaber ekstern autoritet og troværdighed.

Skab det gode førstehåndsindtryk

Endnu en ting, du bør have for øje, når du laver SEO, er gode sidetitler og metatekster på søgemaskinerne, således at du fanger brugeren. Første gang en bruger stifter bekendtskab med din virksomhed er i nemlig ved sidetitler og metateksten på søgemaskinen.

Sidetitlen er titlen på den tekst, brugeren har søgt på, og metateksten er den lille tekst nedenunder. Det er altså ved sidetitlen og metateksten, at den besøgende vil førstehåndsbedømme din virksomhed og vurdere, om din virksomhed er relevant at klikke ind på. Man kan derfor hurtigt ’tabe’ brugerens opmærksomhed til konkurrenten, i tilfælde af at konkurrenten har en bedre tekst.

Så da sidetitlen og metateksten er det første, brugeren ser, er det vigtigt, at teksten her er utrolig skarp og fængende.

Sidetitel og metatekst er også meget relevant i relation til Click Trough Rate, som referer til, hvor hyppigt brugerne vælger at klikke ind på din hjemmeside i stedet for dine konkurrenters. Du bør have en høj CTR, idet dette vil resultere i en højere rangering på søgemaskinen.

Meta SEO title

Anvend sociale medie platforme til SEO

Der er et hav af muligheder for, hvordan du kan udføre SEO. Da sociale medier generelt bliver anvendt i stor stil, kan det være værdifuldt at gøre brug af netop disse i sit optimeringsarbejde. Det er nemlig dermed et oplagt sted at ramme målgruppen.

Udover det giver sociale medier også muligheden for at skabe meget forskelligt content, og det gør, at du på forskellig vis kan engagere din målgruppe – alt efter hvordan, du finder ud af, din målgruppe bruger det pågældende medie og dermed på hvilken måde, du bedst muligt engagerer denne.

Du har garanteret set det på mange hjemmesider eller medier før, der i en bjælke fører dig direkte ind til din virksomheds sociale medie-platforme så som Facebook, LinkedIn eller en anden relevant platform. Det samme bør du gøre. Start dermed din sociale medie-udvikling på din egen hjemmeside. Befinder din virksomhed sig ikke på disse platforme, bør du naturligvis starte med at oprette virksomhedsprofiler der.

 

Hvor skal din virksomhed være tilstede?

Når du har gjort det, så skal du i gang med at skabe meningsfyldt content og holde gang i aktiviteten på disse platforme, således at du engagerer de besøgende bedst muligt. Alt afhængig af hvilken virksomhed, du har, bør du tage Facebook, LinkedIn, Pinterest og Google Ads i betragtning, når du skal vurdere, hvilke platforme du vil markedsføre dig igennem og være synlig på.

Det er fordelagtigt at gøre brug af sociale medier i dit SEO-arbejde, fordi du højst sandsynligt vil opnå et større salg, hvis du er synlig på disse platforme. Sociale medie-platforme skaber nemlig forudsætningerne for, at du får folk til at linke og dele dit content.

Ønsker du hjælp til at få SEO og sociale medier til at spille sammen, så står vi klar til at hjælpe dig.

Facebook

Ram dine potentielle og eksisterende kunder med annoncer på facebook

Instagram

Instagram bliver mere og mere populært, og det er en platfrom, der er kreativ og udvikles hele tiden

LinkedIn

Annoncering på LinkedIn er effektiv, og man har muligheder for at segmentere på målgrupper efter helt specifikke valg.

Sådan måler du effekten på din SEO-aktivitet

Hvad er SEO-effekten på din aktivitet? Vi vil anbefale, at du måler på din indsats for dermed at kunne afgøre, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Så kan du bedre gennemskue, hvor du skal optimere dit SEO-arbejde. Det er helt essentielt, at dit arbejde medfører salg, henvendelser, tilmeldinger eller andet, der er dit formål med det, du optimerer på.

For at måle din webtrafik kan du anvende et webanalyseværktøj som Google Analytics, som er et af de mest populære værktøjer til måling af effekt. Fordelen ved Google Analytics er desuden, at det er gratis og intuitivt at anvende.

En vigtig pointe er, at der er utrolig mange ting, man kan måle på i relation til SEO. Derfor vil en klar anbefaling fra os være, at du udvælger nogle specifikke tal, du fokuserer på. En af de ting, du bør undersøge, er din hjemmesides Bounce Rate. Denne fortæller, hvor stor en andel af dem, der klikker sig ind på din side, som forlader denne uden nogen form for interaktion. 

En anden ting, du bør undersøge på baggrund af dit SEO-arbejde er Time on Page, hvor du kan se, hvor længe de besøgende befinder sig på din side – du vil jo gerne have, at dine besøgende bliver på din side så længe som muligt.

Ved at kigge på Bounce Rate og Time on Page kan du gennemskue, hvor meget arbejde du bør lægge i at udvikle indhold, der skaber interaktion og fastholder de besøgende på din hjemmeside.

Hvornår kan du se resultater af SEO?

Nu sidder du nok tilbage med det mest oplagte spørgsmål af dem alle i denne henseende. Hvornår kan jeg forvente, at SEO giver afkast? Hvor længe der går, før man kan se synlige resultater, kommer an på, hvor mange kræfter man lægger i arbejdet.

Målet med din indsats vil være at øge antallet af leads, konverteringer og salg. Så dér, hvor du begynder at kunne se resultater og får en indikation på, at din SEO har en virkning, er, når du tiltrækker besøgende til din hjemmeside, der ønsker at være kunder og ikke blot besøgende. Det kan du gennemskue ved eksempelvis at se på, hvor mange af de besøgende på din hjemmeside der har foretaget et køb, udfyldt en kontaktformular eller tilmeldt sig et nyhedsbrev.

For at kunne se resultater med SEO skal du være i stand til at slå dine konkurrenter. Og her kommer de tre ovennævnte parametre teknisk setup, linkbuilding og content ind i billedet. Du kan for eksempel slå dem ved at have bedre content end dem eller flere, der linker til dig.

En relevant faktor, når du laver SEO er ligeledes levetiden på din hjemmeside. Er den helt ny, vil det blive svært for dig at brænde igennem på kort tid. For der er forskel på at have en helt ny hjemmeside kontra en hjemmeside, der har fungeret i mange år, og som allerede har mange links. Her må du have tålmodighed, da der kan gå år – alt afhængig af, hvor målrettet du arbejder.

Når det kommer til rangering og indekseringen af dit indhold og links, kan der også gå flere måneder, før indsatsen skaber resultater. Igen kommer det an på, hvor meget arbejde, du lægger i det. Har du svært ved at finde tålmodigheden frem, så kan du med fordel søge hjælp hos et  webbureau, der har specialister til at lave SEO.

Det kan du ikke forvente af SEO

SEO-arbejde bliver ikke færdigt

SEO er en dynamisk proces, som hele tiden skal tages op til revisions. Hvordan fungerer den optimering, din virksomhed har lavet? Skal der foretages nogle ændringer i SEO-arbejdet? Det er spørgsmål som disse, man hele tiden skal tænke over i SEO-processen.

Du skal hele tiden holde øje med, hvor du ligger i søgeresultaterne på søgemaskinerne. Din placering er nemlig en dynamisk størrelse, der hele tiden kan ændre sig. Du kan altså risikere, at dine konkurrenter overhaler dig inden om, hvis du ikke holder øjnene åbne.

Med SEO er du ikke sikret at ligge nummer 1. på Google.

Hvis du har planer om at søge professionel hjælp til dit SEO-arbejde udefra, så vil det være forkert at have en forventning om, at du kommer til at ligge som nummer 1. eller lignende på søgemaskinen.

Det, et SEO-bureau hjælper dig med, er hele det arbejde, der giver dig forudsætningen for overhovedet at være i stand til at opnå placeringer i toppen på søgemaskinen. Bureaet hjælper dig altså ikke direkte med at nå til tops fra start af. Det er nemlig op til søgemaskinen, hvem der skal have disse placeringer i søgeresultaterne.

SEO kan ikke stå alene

SEO skal forstås som steppet før de salg, du laver. SEO er altså med til at påvirke dit salg – ikke et salg i sig selv. Men man skal ikke undervurdere det arbejde, der ligger forud for salg, da det ofte spiller en stor rolle i forhold til de salg, man opnår på et senere tidspunkt.

Du skal altså tænke det sådan, at bare fordi du har opnået en god placering på Google, så er det ikke ensbetydende med, at det vil vrimle med salg. Men der er derimod en stor sandsynlighed for, at brugerne klikker ind på din virksomheds hjemmeside fremfor dine konkurrenters, hvis du har en høj placering, og det kan resultere i salg.

Implementer E-A-T i dit SEO-arbejde

Vi har kort berørt dette koncept, men for en god ordens skyld, står forkortelsen E-A-T for Ekspertise, Autoritet og Troværdighed. Konceptet er relevant at beskæftige sig med for alle virksomheder, der arbejder med SEO. Med et fokus på et effektivt arbejde med E-A-T, kan du nemlig få din virksomhed til at rangere højt i søgeresultaterne på søgemaskinen.

Det, der ligger som baggrund for arbejdet med E-A-T, er, at det for søgemaskiner som Google er vigtigt at give brugerne en god oplevelse, når de foretager søgninger på søgemaskinen. Derfor rater de virksomheders websites, så de kan vurdere, om disse er i stand til at give en god oplevelse. Det, Google vurderer ud fra, er Google Search Quality Raters, og herunder ligger E-A-T, som Google bedømmer websites ud fra.

Hvis du ønsker at vide mere om E-A-T, har vi skrevet en artikel, der kan gøre dig meget klogere.

Mobile First Indexing: optimal indeksering af dit website

I dag søger de fleste på Google via en mobiltelefon. Men Googles ranking-system kigger typisk på desktop-versionen ved en sides indhold, når systemet skal evaluere, hvor relevant siden er for brugeren. Det kan medføre problemer, når mobilsiden har mindre indhold end desktop-siden, fordi algoritmerne ikke evaluerer den faktiske side, som brugeren, der søger via mobiltelefon, ser.

For at få mere brugbare resultater, når Google foretager denne rating, er Google i gang med at udvikle Mobile-First-Indexing-konceptet, som arbejder på at forbedre denne udfordring ved at Googles algoritmer i fremtiden primært vil bruge den mobile version af et websteds indhold til at rangere sider fra dette website.

Googles indeks vil basere sig på Mobile First Indexing i løbet af 2021. Derfor bør du sikre dig, at dit website kan indekseres optimalt – ligesom hvis det var en mobiltelefon. Du bør være opmærksom på, at selvom dit website er mobilvenligt, så er den ikke nødvendigvis optimeret til Mobile First Index.

JavaScript SEO: hvis dit website er bygget op med JavaScript

Et tredje bud på en SEO-trend, du bør arbejde med i 2021, er JavaScript SEO, hvis dit website er bygget op med JavaScript. JavaScript SEO er en disciplin inden for teknisk SEO, der fokuserer på at optimere websteder bygget med JavaScript til at opnå synlighed på søgemaskiner.

Her arbejder man primært med at optimere indhold via JavaScript til crawling, rendering og indeksering af søgemaskiner. Derudover arbejder med man med at forebygge, diagnosticere og fejlfinde rangeringsproblemer for websteder og SPA’er (applikationer med en enkelt side) bygget gennem JavaScript. Man arbejder også med at sikre, at websider kan findes af søgemaskiner og på at forbedre sideindlæsningstider for at skabe en god brugeroplevelse.
Dette er blot et lille udpluk af de SEO-trends, du bør arbejde med i 2021. Der findes altså flere trends, som kan være relevante at tage højde for i dit SEO-arbejde.

Ofte stillede spørgsmål om SEO (FAQ)

Hvad betyder SEO?

Ved SEO forstås Search Engine Opimization – i danske termer søgemaskineoptimering. SEO betegner det arbejde, du som virksomhed kan udføre, hvis du ønsker at få din hjemmeside til at rangere højere i søgemaskinerne organiske søgeresultater. Nøgleordene og det, der optimeres på i SEO er det tekniske, content og linkbuilding.

Hvorfor er SEO godt?

SEO er godt, fordi det handler om at skabe digital synlighed i søgemaskinerne, som kan medføre flere leads, konverteringer, salg og kunder. Og søgemaskinerne bruges hver dag – ofte flere gange om dagen – af mennesker verden over, hvorfor det er helt essentielt at lægge noget arbejde i at komme til at være placeret højt i søgeresultaterne i søgemaskinen, så det er dig, og ikke din konkurrent, der bliver synlige for brugerne her.

Hvad koster SEO?

Du bestemmer i princippet selv, hvad det skal koste. Du kan gøre det næsten gratis, hvis du selv er i stand til at udføre SEO; kun næsten gratis, da det naturligvis kontinuerligt koster din tid selv at udføre arbejdet. Men Google opkræver ikke betaling for at få lov til at optimere på søgemaskinen.

Hvis du ønsker at få hjælp til SEO udefra, kan du med fordel kontakte et bureau, der har specialister siddende, som kan udføre effektiv SEO for dig. Ønsker du at få viden om, hvordan vi hos PK Medier kan hjælpe dig, tilbyder vi dig gerne en uforpligtende samtale, som kan gøre dig klogere på, hvordan vi på mest effektive vis kan skabe skræddersyet SEO til din virksomhed.  

Hvad betyder on page og off page SEO?

On page SEO relaterer sig til din hjemmeside og alt det, du kan gøre her som led i optimeringsarbejdet. Det kan altså være alt fra optimering af content, interne links, visuelt materiale, brugervenlighed og metabeskrivelser.

Off page SEO derimod er – som navnet antyder – det som beskæftiger sig med det arbejde, der udføres udenom hjemmesiden. Det handler her eksempelvis om at skabe gode links, der linker ind til ens hjemmeside.  

Hvad er en sidetitel?

Når du arbejder med SEO, er det vigtigt at vide, hvad der forstås ved en sidetitel og en metatekst. En sidetitel er overskriften på det lille tekststykke (metateksten), der kommer frem i søgefeltet på søgemaskinen, når man søger på noget specifikt. Sidetitlen er meget vigtig i forhold til at opnå en god placering på søgemaskinen.

En god sidetitel indeholder søgeordet – og så tidligt i sætningen som muligt. Søgemaskinen vurderer nemlig på baggrund af, hvor hurtigt søgeordet optræder. Længden på sidetitlen bør befinde sig mellem 50 og 60 tegn. Hvis ikke den holder sig inden for dette antal, vil søgemaskinen enten tilføje mere tekst eller fjerne noget af den tekst, du selv har skrevet.

Når du skal formulere din sidetitel, skal du tænke på at skrive på en måde, der giver brugeren lyst til at klikke sig ind på din side. Vi anbefaler, at man gør brug af et call to action til slut i sætningen, fordi det kan skubbe brugeren til at klikke sig videre. Et eksempel kunne være ”læs med og bliv klogere”.

Hvad er en metatekst?

En metatekst er det tekststykke, der optræder i søgeresultatet, når du søger på søgemaskinen. Den er placeret under sidetitlen. I metateksten beskrives hjemmesidens indhold, så brugeren ud fra denne tekst kan vurdere, om vedkommende vil klikke sig ind på hjemmesiden.

For at få brugeren til at klikke sig ind på dine side og ikke konkurrenternes, er det vigtigt at formulere en fængende og relevant metatekst. Hvis ikke du selv skriver en metatekst, så udvælger Google selv noget tekst fra sin hjemmeside. Denne tekst er dog ikke altid den mest hensigtsmæssige til det, du gerne vil fortælle. Derfor bør du huske at indsætte din egen metatekst.

Når du skal skrive en tekst til din meta-beskrivelse, er det vigtigt, at du holder din metatekst til max 160 anslag. Så sikrer du, at hele teksten vises.

Lad dit søgeord indgå i metateksten, således at du understreger, at teksten vil komme til at omhandle det, søgeordet byder på.

Hvad er et dofollow-link og et nofollow-link?

Når man beskæftiger sig med SEO er det godt at vide noget om dette. Et dofollow link er et ganske almindeligt link. Linket fortæller søgemaskinerne, at de gerne må følge linket.

Ved et nofollow-link forstås et link, der fortæller søgemaskiner, at man ikke anbefaler det, der linkes til, men at man bare ønsker at oprette en henvisning. Altså fortæller dette link til søgemaskinerne, at de ikke skal følge linket, og man kan dermed ikke bruge disse links til at rangere højere på søgemaskinen.

Man kan gøre et link til et nofollowlink, hvis man vil fortælle søgemaskinen, at man ikke har hundrede procent tillid til linkets hjemmeside. På den måde undgår man at blive straffet for at linke til et link, der har lav autoritet.

De fleste navigerer uden om nofollow-links. Dog er denne slags links med til at skabe en naturlig linkprofil, da naturlige linkprofiler også indeholder nofollow-links.

Hvad er ahrefs?

Ahrefs.com er et meget populært linkanalyseværktøj i Danmark, som man kan bruge, når man arbejder med SEO. Det er effektivt til at analysere på danske linkprofiler, da deres indeks i Skandinavien er stort.

Ahrefs.com består af en række af forskellige værktøjer. For eksempel indeholder det en Site Explorer. Udover denne har Ahrefs funktioner, der blandt andet indkluderer keyword-tracking og et søgeordsanalyseværktøj.

Der findes mange andre linkanalyseværktøjer end ahrefs.com – for eksempel findes der også noget der hedder Moz.com. Fordelen ved at bruge Ahrefs.com er dog, at indekset bliver opdateret hver 30. minut. Det er dermed meget hurtigere end en stor del af de andre linkanalyseværktøjer, der befinder sig på markedet.

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Strandlodsvej 6B, 2 th. 2300 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies på siden for at forbedre din brugeroplevelse af hjemmesiden. Det sker ved at indsamle data om brugen af hjemmesiden, så vi kan tilpasse og optimere hjemmesiden.