Opdateret 12. august 2021 af Peter Klitkou

Søgeordsanalyse til SEO

Hvordan ved du, hvilken type indhold du bør have på din hjemmeside, hvis ikke du ved, hvad dine (potentielle) kunder søger efter? Det gør du i princippet ikke, men det kan en søgeordsanalyse hjælpe dig med at finde ud af.

Søgeordsanalyse til SEO

Søgeordsanalyse som en del af din SEO strategi

Dit arbejde med søgemaskineoptimering kan virke og være omfattende, hvis ikke du har en ordentlig struktur for det eller har en decideret SEO-strategi, som kan målrette indsatsen.

Som fundament for hele indsatsen og strategien ligger som regel en søgeordsanalyse, som kan vise, hvad dine kunder søger på, give dig indsigt i deres søgeadfærd – og dermed hvad der er relevant for dig at have eller lave som indhold.

Hvordan du laver selve analysen kommer an på, hvilke ressourcer du har til rådighed – både i forhold til tiden du kan bruge på det generelt og i forhold til, om du ønsker at købe dig adgang til SEO-værktøjer.

De kan meget præcist og hurtigt vise dig nye relevante søgeord, lade dig tracke specifikke ord og aktivitet, samt give dig indsigt i konkurrenternes strategi og søgeord.

Kort om, hvilke SEO-værktøjer, du kan benytte

Der er adskillige SEO værktøjer, som du kan benytte i din søgeordsanalyse, hvoraf nogle er gratis og nogle tilbydes mod betaling. Vi kommer herunder kort ind på nogle af de store værktøjer.

  • Google Analytics: Hvis du først er startet på din søgeordsanalyse er Google Analytics et godt gratis værktøj, som dækker de gængse behov. Du kan her se dine brugeres adfærd, og hvordan de har fundet vej til din hjemmeside.

  • Google Search Console: Et andet rigtig relevant SEO værktøj i din søgeordsanalyse er dette værktøj, som netop kan fortælle, hvilke søgeord dine besøgende finder dig på. Du kan derfor optimere din hjemmeside efter dine søgeord, så du rangerer endnu højere på relevante ord for din virksomhed.

  • Accuranker: Dette SEO værktøj findes kun i betalt form, men kan sætte dig historisk ind i, hvordan dine, eller andres, søgeord performer. Du kan se din rangering på Google på søgeordene, hvilket i din søgeordsanalyse, der kan give dig en indsigt i, hvor du skal fortsætte din indsats og optimere, og hvor konkurrencen kan være for hård.

  • Ahrefs: Et tredjeparts værktøj, som dette, kan hjælpe dig med at analysere både relevante ord i din søgeordsanalyse, men også analysere konkurrenters hjemmesider, og hvor stærke deres hjemmesider er. Her kan du også undersøge linkbuilding for konkurrenter og dig selv, samt drage inspiration til mulige nye søgeord. Ahrefs er, ligesom Accuranker, også et betalt SEO værktøj.

Målgruppens søgeadfærd er ikke kun relevant i forhold til de søgeord, du gerne vil være synlig på og vil optimere din hjemmeside efter, men kan også give dig små hints om eventuelle nye markeds- og forbrugertendenser.

Ud fra en søgeordsanalyse kan du opnå viden om hvilke services din målgruppe søger efter og tilsyneladende har et behov for, kan du også tilpasse dine produkter, services – eller evt. blot beskrivelserne af disse – til netop dét dine kunder efterspørger.

Skal vi lave din søgeordsanalyse?

Ingen løbende bindingsperiode
Fuld gennemsigtighed
En fast kontaktperson
Peter SEO PK medierPeter SEO mobil PK medier

Vigtigheden af den gode SEO tekst

Er ressourcerne små, er det, om noget, vigtigt med en grundig søgeordsanalyse, da du så i højere grad skal prioritere at skabe  SEO-tekster, der matcher målgruppens vigtigste søgninger.

Den gode SEO venlige tekst er nemlig også enormt afgørende for, hvordan du performer på dine søgeord. Din søgeordsanalyse munder ud i relevante og specifikt udvalgte søgeord, som du kan udforme tekster med og til.
Den konkrete søgefrase skal gå igen i gennemsnit 2 gange pr. 100 ord i din tekst. Vær derudover opmærksom på, at din søgefrase eller søgeord er at finde i overskrifterne løbende.

I udformning af din tekst skal du også være opmærksom på at linke rundt til dine eksisterende sider, så Google “finder” vej rundt på din hjemmeside gennem dine velproducerede SEO tekster.

Søgeordsanalyse vs. Keyword-analyse

Forskellen mellem disse to begreber er ikke lige sådan at gennemskue. I

vores guide til en SEO analyse har vi differentieret mellem disse to i form af hhv. at danne sig et strategisk overblik over de vigtigste søgninger og derefter analysen af, hvilke og hvordan man vil implementere dem.

Læser du SEO guides på engelsk, vil disse to begreber dog være det samme og du kan roligt benytte en guide til ”keyword” analyse og få samme brugbare råd.

Hvor ofte skal man gøre det?

Arbejdet med søgemaskineoptimering er ikke klassisk projektarbejde, der færdiggøres og lukkes, men kan nærmere betegnes som en proces, der udvikler sig i takt med markedet, forbrugerne og den teknologiske udvikling.

Derfor er en søgeordsanalyse heller ikke en engangsopgave, som du du kan regne med i flere år frem. 

Udover at forbrugernes efterspørgsel er i konstant forandring, så vil Google også løbende ændre sine præferencer og algoritmer efter brugernes behov og du vil skulle tilpasse dit arbejde med SEO afhængigt deraf.

Desuden bliver søgemaskiner som Google konstant mere intelligente og du vil derfor også kunne forvente, at søgeordsanalyser og brugernes søgninger vil blive mere omfattende og indsigtsfulde.

Hvor mange og hvor grundige søgeordsanalyser, du bør lave kommer an på, hvor stor din virksomhed er, samt hvor afhængig du er af organiske eksponeringer på Google for at skabe salg.

Har du brug for hjælp til at foretage en analyse eller få sat skub i din SEO strategi? Vi kan hjælpe dig godt i gang uden, at du mister ejerskab. Et professionelt SEO bureau kan også hjælpe dig med adgang til de betalte SEO værktøjer til din søgeordsanalyse og rådgive dig i at navigere i programmerne generelt, så du får en langt højere brugbar indsigt i din online performance.

Læs evt. mere om SEO outsourcing og brugen af SEO bureau hos PK Medier eller kontakt os her på hjemmesiden.

FAQ  om søgeordsanalyse

Hvad indebærer en søgeordsanalyse?
En søgeordsanalyse betyder, som ordet indikerer, en analyse af relevante søgeord indenfor din branche eller marked - også kaldet “keyword analyse”. Det er en analyse, som hjælper dig til at udforske dit felt, og hvordan du optimerer din hjemmeside efter disse ord.

Hvordan laver jeg en søgeordsanalyse?
Når du skal foretage dig en søgeordsanalyse, starter du med at finde kernen af din branche, udvide med de ord som du ser i søgningen efter dit produkt. Du kan ofte benytte værktøjer, som Google Search Console, for at se, hvad dine kunder søger efter, og hvordan de finder din virksomhed. 
Hvordan finder jeg det rette søgeord?
Det kan være svært at udvælge sig de helt rette søgeord, men du er hjulpet godt på vej, hvis du finder de søgeord brugeren har benyttet for at lande på din hjemmeside. Derudover kan du ved hjælp af andre værktøjer analysere, hvad dine konkurrenter rangerer og kommer frem på.
Det er også vigtigt, at du udvælger realistiske søgeord, hvor konkurrencen matcher dit niveau.

Hvornår arbejder man med en søgeordsanalyse?
Du benytter altid en søgeordsanalyse i arbejdet med SEO (søgemaskineoptimering). Det er et af de første steps, man gør sig i denne strategi. Du kan bruge denne form for analyse til at finde din niche, dit kunde behov, og hvor du skal fokusere din markedsføring.
Selvfølgelig vil der være situationer, hvor folk er heldige, men det er mere fordi, de skaber noget andre ikke gør. Adskillige folk konkurrerer på samme marked, og det er her at SEO gør sig bedst. Et godt eksempel her er affiliate markedsføring. Her er der en million forskellige sider, som fokuserer på at finde goderne ved affiliate markedsføring. For at kunne konkurrere på dette marked, må man have en gennemført forståelse for SEO-marketing. 
Prisen for SEO afhænger af meget. Du kan hyre en professionel til at gøre arbejdet for dig eller udføre alt på egen hånd. Det vil tage væsentligt længere tid på egen hånd og du er selv ansvarlig for læringskurven undervejs. Men hvis du selv sidder med det hele, kan du for det meste gøre det gratis.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-down