Søgeordsanalyse til SEO

Søgeordsanalyse til SEO

Hvordan ved du, hvilken type indhold du bør have på din hjemmeside, hvis ikke du ved, hvad dine (potentielle) kunder søger efter? Det gør du i princippet ikke, men det kan en søgeordsanalyse hjælpe dig med at finde ud af.

Søgeordsanalyse som en del af din SEO strategi

Arbejder med søgemaskineoptimering kan virke og være omfattende, hvis ikke man har en ordentlig struktur for det eller en decideret SEO-strategi, som kan målrette indsatsen. Som fundament for hele indsatsen og strategien ligger som regel en søgeordsanalyse, som kan vise, hvad dine kunder søger på, give dig indsigt i deres søgeadfærd – og dermed hvad der er relevant for dig at have eller lave som indhold.

Hvordan du laver selve analysen kommer an på, hvilke ressourcer du har til rådighed – både i forhold til tiden du kan bruge på det generelt og i forhold til, om du ønsker at købe dig adgang til SEO-værktøjer, der meget præcist og hurtigt kan vise dig nye relevante søgeord, lade dig tracke specifikke ord og aktivitet, samt give dig indsigt i konkurrenternes strategi og søgeord.

Er ressourcerne små, er det om noget vigtigt med en grundig søgeordsanalyse, da du så i højere grad skal prioritere at skabe SEO-tekster der matcher målgruppens vigtigste søgninger.

Målgruppens søgeadfærd er ikke kun relevant i forhold til de søgeord, du gerne vil være synlig på og vil optimere din hjemmeside efter, men kan også give dig små hints om eventuelle nye markeds- og forbrugertendenser. Ud fra en søgeordsanalyse kan du opnå viden om hvilke services din målgruppe søger efter og tilsyneladende har et behov for, kan du også tilpasse dine produkter, services – eller evt. blot beskrivelserne af disse – til netop dét dine kunder efterspørger.

Søgeordsanalyse vs. Keyword-analyse

Forskellen mellem disse to begreber er ikke lige sådan at gennemskue. I vores guide til en SEO-analyse har vi differentieret mellem disse to i form af hhv. at danne sig et strategisk overblik over de vigtigste søgninger og derefter analysen af, hvilke og hvordan man vil implementere dem. Læser du SEO guides på engelsk, vil disse to begreber dog være det samme og du kan roligt benytte en guide til ”keyword” analyse og få samme brugbare råd.

Hvor ofte skal man gøre det?

Arbejdet med søgemaskineoptimering er ikke klassisk projektarbejde, der færdiggøres og lukkes, men kan nærmere betegnes som en proces, der udvikler sig i takt med markedet, forbrugerne og den teknologiske udvikling. Derfor er en søgeordsanalyse heller ikke en engangsopgave, som du du kan regne med i flere år frem. 

Udover at forbrugernes efterspørgsel er i konstant forandring, så vil Google også løbende ændre sine præferencer og algoritmer efter brugernes behov og du vil skulle tilpasse dit arbejde med SEO afhængigt deraf. Desuden bliver søgemaskiner som Google konstant mere intelligente og du vil derfor også kunne forvente, at søgeordsanalyser og brugernes søgninger vil blive mere omfattende og indsigtsfulde. Hvor mange og hvor grundige søgeordsanalyser, du bør lave kommer an på, hvor stor din virksomhed er, samt hvor afhængig du er af organiske eksponeringer på Google for at skabe salg.

Har du brug for hjælp til at foretage en analyse eller få sat skub i din SEO strategi? Vi kan hjælpe dig godt i gang uden, at du mister ejerskab. Læs evt. mere om SEO outsourcing hos PK Medier eller kontakt os her på hjemmesiden.

Kontakt os

Kontaktoplysninger:
Strandlodsvej 6B, 2 th. 2300 København
Tel: 42 41 16 47
Mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783

Skal vi til at få gjort noget ved det?

Vi er klar til at hjælpe jer!

Strandlodsvej 6B, 2 th.

2300 København

Tel: 42 41 16 47

Email: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

SEO & Hjemmeside
Bliv ringet op