Opdateret 13. august 2021 af Peter Klitkou

SEO - skab værdi med SEO optimering

Er du havnet på denne side, er det formentligt fordi, du har været en tur forbi Google, på jagt efter viden om seo optimering.

Måske du allerede kender til begrebet og dets mange facetter, måske det endnu er et uberørt territorium, som du og din virksomhed overvejer, om I skal bevæge jer ind på. Uanset årsagen er der gode grunde til at læse videre.

Seo optimering er nemlig kommet for at blive, og kan have store forretningsmæssige fordele.

SEO - skab værdi med SEO optimering

Sådan skaber du flere konverteringer med SEO

  • Læg en søgeordsstrategi og start med de nemmeste
  • Observér dine konkurrenter og stjæl deres topplacering, hvor det er muligt
  • Tænk ud af boksen i stedet for blot at efterligne dine konkurrenters søgeordsstrategi
  • Styrk din domæneautoritet gennem linkbuilding
  • Opsæt den nødvendige tracking for at kunne måle effekten

Search engine optimization: din vej til online synlighed

Seo optimering eller SEO som det i daglige tale også kaldes, er en forkortelse for Search Engine Optimization – på dansk oversat til søgemaskineoptimering.

Kort sagt er seo optimering din websites vej til online synlighed og det værktøj, du skal arbejde med, hvis du vil stryge til tops på de eftertragtede topplaceringer på Google.

Det er dog langt mere end blot et værktøj. Det er en igangværende proces, der består af flere forskellige arbejdsområder og fagområder, som løbende skal vedligeholdes og opdateres.

Seo optimering er kunsten at gøre dit website relevant og betydningsfuld – for brugeren og for Google, så dit website rangerer højere end dine konkurrenters. Og her spiller Googles algoritme en væsentlig rolle.

For denne har nemlig til formål at finde en sammenhæng mellem det indhold du har på din hjemmeside og det, der søges på.

I arbejdet med SEO handler det om at optimere dit website ud fra de faktorer, som Google vurderer som vigtigt, når websites skal rangeres. Man bevæger sig indenfor tre hovedområder, som tilsammen kan give de bedste resultater for dit website:

  • 1. Den tekniske del
  • 2. Den indholdsmæssige del
  • 3. Den autoritære del

Den tekniske del

Teknisk SEO dækker over alt, der har med det tekniske fundament at gøre. Det være sig alt lige fra dit website, tracking, til server og domæne.

I denne del handler det om at kontrollere hvilke sider, Google eksempelvis har adgang til og sikre, at de ikke indekserer websites, der ikke hører til i søgeresultaterne.

Har du den rette teknik, kan den sikre, at Google kan crawle og indeksere dit website effektivt, og at dit site er hurtigt og sikkerheden i orden.

Den indholdsmæssige del

Den indholdsmæssige del handler om alt det indhold du deler på dit website. Indhold der skal være optimeret efter det, dine kunder efterspørger og søger efter.

Indholdet skal være i overensstemmelse med de søgeintentioner og den kunderejse, som dine kunder er på. Det er her også vigtigt at have visuelt materiale der understøtter de forskellige sider.

Tag fat i en fotograf hvis du mangler fængende materiale til din hjemmeside. 

Den autoritære del

Den autoritære del beskæftiger sig med dit websites autoritet. Google rangerer de websites højest, som virker mest autoritære. D

enne autoritet opnås blandt andet ved, at andre websites omtaler, anbefaler og linker til dit website. Arbejdet med den autoritære del betegnes også som linkbuilding.

I arbejdet med search engine optimization er det oftest den tekniske del, man prioriterer først. Din platform, server og domæne skal spille for, at du får nogle besøgende.

Herefter er den indholdsmæssige og autoritære del en igangværende proces, der løbende skal opdateres, vedligeholdes og optimeres, så du skaber relevant indhold og ekstern autoritet og troværdighed.

Med specielt linkbuilding er det vigtigt, at nye links kommer løbende ind til hjemmesiden for at øge domæneautoriteten. 

Ikke træt endnu? Læs videre herunder