Når du arbejder med linkbuilding, arbejder du på at gøre din virksomhed mere synlig på Google. Kort fortalt opbygger du links til, fra og på din hjemmeside.
Måske tænker du på, om linkbuilding er relevant for dig og din virksomhed.
Idet at virksomheders online tilstedeværelse stort set er blevet et krav fra forbrugernes side af, uanset branche, vil alle virksomheder kunne få gavn af arbejdet med linkbuilding – Det burde ligge i alle virksomheders interesse at opnå større synlighed i søgemaskinerne.
Få et overblik: Linkbuilding
Linkbuilding kan udspille sig i form af tre typer:
Linkbuilding går i høj grad ud på ekstern linkbuilding, da det fører potentielle kunder hen til din hjemmeside. Google opfatter eksterne links til din side som anbefalinger, og det vægter højt.
Du kan også vælge at lave udgående links på din hjemmeside, hvor du linker til andre hjemmesider med relevant indhold.
Denne artikel fokuserer på intern linkbuilding, hvor du linker til undersider på din egen hjemmeside for at skabe brugervenlighed.
Oftest er det en god strategi at kombinere de tre typer linkbuilding, da det skaber bedre resultater i Google. For at blive klogere på hvordan du får det fulde udbytte af arbejdet med linkbuilding, kan du læse vores store guide om linkbuilding.
Når du benytter intern linkbuilding, er du med til at skabe en rød tråd på din hjemmeside. Interne links bruges ved at placere links direkte på din hjemmeside, og disse linker til relevante interne undersider, kategorier, ydelser eller andet på din hjemmeside.
Du optimerer dermed din hjemmeside, både for brugerne, men også for Google som begge vil opleve en øget brugervenlighed – søgemaskinen vil på baggrund af dette rangere din side højere.
Det vigtigste at huske når du arbejder med interne links, og linkbuliding generelt, er: relevans, relevans og relevans.
Det du linker til, skal altid være relevant i den sammenhæng hvor de indgår. Ellers vil det skabe en dårlig oplevelse, og du vil opleve en forværret rangering.
Intern linkbuilding er altså med til at skabe en intern struktur på din hjemmeside, hvor du gør det nemmere for brugerne at navigere rundt på din hjemmeside, ved at linke til relevante undersider.
Samlet set skaber det en stor værdi hos dine (potentielle) kunder.
Ved at forbedre navigationen på din hjemmeside, skaber du gode forudsætninger for at dine besøgende bliver længere tid på din hjemmeside.
Når du giver dine brugere muligheden for at klikke rundt via links på din hjemmeside, og opfordrer til at læse mere, vil de oftere blive på din hjemmeside i længere tid. Dermed vil afvisningsprocenten på de forskellige sider falde, og alt andet lige vil det bidrage positivt til din søgemaskineoptimering.
Tips til intern linkbuilding
Ved intern linkbuilding er der to kriterier som er vigtige at følge: Link til relevante undersider og varieret ankertekst.
Sitemap, er som intern linkbuilding godt at gøre når det gælder SEO.
Har du brug for yderligere vejledning kan det være at du skal have fat i et SEO firma. Læs mere i vores blogindlæg.