Opdateret 3. september 2021 af Peter Klitkou

Tips til intern linkbuilding – sådan forbedrer du din SEO

Når du arbejder med linkbuilding, arbejder du på at gøre din virksomhed mere synlig på Google. Kort fortalt opbygger du links til, fra og på din hjemmeside. 

Intern linkbuilding

Intern linkbuilding

Måske tænker du på, om linkbuilding er relevant for dig og din virksomhed.

Idet at virksomheders online tilstedeværelse stort set er blevet et krav fra forbrugernes side af, uanset branche, vil alle virksomheder kunne få gavn af arbejdet med linkbuilding – Det burde ligge i alle virksomheders interesse at opnå større synlighed i søgemaskinerne.

Få et overblik: Linkbuilding

Linkbuilding kan udspille sig i form af tre typer:

  • Ekstern linkbuilding
  • Intern linkbuilding
  • Udgående linkbuilding

Linkbuilding går i høj grad ud på ekstern linkbuilding, da det fører potentielle kunder hen til din hjemmeside. Google opfatter eksterne links til din side som anbefalinger, og det vægter højt.

Du kan også vælge at lave udgående links på din hjemmeside, hvor du linker til andre hjemmesider med relevant indhold. 

Denne artikel fokuserer på intern linkbuilding, hvor du linker til undersider på din egen hjemmeside for at skabe brugervenlighed. 

Oftest er det en god strategi at kombinere de tre typer linkbuilding, da det skaber bedre resultater i Google. For at blive klogere på hvordan du får det fulde udbytte af arbejdet med linkbuilding, kan du læse vores store guide om linkbuilding.

Skab en rød tråd med intern linkbuilding

Når du benytter intern linkbuilding, er du med til at skabe en rød tråd på din hjemmeside. Interne links bruges ved at placere links direkte på din hjemmeside, og disse linker til relevante interne undersider, kategorier, ydelser eller andet på din hjemmeside.

Du optimerer dermed din hjemmeside, både for brugerne, men også for Google som begge vil opleve en øget brugervenlighed – søgemaskinen vil på baggrund af dette rangere din side højere.

Det vigtigste at huske når du arbejder med interne links, og linkbuliding generelt, er: relevans, relevans og relevans.

Det du linker til, skal altid være relevant i den sammenhæng hvor de indgår. Ellers vil det skabe en dårlig oplevelse, og du vil opleve en forværret rangering.

Intern linkbuilding er altså med til at skabe en intern struktur på din hjemmeside, hvor du gør det nemmere for brugerne at navigere rundt på din hjemmeside, ved at linke til relevante undersider.

Samlet set skaber det en stor værdi hos dine (potentielle) kunder.

Sådan forbedrer du din afvisningsprocent

Ved at forbedre navigationen på din hjemmeside, skaber du gode forudsætninger for at dine besøgende bliver længere tid på din hjemmeside. 

Når du giver dine brugere muligheden for at klikke rundt via links på din hjemmeside, og opfordrer til at læse mere, vil de oftere blive på din hjemmeside i længere tid. Dermed vil afvisningsprocenten på de forskellige sider falde, og alt andet lige vil det bidrage positivt til din søgemaskineoptimering.

Tips til intern linkbuilding 

Ved intern linkbuilding er der to kriterier som er vigtige at følge: Link til relevante undersider og varieret ankertekst. 

  • Link til relevante undersider:
    Vi nævner det lige igen, det er vigtigt at linke til sider, som er relevante for brugeren og dermed skaber værdi.

    Det vil ofte være en fordel at linke til relevante undersider fremfor forsiden, da disse er mere uddybende i beskrivelse, hvilket kan være lige det som brugeren leder efter – forsiden har ofte også i forvejen en bedre placering på Google, da der typisk er flere links og større synlighed. 

  • Varieret ankertekst:
    En ankertekst er den tekst, som er visuelt synlig i et link. Når du laver et link, skal ankerteksten være fremhævet for brugeren, det gøres ofte ved at lave teksten blå, understeget og med fed skrift.

    Ankerteksten er vigtig at have fokus på, da det er denne som gør linket synlig for brugeren.

    Ankerteksten skal indikere hvad siden der linkes til omhandler. Men det kan være en fordel at variere linkenes ankertekster, så Google ikke opfatter det som “spam”

    Skift eksempelvis mellem generisk tekst, navne på brands og adresser til websites. Ankertekst kan også være billedlinks.
Ikke træt endnu? Læs videre herunder
chevron-downarrow-right